Har Tesla handikappat sig?
Moderator: Redaktion
Har Tesla handikappat sig?
Jag börjar undra om inte Tesla handikappat sig genom att INTE utveckla en sk. ”plattform” som sen kan användas för att snabbt ta fram en mängd olika modeller för olika kundgrupper.
Jag tycker det verkar gå ofantligt trögt för Tesla att få fram något nytt medan andra tillverkare sprutar fram nya modeller. Bra exempel är VAG’s MEB plattform och Kia/Hyundai’s E-GMP.
VAG tillverkar och säljer nu 12st individuella modeller baserat på MEB på bara 3år sen Id3 lanserades.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Volkswa ... B_platform
Därutöver en hel drös modeller på andra plattformar.
”Bilplattform är en standardiserad uppsättning av grunddelar till en bil som används i flera olika bilmodeller. Grunddelarna utgörs främst av olika fordonskomponenter, mer eller mindre sammansatta till bildelar, men även bilens ITstöd, serviceITstöd, konstruktionsregler och tillverkningsprocesser och verktyg ingår.”
Vad tror ni? Kommer Tesla någonsin komma ikapp?
Jag tycker det verkar gå ofantligt trögt för Tesla att få fram något nytt medan andra tillverkare sprutar fram nya modeller. Bra exempel är VAG’s MEB plattform och Kia/Hyundai’s E-GMP.
VAG tillverkar och säljer nu 12st individuella modeller baserat på MEB på bara 3år sen Id3 lanserades.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Volkswa ... B_platform
Därutöver en hel drös modeller på andra plattformar.
”Bilplattform är en standardiserad uppsättning av grunddelar till en bil som används i flera olika bilmodeller. Grunddelarna utgörs främst av olika fordonskomponenter, mer eller mindre sammansatta till bildelar, men även bilens ITstöd, serviceITstöd, konstruktionsregler och tillverkningsprocesser och verktyg ingår.”
Vad tror ni? Kommer Tesla någonsin komma ikapp?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Har Tesla handikappat sig?
Tveksamt säger jag, dom kommer under flera år att hålla sig till några få modeller…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Har Tesla handikappat sig?
Nej, Tesla har specialiserat sig på ett fåtal modeller och försöker bygga dessa så bra som möjligt. Jag tror vi kommer se fler tillverkare landa i det med tiden, men det kommer ta lång tid.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Re: Har Tesla handikappat sig?
Om man tittar på relativt mogna marknader som Norge och Sverige så är de redan rejält förbikörda av VAG när det gäller antal sålda elbilar. Man tappar alltså marknadsandelar i en rasande fart.agehall skrev:Nej, Tesla har specialiserat sig på ett fåtal modeller och försöker bygga dessa så bra som möjligt. Jag tror vi kommer se fler tillverkare landa i det med tiden, men det kommer ta lång tid.
Är det verkligen en fördel att börja med blankt papper varje gång en ny modell ska fram? Eller menar du att man bara ska ha 2-3 modeller i programmet?
Re: Har Tesla handikappat sig?
Tesla har en stor och en liten bilplattform.LarsOJ skrev:Är det verkligen en fördel att börja med blankt papper varje gång en ny modell ska fram?
MX bygger på MS-plattformen, och MY bygger på M3-plattformen.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Har Tesla handikappat sig?
Tesla har rätt bra spännvidd med S3XY, om vi pratar standardbilar. 30% vinstmarginal antyder att det finns en kostnadseffektiv plattform. Finns ännu ingen konkurrent till Model Y, och då tänker jag utrymmesmässigt. Ingen på horisonten heller.
Kollar man in Munro är de så kallade "plattformarna" till stor del komponenter från tillverkarnas ICE-verksamhet vilket gör fordonen handikappade vad gäller utformning, storlek, vikt och utrymmen.
Kollar man in Munro är de så kallade "plattformarna" till stor del komponenter från tillverkarnas ICE-verksamhet vilket gör fordonen handikappade vad gäller utformning, storlek, vikt och utrymmen.
Re: Har Tesla handikappat sig?
Tror tvärt om att marknaden även i fortsättningen kommer efterfråga flera olika modeller och att det kommer ta lång tid innan Tesla landar i det.agehall skrev:Nej, Tesla har specialiserat sig på ett fåtal modeller och försöker bygga dessa så bra som möjligt. Jag tror vi kommer se fler tillverkare landa i det med tiden, men det kommer ta lång tid.
-
- Inlägg: 5674
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Har Tesla handikappat sig?
Om du kollar på det här:LarsOJ skrev:Om man tittar på relativt mogna marknader som Norge och Sverige så är de redan rejält förbikörda av VAG när det gäller antal sålda elbilar. Man tappar alltså marknadsandelar i en rasande fart.agehall skrev:Nej, Tesla har specialiserat sig på ett fåtal modeller och försöker bygga dessa så bra som möjligt. Jag tror vi kommer se fler tillverkare landa i det med tiden, men det kommer ta lång tid.
Är det verkligen en fördel att börja med blankt papper varje gång en ny modell ska fram? Eller menar du att man bara ska ha 2-3 modeller i programmet?
...vad tror du då? Tror du att de jobbar på en bil som är billigare än vad instegsmodellen av Model 3 är idag?...The Mission of Tesla
Elon Musk, Chairman, Product Architect & CEO November 18, 2013
Our goal when we created Tesla a decade ago was the same as it is today: to accelerate the advent of sustainable transport by bringing compelling mass market electric cars to market as soon as possible. If we could have done that with our first product, we would have, but that was simply impossible to achieve for a startup company that had never built a car and that had one technology iteration and no economies of scale. Our first product was going to be expensive no matter what it looked like [Min understrykning.] /...
https://www.tesla.com/blog/mission-tesla
De började liksom från noll i juli 2003... Det tar liksom lite tid att bygga en global biltillverkare som kan ta sig an volymsegmenten...
Sen underlättar det kanske inte heller om man samtidigt ska försöka bygga en massa 'humanoida robotar'...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Har Tesla handikappat sig?
Har jag missat något här?LarsOJ skrev:Om man tittar på relativt mogna marknader som Norge och Sverige så är de redan rejält förbikörda av VAG när det gäller antal sålda elbilar. Man tappar alltså marknadsandelar i en rasande fart.agehall skrev:Nej, Tesla har specialiserat sig på ett fåtal modeller och försöker bygga dessa så bra som möjligt. Jag tror vi kommer se fler tillverkare landa i det med tiden, men det kommer ta lång tid.
Är det verkligen en fördel att börja med blankt papper varje gång en ny modell ska fram? Eller menar du att man bara ska ha 2-3 modeller i programmet?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Har Tesla handikappat sig?
Låt oss säga så här; Lars är uppenbarligen inget stort fan av elbilar, och speciellt inte Tesla (lite av hans nemesis).Walker skrev:Har jag missat något här?LarsOJ skrev:Om man tittar på relativt mogna marknader som Norge och Sverige så är de redan rejält förbikörda av VAG när det gäller antal sålda elbilar. Man tappar alltså marknadsandelar i en rasande fart.agehall skrev:Nej, Tesla har specialiserat sig på ett fåtal modeller och försöker bygga dessa så bra som möjligt. Jag tror vi kommer se fler tillverkare landa i det med tiden, men det kommer ta lång tid.
Är det verkligen en fördel att börja med blankt papper varje gång en ny modell ska fram? Eller menar du att man bara ska ha 2-3 modeller i programmet?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Har Tesla handikappat sig?
Är ju en ganska ointressant diskussion att enbart diskutera volymer utan att samtidigt diskutera lönsamhet.
Det är ju ingen slump att Apple, trots endast ca 16% marknadsandel, gör större vinster och har högre bolagsvärde än Samsung, Xiaomi, Oppo, Vivo, Huawei, Realme, Motorola och LG tillsammans.
Det är ju ingen slump att Apple, trots endast ca 16% marknadsandel, gör större vinster och har högre bolagsvärde än Samsung, Xiaomi, Oppo, Vivo, Huawei, Realme, Motorola och LG tillsammans.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Har Tesla handikappat sig?
Suck du ska ju alltid kasta massa skit! Du har ju inte ens läst trådstarten ordentligt och har inte förstått alls vad som menas med en bilplattform. Det är en verktygslåda.martinot skrev:Låt oss säga så här; Lars är uppenbarligen inget stort fan av elbilar, och speciellt inte Tesla (lite av hans nemesis).Walker skrev:Har jag missat något här?LarsOJ skrev:Om man tittar på relativt mogna marknader som Norge och Sverige så är de redan rejält förbikörda av VAG när det gäller antal sålda elbilar. Man tappar alltså marknadsandelar i en rasande fart.agehall skrev:Nej, Tesla har specialiserat sig på ett fåtal modeller och försöker bygga dessa så bra som möjligt. Jag tror vi kommer se fler tillverkare landa i det med tiden, men det kommer ta lång tid.
Är det verkligen en fördel att börja med blankt papper varje gång en ny modell ska fram? Eller menar du att man bara ska ha 2-3 modeller i programmet?
Jag ställde frågan för jag är genuint intresserad om det är rätt val av Tesla?
Re: Har Tesla handikappat sig?
Ja precis! Man kanske inte har som mål att bli volymtillverkare?Legato skrev:Är ju en ganska ointressant diskussion att enbart diskutera volymer utan att samtidigt diskutera lönsamhet.
Det är ju ingen slump att Apple, trots endast ca 16% marknadsandel, gör större vinster och har högre bolagsvärde än Samsung, Xiaomi, Oppo, Vivo, Huawei, Realme, Motorola och LG tillsammans.
Jag bara relaterar trådstarten till att för några år sen så var ju alla andra tillverkare otroligt sega att få fram något överhuvud taget. Men nu så exploderar modellutbudet just på grund av plattformstänk/konstruktion.
Och man tar marknadsandelar av Tesla. Har inte orkat kolla men vad har dom i Norge nu? 10-15%?
Edit: sverige <10% i år
Re: Har Tesla handikappat sig?
Apple har inte hundratals varianter av iPhone, de har en handfull.LarsOJ skrev:Ja precis! Man kanske inte har som mål att bli volymtillverkare?Legato skrev:Är ju en ganska ointressant diskussion att enbart diskutera volymer utan att samtidigt diskutera lönsamhet.
Det är ju ingen slump att Apple, trots endast ca 16% marknadsandel, gör större vinster och har högre bolagsvärde än Samsung, Xiaomi, Oppo, Vivo, Huawei, Realme, Motorola och LG tillsammans.
Jag bara relaterar trådstarten till att för några år sen så var ju alla andra tillverkare otroligt sega att få fram något överhuvud taget. Men nu så exploderar modellutbudet just på grund av plattformstänk/konstruktion.
Och man tar marknadsandelar av Tesla. Har inte orkat kolla men vad har dom i Norge nu? 10-15%?
Det krävs heller inte hundratals bilmodeller för att nå hög volym.
Det är bara en handfull som säljer i riktigt hög volym.
Tesla behöver en modell mindre och billigare än 3/Y, sen är de hemma typ.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Har Tesla handikappat sig?
Okej så kan det vara. Jag ser bara hur 3 försäljningen har kollapsat totalt sen Y började säljas (Norge/Sverige).taliz skrev:Apple har inte hundratals varianter av iPhone, de har en handfull.LarsOJ skrev:Ja precis! Man kanske inte har som mål att bli volymtillverkare?Legato skrev:Är ju en ganska ointressant diskussion att enbart diskutera volymer utan att samtidigt diskutera lönsamhet.
Det är ju ingen slump att Apple, trots endast ca 16% marknadsandel, gör större vinster och har högre bolagsvärde än Samsung, Xiaomi, Oppo, Vivo, Huawei, Realme, Motorola och LG tillsammans.
Jag bara relaterar trådstarten till att för några år sen så var ju alla andra tillverkare otroligt sega att få fram något överhuvud taget. Men nu så exploderar modellutbudet just på grund av plattformstänk/konstruktion.
Och man tar marknadsandelar av Tesla. Har inte orkat kolla men vad har dom i Norge nu? 10-15%?
Det krävs heller inte hundratals bilmodeller för att nå hög volym.
Det är bara en handfull som säljer i riktigt hög volym.
Tesla behöver en modell mindre och billigare än 3/Y, sen är de hemma typ.
Gillar inte jämförelsen med Apple heller. En bil är ju som kläder för folk. Man vill inte ha samma som alla andra och en storlek passar inte alla.
Re: Har Tesla handikappat sig?
Det jag funderade på var ”rejält förbikörda”… kan det stämma? Jag vet inte, men har för mig att Tesla väl ligger ganska högt eftersom de defacto kan leverera bilar.martinot skrev:Låt oss säga så här; Lars är uppenbarligen inget stort fan av elbilar, och speciellt inte Tesla (lite av hans nemesis).Walker skrev:Har jag missat något här?LarsOJ skrev:Om man tittar på relativt mogna marknader som Norge och Sverige så är de redan rejält förbikörda av VAG när det gäller antal sålda elbilar. Man tappar alltså marknadsandelar i en rasande fart.agehall skrev:Nej, Tesla har specialiserat sig på ett fåtal modeller och försöker bygga dessa så bra som möjligt. Jag tror vi kommer se fler tillverkare landa i det med tiden, men det kommer ta lång tid.
Är det verkligen en fördel att börja med blankt papper varje gång en ny modell ska fram? Eller menar du att man bara ska ha 2-3 modeller i programmet?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Har Tesla handikappat sig?
Det är väl inte så konstigt? Det finns ju typ inget 3 är bättre på än Y.LarsOJ skrev:Okej så kan det vara. Jag ser bara hur 3 försäljningen har kollapsat totalt sen Y började säljas (Norge/Sverige).taliz skrev:Apple har inte hundratals varianter av iPhone, de har en handfull.LarsOJ skrev:Ja precis! Man kanske inte har som mål att bli volymtillverkare?Legato skrev:Är ju en ganska ointressant diskussion att enbart diskutera volymer utan att samtidigt diskutera lönsamhet.
Det är ju ingen slump att Apple, trots endast ca 16% marknadsandel, gör större vinster och har högre bolagsvärde än Samsung, Xiaomi, Oppo, Vivo, Huawei, Realme, Motorola och LG tillsammans.
Jag bara relaterar trådstarten till att för några år sen så var ju alla andra tillverkare otroligt sega att få fram något överhuvud taget. Men nu så exploderar modellutbudet just på grund av plattformstänk/konstruktion.
Och man tar marknadsandelar av Tesla. Har inte orkat kolla men vad har dom i Norge nu? 10-15%?
Det krävs heller inte hundratals bilmodeller för att nå hög volym.
Det är bara en handfull som säljer i riktigt hög volym.
Tesla behöver en modell mindre och billigare än 3/Y, sen är de hemma typ.
Gillar inte jämförelsen med Apple heller. En bil är ju som kläder för folk. Man vill inte ha samma som alla andra och en storlek passar inte alla.
Det är också därför man bara bygger Y i de nya fabrikerna.
Ändå handlar väldigt många på H&M...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Har Tesla handikappat sig?
Rejält förbikörda när det gäller modellutbud och antal sålda elbilar. För bara några år sen var Tesla ledande på bägge dessa områden. Tycker det är kul att titta på Norge. Det börjar bli en mogen marknad.Walker skrev:Det jag funderade på var ”rejält förbikörda”… kan det stämma? Jag vet inte, men har för mig att Tesla väl ligger ganska högt eftersom de defacto kan leverera bilar.martinot skrev:Låt oss säga så här; Lars är uppenbarligen inget stort fan av elbilar, och speciellt inte Tesla (lite av hans nemesis).Walker skrev:Har jag missat något här?LarsOJ skrev:Om man tittar på relativt mogna marknader som Norge och Sverige så är de redan rejält förbikörda av VAG när det gäller antal sålda elbilar. Man tappar alltså marknadsandelar i en rasande fart.agehall skrev:Nej, Tesla har specialiserat sig på ett fåtal modeller och försöker bygga dessa så bra som möjligt. Jag tror vi kommer se fler tillverkare landa i det med tiden, men det kommer ta lång tid.
Är det verkligen en fördel att börja med blankt papper varje gång en ny modell ska fram? Eller menar du att man bara ska ha 2-3 modeller i programmet?
Re: Har Tesla handikappat sig?
Där ligger väl Y ensam i topp?LarsOJ skrev:
Rejält förbikörda när det gäller modellutbud och antal sålda elbilar. För bara några år sen var Tesla ledande på bägge dessa områden. Tycker det är kul att titta på Norge. Det börjar bli en mogen marknad.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Har Tesla handikappat sig?
Man började inte från noll. Elon Musk och Martin Ebenhard hade prototypen till Tesla Roadster innan de satte igång: AC Propulsion tzero.SwedishAdvocate skrev:De började liksom från noll i juli 2003... Det tar liksom lite tid att bygga en global biltillverkare som kan ta sig an volymsegmenten...
Drivlinan i Roadstern är baserad på den i tZero och lösningen med 18650-celler, men det var inte en ren stöld: AC Propulsion kunde inte bygga bilar, man var experter på elektriska drivlinor. Det var härifrån Tesla fick grunddesignen med inverter, AC-motor, cylindriska 18650 celler och AC-laddare som drog hela 70A. Man vidareutvecklade och tillverkade dock själva och själva bilen har inget gemensamt.
AC Propulsion byggde faktiskt en bil åt Volvo 2004: Volvo 3CC som hade en nedskalad motor (80 kW istället för 150) och samma koncept med 18650-celler som Tesla Roadster ärvde, dock bara 3000 st. Ironiskt noh kunde Volvo alltså varit före Tesla, men försatt chansen.
Re: Har Tesla handikappat sig?
Eftersom Tesla inte kan leverera alla de bilar som efterfrågas på den europeiska marknaden, så är marknadsandelarna i respektive land endast ett tecken på hur Tesla valt att allokera sin begränsade produktion. Plus coronastängningar, komponentbrist och nedtid för fabriksuppgraderingar.LarsOJ skrev:Okej så kan det vara. Jag ser bara hur 3 försäljningen har kollapsat totalt sen Y började säljas (Norge/Sverige).taliz skrev:Apple har inte hundratals varianter av iPhone, de har en handfull.LarsOJ skrev:Ja precis! Man kanske inte har som mål att bli volymtillverkare?Legato skrev:Är ju en ganska ointressant diskussion att enbart diskutera volymer utan att samtidigt diskutera lönsamhet.
Det är ju ingen slump att Apple, trots endast ca 16% marknadsandel, gör större vinster och har högre bolagsvärde än Samsung, Xiaomi, Oppo, Vivo, Huawei, Realme, Motorola och LG tillsammans.
Jag bara relaterar trådstarten till att för några år sen så var ju alla andra tillverkare otroligt sega att få fram något överhuvud taget. Men nu så exploderar modellutbudet just på grund av plattformstänk/konstruktion.
Och man tar marknadsandelar av Tesla. Har inte orkat kolla men vad har dom i Norge nu? 10-15%?
Det krävs heller inte hundratals bilmodeller för att nå hög volym.
Det är bara en handfull som säljer i riktigt hög volym.
Tesla behöver en modell mindre och billigare än 3/Y, sen är de hemma typ.
Gillar inte jämförelsen med Apple heller. En bil är ju som kläder för folk. Man vill inte ha samma som alla andra och en storlek passar inte alla.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Re: Har Tesla handikappat sig?
Så hur långt tror du man kan komma med bara 1(2) modeller då? En mindre bil är ju många år bort.taliz skrev:Det är väl inte så konstigt? Det finns ju typ inget 3 är bättre på än Y.
Det är också därför man bara bygger Y i de nya fabrikerna.
Ändå handlar väldigt många på H&M...
H&M och alla deras separata märken har ju ett av världenst bredaste utbud av kläder just för att folk vill vara olika och för att få upp volymerna.
Re: Har Tesla handikappat sig?
Ja men Tesla totalt ca 12000 bilar och VAG ca 30000 bilar i år.taliz skrev:Där ligger väl Y ensam i topp?LarsOJ skrev:
Rejält förbikörda när det gäller modellutbud och antal sålda elbilar. För bara några år sen var Tesla ledande på bägge dessa områden. Tycker det är kul att titta på Norge. Det börjar bli en mogen marknad.
Re: Har Tesla handikappat sig?
Jag tror att Teslas marknadsandel skulle vara ÄNNU MINDRE om de andra tillverkarna kunde leverera sina bilar snabbare. Tesla har ju bland de kortaste väntetiderna.Andersen skrev:Eftersom Tesla inte kan leverera alla de bilar som efterfrågas på den europeiska marknaden, så är marknadsandelarna i respektive land endast ett tecken på hur Tesla valt att allokera sin begränsade produktion. Plus coronastängningar, komponentbrist och nedtid för fabriksuppgraderingar.LarsOJ skrev:Okej så kan det vara. Jag ser bara hur 3 försäljningen har kollapsat totalt sen Y började säljas (Norge/Sverige).taliz skrev:Apple har inte hundratals varianter av iPhone, de har en handfull.LarsOJ skrev:Ja precis! Man kanske inte har som mål att bli volymtillverkare?Legato skrev:Är ju en ganska ointressant diskussion att enbart diskutera volymer utan att samtidigt diskutera lönsamhet.
Det är ju ingen slump att Apple, trots endast ca 16% marknadsandel, gör större vinster och har högre bolagsvärde än Samsung, Xiaomi, Oppo, Vivo, Huawei, Realme, Motorola och LG tillsammans.
Jag bara relaterar trådstarten till att för några år sen så var ju alla andra tillverkare otroligt sega att få fram något överhuvud taget. Men nu så exploderar modellutbudet just på grund av plattformstänk/konstruktion.
Och man tar marknadsandelar av Tesla. Har inte orkat kolla men vad har dom i Norge nu? 10-15%?
Det krävs heller inte hundratals bilmodeller för att nå hög volym.
Det är bara en handfull som säljer i riktigt hög volym.
Tesla behöver en modell mindre och billigare än 3/Y, sen är de hemma typ.
Gillar inte jämförelsen med Apple heller. En bil är ju som kläder för folk. Man vill inte ha samma som alla andra och en storlek passar inte alla.
-
- Inlägg: 5674
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Har Tesla handikappat sig?
Året 2004 ägdes Volvo Personvagnar av Ford. Hade Volvo PV kunnat fatta ett så pass långsiktigt strategiskt beslut utan att Ford godkänt det?... Det tror jag inte. Så rätt svar här verkar vara att det var Ford som försatt chansen...HenrikC skrev:Man började inte från noll. Elon Musk och Martin Ebenhard hade prototypen till Tesla Roadster innan de satte igång: AC Propulsion tzero.SwedishAdvocate skrev:De började liksom från noll i juli 2003... Det tar liksom lite tid att bygga en global biltillverkare som kan ta sig an volymsegmenten...
Drivlinan i Roadstern är baserad på den i tZero och lösningen med 18650-celler, men det var inte en ren stöld: AC Propulsion kunde inte bygga bilar, man var experter på elektriska drivlinor. Det var härifrån Tesla fick grunddesignen med inverter, AC-motor, cylindriska 18650 celler och AC-laddare som drog hela 70A. Man vidareutvecklade och tillverkade dock själva och själva bilen har inget gemensamt.
AC Propulsion byggde faktiskt en bil åt Volvo 2004: Volvo 3CC som hade en nedskalad motor (80 kW istället för 150) och samma koncept med 18650-celler som Tesla Roadster ärvde, dock bara 3000 st. Ironiskt nog kunde Volvo alltså varit före Tesla, men försatt chansen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting