Hoppas du har rätt. Men problemet är nog att man sålt bilar och säkert taxibilar också med motiveringen att det är gratis att ladda bilen till vardags for life.LarsL skrev:Redan de i de första Youtube klippen säger Elon Musk att de ska bygga ett laddningsnätverk för att möjliggöra fria långresor. Att sedan petrolheads tolkar det som att de kan skippa hemladdningen och använda Superchargern som en bensinstation är ju beklagligt.Pontus skrev:När jag köpte min Tesla nämndes ingenting om att SuC bara skulle vara till för långresor. Du får gärna visa var i avtalet det står att SuC bara är till för långresor för det vore intressant att läsa formuleringen.LarsL skrev:Fast det är ju knappast en långresa som Taxi är ute på när de laddar? Supercharging har alltid varit till för långresor...Foluke skrev:"Avtal skall hållas"! Det är en grundprincip. Är det fritt SuC så är det. Att bygga som man gjort mellan Arlanda och Sthlm samt sälja taxi gör problemet oundvikligt. En ny SuC norr om Arlanda samt de nya reglerna efter nyår är väl det man får hoppas på.
Ett annat sätt att möjligen tackla det på har man gjort i Nebbenes, Eidsvoll. Där räknade jag till 20 Tesla laddstolpar! Vi var 5 som laddade. Så var det ett par tre andra stolpar också. Solli , Sarpsborg hade 8 stolpar och alla upptagna under någon minut.
Med modell 3 i antågande kan det bli trångt på fler SuC!
Att begränsa till 80% tycker jag låter vettigt, åtminstone för alla som håller på och vardagsladdar på närmsta SC.
Jag hoppas att det nya systemet straffar vardagsladdare hårt och gynnar oss som använder systemet korrekt. Alltså fortfarande billiga långresor med lätt tillgänglighet till laddare så att det verkligen går att åka med 20-30 minutersstopp även med en Model 3. Om det har sabbats av vardagsladdarna så kommer jag bli sur på riktigt.
Tror en utbyggnad är ända möjligheten och att man börjar innan model 3 är här.