Varför har ni övergett Tesla?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Varför har ni övergett Tesla?

Inlägg av slugger75 »

Det finns väl några som hänger här i forumet, som haft en Tesla men bytt till annat märke.

Jag är nyfiken på varför ni bytte, och om ni saknar något?

Jag kan tänka mig att flera bytt på grund av bristfällig serviceorganisation t.ex. Men jag inbillar mig att om jag bytte från Tesla så skulle jag sakna t.ex tillgång till Superchargers.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Varför har ni övergett Tesla?

Inlägg av Teslaspolen »

Superchargers kan man komma att sakna... Om man har det körmönstret. Många (mig själv inkluderat) har kanske inte det och skulle därför inte sakna det på samma vis som den som bränner fram och tillbaka mellan Göteborg och Stockholm. ;) Men visst är det en trevlig känsla att veta att man kan åka långfärd utan problem.

Sedan är det ju så att det kommit många bra alternativ på marknaden. För fem-sex år sedan var det inte mycket alternativ, då var det dyr (för sin klass) småbil med 150 km räckvidd med någon enstaka 50 kW snabbladdare lite här och var, eller en dyr Tesla med 300+ km räckvidd och expanderande Superchargernätverket. Nu är alternativen som sagt många, och räckvidden generellt mycket bättre även i de lägre prissegmenten.
Senast redigerad av Teslaspolen, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Varför har ni övergett Tesla?

Inlägg av taliz »

Många är nog sugna på att helt enkelt prova ngt annat.
Säkert en del missnöje med diverse också.
Om jag hade obegränsat med pengar skulle jag nog byta bil så fort det kom ngt nytt. :mrgreen:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 11053
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Varför har ni övergett Tesla?

Inlägg av Fredrik j »

Teslaspolen skrev:
Superchargers kan man komma att sakna... Om man har det körmönstret. Många (mig själv inkluderat) har kanske inte det och skulle därför inte sakna det på samma vis som den som bränner fram och tillbaka mellan Göteborg och Stockholm. ;) Men visst är det en trevlig känsla att veta att man kan åka långfärd utan problem.
Mellan Göteborg och Stockholm kommer man väl på en laddning. Det är ju 500km.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Varför har ni övergett Tesla?

Inlägg av Surfaren »

Jag fick lätt panik då Tesla sänkte begagnatpriserna med 100k över en natt och räknade därmed på sämre andrahandsvärde efter det. När jag i samma veva sa upp mig från jobbet och inte hade någon direkt plan så ville jag sälja min MS medan det fanns något värde kvar i den, vilket motsvarade en stor del av mitt sparkapital.

Saknar sedan dess SuC, riktig mobilapp och infotainment som passar den tid vi nu lever i.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1123
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Varför har ni övergett Tesla?

Inlägg av Curik »

Nu har jag iofs inte bytt ännu, men skulle det vara något som skulle få mig att byta så är det ju just serviceorganisationen. Min bil har stått på service (för småsaker men som tyvärr gör den olaglig att köra) längre tid än jag haft bilen hemma, så är rätt less. :roll:

Dessvärre tycker jag inte att det finns några alternativ som tilltalar mig just nu.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Varför har ni övergett Tesla?

Inlägg av Teslaspolen »

Surfaren skrev:
Jag fick lätt panik då Tesla sänkte begagnatpriserna med 100k över en natt och räknade därmed på sämre andrahandsvärde efter det. När jag senare sa upp mig från jobbet och inte hade någon direkt plan så ville jag sälja min MS medan det fanns något värde kvar i den, vilket motsvarade en stor del av mitt sparkapital.

Saknar sedan dess SuC, riktig mobilapp och infotainment som passar den tid vi nu lever i.
Det är nog en viktigt faktor också. Tesla har bränt en hel del av sina anhängare. Roadster-ägaren som blir fast i servicesystemet med döda bilar som resultat. Chocksänkningen av priset som du nämnde. 85 kWh batteriet med strypt laddhastighet. Problembilar som är in och ut på Service center konstant utan att problemen försvinner. Det lämnar viss dålig smak hos dessa ägare.
Fredrik j skrev:
Teslaspolen skrev:
Superchargers kan man komma att sakna... Om man har det körmönstret. Många (mig själv inkluderat) har kanske inte det och skulle därför inte sakna det på samma vis som den som bränner fram och tillbaka mellan Göteborg och Stockholm. ;) Men visst är det en trevlig känsla att veta att man kan åka långfärd utan problem.
Mellan Göteborg och Stockholm kommer man väl på en laddning. Det är ju 500km.
Knappast i majoriteten av Teslas bilmodeller.
Fredrik j
Inlägg: 11053
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Varför har ni övergett Tesla?

Inlägg av Fredrik j »

Teslaspolen skrev:
Fredrik j skrev:
Teslaspolen skrev:
Superchargers kan man komma att sakna... Om man har det körmönstret. Många (mig själv inkluderat) har kanske inte det och skulle därför inte sakna det på samma vis som den som bränner fram och tillbaka mellan Göteborg och Stockholm. ;) Men visst är det en trevlig känsla att veta att man kan åka långfärd utan problem.
Mellan Göteborg och Stockholm kommer man väl på en laddning. Det är ju 500km.
Knappast i majoriteten av Teslas bilmodeller.
Inte? Det är väl bara SR som inte kommer 500km på en laddning?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Varför har ni övergett Tesla?

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Teslaspolen skrev:
Fredrik j skrev:
Teslaspolen skrev:
Superchargers kan man komma att sakna... Om man har det körmönstret. Många (mig själv inkluderat) har kanske inte det och skulle därför inte sakna det på samma vis som den som bränner fram och tillbaka mellan Göteborg och Stockholm. ;) Men visst är det en trevlig känsla att veta att man kan åka långfärd utan problem.
Mellan Göteborg och Stockholm kommer man väl på en laddning. Det är ju 500km.
Knappast i majoriteten av Teslas bilmodeller.
Inte? Det är väl bara SR som inte kommer 500km på en laddning?
Ett ord: motorväg.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Varför har ni övergett Tesla?

Inlägg av Teslaspolen »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Teslaspolen skrev:
Fredrik j skrev:
Teslaspolen skrev:
Superchargers kan man komma att sakna... Om man har det körmönstret. Många (mig själv inkluderat) har kanske inte det och skulle därför inte sakna det på samma vis som den som bränner fram och tillbaka mellan Göteborg och Stockholm. ;) Men visst är det en trevlig känsla att veta att man kan åka långfärd utan problem.
Mellan Göteborg och Stockholm kommer man väl på en laddning. Det är ju 500km.
Knappast i majoriteten av Teslas bilmodeller.
Inte? Det är väl bara SR som inte kommer 500km på en laddning?
Ett ord: motorväg.
Innan Raven var det väl i stort sett endast Model S 100D som hade en chans på 500 km också. Vår 100D X klarar kanske 400 km landsväg i 90 km/h på sommaren. Längre om man laddar helt proppfullt och känner sig äventyrlig. :lol:
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 822
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Varför har ni övergett Tesla?

Inlägg av Jojo »

Jo, man har blivit ganska besviken på Tesla på sistone. Jag har ej bytt (än), men chargegate, undermålig service och kommunikationen är definitivt solida anledningar. Brist på alternativ samt Supercharger är till Teslas fördel.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Varför har ni övergett Tesla?

Inlägg av taliz »

Typ alla Tesla klarar rated range på landsväg(såvida de inte har största fälgarna osv).
Det är ju omvänt mot avgasbilar.
En avgasbil drar mkt mer än rated i stadstrafik, medan en elbil drar mkt mindre än rated.
På motorväg är det tvärtom.

Men Fredrik har ju hängt här länge nu så det borde han väl lärt sig vid det här laget?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 11053
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Varför har ni övergett Tesla?

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Typ alla Tesla klarar rated range på landsväg(såvida de inte har största fälgarna osv).
Det är ju omvänt mot avgasbilar.
En avgasbil drar mkt mer än rated i stadstrafik, medan en elbil drar mkt mindre än rated.
På motorväg är det tvärtom.

Men Fredrik har ju hängt här länge nu så det borde han väl lärt sig vid det här laget?
Det är ju inte motorvägen i sig som drar upp förbrukningen tänker jag utan hur man kör.
Jag sitter ofta och jagar snålkörningstillfällen och tror jag skulle göra detsamma i en elbil. Se det lite som en utmaning. Ta rygg på en långtradare t.ex.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Varför har ni övergett Tesla?

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Typ alla Tesla klarar rated range på landsväg(såvida de inte har största fälgarna osv).
Det är ju omvänt mot avgasbilar.
En avgasbil drar mkt mer än rated i stadstrafik, medan en elbil drar mkt mindre än rated.
På motorväg är det tvärtom.

Men Fredrik har ju hängt här länge nu så det borde han väl lärt sig vid det här laget?
Det är ju inte motorvägen i sig som drar upp förbrukningen tänker jag utan hur man kör.
Jag sitter ofta och jagar snålkörningstillfällen och tror jag skulle göra detsamma i en elbil. Se det lite som en utmaning. Ta rygg på en långtradare t.ex.
Ligga i 80-90 på motorväg är ju roligt....
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Varför har ni övergett Tesla?

Inlägg av Zalman3 »

Jag känner faktisk inte personligen en enda person som bytt från Tesla till ett annat märke.

Har pratat med Porsche i Umeå och de har sålt ca 30st Taycan, men inte bytt in en enda Tesla.
Visst finns det dom som är missnöjda med Teslas service, men få är missnöjda med själva bilen.

Har kört dessa elbilar:
RENAULT ZOE
AUDI E-TRON
KIA e-NIRO
HYUNDAI KONA
TESLA MODEL S
NISSAN LEAF
TESLA MODEL X
VW e-GOLF
BMW I3
PORSCHE TAYCAN
HYUNDAI IONIQ
MERCEDES EQC

Är fantastiskt nöjd med min Tesla och ingen av ovanstående bilar är ett alternativ för mig vid nästa bilbyte.
Är ju resande i Norrland och kan inte ladda hemma än, så är snabbladdning vid långresa helt avgörande för mig.
Och idag finns EN CCS laddare på mera än 50kW norr om Sundsvall-Östersund.

Om jag ändå tvingas välja en annan bil än Tesla så ligger Skoda Enyaq närmast till hands.

Tesla har i Sverige en marknadsandel på 25,88% 1H 2020.
När modell Y kommer nästa år så tror jag den marknadsandelen kommer att öka.

Visst kommer det konkurrenter.
Men i vilka volymer?
Polestar 2.

Årets produktionsmål är 10 000 bilar – medan Tesla ska bygga över en halv miljon.
Under 2021 ska man tillverka runt 30 000 bilar och för 2022 är Polestars egen offensiva siffra 100 000 producerade elbilar.
I Sverige räknar Polestar med att sälja 1 800 P2 under detta år, vilket Tesla Model 3 snudd på har klarat av redan i juli.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -mastaren/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Varför har ni övergett Tesla?

Inlägg av HelectriC »

Jag är på gång att byta bort Teslan mot en PS2 och det gör jag av diverse anledningar. Några är:

Önskar något nytt, har kört två Model S i över 5år nu.
Vill äntligen ha en bil med basic utrustning som nästan alla andra erbjuder, Matrix ljus, ventilation i stolarna, gestikuleringsöppning av bagagelucka etc
Vill ha en bil som känns riktigt ihopskruvad, känns sådär kul när bilen rasslar över guppen.
Vill testa en lite mindre bil, baxa runt på Model S är inte alltid praktiskt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Verdi

Re: Varför har ni övergett Tesla?

Inlägg av Verdi »

Finns fler här som bytt bort Tesla mot nåt annat. Vet en som skaffade en BMW 530d (iofs beroende på arbetsgivaren) och så de här nu som skaffat Porschen. Solnagnagaren, Segelflygaren osv. Så visst finns dem.

Jag har nog svårt att göra det dock. Vill åt laddningen främst. Kommer det bättre batterier plockar jag ut en ny Model S nästa höst. Annars köper jag nog ut den jag har och behåller fri SuC.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Varför har ni övergett Tesla?

Inlägg av Zalman3 »

Verdi skrev:
Finns fler här som bytt bort Tesla mot nåt annat. Vet en som skaffade en BMW 530d (iofs beroende på arbetsgivaren) och så de här nu som skaffat Porschen. Solnagnagaren, Segelflygaren osv. Så visst finns dem.

Jag har nog svårt att göra det dock. Vill åt laddningen främst. Kommer det bättre batterier plockar jag ut en ny Model S nästa höst. Annars köper jag nog ut den jag har och behåller fri SuC.
Tyvärr har ju Tesla försämrat vissa saker:
1. Ingen gratis laddning längre
2. Bara ett år Premium Connectivity ingår
3. Drivlina och batterigaranti på 8 år och 24.000 mil
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 480
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Varför har ni övergett Tesla?

Inlägg av josve »

Har kört Tesla sedan 2014, skulle kunna överväga en Polestar men blir nog nog trogen Tesla pga SUpercharger nätverket...
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: Varför har ni övergett Tesla?

Inlägg av Front242 »

Så länge vi har en bil så orkar jag bara inte mecka med annan laddning än SuC. Alternativet till Tesla är för mig en hybrid eller att skaffa två bilar och då använda elbilen för lokala resor. Kanske en etron som stadsbil och nått annat för längre resor
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Varför har ni övergett Tesla?

Inlägg av mati »

Jag har bytt av olika skäl:
Jag har bevov av dragkrok och samtidigt måste jag ha en bil där mina två schäferhundar får plats. Jag visste visserligen redan innan jag skaffade min Model S att jag kommer sakna dragkroken, men jag trodde att det skulle funka några år. Det blev dock svårare än jag trodde. Och när det sedan visade sig att bilen dessutom var ett krångelexemplar och jag fick åka till service centret 32 mil t o r typ en gång i månaden bestämde jag mig till sist för att byta bort bilen tidigare än beräknat. En Model X, som hade kunnat lösa dragkroksproblemet, kom inte i fråga. Bortsett från det saftiga priset så hade jag tappat förtroendet för Tesla och deras något speciella serviceorganisation. Sen var jag iofs inte sådär jättenöjd med bilen ändå. Jag saknade, förutom dragkroken, en del utrustning och detaljer som jag tycker att en bil i den prisklassen borde ha.
E-tron har i princip allt som jag saknade hos Tesla, även om bilen inte är perfekt på något sätt. Men jag är nöjd med den.

Vad är det jag saknar med Audin? SuC såklart. Visserligen funkar min e-tron fantastiskt bra på långresor, rent tekniskt, men de oförskämda priserna som man nu allt oftare får betala för snabbladdning gör att jag inte längre har någon större lust att ta bilen på en tur som kräver snabbladning. Man har ju blivit snål efter alla år som elbilist, och jag har svårt att acceptera att en långresa med elbil ska vara mycket dyrare än motsvarande resa med en fossilbil. Det känns bara fel. Nu gör jag i själva verket inte särskilt många långresor ändå. Det gjorde jag inte med Teslan heller. Men frihetskänslan, att kunna åka vart man vill, den är tyvärr borta.

Jag kan tänka att skaffa en Tesla i framtiden igen, men då måste kvalitén på både bilarna och servicen bli mycket bättre och samtidigt vill jag ha ett service center på närmare håll. Att behöva åka till Göteborg hela tiden är ingenting för mig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
juristen
Teslaägare
Inlägg: 863
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Varför har ni övergett Tesla?

Inlägg av juristen »

Det största skälet jag ser till att byta är att Tesla närsomhelst kan göra din bil mycket sämre utan att du kan göra något, vilket de också gjort i och med den sänkta laddhastigheten för äldre bilar. Man kör en ständigt uppkopplad dator, som tillverkaren har mer kontroll över än du som äger den. Du kan inte vägra uppdateringar inom tiden du har garanti, för då kan du förlora den. "Uppdateringarna" är inte längre bara av godo. Och det finns inga garantier för att nyare bilar kommer klara sig bättre än vad äldre gjort, eller att de inte kommer bli försämrade på något annat sätt - genom en uppdatering som inte går att vägra. Detta har gjort att jag helt tappat förtroendet för Teslas välvilja mot sina kunder. Och som Teslaägare är man alldeles för utelämnad just till Teslas goda vilja. När den nu inte verkar finnas längre utan de bara vill tjäna pengar så ser det inte så roligt ut.

Dessutom kommer Tesla inte ens stå för det de gjort. De kommer ge dig felaktig information och dimridåer om att det kan bero på just en särskild supercharger, att batteriet har fel temperatur, fråga efter loggar och låtsas som att det beror på något helt annat än en förändring i mjukvaran - fast den du pratar med hela tiden vet hur det faktiskt ligger till. Och om man lägger orden rätt kan man också få det bekräftat.

Hela grejen är så jävla kasst skött och en riktig spottloska i ansiktet på de som äger de bilar som påverkas.

Sen har vi det här med kommunikation och hela servicehelvetet, vilket är två andra mycket goda skäl att lämna märket.

Men själva bilen är ju riktigt trevlig. Jag är väldigt förtjust i min, när jag inte behöver ha att göra med företaget bakom.

Man äger aldrig fullt ut en Tesla, i alla fall inte inom garantitiden. Jag skulle gärna köpa en Tesla utan garanti om några år, när de är hackade så man kan styra och ställa parametrar i bilen själv och det kommit igång en eftermarknad - det skulle kunna vara riktigt roligt.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1499
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Varför har ni övergett Tesla?

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Kör en S63 Coupé just nu i väntan på ”nya” Model S, alltid kul och testa nya bilar, har haft 4 st Model S sedan 2014 så det blev lite samma.

Går inte att komma ifrån att det är skillnad i kvalitet och känsla.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
cosmos
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 17 nov 2018 16:54
Ort: Åsa

Re: Varför har ni övergett Tesla?

Inlägg av cosmos »

Jag bytte bort min första och sista Tesla i mars. Det var en Model S 2018. Nu kör jag en e-tron 55 och det är en milsvid skillnad i kvalitet. Jag var alltför ofta inne på SC med Teslan för att orka med det. Kanske är jag petigare än genomsnittet här på forumet, men sån är jag. Jag störde mig på högt vägljud, vinddrag från rutor, knirkande från karossen, handtag och yttre backspeglar som krånglade, dålig lackkvalitet, byte av strålkastare, gul ful ram runt mittskärmen m.m. Det enda jag saknar med Tesla är SUC, det var enkelt och billigt. Jag hade inte fri laddning. Veckan efter jag tog ut en lagerbil införde man givetvis fri laddning på lagerbilar. Försökte få dom att ge mig det men det var bara ett blankt nej. Det retade mig alltid att jag hade en sån otur då jag körde den 14 månader och 6800 mil.
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
benke_berguv
Inlägg: 144
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: Varför har ni övergett Tesla?

Inlägg av benke_berguv »

Zalman3 - glöm inte vår nya 175kw laddare här i Luleå, bra drag i den enligt de som kan utnyttja draget :)

//benke
Skriv svar