Hade klickat i dragkrok. Det kan ju även vara en försäkring för att enklare bli av med bilen. Då den är elektrisk så tror jag fen blir rätt dyr eftermontera.
Kollade på en ID Buzz och VW ville ha 45 tkr för att eftermontera.
Säljaren sa ju att den ändå eftermonteras och ej är fabriksmonterad. Så då borde priset vara samma oavsett. Det är så på IONIQ 5 också att det eftermonteras i Sverige av ÅF. Så köper man det i efterhand är det samma pris ändå.
Personligen hade jag ändå bockat i det då jag vill ha dragkrok och också tror på att det gör den attraktivare på andrahandsmarknaden.
Senast redigerad av DanneLKPG, redigerad totalt 1 gånger.
Hade klickat i dragkrok. Det kan ju även vara en försäkring för att enklare bli av med bilen. Då den är elektrisk så tror jag fen blir rätt dyr eftermontera.
Kollade på en ID Buzz och VW ville ha 45 tkr för att eftermontera.
Säljaren sa ju att den ändå eftermonteras och ej är fabriksmonterad. Så då borde priset vara samma oavsett. Det är så på IONIQ 5 också att det eftermonteras i Sverige av ÅF. Så köper man det i efterhand är det samma pris ändå.
Polestar också vill jag minnas.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Hade klickat i dragkrok. Det kan ju även vara en försäkring för att enklare bli av med bilen. Då den är elektrisk så tror jag fen blir rätt dyr eftermontera.
Kollade på en ID Buzz och VW ville ha 45 tkr för att eftermontera.
Säljaren sa ju att den ändå eftermonteras och ej är fabriksmonterad. Så då borde priset vara samma oavsett. Det är så på IONIQ 5 också att det eftermonteras i Sverige av ÅF. Så köper man det i efterhand är det samma pris ändå.
Personligen hade jag ändå bockat i det då jag vill ha dragkrok och också tror på att det gör den attraktivare på andrahandsmarknaden.
Hur är det med ångerrätten hos Zeekr, främst då möjligheten att lägga en beställning på chans och sen avboka som företag/tjänstebilsförare antingen redan innan leverans eller i samband med leverans?
I normalfallet gäller väl sånt bara för konsumenter om inte säljaren i sig valt att utöka det (vilket jag har för mig att t.ex. Tesla gjort men kan ha fel).
Gjort en snabbkoll i Zeekrs villkor och kunde inte se något annat än att dom utgår ifrån Distansavtalslagen och att det för företag, dvs i praktiken tjänstebilsförare, inte borde finnas någon möjlighet att ångra sig iom att pris osv är kända vid beställning. Möjligtvis skulle väl leveranstiden kunna vara det ifall man nu inte kan leverera till sommaren som utlovat.
Hur är det med ångerrätten hos Zeekr, främst då möjligheten att lägga en beställning på chans och sen avboka som företag/tjänstebilsförare antingen redan innan leverans eller i samband med leverans?
I normalfallet gäller väl sånt bara för konsumenter om inte säljaren i sig valt att utöka det (vilket jag har för mig att t.ex. Tesla gjort men kan ha fel).
Gjort en snabbkoll i Zeekrs villkor och kunde inte se något annat än att dom utgår ifrån Distansavtalslagen och att det för företag, dvs i praktiken tjänstebilsförare, inte borde finnas någon möjlighet att ångra sig iom att pris osv är kända vid beställning. Möjligtvis skulle väl leveranstiden kunna vara det ifall man nu inte kan leverera till sommaren som utlovat.
Hur är det med ångerrätten hos Zeekr, främst då möjligheten att lägga en beställning på chans och sen avboka som företag/tjänstebilsförare antingen redan innan leverans eller i samband med leverans?
I normalfallet gäller väl sånt bara för konsumenter om inte säljaren i sig valt att utöka det (vilket jag har för mig att t.ex. Tesla gjort men kan ha fel).
Gjort en snabbkoll i Zeekrs villkor och kunde inte se något annat än att dom utgår ifrån Distansavtalslagen och att det för företag, dvs i praktiken tjänstebilsförare, inte borde finnas någon möjlighet att ångra sig iom att pris osv är kända vid beställning. Möjligtvis skulle väl leveranstiden kunna vara det ifall man nu inte kan leverera till sommaren som utlovat.
Jag tror som Du - har bokat av en bil beställd via distans inom ramen för mitt företag. Det går att boka av - men riskerar att bli en kostnad om ett lägre femsiffrigt belopp (10-15 kkr om jag minns rätt). För mig löste det sig då leveransen var så pass försenad i f t ursprunglig prognos att det helt enkelt inte skulle fungera.
Hur är det med ångerrätten hos Zeekr, främst då möjligheten att lägga en beställning på chans och sen avboka som företag/tjänstebilsförare antingen redan innan leverans eller i samband med leverans?
I normalfallet gäller väl sånt bara för konsumenter om inte säljaren i sig valt att utöka det (vilket jag har för mig att t.ex. Tesla gjort men kan ha fel).
Gjort en snabbkoll i Zeekrs villkor och kunde inte se något annat än att dom utgår ifrån Distansavtalslagen och att det för företag, dvs i praktiken tjänstebilsförare, inte borde finnas någon möjlighet att ångra sig iom att pris osv är kända vid beställning. Möjligtvis skulle väl leveranstiden kunna vara det ifall man nu inte kan leverera till sommaren som utlovat.
Prata med en säljare - du kan säkert få samma villkor som vi andra - att få ångra efter provkörning
Frågan är bara vad ett löfte från en säljare är värt i praktiken om det inte faktiskt är en del av köpeavtalet (om det nu inte är det). För här handlar det väl inte bara om en bokning antar jag utan ett faktiskt köp. Hur har löftet kommunicerats?
Hur är det med ångerrätten hos Zeekr, främst då möjligheten att lägga en beställning på chans och sen avboka som företag/tjänstebilsförare antingen redan innan leverans eller i samband med leverans?
I normalfallet gäller väl sånt bara för konsumenter om inte säljaren i sig valt att utöka det (vilket jag har för mig att t.ex. Tesla gjort men kan ha fel).
Gjort en snabbkoll i Zeekrs villkor och kunde inte se något annat än att dom utgår ifrån Distansavtalslagen och att det för företag, dvs i praktiken tjänstebilsförare, inte borde finnas någon möjlighet att ångra sig iom att pris osv är kända vid beställning. Möjligtvis skulle väl leveranstiden kunna vara det ifall man nu inte kan leverera till sommaren som utlovat.
Jag tror som Du - har bokat av en bil beställd via distans inom ramen för mitt företag. Det går att boka av - men riskerar att bli en kostnad om ett lägre femsiffrigt belopp (10-15 kkr om jag minns rätt). För mig löste det sig då leveransen var så pass försenad i f t ursprunglig prognos att det helt enkelt inte skulle fungera.
Gäller detta även för företag? Vet att som konsument kan man mot en kostnad avbeställa bil köpt på.plats om man inte hämtat ut den men osäker på om det gäller även för företag (ifall det inte framgår av köpeavtalet).
Kan säljaren inte leverera enligt ök. kan man förmodligen begära ersättning men det är väl det omvända.
Hur är det med ångerrätten hos Zeekr, främst då möjligheten att lägga en beställning på chans och sen avboka som företag/tjänstebilsförare antingen redan innan leverans eller i samband med leverans?
I normalfallet gäller väl sånt bara för konsumenter om inte säljaren i sig valt att utöka det (vilket jag har för mig att t.ex. Tesla gjort men kan ha fel).
Gjort en snabbkoll i Zeekrs villkor och kunde inte se något annat än att dom utgår ifrån Distansavtalslagen och att det för företag, dvs i praktiken tjänstebilsförare, inte borde finnas någon möjlighet att ångra sig iom att pris osv är kända vid beställning. Möjligtvis skulle väl leveranstiden kunna vara det ifall man nu inte kan leverera till sommaren som utlovat.
Jag tror som Du - har bokat av en bil beställd via distans inom ramen för mitt företag. Det går att boka av - men riskerar att bli en kostnad om ett lägre femsiffrigt belopp (10-15 kkr om jag minns rätt). För mig löste det sig då leveransen var så pass försenad i f t ursprunglig prognos att det helt enkelt inte skulle fungera.
Gäller detta även för företag? Vet att som konsument kan man mot en kostnad avbeställa bil köpt på.plats om man inte hämtat ut den men osäker på om det gäller även för företag (ifall det inte framgår av köpeavtalet).
Kan säljaren inte leverera enligt ök. kan man förmodligen begära ersättning men det är väl det omvända.
Japp, den bilen var beställd som tjänstebil i det företaget. Avbokningsavgiften kan man naturligtvis begära ska framgå av avtalet och jag vill minnas att det framgår av det finstilta i de bilagor som finns att läsa innan köpet.
Som privatkonsument är vi ju skyddade av konsumentköp-och distansköplagen vilket är betydligt mer förmånliga än köp- och avtalslagen som håller ett ingånget avtal högt. ”Pacta sunt servanda” eller avtal ska hållas är en bärande princip i den svenska lagstiftningen. Därför är det så viktigt att verkligen läsa avtalet och villkoren i de tråkiga bilagorna…
Så det säljande företaget har rätt till skälig ersättning för avbokningen i syfte att täcka sina kostnader för att hitta en ny tagare till den beställda bilen.
Hur är det med ångerrätten hos Zeekr, främst då möjligheten att lägga en beställning på chans och sen avboka som företag/tjänstebilsförare antingen redan innan leverans eller i samband med leverans?
I normalfallet gäller väl sånt bara för konsumenter om inte säljaren i sig valt att utöka det (vilket jag har för mig att t.ex. Tesla gjort men kan ha fel).
Gjort en snabbkoll i Zeekrs villkor och kunde inte se något annat än att dom utgår ifrån Distansavtalslagen och att det för företag, dvs i praktiken tjänstebilsförare, inte borde finnas någon möjlighet att ångra sig iom att pris osv är kända vid beställning. Möjligtvis skulle väl leveranstiden kunna vara det ifall man nu inte kan leverera till sommaren som utlovat.
Jag tror som Du - har bokat av en bil beställd via distans inom ramen för mitt företag. Det går att boka av - men riskerar att bli en kostnad om ett lägre femsiffrigt belopp (10-15 kkr om jag minns rätt). För mig löste det sig då leveransen var så pass försenad i f t ursprunglig prognos att det helt enkelt inte skulle fungera.
Gäller detta även för företag? Vet att som konsument kan man mot en kostnad avbeställa bil köpt på.plats om man inte hämtat ut den men osäker på om det gäller även för företag (ifall det inte framgår av köpeavtalet).
Kan säljaren inte leverera enligt ök. kan man förmodligen begära ersättning men det är väl det omvända.
Japp, den bilen var beställd som tjänstebil i det företaget. Avbokningsavgiften kan man naturligtvis begära ska framgå av avtalet och jag vill minnas att det framgår av det finstilta i de bilagor som finns som bilaga innan köpet.
Som konsument är vi ju skyddade av konsumentköp-och distansköplagen vilket är betydligt mer förmånliga än köplagen. Så företaget har rätt till skälig ersättning för avbokningen i syfte att täcka sina kostnader för att hitta en ny tagare till den beställda bilen.
Så har i alla fall jag förstått det
I detta fall var det väl dock Zeekr som inte levt upp till sin del som jag tolkar det, mer oklart om man som företagskund vill avbeställa för att man ångrat sig som köpare utan att förutsättningarna för själva köpet ändrat sig. Där är jag osäker på i vilken mån det faktiskt finns lagstöd för det eller om det mer är upp till återförsäljaren att gå med på det, eventuellt mot en avgift. Sen kan så klart återförsäljaren ge löften och garanti utöver vad som står i lagen, även till företag. Sen är det så klart en annan sak helt och hållet om det rör sig om en bokning och inte ett köp, typ att pris osv är okänt vid "beställningstillfället".
För egen del skulle jag nog vilja att det faktiskt stod med i köpeavtalet om det var något som var utlovat utöver vad lagen kräver, i detta fall att man även som företagsköpare har rätt att frånträda avtalet efter en provkörning osv. Ni som anser er blivit lovade det får gärna beräta mer i detalj hur det gått till
Hur är det med ångerrätten hos Zeekr, främst då möjligheten att lägga en beställning på chans och sen avboka som företag/tjänstebilsförare antingen redan innan leverans eller i samband med leverans?
I normalfallet gäller väl sånt bara för konsumenter om inte säljaren i sig valt att utöka det (vilket jag har för mig att t.ex. Tesla gjort men kan ha fel).
Gjort en snabbkoll i Zeekrs villkor och kunde inte se något annat än att dom utgår ifrån Distansavtalslagen och att det för företag, dvs i praktiken tjänstebilsförare, inte borde finnas någon möjlighet att ångra sig iom att pris osv är kända vid beställning. Möjligtvis skulle väl leveranstiden kunna vara det ifall man nu inte kan leverera till sommaren som utlovat.
Jag tror som Du - har bokat av en bil beställd via distans inom ramen för mitt företag. Det går att boka av - men riskerar att bli en kostnad om ett lägre femsiffrigt belopp (10-15 kkr om jag minns rätt). För mig löste det sig då leveransen var så pass försenad i f t ursprunglig prognos att det helt enkelt inte skulle fungera.
Gäller detta även för företag? Vet att som konsument kan man mot en kostnad avbeställa bil köpt på.plats om man inte hämtat ut den men osäker på om det gäller även för företag (ifall det inte framgår av köpeavtalet).
Kan säljaren inte leverera enligt ök. kan man förmodligen begära ersättning men det är väl det omvända.
Japp, den bilen var beställd som tjänstebil i det företaget. Avbokningsavgiften kan man naturligtvis begära ska framgå av avtalet och jag vill minnas att det framgår av det finstilta i de bilagor som finns som bilaga innan köpet.
Som konsument är vi ju skyddade av konsumentköp-och distansköplagen vilket är betydligt mer förmånliga än köplagen. Så företaget har rätt till skälig ersättning för avbokningen i syfte att täcka sina kostnader för att hitta en ny tagare till den beställda bilen.
Så har i alla fall jag förstått det
I detta fall var det väl dock Zeekr som inte levt upp till sin del som jag tolkar det, mer oklart om man som företagskund vill avbeställa för att man ångrat sig som köpare utan att förutsättningarna för själva köpet ändrat sig. Där är jag osäker på i vilken mån det faktiskt finns lagstöd för det eller om det mer är upp till återförsäljaren att gå med på det, eventuellt mot en avgift. Sen kan så klart återförsäljaren ge löften och garanti utöver vad som står i lagen, även till företag. Sen är det så klart en annan sak helt och hållet om det rör sig om en bokning och inte ett köp, typ att pris osv är okänt vid "beställningstillfället".
För egen del skulle jag nog vilja att det faktiskt stod med i köpeavtalet om det var något som var utlovat utöver vad lagen kräver, i detta fall att man även som företagsköpare har rätt att frånträda avtalet efter en provkörning osv. Ni som anser er blivit lovade det får gärna beräta mer i detalj hur det gått till
De var faktiskt en Polestar 3 i mitt fall som avbokades. Njae, jag tror det vore oskäligt att i sten vägra ett företag att kunna frånfalla affären, den tilltänkte föraren kan ju sluta, avlida eller något kan fundamentalt ändras i förutsättningarna. Därav uttrycket "skälig ersättning" för säljarens merkostnad att annulera beställningen och hitta en ny köpare.
Så - utan att ha köplagen tillgänglig i skrivande stund (sitter på en årsstämma) vågar jag påstå att där behandlas precis dessa fall.
Jag tror som Du - har bokat av en bil beställd via distans inom ramen för mitt företag. Det går att boka av - men riskerar att bli en kostnad om ett lägre femsiffrigt belopp (10-15 kkr om jag minns rätt). För mig löste det sig då leveransen var så pass försenad i f t ursprunglig prognos att det helt enkelt inte skulle fungera.
Gäller detta även för företag? Vet att som konsument kan man mot en kostnad avbeställa bil köpt på.plats om man inte hämtat ut den men osäker på om det gäller även för företag (ifall det inte framgår av köpeavtalet).
Kan säljaren inte leverera enligt ök. kan man förmodligen begära ersättning men det är väl det omvända.
Japp, den bilen var beställd som tjänstebil i det företaget. Avbokningsavgiften kan man naturligtvis begära ska framgå av avtalet och jag vill minnas att det framgår av det finstilta i de bilagor som finns som bilaga innan köpet.
Som konsument är vi ju skyddade av konsumentköp-och distansköplagen vilket är betydligt mer förmånliga än köplagen. Så företaget har rätt till skälig ersättning för avbokningen i syfte att täcka sina kostnader för att hitta en ny tagare till den beställda bilen.
Så har i alla fall jag förstått det
I detta fall var det väl dock Zeekr som inte levt upp till sin del som jag tolkar det, mer oklart om man som företagskund vill avbeställa för att man ångrat sig som köpare utan att förutsättningarna för själva köpet ändrat sig. Där är jag osäker på i vilken mån det faktiskt finns lagstöd för det eller om det mer är upp till återförsäljaren att gå med på det, eventuellt mot en avgift. Sen kan så klart återförsäljaren ge löften och garanti utöver vad som står i lagen, även till företag. Sen är det så klart en annan sak helt och hållet om det rör sig om en bokning och inte ett köp, typ att pris osv är okänt vid "beställningstillfället".
För egen del skulle jag nog vilja att det faktiskt stod med i köpeavtalet om det var något som var utlovat utöver vad lagen kräver, i detta fall att man även som företagsköpare har rätt att frånträda avtalet efter en provkörning osv. Ni som anser er blivit lovade det får gärna beräta mer i detalj hur det gått till
De var faktiskt en Polestar 3 i mitt fall som avbokades. Njae, jag tror det vore oskäligt att i sten vägra ett företag att kunna frånfalla affären, den tilltänkte föraren kan ju sluta, avlida eller något kan fundamentalt ändras i förutsättningarna. Därav uttrycket "skälig ersättning" för säljarens merkostnad att annulera beställningen och hitta en ny köpare.
Så - utan att ha köplagen tillgänglig i skrivande stund (sitter på en årsstämma) vågar jag påstå att där behandlas precis dessa fall.
Det är så klart svårt att tvinga någon att genomföra ett köp dom inte vill göra oavsett avtal. Men det är väl en viss skillnad på att typ "Betala 2000 kr, hoppa av när du vill och få pengarna tillbaka" och "Köpeavtalet gäller, vill du bryta det är det möjligt, då får du följa den här rutinen och betala X antal tusen kronor för våra kostnader". Hur mycket problem det sen är får väl var och en avgöra, och förhoppningsvis ska det aldrig bli aktuellt utan 7X visar sig vara så bra som man kan hoppas på. För en relativt ny aktör som vill etablera sig på marknaden kan det väl dessutom finnas goodwill-skäl att behandla kunderna lite bättre än dom måste.
Vi verkar rätt eniga upplever jag, så det är väl mer om någon kan påvisa att Zeekr faktiskt erbjuder en enkel och billig väg ur ett köpeavtal även för företag annat än någon säljare som sagt "Trust me bro"
Gäller detta även för företag? Vet att som konsument kan man mot en kostnad avbeställa bil köpt på.plats om man inte hämtat ut den men osäker på om det gäller även för företag (ifall det inte framgår av köpeavtalet).
Kan säljaren inte leverera enligt ök. kan man förmodligen begära ersättning men det är väl det omvända.
Japp, den bilen var beställd som tjänstebil i det företaget. Avbokningsavgiften kan man naturligtvis begära ska framgå av avtalet och jag vill minnas att det framgår av det finstilta i de bilagor som finns som bilaga innan köpet.
Som konsument är vi ju skyddade av konsumentköp-och distansköplagen vilket är betydligt mer förmånliga än köplagen. Så företaget har rätt till skälig ersättning för avbokningen i syfte att täcka sina kostnader för att hitta en ny tagare till den beställda bilen.
Så har i alla fall jag förstått det
I detta fall var det väl dock Zeekr som inte levt upp till sin del som jag tolkar det, mer oklart om man som företagskund vill avbeställa för att man ångrat sig som köpare utan att förutsättningarna för själva köpet ändrat sig. Där är jag osäker på i vilken mån det faktiskt finns lagstöd för det eller om det mer är upp till återförsäljaren att gå med på det, eventuellt mot en avgift. Sen kan så klart återförsäljaren ge löften och garanti utöver vad som står i lagen, även till företag. Sen är det så klart en annan sak helt och hållet om det rör sig om en bokning och inte ett köp, typ att pris osv är okänt vid "beställningstillfället".
För egen del skulle jag nog vilja att det faktiskt stod med i köpeavtalet om det var något som var utlovat utöver vad lagen kräver, i detta fall att man även som företagsköpare har rätt att frånträda avtalet efter en provkörning osv. Ni som anser er blivit lovade det får gärna beräta mer i detalj hur det gått till
De var faktiskt en Polestar 3 i mitt fall som avbokades. Njae, jag tror det vore oskäligt att i sten vägra ett företag att kunna frånfalla affären, den tilltänkte föraren kan ju sluta, avlida eller något kan fundamentalt ändras i förutsättningarna. Därav uttrycket "skälig ersättning" för säljarens merkostnad att annulera beställningen och hitta en ny köpare.
Så - utan att ha köplagen tillgänglig i skrivande stund (sitter på en årsstämma) vågar jag påstå att där behandlas precis dessa fall.
)
Det är så klart svårt att tvinga någon att genomföra ett köp dom inte vill göra oavsett avtal. Men det är väl en viss skillnad på att typ "Betala 2000 kr, hoppa av när du vill och få pengarna tillbaka" och "Köpeavtalet gäller, vill du bryta det är det möjligt, då får du följa den här rutinen och betala X antal tusen kronor för våra kostnader". Hur mycket problem det sen är får väl var och en avgöra, och förhoppningsvis ska det aldrig bli aktuellt utan 7X visar sig vara så bra som man kan hoppas på. För en relativt ny aktör som vill etablera sig på marknaden kan det väl dessutom finnas goodwill-skäl att behandla kunderna lite bättre än dom måste.
Vi verkar rätt eniga upplever jag, så det är väl mer om någon kan påvisa att Zeekr faktiskt erbjuder en enkel och billig väg ur ett köpeavtal även för företag annat än någon säljare som sagt "Trust me bro"
Javisst, jag upplever att vi är helt överens Jag ska kolla igenom köpehandlingarna när jag tecknade mig för 001.an, där finns säkert någon skrivning kring detta. EDIT - 2% av ordervärdet gäller, såväl vs Polestar när trean anullerades (och som jag slapp betala) som vs Zeekr om jag läser villkoren i kontraktet för företagsleasingen via Santander (står säkert även någonstans i dokumentationen från Zeekr). Som en parallell talar MRF:s standardavtal om 1.5% för privatkonsument i deras branschöverenskommelse.
Så ca 15 kkr för en order om ca trekvarts miljon. Inga kaffepengar, men heller ingen katastrof IMHO. Bifogar även en länk som förvisso utgår från en fråga från en privatköpare, men resonerar en del kring att avbokningskostnaden ska vara rimlig och motiverbar: https://lawline.se/answers/kan-jag-avbe ... an-kostnad
Japp, den bilen var beställd som tjänstebil i det företaget. Avbokningsavgiften kan man naturligtvis begära ska framgå av avtalet och jag vill minnas att det framgår av det finstilta i de bilagor som finns som bilaga innan köpet.
Som konsument är vi ju skyddade av konsumentköp-och distansköplagen vilket är betydligt mer förmånliga än köplagen. Så företaget har rätt till skälig ersättning för avbokningen i syfte att täcka sina kostnader för att hitta en ny tagare till den beställda bilen.
Så har i alla fall jag förstått det
I detta fall var det väl dock Zeekr som inte levt upp till sin del som jag tolkar det, mer oklart om man som företagskund vill avbeställa för att man ångrat sig som köpare utan att förutsättningarna för själva köpet ändrat sig. Där är jag osäker på i vilken mån det faktiskt finns lagstöd för det eller om det mer är upp till återförsäljaren att gå med på det, eventuellt mot en avgift. Sen kan så klart återförsäljaren ge löften och garanti utöver vad som står i lagen, även till företag. Sen är det så klart en annan sak helt och hållet om det rör sig om en bokning och inte ett köp, typ att pris osv är okänt vid "beställningstillfället".
För egen del skulle jag nog vilja att det faktiskt stod med i köpeavtalet om det var något som var utlovat utöver vad lagen kräver, i detta fall att man även som företagsköpare har rätt att frånträda avtalet efter en provkörning osv. Ni som anser er blivit lovade det får gärna beräta mer i detalj hur det gått till
De var faktiskt en Polestar 3 i mitt fall som avbokades. Njae, jag tror det vore oskäligt att i sten vägra ett företag att kunna frånfalla affären, den tilltänkte föraren kan ju sluta, avlida eller något kan fundamentalt ändras i förutsättningarna. Därav uttrycket "skälig ersättning" för säljarens merkostnad att annulera beställningen och hitta en ny köpare.
Så - utan att ha köplagen tillgänglig i skrivande stund (sitter på en årsstämma) vågar jag påstå att där behandlas precis dessa fall.
)
Det är så klart svårt att tvinga någon att genomföra ett köp dom inte vill göra oavsett avtal. Men det är väl en viss skillnad på att typ "Betala 2000 kr, hoppa av när du vill och få pengarna tillbaka" och "Köpeavtalet gäller, vill du bryta det är det möjligt, då får du följa den här rutinen och betala X antal tusen kronor för våra kostnader". Hur mycket problem det sen är får väl var och en avgöra, och förhoppningsvis ska det aldrig bli aktuellt utan 7X visar sig vara så bra som man kan hoppas på. För en relativt ny aktör som vill etablera sig på marknaden kan det väl dessutom finnas goodwill-skäl att behandla kunderna lite bättre än dom måste.
Vi verkar rätt eniga upplever jag, så det är väl mer om någon kan påvisa att Zeekr faktiskt erbjuder en enkel och billig väg ur ett köpeavtal även för företag annat än någon säljare som sagt "Trust me bro"
Javisst, jag upplever att vi är helt överens Jag ska kolla igenom köpehandlingarna när jag tecknade mig för 001.an, där finns säkert någon skrivning kring detta. EDIT - 2% av ordervärdet gäller, såväl vs Polestar när trean anullerades (och som jag slapp betala) som vs Zeekr om jag läser villkoren i kontraktet för företagsleasingen via Santander (står säkert även någonstans i dokumentationen från Zeekr). Som en parallell talar MRF:s standardavtal om 1.5% för privatkonsument i deras branschöverenskommelse.
Så ca 15 kkr för en order om ca trekvarts miljon. Inga kaffepengar, men heller ingen katastrof IMHO. Bifogar även en länk som förvisso utgår från en fråga från en privatköpare, men resonerar en del kring att avbokningskostnaden ska vara rimlig och motiverbar: https://lawline.se/answers/kan-jag-avbe ... an-kostnad
Tack för info!
Är väl eg. inte orimligt som så, dessutom borde det faktiskt innebära en viss merkostnad för återförsäljaren. Men kanske ändå värt att tänka på då Tesla skämt bort oss lite med att man kan beställa men sen ändra sig utan större konsekvenser. Tror iaf att den möjligheten gäller även företagsköpare hos Tesla, ska dock erkänna att jag inte dubbelkollat det.
I detta fall var det väl dock Zeekr som inte levt upp till sin del som jag tolkar det, mer oklart om man som företagskund vill avbeställa för att man ångrat sig som köpare utan att förutsättningarna för själva köpet ändrat sig. Där är jag osäker på i vilken mån det faktiskt finns lagstöd för det eller om det mer är upp till återförsäljaren att gå med på det, eventuellt mot en avgift. Sen kan så klart återförsäljaren ge löften och garanti utöver vad som står i lagen, även till företag. Sen är det så klart en annan sak helt och hållet om det rör sig om en bokning och inte ett köp, typ att pris osv är okänt vid "beställningstillfället".
För egen del skulle jag nog vilja att det faktiskt stod med i köpeavtalet om det var något som var utlovat utöver vad lagen kräver, i detta fall att man även som företagsköpare har rätt att frånträda avtalet efter en provkörning osv. Ni som anser er blivit lovade det får gärna beräta mer i detalj hur det gått till
De var faktiskt en Polestar 3 i mitt fall som avbokades. Njae, jag tror det vore oskäligt att i sten vägra ett företag att kunna frånfalla affären, den tilltänkte föraren kan ju sluta, avlida eller något kan fundamentalt ändras i förutsättningarna. Därav uttrycket "skälig ersättning" för säljarens merkostnad att annulera beställningen och hitta en ny köpare.
Så - utan att ha köplagen tillgänglig i skrivande stund (sitter på en årsstämma) vågar jag påstå att där behandlas precis dessa fall.
)
Det är så klart svårt att tvinga någon att genomföra ett köp dom inte vill göra oavsett avtal. Men det är väl en viss skillnad på att typ "Betala 2000 kr, hoppa av när du vill och få pengarna tillbaka" och "Köpeavtalet gäller, vill du bryta det är det möjligt, då får du följa den här rutinen och betala X antal tusen kronor för våra kostnader". Hur mycket problem det sen är får väl var och en avgöra, och förhoppningsvis ska det aldrig bli aktuellt utan 7X visar sig vara så bra som man kan hoppas på. För en relativt ny aktör som vill etablera sig på marknaden kan det väl dessutom finnas goodwill-skäl att behandla kunderna lite bättre än dom måste.
Vi verkar rätt eniga upplever jag, så det är väl mer om någon kan påvisa att Zeekr faktiskt erbjuder en enkel och billig väg ur ett köpeavtal även för företag annat än någon säljare som sagt "Trust me bro"
Javisst, jag upplever att vi är helt överens Jag ska kolla igenom köpehandlingarna när jag tecknade mig för 001.an, där finns säkert någon skrivning kring detta. EDIT - 2% av ordervärdet gäller, såväl vs Polestar när trean anullerades (och som jag slapp betala) som vs Zeekr om jag läser villkoren i kontraktet för företagsleasingen via Santander (står säkert även någonstans i dokumentationen från Zeekr). Som en parallell talar MRF:s standardavtal om 1.5% för privatkonsument i deras branschöverenskommelse.
Så ca 15 kkr för en order om ca trekvarts miljon. Inga kaffepengar, men heller ingen katastrof IMHO. Bifogar även en länk som förvisso utgår från en fråga från en privatköpare, men resonerar en del kring att avbokningskostnaden ska vara rimlig och motiverbar: https://lawline.se/answers/kan-jag-avbe ... an-kostnad
Tack för info!
Är väl eg. inte orimligt som så, dessutom borde det faktiskt innebära en viss merkostnad för återförsäljaren. Men kanske ändå värt att tänka på då Tesla skämt bort oss lite med att man kan beställa men sen ändra sig utan större konsekvenser. Tror iaf att den möjligheten gäller även företagsköpare hos Tesla, ska dock erkänna att jag inte dubbelkollat det.
Kan vara så men jag vet i varje fall en Teslaköpare via företag som var rätt missnöjd med den avgift han krävdes på i samband med annullering av ordern. Men det är ingen närmare bekant så jag vet inte hur det i slutändan gick, hörde bara honom orera kring saken precis när det inträffade.
Så det vore intressant om någon har erfarenhet av eller kan kolla upp vilka villkor Tesla tillämpar vid avbokning B2B. På hemsidan hänvisar de endast till leasingföretaget, vilket kan tyda på samma eller liknande villkor som ovan nämnts.
För privatköp gäller ju både distans- och konsumentköplagen vilket förefaller hedras av ”alla”. Det gäller i vart fall såväl Zeekr som Polestar, enligt min ringa erfarenhet.
Ser fram emot bananlådetestet av Björn Nyland sen när han får provköra. Har bara sett måtten (liter är ju oväsentligt som på Tesla när man inte räknar enligt standard). Är lite sugen på att byta till en beg Zeekr 7X sen när det är dags 2026/2027 om den visar sig vara så bra som "alla" (inkl jag) tror.
Var lite inne på ID.7 kombi först, men jag har insett att jag inte kan leva med touch på rattknapparna (efter provkörning)...
De var faktiskt en Polestar 3 i mitt fall som avbokades. Njae, jag tror det vore oskäligt att i sten vägra ett företag att kunna frånfalla affären, den tilltänkte föraren kan ju sluta, avlida eller något kan fundamentalt ändras i förutsättningarna. Därav uttrycket "skälig ersättning" för säljarens merkostnad att annulera beställningen och hitta en ny köpare.
Så - utan att ha köplagen tillgänglig i skrivande stund (sitter på en årsstämma) vågar jag påstå att där behandlas precis dessa fall.
)
Det är så klart svårt att tvinga någon att genomföra ett köp dom inte vill göra oavsett avtal. Men det är väl en viss skillnad på att typ "Betala 2000 kr, hoppa av när du vill och få pengarna tillbaka" och "Köpeavtalet gäller, vill du bryta det är det möjligt, då får du följa den här rutinen och betala X antal tusen kronor för våra kostnader". Hur mycket problem det sen är får väl var och en avgöra, och förhoppningsvis ska det aldrig bli aktuellt utan 7X visar sig vara så bra som man kan hoppas på. För en relativt ny aktör som vill etablera sig på marknaden kan det väl dessutom finnas goodwill-skäl att behandla kunderna lite bättre än dom måste.
Vi verkar rätt eniga upplever jag, så det är väl mer om någon kan påvisa att Zeekr faktiskt erbjuder en enkel och billig väg ur ett köpeavtal även för företag annat än någon säljare som sagt "Trust me bro"
Javisst, jag upplever att vi är helt överens Jag ska kolla igenom köpehandlingarna när jag tecknade mig för 001.an, där finns säkert någon skrivning kring detta. EDIT - 2% av ordervärdet gäller, såväl vs Polestar när trean anullerades (och som jag slapp betala) som vs Zeekr om jag läser villkoren i kontraktet för företagsleasingen via Santander (står säkert även någonstans i dokumentationen från Zeekr). Som en parallell talar MRF:s standardavtal om 1.5% för privatkonsument i deras branschöverenskommelse.
Så ca 15 kkr för en order om ca trekvarts miljon. Inga kaffepengar, men heller ingen katastrof IMHO. Bifogar även en länk som förvisso utgår från en fråga från en privatköpare, men resonerar en del kring att avbokningskostnaden ska vara rimlig och motiverbar: https://lawline.se/answers/kan-jag-avbe ... an-kostnad
Tack för info!
Är väl eg. inte orimligt som så, dessutom borde det faktiskt innebära en viss merkostnad för återförsäljaren. Men kanske ändå värt att tänka på då Tesla skämt bort oss lite med att man kan beställa men sen ändra sig utan större konsekvenser. Tror iaf att den möjligheten gäller även företagsköpare hos Tesla, ska dock erkänna att jag inte dubbelkollat det.
Kan vara så men jag vet i varje fall en Teslaköpare via företag som var rätt missnöjd med den avgift han krävdes på i samband med annullering av ordern. Men det är ingen närmare bekant så jag vet inte hur det i slutändan gick, hörde bara honom orera kring saken precis när det inträffade.
Så det vore intressant om någon har erfarenhet av eller kan kolla upp vilka villkor Tesla tillämpar vid avbokning B2B. På hemsidan hänvisar de endast till leasingföretaget, vilket kan tyda på samma eller liknande villkor som ovan nämnts.
För privatköp gäller ju både distans- och konsumentköplagen vilket förefaller hedras av ”alla”. Det gäller i vart fall såväl Zeekr som Polestar, enligt min ringa erfarenhet.
Jag avbokade en MS för något år sedan utan att det kostade något. Enligt mitt leasingbolag är det fortfarande det som gäller hos Tesla.
Det är så klart svårt att tvinga någon att genomföra ett köp dom inte vill göra oavsett avtal. Men det är väl en viss skillnad på att typ "Betala 2000 kr, hoppa av när du vill och få pengarna tillbaka" och "Köpeavtalet gäller, vill du bryta det är det möjligt, då får du följa den här rutinen och betala X antal tusen kronor för våra kostnader". Hur mycket problem det sen är får väl var och en avgöra, och förhoppningsvis ska det aldrig bli aktuellt utan 7X visar sig vara så bra som man kan hoppas på. För en relativt ny aktör som vill etablera sig på marknaden kan det väl dessutom finnas goodwill-skäl att behandla kunderna lite bättre än dom måste.
Vi verkar rätt eniga upplever jag, så det är väl mer om någon kan påvisa att Zeekr faktiskt erbjuder en enkel och billig väg ur ett köpeavtal även för företag annat än någon säljare som sagt "Trust me bro"
Javisst, jag upplever att vi är helt överens Jag ska kolla igenom köpehandlingarna när jag tecknade mig för 001.an, där finns säkert någon skrivning kring detta. EDIT - 2% av ordervärdet gäller, såväl vs Polestar när trean anullerades (och som jag slapp betala) som vs Zeekr om jag läser villkoren i kontraktet för företagsleasingen via Santander (står säkert även någonstans i dokumentationen från Zeekr). Som en parallell talar MRF:s standardavtal om 1.5% för privatkonsument i deras branschöverenskommelse.
Så ca 15 kkr för en order om ca trekvarts miljon. Inga kaffepengar, men heller ingen katastrof IMHO. Bifogar även en länk som förvisso utgår från en fråga från en privatköpare, men resonerar en del kring att avbokningskostnaden ska vara rimlig och motiverbar: https://lawline.se/answers/kan-jag-avbe ... an-kostnad
Tack för info!
Är väl eg. inte orimligt som så, dessutom borde det faktiskt innebära en viss merkostnad för återförsäljaren. Men kanske ändå värt att tänka på då Tesla skämt bort oss lite med att man kan beställa men sen ändra sig utan större konsekvenser. Tror iaf att den möjligheten gäller även företagsköpare hos Tesla, ska dock erkänna att jag inte dubbelkollat det.
Kan vara så men jag vet i varje fall en Teslaköpare via företag som var rätt missnöjd med den avgift han krävdes på i samband med annullering av ordern. Men det är ingen närmare bekant så jag vet inte hur det i slutändan gick, hörde bara honom orera kring saken precis när det inträffade.
Så det vore intressant om någon har erfarenhet av eller kan kolla upp vilka villkor Tesla tillämpar vid avbokning B2B. På hemsidan hänvisar de endast till leasingföretaget, vilket kan tyda på samma eller liknande villkor som ovan nämnts.
För privatköp gäller ju både distans- och konsumentköplagen vilket förefaller hedras av ”alla”. Det gäller i vart fall såväl Zeekr som Polestar, enligt min ringa erfarenhet.
Jag avbokade en MS för något år sedan utan att det kostade något. Enligt mitt leasingbolag är det fortfarande det som gäller hos Tesla.
Tack för svar! Som jag förstår det gäller det då ett avtal mellan juridisk person och Tesla som finansieras via tredje part? Och avbokningen var inte relaterad till någon leveransförsening?
Min bekant menade sig ha fått krav på kostnader för att avboka sin bil (MY) så jag undrar om denne helt enkelt missförstått, fått fel info eller om det kan skilja mellan leasingbolagen? Inte använder Du händelsevis Santander som leasingpartner?
I vilket fall som helst är det i så fall snyggt av Tesla om de tillämpar samma villkor för privat- och juridisk person när det gäller avbokningar och därmed bjuder på merkostnad
Javisst, jag upplever att vi är helt överens Jag ska kolla igenom köpehandlingarna när jag tecknade mig för 001.an, där finns säkert någon skrivning kring detta. EDIT - 2% av ordervärdet gäller, såväl vs Polestar när trean anullerades (och som jag slapp betala) som vs Zeekr om jag läser villkoren i kontraktet för företagsleasingen via Santander (står säkert även någonstans i dokumentationen från Zeekr). Som en parallell talar MRF:s standardavtal om 1.5% för privatkonsument i deras branschöverenskommelse.
Så ca 15 kkr för en order om ca trekvarts miljon. Inga kaffepengar, men heller ingen katastrof IMHO. Bifogar även en länk som förvisso utgår från en fråga från en privatköpare, men resonerar en del kring att avbokningskostnaden ska vara rimlig och motiverbar: https://lawline.se/answers/kan-jag-avbe ... an-kostnad
Tack för info!
Är väl eg. inte orimligt som så, dessutom borde det faktiskt innebära en viss merkostnad för återförsäljaren. Men kanske ändå värt att tänka på då Tesla skämt bort oss lite med att man kan beställa men sen ändra sig utan större konsekvenser. Tror iaf att den möjligheten gäller även företagsköpare hos Tesla, ska dock erkänna att jag inte dubbelkollat det.
Kan vara så men jag vet i varje fall en Teslaköpare via företag som var rätt missnöjd med den avgift han krävdes på i samband med annullering av ordern. Men det är ingen närmare bekant så jag vet inte hur det i slutändan gick, hörde bara honom orera kring saken precis när det inträffade.
Så det vore intressant om någon har erfarenhet av eller kan kolla upp vilka villkor Tesla tillämpar vid avbokning B2B. På hemsidan hänvisar de endast till leasingföretaget, vilket kan tyda på samma eller liknande villkor som ovan nämnts.
För privatköp gäller ju både distans- och konsumentköplagen vilket förefaller hedras av ”alla”. Det gäller i vart fall såväl Zeekr som Polestar, enligt min ringa erfarenhet.
Jag avbokade en MS för något år sedan utan att det kostade något. Enligt mitt leasingbolag är det fortfarande det som gäller hos Tesla.
Tack för svar! Som jag förstår det gäller det då ett avtal mellan juridisk person och Tesla som finansieras via tredje part? Och avbokningen var inte relaterad till någon leveransförsening?
Min bekant menade sig ha fått krav på kostnader för att avboka sin bil (MY) så jag undrar om denne helt enkelt missförstått, fått fel info eller om det kan skilja mellan leasingbolagen? Inte använder Du händelsevis Santander som leasingpartner?
I vilket fall som helst är det i så fall snyggt av Tesla om de tillämpar samma villkor för privat- och juridisk person när det gäller avbokningar och därmed bjuder på merkostnad
Jag fick inte igen min bokningsavgift(2000kr) som privatperson hos Tesla. Säljaren sa när jag bokade att jag skulle få igen den, jag påtalade att det stod att man inte fick i deras villkor, säljaren sa att det stämmer men att svenska regler sa att man ska få igen det.
Då bad jag att få skriftligt på det vilket jag såklart inte kunde få.
När jag sen avbokade p.g.a. att säljaren ljög för att dom ville att jag skulle åka och hämta min bil i Malmö istället för Umeå för att pumpa kvartalssiffror, då fick jag inte igen bokningsavgift och skulle isåfall behövt göra anmälan till KO eller nåt sånt. Jag värderar dock min tid för högt för det och väljer hellre att inte köpa fler Teslor, kan dock ändra mig om fördelarna skulle överväga såklart
Är väl eg. inte orimligt som så, dessutom borde det faktiskt innebära en viss merkostnad för återförsäljaren. Men kanske ändå värt att tänka på då Tesla skämt bort oss lite med att man kan beställa men sen ändra sig utan större konsekvenser. Tror iaf att den möjligheten gäller även företagsköpare hos Tesla, ska dock erkänna att jag inte dubbelkollat det.
Kan vara så men jag vet i varje fall en Teslaköpare via företag som var rätt missnöjd med den avgift han krävdes på i samband med annullering av ordern. Men det är ingen närmare bekant så jag vet inte hur det i slutändan gick, hörde bara honom orera kring saken precis när det inträffade.
Så det vore intressant om någon har erfarenhet av eller kan kolla upp vilka villkor Tesla tillämpar vid avbokning B2B. På hemsidan hänvisar de endast till leasingföretaget, vilket kan tyda på samma eller liknande villkor som ovan nämnts.
För privatköp gäller ju både distans- och konsumentköplagen vilket förefaller hedras av ”alla”. Det gäller i vart fall såväl Zeekr som Polestar, enligt min ringa erfarenhet.
Jag avbokade en MS för något år sedan utan att det kostade något. Enligt mitt leasingbolag är det fortfarande det som gäller hos Tesla.
Tack för svar! Som jag förstår det gäller det då ett avtal mellan juridisk person och Tesla som finansieras via tredje part? Och avbokningen var inte relaterad till någon leveransförsening?
Min bekant menade sig ha fått krav på kostnader för att avboka sin bil (MY) så jag undrar om denne helt enkelt missförstått, fått fel info eller om det kan skilja mellan leasingbolagen? Inte använder Du händelsevis Santander som leasingpartner?
I vilket fall som helst är det i så fall snyggt av Tesla om de tillämpar samma villkor för privat- och juridisk person när det gäller avbokningar och därmed bjuder på merkostnad
Jag fick inte igen min bokningsavgift(2000kr) som privatperson hos Tesla. Säljaren sa när jag bokade att jag skulle få igen den, jag påtalade att det stod att man inte fick i deras villkor, säljaren sa att det stämmer men att svenska regler sa att man ska få igen det.
Då bad jag att få skriftligt på det vilket jag såklart inte kunde få.
När jag sen avbokade p.g.a. att säljaren ljög för att dom ville att jag skulle åka och hämta min bil i Malmö istället för Umeå för att pumpa kvartalssiffror, då fick jag inte igen bokningsavgift och skulle isåfall behövt göra anmälan till KO eller nåt sånt. Jag värderar dock min tid för högt för det och väljer hellre att inte köpa fler Teslor, kan dock ändra mig om fördelarna skulle överväga såklart
Jag har samma erfarenhet av att Tesla vägrade betala tillbaka bokningsavgiften. I mitt fall så kunde de inte längre leverera den utrustning som ingick vid beställningen (radar och USS) på den M3P som jag beställt. Jag skickade ett antal mail till Tesla som vägrade svara på dem och på telefon så hänvisade de enbart till att maila in mina anspråk. Tesla är fortfarande skyldig mig 2500 kr men jag förväntar mig inte att de kommer hedra sina skyldigheter, de är inte den typen av företag.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Man måste uppenbarligen anmäla till ARN för att få tillbaks pengarna. Notera att de ändå inte betalar tillbaks bokningsavgiften, istället betalar de samma belopp i "Goodwill".
D.v.s. de vägrar medge att de har fel.
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Javisst, jag upplever att vi är helt överens Jag ska kolla igenom köpehandlingarna när jag tecknade mig för 001.an, där finns säkert någon skrivning kring detta. EDIT - 2% av ordervärdet gäller, såväl vs Polestar när trean anullerades (och som jag slapp betala) som vs Zeekr om jag läser villkoren i kontraktet för företagsleasingen via Santander (står säkert även någonstans i dokumentationen från Zeekr). Som en parallell talar MRF:s standardavtal om 1.5% för privatkonsument i deras branschöverenskommelse.
Så ca 15 kkr för en order om ca trekvarts miljon. Inga kaffepengar, men heller ingen katastrof IMHO. Bifogar även en länk som förvisso utgår från en fråga från en privatköpare, men resonerar en del kring att avbokningskostnaden ska vara rimlig och motiverbar: https://lawline.se/answers/kan-jag-avbe ... an-kostnad
Tack för info!
Är väl eg. inte orimligt som så, dessutom borde det faktiskt innebära en viss merkostnad för återförsäljaren. Men kanske ändå värt att tänka på då Tesla skämt bort oss lite med att man kan beställa men sen ändra sig utan större konsekvenser. Tror iaf att den möjligheten gäller även företagsköpare hos Tesla, ska dock erkänna att jag inte dubbelkollat det.
Kan vara så men jag vet i varje fall en Teslaköpare via företag som var rätt missnöjd med den avgift han krävdes på i samband med annullering av ordern. Men det är ingen närmare bekant så jag vet inte hur det i slutändan gick, hörde bara honom orera kring saken precis när det inträffade.
Så det vore intressant om någon har erfarenhet av eller kan kolla upp vilka villkor Tesla tillämpar vid avbokning B2B. På hemsidan hänvisar de endast till leasingföretaget, vilket kan tyda på samma eller liknande villkor som ovan nämnts.
För privatköp gäller ju både distans- och konsumentköplagen vilket förefaller hedras av ”alla”. Det gäller i vart fall såväl Zeekr som Polestar, enligt min ringa erfarenhet.
Jag avbokade en MS för något år sedan utan att det kostade något. Enligt mitt leasingbolag är det fortfarande det som gäller hos Tesla.
Tack för svar! Som jag förstår det gäller det då ett avtal mellan juridisk person och Tesla som finansieras via tredje part? Och avbokningen var inte relaterad till någon leveransförsening?
Min bekant menade sig ha fått krav på kostnader för att avboka sin bil (MY) så jag undrar om denne helt enkelt missförstått, fått fel info eller om det kan skilja mellan leasingbolagen? Inte använder Du händelsevis Santander som leasingpartner?
I vilket fall som helst är det i så fall snyggt av Tesla om de tillämpar samma villkor för privat- och juridisk person när det gäller avbokningar och därmed bjuder på merkostnad
Precis, avtal mellan juridisk person och Tesla. Den juridiska personen i detta fallet är leasingbolaget som mitt bolag i sin tur har avtal med. Jag hade beställt gamla MS precis i skarven när den nya kom, men iom att Tesla inte hedrade priset när det väl var dags att få leverans så avbokade jag. Men enligt leasingbolaget, så betalar Tesla tillbaks bokningsavgiften om man avbokar oavsett. De menar att det fortfarande gäller.
Har inte Santander.
Vad gäller Zeekr så har min kontaktperson fått i uppdrag att undersöka om man får tillbaks bokningsavgiften vid avbokning. Inget svar ännu.
Men är svaret jakande blir det en beställning på en 7X och sen avgör provkörningen om det blir att hålla fast vid beställningen.
Har mailat med Zeekrs support nu som svarat typ att det är öppet köp på bilen som får provköras och sen får man ändra sig. På min fråga om det finns något lite mer officiellt dokument eller liknande så var svaret typ "detta mail gäller som bevis". Vet inte...helt klart mer i kategorin "trust me bro"... i synnerhet som deras faktiska allmänna villkor säger det motsatta.
Ni som skrivit på ett köpeavtal med Zeekr, vad är det faktiskt som står i det ang. möjligheterna till avbeställning/öppet köp (som dom själva hävdar)?
Edit:
Oavsett vad som faktiskt gäller så ser jag det som ett problem med Zeekrs "säljorganisation" lämnar så diametralt olika svar på samma frågeställning. Sen verkar det inte vara ett problem som enbart gäller Zeekr men det är väl vad vi diskuterar i denna tråd
Har mailat med Zeekrs support nu som svarat typ att det är öppet köp på bilen som får provköras och sen får man ändra sig. På min fråga om det finns något lite mer officiellt dokument eller liknande så var svaret typ "detta mail gäller som bevis". Vet inte...helt klart mer i kategorin "trust me bro"... i synnerhet som deras faktiska allmänna villkor säger det motsatta.
Ni som skrivit på ett köpeavtal med Zeekr, vad är det faktiskt som står i det ang. möjligheterna till avbeställning/öppet köp (som dom själva hävdar)?
Edit:
Oavsett vad som faktiskt gäller så ser jag det som ett problem med Zeekrs "säljorganisation" lämnar så diametralt olika svar på samma frågeställning. Sen verkar det inte vara ett problem som enbart gäller Zeekr men det är väl vad vi diskuterar i denna tråd
Har du skriftligt från en representant för företaget via den personens jobbmail så blir det svårt för dom att backa ur, så det skulle jag säga är ett ja.
Deras allmänna villkor är nog tänkt att gälla över tid och inte bara vid lansering av en bil som går att beställa men inte titta på.