BMW iX3
Moderator: Redaktion
-
Rennwagen
- Teslaägare
Re: BMW iX3
Håller med Carlf, med facit i hand så har BMW gjort helt rätt med sin modellplattform och haft hybridversioner kvar av 3 och 5 serien och därmed (kanske med lite tur) klarat sig oändligt mycket bättre än ex vis Porsche som gick på 100% el på nya Macan. Nu kommer man timingmässigt helt rätt ut med en fin iX3 som snarare desperata kunder kastar sig över. Det som jag personligen känner är yesterday nu är Teslas föråldrade plattformar och avsaknad av kvalitet och körkänsla. De faktorerna blir vinnare framgent, möjligen med massivt hot från kinesiska tillverkare - men inte tesla. Jag köper aldrig en tesla igen.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
-
juristen
- Teslaägare
BMW har lyckats med konststycket att bygga en elbil från grunden i princip helt utan kompromisser. De har förstått vad marknaden vill ha och producerat det. De har kombinerat ett större batteri med finfin förbrukning och en väldigt vettigt paketerad bil till ett attraktivt pris, något som ingen annan biltillverkare gjort hittills.
Att erbjuda 80 mil WLTP och vad det nu blir i verkligheten innebär för de allra flesta att iX3 allt som allt är överlägsen det som erbjuds på fossilsidan, utan de nackdelar som tidigare har funnits med elbil. Batteri och laddning är inte begränsande mer än i extrema scenarier.
Tänk om VW hade erbjudit batterier uppåt 100kWh i sina modeller. Eller om Tesla hade gjort det i model 3 och Y. Det har funnits ett vaacuum på marknaden här som iX3 (och kommande Volvo EX60) fyller. Jag tror och hoppas att andra tillverkare kommer följa efter i snabb takt.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
-
tesla newbie
iX3:an är defintivt något nytt med sitt strukturella batteripack med cylindriska celler. Men att efter att ha kört MYP juniper och iX3 efter varann på samma dag så kan jag inte hålla med om att Tesla har så mycket sämre körkänsla. Kände inte att kvalitetskänslan var enormt mycket bättre i BMW:n heller. Dock var ljudnivån något lägre och fjädringskomforten kanske också något bättre. Men vill man ha snabb laddning och längre räckvidd är BMW:n det bättre valet. BMW har också (just nu) bättre förarstödssystem, men det kan ändras om FSD blir godkänt i Sverige.Rennwagen skrev: ↑23 apr 2026 13:21Håller med Carlf, med facit i hand så har BMW gjort helt rätt med sin modellplattform och haft hybridversioner kvar av 3 och 5 serien och därmed (kanske med lite tur) klarat sig oändligt mycket bättre än ex vis Porsche som gick på 100% el på nya Macan. Nu kommer man timingmässigt helt rätt ut med en fin iX3 som snarare desperata kunder kastar sig över. Det som jag personligen känner är yesterday nu är Teslas föråldrade plattformar och avsaknad av kvalitet och körkänsla. De faktorerna blir vinnare framgent, möjligen med massivt hot från kinesiska tillverkare - men inte tesla. Jag köper aldrig en tesla igen.
-
carlf
Det är lite märkligt att Tesla hänger kvar vid i princip samma batteriteknik som vid lanseringen av model 3/Y. Finfina drivlinor, effektivitet och absolut duglig laddning, men om man utvecklat detta i samma takt som man startade så hade de europeiska tillverkarna varit långt efter forfarande. En kostnadsfråga, självklart.
Däremot tycker jag att Tesla iom Highland/Juniper är riktigt vettiga i materialval och upplevd kvalitetskänsla i interiören. Med de europeiska märkena får man betala betydligt mer för något som är bättre utrustat eller ihopskruvat. iX3 är knappast perfekt i känslan i material etc, men det som vann mig över från Model Y var bl a sittkomfort/position, förarstöd och känsla i chassi/drivlina. Enpedalsläget i iX3 är fantastiskt smooth. Så länge man kör framåt då…
Däremot tycker jag att Tesla iom Highland/Juniper är riktigt vettiga i materialval och upplevd kvalitetskänsla i interiören. Med de europeiska märkena får man betala betydligt mer för något som är bättre utrustat eller ihopskruvat. iX3 är knappast perfekt i känslan i material etc, men det som vann mig över från Model Y var bl a sittkomfort/position, förarstöd och känsla i chassi/drivlina. Enpedalsläget i iX3 är fantastiskt smooth. Så länge man kör framåt då…
Model 3P 2025 (privat)
Audi Q4 etron 2023 (tjänstepulka)
BMW iX3 50xDrive 2026 (beställd)
Model 3 LR 2020 (såld)
Model 3 LR 2020 (såld)
-
mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
När man byter bil vill man ju känna att man byter upp sig.
Att gå från en 2022 Model Y till en Juniper känns inte alls så med tanke på all utrustning de plockat bort.
iX3 känns däremot som att byta upp sig, och det skulle även en 7X eller EX60 göra.
Längre räckvidd, mycket snabbare laddning, radarbaserad farthållare, inga spökbromsningar, parkeringssensorer, riktiga dörrar, plåttak, elektriskt utfällbar dragkrok, HUD, displayen nedanför vindrutan mm. Närmare till verkstan som grädde på moset.
Jag hoppas rails hinner komma innan min bil skall tillverkas, men BMW's nuvarande lösning är ändå bättre än Teslas
Ja, jag vet att Tesla har Mobilservice, det var de som avaktiverade min radar, men jag har varit tvungen att lämna bilen på SC ett tiotal gånger också.
Att gå från en 2022 Model Y till en Juniper känns inte alls så med tanke på all utrustning de plockat bort.
iX3 känns däremot som att byta upp sig, och det skulle även en 7X eller EX60 göra.
Längre räckvidd, mycket snabbare laddning, radarbaserad farthållare, inga spökbromsningar, parkeringssensorer, riktiga dörrar, plåttak, elektriskt utfällbar dragkrok, HUD, displayen nedanför vindrutan mm. Närmare till verkstan som grädde på moset.
Jag hoppas rails hinner komma innan min bil skall tillverkas, men BMW's nuvarande lösning är ändå bättre än Teslas
Ja, jag vet att Tesla har Mobilservice, det var de som avaktiverade min radar, men jag har varit tvungen att lämna bilen på SC ett tiotal gånger också.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
Earplugged
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Nu skall jag inte försöka övertala dig då du nog mår bra av att lämna Tesla och testa något annatmikebike skrev: ↑23 apr 2026 14:54När man byter bil vill man ju känna att man byter upp sig.
Men skillnaden mellan din bil och en Juniper är extremt stor och du kan inte alls jämföra dessa bilar.
Har haft lånebil ett par veckor och märkte stor skillnad bara mellan den lånade Model Y-2022 och min Y-2023, plastigare inredning, avsaknad av hatthylla, bullrigare, sämre stereo, sämre stötdämpning, kameran i kupen kunde inte se mina händer, torrtorkning vid i princip varje resa osv osv och denna märkbara skillnaden var bara för en årsmodell nyare
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
-
mikebike
- Teslaägare
Jag har täckt över kameran eftersom det inte gick att byta kanal utan att det pep.Earplugged skrev: ↑23 apr 2026 15:28Nu skall jag inte försöka övertala dig då du nog mår bra av att lämna Tesla och testa något annatmikebike skrev: ↑23 apr 2026 14:54När man byter bil vill man ju känna att man byter upp sig.
Men skillnaden mellan din bil och en Juniper är extremt stor och du kan inte alls jämföra dessa bilar.
Har haft lånebil ett par veckor och märkte stor skillnad bara mellan den lånade Model Y-2022 och min Y-2023, plastigare inredning, avsaknad av hatthylla, bullrigare, sämre stereo, sämre stötdämpning, kameran i kupen kunde inte se mina händer, torrtorkning vid i princip varje resa osv osv och denna märkbara skillnaden var bara för en årsmodell nyare![]()
Inga torrtorkningar efter 2022?
Försvann alla spökbromsningar också?
Parkeringssensorerna försvann i alla fall.
Jag har bytt dämpare i min MY, trots det är iX3 betydligt bekvämare. Jämfört med originaldämparna är nog nästan alla bilar bekvämare
Är det verkligen någon skillnad i inredningen mellan 2022 och 2023?
2023 är väl den som har sämst hatthylla av alla?
Sedan har den blivit bättre i två steg tror jag.
-
Earplugged
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Nu skall vi inte kapa tråden ifrån IX3 men det var absolut skillnad på dessa två bilar, fanns tex mer hårdplast och Juniper är ju ett jättekliv upp efter det. Har inga som helst problem med torrtorkning och med samma användarmönster/vägar så torrtorkade lånebilen.mikebike skrev: ↑23 apr 2026 16:13Jag har täckt över kameran eftersom det inte gick att byta kanal utan att det pep.Earplugged skrev: ↑23 apr 2026 15:28Nu skall jag inte försöka övertala dig då du nog mår bra av att lämna Tesla och testa något annatmikebike skrev: ↑23 apr 2026 14:54När man byter bil vill man ju känna att man byter upp sig.
Har haft lånebil ett par veckor och märkte stor skillnad bara mellan den lånade Model Y-2022 och min Y-2023, plastigare inredning, avsaknad av hatthylla, bullrigare, sämre stereo, sämre stötdämpning, kameran i kupen kunde inte se mina händer, torrtorkning vid i princip varje resa osv osv och denna märkbara skillnaden var bara för en årsmodell nyare![]()
Inga torrtorkningar efter 2022?![]()
Försvann alla spökbromsningar också?![]()
Parkeringssensorerna försvann i alla fall.![]()
Jag har bytt dämpare i min MY, trots det är iX3 betydligt bekvämare. Jämfört med originaldämparna är nog nästan alla bilar bekvämare![]()
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
-
mikebike
- Teslaägare
Man byter inte bil för mindre hårdplast, särskilt inte om det saknas parkeringssensorer och spakar.Earplugged skrev: ↑23 apr 2026 16:23Nu skall vi inte kapa tråden ifrån IX3 men det var absolut skillnad på dessa två bilar, fanns tex mer hårdplast och Juniper är ju ett jättekliv upp efter det. Har inga som helst problem med torrtorkning och med samma användarmönster/vägar så torrtorkade lånebilen.mikebike skrev: ↑23 apr 2026 16:13Jag har täckt över kameran eftersom det inte gick att byta kanal utan att det pep.Earplugged skrev: ↑23 apr 2026 15:28Nu skall jag inte försöka övertala dig då du nog mår bra av att lämna Tesla och testa något annatmikebike skrev: ↑23 apr 2026 14:54När man byter bil vill man ju känna att man byter upp sig.
Inga torrtorkningar efter 2022?![]()
Försvann alla spökbromsningar också?![]()
Parkeringssensorerna försvann i alla fall.![]()
Jag har bytt dämpare i min MY, trots det är iX3 betydligt bekvämare. Jämfört med originaldämparna är nog nästan alla bilar bekvämare![]()
Med tanke på det man läser på FB (och här) så är nog din bil unik om den inte torrtorkar.
-
mikebike
- Teslaägare
Är det någon som har beställt i år och fått ett preliminärt leveransdatum?
I den europeiska iX3-gruppen har många fått datum och de spretar mellan juni och januari!
I den europeiska iX3-gruppen har många fått datum och de spretar mellan juni och januari!
-
carlf
Beställde för 3-4 veckor sen med prel leverans v47. Sa säljaren. Han sa iofs en väldans massa saker med blandad sanningshalt och grad av okunskap, så….
Model 3P 2025 (privat)
Model 3 LR 2020 (såld)
Model 3 LR 2020 (såld)
-
mikebike
- Teslaägare
Jag har fått aug/sept muntligt, men andra har tydligen fått skriftliga besked.
Undrar när de byter årsmodell. Vecka 47 känns ju som det borde bli en 27:a.
-
Dafro
- elbilist
Puh, var visst inte inloggade så du kunde man inte göra inlägg men det gick bra att skriva inlägg men det sket sig när jag skulle spara, räckte inte att logga in för då var allt borta. Vore ju bättre om man direkt inte kunde skriva in…
Till saken igen då måste jag beställa om knappt ett år om samma efterfrågan för tänkte byta till november, väger mellan ex60 och ix3. Nersidan på ex60 är förutom kina, glastak, ljus ratt till tygklädsel och kortare räckvidd med en p10 och p12 har onödig effekt.
Ner på ix3, tygklädsel som ser ut som sk… så då krävs m-sport för jag vill inte ha galon och då krävs sport paket plus stolar för 8 så det drar iväg, sen saknas ventilation i sätena och värme bak, någon som vet när det kommer?
Sen såg jag idag på norska nybiltester som jag tycker är bättre än Nyland bla att dom ansåg den vara bullrig coh det vill jag inte höra nör jag ska byta från en IX som är skapligt tyst med 22”. Någon som kört en del och kan uttala sig, kanske ingen som kommer från en tesla, förlåt.
Till saken igen då måste jag beställa om knappt ett år om samma efterfrågan för tänkte byta till november, väger mellan ex60 och ix3. Nersidan på ex60 är förutom kina, glastak, ljus ratt till tygklädsel och kortare räckvidd med en p10 och p12 har onödig effekt.
Ner på ix3, tygklädsel som ser ut som sk… så då krävs m-sport för jag vill inte ha galon och då krävs sport paket plus stolar för 8 så det drar iväg, sen saknas ventilation i sätena och värme bak, någon som vet när det kommer?
Sen såg jag idag på norska nybiltester som jag tycker är bättre än Nyland bla att dom ansåg den vara bullrig coh det vill jag inte höra nör jag ska byta från en IX som är skapligt tyst med 22”. Någon som kört en del och kan uttala sig, kanske ingen som kommer från en tesla, förlåt.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 20 kWh/20 kW
BMW IX xDrive60 M Sport Pro
Pixii Home 20 kWh/20 kW
BMW IX xDrive60 M Sport Pro
-
mussla
- Teslaägare
Jag ser fram mot att läsa din recension när smekmånaden med bmw:n har gått över.mikebike skrev: ↑23 apr 2026 14:54När man byter bil vill man ju känna att man byter upp sig.
Model Y LR AWD -24
-
macky
Beställde för drygt en månad sen och fick ytterst preliminärt oktober/november. Ingen uppdatering ännu kring det.
-
mikebike
- Teslaägare
iX3 är "bullrigare och stötigare" än iX med luftfjädring enligt de som bytt, men jämfört med min Model Y med eftermarknadsdämpare är den tyst och bekväm.Dafro skrev: ↑24 apr 2026 16:42Puh, var visst inte inloggade så du kunde man inte göra inlägg men det gick bra att skriva inlägg men det sket sig när jag skulle spara, räckte inte att logga in för då var allt borta. Vore ju bättre om man direkt inte kunde skriva in…
-
mikebike
- Teslaägare
Enligt min säljare får de besked om kommande leveranser i mitten av maj.
-
Nect
- elbilist
Nu är min låst för produktion nästa vecka. Leverans sker v.21
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Beställd: BMW iX3 50 xDrive.
Polestar 2 LRSM -25
-
carlf
Rent krasst är de flesta bilar bullrigare och stötigare än just iX med luftfjädring. Vill man ha något som är tystare får man nog köra på en Merca med laminerade rutor, luftfjädring och minsta möjliga fälgar. Eller en Volvo Ex90 kanske.mikebike skrev: ↑24 apr 2026 17:55iX3 är "bullrigare och stötigare" än iX med luftfjädring enligt de som bytt, men jämfört med min Model Y med eftermarknadsdämpare är den tyst och bekväm.Dafro skrev: ↑24 apr 2026 16:42Puh, var visst inte inloggade så du kunde man inte göra inlägg men det gick bra att skriva inlägg men det sket sig när jag skulle spara, räckte inte att logga in för då var allt borta. Vore ju bättre om man direkt inte kunde skriva in…
Jag har en Model 3 Highland och provkörde en MY Juniper precis före min provkörning av iX3. IX3 är något tystare och betydligt skönare i chassit. Inte mjuk, men inte stötig eller fladdrig som en del bilar kan vara. Chassit är väldigt stabilt upp i höga hastigheter med fin balans. Över ca 130-140 upplevde jag det som att det letade sig in en del mer ljud än jag förväntat mig, men på laglig motorvägshastighet eller landsväg kände jag inte att det var en grej.
Med det sagt, det finns tystare bilar. Jag kommer bara inte på någon som är lika trevlig att köra, som inte kostar 2-300’ mer eller har brister som jag inte kan leva med.
Model 3P 2025 (privat)
Model 3 LR 2020 (såld)
Model 3 LR 2020 (såld)
-
mikebike
- Teslaägare
Lite jämförelser mellan olika i bilar i två hastigheter. Tesla Model Y har lägre förbrukning än iX3, men skillnaden är liten. Tack vare större batteri har iX3 längst räckvidd.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
vrid_i_skogen
- Teslaägare
Var på BMW imorse och tittade på denna bil som man läst så mycket om. Det var en av de fulaste bilar jag sett. Lång hög huv som påminner om RAM 1500 och andra bilar för de som vill synas... Måste vara en aerodynamisk katastrof till bil. Bredvid den stog en än groteskare BMW XM med proportioner som får mig att fundera på varför man ska köpa en BMW och hur ett bilmärke som en gång i tiden var förknippade med körglädje, vägkänsla mm kunde spåra ut så pass som de gjort nu. Återstår att se hur 3 serien neue klasse blir. Hoppas den blir bättre än det jag såg idag.
-
carlf
Design är ju subjektivt, men iX3 är faktiskt rätt så aerodynamisk. Och har lovordats just för sitt fina chassi och körkänsla, trots att det är en crossover/suv.vrid_i_skogen skrev: ↑24 apr 2026 21:27Var på BMW imorse och tittade på denna bil som man läst så mycket om. Det var en av de fulaste bilar jag sett. Lång hög huv som påminner om RAM 1500 och andra bilar för de som vill synas... Måste vara en aerodynamisk katastrof till bil. Bredvid den stog en än groteskare BMW XM med proportioner som får mig att fundera på varför man ska köpa en BMW och hur ett bilmärke som en gång i tiden var förknippade med körglädje, vägkänsla mm kunde spåra ut så pass som de gjort nu. Återstår att se hur 3 serien neue klasse blir. Hoppas den blir bättre än det jag såg idag.
Du tänkte inte på att provköra, eller läsa lite om modellen innan du skrev här?
I3 neue klasse är redan presenterad så den kan du kika på. Inte för att jag tror den faller dig i smaken heller.
Model 3P 2025 (privat)
Model 3 LR 2020 (såld)
Model 3 LR 2020 (såld)
-
Magnus71
Test i senaste tyska AMS.
Testförbrukning 23,9kWh/km
Räckvidd 501km
Grov summering:
+Laddhastighet
+Räckvidd
+Chassi
-För mycket touchkontroller ist knappar
-Bristande premiumkänsla
Testförbrukning 23,9kWh/km
Räckvidd 501km
Grov summering:
+Laddhastighet
+Räckvidd
+Chassi
-För mycket touchkontroller ist knappar
-Bristande premiumkänsla
-26 MY AWD
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag (såld)
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag (såld)
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
-
Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Fantastiskt räckvidd.
När de (tyska AMS) testade Tesla Model S85 kom de fram till att bilen hade 17 mil räckvidd.
Några av de gamla forumrävarna minns säkert debatten som följde.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
-
Nect
- elbilist
72 mil räckvidd i 90 km/h och med 21” hjul.
Riktigt imponerade!
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25