Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 28 jan 2025 23:14
Antingen är det Teslas anläggning och då får den servas. Eller så är det inte det utan någon annans. Denna någon annan kan ju rimligen då inte omfattas av blockad?
Det är IFM som styr vilka de vill blockera, så om det skulle vara så bara att blockera den som nu skulle vara ägare av anläggningen. Så vinsten uteblir, blir bara en ny snurra i det administrativahjulet för strejken och sympatiåtgärderna.loftux skrev: ↑29 jan 2025 07:33Antingen är det Teslas anläggning och då får den servas. Eller så är det inte det utan någon annans. Denna någon annan kan ju rimligen då inte omfattas av blockad?
Sen är ju juridiken inte så binär...
Det har du ju rätt i, de blockerade verkstäder bara för att de servade märket Tesla. Och all post. Denna oinskränkta rätt att sätta saker i blockad är inte bra...frippe skrev:Det är IFM som styr vilka de vill blockera, så om det skulle vara så bara att blockera den som nu skulle vara ägare av anläggningen. Så vinsten uteblir, blir bara en ny snurra i det administrativahjulet för strejken och sympatiåtgärderna.loftux skrev: ↑29 jan 2025 07:33Antingen är det Teslas anläggning och då får den servas. Eller så är det inte det utan någon annans. Denna någon annan kan ju rimligen då inte omfattas av blockad?
Sen är ju juridiken inte så binär...
Håller som sagt inte alls med dig om det sista. Med tanke på hur ovanliga dessa agerande är finns det inget som tyder på att fackets möjligheter/makt skulle missbrukas.loftux skrev: ↑29 jan 2025 09:28Det har du ju rätt i, de blockerade verkstäder bara för att de servade märket Tesla. Och all post. Denna oinskränkta rätt att sätta saker i blockad är inte bra...frippe skrev:Det är IFM som styr vilka de vill blockera, så om det skulle vara så bara att blockera den som nu skulle vara ägare av anläggningen. Så vinsten uteblir, blir bara en ny snurra i det administrativahjulet för strejken och sympatiåtgärderna.loftux skrev: ↑29 jan 2025 07:33Antingen är det Teslas anläggning och då får den servas. Eller så är det inte det utan någon annans. Denna någon annan kan ju rimligen då inte omfattas av blockad?backe skrev:Utan att veta så tror jag det är två olika scenarion, nyinkoppling har varit blockad hela tiden men reparation har varit ok, tror det är det senare man försöker stoppa nu.
Sen är ju juridiken inte så binär...
Elektrikerna har blockad mot att utföra arbete åt/hos Tesla. Anslutningsgraden bland elektriker är dock låg, så det finns många att anlita - eller anställa egna.
Eftersom polisanmälan handlar om att Tesla inte använt elinstallatörbolag med ackreditering av elsäkerhetsverket så är det ju troligare att man anställt egna elektriker.dstr skrev: ↑29 jan 2025 11:23Elektrikerna har blockad mot att utföra arbete åt/hos Tesla. Anslutningsgraden bland elektriker är dock låg, så det finns många att anlita - eller anställa egna.
Ok vi behöver inte kalla dom för parter om du inte vill men faktum kvarstår att de som primärt borde förhandla med varandra är facket och företaget Tesla. Hoppas det känns bättre. Jag ska inte skriva p-ordet mer utan använda "Tesla" och "Facket".Fredrik j skrev: ↑19 jan 2025 11:15Jag tror vi har diskuterat det här förut. Ur den svenska modellens perspektiv är en enskild företagare eller en enskild anställd inte vad man menar med ”parterna”.Pontus skrev: ↑19 jan 2025 10:58Jag måste säga att jag tror att avsaknaden av lagkrav är beror på att man förväntat sig att parterna ska förhandla inte att en part ska utnyttja all makt dom fått för att tvinga den andra parten.Fredrik j skrev: ↑16 jan 2025 15:44Men du är med på att IF Metall agerar som det förväntas av dom?JonasH skrev: ↑16 jan 2025 15:28De har uppenbarligen lagen på sin sida men tveksamt om de bör utnyttja rätten på detta sätt när de inte företräder en majoritet på företaget. Då uppstår frågan hur små grupper på ett företag som skall få styra över ett företag och dess aställdas framtid.Fredrik j skrev: ↑16 jan 2025 13:24
Du tycker inte IF Metall borde ha rätten att agera som dom gör menar du.
Att dom har rätten är ju otvetydigt. IF metall agerar som dom förväntas agera. Förväntningarna kommer från arbetsmarknadens parter och i riksdag och regering. Tesla har ju ifrågasatt om några av åtgärderna är lagliga och hittills har väl alla stridsåtgärder funnits lagliga? Eller?
Att inte det finns ett lagstadgat krav på kollektivavtal i sverige beror grundtanken i den svenska modellen är just avsaknaden av lagstyrning på området. Det hade varit motsägelsefullt att hävda att vi avstår från att lagstifta och låter parterna förhandla och samtidigt lagstifta om krav på kollektivavtal.
Att det förefaller vara frivilligt med avtal är ju en konsekvens av det. Frivilligheten är ingen central del i hur modellen är tänkt att fungera.
I det här fallet så har det blivit så olyckligt att båda parterna är väldigt envisa och ena parten fått makthybris som går ut över på tok för många andra som inte är inblandade eller inblandade som inte ser saken på samma sätt som dom. Facket över utnyttjar de rättigheter de fått helt enkelt.
Skulle alla fack göra så skulle ju typ flygen stå stilla pga av att facket krävde 20% löneökningar för flygvärdinnor annars slutar vi inte strejka och tar in så mycket sympatistrejker vi kan. Men det sker ju inte eftersom båda parter har en mer rimlig hållning där.
Om du vill förstå vad jag skriver behöver du ta till dig det. Annars kan du bara skrolla vidare.
Edit:
Avtalsrörelsen för 2025 har ju precis börjat. Att märket skulle hamna på 20% är inte sannolikt så om unionen skulle kräva 20% i ökning för kabinpersonal skulle det ju förvåna.
Jag håller med att det skulle vara orimligt att gå ut i strejk för ett sånt krav.
Det är normalt nästa steg. När det finns kollektivavtal så tillkommer ju lokala förhandlingar som sköts mellan företaget och lokala fackklubben (eller med central hjälp om det inte finns någon klubb).Pontus skrev: ↑30 jan 2025 09:17Ok vi behöver inte kalla dom för parter om du inte vill men faktum kvarstår att de som primärt borde förhandla med varandra är facket och företaget Tesla. Hoppas det känns bättre. Jag ska inte skriva p-ordet mer utan använda "Tesla" och "Facket".Fredrik j skrev: ↑19 jan 2025 11:15Jag tror vi har diskuterat det här förut. Ur den svenska modellens perspektiv är en enskild företagare eller en enskild anställd inte vad man menar med ”parterna”.Pontus skrev: ↑19 jan 2025 10:58Jag måste säga att jag tror att avsaknaden av lagkrav är beror på att man förväntat sig att parterna ska förhandla inte att en part ska utnyttja all makt dom fått för att tvinga den andra parten.Fredrik j skrev: ↑16 jan 2025 15:44Men du är med på att IF Metall agerar som det förväntas av dom?
Att inte det finns ett lagstadgat krav på kollektivavtal i sverige beror grundtanken i den svenska modellen är just avsaknaden av lagstyrning på området. Det hade varit motsägelsefullt att hävda att vi avstår från att lagstifta och låter parterna förhandla och samtidigt lagstifta om krav på kollektivavtal.
Att det förefaller vara frivilligt med avtal är ju en konsekvens av det. Frivilligheten är ingen central del i hur modellen är tänkt att fungera.
I det här fallet så har det blivit så olyckligt att båda parterna är väldigt envisa och ena parten fått makthybris som går ut över på tok för många andra som inte är inblandade eller inblandade som inte ser saken på samma sätt som dom. Facket över utnyttjar de rättigheter de fått helt enkelt.
Skulle alla fack göra så skulle ju typ flygen stå stilla pga av att facket krävde 20% löneökningar för flygvärdinnor annars slutar vi inte strejka och tar in så mycket sympatistrejker vi kan. Men det sker ju inte eftersom båda parter har en mer rimlig hållning där.
Om du vill förstå vad jag skriver behöver du ta till dig det. Annars kan du bara skrolla vidare.
Edit:
Avtalsrörelsen för 2025 har ju precis börjat. Att märket skulle hamna på 20% är inte sannolikt så om unionen skulle kräva 20% i ökning för kabinpersonal skulle det ju förvåna.
Jag håller med att det skulle vara orimligt att gå ut i strejk för ett sånt krav.![]()
Lite det jag menar. Det är väl ingen som tvekar här vilka man menar om man skriver parterna, det är Facket och Tesla. Eller finns det risk för att det missuppfattas?Fredrik j skrev: ↑30 jan 2025 09:39Det är normalt nästa steg. När det finns kollektivavtal så tillkommer ju lokala förhandlingar som sköts mellan företaget och lokala fackklubben (eller med central hjälp om det inte finns någon klubb).Pontus skrev: ↑30 jan 2025 09:17Ok vi behöver inte kalla dom för parter om du inte vill men faktum kvarstår att de som primärt borde förhandla med varandra är facket och företaget Tesla. Hoppas det känns bättre. Jag ska inte skriva p-ordet mer utan använda "Tesla" och "Facket".Fredrik j skrev: ↑19 jan 2025 11:15Jag tror vi har diskuterat det här förut. Ur den svenska modellens perspektiv är en enskild företagare eller en enskild anställd inte vad man menar med ”parterna”.Pontus skrev: ↑19 jan 2025 10:58Jag måste säga att jag tror att avsaknaden av lagkrav är beror på att man förväntat sig att parterna ska förhandla inte att en part ska utnyttja all makt dom fått för att tvinga den andra parten.Fredrik j skrev: ↑16 jan 2025 15:44
Men du är med på att IF Metall agerar som det förväntas av dom?
Att inte det finns ett lagstadgat krav på kollektivavtal i sverige beror grundtanken i den svenska modellen är just avsaknaden av lagstyrning på området. Det hade varit motsägelsefullt att hävda att vi avstår från att lagstifta och låter parterna förhandla och samtidigt lagstifta om krav på kollektivavtal.
Att det förefaller vara frivilligt med avtal är ju en konsekvens av det. Frivilligheten är ingen central del i hur modellen är tänkt att fungera.
I det här fallet så har det blivit så olyckligt att båda parterna är väldigt envisa och ena parten fått makthybris som går ut över på tok för många andra som inte är inblandade eller inblandade som inte ser saken på samma sätt som dom. Facket över utnyttjar de rättigheter de fått helt enkelt.
Skulle alla fack göra så skulle ju typ flygen stå stilla pga av att facket krävde 20% löneökningar för flygvärdinnor annars slutar vi inte strejka och tar in så mycket sympatistrejker vi kan. Men det sker ju inte eftersom båda parter har en mer rimlig hållning där.
Om du vill förstå vad jag skriver behöver du ta till dig det. Annars kan du bara skrolla vidare.
Edit:
Avtalsrörelsen för 2025 har ju precis börjat. Att märket skulle hamna på 20% är inte sannolikt så om unionen skulle kräva 20% i ökning för kabinpersonal skulle det ju förvåna.
Jag håller med att det skulle vara orimligt att gå ut i strejk för ett sånt krav.![]()
Det är klart du kan kalla dom för parter om du vill. Det jag säger är att om man ska förklara och förstå den svenska modellen och i det sammanhanget hör om parterna så är det ju bra om man är med på vad som menas.
När man pratar om svenska modellen så är det fackföreningarna och arbetsgivarorganisationer som menas med parterna. Facket tecknar inte kollektivavtal med enskilda företag utan vad man strejkar om är att Tesla ska gå med i arbetsgivarorganisationen och på så sätt omfattas av det kollektivavtal som redan finns.Pontus skrev: ↑30 jan 2025 09:54Lite det jag menar. Det är väl ingen som tvekar här vilka man menar om man skriver parterna, det är Facket och Tesla. Eller finns det risk för att det missuppfattas?Fredrik j skrev: ↑30 jan 2025 09:39Det är normalt nästa steg. När det finns kollektivavtal så tillkommer ju lokala förhandlingar som sköts mellan företaget och lokala fackklubben (eller med central hjälp om det inte finns någon klubb).Pontus skrev: ↑30 jan 2025 09:17Ok vi behöver inte kalla dom för parter om du inte vill men faktum kvarstår att de som primärt borde förhandla med varandra är facket och företaget Tesla. Hoppas det känns bättre. Jag ska inte skriva p-ordet mer utan använda "Tesla" och "Facket".Fredrik j skrev: ↑19 jan 2025 11:15Jag tror vi har diskuterat det här förut. Ur den svenska modellens perspektiv är en enskild företagare eller en enskild anställd inte vad man menar med ”parterna”.Pontus skrev: ↑19 jan 2025 10:58
Jag måste säga att jag tror att avsaknaden av lagkrav är beror på att man förväntat sig att parterna ska förhandla inte att en part ska utnyttja all makt dom fått för att tvinga den andra parten.
I det här fallet så har det blivit så olyckligt att båda parterna är väldigt envisa och ena parten fått makthybris som går ut över på tok för många andra som inte är inblandade eller inblandade som inte ser saken på samma sätt som dom. Facket över utnyttjar de rättigheter de fått helt enkelt.
Skulle alla fack göra så skulle ju typ flygen stå stilla pga av att facket krävde 20% löneökningar för flygvärdinnor annars slutar vi inte strejka och tar in så mycket sympatistrejker vi kan. Men det sker ju inte eftersom båda parter har en mer rimlig hållning där.
Om du vill förstå vad jag skriver behöver du ta till dig det. Annars kan du bara skrolla vidare.
Edit:
Avtalsrörelsen för 2025 har ju precis börjat. Att märket skulle hamna på 20% är inte sannolikt så om unionen skulle kräva 20% i ökning för kabinpersonal skulle det ju förvåna.
Jag håller med att det skulle vara orimligt att gå ut i strejk för ett sånt krav.![]()
Det är klart du kan kalla dom för parter om du vill. Det jag säger är att om man ska förklara och förstå den svenska modellen och i det sammanhanget hör om parterna så är det ju bra om man är med på vad som menas.
Timbro är väl arbetsgivarorganisationens tankesmedja.SwedishAdvocate skrev: ↑01 feb 2025 17:57I dagens Konflikt i SR P1 så finns det intervjuer med 2 strejkande Tesla-mekaniker i Malmö – vid ~41:17 i länken nedan. Vet inte om dom intervjuerna har sänts i något annat av SR:s program. Tror inte dom har postats tidigare på forumet.
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/sa ... kespolitik
Disclaimer:
1. Mitt minne är tyvärr inte vad det har varit, och den här strejken har ju pågått i ~1,5 år nu…
2. Jag lyssnade inte 100%-igt på det här programmet.
3. Som jag minns det så finns det några sakfel i det här programmet. Tror även dom fulciterar Elon kring ngt tweet han gjort om strejken i Sverige där han skrev 'Insane' el. ngt liknande… Det handlade väl specifikt om typ posten och reg.plåtarna – eller?… Men det framgick inte i det här programmet.
Med det sagt så tycker jag framförallt det var de här två intervjuerna med strejkande som var intressant. Kan dock inte lova att det framkommer något nytt, men är inte heller lika insatt som en del av er andra, så kan nog inte göra en helt korrekt bedömning av det heller…
Tesla har även fått möjlighet att svara i programmet, men inte gjort det. Det framgick inte hur lång tid de fick på sig att svara. Någon från Timbro framför argument från 'den andra sidan' i konflikten.
Ifall någon inte vet vad Timbro är för organisation:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Timbro
Ja det handlar i alla fall inte om arbetsvillkor och arbetsförhållanden som facket så ofta annars motiverar sina aktioner med.Konflikten handlar ju ytterst om att facket vill att svenskt näringsliv ska representera även Tesla.
Nicke Nyfiken skrev: ↑01 feb 2025 19:02Ja det handlar i alla fall inte om arbetsvillkor och arbetsförhållanden som facket så ofta annars motiverar sina aktioner med.Konflikten handlar ju ytterst om att facket vill att svenskt näringsliv ska representera även Tesla.
Tror dock snarare att det handlar om makt och ekonomi i form av kontroll över pensionspengarna.
Precis det jag tror Tesla vill åt då man kämpar med näbbar och klor för att personalen inte ska engagera sig fackligt.Tror dock snarare att det handlar om makt och ekonomi
Ja, parterna, facket och arbetsgivarorganisationen, vill avtala om och gemensamt förvalta tjänstepensionerna.Nicke Nyfiken skrev: ↑01 feb 2025 19:02Ja det handlar i alla fall inte om arbetsvillkor och arbetsförhållanden som facket så ofta annars motiverar sina aktioner med.Konflikten handlar ju ytterst om att facket vill att svenskt näringsliv ska representera även Tesla.
Tror dock snarare att det handlar om makt och ekonomi i form av kontroll över pensionspengarna.
Inte för dig som kund iaf, det går utmärkt att få sin Tesla reparerad efter en skada.Teslasemitruck skrev: ↑01 feb 2025 18:46Hur ser det ut nu är Werksta och andra skadeverkstäder under blockad nu?
Precis, det handlar om makt och pengar för IFmetal och de utnyttjar de enskilda mekanikerna för att nå sina mål.Fredrik j skrev: ↑01 feb 2025 21:14Ja, parterna, facket och arbetsgivarorganisationen, vill avtala om och gemensamt förvalta tjänstepensionerna.Nicke Nyfiken skrev: ↑01 feb 2025 19:02Ja det handlar i alla fall inte om arbetsvillkor och arbetsförhållanden som facket så ofta annars motiverar sina aktioner med.Konflikten handlar ju ytterst om att facket vill att svenskt näringsliv ska representera även Tesla.
Tror dock snarare att det handlar om makt och ekonomi i form av kontroll över pensionspengarna.
Så är det.
Exakt, den "svenska modellen" bygger på att facken och Svenskt Näringsliv får kickbacks från förvaltningen av de anslutnas pensionsinbetalningar.Nicke Nyfiken skrev: ↑01 feb 2025 19:02Ja det handlar i alla fall inte om arbetsvillkor och arbetsförhållanden som facket så ofta annars motiverar sina aktioner med.Konflikten handlar ju ytterst om att facket vill att svenskt näringsliv ska representera även Tesla.
Tror dock snarare att det handlar om makt och ekonomi i form av kontroll över pensionspengarna.