När är det kö?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: När är det kö?

Inlägg av Bjelke »

Fredrik j skrev: 04 jan 2026 19:57
themax skrev: 04 jan 2026 18:31
Fredrik j skrev: 04 jan 2026 17:37
Dom kanske har tecknat abonnemang hos tesla?
Så kan det ju vara, men i Hudiksvall idag var lätt 19 av 20 Tesla i kön. Och är det verkligen värt tiden att köa mot att spendera kanske en femtiolapp extra hos någon annan operatör?

För mig är valet enkelt. Ser jag att det är kö åker jag nån annanstans. Men alla gör ju sina personliga val. De som köade i Hudik kanske föredrog Burger King och Max framför McDonald’s idag, och det respekterar jag.
Det är ganska vanligt att flera familjer samåker upp.
Det måste ju finnas en anledning. Det kan ju inte vara så att folk hellre köar än blippar ett kort. Kanske tror teslaägare som bara laddat hos tesla att det är krångligt hos andra?
När vi hamnade i kö på SuC i Hudiksvall lördagen före Julafton så var det lite udda
anledning för när vi svängde in där så fastnade vi i kön innan vi hann fatta det :shock: :oops:
Vi fick vänta typ 10-15 minuter så ingen katastrof men något jag la märke till som
jag inte sett förr var att ingen bil blev klar på den tiden, det brukar ju vara ett ganska
snabbt flöde liksom… Det kändes som att det var många som ladda till väldigt hög %, typ
satt och käkade på Burger eller shoppade inför Julhelgerna medans dom laddade. Vi
laddade bara det som behövdes till Söderhamn (där det såg ut att vara lite lugnare enligt
navigatorn) men flera bilar som stod och laddade när vi kom stod fortfarande kvar när vi
åkte.
Det kan också vara lite som man sett förut, att dom passade på att ladda rejält när dom
äntligen fick en plats (för att slippa ladda på nästa laddare osv) vilket i sig förvärrar
situationen. (Förvärrar eftersom det går långsamt på slutet, istället för att ladda med
hög effekt och sedan åka vidare när effekten dalar).
Kön funkar dessutom ganska dåligt i Hudik precis som på dom flesta ställen.
Däremot så var precis alla stolpar använda trots olika märken på bilar, vet inte om jag
sett det förut faktiskt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
krille

Inlägg av krille »

Nicke Nyfiken skrev: 05 jan 2026 10:52
Fattar inte varför så många icke Tesla åker till SuC. Det är ju inte billigare och risken för kö är ju stor. Det ät ofta ledigt på de alternativa laddplatserna runtom.
Det är pga den psykologiska inlåsningseffekt som skapas av att man får ett lägre pris mot att man betalar en månadsavgift. Den som betalat för en rabatt väljer väldigt ogärna ett betydligt dyrare alternativ.

Ionity-stationerna har (haft) den i flera år nu, men de har ju sällan så många laddare på sina stationer, så köerna uppstår även vid medelhögt utnyttjande. Jag gissar att i takt med att antalet bilar blivit fler så märks det av mer även på Tesla-stationerna nu.

Frågar du mig så är det en helidiotisk lösning, då är det bättre att ge rabatter eller andra bonusar som ökar i värde ju mer man laddar på nätverket i fråga. Då lockar man till sig kunder året om men minskar motståndet att välja andra alternativ vid så hög beläggning att köer uppstår, och upplevelsen blir bättre för alla.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

krille skrev: 05 jan 2026 14:16
Fattar inte varför så många icke Tesla åker till SuC. Det är ju inte billigare och risken för kö är ju stor. Det ät ofta ledigt på de alternativa laddplatserna runtom.
Det är pga den psykologiska inlåsningseffekt som skapas av att man får ett lägre pris mot att man betalar en månadsavgift. Den som betalat för en rabatt väljer väldigt ogärna ett betydligt dyrare alternativ.
Jo visst, men jag undrar varför man väljer abonnemang hos Tesla när det verkar vara där köerna är vanligast.
Att Teslaägare dras dit är inte så konstigt med tanke på hur navigeringen fungerar och att man får ett rimligt pris utan att betala för ett abonnemang.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Nicke Nyfiken skrev: 05 jan 2026 20:05
Jo visst, men jag undrar varför man väljer abonnemang hos Tesla när det verkar vara där köerna är vanligast.
Att Teslaägare dras dit är inte så konstigt med tanke på hur navigeringen fungerar och att man får ett rimligt pris utan att betala för ett abonnemang.
I sommras valde vi Tesla nätverket när vi körde genom Europa, enormt smidigt och inga köer. Ionity hade vi också abbonemang hos men ångrar de, där fanns köer i Europa men ja billigare än Tesla.
Nu när vi kör till fjällen i det vintern så skippar vi abbonemang och laddar på större laddplatser när de behövs, men undvek Grums framförallt då de är känt för köer där, Jo har varit kö där varje gång vi kört förbi vid stugbytar dagar.

Sen borde de bli allt färre som väljer Tesla laddare efterhand som alla bilar blir 800 volt, ja om nu inte Tesla uppgraderar sina laddare till 800 volt.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

chaffis75 skrev: 05 jan 2026 20:32
I sommras valde vi Tesla nätverket när vi körde genom Europa, enormt smidigt och inga köer. Ionity hade vi också abbonemang hos men ångrar de, där fanns köer i Europa men ja billigare än Tesla.
Nu när vi kör till fjällen i det vintern så skippar vi abbonemang och laddar på större laddplatser när de behövs, men undvek Grums framförallt då de är känt för köer där, Jo har varit kö där varje gång vi kört förbi vid stugbytar dagar.

Sen borde de bli allt färre som väljer Tesla laddare efterhand som alla bilar blir 800 volt, ja om nu inte Tesla uppgraderar sina laddare till 800 volt.
Ja Grums och Malung är riktiga proppar som man bör undvika. Bra tips du skrev om Nima i Åmål. Jag har Autocharge hos dem. Antar ni är i Sälenområdet om ni kört E6/E45an. Vi tar E4/26an till Vemdalen v.8. Ser inte fram emot resan upp. (Hem har det aldrig varit några laddköer v.8)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

I Sverige finns det absolut anledning att välja andra nätverk, men i Europa har jag svårt att se varför man skulle välja bort Tesla. :?

Skillnaden till dom andra leverantörerna ser snarast ut att öka, både betydligt fler platser och betydligt fler stolpar per Supercharger, och, som sagt, inga köer öht.

Hur Tesla står sig mot konkurrenterna i pris har jag dålig koll på, men för mig som kör järnet i 2-3 dagar och sen typ ingenting i 2-3 månader så bör abonnemang med månadsavgift vara en dålig affär, och ”drop in”-priserna är väl inte särskilt trevliga heller inbillar jag mig?

/fth
2016 X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
2026 YLR4WD Quicksilver
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Nicke Nyfiken skrev: 05 jan 2026 20:59
chaffis75 skrev: 05 jan 2026 20:32

Ja Grums och Malung är riktiga proppar som man bör undvika. Bra tips du skrev om Nima i Åmål. Jag har Autocharge hos dem. Antar ni är i Sälenområdet om ni kört E6/E45an. Vi tar E4/26an till Vemdalen v.8. Ser inte fram emot resan upp. (Hem har det aldrig varit några laddköer v.8)
Helt rätt. Är i Kläppen just nu och klet som du säger e6 och e45.. faktiskt första gången med elbil men funkar kanon, vår gamla id3 var inte lämplig för uppgiften av flera anledningar.

Praktiskt med elbil när vi behövt köra till backen nu i veckan, med fossil bil vågar man inte flyttar den korta sträckor vid -20 (risk tömma 12 vilt batteriet) men med elbil är man hur lugn som helst..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Skriv svar