Re: Aktien TSLA
Postat: 06 apr 2025 01:25
Kunde inte sagt det bättre själv:
Det är iofs precis min poäng, Tesla presterar redan mycket bättre än (dom flesta av) sina konkurrenter i det segment som har betydelse för framtiden.Maetlarv skrev: ↑05 apr 2025 22:12Jo, 100 dollar aktiekurs kan man väl räkna fram med antaganden som inte är helt upp i det blå bara på bilar och energy storage. Men det krävs ändå att man har en rätt kraftigt positiv syn på att Tesla kommer att prestera mycket bättre än konkurenterna framåt.fth skrev: ↑05 apr 2025 12:44Att en stor del av priset på TSLA består i spekulation är det väl inga tvivel om, men från det till att "finns inget fundamenta med TSLA" är det mycket långt.spacecoin skrev: ↑05 apr 2025 00:25Betta inte mot en hord av idioter? Det finns inget fundamenta med TSLA. Det är som BTC eller GME.pejvic skrev: ↑04 apr 2025 18:38Det är ändå extremt imponerande att kursen håller sig stabil.
OFÖRÄNDRAD denna vecka...
OFÖRÄNDRAD på ett halvårs sikt
Upp 40% på ett år.
En aktie med ett sånt här P/E i denna marknad som ändå har köpare är imponerande.
Att den inte dyker?
Hur vågar folk ligga kvar nu? Bolaget har väl inte ens någon tillväxt?
Har själv ägt sen 2015 men är ute sen länge och det är imponerande. Nästan så man är sugen på att hoppa på tåget igen.
jag tycker detta är ett extremt styrketecken. Vet ej var kraften kommer ifrån faktiskt.
Kortsiktigt förstår jag ej varför den ej faller just nu. Titta på övriga marknaden
Det är mycket lätt att motivera ett pris i storleksordningen $100 bara baserat på rimliga antaganden om biltillverkning och energy storage, särskilt om man (som jag) betraktar ICE som run off och endast jämför med andra tillverkares elbilsdivisioner.
En stor del av priset är definitivt drivet av spekulationer om tillväxt och fantasiprodukter, men att jämföra TSLA med BTC och GME är iaf enligt mig helt absurt.
/fth
Om kursen sjönk till 100 dollar så skulle ändå Tesla vara i runda slängar 50% högre värderat än tex Toyota som har liknande vinstmariginal och tredubbla omsättningen. Det är en del att ta igen.
Jag vet inte, presterar Tesla så himla bra? De har vikande försäljning i förhållande till konkurrenterna. De har inte presenterat någon egentlig ny innovation under det här decenniet som vi nu är halvvägs in i. De har inga nya modeller på gång. De är omkörda i batteriutveckling och -tillverkning av kinesiska tillverkare.fth skrev: ↑06 apr 2025 01:56Det är iofs precis min poäng, Tesla presterar redan mycket bättre än (dom flesta av) sina konkurrenter i det segment som har betydelse för framtiden.Maetlarv skrev: ↑05 apr 2025 22:12Jo, 100 dollar aktiekurs kan man väl räkna fram med antaganden som inte är helt upp i det blå bara på bilar och energy storage. Men det krävs ändå att man har en rätt kraftigt positiv syn på att Tesla kommer att prestera mycket bättre än konkurenterna framåt.fth skrev: ↑05 apr 2025 12:44Att en stor del av priset på TSLA består i spekulation är det väl inga tvivel om, men från det till att "finns inget fundamenta med TSLA" är det mycket långt.spacecoin skrev: ↑05 apr 2025 00:25Betta inte mot en hord av idioter? Det finns inget fundamenta med TSLA. Det är som BTC eller GME.pejvic skrev: ↑04 apr 2025 18:38
Det är ändå extremt imponerande att kursen håller sig stabil.
OFÖRÄNDRAD denna vecka...
OFÖRÄNDRAD på ett halvårs sikt
Upp 40% på ett år.
En aktie med ett sånt här P/E i denna marknad som ändå har köpare är imponerande.
Att den inte dyker?
Hur vågar folk ligga kvar nu? Bolaget har väl inte ens någon tillväxt?
Har själv ägt sen 2015 men är ute sen länge och det är imponerande. Nästan så man är sugen på att hoppa på tåget igen.
jag tycker detta är ett extremt styrketecken. Vet ej var kraften kommer ifrån faktiskt.
Kortsiktigt förstår jag ej varför den ej faller just nu. Titta på övriga marknaden
Det är mycket lätt att motivera ett pris i storleksordningen $100 bara baserat på rimliga antaganden om biltillverkning och energy storage, särskilt om man (som jag) betraktar ICE som run off och endast jämför med andra tillverkares elbilsdivisioner.
En stor del av priset är definitivt drivet av spekulationer om tillväxt och fantasiprodukter, men att jämföra TSLA med BTC och GME är iaf enligt mig helt absurt.
/fth
Om kursen sjönk till 100 dollar så skulle ändå Tesla vara i runda slängar 50% högre värderat än tex Toyota som har liknande vinstmariginal och tredubbla omsättningen. Det är en del att ta igen.
Jag tror att dom flesta av oss här på TCS är överens om att förbränningsmotorer är en döende marknad, jag erkänner villigt att jag missbedömde hur snabbt omställningen skulle ske, men jag är fortfarande lika övertygad om att den kommer att ske.
Toyota har en enorm omsättning och mycket respektabla marginaler, men enbart på en döende marknad, och saknar enligt mig helt trovärdighet inom EV.
Inom EV är det Toyota, inte Tesla, som har mycket att ta igen.
Jämförelsen haltar förstås, men Toyota står inför liknande utmaningar som Facit AB gjorde på 70-talet, utmaningar som dom iaf för närvarande inte ser ut att ha någon strategi för att hantera.
/fth
Ja precis. Tesla har stagnerat och vissa verkar tro att det är 2021 fortfarande.RareEarth skrev: ↑06 apr 2025 06:50Jag vet inte, presterar Tesla så himla bra? De har vikande försäljning i förhållande till konkurrenterna. De har inte presenterat någon egentlig ny innovation under det här decenniet som vi nu är halvvägs in i. De har inga nya modeller på gång. De är omkörda i batteriutveckling och -tillverkning av kinesiska tillverkare.fth skrev: ↑06 apr 2025 01:56Det är iofs precis min poäng, Tesla presterar redan mycket bättre än (dom flesta av) sina konkurrenter i det segment som har betydelse för framtiden.Maetlarv skrev: ↑05 apr 2025 22:12Jo, 100 dollar aktiekurs kan man väl räkna fram med antaganden som inte är helt upp i det blå bara på bilar och energy storage. Men det krävs ändå att man har en rätt kraftigt positiv syn på att Tesla kommer att prestera mycket bättre än konkurenterna framåt.fth skrev: ↑05 apr 2025 12:44Att en stor del av priset på TSLA består i spekulation är det väl inga tvivel om, men från det till att "finns inget fundamenta med TSLA" är det mycket långt.
Det är mycket lätt att motivera ett pris i storleksordningen $100 bara baserat på rimliga antaganden om biltillverkning och energy storage, särskilt om man (som jag) betraktar ICE som run off och endast jämför med andra tillverkares elbilsdivisioner.
En stor del av priset är definitivt drivet av spekulationer om tillväxt och fantasiprodukter, men att jämföra TSLA med BTC och GME är iaf enligt mig helt absurt.
/fth
Om kursen sjönk till 100 dollar så skulle ändå Tesla vara i runda slängar 50% högre värderat än tex Toyota som har liknande vinstmariginal och tredubbla omsättningen. Det är en del att ta igen.
Jag tror att dom flesta av oss här på TCS är överens om att förbränningsmotorer är en döende marknad, jag erkänner villigt att jag missbedömde hur snabbt omställningen skulle ske, men jag är fortfarande lika övertygad om att den kommer att ske.
Toyota har en enorm omsättning och mycket respektabla marginaler, men enbart på en döende marknad, och saknar enligt mig helt trovärdighet inom EV.
Inom EV är det Toyota, inte Tesla, som har mycket att ta igen.
Jämförelsen haltar förstås, men Toyota står inför liknande utmaningar som Facit AB gjorde på 70-talet, utmaningar som dom iaf för närvarande inte ser ut att ha någon strategi för att hantera.
/fth
Återkom om 6 månader, jag tror inte den informationen stämmer. Jag ser ingen annan bil som är i närheten av TeslaRareEarth skrev: ↑06 apr 2025 06:50Jag vet inte, presterar Tesla så himla bra? De har vikande försäljning i förhållande till konkurrenterna. De har inte presenterat någon egentlig ny innovation under det här decenniet som vi nu är halvvägs in i. De har inga nya modeller på gång. De är omkörda i batteriutveckling och -tillverkning av kinesiska tillverkare.fth skrev: ↑06 apr 2025 01:56Det är iofs precis min poäng, Tesla presterar redan mycket bättre än (dom flesta av) sina konkurrenter i det segment som har betydelse för framtiden.Maetlarv skrev: ↑05 apr 2025 22:12Jo, 100 dollar aktiekurs kan man väl räkna fram med antaganden som inte är helt upp i det blå bara på bilar och energy storage. Men det krävs ändå att man har en rätt kraftigt positiv syn på att Tesla kommer att prestera mycket bättre än konkurenterna framåt.fth skrev: ↑05 apr 2025 12:44Att en stor del av priset på TSLA består i spekulation är det väl inga tvivel om, men från det till att "finns inget fundamenta med TSLA" är det mycket långt.
Det är mycket lätt att motivera ett pris i storleksordningen $100 bara baserat på rimliga antaganden om biltillverkning och energy storage, särskilt om man (som jag) betraktar ICE som run off och endast jämför med andra tillverkares elbilsdivisioner.
En stor del av priset är definitivt drivet av spekulationer om tillväxt och fantasiprodukter, men att jämföra TSLA med BTC och GME är iaf enligt mig helt absurt.
/fth
Om kursen sjönk till 100 dollar så skulle ändå Tesla vara i runda slängar 50% högre värderat än tex Toyota som har liknande vinstmariginal och tredubbla omsättningen. Det är en del att ta igen.
Jag tror att dom flesta av oss här på TCS är överens om att förbränningsmotorer är en döende marknad, jag erkänner villigt att jag missbedömde hur snabbt omställningen skulle ske, men jag är fortfarande lika övertygad om att den kommer att ske.
Toyota har en enorm omsättning och mycket respektabla marginaler, men enbart på en döende marknad, och saknar enligt mig helt trovärdighet inom EV.
Inom EV är det Toyota, inte Tesla, som har mycket att ta igen.
Jämförelsen haltar förstås, men Toyota står inför liknande utmaningar som Facit AB gjorde på 70-talet, utmaningar som dom iaf för närvarande inte ser ut att ha någon strategi för att hantera.
/fth
Inte för att det spelar någon roll då Tesla inte värderas som ett bilföretag men....Tellus skrev: ↑06 apr 2025 14:44Återkom om 6 månader, jag tror inte den informationen stämmer. Jag ser ingen annan bil som är i närheten av TeslaRareEarth skrev: ↑06 apr 2025 06:50Jag vet inte, presterar Tesla så himla bra? De har vikande försäljning i förhållande till konkurrenterna. De har inte presenterat någon egentlig ny innovation under det här decenniet som vi nu är halvvägs in i. De har inga nya modeller på gång. De är omkörda i batteriutveckling och -tillverkning av kinesiska tillverkare.fth skrev: ↑06 apr 2025 01:56Det är iofs precis min poäng, Tesla presterar redan mycket bättre än (dom flesta av) sina konkurrenter i det segment som har betydelse för framtiden.Maetlarv skrev: ↑05 apr 2025 22:12Jo, 100 dollar aktiekurs kan man väl räkna fram med antaganden som inte är helt upp i det blå bara på bilar och energy storage. Men det krävs ändå att man har en rätt kraftigt positiv syn på att Tesla kommer att prestera mycket bättre än konkurenterna framåt.fth skrev: ↑05 apr 2025 12:44
Att en stor del av priset på TSLA består i spekulation är det väl inga tvivel om, men från det till att "finns inget fundamenta med TSLA" är det mycket långt.
Det är mycket lätt att motivera ett pris i storleksordningen $100 bara baserat på rimliga antaganden om biltillverkning och energy storage, särskilt om man (som jag) betraktar ICE som run off och endast jämför med andra tillverkares elbilsdivisioner.
En stor del av priset är definitivt drivet av spekulationer om tillväxt och fantasiprodukter, men att jämföra TSLA med BTC och GME är iaf enligt mig helt absurt.
/fth
Om kursen sjönk till 100 dollar så skulle ändå Tesla vara i runda slängar 50% högre värderat än tex Toyota som har liknande vinstmariginal och tredubbla omsättningen. Det är en del att ta igen.
Jag tror att dom flesta av oss här på TCS är överens om att förbränningsmotorer är en döende marknad, jag erkänner villigt att jag missbedömde hur snabbt omställningen skulle ske, men jag är fortfarande lika övertygad om att den kommer att ske.
Toyota har en enorm omsättning och mycket respektabla marginaler, men enbart på en döende marknad, och saknar enligt mig helt trovärdighet inom EV.
Inom EV är det Toyota, inte Tesla, som har mycket att ta igen.
Jämförelsen haltar förstås, men Toyota står inför liknande utmaningar som Facit AB gjorde på 70-talet, utmaningar som dom iaf för närvarande inte ser ut att ha någon strategi för att hantera.
/fth
Jan Banan vill inte välja mellan 130 modeller och försöka reda ut vilken som går att få med dom ”paket” han vill ha. Då väljer han Tesla model Y där i i princip allt ingår, bara välja färg och extra hjul.
Hur har det betydelse IDAG ? ..tesla har en vikande marknadsandel, och konkurrenterna pumpar in pengar från den lönsamma bensin/dieselbilssektorn i att utveckla elbilar efterhand som marknaden SAKTA svänger.
Döende vet jag inte, men absolut minskande, den kommer inte att försvinna på LÄNGE, inte globalt.Jag tror att dom flesta av oss här på TCS är överens om att förbränningsmotorer är en döende marknad, jag erkänner villigt att jag missbedömde hur snabbt omställningen skulle ske, men jag är fortfarande lika övertygad om att den kommer att ske.
Deras befintliga modell(er) säljer bättre och bättre, och dom är på väg ut med flera nya personbilsmodeller, och en uppdaterad Bz4x (världens sämsta namn f.ö),vad får dej att tro att kunderna hellre väljer att byta sin corolla till en tesla än en elbil från toyota den dagen dom vill ha en elbil ?Toyota har en enorm omsättning och mycket respektabla marginaler, men enbart på en döende marknad, och saknar enligt mig helt trovärdighet inom EV.
Exakt vad är det dom ska ta igen menar du ? och när ?Inom EV är det Toyota, inte Tesla, som har mycket att ta igen.
Vaddå ? dom trycker ut nya eldriva modeller och säjer typ mest bilar i hela världen under tiden ? ..exakt vad är det dom inte har en strategi för att hantera ?Jämförelsen haltar förstås, men Toyota står inför liknande utmaningar som Facit AB gjorde på 70-talet, utmaningar som dom iaf för närvarande inte ser ut att ha någon strategi för att hantera.
Ja, ICE kommer mer eller mindre att försvinna på lång sikt.fth skrev: ↑06 apr 2025 01:56Det är iofs precis min poäng, Tesla presterar redan mycket bättre än (dom flesta av) sina konkurrenter i det segment som har betydelse för framtiden.Maetlarv skrev: ↑05 apr 2025 22:12Jo, 100 dollar aktiekurs kan man väl räkna fram med antaganden som inte är helt upp i det blå bara på bilar och energy storage. Men det krävs ändå att man har en rätt kraftigt positiv syn på att Tesla kommer att prestera mycket bättre än konkurenterna framåt.fth skrev: ↑05 apr 2025 12:44Att en stor del av priset på TSLA består i spekulation är det väl inga tvivel om, men från det till att "finns inget fundamenta med TSLA" är det mycket långt.spacecoin skrev: ↑05 apr 2025 00:25Betta inte mot en hord av idioter? Det finns inget fundamenta med TSLA. Det är som BTC eller GME.pejvic skrev: ↑04 apr 2025 18:38
Det är ändå extremt imponerande att kursen håller sig stabil.
OFÖRÄNDRAD denna vecka...
OFÖRÄNDRAD på ett halvårs sikt
Upp 40% på ett år.
En aktie med ett sånt här P/E i denna marknad som ändå har köpare är imponerande.
Att den inte dyker?
Hur vågar folk ligga kvar nu? Bolaget har väl inte ens någon tillväxt?
Har själv ägt sen 2015 men är ute sen länge och det är imponerande. Nästan så man är sugen på att hoppa på tåget igen.
jag tycker detta är ett extremt styrketecken. Vet ej var kraften kommer ifrån faktiskt.
Kortsiktigt förstår jag ej varför den ej faller just nu. Titta på övriga marknaden
Det är mycket lätt att motivera ett pris i storleksordningen $100 bara baserat på rimliga antaganden om biltillverkning och energy storage, särskilt om man (som jag) betraktar ICE som run off och endast jämför med andra tillverkares elbilsdivisioner.
En stor del av priset är definitivt drivet av spekulationer om tillväxt och fantasiprodukter, men att jämföra TSLA med BTC och GME är iaf enligt mig helt absurt.
/fth
Om kursen sjönk till 100 dollar så skulle ändå Tesla vara i runda slängar 50% högre värderat än tex Toyota som har liknande vinstmariginal och tredubbla omsättningen. Det är en del att ta igen.
Jag tror att dom flesta av oss här på TCS är överens om att förbränningsmotorer är en döende marknad, jag erkänner villigt att jag missbedömde hur snabbt omställningen skulle ske, men jag är fortfarande lika övertygad om att den kommer att ske.
Toyota har en enorm omsättning och mycket respektabla marginaler, men enbart på en döende marknad, och saknar enligt mig helt trovärdighet inom EV.
Inom EV är det Toyota, inte Tesla, som har mycket att ta igen.
Jämförelsen haltar förstås, men Toyota står inför liknande utmaningar som Facit AB gjorde på 70-talet, utmaningar som dom iaf för närvarande inte ser ut att ha någon strategi för att hantera.
/fth
Jan banan i sverige verkar ju inte heller ha så mycket imot det. Majoriteten av alla bilar säljs ju så.tnjo skrev: ↑07 apr 2025 06:31
Toyota producerar och säljer c:a 1/12 av Teslas volymer inom EV, med största sannolikhet med rejält negativa marginaler.
Håller med om att Toyota är märkligt långsamma ur startblocken för BEV. Verkar vara en konstig strategi som riskerar att göra att de hamnar på efterkälken om BEV-försäljningen gör ett ryck.fth skrev: ↑07 apr 2025 09:21Toyota producerar och säljer c:a 1/12 av Teslas volymer inom EV, med största sannolikhet med rejält negativa marginaler.
Tittar man på historien så har dom många gånger (senast 2017, 2021, 2023) tidigare slagit på stora trumman och berättat om sina "10/15/20 nya modeller" som inom kort kommer att produceras i stora volymer och ta över hela EV-marknaden, vilket förstås inte har hänt. Det finns inget som tyder på att det skulle vara annorlunda denna gång.
Toyotas EV-"strategi" är ungefär lika trovärdig som deras batteri-strategi, där dom som bekant många gånger (2014, 2017, 2020, 2021, 2023, 2024) har påstått att dom inom kort kommer att producera solid state-batterier i stora volymer och revolutionera hela EV-marknaden.
Nej, som sagt, Toyota saknar som sagt all trovärdighet i detta segment, och har allt att bevisa.
Det finns inga som helst tvivel om deras förmåga att producera bra ICE i stora volymer med hyfsade marginaler.
Det finns stora tvivel om deras förmåga att producera EV.
/fth
Elon kan inte vara helt nöjd med hur det här har utvecklat sig. Ute ur vita huset och Tesla tilltyglat. Återstår att se om han försöker göra en ”Crazy Ivan” nu och gå tillbaka till liberalerna.
Tveksamt om någon vill ha honom faktiskt. Sen är det väldigt hög risk att gå emot Trump med tanke på alla kontrakt och statliga stöd hans bolag uppbär.
Jag har också svårt att se hur han skall kunna komma tillbaka. Jag håller helt med om det vore dumt av honom att gå emot Trump. Då har han inte vunnit något alls på detta.backe skrev: ↑07 apr 2025 15:48Tveksamt om någon vill ha honom faktiskt. Sen är det väldigt hög risk att gå emot Trump med tanke på alla kontrakt och statliga stöd hans bolag uppbär.
Verkar redan ha börjat...
Jo, Elon har ju stöttat Trumps ideer genomgående hittills och det är väl villkoret för att få vara en del av maktapparaten.