Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Sabbe

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Sabbe skrev: 14 apr 2025 10:29
[tweet]
redan postat i fsd-tråden.

Här är mitt svar:
"Full Self-Driving Hardware on All Teslas" Uploaded on Oct 20, 2016 at 9:41 am

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev: 14 apr 2025 10:23
fth skrev: 14 apr 2025 09:11
spacecoin skrev: 14 apr 2025 09:04
fth skrev: 14 apr 2025 09:01
spacecoin skrev: 14 apr 2025 07:50

Det är väl-rapporterat om att man dels dragit ned på skiften och har svårt att sälja CT av olika skäl.
Det står som sagt tämligen klart att CT sannolikt inte säljer som förväntat/önskat.

Just den artikeln ger jag dock inte särskilt mycket för, det är uppenbart redan i rubriken att författaren inte vet något öht om Teslas affärsmodell, "Tesla dealers" existerar som bekant inte.
Jag lägger inget värde i artikeln då jag bara skummade. Men att du hackar på ett begrepp tycker jag är lite konstigt. Begreppet Tesla dealership är vanligt förekommande i USA.
Hela grunden för artikeln är att enligt ospecificerade källor "Tesla dealers" vägrar inbyten och att "other brand dealers" är tveksamma.

Både försäljning och inbyte hanteras som bekant centralt av Tesla, inte via "dealers".

När en journalist så uppenbart saknar koll på grundläggande fakta om ämnet förkastar iaf jag artikeln i sin helhet.

Därmed inte sagt att uppgifterna om vikande andrahandsmarknad för CT är felaktiga, men just denna artikel är inte källan att använda.

/fth
Det där med att inbyte hanteras ”centralt” hos Tesla, hur går det rent praktiskt till?
Någon typ av förankring på den lokala marknaden behövs väl? Känns ju märkligt att bestämma sån på huvudkontoret i texas. Men du kanske menar specifikt CT? Den säljs ju bara i USA så där kanske det fungera
Nu är vi väl kanske lite OT, men prissättning av inbyte hanteras online och centralt för samtliga modeller, både i USA och i alla andra marknader, det lokala servicecentret hanterar endast inspektion och bedömning av skick.

Prissättning sker med en algoritm, som rimligen tar hänsyn till lokala marknadsförhållanden, men detta sker alltså centralt, inte lokalt av respektive SC-chef el dyl.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 14 apr 2025 11:47
Prissättning sker med en algoritm, som rimligen tar hänsyn till lokala marknadsförhållanden, men detta sker alltså centralt, inte lokalt av respektive SC-chef el dyl.
Nu tror jag det du säger till stor del låter rimligt, men är det här killgissningar eller något du vet? Jag har inte sett någon som skrivit om detta.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

spacecoin skrev: 14 apr 2025 12:06
fth skrev: 14 apr 2025 11:47
Nu tror jag det du säger till stor del låter rimligt, men är det här killgissningar eller något du vet? Jag har inte sett någon som skrivit om detta.
Att tesla gör så låter i sig rimligt, men att det skulle vara bästa metoden för att få koll på det lokala marknadsvärdet vid varje tidpunkt låter ju mindre rimligt.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Inlägg av Airlift »

fth skrev: 14 apr 2025 09:01
spacecoin skrev: 14 apr 2025 07:50
Airlift skrev: 14 apr 2025 00:07
Sitter de på en oönskad mängd CT?
https://www.forbes.com/sites/jimgorzela ... es-report/
Det är väl-rapporterat om att man dels dragit ned på skiften och har svårt att sälja CT av olika skäl.
Det står som sagt tämligen klart att CT sannolikt inte säljer som förväntat/önskat.

Just den artikeln ger jag dock inte särskilt mycket för, det är uppenbart redan i rubriken att författaren inte vet något öht om Teslas affärsmodell, "Tesla dealers" existerar som bekant inte.

/fth
Ja man kanske kallar deras utlämningsställe för ”dealership” slentrianmässigt? För när jag fråga om inbyte på min tidigare så blev jag i vart fall kontaktad av närmsta utlämningsställe.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
Maetlarv

Inlägg av Maetlarv »

Det upptrappade handelskriget mellan Usa och Kina riskerar nog få negativ påverkan på Teslas försäljning i Kina.
Tidigare påverkan pga Elons krumbukter som sannolikt haft ganska stor negativ påverkan på försäljningen i Europa och Usa påverkade ju inte Kina alls. Kineser har ju tex inga problem med eller intresse för att Elon propagerat för minskat Ukrainastöd.

Nu är saken i ett helt annat läge, handelskriget gör att Usafientliga stämningar sprids i Kina och uppmuntras av regimen. Tesla och övriga amerikanska biltillverkares försäljning kommer nog att påverkas av detta. Oklart om Elons nära koppling till administrationen gör att Tesla påverkas mer eller inte. Inte alls säkert att kineserna får samma bild av Elon och kopplingen till Trump som vi får, Elon kanske fortfarande är ”god” i Kina, jag vet inte.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

https://app.saytechnologies.com/tesla-2025-q1

Mina favoriter från toppen:
"When will FSD unsupervised be available for personal use on personally-owned cars?"
"Robotaxi still on track for this year?"

🍿🍿🍿
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Att Tesla inte växer volymmässigt i en expansiv marknad är häpnadsväckande
IMG_0173.jpeg
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

spacecoin skrev: 15 apr 2025 15:51

"When will FSD unsupervised be available for personal use on personally-owned cars?"

🍿🍿🍿
Jodå - och nu blev det tullarnas fel att Cybercab och Semi försenas: https://www.di.se/live/tesla-stoppar-im ... -cybercab/

Det såg väl ingen komma... :roll:
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

TSLA upp 70% på 1 år 8-)
Glad Påsk alla lyckliga ägare
IMG_7664.jpeg
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
HenrikC

Inlägg av HenrikC »

spacecoin skrev: 16 apr 2025 09:34
1985: Att IBM inte växer volymmässigt i en expansiv marknad är häpnadsväckande

2005: Att Nokia inte växer volymmässigt i en expansiv marknad är häpnadsväckande

Både IBM och Nokia står starka än idag, men med tyngdpunkten på andra områden än de hade förr. Företag utvecklas. Ser Tesla att det finns andra områden som är mer lönsamma lägger man ner bilarna, på samma sätt som IBM lade ner skrivmaskiner och persondatorer.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

roffe_s skrev: 16 apr 2025 10:04
spacecoin skrev: 15 apr 2025 15:51

🍿🍿🍿
Jodå - och nu blev det tullarnas fel att Cybercab och Semi försenas: https://www.di.se/live/tesla-stoppar-im ... -cybercab/

Det såg väl ingen komma... :roll:
Källan:
https://www.reuters.com/business/autos- ... 025-04-16/
backe

Inlägg av backe »

HenrikC skrev: 16 apr 2025 10:24
spacecoin skrev: 16 apr 2025 09:34
1985: Att IBM inte växer volymmässigt i en expansiv marknad är häpnadsväckande

2005: Att Nokia inte växer volymmässigt i en expansiv marknad är häpnadsväckande

Både IBM och Nokia står starka än idag, men med tyngdpunkten på andra områden än de hade förr. Företag utvecklas. Ser Tesla att det finns andra områden som är mer lönsamma lägger man ner bilarna, på samma sätt som IBM lade ner skrivmaskiner och persondatorer.
Verkar inte orimligt att Tesla följer i Nokias fotspår och hittar andra områden som är "mer" lönsamma.
2025-04-16 10_34_01-Nokia Oyj (NOK) Stock Price, News, Quote & History - Yahoo Finance.png
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Om man inte tycker det är nog med spänning i $TSLA med volatilitet och valutarisker så kan man nu på Nordnet även sätta sprätt på sina pengar i förhandeln: :D

https://www.nordnet.se/blogg/forhandel-usa/

/fth
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

fth skrev: 16 apr 2025 13:14
Om man inte tycker det är nog med spänning i $TSLA med volatilitet och valutarisker så kan man nu på Nordnet även sätta sprätt på sina pengar i förhandeln: :D

/fth
Skämt åsido så kan detta ju faktiskt vara användbart t.ex. i samband med rapportering, earnings calls etc. Vi på TCS är ju sannolikt mer informerad än dom flesta som handlar i aktien, och i Sverige är vi ju hyfsat alerta flera timmar innan USA vaknar.

Både priser och spread kan ju dock skilja sig rejält mot normal handel, så försiktighet rekommenderas... ;)

Hur ser det ut hos andra nätmäklare, är för-/efterhandel vanligt förekommande?

/fth
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

fth skrev: 16 apr 2025 13:26
fth skrev: 16 apr 2025 13:14

/fth
Skämt åsido så kan detta ju faktiskt vara användbart t.ex. i samband med rapportering, earnings calls etc. Vi på TCS är ju sannolikt mer informerad än dom flesta som handlar i aktien, och i Sverige är vi ju hyfsat alerta flera timmar innan USA vaknar.

Både priser och spread kan ju dock skilja sig rejält mot normal handel, så försiktighet rekommenderas... ;)

Hur ser det ut hos andra nätmäklare, är för-/efterhandel vanligt förekommande?

/fth
Ja det kan vara oerhört användbart med möjligheten till utökad handel i t ex
premarket. Men varför från kl 13 och inte kl 10?
Såg att Nordnet hade lite mer nyheter i närtid.

"Storsatsning på aktiva kunder
Vi jobbar ständigt med att stärka vårt tradingerbjudande. I mars lanserades algoritmisk handel och innan sommaren utökar vi med en rad nya spännande marknader och ett nytt valutakonto för ISK.

Lanseringen av förhandel ligger helt i linje med denna expansion, då den ger våra aktieintresserade kunder möjlighet att använda sig av en mer flexibel strategi och agera på finansiella nyheter, kvartalsrapporter eller politiska beslut som offentliggörs innan börsen öppnar."

Jag använder mig av Avanza, Nordnet och Pareto.
Hos Pareto kan man handla TSLA och amerikanska ETF:er som t ex TSLZ och TSLL
från kl 10.00 till 22:55. Pretty nice!
Bra att Nordnet steppar upp lite nu. Återstår att se om Avanza kan utöka
handelstimmarna också för amerikanska aktier. Dom har iaf startat med
manuell växling till USD så man slipper dom höga växlingskostnaderna.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Larofo skrev: 16 apr 2025 14:57
Men varför från kl 13 och inte kl 10?
Ja, det är ju lite märkligt. :?

När jag läste meddelandet första gången så tolkade jag det som att det bara var idag, första dagen, som handeln startade 13:00, men det verkar onekligen som det alltid är begränsat till att starta 13:00.

Vid stora händelser, earnings call etc så brukar ju prisförändringar redan ha skett i spannet 10:00 - 13:00, så en hel del av poängen försvinner ju när dom begränsar på det här sättet.

/fth
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Inte ens Tesla själva tror på att FSD och Robotaxi är särskilt lönsamma…

https://electrek.co/2025/04/16/elon-mus ... ose-money/

Har de inte läst Cathys och Tashas analyser? 😂
Magre

Inlägg av Magre »

Screenshot_20250419_071853_Chrome.jpg
"Plans for new vehicles, including more affordable models, remain on track for start of production in the first half of 2025. These vehicles will utilize aspects of the next generation platform as well as aspects of our current platforms and will be produced on the same manufacturing lines as our current vehicle line‑up."

Illa om sant. Hur kan man på Q1an sitta och säga ovan?
Inte mycket tid kvar på "first half of 2025", dessutom "start of production".
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Magre skrev: 19 apr 2025 07:24

"Plans for new vehicles, including more affordable models, remain on track for start of production in the first half of 2025. These vehicles will utilize aspects of the next generation platform as well as aspects of our current platforms and will be produced on the same manufacturing lines as our current vehicle line‑up."

Problemet är ju att det troligen inte är en ny modell utan snikversioner av befintliga.

Det blir risk för att man inte når nya köpare men sänker ASP och premiumstatusen ytterligare som enda effekt.

Det är ett knepigt läge.

Här är MY Singapore - Är det on brand för Tesla och MY med 0-100 på 10s? Nackdelen med ett smalt modellprogram…
IMG_1442.jpeg
Magre

Inlägg av Magre »

spacecoin skrev: 19 apr 2025 09:18

Problemet är ju att det troligen inte är en ny modell utan snikversioner av befintliga.

Det blir risk för att man inte når nya köpare men sänker ASP och premiumstatusen ytterligare som enda effekt.

Det är ett knepigt läge.

Här är MY Singapore - Är det on brand för Tesla och MY med 0-100 på 10s? Nackdelen med ett smalt modellprogram…
IMG_1442.jpeg
Screenshot_20250419_092604_Chrome.jpg
T.o.m uberbulls verkar inte tycka att det platsar som "new vehicles".
Man kan ju då undra vad "utilize aspects of the next generation platform" innebär. Knappast handvevade fönster och textilklädsel...
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Det är ett knepigt läge.

IMG_1442.jpeg
Jag håller helt med om att den typen av snikversioner inte känns särskilt hållbart, varken för lönsamhet eller varumärket.

Med det sagt, just den versionen är l förhoppningsvis en ”one off” för att matcha vissa väldigt specifika skatteregler i Singapore, i likhet med den modell man skapade för Kanada i en liknande situation.

Jag tror (och hoppas) kanske inte just detta är någon strategi.

/fth
Maetlarv

Inlägg av Maetlarv »

fth skrev: 19 apr 2025 10:52

Det är ett knepigt läge.

IMG_1442.jpeg
Jag håller helt med om att den typen av snikversioner inte känns särskilt hållbart, varken för lönsamhet eller varumärket.

Med det sagt, just den versionen är l förhoppningsvis en ”one off” för att matcha vissa väldigt specifika skatteregler i Singapore, i likhet med den modell man skapade för Kanada i en liknande situation.

/fth
Jag tycker inte det är något problem att bredda befintliga modeller med snikversioner för att matcha skatteregler och för att få in även snåla/ prismedvetna/ ”fattiga” kunder för att hålla uppe volymer när man har ledig kapacitet. Så gör i princip alla tillverkare och det verkar ekonomiskt förnuftigt, även om det kanske kan vattna ur varumärket lite.

Andra löser ju detta genom att ha speciella varumärken för snikmodellerna tex Dacia hos Renault eller Skoda hos VW-koncernen.

Men snikmodellerns löser ju inte problemet att Teslas modellutbud totalt sett är lite smalt och förnyelsen lite långsam.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Maetlarv skrev: 19 apr 2025 13:00
fth skrev: 19 apr 2025 10:52

Det är ett knepigt läge.

IMG_1442.jpeg

/fth
Jag tycker inte det är något problem att bredda befintliga modeller med snikversioner för att matcha skatteregler och för att få in även snåla/ prismedvetna/ ”fattiga” kunder för att hålla uppe volymer när man har ledig kapacitet. Så gör i princip alla tillverkare och det verkar ekonomiskt förnuftigt, även om det kanske kan vattna ur varumärket lite.

Andra löser ju detta genom att ha speciella varumärken för snikmodellerna tex Dacia hos Renault eller Skoda hos VW-koncernen.

Men snikmodellerns löser ju inte problemet att Teslas modellutbud totalt sett är lite smalt och förnyelsen lite långsam.
Louis Vuitton-märket kommer inte att börja sälja billiga saker, även om de skulle tjäna mer pengar kortsiktigt och nå flera kunder.

Nu är inte Tesla ultra-highend som t ex Bentley. Sedan kommer Porsche, Audi, VW, Skoda.

Det går inte att ha ett exklusivt varumärke om man vill få de köpare som vill ha billiga bilar.

Bilar är statusmarkörer för många.
Skriv svar