Vinterdäck Model Y?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 944
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av Honkan »

Jag skulle satsa på Nokian Hakka 10 EV eller Nokian R5 Ev , bästa däcken på marknaden enligt mig, vi har ju trots allt vinter i Sverige så skulle inte våga mig på frigus,
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 784
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av Ilduce77 »

Nicke Nyfiken skrev:
Ilduce77 skrev:
Om jag köpte allt i ett paket, kostade det 23.480 kr.
Men om jag köpte däck och fälgar för sig blev det 19.100 kr..
Vad är det som kostar 4.400 kr om. Jag köper det som ett paket med kompletta vinterhjul? Verkar ju som att man ändå får välja till montering och tmps ändå...
Nej, TPMS, montering, hjulmuttrar och miljöavgift ingår i paketpriset.
Lägger du till TPMS, muttrar och miljöavgift till dina lösa däck och fälgar, så blir det 23.480 kr utan montering.
M a o så bjussar de på montering och balansering om du köper paketet.
Japp... Såg det nu.... :)

Nedan ingick i paketpriset
2944 för tpms
500 för bultar
1600 för frakt
64 i miljöavgift

Detta blev 5100, så det blev ännu mer i rabatt..
720 kr + monteringen blev rabatten.

Totalt 20.400, efter de dragit av nors moms.
Till det kommer svensk moms.
Om man nu blir kontrollerad. Vilket är stor risk med ett så stort paket, gissar jag..

Jag bor i Helsingborg, så snömängden är ju ringa under året, men kör ofta till Norge vintertid och vill nog ha ett bättre is- och snögrepp.

Jag gör nog som Honkan säger och satsar på vintergrepp.. Antar nokian Hakka 10 EV är speciellt framtagna för elbil? Alltså även högt lastindex?


Jag kan otroligt lite om däck.. :D
Senast redigerad av Ilduce77, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 784
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av Ilduce77 »

Får man någon trist signal som låter, om man inte har tpms på vinterhjulen, eller är det bara en varningslampa som lyser?

Kanske värt att spara 3000??
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5408
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Honkan skrev:
Jag skulle satsa på Nokian Hakka 10 EV eller Nokian R5 Ev , bästa däcken på marknaden enligt mig, vi har ju trots allt vinter i Sverige så skulle inte våga mig på frigus,
Hur vet du att Hakka R5 EV är bästa däcket på marknaden? Är det många oberoende däcktestare som anser det?

De låter onekligen bra i Nokians reklamtexter men jag vill se ett antal oberoende tester som visar att det är så, innan jag köper.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 944
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av Honkan »

Japp de med EV klarar högre last och har ljuddämpande skum i däcken, Hakka 10 är dubbade och R5 har precis lanserats och är inte dubbade.
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5408
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Ilduce77 skrev:
Får man någon trist signal som låter, om man inte har tpms på vinterhjulen, eller är det bara en varningslampa som lyser?

Kanske värt att spara 3000??
Man får en stor banner i nederkant av vänsterdelen av skärmen. (Under bil-animeringen) Och den hoppar upp i mitten när man slår på blinkersen och sidokameran visas. Jag tycker den är sjukt störande. De verkar som det är den viktigaste ”varningen” som kan visas på skärmen att drömma av storleken och att den inte går att kvittera bort.

Sedan finns det säkert andra som knappt ser den och inte bryr sig.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 944
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av Honkan »

Nicke Nyfiken skrev:
Honkan skrev:
Jag skulle satsa på Nokian Hakka 10 EV eller Nokian R5 Ev , bästa däcken på marknaden enligt mig, vi har ju trots allt vinter i Sverige så skulle inte våga mig på frigus,
Hur vet du att Hakka R5 EV är bästa däcket på marknaden? Är det många oberoende däcktestare som anser det?

De låter onekligen bra i Nokians reklamtexter men jag vill se ett antal oberoende tester som visar att det är så, innan jag köper.
Jag tycker Personligen Nokian har bästa vinterdäcken för is och snö, sen gör Michelin och Continental riktigt bra vinterdäck också . Men Nokian är enligt min personliga bedömning Nokian, det bygger på min egen erfarenhet :) men oavsett skulle jag personligen inte våga köpa frigus, välj ett känt märke tycker jag.
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 784
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av Ilduce77 »

Nicke Nyfiken skrev:
Ilduce77 skrev:
Får man någon trist signal som låter, om man inte har tpms på vinterhjulen, eller är det bara en varningslampa som lyser?

Kanske värt att spara 3000??
Man får en stor banner i nederkant av vänsterdelen av skärmen. (Under bil-animeringen) Och den hoppar upp i mitten när man slår på blinkersen och sidokameran visas. Jag tycker den är sjukt störande. De verkar som det är den viktigaste ”varningen” som kan visas på skärmen att drömma av storleken och att den inte går att kvittera bort.

Sedan finns det säkert andra som knappt ser den och inte bryr sig.
Usch då..
Det kommer jag reta ihjäl mig på... Det är bara att betala för tpms...
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5408
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Honkan skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Honkan skrev:
Jag skulle satsa på Nokian Hakka 10 EV eller Nokian R5 Ev , bästa däcken på marknaden enligt mig, vi har ju trots allt vinter i Sverige så skulle inte våga mig på frigus,
Hur vet du att Hakka R5 EV är bästa däcket på marknaden? Är det många oberoende däcktestare som anser det?

De låter onekligen bra i Nokians reklamtexter men jag vill se ett antal oberoende tester som visar att det är så, innan jag köper.
Jag tycker Personligen Nokian har bästa vinterdäcken för is och snö, sen gör Michelin och Continental riktigt bra vinterdäck också . Men Nokian är enligt min personliga bedömning Nokian, det bygger på min egen erfarenhet :) men oavsett skulle jag personligen inte våga köpa frigus, välj ett känt märke tycker jag.
Jag håller helt med dig. De senaste 7 uppsättningar vinterdäck jag köpt har varit Nokian. Jag är riktigt sugen på R5 EV men vill först se ett antal oberoende test. Det var därför jag hoppades du hade hitta några. Men de kommer säker innan det är dax att köpa vinterdäck nästa gång.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 784
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av Ilduce77 »

Honkan skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Honkan skrev:
Jag skulle satsa på Nokian Hakka 10 EV eller Nokian R5 Ev , bästa däcken på marknaden enligt mig, vi har ju trots allt vinter i Sverige så skulle inte våga mig på frigus,
Hur vet du att Hakka R5 EV är bästa däcket på marknaden? Är det många oberoende däcktestare som anser det?

De låter onekligen bra i Nokians reklamtexter men jag vill se ett antal oberoende tester som visar att det är så, innan jag köper.
Jag tycker Personligen Nokian har bästa vinterdäcken för is och snö, sen gör Michelin och Continental riktigt bra vinterdäck också . Men Nokian är enligt min personliga bedömning Nokian, det bygger på min egen erfarenhet :) men oavsett skulle jag personligen inte våga köpa frigus, välj ett känt märke tycker jag.
Jag har kört med 275/45-20 continental conti viking contact 6 på min nuvarande xc90 och varit väldigt nöjd med greppet på snö med dessa, men jag har inget att jämföra med..

Hittade inte Nokia R5, men hittade R3...
Man borde väl klara sig med R (170 km/h) istället för T (190 km/h)?
Screenshot_2022-03-26-23-22-10-13_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
Screenshot_2022-03-26-23-22-35-01_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5408
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Ilduce77 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Ilduce77 skrev:
Får man någon trist signal som låter, om man inte har tpms på vinterhjulen, eller är det bara en varningslampa som lyser?
Kanske värt att spara 3000??
Man får en stor banner i nederkant av vänsterdelen av skärmen. (Under bil-animeringen) Och den hoppar upp i mitten när man slår på blinkersen och sidokameran visas. Jag tycker den är sjukt störande. De verkar som det är den viktigaste ”varningen” som kan visas på skärmen att drömma av storleken och att den inte går att kvittera bort.

Sedan finns det säkert andra som knappt ser den och inte bryr sig.
Usch då..
Det kommer jag reta ihjäl mig på... Det är bara att betala för tpms...
Jag var också inne på att skippa TPMS sensorer, men nu har jag kört runt med konstant TPMS-varning senaste veckan och insett att det inte kommer att funka för mig. Det är bara att slanta upp för att slippa varningen. :evil:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av Tellus »

Ilduce77 skrev:
Honkan skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Honkan skrev:
Jag skulle satsa på Nokian Hakka 10 EV eller Nokian R5 Ev , bästa däcken på marknaden enligt mig, vi har ju trots allt vinter i Sverige så skulle inte våga mig på frigus,
Hur vet du att Hakka R5 EV är bästa däcket på marknaden? Är det många oberoende däcktestare som anser det?

De låter onekligen bra i Nokians reklamtexter men jag vill se ett antal oberoende tester som visar att det är så, innan jag köper.
Jag tycker Personligen Nokian har bästa vinterdäcken för is och snö, sen gör Michelin och Continental riktigt bra vinterdäck också . Men Nokian är enligt min personliga bedömning Nokian, det bygger på min egen erfarenhet :) men oavsett skulle jag personligen inte våga köpa frigus, välj ett känt märke tycker jag.
Jag har kört med 275/45-20 continental conti viking contact 6 på min nuvarande xc90 och varit väldigt nöjd med greppet på snö med dessa, men jag har inget att jämföra med..

Hittade inte Nokia R5, men hittade R3...
Man borde väl klara sig med R (170 km/h) istället för T (190 km/h)?
R3 är hemska, om man inte bor i Norrland. Så R5 känns som ett osäker kort.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 784
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av Ilduce77 »

Vad är det som gör dem hemska?

Mina continental har funkat på barmark..

En dum fråga kanske, men räcker det att lastindex är tillräckligt högt för att klara en elbils vikt, eller ska man ha speciella däck till en elbil? Med tanke på rullmotstånd och ljud t.ex?
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av Tellus »

Allt utom isgrepp och snögrepp känns dåligt med Nokian R3. Går som en båt på vägen och dåligt våtgrepp.
Jag bor i Närke, har inte kört på is i vinter och knappt någon snö heller. Så till 98% har vi kört med ett "dåligt" däck på vår model 3 sr+.
Continental, Michelin, Goodyear med fler har modeller som är mycket bättre på barmark och blött och också bra på snö. Valet är enkelt, om man inte bor i Norrland eller kör mycket småvägar på landet.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 784
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av Ilduce77 »

Du får gärna tipsa om ett bra däck som är bra i vått, men även har bra is- och snögrepp....

Det är ju en djungel.. :)
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 944
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av Honkan »

Kan hålla med om R3 , ryktet säger att R5 ska vara avsevärt bättre, men kolla på Tesla Björn på Youtube han prövar R5 nu
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1827
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av BrooklynS »

Om ett dubbfritt däck skall ha bra grepp på is/snö så kommer det med nödvändighet att INTE ha det på asfalt, där det blir för mjukt.

Dubbdäck kan kombinera detta bättre, till priset av ökat slitage och ljudnivå.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av Tellus »

Ilduce77 skrev:
Du får gärna tipsa om ett bra däck som är bra i vått, men även har bra is- och snögrepp....

Det är ju en djungel.. :)
Flera här på forumet har gillat
Goodyear ultragrip ice 2 och
Continental contact viking 7

Vill man har lite mer sportiga/europeiska finns
Michelin Alpin
Goodyear UltraGrip Performance +
Continental winter contact

Bara testat Michelin alpin 4 och winter contact av ovan nämnda
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av Arctic Drifter »

Nicke Nyfiken skrev:
Arctic Drifter skrev:
Jjonas skrev:
Någon som har lyckats utröna om Performance kan ha 19" hjul?
Ok, kanske får sänka(höja?) ribban. Jag som tänkte i banorna om det går att klämma på 18" på en YP...

Googlade lite innan bokning och hitta info om att tidigare modeller av Performance ibland haft samma skivdiameter som vanliga, bara bättre bromsok. Så jag hoppas på det...
Det går att sätta 18” även på Performance.
T.ex. har Megahjul.se 10 varianter på 18” fälgar som passar på MY P. Fälgarna har också tillräckligt högt lastindex för Model Y, vilket många andra fälgar inte har.
Grymt bra!

Även https://martianwheels.com/collections/w ... or-model-y har 18" för MYP.
Bra förutsättningar för att få till en vettig vinterbild alltså.

Hakka 10 finns ju i 235/55-18 med lastindex på 104, tyvärr bara lastindex 102 med 225/55-18. Kan dock bli rätt vingligt med 225or kanske, kört det på en XC90 tidigare men det är ju lite annan typ av bil :-(
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av markuswesterberg »

Såg någonstans att Model Y Performance levereras med åretrunt-däck? Stämmer verkligen det?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5408
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

markuswesterberg skrev:
Såg någonstans att Model Y Performance levereras med åretrunt-däck? Stämmer verkligen det?
Inte i Europa i alla fall.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av markuswesterberg »

Nicke Nyfiken skrev:
markuswesterberg skrev:
Såg någonstans att Model Y Performance levereras med åretrunt-däck? Stämmer verkligen det?
Inte i Europa i alla fall.
Nej, OK. Det var nog Canada kanske.
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 784
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av Ilduce77 »

Nu har jag forskat runt lite på vinterdäck till kommande säsong..

Det står mellan continental contact viking 7, Nokian Hakka R3 och Goodyear ultra grip ice 2.

Nokian kommer det bara bli om jag köper originalhjulen från Tesla.

Det lutar åt viking 7, eftersom jag vill ha ett bra grepp på snö och is, men även på torr och våt väg, samtidigt som det är tyst. Vikings svaghet är vattenplaning, men då får man hålla ner hastigheten när det regnar mycket.

Nokian hade bra is- och snögrepp och samma vattenplaningssvaghet, men det var även bullrigare än viking 7.

Goodyear var ganska likt viking 7, men hade något sämre is- och snögrepp och hade en tendens att släppa mer plötsligt än viking 7..

De kostar lika mycket alla tre.

Viking 7, 255/45-19 kostar 2800 kr.
TPMS 2600 kr hos tässla.se och 3200 kr hos Tesla.

Sen kommer man till fälgarna.. Kan man köpa bara fälgar från Tesla? Jag kan leva med de silvriga gemeni-fälgarna, bara för att jag vet att de håller för salt och bilens vikt.

De är kanske något lättare än tredjepart också? Navkapslarna minska väl turbolensen något och ökar därmed räckvidden..

Är det någon som har något fälgförslag, som klarar saltet och allt annat som kommer med vintern?
Användarvisningsbild
Rorspjell
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 06 jul 2020 08:25
Ort: Billesholm

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av Rorspjell »

Ilduce77 skrev:
Nu har jag forskat runt lite på vinterdäck till kommande säsong..

Det står mellan continental contact viking 7, Nokian Hakka R3 och Goodyear ultra grip ice 2.

Nokian kommer det bara bli om jag köper originalhjulen från Tesla.

Det lutar åt viking 7, eftersom jag vill ha ett bra grepp på snö och is, men även på torr och våt väg, samtidigt som det är tyst. Vikings svaghet är vattenplaning, men då får man hålla ner hastigheten när det regnar mycket.

Nokian hade bra is- och snögrepp och samma vattenplaningssvaghet, men det var även bullrigare än viking 7.

Goodyear var ganska likt viking 7, men hade något sämre is- och snögrepp och hade en tendens att släppa mer plötsligt än viking 7..

De kostar lika mycket alla tre.

Viking 7, 255/45-19 kostar 2800 kr.
TPMS 2600 kr hos tässla.se och 3200 kr hos Tesla.

Sen kommer man till fälgarna.. Kan man köpa bara fälgar från Tesla? Jag kan leva med de silvriga gemeni-fälgarna, bara för att jag vet att de håller för salt och bilens vikt.

De är kanske något lättare än tredjepart också? Navkapslarna minska väl turbolensen något och ökar därmed räckvidden..

Är det någon som har något fälgförslag, som klarar saltet och allt annat som kommer med vintern?
Till det har du sen Nokian R5 också som precis släppts? För att göra valet enklare ;)
Vit Model 3 Performance tillverkad 2020-07, svart klädsel, 20" Performance-fälgar med PS4S däck, svart klädsel, VIN 752xx
MSM Model Y Performance beställd
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 784
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av Ilduce77 »

Ja, just det, men jag hittade inga priser eller test på R5... :shock:

Har du kanske en länk till något bra oberoende test? :)
Skriv svar