Sida 57 av 79

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 14 okt 2018 19:39
av TeslaTissel
Apropå Jaguars ljud-lösning för Jaguar I-Pace.

Forskere vil hjelpe blinde og svaksynte med å oppdage lydløse elbiler

https://www.nrk.no/trondelag/forskning- ... 1.14244805

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 15 okt 2018 14:21
av HelectriC
Fick precis samtal från ÅF om att min iPace har kommit till stan. Men eftersom jag åker på jobbresa lördag och blir borta i två veckor, så får den hellre stå hos ÅF än att jag hämtar ut den precis innan helgen. Blir spännande att hämta ut oavsett :D

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 15 okt 2018 14:41
av chaffis75
HelectriC skrev:
Fick precis samtal från ÅF om att min iPace har kommit till stan. Men eftersom jag åker på jobbresa lördag och blir borta i två veckor, så får den hellre stå hos ÅF än att jag hämtar ut den precis innan helgen. Blir spännande att hämta ut oavsett :D
wow, spännande, kul att bilarna uppenbarligen nu börjar levereras till slutkund. Kollade på något klipp av Tesla Björn där Pavel kör i-pace, han verkade väldigt nöjd, hoppas du också blir de.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 15 okt 2018 18:24
av Bjelke
Shit va spännande! :) "insider"-information :)

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 16 okt 2018 19:55
av TeslaTissel
Första Jaguar I-Pace levererad till USA

The first Jaguar I-PACE in North America has officially been delivered.
Jaguar has delivered the first I-PACE in North America to Mark and Holly Pascarella of Lakewood Ranch, Florida. Both of whom are the loyal customers to the brand.

It’s the first electric car in the family and according to Mark Pascarella, the I-PACE better fits his taste than a Tesla or any premium plug-in hybrids (sounds like confirmation that more conservative interiors find fans too).

https://insideevs.com/jaguar-delivers-first-i-pace-usa/

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 19 okt 2018 07:29
av vigge50
Nu har Jaguar presenterat sina beräknade EPA siffror och de imponerar inte.

Räckvidd 234 miles
MPG city: 80
MPG Highway: 72
Combined: 76

Detta kan jämföras med Model X 75D
Räckvidd: 237 miles
MPG city: 91
MPG Highway: 95
MPG Combined: 93

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 19 okt 2018 07:58
av jonas
vigge50 skrev:
Nu har Jaguar presenterat sina beräknade EPA siffror och de imponerar inte.

Räckvidd 234 miles
MPG city: 80
MPG Highway: 72
Combined: 76

Detta kan jämföras med Model X 75D
Räckvidd: 237 miles
MPG city: 91
MPG Highway: 95
MPG Combined: 93
MPG hur räknar man då ?

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 19 okt 2018 08:01
av TeslaTissel
vigge50 skrev:
Nu har Jaguar presenterat sina beräknade EPA siffror och de imponerar inte.

Räckvidd 234 miles
MPG city: 80
MPG Highway: 72
Combined: 76

Detta kan jämföras med Model X 75D
Räckvidd: 237 miles
MPG city: 91
MPG Highway: 95
MPG Combined: 93

Ja jag såg det där igår.
Ser ju inte bra ut.

https://insideevs.com/jaguar-i-pace-ran ... 234-miles/

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 19 okt 2018 08:26
av Verdi
jonas skrev:
vigge50 skrev:
Nu har Jaguar presenterat sina beräknade EPA siffror och de imponerar inte.

Räckvidd 234 miles
MPG city: 80
MPG Highway: 72
Combined: 76

Detta kan jämföras med Model X 75D
Räckvidd: 237 miles
MPG city: 91
MPG Highway: 95
MPG Combined: 93
MPG hur räknar man då ?

Ja, hur f-n får de det till Gallons?

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 19 okt 2018 08:35
av Bjorn N
Nu vet jag inte precis hur de räknar, men det måste ju vara energiekvivalenter. Dvs 1 gallon bensin innehåller si och så många kWh energi (runt 35). För att man har ett så fantastiskt ;-) standardmått som MPG och inte vill sluta använda det bara för sådana detaljer att det kommer att bli mer och mer obegripligt ju längre tiden går...
”Farfar, varför anger man elförbrukning i hur många fjärdingsväg man kommer på 35 kWh? Och varför heter 35 kWh samma som ett stort mjölkpaket?”

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 19 okt 2018 09:11
av vigge50
Skulle varit MPGe istället för MPG men ja, det är ett konstigt sätt att räkna.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 19 okt 2018 09:17
av Verdi
I vilket fall är det katastrofsiffror för Jaguaren. Tur Model S finns. ;)

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 19 okt 2018 09:53
av Laban
Verdi skrev:
I vilket fall är det katastrofsiffror för Jaguaren. Tur Model S finns. ;)
Benägen att hålla med. Det blir också intressant att se vad e-Tron och EQC landar på med tanke på detta. Speciellt i verklig körning. Båda har på pappret mindre effektiva motorer än i-Pace och är högre och längre.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 19 okt 2018 10:17
av 12man
Laban skrev:
Verdi skrev:
I vilket fall är det katastrofsiffror för Jaguaren. Tur Model S finns. ;)
Benägen att hålla med. Det blir också intressant att se vad e-Tron och EQC landar på med tanke på detta. Speciellt i verklig körning. Båda har på pappret mindre effektiva motorer än i-Pace och är högre och längre.
Modell X är bredare, högre och längre än alla 3, längre är väl iofs bra för luftmotståndet men det är grinet där fram som dödar räckvidden på alla 3

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 19 okt 2018 11:30
av Gustafsson
Kan man inte köpa elektroner på dunk menar ni ? :shock:

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 19 okt 2018 12:52
av Teslaspolen
Gustafsson skrev:
Kan man inte köpa elektroner på dunk menar ni ? :shock:

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 23 okt 2018 10:40
av Verdi
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ci7KfJM9Js

I-Pace drog 23,5 kWh/100 km och Model S drog 18,3 kWh/100 km. Utklassning.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 23 okt 2018 11:04
av Jerker
Verdi skrev:
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ci7KfJM9Js

I-Pace drog 23,5 kWh/100 km och Model S drog 18,3 kWh/100 km. Utklassning.
Verkligen inte bra för I-Pace. De har en hel del att göra på den fronten. Intressant att Tesla, som under flera år varit helt utan konkurrens i sin klass, har jobbat så hårt och lyckats så bra med att få ner förbrukningssiffrorna!

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 23 okt 2018 11:31
av Bjelke
Jerker skrev:
Verdi skrev:
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ci7KfJM9Js

I-Pace drog 23,5 kWh/100 km och Model S drog 18,3 kWh/100 km. Utklassning.
Verkligen inte bra för I-Pace. De har en hel del att göra på den fronten. Intressant att Tesla, som under flera år varit helt utan konkurrens i sin klass, har jobbat så hårt och lyckats så bra med att få ner förbrukningssiffrorna!
Ajajaj-pejs drar alltså nästan 30% mer än en model S... Tragiskt nästan. Och jag som var sugen på en sån om den kommer med 3-fas-laddning :(
Jämför man med S75D och S100D så blir det som att lägga upp 200 tusen extra för samma räckvidd...typ...

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 23 okt 2018 12:41
av erbo73
Glöm dock inte att i-pace i testet hade 22”-fälgar och Teslan bara 19”...

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 23 okt 2018 12:50
av Verdi
erbo73 skrev:
Glöm dock inte att i-pace i testet hade 22”-fälgar och Teslan bara 19”...
Sant. Med 21" hade nog Model S fått svårt att komma under 20 kWh/100 km. Men den hade fortfarande varit ca 15% snålare än I-Pace trots att det är en större bil.

Jag tror den största "skurken" är SUV-karossen. Tycker det är en olycklig trend.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 23 okt 2018 12:54
av Jerker
Jag har aldrig fattat detta: Större fälgar ger både sämre räckvidd och är dyrare. Är verkligen strävan efter att uppnå ett ideal om att större hjul är snyggare värt allt det?

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 23 okt 2018 12:59
av erbo73
Jerker skrev:
Jag har aldrig fattat detta: Större fälgar ger både sämre räckvidd och är dyrare. Är verkligen strävan efter att uppnå ett ideal om att större hjul är snyggare värt allt det?
Ja

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 23 okt 2018 13:13
av StefL
Jerker skrev:
Jag har aldrig fattat detta: Större fälgar ger både sämre räckvidd och är dyrare.
Glöm inte att det dessutom är fulare :D

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 23 okt 2018 13:21
av Verdi
Jerker skrev:
Jag har aldrig fattat detta: Större fälgar ger både sämre räckvidd och är dyrare. Är verkligen strävan efter att uppnå ett ideal om att större hjul är snyggare värt allt det?

Inte bara storleken. Designen också. De 19" slipstream som Tesla säljer är faktiskt skitfula. Förlåt, men så är det.