Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Inlägg av Legato »

nek0 skrev: 19 jun 2025 12:24
Aida skrev: 19 jun 2025 11:06
Jag har faktiskt rekommenderat flera bekanta att istället köpa fossilbil vilket flera gjort.

En VW ID4 som gått ca 3500 mil 2022 kostar ca 400k. Har rätt dyr försäkring och lär krångla. Efter tre år är den säkert inte värd mer än 200k. Den laddar ju rätt långsamt osv.

En Opel Insignia 2020 som gått ungefär samma får man för 180k. Den är ännu rymligare och har mer utrustning.

Det betyder att man kan skrota Opeln efter tre år och ändå gå plus minus noll. Den har lägre försäkring men 1000kr dyrare skatt. Man kommer lätt kunna lränga den utomlands om tre år för mer än 100k.

Bränslet blir dyrare. Men är problemfri.

Finns inga bra begagnade elbilar förutom Kia EV6.

Begagnatmarknaden för elbilar finns inte riktigt ännu. Får privatleasa nya men en stor familjebil blir ändå väsentligt dyrare än den begagnade fossilbilen.
Insignia och rimlig i samma mening hmm håller inte med dig.
Skulle vilja se dig sitta bakom mig i en Insignia. Jag är 195cm lång.
Härlig beräkning av kostnad också. "Ändå gå plus minus noll" (bara man glömmer bort att räkna in bränslet samt antar ett extremt värdefall på elbilen...).

Personligen tycker jag det är spännande hur folk alltid tycks utgå ifrån att framtiden kommer se ut exakt som de senaste månaderna. För ett par år sedan trodde många att elbilar skulle fortsätta ha astronomiska andrahandsvärden för alltid. Idag tror många att de gigantiska ras vi sett det senaste halvåret ska fortsätta för all framtid. Mer rimligt imo är att utgå ifrån helt normala värdefall på nya bilar (oavsett drivlina) och troligen mycket bra andrahandsvärden på begagnade elbilar pga de låga ingångsvärden man kan få idag. Förhoppningsvis får vi också stora höjningar av priserna på bensin och diesel kommande år.

Sen är givetvis pengarna bara ena sidan av myntet. Jag hade inte stått ut med en fossil idag. Hade jag fått låna den där nya Audi A5 TDI Quattron gratis några år så hade jag ändå tackat nej. Livsglädje är för mig värt mycket och det finns en lång rad saker jag hellre hade dragit ner på än att tvingas köra fossilt igen.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
manneson

Inlägg av manneson »

Aida skrev: 19 jun 2025 11:06
Jag har faktiskt rekommenderat flera bekanta att istället köpa fossilbil vilket flera gjort.

En VW ID4 som gått ca 3500 mil 2022 kostar ca 400k. Har rätt dyr försäkring och lär krångla. Efter tre år är den säkert inte värd mer än 200k. Den laddar ju rätt långsamt osv.

En Opel Insignia 2020 som gått ungefär samma får man för 180k. Den är ännu rymligare och har mer utrustning.

Det betyder att man kan skrota Opeln efter tre år och ändå gå plus minus noll. Den har lägre försäkring men 1000kr dyrare skatt. Man kommer lätt kunna lränga den utomlands om tre år för mer än 100k.

Bränslet blir dyrare. Men är problemfri.

Finns inga bra begagnade elbilar förutom Kia EV6.

Begagnatmarknaden för elbilar finns inte riktigt ännu. Får privatleasa nya men en stor familjebil blir ändå väsentligt dyrare än den begagnade fossilbilen.
Dåligt råd. Man bör göra tvärtom mot marknaden.
Dvs när alla skulle ha elbil 2022 hade det inte, åtminstone rent ekonomiskt, varit helt orimligt att skaffa avgasbil.
Nu när elbilar är värda mindre än avgasbilar bör man... gissa vad. ;)

Det går massor med ID4 på kvd förövrigt. De som gått över 10k mil ligger mellan 150-250k. Under 10k mil 250-300k. Nyare GTX med få mil lite över 300k.
Klart rimligare köp än en dassig avgas-Opel IMO.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

JonasAnd skrev:
roffe_s skrev: 10 jun 2025 00:02
Love_O skrev: 06 jun 2025 22:04
Erxon skrev: 06 jun 2025 21:26
Om man som jag funderar på en cab, då är man i princip låst till fossilt.
Är väl bara Mini som hade en och MG som har en eldriven cab.
Cab ska ju upplevas, ska njutas. Då måste ju fossil in i bilden. Elbil är skönt och härligt men finns ju väldigt lite njutning när det gäller just köra. Aktiv körning.

Cab blir nog svår att få någon bra känsla i som eldriven. Precis som en el-motorcykel. Absolut glider man fram tyst och fint och mjukt. Men sååååå tråkigt. Ge mig en motor som låter och varvar och visar sin frustration.
Off topic måhända… - men har Du provkört Energicas häftigare modeller? Jämfört med min Speed Triple 1200 RS måste jag säga att den hojen imponerade, i vart fall på migBild
JonasAnd skrev: 06 jun 2025 22:05
Jag är nog inte unik men kanske lite ovanlig på följande sätt;

-kör relativt ofta långt
-kör relativt ofta med släpvagn
-bor i norra Sverige (lite färre laddplatser, lite kallare)

Men med det sagt har jag länge varit övertygad om att ”nästa bil blir en elbil, äntligen”, men under 2025 kommer jag byta ut bruksbilen och det blir antagligen en diesel.

Prestandan pratas det mycket om men…nej…det bekommer mig egentligen inte alls, de flesta nyare familjebilar är tillräckligt snabba ändå, komforten skiljer inte nämnvärt… jag ser inga enorma fördelar med elbil utöver billigare drift.

Jag märker helt ärligt ingen skillnad i komfort och smidighet på grannarnas Mercedes EQE och min egen Mercedes som går på diesel. Grannarna som äger EQE:n säger för övrigt samma sak när de jämför med sin egna dieseldrivna Mercedes, och det är undantagslöst den bil de väljer på långresa just för smidigheten.

Däremot ser jag nackdelen med elbil i ordentligt begränsad räckvidd på vintern (kör mycket med skotersläp, så det är en faktor för mig), behovet av att planera resor och hantera appar med mera (det är tusan illa nog att behöva krångla med p-apparna). Jag älskar också känslan av att vara fri, att göra vilka avstickare jag vill, när jag vill. Utan att behöva planera.

Jag påstår inte att elbilar är sämre, absolut inte, men svaret på frågan om vem som köper en dieselbil 2025 är; jag.
Det vore mig främmande att försöka övertyga Dig men jag kan i alla fall dela mina erfarenheter. Vi bor också i norra Sverige (Norrbotten) och köpte vår första elbil hösten 2020. Andrabilen var då en V90 D5, klassisk bruksbil i våra trakter. Den ersattes 2024 av vår andra elbil, nu har vi bara en äldre CRV kvar som fossil-backup när det gäller fyrhjuls-fordon. Vi drar tämligen ofta släp, en 4P 380, men inte så ofta längs riket.

Vår erfarenhet är att elbilarna verkligen kommer till sin rätt i vårt klimat. Den startar alltid oavsett yttertemperatur, värmer upp kupén på nolltid i f t våra tidigare fossileldade fordon och är fantastiskt stabila dragfordon. Vi var en tripp till hufvudstaden den gångna helgen, bägge vägarna startade vi med fulladdat batteri och klarade oss på två laddstopp på ca 1h för att avverka ca 82 mil enkel väg. Vintertid blir det ett stopp till.

Så - att leva med elbil vid våra breddgrader går alldeles utmärkt, om man ger det en chans och provar. Och vi upplever i vart fall ännu ingen brist på laddare med vårt körmönster, vi kör mellan 4 000 och 5 000 mil per år med våra båda elbilar.och då inkluderar detta utflykter från kusten till Malmfälten och inlandet i både Norr- och Västerbotten.

Men som sagt - vill inte påstå att Du har fel, bara visa på att det finns flera faktiska fördelar med elbil i kallt klimat att värdera i f t de uppenbara nackdelar som oftast kommer upp i diskussionerna. Tyvärr behöver man leva med elbilen ett tag för att verkligen göra en rättvis jämförelse, längre än vad som är möjligt under kortare provturer.

I vart fall - lycka till med Din nya bil, vad än det månde bliva :)
Jo, värmen är ett plus men samtidigt har väl alla bilar värme styrd via app/telefon numera, jag hade min första bil med telefonstyrd bränslevärmare runt år 2000. Jag tror absolut att det går att leva med elbil men det känns som att man måste göra uppoffringar, 99/100 dagar märker man nog inte ens skillnaden, men köra långt med släp... jag upplever att kollegor och vänner som kör långt med släp på vintern faktiskt får problem. Sen är det ju uppenbarligen inget man gör varje dag, men ändå....
99/100 dagar är en elbil sjukt mycket bättre, så nog hade man märkt skillnaden alltid.
1/100 dag marginellt jobbigare.

Inte så svårt val.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gabriel651797

Inlägg av Vindens »

https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-258280

Beg M3 har blivit löjligt billiga, vad får man för fossil för dessa priser?
M3 LR -20
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Vindens skrev: 19 jun 2025 17:47

Just 2019 kan väl ha problem med rost på bromsrören. Nu verkar ju just den där bilen ha stänkskydd, men ser inte om de täcker alla håligheter som finns bakom framhjulen på den årsmodellen av 3. (Man vet ju inte heller hur länge den haft stänkskydd…) Hur mkt är det bromsrören kostar att laga nu igen? ~16K?

Fast är det 'bara' ~16K ifall man behöver reparera bromsrören är det kanske ändå ett hyfsat ok pris…
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

SwedishAdvocate skrev: 19 jun 2025 18:31

Just 2019 har väl problem med bromsrören. Nu verkar ju just den där bilen ha stänkskydd, men ser inte om de täcker alla håligheter som finns bakom framhjulen på den årsmodellen av 3. (Man vet ju inte heller hur länge den haft stänkskydd…) Hur mkt är det bromsrören kostar att laga nu igen? ~16K?

Fast är det 'bara' ~16K ifall man behöver reparera bromsrören är det kanske ändå ett hyfsat ok pris…
Den behöver två omgångar däck också. Känns ändå billigt.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gabriel651797

Inlägg av Vindens »

Just 2019 har väl problem med bromsrören. Nu verkar ju just den där bilen ha stänkskydd, men ser inte om de täcker alla håligheter som finns bakom framhjulen på den årsmodellen av 3. (Man vet ju inte heller hur länge den haft stänkskydd…) Hur mkt är det bromsrören kostar att laga nu igen? ~16K?

Enligt folk som bytt på Facebook så ligger det runt 16 tkr ja.

Utmaningen med elbilar är dock att de knappt har något värde kvar efter batterigarantin gått ut. Äldre S och X får man inte mkt för numera. Även 3 med något år garanti kvar är inte värda mycket. Det hade varit intressant att se värdeminskning fossil vs elbil (Tesla) över 8 år. Många fossila bilar värdeminskning planar ut efter 3-4år medan elbilarna fortsatt tappar mkt, hög försäkring är också en bidragande orsak.
M3 LR -20
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Vindens skrev: 19 jun 2025 18:59

Enligt folk som bytt på Facebook så ligger det runt 16 tkr ja.

Utmaningen med elbilar är dock att de knappt har något värde kvar efter batterigarantin gått ut. Äldre S och X får man inte mkt för numera. Även 3 med något år garanti kvar är inte värda mycket. Det hade varit intressant att se värdeminskning fossil vs elbil (Tesla) över 8 år. Många fossila bilar värdeminskning planar ut efter 3-4år medan elbilarna fortsatt tappar mkt, hög försäkring är också en bidragande orsak.
Äldre S/X hade mycket problem med batterier. Ingen skillnad på att köpa en sån än en fossilbil med kända risker. T.ex. VWs modeller med dåliga kamkedjor och automatlådor.

Det ser annorlunda ut för M3/MY förutom vissa P.
Model Y LR AWD -24
benke_berguv

Inlägg av benke_berguv »

SwedishAdvocate skrev:
JonasAnd skrev: 19 jun 2025 08:03
…] Jag tror absolut att det går att leva med elbil men det känns som att man måste göra uppoffringar, 99/100 dagar märker man nog inte ens skillnaden, men köra långt med släp... jag upplever att kollegor och vänner som kör långt med släp på vintern faktiskt får problem. Sen är det ju uppenbarligen inget man gör varje dag, men ändå....
Nyfiken…

Vad är det för ngt man fraktar långt med släp vintertid?
Skoterfantasterna kör långt och ofta för att hitta rätta ställen och köra på och då är det frekvent laddande som gäller och de i kombo med fjällvärlden som kanske inte är laddstolpstätast gör nog att det muttras rätt rejält till och från.

//Benke
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

benke_berguv skrev: 19 jun 2025 20:00
SwedishAdvocate skrev:
…] Jag tror absolut att det går att leva med elbil men det känns som att man måste göra uppoffringar, 99/100 dagar märker man nog inte ens skillnaden, men köra långt med släp... jag upplever att kollegor och vänner som kör långt med släp på vintern faktiskt får problem. Sen är det ju uppenbarligen inget man gör varje dag, men ändå....
Nyfiken…

Skoterfantasterna kör långt och ofta för att hitta rätta ställen och köra på och då är det frekvent laddande som gäller och de i kombo med fjällvärlden som kanske inte är laddstolpstätast gör nog att det muttras rätt rejält till och från.

//Benke
Och sen kör dom eldriven snöskoter då eller?… ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
benke_berguv

Inlägg av benke_berguv »

SwedishAdvocate skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Nyfiken…

//Benke
BildBildBild
Alltså de, precis som de flesta här, kör elbil för att det är krav på förmånsbil/billigt och inte av miljöskäl så nej, absolut inte. Det går kopiösa mängder bensin att leka i lössnön.

//benke
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

benke_berguv skrev: 19 jun 2025 20:13
SwedishAdvocate skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Nyfiken…

//Benke
BildBildBild
Alltså de, precis som de flesta här, kör elbil för att det är krav på förmånsbil/billigt och inte av miljöskäl så nej, absolut inte. Det går kopiösa mängder bensin att leka i lössnön.

//benke
"Inte av miljöskäl" har du säkert rätt i. Men att det skulle vara "krav på förmånsbil/billigt" som är det främsta skälet tror jag inte alls på. För många förstagångs-köpare av elbil är det nog så, men det allra, allra flesta som haft elbil inser ju hur överlägset det är och går inte tillbaka till utkonkurrerad teknik frivilligt.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
benke_berguv

Inlägg av benke_berguv »

Legato skrev:
SwedishAdvocate skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Nyfiken…

//Benke
BildBildBild

//benke
"Inte av miljöskäl" har du säkert rätt i. Men att det skulle vara "krav på förmånsbil/billigt" som är det främsta skälet tror jag inte alls på. För många förstagångs-köpare av elbil är det nog så, men det allra, allra flesta som haft elbil inser ju hur överlägset det är och går inte tillbaka till utkonkurrerad teknik frivilligt.
Mycket möjligt men jag känner ingen som köpt en elbil för pengar utan alla har via företag eller likvärdigt och förmånsvärdet sticker ju iväg som satan om man tex väljer mellan en Q8 e-tron eller en Q7 diesel så ja, det styr som fasen. De flesta har ju även ett visst TCO-belopp/månad att röra sig med och bara skatten på en bränsledriven bilar äter ju en stor bit av den kakan. De flesta företagen har dessutom en miljöpolicy som gör allt annat än elbilar helt inaktuellt, inte ens laddhybriden funkar i de fallen.

//Benke
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

benke_berguv skrev: 19 jun 2025 20:51
Legato skrev:
SwedishAdvocate skrev:

//Benke
BildBildBild

//benke
Mycket möjligt men jag känner ingen som köpt en elbil för pengar utan alla har via företag eller likvärdigt och förmånsvärdet sticker ju iväg som satan om man tex väljer mellan en Q8 e-tron eller en Q7 diesel så ja, det styr som fasen. De flesta har ju även ett visst TCO-belopp/månad att röra sig med och bara skatten på en bränsledriven bilar äter ju en stor bit av den kakan. De flesta företagen har dessutom en miljöpolicy som gör allt annat än elbilar helt inaktuellt, inte ens laddhybriden funkar i de fallen.

//Benke
Ok, men det är ju inte direkt intressant hur det ser ut i din bekantskapskrets. Tittar man på statistiken för hela Sverige så har vi tex för Model Y och de senaste tolv månaderna:

Företag: 2 260
Privat: 7 406
Leasing: 5 655

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
benke_berguv

Inlägg av benke_berguv »

Legato skrev:
Legato skrev:
SwedishAdvocate skrev:
BildBildBild

//benke

//Benke
Ok, men det är ju inte direkt intressant hur det ser ut i din bekantskapskrets. Tittar man på statistiken för hela Sverige så har vi tex för Model Y och de senaste tolv månaderna:

Frågan gällde inte min bekantskapskrets heller utan varför folk kör elbil i kombo med släp långa sträckor på vintern och det svarade jag på ;)

//benke
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare

Inlägg av MarkusL »

Love_O skrev: 06 jun 2025 22:01
tesla newbie skrev: 06 jun 2025 21:18
Love_O skrev: 06 jun 2025 20:31
tesla newbie skrev: 06 jun 2025 12:31
Love_O skrev: 06 jun 2025 10:28

Hur ska du ha det, acceleration eller ej ?
Inga problem att krypköra i 1 km/h om du nu vill det i en modern fossil heller och har man problem som förare, ja skaffa en hybrid så är just det löjliga problemet löst. Sen är det totalt onödigt med full kraft direkt på en 2+1 men går absolut att få i en fossil om man kan köra bil. Det är just detta som är så vanligt hos elbilsförare som innan elbilen inte alls brydde sig om hästkrafter och nu helt plötsligt prata 0-100 tider.
Lär er köra bil istället. Och sen att upplevelsen i acceleration är annorlunda i en elbil kontra fossil så behöver den inte vara snabbare för det.
Jag sa inget om full kraft direkt, utan direktheten i kraftleveransen. Ge gärna exempel på fossilbilaf där man kan få samma direkta respons i drivlinan som i en elbil.
Ja alltså det finns ju galet många fossilare att välja mellan då om du vill ha samma respons. Och då snackar i vi tider och inte UPPLEVD respons.
Tar vi inte extremfallen av elbilar utan mer ”normalt” så är det väldigt lätt att hitta fossilbilar som dels gör 0-100 på samma tider och fortfarande är en bra familjebil och även fossiler som är rappare vid 110 och uppåt.

Upplevd respons är något helt annat.
Vi har en elbil och en fossil om vi pratar familjebilar. Båda är EXAKT lika snabba till 100. Elbilen känns däremot snabbare men i verkligheten är den inte det. Och detta har jag jämfört med många varianter. Varför då? Jo har jobbat i branschen tidigare och har en fot kvar där.
Kört mängder av bilar av alla dess slag.
Fast 0-100 är ganska ointressant vid omkörning. Tesla Model 3 LR gör 60-100 på 2,1 sek. Vilka fossilbilar för överkomliga pengar gör det?
Nu tar du i. Den gör det på runt 3 sekunder +- som en gammal Saab aero gör 80-120 om vi tar 3+ sekunder.

Tar vi en Audi a4 storlek med 245 hästar så visst gör den accelerationen på kanske närmare 4 sekunder. 1 sekund skillnad är inte mycket om vi nu pratar bråttom på en 1+2 som du nu pratar om. 60-100 är också en jävla konstig hastighet att prata om generellt.
Och du försvarar med näbbar och klor kring mycket.
Problemet är återigen kopplat att du har upplevd känsla istället för Racelogic tider som tar bort känslan och sättet gpsfart med mätbara tider och uppkopplad bil.
Tips, sök dig till lite bankörning så lär du dig mycket. Även hantera bil och nyttja den.
Sök på carwow på youtube, de gör många race med elbil mot ICE. Många ICE med launch controlbär snabba iväg från stillastående och får en bra totaltid men de race som är relevanta är när de i rullande fart trycker plattan i mattan, där vinner elbilarna 99 ggr av 100 och då brukar de ändå vara lite preppade med rätt växel. Det är detta som avses med respons.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

MarkusL skrev: 20 jun 2025 07:44
Love_O skrev: 06 jun 2025 22:01
tesla newbie skrev: 06 jun 2025 21:18
Love_O skrev: 06 jun 2025 20:31
tesla newbie skrev: 06 jun 2025 12:31

Jag sa inget om full kraft direkt, utan direktheten i kraftleveransen. Ge gärna exempel på fossilbilaf där man kan få samma direkta respons i drivlinan som i en elbil.
Ja alltså det finns ju galet många fossilare att välja mellan då om du vill ha samma respons. Och då snackar i vi tider och inte UPPLEVD respons.
Tar vi inte extremfallen av elbilar utan mer ”normalt” så är det väldigt lätt att hitta fossilbilar som dels gör 0-100 på samma tider och fortfarande är en bra familjebil och även fossiler som är rappare vid 110 och uppåt.

Upplevd respons är något helt annat.
Vi har en elbil och en fossil om vi pratar familjebilar. Båda är EXAKT lika snabba till 100. Elbilen känns däremot snabbare men i verkligheten är den inte det. Och detta har jag jämfört med många varianter. Varför då? Jo har jobbat i branschen tidigare och har en fot kvar där.
Kört mängder av bilar av alla dess slag.
Fast 0-100 är ganska ointressant vid omkörning. Tesla Model 3 LR gör 60-100 på 2,1 sek. Vilka fossilbilar för överkomliga pengar gör det?
Nu tar du i. Den gör det på runt 3 sekunder +- som en gammal Saab aero gör 80-120 om vi tar 3+ sekunder.

Tar vi en Audi a4 storlek med 245 hästar så visst gör den accelerationen på kanske närmare 4 sekunder. 1 sekund skillnad är inte mycket om vi nu pratar bråttom på en 1+2 som du nu pratar om. 60-100 är också en jävla konstig hastighet att prata om generellt.
Och du försvarar med näbbar och klor kring mycket.
Problemet är återigen kopplat att du har upplevd känsla istället för Racelogic tider som tar bort känslan och sättet gpsfart med mätbara tider och uppkopplad bil.
Tips, sök dig till lite bankörning så lär du dig mycket. Även hantera bil och nyttja den.
Sök på carwow på youtube, de gör många race med elbil mot ICE. Många ICE med launch controlbär snabba iväg från stillastående och får en bra totaltid men de race som är relevanta är när de i rullande fart trycker plattan i mattan, där vinner elbilarna 99 ggr av 100 och då brukar de ändå vara lite preppade med rätt växel. Det är detta som avses med respons.
Ofta är ju elbilar programmerade att åka iväg lite mjukt från stillastående för att de dels ska dela vara bekvämt men även för att de såklart sliter hårt på drivlina att ge fullt moment från start.
Launch Control finns ju dessutom inte på dussin bilar så kanske inte rättvist att jämföra med dessa, men Tja kanske inte ens var de du ville.

Men poängen att att många elbilar skulle kunna få snabbare respons om man programmerar dem för de och drivlina är anpassad för dessa belastningar.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Legato skrev: 19 jun 2025 21:50
Legato skrev:
SwedishAdvocate skrev:
BildBildBild

//benke

//Benke

Men tittar man på elbilar totalt ser det ut så här:
IMG_1621.jpeg
Skriv svar