När är det kö?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: När är det kö?

Inlägg av jonasl »

Var det även fullt på de andra leveranörernas laddare där?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

jonasl skrev: 03 jan 2026 16:56
Var det även fullt på de andra leveranörernas laddare där?
Svårt att säga, körde ju bil och de var dessutom halt så kunde inte stirra för mycket på alla laddare..
Men jag vet att MER laddarna som ligger bara någon km söderut så fanns de platser..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

Kö i Åsarna idag. Men vi behövde inte vänta länge.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Beställd: BMW iX3 50 xDrive.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Xyborg skrev: 03 jan 2026 08:02
manneson skrev: 03 jan 2026 05:46
d3marcus skrev: 02 jan 2026 23:12
Skyltspurtaren skrev: 01 jan 2026 21:13
themax skrev: 30 dec 2025 19:00
Ja, man kan inte använda Teslas navigator för andra laddare, ens om man aktiverat det i menyn.
Tesla Model 3 förvärmer fint, iallafall mot Ionity i Nyköping, CircleK i Järna, mfl. Man måste lägga till laddaren själv, navigatorn väljer bara Tesla-laddare med automatik.
Ja att favorisera ett laddnätverk är direkt pinsamt 2026. Finns det några konkurrenter som ligger så långt efter som Tesla gör när det gäller navigatorns ruttplanering av laddstopp och bara visar ett laddnätverk?
Du menar det vore en fördel om systemet automatiskt väljer laddstopp som är dyrare och krångligare? :roll:

Vill man stanna och ladda på något specifikt ställe är det ju bara att navigera dit.
Det vore en fördel om bilen kunde föreslå laddare från alla nätverk, ja. Sen kan man få välja i inställningar om man ändå prompt bara vill ha Teslas egna, eller vissa andra nätverk. Shit, att vår Volkswagen klarar det men inte vår model 3 är lovligt pinsamt med tanke på hur mycket sämre VW annars är på mjukvara.

Ang. ”krångligare” så kanske det stämde runt 2020-2021 när vi skaffade vår Tesla. Men numera är det noll krångel. Har varit upp till Umeå med Volkan utan problem, laddningen auto-startar på Circle-K och iOnity, och på alla andra var det bara att blippa kortet så hoppade det igång.
Undrar hur många gånger vi skrivit om saker man borde kunna få välja i nån
meny men som Tesla tycker inte behövs (speciellt när det kommer till deras automatik
som ofta är rent kass). Och dom kan inte skylla på att det ska vara enkelt att köra en Tesla
heller, för det går alldeles utmärkt att ha saker i undermenyer (och sökbara, åtminstone i
manualen).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

För en timme sen var det låååång kö i Hudiksvall. Samtidigt fyra lediga uttag på MER på andra sidan 84 och flera lediga vid McDonalds inne i stan. Kollade inte Eviny vid ICA Maxi, men troligtvis flera lediga där också.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

themax skrev: 04 jan 2026 15:42
För en timme sen var det låååång kö i Hudiksvall. Samtidigt fyra lediga uttag på MER på andra sidan 84 och flera lediga vid McDonalds inne i stan. Kollade inte Eviny vid ICA Maxi, men troligtvis flera lediga där också.
Jag skulle aldrig stå och köa vid SuC i ett sådant läge.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Ännu konstigare är de som inte kör Tesla och ändå köar. Med Teslan är det lätt att bara åka på navigatorns förslag av gammal vana och kanske inte ens ha insett att det har byggts ut otroligt mycket senaste åren.

Jag har fortfarande aldrig behövt köa, närmaste var julen 2021/2022 i Arboga där jag knep en av de sista platserna både till och från julfirandet. Då hade vi dessutom en 3 SR+ med rätt litet batteri och det var -20, enda gången jag känt att räckvidden faktiskt är lite begränsande och att laddandet tar tid.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

jonasl skrev: 04 jan 2026 16:18
Ännu konstigare är de som inte kör Tesla och ändå köar. Med Teslan är det lätt att bara åka på navigatorns förslag av gammal vana och kanske inte ens ha insett att det har byggts ut otroligt mycket senaste åren.

Jag har fortfarande aldrig behövt köa, närmaste var julen 2021/2022 i Arboga där jag knep en av de sista platserna både till och från julfirandet. Då hade vi dessutom en 3 SR+ med rätt litet batteri och det var -20, enda gången jag känt att räckvidden faktiskt är lite begränsande och att laddandet tar tid.
Dom kanske har tecknat abonnemang hos tesla?
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

Fredrik j skrev: 04 jan 2026 17:37
Så kan det ju vara, men i Hudiksvall idag var lätt 19 av 20 Tesla i kön. Och är det verkligen värt tiden att köa mot att spendera kanske en femtiolapp extra hos någon annan operatör?

För mig är valet enkelt. Ser jag att det är kö åker jag nån annanstans. Men alla gör ju sina personliga val. De som köade i Hudik kanske föredrog Burger King och Max framför McDonald’s idag, och det respekterar jag.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

themax skrev: 04 jan 2026 18:31
Så kan det ju vara, men i Hudiksvall idag var lätt 19 av 20 Tesla i kön. Och är det verkligen värt tiden att köa mot att spendera kanske en femtiolapp extra hos någon annan operatör?

För mig är valet enkelt. Ser jag att det är kö åker jag nån annanstans. Men alla gör ju sina personliga val. De som köade i Hudik kanske föredrog Burger King och Max framför McDonald’s idag, och det respekterar jag.
Eller så hade de ärenden till Jula och/eller Biltema? ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Stugbytardag i fjällen.

Vid lunchtid (12:30) var det tydligen kö på många SuC idag.
Screenshot_20260104_123259_Tesla.jpg
Samtidigt var det även kö i bl.a Ludvika, Jönköping och Falkenberg.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Electron

Inlägg av Electron »

Har inte upplevt kö sedan jag slutade ladda på Tesla SuC :) Finns gott om andra snabbladdare idag.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

themax skrev: 04 jan 2026 18:31

Det är ganska vanligt att flera familjer samåker upp.
Det måste ju finnas en anledning. Det kan ju inte vara så att folk hellre köar än blippar ett kort. Kanske tror teslaägare som bara laddat hos tesla att det är krångligt hos andra?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Jag har abonnemang hos tesla, men skulle aldrig köa för det. Sist jag stötte på en kö i norrköping så laddade jag hos CK för 1kr mer per kWh. Laddade nog 30-35kWh så 30-35kr extra då... Lätt värt och då var det "bara" 5 bilar i kö.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

Electron skrev: 04 jan 2026 19:40
Har inte upplevt kö sedan jag slutade ladda på Tesla SuC :) Finns gott om andra snabbladdare idag.
Vilka andra operatörer kan rekommenderas då?

Dvs som är driftsäkert, har många laddare på samma ställe, snabb hastighet och hyfsat pris? Gärna också om man slipper hålla på med kort, blipp eller app.

Vi stannade på ett köpcenter i Avesta härom dagen. Det skulle finnas sex Chargenode 150 kW och ett 22 kW. Av 150 kW så var två ur funktion samt att det var några bilar i kö. Det verkade också vara strul med att få igång laddningen på de få uttag som fungerade. Verkade vara ca en knapp timmes kö (2-3 bilar före).

22 kW-uttaget hittade jag inte ens. Så vi struntade att ladda.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias894955

Inlägg av T4s »

Många som laddar för credits.
Drevet

Inlägg av Drevet »

slugger75 skrev: 04 jan 2026 22:19

Dvs som är driftsäkert, har många laddare på samma ställe, snabb hastighet och hyfsat pris? Gärna också om man slipper hålla på med kort, blipp eller app.

Vi stannade på ett köpcenter i Avesta härom dagen. Det skulle finnas sex Chargenode 150 kW och ett 22 kW. Av 150 kW så var två ur funktion samt att det var några bilar i kö. Det verkade också vara strul med att få igång laddningen på de få uttag som fungerade. Verkade vara ca en knapp timmes kö (2-3 bilar före).

Ionity är nog enklast. Beror på bil om det lirar med plug & charge.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Drevet skrev: 05 jan 2026 08:26

Ett annat förslag är cirkel k, mycket enkelt att använda och stödjer auto charge vilket fler bilar stödjer, dock inte vw koncernen bilar. Cirkel k är smidigt även utan auto charge då den på ett smart sätt i appen fattar vilken laddare di troligen kopplat dig mot och då behöver man bara snabbt kolla de stämmer och trycka start.

Även nima är smidigt (dock fåtal platser) och stödjer också auto charge.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

Nicke Nyfiken skrev: 04 jan 2026 19:03
Stugbytardag i fjällen.

Elbil till fjällen populära veckor är tveksamt nuförtiden. Själv tar jag diesel bilen.😊

Kanske dags att Tesla tar bort möjligheten att ladda för andra märken dessa veckor och på stationer som alltid har hög belastning.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Det är förstås ingen tröst för er som fastnade i stugbytarköer på SuC i norra Sverige i helgen, men jag kan rapportera att söderut är det fortfarande helt köfritt.

Jag körde Gävle-Paris lördag-söndag, ingen kö öht, varken i Sverige eller på kontinenten, trots att det är något av hemvändarhelg även där. Det känns som det dyker upp nya SuC hela tiden på sträckorna jag kör, det är bra för min statistik inför nästa "Laddningspass" :D

Som jag och många andra har föreslagit flera ggr tidigare så borde ju också Tesla kunna lösa/lindra sportlovsproblemet i Sverige med liknande metod som man har använt för att öppna/uppgradera stationer under blockaden: öppna några tillfälliga SuC med 1-2 Megapack och 8-16 stolpar på lämpliga ställen där det finns hyfsad matning man kan hyra in sig på.

/fth
2016 X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
2026 YLR4WD Quicksilver
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

chaffis75 skrev: 05 jan 2026 08:31
Drevet skrev: 05 jan 2026 08:26

Ett annat förslag är cirkel k, mycket enkelt att använda och stödjer auto charge vilket fler bilar stödjer, dock inte vw koncernen bilar. Cirkel k är smidigt även utan auto charge då den på ett smart sätt i appen fattar vilken laddare di troligen kopplat dig mot och då behöver man bara snabbt kolla de stämmer och trycka start.

Även nima är smidigt (dock fåtal platser) och stödjer också auto charge.
CircleK är helt klart väldigt smidigt, plus väl utbyggt. OK/Q8 börjar nårma sig det också, erbjuder även de autocharge men har själv inte fått möjlighet att prova det.

Även Eviny (Bilkraft) funkar bra, samt också Monta. Har autocharge de också.

Grejen med autocharge är att första gången mäste det aktiveras, sedan funkar det utmärkt.
Model Y LR.
Model S70D
Electron

Inlägg av Electron »

Ptjaa, det ändras hela tiden. Mercedes har laddoperatörerna i navigatorn. Mycket smidigt. E-on, Ionity, In-charge, Eviny osv osv. Behöver aldrig leta efter laddare :) När pöbeln köar på Tesla Suck så glider man in på laddare utan kö. Bra priser dessutom har Merca fixat.
https://www.mercedes-benz.se/passengerc ... twork.html

Teslas laddnätverk hade kunnat ingå också men som vanligt vill inte Tesla ingå avtal som andra operatörer gjort :)
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

I stort sett alla DC-laddnätverk är idag så pass bra att de fungerar med mindre olägenheter än att köa.
Sen min bil levererades har jag laddat 43 % hemma, 10 % SuC och 47 % övrigt. Jag laddar med andra ord ofta utanför hemmet eller SuC. Visst har det ibland uppstått strul. T ex när jag skulle ladda på K-Lataus i Finland. Trots att jag valt svenska som språk i deras app var en hel del instruktioner på finska. Som tur var kunde jag fråga ett par finnar om hjälp. Med det sagt måste jag säga att den typen av strul är mycket sällsynt och jag tycker det vore mycket mer irriterande att köa.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Freez skrev: 05 jan 2026 09:34
Nicke Nyfiken skrev: 04 jan 2026 19:03
Stugbytardag i fjällen.

Elbil till fjällen populära veckor är tveksamt nuförtiden. Själv tar jag diesel bilen.😊

Kanske dags att Tesla tar bort möjligheten att ladda för andra märken dessa veckor och på stationer som alltid har hög belastning.
Vi ska åka till fjällen v.8 och jag hade absolut valt avgasbil om vi haft det alternativet. Övriga veckor utanför sportlovet hade jag fortsatt att köra elbil till fjällen.

Tesla kan inte stänga sina SuC för övriga bilmärken eftersom EU har varit med och finansierat utbyggnaden och uppgraderingen till V4. Annars hade det nog varit ett bra sätt att hålla Teslabilägarna lite mer nöjda. Fattar inte varför så många icke Tesla åker till SuC. Det är ju inte billigare och risken för kö är ju stor. Det ät ofta ledigt på de alternativa laddplatserna runtom.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

fth skrev: 05 jan 2026 09:50

Jag körde Gävle-Paris lördag-söndag, ingen kö öht, varken i Sverige eller på kontinenten, trots att det är något av hemvändarhelg även där. Det känns som det dyker upp nya SuC hela tiden på sträckorna jag kör,
Det hade dykt upp nya SuC även i Sverige om det inte vore för ...

De har väl byggt 20+ nya SuC i Sverige under konflikten som står färdiga, frånsett den lilla detaljen att det inte finns någon ström.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Skriv svar