Vad hände med 4680?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Re: Vad hände med 4680?

Inlägg av Autonom »

AAKEE skrev: 21 apr 2026 16:47
Laddkurvan är sämre än tidigare batterier dvs sämst hittills i en 3 eller Y LR/P.
8L laddkurva_w_0.png
Den ursprungliga laddkurvan hade undertryckt 0:a så skillnaderna ser större ut än de egentligen är (så jag har lagt till linjer ner till 0%), vilket är Ok om man är ute efter att jämföra cellerna men betyder mindre i verklig drift. Om man räknar på den integrerade ytan så borde det bli begränsat till 10% långsammare i snabbladdningsfallet i kurvorna (från 0%).

Sedan så såg jag en (annan) video där man laddade den, och i ljudet pratades det om termisk throttling då man var uppe på 55C, vilket formen på den gula kurvan tyder på. Så jag skulle dra slutsatsen att kylningen är sämre eller inte korrekt intrimmad än. Om man antar att svajandet på den gula kurvan är kylproblem så ser det ut som prestanda potentiellt skulle kunna landa väldigt nära LG 5L om de kan fixa kylningen. Och under förutsättning at problemet är temperatur så skulle i så fall jämförelsen sannolikt se rätt annorlunda ut om man börjar på 20% istället för 0%.

Så jag tror man får kolla upp hur det ser ut om ett år eller så, när Tesla har mer statistik, kanske de löser detta, antingen med mjukvara eller förbättrad HW för kylning. Det skulle också kunna vara så att Tesla är försiktiga i början, men det kanske är för mycket att hoppas på. Dock så ligger laddhastigheten högst av alla i jämförelsen vid 80%, så det kanske finns framtida potential.

Om det är överhettning och går att lösa med mjukvaruförändringar så kommer nog Tesla att fixa till det.

Jag skulle säga att ett mer gångbart skäl att undvika den just nu är att det är risk att produktionslinan inte är lika väl intrimmad som för de äldre cellerna och därför kan ha barnsjukdomar, men med tanke på Teslas batterigaranti så är det nog överdrivet försiktigt.

Som jag ser det, det ser ut som en besvikelse med avseende på laddhastighet, men jag skulle säga att för de flesta så kommer de troligen inte att märka någon skillnad jämfört med LG 5L eller 5M, speciellt om man jämför med en AWD-bil som är aningen törstigare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.