SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Inlägg av frippe »

Väldigt bra kört och bra jobbat alla. 👏

Att skillnader på bilmodell och bilmärke blir mindre och egentligen obetydligt är bra och skönt att konstatera.

Även det här fokuset på räckvidd in i absurdum är också skönt att kunna få slippa. Viktigare är att fokusera på laddeffekt i förhållande till räckvidd. Och där tycker jag att det här nere i söder börjar tjocka till sig på flera stationer. Där den samlade effekten på många laddstationer inte orkar hålla full effekt när det blir allt för många bilar som ska ladda samtidigt.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Preliminär resultatlista:

1. 18:05 Edvin Jacobsson – Nio ET5 (2024)
2. 18:23 Joel Bergström – Polestar 2 LRDM (2024)
3. 18:31 Niklas Zetterling – Tesla M3 LR (2020)
4. 18:32 Joacim Eriksson – Tesla model 3 LR (2021)
5. 18:45 Leo Wilson – Tesla Model 3 Performance (2023)
6. 18:50 Fredrik Ahlgren – Volkswagen ID.7 Pro (2024)
7. 18:56 Robin Johansson – Tesla Model X LR (2019)
8. 19:01 Per Bengtson – BMW i4 M50 (2024)
9. 19:16 Martin Bernandersson – Skoda Enyaq 85x (2024)
10. 19:20 Christer Olsson – Tesla Model Y Performance (2023)
11. 19:20 Arrien van de Keerke – Porsche Taycan 4S+ (2020)
12. 19:31 Tomas Bergström – Tesla model 3LR (2021)
13. 19:36 Henric Österlindh – Hyundai Ioniq5 AWD (2022)
14. 20:14 Jens Lindqvist – Tesla Model S 90D (2017)
15. 20:17 Fredrik Andersson – BMW i4 M50 (2023)
16. 22:11 Sven Svederberg – Tesla MS (2014)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Jens Lindqvist intervjuad av P4 Norrbotten om tävlingen
Även vinnaren Edvin intervjuas, vid 1:51:50

https://sverigesradio.se/avsnitt/2415509#6289
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Snyggt! Bra kört alla!
tsint
elbilist

Inlägg av tsint »

Snyggt! I praktiken så skiljer det väldigt lite mellan dagens elbilar. Det krävs nästan att någon kommer med en bil med dubbel så stort batteri eller konstant laddning i typ 300kw för att det ska blir någon skillnad.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Rapport SECC 2024

Bilen är en Model 3 LR 2020, med det äldsta Panasonic-batteriet på 77,8 kWh. Den har gått 9000 mil, uppskattningsvis 72,5 kWh kvar i batterikapacitet. Hjulen är original 18 tum med aerokåpor, försedda med Hankook Ion Evo däck i dimension 235/45-18.

Delsträcka 1, Ystad – SuC Mantorp (41 mil)

Förbrukningen Ystad – SuC Mantorp var 146 Wh/km. Våta vägbanor gjorde att förbrukningen blev högre än väntat. Total körtid 4h15min. Kom fram med 9 % i batteriet.

Laddstopp 1 (SuC Mantorp) 18.00-18.12

Laddade från 9 till 55 %, totalt 31 kWh, på 12 min. Maxeffekt 253 kW, snitteffekt 152 kW.

Aviskten var att ladda tillräckligt för att komma till SuC Sollentuna, med lite marginal för regnskurar och våta vägbanor.

Delsträcka 2, SuC Mantorp – Ionity Södertälje (19 mil)

Förbrukningen Mantorp – Södertälje 169 Wh/km. Total körtid 1h44min. Kom fram med 8 % i batteriet.
Vid Norrköping började det regna intensivt och det höll i sig ungefär till Vagnhärad. Tidvis var det så mycket vatten på vägbanan att jag råkade ut för vattenplaning ett par gånger. Ena gången gled bilen ända ut till sidlinjen, innan den fick fäste igen. Tidvis fick jag sänka farten till 90 km/h och flertalet andra bilister körde ännu långsammare än mig. Mellan Norrköping och Nyköping översteg förbrukningen 190 Wh/km, vilket är ungefär 50 Wh/km mer än vad bilen behövde på torr väg under dagen. Planen på att åka till Sollentuna fick ändras och jag valde att ladda i Södertälje för att kunna fortsätta till Tierp och ladda där.

Laddstopp 2 (Ionity Södertälje) 19.58-20.08

Laddade från 8 till 39 %, totalt 21 kWh, på 10 min. Maxeffekt 187 kW, snitteffekt 143 kW.

Delsträcka 3, Ionity Södertälje – Allego Tierp (16 mil) 20.08-21.46

Förbrukning 153 Wh/km. Förutom kö i Norra länken i Stockholm så var resan ganska odramatisk. Total körtid 1h38min. Kom fram med 4 % i batteriet.

Laddstopp 3 (Allego Tierp) 21.50-22.01

Laddade från 4 till 40 %, totalt 25 kWh, på 11 min. Maxeffekt 188 kW, snitteffekt 136 kW.
Strul med att få igång laddningen. Ingen av apparna jag försökte med fungerade. Det som till slut gjorde att jag fick ström vara att jag provade att blippa mitt firma Eurocard. Då gick laddningen igång, efter 3-4 minuter av strul.
Hör började bilen bete sig konstigt. Jag hade matat in SuC Hudiksvall som destination i navigatorn. Bilen påstod redan vid 28 SoC att den hade fått tillräckligt med laddning. Det framstod som helt orimligt och jag laddade alltså till 40 % innan jag lämnade stationen.

Delsträcka 4, Allego Tierp – SuC Hudiksvall (17 mil) 22.01-23.36

Förbrukning 159 Wh/km. Total körtid 1h35min. Kom fram med 0 % i batteriet.

Bilen hade som sagt konstiga idéer om laddnivå vid ankomsten. Först trodde den att jag skulle ha 12 % vid ankomst i Hudksvall, men den uppskattningen ändrades drastiskt. Efter några mil ville den gå in i Söderhamn för att det skulle vara möjligt att nå Hudiksvall. Jag struntade i det och körde hela vägen till SuC Hudiksvall.

Laddstopp 4 (SuC Hudiksvall) 23.37-23.53

Laddade från 0 till 56 %, totalt 39 kWh, på 16 min. Maxeffekt 244 kW, snitteffekt 146 kW.

Lite halvdan effekt. I och med att jag kom fram med så lite i batteriet fick det inte optimal temperatur.

Delsträcka 5, SuC Hudiksvall – SuC Örnsköldsvik (24 mil) 23.53-02.27

Förbrukning 153 Wh/km. Vid Timrå lurade bilen mig av E4. Det var ett litet vägarbete som den tyckte jag skulle köra småvägar kring. Jojje berättade vid Ö-vik att det var ett minimalt problem när han körde längs E4 den sträckan. Där gick några minuter förlorade. Total körtid 2h33min. Kom fram med 1 % i batteriet.

Laddstopp 5 (SuC Örnsköldsvik) 02.27-02.43

Laddade från 1 till 54 %, totalt 37 kWh, på 16 min. Maxeffekt 244 kW, snitteffekt 144 kW.

Lite likt laddningen vid Hudiksvall. Det är inte optimalt att komma in med nästan 0 % i batteriet, eftersom temperaturen inte blir den rätta då.
Här betedde sig bilen väldigt skumt. Jag hade beräknat att 56 % skulle behövas till Skellefteå. Jag matade även in Skellefteå i bilens navigator. Likt laddningen vid Tierp tyckte bilen att den hade tillräckligt med ström tidigare än så. Denna gång stoppade den självsvåldigt laddningen vid 54 % och menade att det räckte för att nå Skellefteå. När jag rullade ut från laddstationen påstod bilen att jag skulle komma fram med 18 %. Det var orimligt, men vid den tiden på natten orkade jag inte käfta med bilen, vilket skulle straffa sig.

Delsträcka 6, SuC Örnsköldsvik – Bygdeå (15 mil) 02.43–04.18

Ganska snart insåg bilen att den hade haft fullständigt fel och började komma med allehanda synpunkter, t ex att jag skulle stanna och ladda i Umeå. Sen menade den att jag inte skulle komma fram till Skellefteå utan att sänka farten till under 95 km/h. Ett överslag bekräftade att det skulle bli för tajt, men att med ytterligare 2 % i bilen skulle jag nog ha fixat sträckan fram till Skellefteå. Nu vågade jag inte det, utan stannade vid Bygdeå.
En tanke är att bilen har felaktiga kartdata. Betydande sträckor mellan Ö-vik och Skellefteå hade bilen helt fel vad gäller hastighetsgränser. Värst var avsnittet norr om vägarbetet vid Robertsfors, där bilen trodde att det var 50 km/h, men det stod 110 km/h på skyltarna. På många ställen trodde den att det var 80 km/h när det i själva verket var 110 km/h. Med så felaktiga data kanske det inte är konstigt att den räknar fel på laddbehov.

Laddstopp 6 (Eviny Bygdeå) 04.19-04.26

Laddade från 18 till 37 %, totalt 13 kWh, på 7 min. Maxeffekt 151 kW, snitteffekt 125 kW.
Här bestämde jag mig för att ladda så jag kunde nå Ionity Jävre. SuC i Skellefteå har usel effekt (125 kW) så jag vill ändå använda andra operatörers laddare.

Delsträcka 7, Eviny Bygdeå – Ionity Jävre (15 mil) 04.26 – 06.04

Förbrukning 156 Wh/km. Inga problem, allt bara rullade på. Total körtid 1h38min. Kom fram med 2 % i batteriet.

Laddstopp 7 (Ionity Jävre) 06.05-06.18

Laddade från 2 till 45 %, totalt 31 kWh, på 11 min. Maxeffekt 189 kW, snitteffekt 144 kW.

Delsträcka 8, Ionity Jävre – Haparanda (19 mil)

Förbrukning 150 Wh/km. Inga problem, allt bara rullade på. Total körtid 1h58min. Kom fram med 3 % i batteriet. Ankomsttid 08.17

Några reflektioner

Min totaltid blev 18 h 29 min. Av detta var 1 h och 23 min laddtid.

Det blev en mycket improviserad resa, där regn och annat kullkastade mina planer. Prognoserna indikerade inte särskilt mycket regn, bara en del skurar. Regnet i Norrköping och norr därom var verkligen inte bara någon lite skur. Mycket improvisation, men ändå nytt personligt rekord. Det beror främst på bilens hårdvara, som ger en väldigt låg förbrukning. Tros regn och våta vägbanor och lite småkyliga nattimmar drog bilen bara 154 Wh/km över hela sträckan. Dessutom laddar den bra, men det är lite knepigt med att få till optimal laddning. På SuC V3 med rätt temperatur i batteriet laddar den rejält snabbt, som t ex vid Mantorp. Tyvärr är det ganska ont om vettiga SuC V3 stationer längs sträckan. Jag laddade 4 gånger av 7 på andra laddare än SuC V3 och vid samtliga tillfällen var jag tvungen att förvärma med hjälp av S3XY buttons, eftersom laddarna inte fanns i Teslas navigator. Det är dock inte lika bra jämfört med att ange station i navigatorn. Om stationen är inlagd i navigatorn verkar bilen låta batteritemperaturen stiga av sig självt under körning. Då når den temperatur runt 40 ° C innan den egentliga förvärmningen startar. Annars verkar batteritemperaturen stanna strax över 30 ° C I stället måste mer av förvärmningen göras av ström från batterit. Min bil har tyvärr inte octovalve, som 2021:orna har.
Man skulle kunna tro att det bara är maxeffekten som kapas vid laddning på andra stationer än SuC V3, men så enkelt är det inte. Min erfarenhet är att laddkurvan ligger lägre i hela intervallet upp till c:a 60 % vid laddning på andra stationer än SuC V3.

Bilens mjukvara är jag inte lika imponerad av, eftersom den lurade mig vid flera tillfällen.

Alltnog, som vanligt rolig tävling även i år och grattis till Edvin & Peter som visade att batteribyten är ett bra koncept för att vinna denna tävling.
Lika roligt som alltid att träffa dessa galningar som plågar sig fram längs E4 mitt i natten.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 3 gång.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Laddprotokoll.
image.jpg
image.jpg
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare

Inlägg av Jojje167 »

Min sammanfattning av årets tävling

Planen var att sträckköra från Ystad till Norrköping och det såg till en början ut att gå men slutade med jag fick stanna vid SuC Gränna och fylla på lite. Stoppet tog bara 2 min och hann fylla på med 8% vilket var det som behövdes.

Ankom sedan E.on Norrköping med 0% och redan här började strulet. Stolpen vägrade att ta mitt e.on-kort (som jag dessutom framgångsrikt provat på samma station dagen innan). Provade därefter att starta laddningen med appen, men där saknades stationen helt på kartan. Plan C var att betala med kort då stationen hade kortläsare, men sessionen avbröts innan den ens hade startat. Gav upp och provade nästa stolpe som fungerade bättre.

Planen här var att ladda för att ta mig till Uppsala, men såg på radarbilden att det skulle behövas alldeles för mycket ström då vi skulle passera genom ett ordentligt skyfall. Beslutade mig för att sikta på Ionity Södertälje istället då det låg bättre till för att få laddning till Uppsala.

Passerade sedan regnet och insåg snart att det fanns lite extra ström kvar för att ta mig till SuC Sollentuna. Normalt väljer man bort den stationen då den nästan alltid är blockerad av taxis, men nu var det flera platser lediga så det passade bra.

Laddade vid Sollentuna men skrotade planen på Uppsala då det blev lite för nära och valde istället Gävlebro med Cirkle K (lite snabbare än SuC som finns där). Dock skulle det visa sig vara ännu ett misstag välja något annat än tesla då Cirkle K-stolpen strulade trots att även denna var förberedd. Slutade med att jag bytte stolpe och betalade med kort.

Efter Uppsala begav det sig upp mot Hudik, men här spred sig ryktet om att ett vindkraftverk blockerade vägen. Eller rättare sagt vingen till ett sådant. Jag kom ikapp den i höjd med Söderhamn och hade turen att de där stannat till för att släppa förbi kön som hade bildats.

Ankom SuC Hudiksvall och ser efter en kort stunds laddning att en vägtrafik-bil köra av motorvägen och ställer sig med sina blixtljus vid avfarten. Förstår direkt att det är vingen den väntar på och att den ska av motorvägen där vilket skulle innebära att hela trafikplatsen snart skulle bli blockerad. Tar ett snabbt beslut om att avbryta laddningen och köra vidare några km norrut till Ionity där man kan ladda utan att bli instängd.

Väl vid Ionity går laddningen extra sakta då laddkurvan inte är till någon fördel. Joel laddar vid Cirkle K alldeles intill och när han lämnar bestämmer jag mig för att också göra det och ta rygg på honom. Här fick jag dock strul med mobilnyckeln då bilen vägrade öppna dörren. Startade om bluetooth och sedan kom jag in, men det tog 30s totalt och det var för mycket tid för att komma ikapp Joel.

Hängde ändå på honom på avstånd och tänkte ladda på SuC Härnösand, men hade ström så det räckte till Ionity docksta. Puttade i såpass med ström där att jag tog mig till SuC Örnsköldsvik.

Vid Övik stod Niklas och Joel redan, men jag lämnade bara minuten före och tog sikte på Enivy Bygdeå. Anlände dit och fyllde på snabbt för att ta mig vidare till Ionity Skellefteå.

Snabbt stopp även där och lämnade precis före Joel som hade laddat på andra sidan stan. Här kan det hänt att jag lämnade lite för tidigt då jag behövde ström för att ta mig till Ionity Töre. Av någon anledning drar bilen alltid mer ström än beräknat på just denna sträcka och denna gång var inget undantag.
Bilen sa beräknad ankomst till Töre med -4% men jag hittade en bil som visserligen körde någon km/h långsammare men det fick duga att ligga bakom. Fick ner förbrukningen och snart visade den -3%, men då avvek min slipstream buddy och då sänkte jag farten med 10km/h. Strax därpå kom Joel ikapp mig och tog följe på honom i rätt hastighet igen, men inte långt efter fick jag släppa. Scanmytesla visade tydliga tecken på att bufferten snart var slut och med 5km kvar till laddaren så blev jag tvungen att lägga mig i 70km/h. Det är första gången under 5år och drygt 20.000 mil med elbil som jag fått räckviddsångest. Om det funnits ångor att köra på så var detta tillfället.

Rullade in till Töre med -3,3% med ytterst lätt fot. Fyllde på snabbt för att ta mig sista biten in till Haparanda, men precis innan jag hann bli klar så passerade Niklas bara minuten innan. Joel hade jag redan lämnat sedan tidigare.

Rullade sedan in till Haparanda på tiden 18:31 (18:30:57 stannade min tidtagare på).

Anledningen till att det blev så många stopp berodde på att laddkurvan blev avsevärt sämre under dagen att det inte lönade sig att ladda mer än drygt 40%. Normalt brukar den hålla effekten upp till 50-55% men nånting har hänt. Dessutom har batteriet degraderats 13% efter 3 år och 11.000 mil vilket inte heller hjälpte till så mycket. Därför var det svårt att hålla samma tempo som under de två senaste tävlingarna då jag inte tog mig lika långt lika snabbt som tidigare. Att korta ner avstånden och ladda lite men snabbt hjälpte till lite men inte tillräckligt.

Riktigt grymt kört av allihopa men framförallt av Edvin, Joel och Niklas som inte bara kom in före mig utan de slog även sina egna personbästa med råge.

Ska fylla i formuläret också, men så länge kan ni få lite statistik kort här:
Laddstopp: 11
Totalt laddat: 208 kWh
Lägst laddnivå till laddare: -3,3%
Kortaste laddstopp: Gränna, 2 min.
Längsta laddstopp: Norrköping, 15 min.
Förbrukning hela sträckan: 164 Wh/km.

Varför förbrukning är så mycket högre än ifjol (144Wh/km) vet jag inte riktigt, men en skillnad är att jag ifjol gjorde en hjulinställning strax innan tävlingen. Det har jag inte gjort i år.

Norrköping
Norrköping
Bygdeå
Bygdeå
Screenshot_20240709_072119.jpg
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Referralkod: ts.la/daniel893595

Inlägg av enoch85 »

Jojje167 skrev: 09 jul 2024 16:46
Min sammanfattning av årets tävling

Planen var att sträckköra från Ystad till Norrköping och det såg till en början ut att gå men slutade med jag fick stanna vid SuC Gränna och fylla på lite. Stoppet tog bara 2 min och hann fylla på med 8% vilket var det som behövdes.

Ankom sedan E.on Norrköping med 0% och redan här började strulet. Stolpen vägrade att ta mitt e.on-kort (som jag dessutom framgångsrikt provat på samma station dagen innan). Provade därefter att starta laddningen med appen, men där saknades stationen helt på kartan. Plan C var att betala med kort då stationen hade kortläsare, men sessionen avbröts innan den ens hade startat. Gav upp och provade nästa stolpe som fungerade bättre.

Planen här var att ladda för att ta mig till Uppsala, men såg på radarbilden att det skulle behövas alldeles för mycket ström då vi skulle passera genom ett ordentligt skyfall. Beslutade mig för att sikta på Ionity Södertälje istället då det låg bättre till för att få laddning till Uppsala.

Passerade sedan regnet och insåg snart att det fanns lite extra ström kvar för att ta mig till SuC Sollentuna. Normalt väljer man bort den stationen då den nästan alltid är blockerad av taxis, men nu var det flera platser lediga så det passade bra.

Laddade vid Sollentuna men skrotade planen på Uppsala då det blev lite för nära och valde istället Gävlebro med Cirkle K (lite snabbare än SuC som finns där). Dock skulle det visa sig vara ännu ett misstag välja något annat än tesla då Cirkle K-stolpen strulade trots att även denna var förberedd. Slutade med att jag bytte stolpe och betalade med kort.

Efter Uppsala begav det sig upp mot Hudik, men här spred sig ryktet om att ett vindkraftverk blockerade vägen. Eller rättare sagt vingen till ett sådant. Jag kom ikapp den i höjd med Söderhamn och hade turen att de där stannat till för att släppa förbi kön som hade bildats.

Ankom SuC Hudiksvall och ser efter en kort stunds laddning att en vägtrafik-bil köra av motorvägen och ställer sig med sina blixtljus vid avfarten. Förstår direkt att det är vingen den väntar på och att den ska av motorvägen där vilket skulle innebära att hela trafikplatsen snart skulle bli blockerad. Tar ett snabbt beslut om att avbryta laddningen och köra vidare några km norrut till Ionity där man kan ladda utan att bli instängd.

Väl vid Ionity går laddningen extra sakta då laddkurvan inte är till någon fördel. Joel laddar vid Cirkle K alldeles intill och när han lämnar bestämmer jag mig för att också göra det och ta rygg på honom. Här fick jag dock strul med mobilnyckeln då bilen vägrade öppna dörren. Startade om bluetooth och sedan kom jag in, men det tog 30s totalt och det var för mycket tid för att komma ikapp Joel.

Hängde ändå på honom på avstånd och tänkte ladda på SuC Härnösand, men hade ström så det räckte till Ionity docksta. Puttade i såpass med ström där att jag tog mig till SuC Örnsköldsvik.

Vid Övik stod Niklas och Joel redan, men jag lämnade bara minuten före och tog sikte på Enivy Bygdeå. Anlände dit och fyllde på snabbt för att ta mig vidare till Ionity Skellefteå.

Snabbt stopp även där och lämnade precis före Joel som hade laddat på andra sidan stan. Här kan det hänt att jag lämnade lite för tidigt då jag behövde ström för att ta mig till Ionity Töre. Av någon anledning drar bilen alltid mer ström än beräknat på just denna sträcka och denna gång var inget undantag.
Bilen sa beräknad ankomst till Töre med -4% men jag hittade en bil som visserligen körde någon km/h långsammare men det fick duga att ligga bakom. Fick ner förbrukningen och snart visade den -3%, men då avvek min slipstream buddy och då sänkte jag farten med 10km/h. Strax därpå kom Joel ikapp mig och tog följe på honom i rätt hastighet igen, men inte långt efter fick jag släppa. Scanmytesla visade tydliga tecken på att bufferten snart var slut och med 5km kvar till laddaren så blev jag tvungen att lägga mig i 70km/h. Det är första gången under 5år och drygt 20.000 mil med elbil som jag fått räckviddsångest. Om det funnits ångor att köra på så var detta tillfället.

Rullade in till Töre med -3,3% med ytterst lätt fot. Fyllde på snabbt för att ta mig sista biten in till Haparanda, men precis innan jag hann bli klar så passerade Niklas bara minuten innan. Joel hade jag redan lämnat sedan tidigare.

Rullade sedan in till Haparanda på tiden 18:31 (18:30:57 stannade min tidtagare på).

Anledningen till att det blev så många stopp berodde på att laddkurvan blev avsevärt sämre under dagen att det inte lönade sig att ladda mer än drygt 40%. Normalt brukar den hålla effekten upp till 50-55% men nånting har hänt. Dessutom har batteriet degraderats 13% efter 3 år och 11.000 mil vilket inte heller hjälpte till så mycket. Därför var det svårt att hålla samma tempo som under de två senaste tävlingarna då jag inte tog mig lika långt lika snabbt som tidigare. Att korta ner avstånden och ladda lite men snabbt hjälpte till lite men inte tillräckligt.

Riktigt grymt kört av allihopa men framförallt av Edvin, Joel och Niklas som inte bara kom in före mig utan de slog även sina egna personbästa med råge.

Ska fylla i formuläret också, men så länge kan ni få lite statistik kort här:
Laddstopp: 11
Totalt laddat: 208 kWh
Lägst laddnivå till laddare: -3,3%
Kortaste laddstopp: Gränna, 2 min.
Längsta laddstopp: Norrköping, 15 min.
Förbrukning hela sträckan: 164 Wh/km.

Varför förbrukning är så mycket högre än ifjol (144Wh/km) vet jag inte riktigt, men en skillnad är att jag ifjol gjorde en hjulinställning strax innan tävlingen. Det har jag inte gjort i år.

20240708_183631.jpg
20240709_041507.jpg
Screenshot_20240709_072119.jpg
Haha, jag försökte flexa i chatten med mitt PB vilket är 0.4% vid ankomst (60 mil, bilens mätare) men då sa Joel att du anlänt med minus! 😮 Snyggt kört ändå!
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

...] Förbrukning hela sträckan: 164 Wh/km.

Varför förbrukning är så mycket högre än ifjol (144Wh/km) vet jag inte riktigt, men en skillnad är att jag ifjol gjorde en hjulinställning strax innan tävlingen. Det har jag inte gjort i år. [...
Du skrev att du hade fler laddstopp i år. Fler laddstopp borde väl ha inneburit mer förvärmning av batteriet, så det borde väl ha dragit upp förbrukningen – eller?

Sen har jag ett vagt minne av att du diskuterade däck i någon annan tråd. Hade du kanske mer energieffektiva däck förra året? Du kanske även hade lite mindre mönsterdjup förra året. Vet dock inte vad en ~3-5 mm lägre bil pga mindre mönsterdjup skulle kunna innebära för förbrukningen på den där sträckan...

Sen om det du skriver att bilen inte laddar med samma höga laddhastighet lika länge som förra året – och om det skulle kunna finnas något ytterligare där som ger högre förbrukning vet jag inte. Är inte så tekniskt kunnig...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare

Inlägg av Generalbogge »

Då vi fick eminent hjälp både vid start och mål, med att registrera varje ekipages start respektive ankomsttid, så kommer här de officiella tiderna för varje deltagare. Det skiljde t.ex mer än en minut från att första ekipage startade till dess att det sista (Jojje) startade.

Edvin+Peter: 18:04:42
Joel: 18:21:50
Niklas: 18:29:31
Jojje: 18:30:54
Leo: 18:43:28
Fredrik Ahlgren: 18:49:30
Robin: 18:56:15
Per: 19:01:32
Martin: 19:14:45
Christer: 19:19:09
Arrien: 19:19:33
Tomas: 19:29:26
Henric: 19:34:48
Jens: 20:13:22
Fredrik Andersson: 20:16:13
Sven: 22:11:02
Senast redigerad av Generalbogge, redigerad totalt 1 gånger.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

SwedishAdvocate skrev: 09 jul 2024 22:06
Sen har jag ett vagt minne av att du diskuterade däck i någon annan tråd. Hade du kanske mer energieffektiva däck förra året? Du kanske även hade lite mindre mönsterdjup förra året. Vet dock inte vad en ~3-5 mm lägre bil pga mindre mönsterdjup skulle kunna innebära för förbrukningen på den där sträckan...
Sommartid under långresa går det i princip ingen energi till förvärmning. Batteriet brukar nå kylningstarget på +40C och ligga där, då är det som mest 8 grader det behöver värmas för SuC v3. Mindre för slöare laddare.

Ja, ett slitet sommardäck har väsentligt lägre rullmotstånd.
De däck som är skapade som rena lättrullare har ofta ~6mm istället för 7-8mm.

När däcken är nära på olagliga rullar de riktigt lätt.

Och som jag beskrivit i någon annan tråd hör däcken väldigt mycket för förbrukningen om
man jämför ett genomsnittsdäck mot ett extremt lättrullande.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare

Inlägg av Jojje167 »

SwedishAdvocate skrev: 09 jul 2024 22:06
...] Förbrukning hela sträckan: 164 Wh/km.

Varför förbrukning är så mycket högre än ifjol (144Wh/km) vet jag inte riktigt, men en skillnad är att jag ifjol gjorde en hjulinställning strax innan tävlingen. Det har jag inte gjort i år. [...
Du skrev att du hade fler laddstopp i år. Fler laddstopp borde väl ha inneburit mer förvärmning av batteriet, så det borde väl ha dragit upp förbrukningen – eller?

Sen om det du skriver att bilen inte laddar med samma höga laddhastighet lika länge som förra året – och om det skulle kunna finnas något ytterligare där som ger högre förbrukning vet jag inte. Är inte så tekniskt kunnig...
Förvärmning på sommaren sker främst med restvärme från värmepumpen vilket inte påverkar förbrukningen något nämnvärt. Det var främst vid laddningarna under natten som den värmde aktivt med motorerna.

Första 31 milen fram till Gränna hade jag 151 Wh/km, men efter det kom regnet och etappen Norrköping - Sthlm låg på 172 Wh/km. Efter det tycktes inte förbrukning vilja sjunka speciellt mycket utan låg på 160-170 resten av resan.
Ska gå igenom alla delsträckor imorgon.

Däcken ifjol var slitna hankook originaldäck och i år körde jag på nästan nya F1 Eagle, så det kan säkert ha bidragit. Normalt däcktryck på 2,9 bar kalltryck.
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
Robin_j
Teslaägare
Referralkod: ts.la/robin14790

Inlägg av Robin_j »

Min reserapport

Etapp 1 Ystad- Örebro 50 mil!
Jag hade satt upp en idiotiskt tanke på undra om det går att köra till Örebro med min bil så tänkte jag ger det ett försök.
Börjar direkt med ta rygg på Sven med sin Model S för att spara ström och kortaste möjliga väg.
Till slut ledsna per på att det gick lite lite för sakta så då körde han förbi och då var det bara ta nästa rygg istället :lol: .
Kom en hel del regn på oss så kände länge det här kommer verkligen inte gå men gjorde en chansning och det gick Hela vägen :shock: .

Etapp 2
Örebro- Gävlebro
Rullar på riktigt bra inga problem alls och låg förbrukning

Etapp 3
Gävlebro- Sundsvall
Jag låg otroligt bra till i Gävle bro kom in före Jojje på något märkligt vis.
Sen kom den berömda vindkraften in i bilden tappade typ en kvart kanske på att ligga i 60... Denna drabbades nästan alla tävlande av lite olika mycket dock.
PXL_20240708_214331164.RAW-01.COVER.jpg
Etapp 4
Sundsvall - Övik
Laddningen i Sundsvall dummade sig rejält bilen betedde sig som den överhettade laddningen tvär dök ner till 70 kw efter 2 mins laddning på 2 olika stolpar sen provade rycka i och ur i panik en 3 gång då hoppade den igång igen till 140 kw och höll sig där
Hade riktigt bra rygg på Per (I4)och Leo (m3p) många mil

Etapp 5
Övik- Skellefteå
Tajma helt perfekt Fredrik (id7) när jag lämnade Övik så fick draghjälp Hela denna rutt och ett rödljus race 0-40 i Övik :lol:

Etapp 6
Skellefteå - Haparanda
Tappade Fredrik tyvärr som laddar fortare men rullade i mål efter 18:56 min

Extremt nöjd med min bil den har verkligen gjort sjukt mycket bättre än vad som borde gå

Som vanligt otroligt rolig tävling och väldigt bra stämning hela vägen med extremt jämt race många positions byten under loppet från

PXL_20240709_142754903.RAW-01.MP.COVER.jpg
PXL_20240709_142823992.RAW-01.MP.COVER.jpg
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Jojje167 skrev: 09 jul 2024 22:55

Däcken ifjol var slitna hankook originaldäck och i år körde jag på nästan nya F1 Eagle, så det kan säkert ha bidragit. Normalt däcktryck på 2,9 bar kalltryck.
Hancook F1 Eagle är väl C-k(l)ass?

Skiljer kring 10Wh/km mellan ett mitten C-klass och ett som är på gränsen mellan A/B.

Skiljer 14Wh/km mellan mitten C-klass och michelin e-Primacy.

Ett mycket slitet normaldäck ligger en bara en
liten bit över ett ePrimacy så kanske 10Wh/ km under ett relativt nytt C-klass.

Det går vinna SECC på däckvalet!
( kansle inte med en Nissan Leaf med kraftigt degraderat batteri, men… 😂)
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Delar mina protokoll.
Mest märkvärdigt; väldigt liten tid för laddning samt riktigt bra totalförbrukning.

Antal laddade kWh är baserat på vad laddaren gett, inte var som batteriet fick.

Bild
Bild

Senast redigerad av joel80, redigerad totalt 4 gång.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Rullade in till Töre med -3,3% med ytterst lätt fot.
-3.3 är lite. Tur du har fått lite större buffer lite mystiskt. Man hade nog inte vart alltför kaxig mitt i SECC med -3.3%.

Kollade du imbalance / lägsta cellspänning när du var där nere? (Man kanske hellre blundar 😂)
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
zata
Teslaägare

Inlägg av zata »

Årets tävling uppmärksammas även i finansvärlden :)

https://www.borskollen.se/nyheter/27/ni ... rade-tesla
Såld M3P -20
såld MYP -23
ID3 -21
Polestar 4 -25
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

AAKEE skrev: 09 jul 2024 22:45
Sommartid under långresa går det i princip ingen energi till förvärmning. Batteriet brukar nå kylningstarget på +40C och ligga där, då är det som mest 8 grader det behöver värmas för SuC v3. Mindre för slöare laddare.
Min bil har ju inte den smarta värmepumpen, men jag har kollat batteritempen i S3XY buttons lite av och till när jaggjort långkörningar (och ofta nu under SECC). Det verkar som att batteriet får en temperatur på drygt 30 grader vid långkörning under sommaren, om jag inte matat in en laddstaion i navigatorn. Om jag däremot lägger in en laddstation som mål verkar bilen släppa upp temperaturen till knappt 40 grader. Jag får intrycket att den låter bli att aktivt kyla batteriet långt inför snabbladdning och att batteriets egen värmeproduktion räcker för att värma en del, i alla fall sommartid. Den sista värmningen görs dock aktivt med min bil och det verkar röra sig om närmare 10 grader extra i temperatur.
Men som sagt, det är inget jag kollat systematiskt, bara något som slagit mig vid körning.
Bilarna med octovalve har mer möjligheter till värmehantering, så de kan göra det smartare.
Användarvisningsbild
fnils
Teslaägare

Inlägg av fnils »

Väldigt underhållande att följa. Jag var sugen på att vara med i år men fick inte ihop det. Jag håller på att leta co driver till nästa år.

Finns det tankar på en vintertävling?
Mini Cooper SE
Tesla Model 3 Long Range Highland
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Niklas Z skrev: 10 jul 2024 07:57
AAKEE skrev: 09 jul 2024 22:45
Min bil har ju inte den smarta värmepumpen, men jag har kollat batteritempen i S3XY buttons lite av och till när jaggjort långkörningar (och ofta nu under SECC). Det verkar som att batteriet får en temperatur på drygt 30 grader vid långkörning under sommaren, om jag inte matat in en laddstaion i navigatorn. Om jag däremot lägger in en laddstation som mål verkar bilen släppa upp temperaturen till knappt 40 grader. Jag får intrycket att den låter bli att aktivt kyla batteriet långt inför snabbladdning och att batteriets egen värmeproduktion räcker för att värma en del, i alla fall sommartid. Den sista värmningen görs dock aktivt med min bil och det verkar röra sig om närmare 10 grader extra i temperatur.
Men som sagt, det är inget jag kollat systematiskt, bara något som slagit mig vid körning.
Bilarna med octovalve har mer möjligheter till värmehantering, så de kan göra det smartare.
Det är nog som du säger/skriver att det beror på värmepump eller ej.

Både min tidigare M3P och nuvarande S (bägge med värmepump) har en passive cooling target på 40C och active på 45C vid vanlig körning utan navigering mot SUC.

Normalvarma sommardagar har bägge batterier nått 40C och sedan hållit detta under resor. Vilket körlöge jag har valt har inte påverkat.
Men NCA-batterier mår bra att cyklas med upp till 40C så det finns ingen nackdel och sommartid när kupem nehöver kylas finns det kyla över.

När jag körde via en SuC V2 (Skellefteå för en vecka sedan) så värmde min S inte batteriet aktivt vad man kunde se dvs ingen notifiering om ”batterikonditionering för…”
Batteriet var redan 40C, vilket är ungefärlig target för SuC V2. Kollade inte toknoga just den gången dock.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Hm... protokollen hade inte hängt med. Nu är de inlagda i mitt senaste inlägg.
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare

Inlägg av Wilson »

Tjena,

Protokoll kommer här, reseberättelse och betraktelse kommer senare:)

Den korta är väl att det gick snålt (riktigt snålt!), men hade gärna fått ladda ännu lite snabbare. Om inte om hade varit skulle det att ha kunnat bli riktigt bra, men det säger man ju varje år.
IMG_9531.jpeg
IMG_9533.jpeg
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare

Inlägg av Wilson »

IMG_9525.jpeg
Skriv svar