SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare

SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Inlägg av Generalbogge »

Måndagen den 8/7 13.45 så går starten för årets SECC mellan Ystad och Haparanda.
Starten är i år flyttad till parkeringen vid ÖoB/Rusta (Drottning Margarethas väg 2)

https://secc.nu hittar ni också mer info. Och det går fortfarande också fint att anmäla sig.

Tävlingen kan man följa på flera sätt.
Vi kommer att använda Glympse för att presentera position och aktuell hastighet.
Och då kan man följa alla deltagare här:
https://glympse.com/!secc2024

Men även på https://secc.nu/live finns samma möjlighet, och där kan ni också följa några av deltagarna som sänder live ifrån sina bilar.

Just nu är det 18 anmälda, vilket skulle innebära deltagarrekord om det står sig. Och för första gången så kommer förhoppningsvis en eldriven lastbil också att vara med.
Denna kommer i så fall att få starta redan 10.45 p.g.a en del reglementen som omfattar just lastbilar, och för att kunna komma i mål hyfsat jämnt med övriga deltagare. Kommer den att kunna hålla någon av de andra deltagarna bakom sig, blir den stora frågan.

Anmälda:
Fredrik Ahlgren - Volkswagen ID.7 Pro (2024)
Fredrik Andersson - BMW i4 M50 (2023)
Per Bengtson - BMW i4 M50 (2024)
Joel Bergström - Polestar 2 LRDM (2024)
Tomas Bergström - Tesla model 3LR (2021)
Martin Bernandersson - Skoda Enyaq 85x (2024)
Joacim Eriksson - Tesla model 3 LR (2021)
Edvin Jacobsson - Nio ET5
Robin Johansson - Tesla Model X Long Range (2019)
Jens Lindqvist - Tesla MS 90D (2017)
Christer Olsson - Tesla MYP (2023)
[*]Mikael Robertsson - Lotus Eletre eller Tesla Model Y
Sven Svederberg - Tesla MS (2014)
Arrien van de Keerke - Porsche Taycan 4S+
Leo Wilson - Tesla M3P (2023)
Niklas Zetterling - Tesla M3 LR (2020)
Henric Österlindh - Hyundai Ioniq5 AWD (2022)
[*]Richard Österlindh - Scania ellastbil?

Förra året slogs ju nytt rekord igen, när Jojje putsade sin rekordtid till 18.11. Kommer vi under 18 timmar i år? Det finns absolut goda möjligheter till det.
För övrigt så kördes också längsta sträckan på en laddning förra året, när Agehall i sin Merca (EQE) körde hela vägen från Ystad till Södertälje, cirka 575 km blev det. Vad får vi får rekord denna gången? Och kan någon av de nya modellerna till slut rå på Teslas dominans? Förutsättningarna är bättre än någonsin.

Har ni inte möjlighet att deltaga själva, så är ni välkomna till starten för att tjata lite med deltagarna.
Senast redigerad av Generalbogge, redigerad totalt 2 gång.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Inlägg av Lophornis »

Det vore skoj om en Model 3 highland kunde komma in i startfältet.
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Så kul med så många anmälda och så många olika bilmodeller. 8-)
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Ja när skall något annat än Tesla vinna?
Går något åt pipan för Model 3-förarna så finns det ju flera som bör kunna utmana. Men annars är det nog kört.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

taliz skrev: 02 jul 2024 18:08
Går något åt pipan för Model 3-förarna så finns det ju flera som bör kunna utmana. Men annars är det nog kört.
Som jag minns det så var det en Model S Palladium (Plaid?) med förra året som nog hade vunnit om det inte vore för ngn trafikolycka el. dylikt... Det är ingen Palladium med i år, så då tippar jag på att Joacim (regerande mästare/rekordhållare i en M3LR) tar hem det i år med. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare

Inlägg av Jojje167 »

SwedishAdvocate skrev: 02 jul 2024 18:15
taliz skrev: 02 jul 2024 18:08
Som jag minns det så var det en Model S Palladium (Plaid?) med förra året som nog hade vunnit om det inte vore för ngn trafikolycka el. dylikt... Det är ingen Palladium med i år, så då tippar jag på att Joacim (regerande mästare/rekordhållare i en M3LR) tar hem det i år med. ;)
Segelflygaren med sin Plaid fastnade i kön på E4 vid Jönköping ifjol men tror han lyckades ta sig till en sidoväg relativt snabbt. Han låg sedan en bit bakom mig men för varje laddstopp så tog han in några minuter och efter att vi båda laddat i Övik skiljde det bara någon minut mellan oss.

Vid ionity Jävre (strax söder om Pite) så hade jag turen att pricka in den enda fullt fungerande stolpen (visste inte det då). När segelflygaren dök upp provade han stolpe efter stolpe och då insåg vi att hela stationen var mer eller mindre kaputt. Det var inte förrän när jag laddat klart och åkt vidare som han tog min stolpe och fick full effekt. Ren otur alltså och han hade helt klart varit en värdig vinnare om det inte hade strulat.

Det krävs tre saker för att vinna:
1. Lämplig bil med låg förbrukning och snabb laddning.
2. Skicklig förare som både kan planera laddning och köra energieffektivt.
3. Tur! Inte fastna bakom någon lots, vindkraftstransport, vägmålning, olycka etc.

Mer ingående i det kan vi gå in på en annan gång. ;)
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Jojje167 skrev: 02 jul 2024 19:05
3. Tur! Inte fastna bakom någon lots, vindkraftstransport, vägmålning, olycka etc.
I år verkar väglots vara en sådan sak som kan påverka rätt mycket. Du bor väl i Sundsvall. Vet du hur lång sträcka det kan röra sig om, då vi tvingas köra bakom väglots när vi passerat Sundsvall på natten?
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare

Inlägg av Generalbogge »

Jag kommer att vara på plats redan vid 10-tiden om lastbilen är med. Efter det är jag borta vid Superchargern fram till 13 tiden. Alla behöver vara vid startplatsen senast 13.15, så att vi hinner gå igenom det som ska gås igenom.

Väl mött. Är otroligt laddad nu.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Generalbogge skrev: 05 jul 2024 20:00

Väl mött. Är otroligt laddad nu.
100% SOC, plus? 😅
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

Niklas Z skrev: 02 jul 2024 19:32
I år verkar väglots vara en sådan sak som kan påverka rätt mycket. Du bor väl i Sundsvall. Vet du hur lång sträcka det kan röra sig om, då vi tvingas köra bakom väglots när vi passerat Sundsvall på natten?
Körde Stockholm - Piteå i går kväll, hemma ca 01.00 i morse. Inga svårare stopp eller lotsar, men det kan som sagt snabbt ändra sig. Några kortare lotsningar mellan Umeå och Ö-vik, hade bonnröta på en av dem och slank precis in i kön medan lampan var grön. Umeå - Skellefteå börjar vara färdigställd, där är det sänkt fart någon halvkilometer.

En lite större utmaning är Uppsala - Gävle, kanske 3 mil strax söder om Gävle där en fil är avstängd. Skyltat 80 km/h men en nattlig husvagnsförare som är rädd om porslinet kan naturligtvis ställa till det.

Men jag har sett värre trafiksituationer och hade bra fart i laddarna, lycka till Ni som tävlar - blir kul att följa Et framfart.

PS - det blev lite turistande i Uppsalatrakten med en utflykt till Rånäs slott - och innan någon kommenterar var frun var discjockey den sista delen av turen…
IMG_9585.jpeg
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare

Inlägg av agehall »

Trist att det inte funkar för min del i år, men jag insåg tidigt att det inte var på kartan öht.

Om någon tänker lägga in ett laddstopp i närheten av Stockholm, hojta till så kanske jag möter upp och snackar lite skit under laddpausen…
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

roffe_s skrev:
Körde Stockholm - Piteå i går kväll, hemma ca 01.00 i morse. Inga svårare stopp eller lotsar, men det kan som sagt snabbt ändra sig. Några kortare lotsningar mellan Umeå och Ö-vik, hade bonnröta på en av dem och slank precis in i kön medan lampan var grön. Umeå - Skellefteå börjar vara färdigställd, där är det sänkt fart någon halvkilometer.

En lite större utmaning är Uppsala - Gävle, kanske 3 mil strax söder om Gävle där en fil är avstängd. Skyltat 80 km/h men en nattlig husvagnsförare som är rädd om porslinet kan naturligtvis ställa till det.

Men jag har sett värre trafiksituationer och hade bra fart i laddarna, lycka till Ni som tävlar - blir kul att följa Et framfart.

PS - det blev lite turistande i Uppsalatrakten med en utflykt till Rånäs slott - och innan någon kommenterar var frun var discjockey den sista delen av turen…
IMG_9585.jpeg
Uppsala - Gävle ska vara klart på söndag enligt trafikverket.

Lots vid Umeå ska vi komma undan p.g.a tiden vi är där. Den norr om Sundsvall åker vi nog på, men den ska vara rätt kort så förhoppningsvis inga långa väntetider.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

joel80 skrev: 05 jul 2024 21:37
roffe_s skrev:

IMG_9585.jpeg
Uppsala - Gävle ska vara klart på söndag enligt trafikverket.

Lots vid Umeå ska vi komma undan p.g.a tiden vi är där. Den norr om Sundsvall åker vi nog på, men den ska vara rätt kort så förhoppningsvis inga långa väntetider.
Kan vara så, men den norr om Sundsvall märkte vi inte av. Mellan Höga Kustenbron och Ö-vik, i trakterna av Skuleberget hamnade vi i kö bakom några mätbilar från helvetet, de hoppas jag har återvänt till underjorden när Ni passerar. Att kryssa bakom en ”bumperbil” i 10-20 km/h i några km prövar i alla fall mitt tålamod. Vid Ullånger kunde vi i vart fall passera vilket gjorde gott för mitt blodtryck.

Ni har säkert koll men i Ö-vik finns nya laddare uppe, jag har 5k från Zeekr i laddkrediter jag kämpar för att bli av med så jag har inte provat dem. För Er är tiden dyrbar, Ionity Skellefteå ligger rimligt till från Docksta, sedan har Ni ju Jävre och sedan OKQ8 med sex laddpunkter i Piteå som ligger nära E4, dessutom har PiteEnergi fyra laddpunkter nära E4 längs Norra Ringen.

Luleå är fortsatt lite av ett problem, vid norra infarten, nära ”rostbolls”rondellen har Ni OKQ8 med nya fräscha laddare men det blir tyvärr en avstickare på ett par kilometer för att nå dessa. Din nya P2 är ju rätt effektiv, så Ionity Uppsala - Söderhamn - Bjästa - Skellefteå - Töre kan vara ett väl så bra alternativ för en snabb resa genom norra delarna av riket…

Lycka till, vill någon ha en slurk kaffe vid Ionity Jävre säger Ni till :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Jag är nästan redo nu! Lite småtweeks och nån sladd till så ska det nog bli bra. BildBildBild
Bild
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare

Inlägg av Generalbogge »

När vi andra funderar på att montera bort baksätet, så funderar Joel på om det inte får plats en skärm till :)
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare

Inlägg av agehall »

Antar att han tycker det blir för lätt att vinna om man inte ökar på förbrukningen rejält. :)
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

agehall skrev: 05 jul 2024 20:57
Trist att det inte funkar för min del i år, men jag insåg tidigt att det inte var på kartan öht.

Om någon tänker lägga in ett laddstopp i närheten av Stockholm, hojta till så kanske jag möter upp och snackar lite skit under laddpausen…
Inte otänkbart att någon eller några laddar vid SuC Bredden. Jag kan kanske övertala dig att stå där och ta upp en laddplats, som du lämnar över till mig när jag kommer :D
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Lycka till alla tävlande!!!

Och kom ihåg att berätta här på forumet hur era resor gick, det brukar uppskattas enormt!
Bilder, och utförliga data om laddning mm efterfrågas vänligt men bestämt! ;)
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare

Inlägg av Generalbogge »

Tack för lyckönskningarna. Vi ser fram emot ett både spännande och trevligt race. Om alla sköter sina protokoll, så kommer det finnas gott om statistik.

Dessvärre så har vi drabbats av två sena avhopp, så ingen lastbil och ingen Lotus heller. Verkligen synd att de inte fick ihop det. Två nya fordon som jag verkligen var nyfiken att se hur de hade presterat.

Men vi ser ut att bli 16 tappra som kör. Så det blir många att följa ändå.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Ånej! Såg verkligen fram emot ellastbilen! :( :cry:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Lophornis skrev: 02 jul 2024 17:56
Det vore skoj om en Model 3 highland kunde komma in i startfältet.
Håller med.

Hade varit enormt intressant att se hur stora förbättringarna i aero hos Higland är i verkligheten! 3%, 5%, 8%?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Erxon
elbilist

Inlägg av Erxon »

Vägarbetet mellan Dragon Gate och Gävle är klart samt även broreparationerna vid Dragon Gate..
Åkte förbi där tidigare idag..
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare

Inlägg av Generalbogge »

Erxon skrev: 07 jul 2024 17:05
Vägarbetet mellan Dragon Gate och Gävle är klart samt även broreparationerna vid Dragon Gate..
Åkte förbi där tidigare idag..
Schysst, tack för rapporten.
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

Ser framemot att följa detta! Hoppas att ni som kör hinner skriva lite här under laddstoppen!
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare

Inlägg av Generalbogge »

Nect skrev: 07 jul 2024 21:07
Ser framemot att följa detta! Hoppas att ni som kör hinner skriva lite här under laddstoppen!
Audi Q8 etron, en sådan har ju inte varit med. Inte sugen?

Nej men skämt åsido, ska försöka hinna med några statusuppdateringar här. Men ibland är det stressigt värre. Ska försöka påminna dem som kör två, att de åtminstone kan uppdatera lite.
Skriv svar