Jag har aldrig fattat detta: Större fälgar ger både sämre räckvidd och är dyrare.
Glöm inte att det dessutom är fulare
Håller med. Ser ofta lite vulgoaktigt ut med stora fälgar. Samtidigt beror det på bilens övriga dimensioner om ett par fälgar ser stora eller små ut, men man kan ju tänka att det är fel på bilens design och/eller dimensioner om den passar med väldigt stora hjul
Kan också tilläggas att komforten brukar bli sämre med större fälgar.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Ibland känner jag mig verkligen som ett UFO på fora som detta. Jag fattar inget när folk talar om design och vad som är fult eller fint.
Egentligen är det intressant, detta faktum, eftersom jag är väldigt känslig för ful arkitektur (för mig är den mesta modernism ful i alla dess varianter), så det är inte det att jag saknar förmåga att uppskatta det sköna i design. Det är väl bara det att jag aldrig har intresserat mig för bilar och bedömt dem efter den skalan.
Återigen, sånt jag inte bryr mig om är kläders utseende och fattar nada när folk kommenterar andras kläder och höjer vissa klädesplagg till skyarna och sänker andra. För mig ser dessa oftast ungefär likadana ut.
Ja, alltså när jag testade min bils bränsleförbrukning för att se vilken som var den optimala hastigheten, så fick jag fram att bilen drog mindre när jag körde 120 km/h än när jag körde 90km/h.
Vadå? Ja.... uhm.. alltså jag testade ju med vinterdäck och motvind i 90..........
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Återigen, sånt jag inte bryr mig om är kläders utseende och fattar nada när folk kommenterar andras kläder och höjer vissa klädesplagg till skyarna och sänker andra. För mig ser dessa oftast ungefär likadana ut.
Samma här. Kläder har för mig bara en enda funktion. Jag vill inte frysa. Iofs är det väl också bra att inte springa omkring helt naken och att man inte sticker ut för mycket. Men hur mina kläder ser ut är totalt ointressant för mig. Jag kan gå omkring med hål i kläderna utan att jag ens märker det. Det klassiska är att sambon hävdar att jag måste gå och köpa mig nya kläder av någon anledning som jag inte begriper. Tydligen är de gamla slitna eller nåt. Då går jag till en (av henne utpekad) klädaffär, tar första bästa plagg som passar på min kropp, betalar och går ut igen. Jag litar blint på den/dem som säger att det ser bra ut. Jag har ingen aning. Jag bryr mig inte heller. Jag är ingenjör, ingen modeexpert.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Återigen, sånt jag inte bryr mig om är kläders utseende och fattar nada när folk kommenterar andras kläder och höjer vissa klädesplagg till skyarna och sänker andra. För mig ser dessa oftast ungefär likadana ut.
Samma här. Kläder har för mig bara en enda funktion. Jag vill inte frysa. Iofs är det väl också bra att inte springa omkring helt naken och att man inte sticker ut för mycket. Men hur mina kläder ser ut är totalt ointressant för mig. Jag kan gå omkring med hål i kläderna utan att jag ens märker det. Det klassiska är att sambon hävdar att jag måste gå och köpa mig nya kläder av någon anledning som jag inte begriper. Tydligen är de gamla slitna eller nåt. Då går jag till en (av henne utpekad) klädaffär, tar första bästa plagg som passar på min kropp, betalar och går ut igen. Jag litar blint på den/dem som säger att det ser bra ut. Jag har ingen aning. Jag bryr mig inte heller. Jag är ingenjör, ingen modeexpert.
Mycket gemensamt där, med den skillnaden att jag aldrig förlitar mig på andras omdöme. Jag vill helst att de kläder jag köper ska se i princip likadana ut som de jag redan har; gillar inte förändringar på den fronten. Som tur är har jag fastnat i gubbmodet och den modellen verkar vara evig. Lite förändringar sker, som t.ex. storleken på slag på skjortor och kavajer och i viss mån vidd på byxben, men annars är de sig lika. Sånt känns tryggt. Jag vill inte ha "hjälp" av några expediter eller någon bekant/släkt. Allt sån "hjälp" brukar syfta till att man ska välja nåt annat än det man kom till butiken för att köpa. Men som tur är är min hustru lika ointresserad av kläder som jag och skulle aldrig komma på tanken att tala om för mig vilka kläder jag ska köpa. Här hemma råder principen "var och en skäms för sig själv"
Ja, så sett är det likadant här. Jag bär ALLTID jeans och t-shirt. Det har jag gjort de senaste 30 åren och det kommer jag nog göra resten av livet. Enkelt och bekvämt. Jag är inte kompatibel med nåt annat. De "expertråd" jag inhämtar är bara gällande färg (på t-shirten) och eventuellt rätt storlek på jeansen. Fast de brukar passa. Samma storlek sen jag var 20.
Det är lätt att vara mode-taliban.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Finns det verkligen någon som på fullt allvar tycker det är snyggt med små fälgar i gigantiska hjulhus? I-pace är ju ett klockrent exempel, den behöver verkligen 22" för att vara snygg.
Ska man ha små fälgar måste bilen vara dimensionerad för det, annars ser det ju jättekonstigt ut.
På elbilar håller jag med om att mindre fälgar ofta är det rationella valet, men det är ju inte bara utseendet som förändras det är ju även köregenskaperna. Personligen kör jag 19" på min X på vintern, men den blir i mitt tycke en mycket roligare bil med 22". Dock får man offra lite för mycket räckvidd imo. På en X100 hade jag kört 22" året runt
Sen kan jag förstå att vissa föredrar tystare och mjukare gång med mindre fälg och däck, men poängen är ju att det är väldigt annorlunda. Vilket man föredrar är ju högst individuellt.
Finns det verkligen någon som på fullt allvar tycker det är snyggt med små fälgar i gigantiska hjulhus? I-pace är ju ett klockrent exempel, den behöver verkligen 22" för att vara snygg.
Troligen är det inte många som tycker det. Men man kan tycka att det är synd att bilen har den designen på hjulhusen (och kanske övrig kaross). Troligen dock fullt medvetet, eftersom tillverkaren då lättare kan kränga stora fälgar, som har ännu större vinstmarginaler.
Legato skrev:
På elbilar håller jag med om att mindre fälgar ofta är det rationella valet, men det är ju inte bara utseendet som förändras det är ju även köregenskaperna. Personligen kör jag 19" på min X på vintern, men den blir i mitt tycke en mycket roligare bil med 22". Dock får man offra lite för mycket räckvidd imo. På en X100 hade jag kört 22" året runt
Sen kan jag förstå att vissa föredrar tystare och mjukare gång med mindre fälg och däck, men poängen är ju att det är väldigt annorlunda. Vilket man föredrar är ju högst individuellt.
Fast köregenskaperna blir inte bättre av större fälgar. Skillnaderna beror på däcken i så fall. Enda tekniska fördelen med stora fälgar är att det finns utrymme för rejäla bromsar om man behöver det (vilket en tung elbils-SUV kanske behöver).
Egentligen blir inte komforten bättre av mindre hjul heller, men för en given rullomkrets blir det mer gummi och luft mellan asfalt och fälg om fälgens diameter är liten. Det handlar snarare om däckbredd och profil.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Det finns i mina ögon en stor mängd bilar som kör omkring på alldeles för stora fälgar. Det ser fullkomligt löjligt ut med gigantiska hjul som bara rullar på en liten remsa eltejp. Jag fattar inte på vilket sätt det ska vara bra. Måste vara skitobekvämt. Sen håller jag med om att vissa bilar ser konstiga ut med de små hjulen som oftast är standard.
I fallet med Golfen kör jag för första gången i mitt liv på hjul som inte är original. Men det beror enbart på att sambon inte ville ha de fula grytlocksfälgarna, och då blev det 17" fälgar istället. Men hade jag fått bestämma hade bilen rullat på originalfälgarna. Jag är alldeles för snål att jag skulle lägga en massa pengar på större hjul, och därmed även dyrare däck, enbart för utseendets skull. Åkkomforten ökar ju inte direkt om man får säga så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Som sagt, jag förstår inte varför det ena är fulare än det andra. Visst ser jag skillnad mellan små och stora fälgar, men kan inte koppla detta till nån känsla. Men om man vill ha det bästa av två världar, varför inte göra som förr, måla däcksidorna vita? Då ser det ut som om fälgen är större och däcket tunnare men man har kvar den fina åkkomforten.
Finns det verkligen någon som på fullt allvar tycker det är snyggt med små fälgar i gigantiska hjulhus? I-pace är ju ett klockrent exempel, den behöver verkligen 22" för att vara snygg.
För mig handlar det inte i första hand om storleken på fälgarna utan förhållandet mellan fälg och däck - som nämndes ovan ser det i mina ögon extremt fånigt ut om däcket utgör en remsa eltejp ytterst på en jättefälg. Självklart behövs större hjul på ett större fordon (som då oftast också har större hjulhus) men däck i 30-profil eller liknande blir inte snyggare för det.
På min nuvarande Octavia har jag sommarhjul med 16" fälg där däcken har dimension 205/55, och vinterhjul med 15" fälg och däcken i 195/65 - där någonstans tycker jag också gränsen går för en harmonisk relation mellan fälgens storlek och höjden på däcket. Blir det en Model 3 gissar jag att jag tvingas ändra detta förhållande även om jag behåller originalfälgarna som väl är 18" (där jag inte vet vad däckdimensionen är)? Några större fälgar till priset av högre pris och sämre komfort blir det dock knappast - och bara storleken på bromsoken tillåter det går jag gärna ner till 17" på vinterhjulen.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Finns det verkligen någon som på fullt allvar tycker det är snyggt med små fälgar i gigantiska hjulhus? I-pace är ju ett klockrent exempel, den behöver verkligen 22" för att vara snygg.
För mig handlar det inte i första hand om storleken på fälgarna utan förhållandet mellan fälg och däck - som nämndes ovan ser det i mina ögon extremt fånigt ut om däcket utgör en remsa eltejp ytterst på en jättefälg. Självklart behövs större hjul på ett större fordon (som då oftast också har större hjulhus) men däck i 30-profil eller liknande blir inte snyggare för det.
På min nuvarande Octavia har jag sommarhjul med 16" fälg där däcken har dimension 205/55, och vinterhjul med 15" fälg och däcken i 195/65 - där någonstans tycker jag också gränsen går för en harmonisk relation mellan fälgens storlek och höjden på däcket. Blir det en Model 3 gissar jag att jag tvingas ändra detta förhållande även om jag behåller originalfälgarna som väl är 18" (där jag inte vet vad däckdimensionen är)? Några större fälgar till priset av högre pris och sämre komfort blir det dock knappast - och bara storleken på bromsoken tillåter det går jag gärna ner till 17" på vinterhjulen.
Model 3 - 18" = 235/45/18
Model 3 - 19" = 235/40/19
Model 3 - 20" = 235/35/20
Viktigt att komma ihåg är att siffran för profilen i t ex 205/55-16, dvs 65 i detta fall, INTE är 65 mm utan 65% av bredden. Alltså 0,55*205 = 112,75 mm.
På Tesla Model S 19" så har man i regel 245/45-19. Då är profilen 110,25 mm. På 21" är profilen 85,75 mm.
Du har alltså lika mycket gummi (i princip) på 19" med en Model S som du har med 16" på en Octavia. För varje tum i fälgstorlek man ökar med minskar profilen med 12,7 mm ungefär.
Visst är det så - men för relationens skulle måste man även komma ihåg att med lika högt däck på en större fälg blir alltså däckets höjd mindre i förhållande till fälgens storlek, och i mina ögon ändrar det harmonin till det sämre när det går för långt.
Sen är det kanske också en avvägning hur högt däck man kan ha på ett tyngre fordon och ändå få stabil väghållning, men eftersom jag inte är någon fartdåre utan vanligen håller mig inom lagens råmärken (eller tja, plus moms ibland när förhållandena så tillåter...) vill jag begränsa denna glidning så långt jag kan.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Fast köregenskaperna blir inte bättre av större fälgar. Skillnaderna beror på däcken i så fall. Enda tekniska fördelen med stora fälgar är att det finns utrymme för rejäla bromsar om man behöver det (vilket en tung elbils-SUV kanske behöver).
Egentligen blir inte komforten bättre av mindre hjul heller, men för en given rullomkrets blir det mer gummi och luft mellan asfalt och fälg om fälgens diameter är liten. Det handlar snarare om däckbredd och profil.
Det är förvisso sant, men med större fälgar följer ju automatiskt lägre profil på däcken eftersom man vill bibehålla rullomkretsen...
Att inte göra det är väl dessutom olagligt om jag inte minns fel (avvikelse mer än 5% tror jag?). Så indirekt medför iaf större fälgar däck med lägre profil med de fördelar respektive nackdelar det medför. På en Model X är det en gigantisk skillnad i körkänsla mellan 19" och 22"...
Som sagt, jag förstår inte varför det ena är fulare än det andra. Visst ser jag skillnad mellan små och stora fälgar, men kan inte koppla detta till nån känsla. Men om man vill ha det bästa av två världar, varför inte göra som förr, måla däcksidorna vita? Då ser det ut som om fälgen är större och däcket tunnare men man har kvar den fina åkkomforten.
Jag hade förstått det som en generell observation, men att det ser konstigt ut med ett mycket mindre hjul än vad den aktuella bilmodellen är byggd för antar jag att du håller med om?
Finns det verkligen någon som på fullt allvar tycker det är snyggt med små fälgar i gigantiska hjulhus? I-pace är ju ett klockrent exempel, den behöver verkligen 22" för att vara snygg.
För mig handlar det inte i första hand om storleken på fälgarna utan förhållandet mellan fälg och däck - som nämndes ovan ser det i mina ögon extremt fånigt ut om däcket utgör en remsa eltejp ytterst på en jättefälg. Självklart behövs större hjul på ett större fordon (som då oftast också har större hjulhus) men däck i 30-profil eller liknande blir inte snyggare för det.
På min nuvarande Octavia har jag sommarhjul med 16" fälg där däcken har dimension 205/55, och vinterhjul med 15" fälg och däcken i 195/65 - där någonstans tycker jag också gränsen går för en harmonisk relation mellan fälgens storlek och höjden på däcket. Blir det en Model 3 gissar jag att jag tvingas ändra detta förhållande även om jag behåller originalfälgarna som väl är 18" (där jag inte vet vad däckdimensionen är)? Några större fälgar till priset av högre pris och sämre komfort blir det dock knappast - och bara storleken på bromsoken tillåter det går jag gärna ner till 17" på vinterhjulen.
Model 3 - 18" = 235/45/18
Model 3 - 19" = 235/40/19
Model 3 - 20" = 235/35/20
Fast köregenskaperna blir inte bättre av större fälgar. Skillnaderna beror på däcken i så fall. Enda tekniska fördelen med stora fälgar är att det finns utrymme för rejäla bromsar om man behöver det (vilket en tung elbils-SUV kanske behöver).
Egentligen blir inte komforten bättre av mindre hjul heller, men för en given rullomkrets blir det mer gummi och luft mellan asfalt och fälg om fälgens diameter är liten. Det handlar snarare om däckbredd och profil.
Det är förvisso sant, men med större fälgar följer ju automatiskt lägre profil på däcken eftersom man vill bibehålla rullomkretsen...
Att inte göra det är väl dessutom olagligt om jag inte minns fel (avvikelse mer än 5% tror jag?). Så indirekt medför iaf större fälgar däck med lägre profil med de fördelar respektive nackdelar det medför. På en Model X är det en gigantisk skillnad i körkänsla mellan 19" och 22"...
Har du testat med exakt samma däckmodell? Kan skilja väldigt mycket mellan olika däck också. Allt annat lika.
Viktigt att komma ihåg är att siffran för profilen i t ex 205/55-16, dvs 65 i detta fall, INTE är 65 mm utan 65% av bredden. Alltså 0,55*205 = 112,75 mm.
På Tesla Model S 19" så har man i regel 245/45-19. Då är profilen 110,25 mm. På 21" är profilen 85,75 mm.
Du har alltså lika mycket gummi (i princip) på 19" med en Model S som du har med 16" på en Octavia. För varje tum i fälgstorlek man ökar med minskar profilen med 12,7 mm ungefär.
Jag brukar konstatera att det inte finns mycket som är mera inkonsekvent än däcksdimensioner. Ex: 245/45 R19. 245 mm brett, höjd 45% av bredd och dimension på fälg 19 tum (samt att det är radialdäck). Man blandar alltså mm, procent och tum för att få fram däcksdimension... (försök med mm på fälgstorlek har ju förekommit men försvann ganska snabbt, tidigare så var det tum på både däck och fälg, t.ex 5,90X15, men detta finns numera bara för veteranbilar).
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Fast köregenskaperna blir inte bättre av större fälgar. Skillnaderna beror på däcken i så fall. Enda tekniska fördelen med stora fälgar är att det finns utrymme för rejäla bromsar om man behöver det (vilket en tung elbils-SUV kanske behöver).
Egentligen blir inte komforten bättre av mindre hjul heller, men för en given rullomkrets blir det mer gummi och luft mellan asfalt och fälg om fälgens diameter är liten. Det handlar snarare om däckbredd och profil.
Det är förvisso sant, men med större fälgar följer ju automatiskt lägre profil på däcken eftersom man vill bibehålla rullomkretsen...
Att inte göra det är väl dessutom olagligt om jag inte minns fel (avvikelse mer än 5% tror jag?). Så indirekt medför iaf större fälgar däck med lägre profil med de fördelar respektive nackdelar det medför. På en Model X är det en gigantisk skillnad i körkänsla mellan 19" och 22"...
Har du testat med exakt samma däckmodell? Kan skilja väldigt mycket mellan olika däck också. Allt annat lika.
Nej det har jag inte, men det blir ju en extremt stor skillnad i profil mellan 19" och 22". Man kan delvis kompensera det med att köra extremt högt tryck i 19" däcken, men likvärdigt kommer det aldrig bli.
Finns det verkligen någon som på fullt allvar tycker det är snyggt med små fälgar i gigantiska hjulhus? I-pace är ju ett klockrent exempel, den behöver verkligen 22" för att vara snygg.
För mig handlar det inte i första hand om storleken på fälgarna utan förhållandet mellan fälg och däck - som nämndes ovan ser det i mina ögon extremt fånigt ut om däcket utgör en remsa eltejp ytterst på en jättefälg. Självklart behövs större hjul på ett större fordon (som då oftast också har större hjulhus) men däck i 30-profil eller liknande blir inte snyggare för det.
På min nuvarande Octavia har jag sommarhjul med 16" fälg där däcken har dimension 205/55, och vinterhjul med 15" fälg och däcken i 195/65 - där någonstans tycker jag också gränsen går för en harmonisk relation mellan fälgens storlek och höjden på däcket. Blir det en Model 3 gissar jag att jag tvingas ändra detta förhållande även om jag behåller originalfälgarna som väl är 18" (där jag inte vet vad däckdimensionen är)? Några större fälgar till priset av högre pris och sämre komfort blir det dock knappast - och bara storleken på bromsoken tillåter det går jag gärna ner till 17" på vinterhjulen.
Model 3 - 18" = 235/45/18
Model 3 - 19" = 235/40/19
Model 3 - 20" = 235/35/20
Fast köregenskaperna blir inte bättre av större fälgar. Skillnaderna beror på däcken i så fall. Enda tekniska fördelen med stora fälgar är att det finns utrymme för rejäla bromsar om man behöver det (vilket en tung elbils-SUV kanske behöver).
Egentligen blir inte komforten bättre av mindre hjul heller, men för en given rullomkrets blir det mer gummi och luft mellan asfalt och fälg om fälgens diameter är liten. Det handlar snarare om däckbredd och profil.
Det är förvisso sant, men med större fälgar följer ju automatiskt lägre profil på däcken eftersom man vill bibehålla rullomkretsen...
Att inte göra det är väl dessutom olagligt om jag inte minns fel (avvikelse mer än 5% tror jag?). Så indirekt medför iaf större fälgar däck med lägre profil med de fördelar respektive nackdelar det medför. På en Model X är det en gigantisk skillnad i körkänsla mellan 19" och 22"...
Har du testat med exakt samma däckmodell? Kan skilja väldigt mycket mellan olika däck också. Allt annat lika.
Nej det har jag inte, men det blir ju en extremt stor skillnad i profil mellan 19" och 22". Man kan delvis kompensera det med att köra extremt högt tryck i 19" däcken, men likvärdigt kommer det aldrig bli.
Nä det är klart att skillnaden i profil kommer göra skillnad. Till och med stor skillnad.
Men olika däckmodeller har även olika styva däcksidor vilket också det kan göra stor skillnad för styrkänsla osv. Jag hade först en M2 med Michelin PSS och sen en M2 med Continentaldäck. Verkligen stor skillnad trots exakt samma fälgar, samma lufttryck och samma bilmodell. Michelindäcken var betydligt styvare vilket gav bättre styrkänsla men även mer buller och stötigare gång. Och då var det ändå däck av samma typ. Tänk då skillnaden om du jämför ett komfortinriktat däck med ett prestandadäck. Ofta är det ju så att det sitter ett komfortinriktat däck på de mindre fälgarna och ett sportigare däck på de större. Det gör ju skillnaden ännu mycket större.
Som sagt, jag förstår inte varför det ena är fulare än det andra. Visst ser jag skillnad mellan små och stora fälgar, men kan inte koppla detta till nån känsla. Men om man vill ha det bästa av två världar, varför inte göra som förr, måla däcksidorna vita? Då ser det ut som om fälgen är större och däcket tunnare men man har kvar den fina åkkomforten.
Jag hade förstått det som en generell observation, men att det ser konstigt ut med ett mycket mindre hjul än vad den aktuella bilmodellen är byggd för antar jag att du håller med om?
Fast hjulet är väl samma storlek, det är ju fälgen som görs större på bekostnad av däckets profil, eller hur?
Som sagt, jag förstår inte varför det ena är fulare än det andra. Visst ser jag skillnad mellan små och stora fälgar, men kan inte koppla detta till nån känsla. Men om man vill ha det bästa av två världar, varför inte göra som förr, måla däcksidorna vita? Då ser det ut som om fälgen är större och däcket tunnare men man har kvar den fina åkkomforten.
Jag hade förstått det som en generell observation, men att det ser konstigt ut med ett mycket mindre hjul än vad den aktuella bilmodellen är byggd för antar jag att du håller med om?
Fast hjulet är väl samma storlek, det är ju fälgen som görs större på bekostnad av däckets profil, eller hur?
Som sagt, jag förstår inte varför det ena är fulare än det andra. Visst ser jag skillnad mellan små och stora fälgar, men kan inte koppla detta till nån känsla. Men om man vill ha det bästa av två världar, varför inte göra som förr, måla däcksidorna vita? Då ser det ut som om fälgen är större och däcket tunnare men man har kvar den fina åkkomforten.
Jag hade förstått det som en generell observation, men att det ser konstigt ut med ett mycket mindre hjul än vad den aktuella bilmodellen är byggd för antar jag att du håller med om?
Fast hjulet är väl samma storlek, det är ju fälgen som görs större på bekostnad av däckets profil, eller hur?
Precis. Men hjulet ser större ut.
Om hjulet verkligen inte hade fyllt ut hjulhuset hade jag hållit med, men så länge det gör det så tycker inte jag att det ser konstigt ut.