Sida 586 av 599

Re: Aktien TSLA

Postat: 11 apr 2025 19:12
av Fredrik j
Bjelke skrev: 11 apr 2025 18:39
Fredrik j skrev: 09 apr 2025 12:35
Magre skrev: 09 apr 2025 11:55
Sabbe skrev: 09 apr 2025 11:32
Q2 i Kina kan bli riktigt starkt

Ja, det kommer att gå bra för amerikanska produkter i Kina framöver. Kanske BYD behöver en ny fabrik?
Nej, det är ju nu man ska komma ihåg att kina trots allt är en diktatur. Man kan ju helt enkelt förbjuda amerikanska produkter på egna marknaden.
Och idag har man i praktiken förbjudit amerikanska produkter i Kina (om dom
importeras iaf)…
Det handlar väl mest om insatsvaror till det amerikanerna köper tillbaka? Soja till djurfoder läste jag. Något mer?

Re: Aktien TSLA

Postat: 11 apr 2025 22:16
av Lurence
spacecoin skrev: 26 mar 2025 12:10
Lurence skrev: 26 mar 2025 10:57
Om det visar sig vara tvärt om så är det bara sorgligt att även Kanadas regering går ut med vinkling som ser negativ ut för Teslas del om det finns en förklaring. De har ju dock inte ljugit, utan bara undanhållit hela sanningen för att styra agendan.
Det verkar väl lite långsökt att Kanadas regering skulle ha någon slags agenda mot Tesla?
Tesla överväger att ta till juridiska åtgärder om missledande uttalanden

”Tesla, genom sin försäljningschef i Kanada, Fereshteh Zeineddin, hävdar att registreringarna var normala och att Transport Canada borde ha förstått situationen bättre. Enligt Tesla handlade det om eftersläpande registreringar av redan sålda bilar, inte om något fusk. Företaget påpekar att dessa rabatter inte gick direkt till Tesla, utan användes för att sänka priset för kunderna, varpå Tesla sedan begärde ersättning från staten”

Re: Aktien TSLA

Postat: 11 apr 2025 22:42
av fth
Lurence skrev: 11 apr 2025 22:16
spacecoin skrev: 26 mar 2025 12:10
Lurence skrev: 26 mar 2025 10:57
Om det visar sig vara tvärt om så är det bara sorgligt att även Kanadas regering går ut med vinkling som ser negativ ut för Teslas del om det finns en förklaring. De har ju dock inte ljugit, utan bara undanhållit hela sanningen för att styra agendan.
Det verkar väl lite långsökt att Kanadas regering skulle ha någon slags agenda mot Tesla?
Tesla överväger att ta till juridiska åtgärder om missledande uttalanden

”Tesla, genom sin försäljningschef i Kanada, Fereshteh Zeineddin, hävdar att registreringarna var normala och att Transport Canada borde ha förstått situationen bättre. Enligt Tesla handlade det om eftersläpande registreringar av redan sålda bilar, inte om något fusk. Företaget påpekar att dessa rabatter inte gick direkt till Tesla, utan användes för att sänka priset för kunderna, varpå Tesla sedan begärde ersättning från staten”
Det har ju hela tiden varit fullständigt uppenbart att detta är den enda rimliga förklaringen.

/fth

Re: Aktien TSLA

Postat: 12 apr 2025 00:10
av HenrikC
Maetlarv skrev: 11 apr 2025 11:59
Nej. Tesla har sagt att de byggt kapacitet för 250k per år och att de haft reservationer som borde räckt ett antal år. Då är 7k på ett kvartal snarare en ekonomisk katastrof.
Tesla skulle alltså kunna köra full produktion under ett kvartal och sedan avveckla produktionslinan och ändå ha bilar så det räcker i två år.

Re: Aktien TSLA

Postat: 12 apr 2025 00:15
av spacecoin
fth skrev: 11 apr 2025 22:42
Lurence skrev: 11 apr 2025 22:16
spacecoin skrev: 26 mar 2025 12:10
Lurence skrev: 26 mar 2025 10:57
Om det visar sig vara tvärt om så är det bara sorgligt att även Kanadas regering går ut med vinkling som ser negativ ut för Teslas del om det finns en förklaring. De har ju dock inte ljugit, utan bara undanhållit hela sanningen för att styra agendan.
Det verkar väl lite långsökt att Kanadas regering skulle ha någon slags agenda mot Tesla?
Tesla överväger att ta till juridiska åtgärder om missledande uttalanden

”Tesla, genom sin försäljningschef i Kanada, Fereshteh Zeineddin, hävdar att registreringarna var normala och att Transport Canada borde ha förstått situationen bättre. Enligt Tesla handlade det om eftersläpande registreringar av redan sålda bilar, inte om något fusk. Företaget påpekar att dessa rabatter inte gick direkt till Tesla, utan användes för att sänka priset för kunderna, varpå Tesla sedan begärde ersättning från staten”
Det har ju hela tiden varit fullständigt uppenbart att detta är den enda rimliga förklaringen.

/fth
Amen. Inte för Kanadas myndigheter. Eller så är det politik. Hur som helst inte konstigt.

Re: Aktien TSLA

Postat: 12 apr 2025 09:24
av Maetlarv
HenrikC skrev: 12 apr 2025 00:10
Maetlarv skrev: 11 apr 2025 11:59
Nej. Tesla har sagt att de byggt kapacitet för 250k per år och att de haft reservationer som borde räckt ett antal år. Då är 7k på ett kvartal snarare en ekonomisk katastrof.
Tesla skulle alltså kunna köra full produktion under ett kvartal och sedan avveckla produktionslinan och ändå ha bilar så det räcker i två år.
Ja, teoretiskt sett borde det vara så om man nu verkligen har byggt upp 250k årskapacitet.
Men jag antar att ambitionen är att introducera billigare varianter så man får upp volymen. Frågan är väl hur mycket man får ner priset utan att gå med förlust och om det räcker för att få upp volymen.
Sedan kanske man kan få igång några exportmarknader även om tullkriget inte gör det lättare.

Men hittills har projektet alltså av allt att döma varit ett ekonomiskt misslyckande.

Re: Aktien TSLA

Postat: 12 apr 2025 17:00
av Hok
Tesla har i veckan introducerat en billigare version som är tvåhjulsdriven. Men det saknas även en hel del annan utrustning också.Bild

Re: Aktien TSLA

Postat: 12 apr 2025 18:04
av spacecoin
Hok skrev: 12 apr 2025 17:00
Tesla har i veckan introducerat en billigare version som är tvåhjulsdriven. Men det saknas även en hel del annan utrustning också.Bild
Tygklädsel och något slags kapell som kostar extra. Jag tror att det är fel väg att gå med denna modell ärligt talat. Tesla har lite kvar att lära om hur man positionerar olika modeller. Samma modell bör inte vara high-end och meh. Det sänker statusen till meh även för high-end.

Man skulle behöva en delad plattform med olika modeller för olika kostnads/kund-segment.

Re: Aktien TSLA

Postat: 12 apr 2025 19:16
av Remuz
spacecoin skrev: 12 apr 2025 18:04

Man skulle behöva en delad plattform med olika modeller för olika kostnads/kund-segment.
Det skulle ju göra Tesla till en biltillverkare. Dom är ju AI och allt annat hype, bilar går inte att motivera aktievärdet med så dom måste gå egna vägar så ingen ser att vad de faktiskt säljer är just… bilar.

Re: Aktien TSLA

Postat: 12 apr 2025 22:09
av Bjelke
Remuz skrev: 12 apr 2025 19:16
spacecoin skrev: 12 apr 2025 18:04

Man skulle behöva en delad plattform med olika modeller för olika kostnads/kund-segment.
Det skulle ju göra Tesla till en biltillverkare. Dom är ju AI och allt annat hype, bilar går inte att motivera aktievärdet med så dom måste gå egna vägar så ingen ser att vad de faktiskt säljer är just… bilar.
Exakt.

Re: Aktien TSLA

Postat: 12 apr 2025 22:58
av fth
Remuz skrev: 12 apr 2025 19:16
spacecoin skrev: 12 apr 2025 18:04

Man skulle behöva en delad plattform med olika modeller för olika kostnads/kund-segment.
Det skulle ju göra Tesla till en biltillverkare. Dom är ju AI och allt annat hype, bilar går inte att motivera aktievärdet med så dom måste gå egna vägar så ingen ser att vad de faktiskt säljer är just… bilar.
Tja, Tesla har ju gått från ingenting till att efter några få år producera världens mest sålda bil tre år i rad, en elbil dessutom, i konkurrens med både traditionella ICE-tillverkare med >100 års försprång och statligt dopade Kina-företag, etc etc., allt detta med bra marginaler och rejäl kassa för ytterligare expansion.

Inte illa pinkat för ett företag som alltså enligt expertisen på TCS inte vet hur man säljer bilar? ;)

/fth

Re: Aktien TSLA

Postat: 12 apr 2025 23:26
av spacecoin
fth skrev: 12 apr 2025 22:58
Remuz skrev: 12 apr 2025 19:16
spacecoin skrev: 12 apr 2025 18:04

Man skulle behöva en delad plattform med olika modeller för olika kostnads/kund-segment.
Det skulle ju göra Tesla till en biltillverkare. Dom är ju AI och allt annat hype, bilar går inte att motivera aktievärdet med så dom måste gå egna vägar så ingen ser att vad de faktiskt säljer är just… bilar.
Tja, Tesla har ju gått från ingenting till att efter några få år producera världens mest sålda bil tre år i rad, en elbil dessutom, i konkurrens med både traditionella ICE-tillverkare med >100 års försprång och statligt dopade Kina-företag, etc etc., allt detta med bra marginaler och rejäl kassa för ytterligare expansion.

Inte illa pinkat för ett företag som alltså enligt expertisen på TCS inte vet hur man säljer bilar? ;)
Det är inte det man säger och det tror jag att du fattar? Att sälja 2M bilar per år utan tillväxt är helt ok, men det är inget som rimligtvis ger en värdering över P/E 10 heller,

Re: Aktien TSLA

Postat: 12 apr 2025 23:45
av Remuz
fth skrev: 12 apr 2025 22:58
Remuz skrev: 12 apr 2025 19:16
spacecoin skrev: 12 apr 2025 18:04

Man skulle behöva en delad plattform med olika modeller för olika kostnads/kund-segment.
Det skulle ju göra Tesla till en biltillverkare. Dom är ju AI och allt annat hype, bilar går inte att motivera aktievärdet med så dom måste gå egna vägar så ingen ser att vad de faktiskt säljer är just… bilar.
Tja, Tesla har ju gått från ingenting till att efter några få år producera världens mest sålda bil tre år i rad, en elbil dessutom, i konkurrens med både traditionella ICE-tillverkare med >100 års försprång och statligt dopade Kina-företag, etc etc., allt detta med bra marginaler och rejäl kassa för ytterligare expansion.

Inte illa pinkat för ett företag som alltså enligt expertisen på TCS inte vet hur man säljer bilar? ;)

/fth
Det var en väldigt fri tolkning av mitt inlägg. Att dom just säljer bilar avslutade ju faktiskt t.o.m. inlägget, men att dom försöker positionera sig som AI och hypebolag för att motivera den milt sagt uppblåsta värdet.

Skönt att se att tråden dock håller på som vanligt. Skriver man något som kan uppfattas som kritik om market cap på Tesla så är man en fiende. Länge leve polariseringen.

Re: Aktien TSLA

Postat: 13 apr 2025 01:08
av fth
Remuz skrev: 12 apr 2025 23:45
fth skrev: 12 apr 2025 22:58
Remuz skrev: 12 apr 2025 19:16
spacecoin skrev: 12 apr 2025 18:04

Man skulle behöva en delad plattform med olika modeller för olika kostnads/kund-segment.
Det skulle ju göra Tesla till en biltillverkare. Dom är ju AI och allt annat hype, bilar går inte att motivera aktievärdet med så dom måste gå egna vägar så ingen ser att vad de faktiskt säljer är just… bilar.
Tja, Tesla har ju gått från ingenting till att efter några få år producera världens mest sålda bil tre år i rad, en elbil dessutom, i konkurrens med både traditionella ICE-tillverkare med >100 års försprång och statligt dopade Kina-företag, etc etc., allt detta med bra marginaler och rejäl kassa för ytterligare expansion.

Inte illa pinkat för ett företag som alltså enligt expertisen på TCS inte vet hur man säljer bilar? ;)

/fth
Det var en väldigt fri tolkning av mitt inlägg. Att dom just säljer bilar avslutade ju faktiskt t.o.m. inlägget, men att dom försöker positionera sig som AI och hypebolag för att motivera den milt sagt uppblåsta värdet.

Skönt att se att tråden dock håller på som vanligt. Skriver man något som kan uppfattas som kritik om market cap på Tesla så är man en fiende. Länge leve polariseringen.
Det var egentligen inte market cap och ”sidoverksamheter” jag kommenterade utan diskussionen om hur Tesla borde positionera sig med modellutbud.

Det är förstås möjligt att dom nu faktiskt har gått vilse, men jag tror det är svårt att argumentera mot att dom har lyckats ganska med detta hittills, trots att dom inte lyssnat på gängse kunskap om hur man ”bör” göra.

Jag kommer iaf ge dom ”the benefit of the doubt” ett tag till.

/fth

Re: Aktien TSLA

Postat: 13 apr 2025 06:58
av RareEarth
fth skrev: 13 apr 2025 01:08
Remuz skrev: 12 apr 2025 23:45
fth skrev: 12 apr 2025 22:58
Remuz skrev: 12 apr 2025 19:16
spacecoin skrev: 12 apr 2025 18:04

Man skulle behöva en delad plattform med olika modeller för olika kostnads/kund-segment.
Det skulle ju göra Tesla till en biltillverkare. Dom är ju AI och allt annat hype, bilar går inte att motivera aktievärdet med så dom måste gå egna vägar så ingen ser att vad de faktiskt säljer är just… bilar.
Tja, Tesla har ju gått från ingenting till att efter några få år producera världens mest sålda bil tre år i rad, en elbil dessutom, i konkurrens med både traditionella ICE-tillverkare med >100 års försprång och statligt dopade Kina-företag, etc etc., allt detta med bra marginaler och rejäl kassa för ytterligare expansion.

Inte illa pinkat för ett företag som alltså enligt expertisen på TCS inte vet hur man säljer bilar? ;)

/fth
Det var en väldigt fri tolkning av mitt inlägg. Att dom just säljer bilar avslutade ju faktiskt t.o.m. inlägget, men att dom försöker positionera sig som AI och hypebolag för att motivera den milt sagt uppblåsta värdet.

Skönt att se att tråden dock håller på som vanligt. Skriver man något som kan uppfattas som kritik om market cap på Tesla så är man en fiende. Länge leve polariseringen.
Det var egentligen inte market cap och ”sidoverksamheter” jag kommenterade utan diskussionen om hur Tesla borde positionera sig med modellutbud.

Det är förstås möjligt att dom nu faktiskt har gått vilse, men jag tror det är svårt att argumentera mot att dom har lyckats ganska med detta hittills, trots att dom inte lyssnat på gängse kunskap om hur man ”bör” göra.

Jag kommer iaf ge dom ”the benefit of the doubt” ett tag till.

/fth
Det intressanta är att titta framåt. Om vi håller oss till bilar, vad har Tesla under utveckling som kan försvara marknadspositionen kommande fem år?

Re: Aktien TSLA

Postat: 13 apr 2025 08:47
av spacecoin
fth skrev: 13 apr 2025 01:08
Det var egentligen inte market cap och ”sidoverksamheter” jag kommenterade utan diskussionen om hur Tesla borde positionera sig med modellutbud.

Det är förstås möjligt att dom nu faktiskt har gått vilse, men jag tror det är svårt att argumentera mot att dom har lyckats ganska med detta hittills, trots att dom inte lyssnat på gängse kunskap om hur man ”bör” göra.

Jag kommer iaf ge dom ”the benefit of the doubt” ett tag till.
Som jag sagt länge så är biltillverkning en skitbransch, och ett race to the bottom i o m elbilens intåg. Kreti och pleti kan slänga ihop en elbil på nolltid nu. Xiaomi tog det 2 år. Det finns ingen teknisk moat. Om telefoner hade funkat som bilar hadeingen köp Apple. Man kan byta bil helt baserat på behov. Ingen inlåsning.

Tesla har haft ett stort tekniskt försprång som first-mover och utan egen ryggsäck men jag upplever att det är i det närmaste borta om du kollar i Kina.

MY är en succé och det är en fin bil som tilltalat många. Att MY varit den bäst säljande bilen under några år är en kombination av bidrag, allt fokus på ”grönt” och bristande konkurrens i det segmentet.

Jag tror att vi kommer att se en sjunkande ASP pga att den enda strategin verkar vara att plocka bort saker ur modellerna och göra billigare bilar. Singapore MY är ett exempel. Jag tror inte det är en bra strategi.

Stillastående försäljning och sjunkande ASP helt enkelt. Man tappar marknadsandelar snabbt.

Att CT verkar bli en flopp håller du väl med om? Den går ju inte att tillverka med lönsamhet på ett bra tag iom 48V etc.

Sedan tycker jag att det är lite konstigt att koppla bort P/E och tillväxt om man nu ska diskutera detta i denna tråd. Att Tesla verkar ha problem på många fronter råder det väl ingen tvekan om? Varumärket, modellutbud, konkurrens, sjunkande marknadsandelar och sjunkande marginaler SAMT enorm Kina-exponering.

Re: Aktien TSLA

Postat: 13 apr 2025 14:20
av Maw
spacecoin skrev: 13 apr 2025 08:47
Tesla har haft ett stort tekniskt försprång som first-mover och utan egen ryggsäck men jag upplever att det är i det närmaste borta om du kollar i Kina.

MY är en succé och det är en fin bil som tilltalat många. Att MY varit den bäst säljande bilen under några år är en kombination av bidrag, allt fokus på ”grönt” och bristande konkurrens i det segmentet.
Ja, och när MY sålde som bäst var Tesla ett starkt attraherande varumärke för de flesta, nu har det istället tack vare Elon blivit starkt motbjudande för väldigt många.

Re: Aktien TSLA

Postat: 13 apr 2025 14:55
av repulsiv
fth skrev: 07 apr 2025 09:21
Toyota producerar och säljer c:a 1/12 av Teslas volymer inom EV, med största sannolikhet med rejält negativa marginaler.
..Men totalt sett producerar toyota mer än tre gånger så många fordon som tesla, och jag gissar till bättre marginaler.

Dessutom med en ökande försäljning, när tesla backar.
Toyotas EV-"strategi" är ungefär lika trovärdig som deras batteri-strategi, där dom som bekant många gånger (2014, 2017, 2020, 2021, 2023, 2024) har påstått att dom inom kort kommer att producera solid state-batterier i stora volymer och revolutionera hela EV-marknaden.
Hrrm.. host host.. pratar du om tesla nu eller ? :D ..företaget som är väldsbäst i att lova saker som aldrig kommer ? :D
Nej, som sagt, Toyota saknar all trovärdighet i detta segment, och har allt att bevisa.
Toyota är (i likhet med de flesta japaner) extremt bra på att anpassa och förbättra saker, titta bara
hur den nuvarnde elmodellen har gått från att vara utskälld till att få bra kritik i takt med att man fixat
det som kritiserades, nästa modell kommer förstås att dra nytta av det man lärde sig här osv.

Detta är ju något tesla är notoriskt dåliga på.
Det finns inga som helst tvivel om deras förmåga att producera bra ICE i stora volymer med hyfsade marginaler.

Det finns stora tvivel om deras förmåga att producera EV.
Vad är det som gör att du tror att dom inte skulle kunna göra det ? toyota har betydligt mer erfarenhet av batterier i bilar än tesla om man ska se det så, och har tagit en hyfsat stor andel med En EV-modell under kort tid.

Men framförallt har man en kundbas som gärna vill stanna som kunder oavsett vad bilen drivs på.

Det handlar mer om vad företeget vill göra i detta fallet skulle jag tro.

Re: Aktien TSLA

Postat: 14 apr 2025 00:07
av Airlift
Sitter de på en oönskad mängd CT?
https://www.forbes.com/sites/jimgorzela ... es-report/

Re: Aktien TSLA

Postat: 14 apr 2025 07:50
av spacecoin
Airlift skrev: 14 apr 2025 00:07
Sitter de på en oönskad mängd CT?
https://www.forbes.com/sites/jimgorzela ... es-report/
Det är väl-rapporterat om att man dels dragit ned på skiften och har svårt att sälja CT av olika skäl.

Re: Aktien TSLA

Postat: 14 apr 2025 09:01
av fth
spacecoin skrev: 14 apr 2025 07:50
Airlift skrev: 14 apr 2025 00:07
Sitter de på en oönskad mängd CT?
https://www.forbes.com/sites/jimgorzela ... es-report/
Det är väl-rapporterat om att man dels dragit ned på skiften och har svårt att sälja CT av olika skäl.
Det står som sagt tämligen klart att CT sannolikt inte säljer som förväntat/önskat.

Just den artikeln ger jag dock inte särskilt mycket för, det är uppenbart redan i rubriken att författaren inte vet något öht om Teslas affärsmodell, "Tesla dealers" existerar som bekant inte.

/fth

Re: Aktien TSLA

Postat: 14 apr 2025 09:04
av spacecoin
fth skrev: 14 apr 2025 09:01
spacecoin skrev: 14 apr 2025 07:50
Airlift skrev: 14 apr 2025 00:07
Sitter de på en oönskad mängd CT?
https://www.forbes.com/sites/jimgorzela ... es-report/
Det är väl-rapporterat om att man dels dragit ned på skiften och har svårt att sälja CT av olika skäl.
Det står som sagt tämligen klart att CT sannolikt inte säljer som förväntat/önskat.

Just den artikeln ger jag dock inte särskilt mycket för, det är uppenbart redan i rubriken att författaren inte vet något öht om Teslas affärsmodell, "Tesla dealers" existerar som bekant inte.
Jag lägger inget värde i artikeln då jag bara skummade. Men att du hackar på ett begrepp i en rubrik tycker jag är lite detaljerat? Begreppet Tesla dealer/dealership är relativt vanligt förekommande i USA även om det tekniskt sett är felaktigt.

Att Forbes generellt är crowdsourced med högst varierande kvalitet kan jag köpa.

Re: Aktien TSLA

Postat: 14 apr 2025 09:11
av fth
spacecoin skrev: 14 apr 2025 09:04
fth skrev: 14 apr 2025 09:01
spacecoin skrev: 14 apr 2025 07:50
Airlift skrev: 14 apr 2025 00:07
Sitter de på en oönskad mängd CT?
https://www.forbes.com/sites/jimgorzela ... es-report/
Det är väl-rapporterat om att man dels dragit ned på skiften och har svårt att sälja CT av olika skäl.
Det står som sagt tämligen klart att CT sannolikt inte säljer som förväntat/önskat.

Just den artikeln ger jag dock inte särskilt mycket för, det är uppenbart redan i rubriken att författaren inte vet något öht om Teslas affärsmodell, "Tesla dealers" existerar som bekant inte.
Jag lägger inget värde i artikeln då jag bara skummade. Men att du hackar på ett begrepp tycker jag är lite konstigt. Begreppet Tesla dealership är vanligt förekommande i USA.
Hela grunden för artikeln är att enligt ospecificerade källor "Tesla dealers" vägrar inbyten och att "other brand dealers" är tveksamma.

Både försäljning och inbyte hanteras som bekant centralt av Tesla, inte via "dealers".

När en journalist så uppenbart saknar koll på grundläggande fakta om ämnet förkastar iaf jag artikeln i sin helhet.

Därmed inte sagt att uppgifterna om vikande andrahandsmarknad för CT är felaktiga, men just denna artikel är inte källan att använda.

/fth

Re: Aktien TSLA

Postat: 14 apr 2025 09:18
av spacecoin
fth skrev: 14 apr 2025 09:11
spacecoin skrev: 14 apr 2025 09:04
fth skrev: 14 apr 2025 09:01
spacecoin skrev: 14 apr 2025 07:50
Airlift skrev: 14 apr 2025 00:07
Sitter de på en oönskad mängd CT?
https://www.forbes.com/sites/jimgorzela ... es-report/
Det är väl-rapporterat om att man dels dragit ned på skiften och har svårt att sälja CT av olika skäl.
Det står som sagt tämligen klart att CT sannolikt inte säljer som förväntat/önskat.

Just den artikeln ger jag dock inte särskilt mycket för, det är uppenbart redan i rubriken att författaren inte vet något öht om Teslas affärsmodell, "Tesla dealers" existerar som bekant inte.
Jag lägger inget värde i artikeln då jag bara skummade. Men att du hackar på ett begrepp tycker jag är lite konstigt. Begreppet Tesla dealership är vanligt förekommande i USA.
Hela grunden för artikeln är att enligt ospecificerade källor "Tesla dealers" vägrar inbyten och att "other brand dealers" är tveksamma.

Både försäljning och inbyte hanteras som bekant centralt av Tesla, inte via "dealers".

När en journalist så uppenbart saknar koll på grundläggande fakta om ämnet förkastar iaf jag artikeln i sin helhet.

Därmed inte sagt att uppgifterna om vikande andrahandsmarknad för CT är felaktiga, men just denna artikel är inte källan att använda.

/fth
Forbes skribenter är i allmänhet inte journalister skulle jag säga. Men journalister brukar uttrycka sig som i texten, och man brukar väl inte vara mer specifika kring källor än så här?

Både du och jag tror jag är överens om att CT verkar floppa. Det är kvalitetsproblem, imageproblem, och eventuellt bara en ful (eller i vart fall en nisch) bil som inte tilltalar massmarknaden.

Min bild är att när Tesla inte vill ta ett inbyte så skambudar man snarare än att säga nej, men det kanske skiljer sig regionalt?

Re: Aktien TSLA

Postat: 14 apr 2025 10:23
av Fredrik j
fth skrev: 14 apr 2025 09:11
spacecoin skrev: 14 apr 2025 09:04
fth skrev: 14 apr 2025 09:01
spacecoin skrev: 14 apr 2025 07:50
Airlift skrev: 14 apr 2025 00:07
Sitter de på en oönskad mängd CT?
https://www.forbes.com/sites/jimgorzela ... es-report/
Det är väl-rapporterat om att man dels dragit ned på skiften och har svårt att sälja CT av olika skäl.
Det står som sagt tämligen klart att CT sannolikt inte säljer som förväntat/önskat.

Just den artikeln ger jag dock inte särskilt mycket för, det är uppenbart redan i rubriken att författaren inte vet något öht om Teslas affärsmodell, "Tesla dealers" existerar som bekant inte.
Jag lägger inget värde i artikeln då jag bara skummade. Men att du hackar på ett begrepp tycker jag är lite konstigt. Begreppet Tesla dealership är vanligt förekommande i USA.
Hela grunden för artikeln är att enligt ospecificerade källor "Tesla dealers" vägrar inbyten och att "other brand dealers" är tveksamma.

Både försäljning och inbyte hanteras som bekant centralt av Tesla, inte via "dealers".

När en journalist så uppenbart saknar koll på grundläggande fakta om ämnet förkastar iaf jag artikeln i sin helhet.

Därmed inte sagt att uppgifterna om vikande andrahandsmarknad för CT är felaktiga, men just denna artikel är inte källan att använda.

/fth
Det där med att inbyte hanteras ”centralt” hos Tesla, hur går det rent praktiskt till?
Någon typ av förankring på den lokala marknaden behövs väl? Känns ju märkligt att bestämma sån på huvudkontoret i texas. Men du kanske menar specifikt CT? Den säljs ju bara i USA så där kanske det fungera