Sida 6 av 17

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 20 sep 2020 16:05
av LarsL
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Precis. I den fiktiva världen där model3 får dra tyngre släp hade 1440 varit underkänt, 1600 godkänt och 2000 riktigt bra.
På grund av dom allt tyngre bilarna är det färre och färre som drar husvagn på bara b-kort. Utbudet på bilar blir för litet och ganska gamla nu.
Har man väl tagit steget upp på BE-kort vill men ha 1600 för att slippa trolla med lastvikter.
Fast i den fiktiva världen hade det varit 2190kg... vilket enligt dig vore riktigt bra.
Det kommer elbilar med användningsbar släpvikt även i den riktiga världen. Skulle inte Model Y få dra 1900 tror jag att jag läst. Det är mer än godkänt.
1600kg står det på beställningssidan.

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 20 sep 2020 18:05
av Fredrik j
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Precis. I den fiktiva världen där model3 får dra tyngre släp hade 1440 varit underkänt, 1600 godkänt och 2000 riktigt bra.
På grund av dom allt tyngre bilarna är det färre och färre som drar husvagn på bara b-kort. Utbudet på bilar blir för litet och ganska gamla nu.
Har man väl tagit steget upp på BE-kort vill men ha 1600 för att slippa trolla med lastvikter.
Fast i den fiktiva världen hade det varit 2190kg... vilket enligt dig vore riktigt bra.
Det kommer elbilar med användningsbar släpvikt även i den riktiga världen. Skulle inte Model Y få dra 1900 tror jag att jag läst. Det är mer än godkänt.
1600kg står det på beställningssidan.
Godkänt ändå.

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 20 sep 2020 18:55
av martinot
pefreli skrev:
Test av Top Gear.

Deras resonemang stämmer väl överens med mitt. Dock har jag inte testat PS2 så jag får väl vara försiktig med att uttala mig... ;)

https://www.topgear.com/car-news/electr ... odel-3?amp

Edit: fel länk, nu tillrättad... :oops:
Bra genomgång!

Känns som de varit väldigt objektiva, och mycket balanserat subjektiva, gällande respektive bils styrkor.

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 22 sep 2020 14:58
av ducce916

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 06 okt 2020 23:48
av pefreli
Var i Götet idag och passade på att besöka Polestar för att känna och klämma lite på P2. Provkörde dock aldrig.

Jag gillar utseendet på bilen. Snyggare i verkligheten än på bild och den känns välbyggd med bra panelpassning osv.

Däremot blev jag väldigt förvånad över hur LITEN bilen kändes. Att den väger 300 kg MER än Model 3 är ju ett tecken på att den lider av ICE-sjuka...

Den är helt klart en storlek mindre än Model 3. Kardantunneln bak gör baksätet ännu trängre. Detta måste de lösa i kommande modeller.

Jag var inte heller så förtjust i framstolarna som jag upplevda som platta och hårda. Jag hade ganska höga förväntningar och trodde att den skulle slå 3:an på denna front men jag föredrar helt klart stolarna i Model 3. Även om de på inget sätt är klassledande.

Jag var inte heller förtjust i den breda mittkonsolen som dels upplevdes lite plastig och dels inskränkte på benutrymmet för föraren på tok för mycket.

Nu har jag inte kört bilen och den har ju fått bra betyg i den grenen men har svårt att tänka mig att den skulle vara så mkt bättre än 3:an.

Summasummarum är jag mkt nöjd med att jag har en Model 3 och kommer direkt stryka ev. tankar på att byta till Polestar.

Men jag är glad att den tillslut börjar rulla på våra vägar. Den näst bästa elbilen i prisklassen.

:)

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 06 okt 2020 23:56
av HelectriC
Bra att du är nöjd med Tesla, så kan de som är nöjda med sin Polestar vara det. Lika fjantigt som förr i tiden när man antingen var Volvo eller SAAB och om man ens funderade på det andra märket så blev man utfryst av hela släkten :D

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 07 okt 2020 08:58
av ducce916
Oj, lättkränkt? Omdömet är objektivt baserat på de fakta som pefreli bedömer som viktiga för sin del. Inte ett dugg fjantigt, mer att likna vid att en del tycker om vita bilar, andra svarta......

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 07 okt 2020 09:18
av Legato
ducce916 skrev:
Oj, lättkränkt? Omdömet är objektivt baserat på de fakta som pefreli bedömer som viktiga för sin del. Inte ett dugg fjantigt, mer att likna vid att en del tycker om vita bilar, andra svarta......
Detta är ju dessutom en tråd som enbart handlar om att jämföra de två bilarna.

Tycker man då jämförelser är fjantiga så bör man nog skippa tråden...

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 07 okt 2020 11:41
av Mickep
Det var inte fjantigt att jämföra dock är det fjantigt att ha så tydlig bias åt endera hållet.
Håller inte med att polestar har ice sjuka. Den är designad som elbil. Det var en recenscent som tom sa att det är så elbilkar skall vara.
Att ta bort batterier där bakpassagererens fötter är tycker jag är en bra kompromiss. istället för att ha en kardantunnel över hela golvet som det är när man har ett plant golv.
Att jämföra med model 3 är riktigt och rättvist. Det polestar har att bygga på är att göra den effektivare.ota är utlovat och slås på senare.

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 07 okt 2020 12:26
av Legato
Mickep skrev:
Det var inte fjantigt att jämföra dock är det fjantigt att ha så tydlig bias åt endera hållet.
Håller inte med att polestar har ice sjuka. Den är designad som elbil. Det var en recenscent som tom sa att det är så elbilkar skall vara.
Att ta bort batterier där bakpassagererens fötter är tycker jag är en bra kompromiss. istället för att ha en kardantunnel över hela golvet som det är när man har ett plant golv.
Att jämföra med model 3 är riktigt och rättvist. Det polestar har att bygga på är att göra den effektivare.ota är utlovat och slås på senare.
Är inte hela poängen med tråden att folk delar med sig av sina subjektiva åsikter? "Tech spec" är ju inte så intressant att diskutera (annat än avvikelser från den möjligen).

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 07 okt 2020 12:42
av Laban
Mickep skrev:
Håller inte med att polestar har ice sjuka. Den är designad som elbil. Det var en recenscent som tom sa att det är så elbilkar skall vara.
Att ta bort batterier där bakpassagererens fötter är tycker jag är en bra kompromiss. istället för att ha en kardantunnel över hela golvet som det är när man har ett plant golv.
Det lät märkligt. Hur ska elbilar vara, ha kardantunnel ?

Kardantunneln är en kvarleva från den fossilbilsplattform PS2 är byggd på. Kompromissen är just det, en kompromiss. Bättre för en del, ex för våran familj. Sämre för andra. Få om någon kommande ren elbilsplattform kommer att ha en kardantunnel. Att ta bort batterier från bakpassagerarnas fötter är en annan femma, det ska väl ex Lucid Air göra om produktionsbilen matchar koncepet.

Betvivlar dock att Tesla kommer att göra det. Ska batteripacket bli en viktig del i chassits konstruktion/hållfasthet bör man nog undvika det.

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 07 okt 2020 13:05
av Fredrik j
Laban skrev:
Mickep skrev:
Håller inte med att polestar har ice sjuka. Den är designad som elbil. Det var en recenscent som tom sa att det är så elbilkar skall vara.
Att ta bort batterier där bakpassagererens fötter är tycker jag är en bra kompromiss. istället för att ha en kardantunnel över hela golvet som det är när man har ett plant golv.
Det lät märkligt. Hur ska elbilar vara, ha kardantunnel ?

Kardantunneln är en kvarleva från den fossilbilsplattform PS2 är byggd på. Kompromissen är just det, en kompromiss. Bättre för en del, ex för våran familj. Sämre för andra. Få om någon kommande ren elbilsplattform kommer att ha en kardantunnel. Att ta bort batterier från bakpassagerarnas fötter är en annan femma, det ska väl ex Lucid Air göra om produktionsbilen matchar koncepet.

Betvivlar dock att Tesla kommer att göra det. Ska batteripacket bli en viktig del i chassits konstruktion/hållfasthet bör man nog undvika det.
Som MickeP skriver så är det ju en avvägning mellan att ha en "kardantunnel" eller sprida ut batteriet över hela bilens bredd och på så sätt får ett högre golv.
Naturligtvis måste en bil som också ska kunna utrustas med ICE-motor ha en tunnel.
Dock tror jag inte det är ett fullt så hårt stigma som det ibland låter som. För somliga verkar det till och med vara direkt avgörande för bilvalet vilket jag tycker låter märkligt. Men vi har ju alla olika kriterier när vi sorterar bort bilar.

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 07 okt 2020 13:09
av Maxerl
Laban skrev:
Mickep skrev:
Håller inte med att polestar har ice sjuka. Den är designad som elbil. Det var en recenscent som tom sa att det är så elbilkar skall vara.
Att ta bort batterier där bakpassagererens fötter är tycker jag är en bra kompromiss. istället för att ha en kardantunnel över hela golvet som det är när man har ett plant golv.
Det lät märkligt. Hur ska elbilar vara, ha kardantunnel ?

Kardantunneln är en kvarleva från den fossilbilsplattform PS2 är byggd på. Kompromissen är just det, en kompromiss. Bättre för en del, ex för våran familj. Sämre för andra. Få om någon kommande ren elbilsplattform kommer att ha en kardantunnel. Att ta bort batterier från bakpassagerarnas fötter är en annan femma, det ska väl ex Lucid Air göra om produktionsbilen matchar koncepet.

Betvivlar dock att Tesla kommer att göra det. Ska batteripacket bli en viktig del i chassits konstruktion/hållfasthet bör man nog undvika det.
Ja, "designad som elbil" stämmer inte. https://bilarmedsladd.se/exklusiv-inter ... olestar-2/
Tid: 01:13:20

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 07 okt 2020 15:10
av Mickep
Presics. så att säga att den har kardantunnel när de inte har kardanaxel är ju direkt missvisande, man tog bort det från passagerarnas fötter. Bättre sittkomfort med högre sittställning utan att behöva öka taket. (sedan om det behövs för att stabilisera plattan kan lösas med ingenjörer. Det går säkert att sätta packen under passagerarnas stol (extra hög där). Men det är som all design, kompromisser.

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 07 okt 2020 15:20
av Jeppe_E
Mickep skrev:
Presics. så att säga att den har kardantunnel när de inte har kardanaxel är ju direkt missvisande, man tog bort det från passagerarnas fötter. Bättre sittkomfort med högre sittställning utan att behöva öka taket. (sedan om det behövs för att stabilisera plattan kan lösas med ingenjörer. Det går säkert att sätta packen under passagerarnas stol (extra hög där). Men det är som all design, kompromisser.

Den har kardantunnel, eftersom den baserar sig på CMA-platformen. Samma som till XC40 (alltså inte Elversionen, även om den också använder CMA).

De anpassade sig genom att använda utrymmet till batterierna, dels i tunneln och dels under stolarna. Det är således en kompromiss.

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 07 okt 2020 18:56
av HelectriC
ducce916 skrev:
Oj, lättkränkt? Omdömet är objektivt baserat på de fakta som pefreli bedömer som viktiga för sin del. Inte ett dugg fjantigt, mer att likna vid att en del tycker om vita bilar, andra svarta......
Klart jag är lättkränkt, jag är ju svensk och det ingår i svenskars DNA

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 07 okt 2020 19:18
av Theodad
Var precis och provkörde en ps2. Den var helt ok, men vi fick problem med uppkopplingen så Google funkade rätt kass.... Fattar också att det var otur och att en omstart antagligen fixat till det... Men upplevelsen blev rätt kass.... Det slog mig - funkar teslan lika dåligt utan uppkoppling? Har ju NÄSTAN lagt en beställning och bara provkört tesla en gång...)

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 07 okt 2020 19:33
av HelectriC
Theodad skrev:
Var precis och provkörde en ps2. Den var helt ok, men vi fick problem med uppkopplingen så Google funkade rätt kass.... Fattar också att det var otur och att en omstart antagligen fixat till det... Men upplevelsen blev rätt kass.... Det slog mig - funkar teslan lika dåligt utan uppkoppling? Har ju NÄSTAN lagt en beställning och bara provkört tesla en gång...)
Kan bara bekräfta att googlekopplingen är fantastisk och har inte krånglat alls för mig. Du kan röststyra nästan allt och prata på olika språk utan att ändra i inställningar. En sak som jag verkligen gillar är när sms kommer på olika språk så läses de upp på rätt språk. I tesla blev det svenskt uttal på engelska sms och då blir det i stort sett obegripligt.

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 08 okt 2020 15:47
av Tellus

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 08 okt 2020 16:29
av fth
Tellus skrev:
Nu får man väl "fanboy"-stämpel igen, men jag måste säga att jag inte slutar imponeras av Tesla.

Dom flesta är väl överens om att P2 är en mycket bra elbil från en stor och kunnig tillverkare, dvs precis den typ av bil som alla "visste" skulle spöa sk-en ur allt vad Tesla producerar så fort dom traditionella tillverkarna väl bestämde sig för att bygga elbilar.

Ändå så får P2 så här mycket pisk vad gäller drivlinan, 30% högre förbrukning vid vått väglag... :shock:

Hur ser förbrukningen ut med "normalt" väglag, är skillnaden mot M3 lika stor där?

/fth

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 08 okt 2020 20:14
av dd88
Mod 3 är definitivt en effektivare bil, och jag vet inte om jag egentligen är så värst förtjust i Polestar 2, men hade jag behövt välja mellan dom så hade varken range eller laddnätverk vägt tyngst, utan helhetsupplevelsen och där vinner Polestar 2.

Sen säger det väl mer om Mod 3 än Polestar 2.

Ser verkligen fram emot fler rimliga alternativ på marknaden.

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 08 okt 2020 20:50
av fth
dd88 skrev:
Mod 3 är definitivt en effektivare bil, och jag vet inte om jag egentligen är så värst förtjust i Polestar 2, men hade jag behövt välja mellan dom så hade varken range eller laddnätverk vägt tyngst, utan helhetsupplevelsen och där vinner Polestar 2.

Sen säger det väl mer om Mod 3 än Polestar 2.

Ser verkligen fram emot fler rimliga alternativ på marknaden.
Vad är det som gör att du föredrar Polestar 2 över Model 3?

Jag har inte kört någon av dom, men suttit i och klämt på båda. Med den (mycket) begränsade erfarenheten så ser iaf jag Model som 3 betydligt mer attraktiv, jag kunde inte hitta någon enskild faktor där P2 framstod som klart bättre, och med en uppenbarligen helt överlägsen drivlina och laddnätverk så skulle valet vara mycket enkelt för mig.

Nu är ju både M3 och P2 för små för mina behov, så jag kommer att byta min "gamla" X mot en ny inom kort, men jag antar att det är ljudnivå, kvalitet i inredning etc som många tycker är överlägset i P2?

/fth

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 08 okt 2020 21:21
av HelectriC
fth skrev:
dd88 skrev:
Mod 3 är definitivt en effektivare bil, och jag vet inte om jag egentligen är så värst förtjust i Polestar 2, men hade jag behövt välja mellan dom så hade varken range eller laddnätverk vägt tyngst, utan helhetsupplevelsen och där vinner Polestar 2.

Sen säger det väl mer om Mod 3 än Polestar 2.

Ser verkligen fram emot fler rimliga alternativ på marknaden.
Vad är det som gör att du föredrar Polestar 2 över Model 3?

Jag har inte kört någon av dom, men suttit i och klämt på båda. Med den (mycket) begränsade erfarenheten så ser iaf jag Model som 3 betydligt mer attraktiv, jag kunde inte hitta någon enskild faktor där P2 framstod som klart bättre, och med en uppenbarligen helt överlägsen drivlina och laddnätverk så skulle valet vara mycket enkelt för mig.

Nu är ju både M3 och P2 för små för mina behov, så jag kommer att byta min "gamla" X mot en ny inom kort, men jag antar att det är ljudnivå, kvalitet i inredning etc som många tycker är överlägset i P2?

/fth
Väldigt enkelt att svara på. 2 saker: utrustning och utseende. PS2 har utrustning som man kan förvänta av en modern bil (bl.a. rattvärme, elektrisk baklucka, matrix ljus, ventilation i stolarna, skärm framför ögonen, ordentlig dragkrok som man inte behöver krypa runt under bilen för att få på plats, lättpackat bagage) och ett i mina ögon betydligt tuffare utseende.

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 08 okt 2020 21:31
av fth
HelectriC skrev:
Väldigt enkelt att svara på. 2 saker: utrustning och utseende. PS2 har utrustning som man kan förvänta av en modern bil (bl.a. rattvärme, elektrisk baklucka, matrix ljus, ventilation i stolarna, skärm framför ögonen, ordentlig dragkrok som man inte behöver krypa runt under bilen för att få på plats, lättpackat bagage) och ett i mina ögon betydligt tuffare utseende.
Ja, utrustning kan man ju helt klart hålla med om, valfriheten har ju t.ex. minskat drastiskt från när jag köpte min X, nu finns det ju inga val öht man kan göra map inredning förutom tre olika "färgskalor".

Material och kvalitet är också i mina ögon tyvärr betydligt bättre i min "gamla" X än i dom nya Raven X som jag har testat, så det blir ju i många avseenden ett nedköp att byta "upp" mig :|

Man kan ju förstå målsättningen att strömlinjeforma produktionen genom att erbjuda få alternativ, men det kommer nog straffa sig i förlängningen.

/fth

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 08 okt 2020 21:47
av dd88
HelectriC sammanfattar det bra.

Sen är drivlinan det enda som lockar med Mod 3, men då den i Polestar 2 är tillräckligt bra så spelar det ingen större roll.