Har Tesla handikappat sig?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
LarsOJ

Re: Har Tesla handikappat sig?

Inlägg av LarsOJ »

Walker skrev:
LarsOJ skrev:
martinot skrev:
Legato skrev:

Mer än något annat så skulle jag säga att Elbil fortfarande för många är synonymt med Tesla... Än mer så i USA antagligen.
Skulle nog säga att även i Sverige är det liknande. Tesla är en symbol för omställningen. De som länge hatat elbilar, när de väl inser/tvingas titta på elbilar så fortsätter det nästan alltid att hata Tesla. Just för att Tesla är symbolen för företaget som dödade fossilbilen. Det gör tydligen ont hos vissa.
Dom är seglivade ändå dom där fossilrackarna. Här i Sverige där vi är föregångsland på elbilar internationellt sett så har det sålts 195.000 fossilbilar hittils i år :o

Ni ”hardcore elbilsfantaster” tror att alla hatar er och Tesla bara för att inte alla gått och köpt elbil i förrgår. Så är det inte. Ett nödvändigt och stort teknikskifte tar alltid lång tid. De flesta är helt ointresserade och kollar 100% på inköpspriset.

De fanns de som köpte 40” tjockplasma teve för 250.000kr specialimporterad från Japan och så fanns det de som 10år senare köpte sin första plattv LED för 5000kr för att tjockteven gick sönder.

På bil och transportsidan blir ju övergången teknikmässigt väldigt stor och långsam då den också påverkar hela energisystemet i stor grad.

För att relatera till tråden så är det väl främst begränsningar i råmaterial och produktionsutrustning som begränsar de globala volymerna av elbilar? Efterfrågan är ju absolut inte flaskhalsen idag vad jag har förstått.
liten tanke bara: vi ”elbilsfantaster som tror att alla hatar oss och våra bilar” beror INTE på ”att inte alla köpt elbil i förrgår”. Det beror på alla glåpord, fula tecken och allmänt nedsättande omdömen om våra förstånd som gör att vi har haft den uppfattningen. Har faktiskt inte mött så mycket hat från personer som jag känner och inte känner i någon annan del i livet än just val av elektriskt fordon. Jag är glad om folk bara betraktar mig som knäpp. Som hantverkare har jag tvärtom stort förtroende på orten.
Åfan är det verkligen så illa :(

Jag känner inte igen mig i det i min umgängeskrets alls. Och jag rör mig inom motorsport, dragracing mm. De flesta är bara sura på politikerna. Alla åker ju redan elfordon i depåerna iaf :) jag är ju själv hantverkare och entreprenör och här snackar alla om att det äntligen börjar komma elalternativ till de små transportbilarna. Skrivs ju om det i alla branchtidningar också. Vi har ju blivit sjukt hårt drabbade av malus skatterna (och utan alternativ) senaste åren så kanske därför många är anti men de flesta har ju förstånd att vara sura på politikerna och inte de som köper elbilar.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare

Inlägg av Jwe »

Det finns nog två sorters avund:
att man var djärv/dum/smart som hoppade på elbilståget tidigt
att man hade ekonomi till att köpa en såpass dyr bil
Det senare förstärks ytterligare av att trots ett bilpris 4-5 ggr dyrare än tidigare ägda bilar är den Tesla jag kör den billigaste bilen per mil.
Denna uppgift borde lindra men vrider om istället.

Samtidigt har man fått väldigt många "tummen upp" under åren.
Märkligt nog ännu fler nu när jag kör en dieselslukande husbil av större format.
Så tummen upp för teslan är nog inte bara pga eldriften utan för att den är vacker också, liksom husbilen men på ojämförbart sätt.

Ang trådämnet "har Tesla handikappat sig"
Tror att antalet plattformar inte är det viktiga utan frågan är om det är klokt att gå från att vara ett kundomhändertagande bilföretag till det motsatta.
Det kanske under en tid fungerat pga sin särställning.
Kommer denna särställning att bibehållas så att man kan fortsätta med det eller kommer konkurrensen bli så hård att man måste värna kunderna.
Blir det så dyrt att värna kunderna (pga brister i produkterna) att det inte går ihop ekonomiskt eller drastiskt reducerar vinstmarginalen så den accelererande biltillverkningskapaciteten måste senareläggas eller utebli?
I detta övervägande ligger Teslas framtid.
Elon tycker nog det är roligare att lägga energi på Twitters väl o ve.
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

Jwe skrev:
Det finns nog två sorters avund:
att man var djärv/dum/smart som hoppade på elbilståget tidigt
att man hade ekonomi till att köpa en såpass dyr bil
Det senare förstärks ytterligare av att trots ett bilpris 4-5 ggr dyrare än tidigare ägda bilar är den Tesla jag kör den billigaste bilen per mil.
Denna uppgift borde lindra men vrider om istället.

Samtidigt har man fått väldigt många "tummen upp" under åren.
Märkligt nog ännu fler nu när jag kör en dieselslukande husbil av större format.
Så tummen upp för teslan är nog inte bara pga eldriften utan för att den är vacker också, liksom husbilen men på ojämförbart sätt.

Ang trådämnet "har Tesla handikappat sig"
Tror att antalet plattformar inte är det viktiga utan frågan är om det är klokt att gå från att vara ett kundomhändertagande bilföretag till det motsatta.
Det kanske under en tid fungerat pga sin särställning.
Kommer denna särställning att bibehållas så att man kan fortsätta med det eller kommer konkurrensen bli så hård att man måste värna kunderna.
Blir det så dyrt att värna kunderna (pga brister i produkterna) att det inte går ihop ekonomiskt eller drastiskt reducerar vinstmarginalen så den accelererande biltillverkningskapaciteten måste senareläggas eller utebli?
I detta övervägande ligger Teslas framtid.
Elon tycker nog det är roligare att lägga energi på Twitters väl o ve.
Håller med dig och du skulle förmodligen byta husbilen till eldriven dito när de kriterierna kan uppfyllas av en tillverkare. Det är ju bara i sin linda ännu och alla kommer byta när eldrivna alternativ så sakteliga kommer. Husbil kanske inom 5-10år?

Jag tror även du har en poäng med kundbemötandet och synen på kunder hos Tesla. Där ligger iaf min egen skepsis till märket. Även om bilarna i sig tickar många boxar.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Svar på tidigare inlägg: nej, nu möter man hatet mer sällan. Men när jag satte solpaneler på huset maj 2018 och köpte eGolf hösten samma år var det många som höjde ögonbrynen i Köping och undrade om jag inte kunde få professionell hjälp för mina ”besvär” (Den ende som trodde på mig och mina ekonomiska beräkningar var min Škoda/VW-handlare!)
När jag sedan efter 6 mån sålde Golfen och köpte M3’an blev det ju bara bekräftat att jag blivit helknäpp, och man tog sig rättigheter att bemöta mig ganska föraktfullt och arrogant.
Men, men…. tiderna förändras. Och nu hälsar man skamset och ber mig montera deras nya solanläggning.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

….hur gick det då med mina ekonomiska beräkningar? Jag har alltid hävdat att det aldrig är billigt eller gratis att köra bil, oavsett bränsletyp. Men samtidigt envist hävdat att jag inte skulle betala MER för att jag köpte en dyrare elbil. Banken idiotförklarade mig. Nå…
Bilen innan var en Škoda Octavia TdI 2.0 4x4 combi. På 3 år tappade den från 275.000.- till 168.000.- = drygt 100.000.- Föjande 3 år med 3 elbilar gick jag från 565.000.- till 575.000.- = +10.000.- att jag sedan sluppit betala 25-35.000.-/år i dieselkostnad (”bränslet” har jag ju plockat ner från taket) samt inte behövt betala för dyr, onödig service och hög skatt så har jag aldrig åkt så billigt som de senaste 3 åren. Nu har jag ju sålt av min privatbil och kör firmabil istället så jag har kunnat göra bokslut på mitt bilägande, och att byta till el har visat sig vara helt rätt. Banken skrattar inte längre. De ringde faktiskt och frågade om jag inte behövde låna något. Jag svarade artigt nej, tack.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

Walker skrev:
….hur gick det då med mina ekonomiska beräkningar? Jag har alltid hävdat att det aldrig är billigt eller gratis att köra bil, oavsett bränsletyp. Men samtidigt envist hävdat att jag inte skulle betala MER för att jag köpte en dyrare elbil. Banken idiotförklarade mig. Nå…
Bilen innan var en Škoda Octavia TdI 2.0 4x4 combi. På 3 år tappade den från 275.000.- till 168.000.- = drygt 100.000.- Föjande 3 år med 3 elbilar gick jag från 565.000.- till 575.000.- = +10.000.- att jag sedan sluppit betala 25-35.000.-/år i dieselkostnad (”bränslet” har jag ju plockat ner från taket) samt inte behövt betala för dyr, onödig service och hög skatt så har jag aldrig åkt så billigt som de senaste 3 åren. Nu har jag ju sålt av min privatbil och kör firmabil istället så jag har kunnat göra bokslut på mitt bilägande, och att byta till el har visat sig vara helt rätt. Banken skrattar inte längre. De ringde faktiskt och frågade om jag inte behövde låna något. Jag svarade artigt nej, tack.
Jag jobbade många år med solcellsutveckling på Solibro och Midsummer när de startade. Då trodde vi inte ens själva på solceller i Sverige :lol:
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

LarsOJ skrev:
Walker skrev:
Jag jobbade många år med solcellsutveckling på Solibro och Midsummer när de startade. Då trodde vi inte ens själva på solceller i Sverige :lol:
Min gymnasieskola var på besök på Chalmers och en som forskade på vindkraftverk talade och han trodde inte på vindkraften. Men det var längesedan när det bara fanns högst nåt tiotal i hela Sverige och de man såg typ alltid stod stilla. Senare började man väl köpa dem från Danmark i stället för att försöka tillverka egna.
Skriv svar