Deras resonemang stämmer väl överens med mitt. Dock har jag inte testat PS2 så jag får väl vara försiktig med att uttala mig...

https://www.topgear.com/car-news/electr ... odel-3?amp
Edit: fel länk, nu tillrättad...

Moderator: Redaktion
P85 skrev:Länka om, länka rätt![]()
Länken går till GT86 testet.
Som en av som har provkört båda, haft reservationer på båda men hoppade av på PS2 bokningen så kan jag personligen intyga att Model 3 är hästlängder före Polestar 2.
På vilka sätt.. Jag tror de där skiftar beroende på vad man värdesätter..P85 skrev:Länka om, länka rätt![]()
Länken går till GT86 testet.
Som en av som har provkört båda, haft reservationer på båda men hoppade av på PS2 bokningen så kan jag personligen intyga att Model 3 är hästlängder före Polestar 2.
Model3 är ju naturligt en konkurrent i test men i verkligheten tror jag konkurrenten till PS2 är en fossilbil eller möjligen en laddhybrid. Det är där valet står för många.P85 skrev:Fördel PS2:
Lätt transition för befintliga Volvo/ICE ägare att ha en bekant interiör och byta drivmedel.
Ja ps2 är ju bra mottagen men men undrar verkligen hur xc40 kommer tas emot med tanke på att de är typ samma bil med olika kaross..Fredrik j skrev:Model3 är ju naturligt en konkurrent i test men i verkligheten tror jag konkurrenten till PS2 är en fossilbil eller möjligen en laddhybrid. Det är där valet står för många.P85 skrev:Fördel PS2:
Lätt transition för befintliga Volvo/ICE ägare att ha en bekant interiör och byta drivmedel.
Till hösten blir det intressant att se test mellan eldriven xc40 och laddhybridvarianten.
Jag tror ju de där med d laddnätverk ska lösa sig men de kanske är naivt.. Men som de är idag så är de (SuC) nog absolut största punkten tesla vinner på..MangeT skrev:Min personliga åsikt:
Kommer att komma elbilar som är bättre än Tesla på flera punkter men ska det vara enda bilen i hushållet kommer ingen riktigt konkurrera så länge som Tesla är enda med dedikerat laddnätverk. Självklart går det att resa med annan elbil också men det är krångligare och Teslas bilar kan dessutom även laddas på övriga nätverk förutom sitt eget.
Japp. Polestar 2 har faktiskt en rad fördelar om man tar av sig Tesla-glasögonen och ser att FSD och OTA inte är så himla viktigt i verkligheten.HelectriC skrev:det verkar som alla som framhåller att M3 är bättre "glömmer" en del av det som PS2-kunder faktiskt vill ha: rattvärme, ventilation i stolarna, matrix ljus, elektrisk baklucka.
Sen framhålls även en del funktioner som exklusiva för M3, men som PS2 faktiskt har och som just i de fallen ger dött lopp: mobil som nyckel, app, ungefär samma snabbladdning upp till 80% (eller kanske högre?)
Hej,HelectriC skrev:det verkar som alla som framhåller att M3 är bättre "glömmer" en del av det som PS2-kunder faktiskt vill ha: rattvärme, ventilation i stolarna, matrix ljus, elektrisk baklucka.
Sen framhålls även en del funktioner som exklusiva för M3, men som PS2 faktiskt har och som just i de fallen ger dött lopp: mobil som nyckel, app, ungefär samma snabbladdning upp till 80% (eller kanske högre?)
Verdi skrev:Japp. Polestar 2 har faktiskt en rad fördelar om man tar av sig Tesla-glasögonen och ser att FSD och OTA inte är så himla viktigt i verkligheten.HelectriC skrev:det verkar som alla som framhåller att M3 är bättre "glömmer" en del av det som PS2-kunder faktiskt vill ha: rattvärme, ventilation i stolarna, matrix ljus, elektrisk baklucka.
Sen framhålls även en del funktioner som exklusiva för M3, men som PS2 faktiskt har och som just i de fallen ger dött lopp: mobil som nyckel, app, ungefär samma snabbladdning upp till 80% (eller kanske högre?)
Ja, det är ju enkelt och så med SuC men håller du dig söder om Dalälven så fungerar det nog jättebra med Ionity. Men priset hos Ionity då? Ja, det beror ju på hur ofta man behöver snabbladda. Och köper man en liten hatchback för runt 700 tusen så lär man inte dö av några tusenlappar på Ionity heller.chaffis75 skrev:Jag tror ju de där med d laddnätverk ska lösa sig men de kanske är naivt.. Men som de är idag så är de (SuC) nog absolut största punkten tesla vinner på..MangeT skrev:Min personliga åsikt:
Kommer att komma elbilar som är bättre än Tesla på flera punkter men ska det vara enda bilen i hushållet kommer ingen riktigt konkurrera så länge som Tesla är enda med dedikerat laddnätverk. Självklart går det att resa med annan elbil också men det är krångligare och Teslas bilar kan dessutom även laddas på övriga nätverk förutom sitt eget.
Det här klarar PS2:an via sitt Pilot Assist. Jag har inte provat den men det låter ju som att den klarar det jag vill ha. Är väl som gamla AP1 ungefär? Jag tillhör å andra sidan inte FSD-entusiasterna och ser det inte som en deal breaker att inte ha det.P85 skrev:Verdi skrev:Japp. Polestar 2 har faktiskt en rad fördelar om man tar av sig Tesla-glasögonen och ser att FSD och OTA inte är så himla viktigt i verkligheten.HelectriC skrev:det verkar som alla som framhåller att M3 är bättre "glömmer" en del av det som PS2-kunder faktiskt vill ha: rattvärme, ventilation i stolarna, matrix ljus, elektrisk baklucka.
Sen framhålls även en del funktioner som exklusiva för M3, men som PS2 faktiskt har och som just i de fallen ger dött lopp: mobil som nyckel, app, ungefär samma snabbladdning upp till 80% (eller kanske högre?)
Håller nog inte riktigt med där. Har man inte AP så har man ju en dum farthållare, tror inte det finns någon leverantör idag som inte har en adaptiv farthållare.
Och vi måste ju jämföra det som erbjuds idag i båda vs roadmap och framtida releases.
Jag var en av de som var all-in på PS2 framtills nyligen och nu känns det som att det skulle bli en väldigt stor kompromiss för mig att välja PS2 över M3.
Pilot Assist är faktiskt riktigt bra, och jag som kört båda under en lång tid tycker nästan att den kan vara skönare på motorväg än AutoPilot då filbyten blir smidigare eftersom man helt enkelt bara styr över och så fortsätter den, jämfört med om du har vanlig AutoPilot så plingar det till att autopiloten stängts av, och sedan får man sätta på den igen efter filbytet. (Vet att man får automatiskt filbyte med FSD exempelvis men tyckte även att denna fungerade lite för långsamt för att få ett bra flyt i körningen).Verdi skrev:Det här klarar PS2:an via sitt Pilot Assist. Jag har inte provat den men det låter ju som att den klarar det jag vill ha. Är väl som gamla AP1 ungefär? Jag tillhör å andra sidan inte FSD-entusiasterna och ser det inte som en deal breaker att inte ha det.P85 skrev:Verdi skrev:Japp. Polestar 2 har faktiskt en rad fördelar om man tar av sig Tesla-glasögonen och ser att FSD och OTA inte är så himla viktigt i verkligheten.HelectriC skrev:det verkar som alla som framhåller att M3 är bättre "glömmer" en del av det som PS2-kunder faktiskt vill ha: rattvärme, ventilation i stolarna, matrix ljus, elektrisk baklucka.
Sen framhålls även en del funktioner som exklusiva för M3, men som PS2 faktiskt har och som just i de fallen ger dött lopp: mobil som nyckel, app, ungefär samma snabbladdning upp till 80% (eller kanske högre?)
Håller nog inte riktigt med där. Har man inte AP så har man ju en dum farthållare, tror inte det finns någon leverantör idag som inte har en adaptiv farthållare.
Och vi måste ju jämföra det som erbjuds idag i båda vs roadmap och framtida releases.
Jag var en av de som var all-in på PS2 framtills nyligen och nu känns det som att det skulle bli en väldigt stor kompromiss för mig att välja PS2 över M3.
Pilot Assist
Adaptive Cruise Control
Blind Spot Information system med styrassistans
Cross Traffic Alert med autobroms
Bakre kollisionsvarning med autobroms
Undvikande och begränsning av kollision genom bromsning och styrning
Styrassistans för att undvika avkörning
Främre kollisionsvarning
Lane Keeping Aid
Road Sign Information
Hastighetsbegränsare
Driver Alert Control
Automatisk inbromsning efter krock
360-gradersvykamera
Främre parkeringshjälp
Bakre parkeringshjälp
HomeLink™
skitsnack, beställer du skinn så får du ventilation i stolarna på PS2, det har jag tom skriftligt i min beställning.P85 skrev:Hej,HelectriC skrev:det verkar som alla som framhåller att M3 är bättre "glömmer" en del av det som PS2-kunder faktiskt vill ha: rattvärme, ventilation i stolarna, matrix ljus, elektrisk baklucka.
Sen framhålls även en del funktioner som exklusiva för M3, men som PS2 faktiskt har och som just i de fallen ger dött lopp: mobil som nyckel, app, ungefär samma snabbladdning upp till 80% (eller kanske högre?)
Kan bekräfta att ventilation ej finns i sätena på PS2. S90 T8 har detta och är en funktion jag verkligen saknar. Samma med massagestolar så klart!
hur menar du nu? Både M3 och PS2 har adaptiv farthållare och filhållare som standard.P85 skrev:Verdi skrev:Japp. Polestar 2 har faktiskt en rad fördelar om man tar av sig Tesla-glasögonen och ser att FSD och OTA inte är så himla viktigt i verkligheten.HelectriC skrev:det verkar som alla som framhåller att M3 är bättre "glömmer" en del av det som PS2-kunder faktiskt vill ha: rattvärme, ventilation i stolarna, matrix ljus, elektrisk baklucka.
Sen framhålls även en del funktioner som exklusiva för M3, men som PS2 faktiskt har och som just i de fallen ger dött lopp: mobil som nyckel, app, ungefär samma snabbladdning upp till 80% (eller kanske högre?)
Håller nog inte riktigt med där. Har man inte AP så har man ju en dum farthållare, tror inte det finns någon leverantör idag som inte har en adaptiv farthållare.
Och vi måste ju jämföra det som erbjuds idag i båda vs roadmap och framtida releases.
Jag var en av de som var all-in på PS2 framtills nyligen och nu känns det som att det skulle bli en väldigt stor kompromiss för mig att välja PS2 över M3.
Ja, det är det tycker ska bli intressant när den ställs mot laddhybridvarianten.chaffis75 skrev:Ja ps2 är ju bra mottagen men men undrar verkligen hur xc40 kommer tas emot med tanke på att de är typ samma bil med olika kaross..Fredrik j skrev:Model3 är ju naturligt en konkurrent i test men i verkligheten tror jag konkurrenten till PS2 är en fossilbil eller möjligen en laddhybrid. Det är där valet står för många.P85 skrev:Fördel PS2:
Lätt transition för befintliga Volvo/ICE ägare att ha en bekant interiör och byta drivmedel.
Till hösten blir det intressant att se test mellan eldriven xc40 och laddhybridvarianten.
HelectriC skrev:skitsnack, beställer du skinn så får du ventilation i stolarna på PS2, det har jag tom skriftligt i min beställning.P85 skrev:Hej,HelectriC skrev:det verkar som alla som framhåller att M3 är bättre "glömmer" en del av det som PS2-kunder faktiskt vill ha: rattvärme, ventilation i stolarna, matrix ljus, elektrisk baklucka.
Sen framhålls även en del funktioner som exklusiva för M3, men som PS2 faktiskt har och som just i de fallen ger dött lopp: mobil som nyckel, app, ungefär samma snabbladdning upp till 80% (eller kanske högre?)
Kan bekräfta att ventilation ej finns i sätena på PS2. S90 T8 har detta och är en funktion jag verkligen saknar. Samma med massagestolar så klart!