Re: Model 3 Highland
Postat: 07 nov 2023 18:29
Ni som har fått en ny Highland: Vilken utrustning följer med, har Tesla sparat bort allt eller finns det fortfarande mattor, laddkabel, 230V laddare, etc som på den gamla 3:an?
Herregud vad folk verkar misstro Tesla – att alla deras ändringar handlar om att skära ned på kostnader.
Vet inte om detta påverkar stöldrisken och isf. hur mycket, men servicemässigt och uppgraderingsmässigt så är ju detta riktigt bra och goda nyheter!
Jag fick bara en uppsättning aerosidor till min -21, jag flyttar dem mellan sommar- och vinterhjul.p3tT4n skrev: ↑07 nov 2023 19:16Herregud vad folk verkar misstro Tesla – att alla deras ändringar handlar om att skära ned på kostnader.
Håller inte med alls att borttaget av spakar, exempelvis, skulle vara helt och hållet grundat i kostnadsbesparingar, nej, det är en enklare och smidigare lösning helt enkelt (redan efter 2 veckors körning kan jag konstatera detta).
Nytt och komplicerat för många, ja, men så är det i regel med ny teknik och nya lösningar - det är ovant och tar lite tid att vänja sig vid.
Vad gäller tillbehören så kom min med dina nämnda tillbehör – såsom mattor och två laddkablar – tillsammans med även ett USB-minne i handskfacket (vet inte om det alltid ingått dock).
Förutom detta så satt det även på stänkskydd fram.
Det enda som jag saknade var en uppsättning aerosidor för mina vinterhjul, så visst, där skar de allt in på kostnaden.
Klart att alla borttagna saker handlar om förbättringar. Det är ju Tesla som gjort det, och Tesla vet alltid bäst. ALLTID!p3tT4n skrev: ↑07 nov 2023 19:16
Herregud vad folk verkar misstro Tesla – att alla deras ändringar handlar om att skära ned på kostnader.
Håller inte med alls att borttaget av spakar, exempelvis, skulle vara helt och hållet grundat i kostnadsbesparingar, nej, det är en enklare och smidigare lösning helt enkelt (redan efter 2 veckors körning kan jag konstatera detta).
Nytt och komplicerat för många, ja, men så är det i regel med ny teknik och nya lösningar - det är ovant och tar lite tid att vänja sig vid.
Svankstöd på passagerarstolen, så himla skönt att slippa justera det.Nicke Nyfiken skrev: ↑08 nov 2023 09:05Klart att alla borttagna saker handlar om förbättringar. Det är ju Tesla som gjort det, och Tesla vet alltid bäst. ALLTID!p3tT4n skrev: ↑07 nov 2023 19:16
Herregud vad folk verkar misstro Tesla – att alla deras ändringar handlar om att skära ned på kostnader.
Håller inte med alls att borttaget av spakar, exempelvis, skulle vara helt och hållet grundat i kostnadsbesparingar, nej, det är en enklare och smidigare lösning helt enkelt (redan efter 2 veckors körning kan jag konstatera detta).
Nytt och komplicerat för många, ja, men så är det i regel med ny teknik och nya lösningar - det är ovant och tar lite tid att vänja sig vid.
Se bara så enkelt och smidigt det blivit när Tesla tagit bort radarn, regnsensorn, ljussensorn parkeringssensorerna, mm.
Varför ha grundläggande fungerande funktioner som alla andra biltillverkare, när det är bättre utan?
Ja vilket ok det var att ha.mikebike skrev: ↑08 nov 2023 09:15Svankstöd på passagerarstolen, så himla skönt att slippa justera det.Nicke Nyfiken skrev: ↑08 nov 2023 09:05Klart att alla borttagna saker handlar om förbättringar. Det är ju Tesla som gjort det, och Tesla vet alltid bäst. ALLTID!p3tT4n skrev: ↑07 nov 2023 19:16
Herregud vad folk verkar misstro Tesla – att alla deras ändringar handlar om att skära ned på kostnader.
Håller inte med alls att borttaget av spakar, exempelvis, skulle vara helt och hållet grundat i kostnadsbesparingar, nej, det är en enklare och smidigare lösning helt enkelt (redan efter 2 veckors körning kan jag konstatera detta).
Nytt och komplicerat för många, ja, men så är det i regel med ny teknik och nya lösningar - det är ovant och tar lite tid att vänja sig vid.
Se bara så enkelt och smidigt det blivit när Tesla tagit bort radarn, regnsensorn, ljussensorn parkeringssensorerna, mm.
Varför ha grundläggande fungerande funktioner som alla andra biltillverkare, när det är bättre utan?![]()
Tydligen inte tillräckligt för att ni skulle köpa någon annan bil.Nicke Nyfiken skrev: ↑08 nov 2023 09:19Ja vilket ok det var att ha.mikebike skrev: ↑08 nov 2023 09:15Svankstöd på passagerarstolen, så himla skönt att slippa justera det.Nicke Nyfiken skrev: ↑08 nov 2023 09:05Klart att alla borttagna saker handlar om förbättringar. Det är ju Tesla som gjort det, och Tesla vet alltid bäst. ALLTID!p3tT4n skrev: ↑07 nov 2023 19:16
Herregud vad folk verkar misstro Tesla – att alla deras ändringar handlar om att skära ned på kostnader.
Håller inte med alls att borttaget av spakar, exempelvis, skulle vara helt och hållet grundat i kostnadsbesparingar, nej, det är en enklare och smidigare lösning helt enkelt (redan efter 2 veckors körning kan jag konstatera detta).
Nytt och komplicerat för många, ja, men så är det i regel med ny teknik och nya lösningar - det är ovant och tar lite tid att vänja sig vid.
Se bara så enkelt och smidigt det blivit när Tesla tagit bort radarn, regnsensorn, ljussensorn parkeringssensorerna, mm.
Varför ha grundläggande fungerande funktioner som alla andra biltillverkare, när det är bättre utan?![]()
Nej, jag beställde min bil i november 2020, så i februari 2022 var inte borttaget svankstöd tillräckligt för att avstå leverans.taliz skrev: ↑08 nov 2023 09:30Tydligen inte tillräckligt för att ni skulle köpa någon annan bil.Nicke Nyfiken skrev: ↑08 nov 2023 09:19Ja vilket ok det var att ha.mikebike skrev: ↑08 nov 2023 09:15Svankstöd på passagerarstolen, så himla skönt att slippa justera det.Nicke Nyfiken skrev: ↑08 nov 2023 09:05Klart att alla borttagna saker handlar om förbättringar. Det är ju Tesla som gjort det, och Tesla vet alltid bäst. ALLTID!p3tT4n skrev: ↑07 nov 2023 19:16
Herregud vad folk verkar misstro Tesla – att alla deras ändringar handlar om att skära ned på kostnader.
Håller inte med alls att borttaget av spakar, exempelvis, skulle vara helt och hållet grundat i kostnadsbesparingar, nej, det är en enklare och smidigare lösning helt enkelt (redan efter 2 veckors körning kan jag konstatera detta).
Nytt och komplicerat för många, ja, men så är det i regel med ny teknik och nya lösningar - det är ovant och tar lite tid att vänja sig vid.
Se bara så enkelt och smidigt det blivit när Tesla tagit bort radarn, regnsensorn, ljussensorn parkeringssensorerna, mm.
Varför ha grundläggande fungerande funktioner som alla andra biltillverkare, när det är bättre utan?![]()
![]()
Ja årsmodell 2021 och nyare har BT, dvs alla faceliftade Model 3. Men det var ju inte svar på HelectriCs fråga. Tyvärr vet jag inte heller hur det ser ut på Highland, men jag skulle bli förvånad om de ändrat. Är ju samma sensorer även på S/X Palladium.
Men du måste väl ändå hålla med om att Tesla knappast är ett bolag som står bakom approachen, ”Ja, om det funkar, ja då duger det för oss”, eller?Nicke Nyfiken skrev: ↑08 nov 2023 09:05Klart att alla borttagna saker handlar om förbättringar. Det är ju Tesla som gjort det, och Tesla vet alltid bäst. ALLTID!p3tT4n skrev: ↑07 nov 2023 19:16
Herregud vad folk verkar misstro Tesla – att alla deras ändringar handlar om att skära ned på kostnader.
Håller inte med alls att borttaget av spakar, exempelvis, skulle vara helt och hållet grundat i kostnadsbesparingar, nej, det är en enklare och smidigare lösning helt enkelt (redan efter 2 veckors körning kan jag konstatera detta).
Nytt och komplicerat för många, ja, men så är det i regel med ny teknik och nya lösningar - det är ovant och tar lite tid att vänja sig vid.
Se bara så enkelt och smidigt det blivit när Tesla tagit bort radarn, regnsensorn, ljussensorn parkeringssensorerna, mm.
Varför ha grundläggande fungerande funktioner som alla andra biltillverkare, när det är bättre utan?
Lite kul att se din entusiasm kring Tesla. Jag var själv likadan för 7-8 år sedan när jag var nybliven teslaägare.p3tT4n skrev: ↑08 nov 2023 19:18Men du måste väl ändå hålla med om att Tesla knappast är ett bolag som står bakom approachen, ”Ja, om det funkar, ja då duger det för oss”, eller?Nicke Nyfiken skrev: ↑08 nov 2023 09:05Klart att alla borttagna saker handlar om förbättringar. Det är ju Tesla som gjort det, och Tesla vet alltid bäst. ALLTID!p3tT4n skrev: ↑07 nov 2023 19:16
Herregud vad folk verkar misstro Tesla – att alla deras ändringar handlar om att skära ned på kostnader.
Håller inte med alls att borttaget av spakar, exempelvis, skulle vara helt och hållet grundat i kostnadsbesparingar, nej, det är en enklare och smidigare lösning helt enkelt (redan efter 2 veckors körning kan jag konstatera detta).
Nytt och komplicerat för många, ja, men så är det i regel med ny teknik och nya lösningar - det är ovant och tar lite tid att vänja sig vid.
Se bara så enkelt och smidigt det blivit när Tesla tagit bort radarn, regnsensorn, ljussensorn parkeringssensorerna, mm.
Varför ha grundläggande fungerande funktioner som alla andra biltillverkare, när det är bättre utan?
För mig är Tesla ett av få varumärken inom bilbranschen som faktiskt vågar att bryta normer och trender. Många väljer Tesla i kraft av deras våghalsiga och utmanande idéer, just med anledning av att de vågar ifrågasätta standardiserade finesser och vedertagna funktioner.
Blir det alltid rätt när man vågar vara innovativ? Nej, absolut inte, men det är samtidigt hela poängen: djärvhet fordras för att utvecklas!
Ta det här som du nämner om delete av parkeringssensorer. Ja, det fungerade bra som det var, jag håller med. Är funktionaliteten hos den kamerabaserade funktionaliteten lika bra? Nja, den kanske inte är lika tillförlitlig och precis som de tidigare sensorerna. Gissningsvis ställer sig dock Tesla i stället frågan: funkar det tillräckligt bra för att tillgodose ägarens behov? Du kanske säger ”nej, absolut inte – jag väljer en annan bil nästa gång!”, men jag säger, ”ja, absolut, funktionaliteten är fullt tillräcklig för mitt dagliga behov” (vilket för övrigt involverar in och ur mitt garage hemma och på jobbet, där kamerorna får svettas).
Samma sak med det evinnerliga tjatet om att de tagit bort spakarna för blinkers, helljus, växling (vindrutetorkare och spolningsfunktion???) osv. Ja, hur ska det gå för oss ute i trafiken nu när ingen kan blinka i rondellerna?! För det första är blinkning i rondeller, över lag, extremt undermåligt, oavsett vilket fabrikat som bilisten använder sig av – de flesta har allvarliga problem med att lära sig högerregel och blinkning som det är. För det andra så funkar det alldeles förträffligt att utföra alla nämnda finesser direkt från ratten – däribland just blinkning. Ännu en våghalsig och utmanade förändring som många hatar, men som desto fler kommer att älska (eller ja, i alla fall att lära sig att acceptera och hantera).
Jag vet, många har svårt för utveckling. Tänk när telefonen helt plötsligt blev sladdfri. Å herregud vad märkligt det var att inte sitta fast i väggen med telefonen längre (fingrarna visste inte längre vad de skulle göra). Ja, och sedan det här med att fylla telefonen med en massa meningslösa appar. Nej då, min gamla hederliga personsökare duger gott när någon vill mig något. Ni fattar min poäng, listan på teknologiska innovationer som tagit sin lilla tid att forma sig i samhället är extremt lång…
Det är bara att acceptera att ny teknik kan vara svårt att se tjusningen med – det är inte alltid den är enkel att förstå och given att omfamna. Balansgången när det kommer till utmanande lösningar är dessutom svår och riskabel – i ena stunden gör du rätt och alla hurrar, medan det i andra stunden buas hej vilt – men oavsett tycker jag att Tesla gör helt rätt – de vågar gå sin väg!
OBS! Inget personligt mot dig Nicke - detta gäller för större delen av mänskligheten![]()
Jag köper båda era perspektiv, men din sista replik och användningen av ordet ”fanboy” är riktigt tröttsam Och onödig. Jag vet att du bara vände på det som p3tT4n skrev, men det är ändå rätt löjligt. Det tar fokus från diskussionen och vi hamnar i sandlådan…Nicke Nyfiken skrev: ↑08 nov 2023 20:28Lite kul att se din entusiasm kring Tesla. Jag var själv likadan för 7-8 år sedan när jag var nybliven teslaägare.p3tT4n skrev: ↑08 nov 2023 19:18Men du måste väl ändå hålla med om att Tesla knappast är ett bolag som står bakom approachen, ”Ja, om det funkar, ja då duger det för oss”, eller?Nicke Nyfiken skrev: ↑08 nov 2023 09:05Klart att alla borttagna saker handlar om förbättringar. Det är ju Tesla som gjort det, och Tesla vet alltid bäst. ALLTID!p3tT4n skrev: ↑07 nov 2023 19:16
Herregud vad folk verkar misstro Tesla – att alla deras ändringar handlar om att skära ned på kostnader.
Håller inte med alls att borttaget av spakar, exempelvis, skulle vara helt och hållet grundat i kostnadsbesparingar, nej, det är en enklare och smidigare lösning helt enkelt (redan efter 2 veckors körning kan jag konstatera detta).
Nytt och komplicerat för många, ja, men så är det i regel med ny teknik och nya lösningar - det är ovant och tar lite tid att vänja sig vid.
Se bara så enkelt och smidigt det blivit när Tesla tagit bort radarn, regnsensorn, ljussensorn parkeringssensorerna, mm.
Varför ha grundläggande fungerande funktioner som alla andra biltillverkare, när det är bättre utan?
För mig är Tesla ett av få varumärken inom bilbranschen som faktiskt vågar att bryta normer och trender. Många väljer Tesla i kraft av deras våghalsiga och utmanande idéer, just med anledning av att de vågar ifrågasätta standardiserade finesser och vedertagna funktioner.
Blir det alltid rätt när man vågar vara innovativ? Nej, absolut inte, men det är samtidigt hela poängen: djärvhet fordras för att utvecklas!
Ta det här som du nämner om delete av parkeringssensorer. Ja, det fungerade bra som det var, jag håller med. Är funktionaliteten hos den kamerabaserade funktionaliteten lika bra? Nja, den kanske inte är lika tillförlitlig och precis som de tidigare sensorerna. Gissningsvis ställer sig dock Tesla i stället frågan: funkar det tillräckligt bra för att tillgodose ägarens behov? Du kanske säger ”nej, absolut inte – jag väljer en annan bil nästa gång!”, men jag säger, ”ja, absolut, funktionaliteten är fullt tillräcklig för mitt dagliga behov” (vilket för övrigt involverar in och ur mitt garage hemma och på jobbet, där kamerorna får svettas).
Samma sak med det evinnerliga tjatet om att de tagit bort spakarna för blinkers, helljus, växling (vindrutetorkare och spolningsfunktion???) osv. Ja, hur ska det gå för oss ute i trafiken nu när ingen kan blinka i rondellerna?! För det första är blinkning i rondeller, över lag, extremt undermåligt, oavsett vilket fabrikat som bilisten använder sig av – de flesta har allvarliga problem med att lära sig högerregel och blinkning som det är. För det andra så funkar det alldeles förträffligt att utföra alla nämnda finesser direkt från ratten – däribland just blinkning. Ännu en våghalsig och utmanade förändring som många hatar, men som desto fler kommer att älska (eller ja, i alla fall att lära sig att acceptera och hantera).
Jag vet, många har svårt för utveckling. Tänk när telefonen helt plötsligt blev sladdfri. Å herregud vad märkligt det var att inte sitta fast i väggen med telefonen längre (fingrarna visste inte längre vad de skulle göra). Ja, och sedan det här med att fylla telefonen med en massa meningslösa appar. Nej då, min gamla hederliga personsökare duger gott när någon vill mig något. Ni fattar min poäng, listan på teknologiska innovationer som tagit sin lilla tid att forma sig i samhället är extremt lång…
Det är bara att acceptera att ny teknik kan vara svårt att se tjusningen med – det är inte alltid den är enkel att förstå och given att omfamna. Balansgången när det kommer till utmanande lösningar är dessutom svår och riskabel – i ena stunden gör du rätt och alla hurrar, medan det i andra stunden buas hej vilt – men oavsett tycker jag att Tesla gör helt rätt – de vågar gå sin väg!
OBS! Inget personligt mot dig Nicke - detta gäller för större delen av mänskligheten![]()
Då hade jag en bil med t.ex. fungerande torkarautomatik, väl fungerande helljusautomatik, bra farthållare med radar, och centimeterangivelse till hinder kring bilen med hjälp av uss. Jag hade kort och gott samma funktioner som alla andra bilar över budgetsegmentet hade.
Idag är det inte så längre. Teslas bilar saknar väl fungerande funktioner för ovanstående. Du kallar det för innovation och utveckling, medan jag tycker det är dum-snålt eftersom det enbart handlar om Teslas marginaler. Jag uppskattar inte att en bil blir lite sämre varje gång man köper en ny, eller sämre genom "uppdateringar" medan man äger den. Därför överväger jag att köpa ett annan märke nästa gång.
Att folk försvarar klara försämringar i grundläggande funktioner med att det är ett hippt och nytänkande företag börjar bli mer än tröttsamt.
OBS! Inget personligt mot dig p3tT4n - detta gäller för större delen fanboys![]()
Vi är redan i sandlådan när man hyllar allt Tesla gör, oavsett hur mycket sämre det blir.Pasjostrom skrev: ↑08 nov 2023 21:15Jag köper båda era perspektiv, men din sista replik och användningen av ordet ”fanboy” är riktigt tröttsam Och onödig. Jag vet att du bara vände på det som p3tT4n skrev, men det är ändå rätt löjligt. Det tar fokus från diskussionen och vi hamnar i sandlådan…Nicke Nyfiken skrev: ↑08 nov 2023 20:28Lite kul att se din entusiasm kring Tesla. Jag var själv likadan för 7-8 år sedan när jag var nybliven teslaägare.p3tT4n skrev: ↑08 nov 2023 19:18Men du måste väl ändå hålla med om att Tesla knappast är ett bolag som står bakom approachen, ”Ja, om det funkar, ja då duger det för oss”, eller?Nicke Nyfiken skrev: ↑08 nov 2023 09:05Klart att alla borttagna saker handlar om förbättringar. Det är ju Tesla som gjort det, och Tesla vet alltid bäst. ALLTID!p3tT4n skrev: ↑07 nov 2023 19:16
Herregud vad folk verkar misstro Tesla – att alla deras ändringar handlar om att skära ned på kostnader.
Håller inte med alls att borttaget av spakar, exempelvis, skulle vara helt och hållet grundat i kostnadsbesparingar, nej, det är en enklare och smidigare lösning helt enkelt (redan efter 2 veckors körning kan jag konstatera detta).
Nytt och komplicerat för många, ja, men så är det i regel med ny teknik och nya lösningar - det är ovant och tar lite tid att vänja sig vid.
Se bara så enkelt och smidigt det blivit när Tesla tagit bort radarn, regnsensorn, ljussensorn parkeringssensorerna, mm.
Varför ha grundläggande fungerande funktioner som alla andra biltillverkare, när det är bättre utan?
För mig är Tesla ett av få varumärken inom bilbranschen som faktiskt vågar att bryta normer och trender. Många väljer Tesla i kraft av deras våghalsiga och utmanande idéer, just med anledning av att de vågar ifrågasätta standardiserade finesser och vedertagna funktioner.
Blir det alltid rätt när man vågar vara innovativ? Nej, absolut inte, men det är samtidigt hela poängen: djärvhet fordras för att utvecklas!
Ta det här som du nämner om delete av parkeringssensorer. Ja, det fungerade bra som det var, jag håller med. Är funktionaliteten hos den kamerabaserade funktionaliteten lika bra? Nja, den kanske inte är lika tillförlitlig och precis som de tidigare sensorerna. Gissningsvis ställer sig dock Tesla i stället frågan: funkar det tillräckligt bra för att tillgodose ägarens behov? Du kanske säger ”nej, absolut inte – jag väljer en annan bil nästa gång!”, men jag säger, ”ja, absolut, funktionaliteten är fullt tillräcklig för mitt dagliga behov” (vilket för övrigt involverar in och ur mitt garage hemma och på jobbet, där kamerorna får svettas).
Samma sak med det evinnerliga tjatet om att de tagit bort spakarna för blinkers, helljus, växling (vindrutetorkare och spolningsfunktion???) osv. Ja, hur ska det gå för oss ute i trafiken nu när ingen kan blinka i rondellerna?! För det första är blinkning i rondeller, över lag, extremt undermåligt, oavsett vilket fabrikat som bilisten använder sig av – de flesta har allvarliga problem med att lära sig högerregel och blinkning som det är. För det andra så funkar det alldeles förträffligt att utföra alla nämnda finesser direkt från ratten – däribland just blinkning. Ännu en våghalsig och utmanade förändring som många hatar, men som desto fler kommer att älska (eller ja, i alla fall att lära sig att acceptera och hantera).
Jag vet, många har svårt för utveckling. Tänk när telefonen helt plötsligt blev sladdfri. Å herregud vad märkligt det var att inte sitta fast i väggen med telefonen längre (fingrarna visste inte längre vad de skulle göra). Ja, och sedan det här med att fylla telefonen med en massa meningslösa appar. Nej då, min gamla hederliga personsökare duger gott när någon vill mig något. Ni fattar min poäng, listan på teknologiska innovationer som tagit sin lilla tid att forma sig i samhället är extremt lång…
Det är bara att acceptera att ny teknik kan vara svårt att se tjusningen med – det är inte alltid den är enkel att förstå och given att omfamna. Balansgången när det kommer till utmanande lösningar är dessutom svår och riskabel – i ena stunden gör du rätt och alla hurrar, medan det i andra stunden buas hej vilt – men oavsett tycker jag att Tesla gör helt rätt – de vågar gå sin väg!
OBS! Inget personligt mot dig Nicke - detta gäller för större delen av mänskligheten![]()
Då hade jag en bil med t.ex. fungerande torkarautomatik, väl fungerande helljusautomatik, bra farthållare med radar, och centimeterangivelse till hinder kring bilen med hjälp av uss. Jag hade kort och gott samma funktioner som alla andra bilar över budgetsegmentet hade.
Idag är det inte så längre. Teslas bilar saknar väl fungerande funktioner för ovanstående. Du kallar det för innovation och utveckling, medan jag tycker det är dum-snålt eftersom det enbart handlar om Teslas marginaler. Jag uppskattar inte att en bil blir lite sämre varje gång man köper en ny, eller sämre genom "uppdateringar" medan man äger den. Därför överväger jag att köpa ett annan märke nästa gång.
Att folk försvarar klara försämringar i grundläggande funktioner med att det är ett hippt och nytänkande företag börjar bli mer än tröttsamt.
OBS! Inget personligt mot dig p3tT4n - detta gäller för större delen fanboys![]()
Nja, instämmer inte riktigt med att ”vi är redan i sandlådan”, med betoning på ”vi”, och dessutom menade jag uppriktigt att det inte var personligt mot dig, så det var ju olyckligt att du tolkade det så.Nicke Nyfiken skrev: ↑08 nov 2023 21:28Vi är redan i sandlådan när man hyllar allt Tesla gör, oavsett hur mycket sämre det blir.Pasjostrom skrev: ↑08 nov 2023 21:15Jag köper båda era perspektiv, men din sista replik och användningen av ordet ”fanboy” är riktigt tröttsam Och onödig. Jag vet att du bara vände på det som p3tT4n skrev, men det är ändå rätt löjligt. Det tar fokus från diskussionen och vi hamnar i sandlådan…Nicke Nyfiken skrev: ↑08 nov 2023 20:28Lite kul att se din entusiasm kring Tesla. Jag var själv likadan för 7-8 år sedan när jag var nybliven teslaägare.p3tT4n skrev: ↑08 nov 2023 19:18Men du måste väl ändå hålla med om att Tesla knappast är ett bolag som står bakom approachen, ”Ja, om det funkar, ja då duger det för oss”, eller?Nicke Nyfiken skrev: ↑08 nov 2023 09:05
Klart att alla borttagna saker handlar om förbättringar. Det är ju Tesla som gjort det, och Tesla vet alltid bäst. ALLTID!
Se bara så enkelt och smidigt det blivit när Tesla tagit bort radarn, regnsensorn, ljussensorn parkeringssensorerna, mm.
Varför ha grundläggande fungerande funktioner som alla andra biltillverkare, när det är bättre utan?
För mig är Tesla ett av få varumärken inom bilbranschen som faktiskt vågar att bryta normer och trender. Många väljer Tesla i kraft av deras våghalsiga och utmanande idéer, just med anledning av att de vågar ifrågasätta standardiserade finesser och vedertagna funktioner.
Blir det alltid rätt när man vågar vara innovativ? Nej, absolut inte, men det är samtidigt hela poängen: djärvhet fordras för att utvecklas!
Ta det här som du nämner om delete av parkeringssensorer. Ja, det fungerade bra som det var, jag håller med. Är funktionaliteten hos den kamerabaserade funktionaliteten lika bra? Nja, den kanske inte är lika tillförlitlig och precis som de tidigare sensorerna. Gissningsvis ställer sig dock Tesla i stället frågan: funkar det tillräckligt bra för att tillgodose ägarens behov? Du kanske säger ”nej, absolut inte – jag väljer en annan bil nästa gång!”, men jag säger, ”ja, absolut, funktionaliteten är fullt tillräcklig för mitt dagliga behov” (vilket för övrigt involverar in och ur mitt garage hemma och på jobbet, där kamerorna får svettas).
Samma sak med det evinnerliga tjatet om att de tagit bort spakarna för blinkers, helljus, växling (vindrutetorkare och spolningsfunktion???) osv. Ja, hur ska det gå för oss ute i trafiken nu när ingen kan blinka i rondellerna?! För det första är blinkning i rondeller, över lag, extremt undermåligt, oavsett vilket fabrikat som bilisten använder sig av – de flesta har allvarliga problem med att lära sig högerregel och blinkning som det är. För det andra så funkar det alldeles förträffligt att utföra alla nämnda finesser direkt från ratten – däribland just blinkning. Ännu en våghalsig och utmanade förändring som många hatar, men som desto fler kommer att älska (eller ja, i alla fall att lära sig att acceptera och hantera).
Jag vet, många har svårt för utveckling. Tänk när telefonen helt plötsligt blev sladdfri. Å herregud vad märkligt det var att inte sitta fast i väggen med telefonen längre (fingrarna visste inte längre vad de skulle göra). Ja, och sedan det här med att fylla telefonen med en massa meningslösa appar. Nej då, min gamla hederliga personsökare duger gott när någon vill mig något. Ni fattar min poäng, listan på teknologiska innovationer som tagit sin lilla tid att forma sig i samhället är extremt lång…
Det är bara att acceptera att ny teknik kan vara svårt att se tjusningen med – det är inte alltid den är enkel att förstå och given att omfamna. Balansgången när det kommer till utmanande lösningar är dessutom svår och riskabel – i ena stunden gör du rätt och alla hurrar, medan det i andra stunden buas hej vilt – men oavsett tycker jag att Tesla gör helt rätt – de vågar gå sin väg!
OBS! Inget personligt mot dig Nicke - detta gäller för större delen av mänskligheten![]()
Då hade jag en bil med t.ex. fungerande torkarautomatik, väl fungerande helljusautomatik, bra farthållare med radar, och centimeterangivelse till hinder kring bilen med hjälp av uss. Jag hade kort och gott samma funktioner som alla andra bilar över budgetsegmentet hade.
Idag är det inte så längre. Teslas bilar saknar väl fungerande funktioner för ovanstående. Du kallar det för innovation och utveckling, medan jag tycker det är dum-snålt eftersom det enbart handlar om Teslas marginaler. Jag uppskattar inte att en bil blir lite sämre varje gång man köper en ny, eller sämre genom "uppdateringar" medan man äger den. Därför överväger jag att köpa ett annan märke nästa gång.
Att folk försvarar klara försämringar i grundläggande funktioner med att det är ett hippt och nytänkande företag börjar bli mer än tröttsamt.
OBS! Inget personligt mot dig p3tT4n - detta gäller för större delen fanboys![]()
Fanboy har jag själv varit tidigare, men har nyktrat till och börjat se verkligheten.
Ja, en bra analogi Fredrik. För här kan ju Tesla vara lite väl förhastade med att kasta bort den fullt funktionella, gamla telefonen, långt innan den nya mobilen visat sig vara överlägsen på alla plan.Fredrik j skrev: ↑08 nov 2023 21:32När jag köpte min första mobiltelefon i början av 90-talet sa jag ju inte upp min fasta telefon samma dag. Den behöll jag i nästan 10 år till. Mobiltelefonerna var helt enkelt inte tillräckligt bra som alternativ.
Det betyder ju inte att man var motståndare till ny teknik. Den behövde bara mogna lite.
Så är det ju ofta när det gäller ny teknik.
Jag har tidigare känt samma entusiasm för Tesla som du gör nu. Jag tyckte också att allt var toppen och att Tesla verkligen ledde utvecklingen och drev fordonsindustrin framåt på ett positivt sätt, även om inte allt var perfekt.p3tT4n skrev: ↑08 nov 2023 22:05
Nja, instämmer inte riktigt med att ”vi är redan i sandlådan”, med betoning på ”vi”, och dessutom menade jag uppriktigt att det inte var personligt mot dig, så det var ju olyckligt att du tolkade det så.
Man kan läsa min text på flera sätt, och jag kan förstå att somliga upplever sig kränkta, samt även, vilket du antyder, inte längre orkar anpassa sig till Teslas approach rörande nyutveckling med anledning av att man ”nyktrat till och börjat se verkligheten”… eller ja, kanske bara stagnerat rent allmänt...
Min huvudsakliga poäng är, likväl, att Tesla med stor sannolikhet fortsatt kommer att driva en utmanande och oortodox nyutveckling. Den kommer inte passa alla, men den kommer vara oerhört värdefull när det kommer till att föra motorbranschen in i en spännande framtid.
Tyckte mobilerna redan på NMT900-tiden runt 89/90 var väldigt bra och mycket god samtalskvalitet. Inga som helst problem.Fredrik j skrev: ↑08 nov 2023 21:32När jag köpte min första mobiltelefon i början av 90-talet sa jag ju inte upp min fasta telefon samma dag. Den behöll jag i nästan 10 år till. Mobiltelefonerna var helt enkelt inte tillräckligt bra som alternativ.
Det betyder ju inte att man var motståndare till ny teknik. Den behövde bara mogna lite.
Så är det ju ofta när det gäller ny teknik.
Samma skäl hos mig. Det var för dyrt att ringa alla sina samtal på dom. Jag hade dessutom en sladdlös telefon hemma som funkade bättre.martinot skrev: ↑09 nov 2023 00:45Tyckte mobilerna redan på NMT900-tiden runt 89/90 var väldigt bra och mycket god samtalskvalitet. Inga som helst problem.Fredrik j skrev: ↑08 nov 2023 21:32När jag köpte min första mobiltelefon i början av 90-talet sa jag ju inte upp min fasta telefon samma dag. Den behöll jag i nästan 10 år till. Mobiltelefonerna var helt enkelt inte tillräckligt bra som alternativ.
Det betyder ju inte att man var motståndare till ny teknik. Den behövde bara mogna lite.
Så är det ju ofta när det gäller ny teknik.
Orsaken att jag behöll fast telefon i 10-15 år var två; dels att det var mycket dyrare att ringa med mobiltelefon (ca 7,5 kr/minuten), och dels att jag använde det för Internet. Först för analoga modem, sedan ISDN, sedan DSL. Var först när vi gick över till fiber runt 2004 som jag gav upp fast telefoni.