Sida 595 av 599

Re: Aktien TSLA

Postat: 16 maj 2025 16:48
av spacecoin
Fredrik j skrev: 16 maj 2025 16:12
Jag tycker det är motsägesefullt att man satsar på robocab samtidigt som man satsar på roboten. Om roboten skulle bli verklighet och FSD mjukvaran skulle fungera är det väl bara att utrusta roboten med hårdvaran för att kunna processa FSD och sen kan vilken gammal bil som helst bli självkörande.
Taxichauffören är 60-80% av kostnaden men det är ju också ett låglöneyrke. Skulle verkligen lönekostnaden för alla i-världens taxichaufförer räcka för att ge Tesla den avkastningen som krävs för att fortsätta vara världens dyraste företag?
Om man bortser från att roboten är en fantasiprodukt för den här typen av tillämpning så krävs det fler och bättre placerade kameror och andra sensorer för att köra en bil autonomt i dagsläget än vad roboten har. Vidare är det en mängd problem med att få en robot att använda pedaler och ratt som borde vara uppenbara.

Försök att bygga en robot som bara kan hantera pedalerna tillförlitligt i en bil när den åker omkring i sidled är troligen ett flerårs-projekt.

Moravecs paradox igen.

Robotar är mjukvarumässigt och hårdvarumässigt specialdesignade per användningsområde idag och allt annat är i dagsläget science-fiction.

Re: Aktien TSLA

Postat: 16 maj 2025 17:36
av Fredrik j
spacecoin skrev: 16 maj 2025 16:48
Fredrik j skrev: 16 maj 2025 16:12
Jag tycker det är motsägesefullt att man satsar på robocab samtidigt som man satsar på roboten. Om roboten skulle bli verklighet och FSD mjukvaran skulle fungera är det väl bara att utrusta roboten med hårdvaran för att kunna processa FSD och sen kan vilken gammal bil som helst bli självkörande.
Taxichauffören är 60-80% av kostnaden men det är ju också ett låglöneyrke. Skulle verkligen lönekostnaden för alla i-världens taxichaufförer räcka för att ge Tesla den avkastningen som krävs för att fortsätta vara världens dyraste företag?
Om man bortser från att roboten är en fantasiprodukt för den här typen av tillämpning så krävs det fler och bättre placerade kameror och andra sensorer för att köra en bil autonomt i dagsläget än vad roboten har. Vidare är det en mängd problem med att få en robot att använda pedaler och ratt som borde vara uppenbara.

Försök att bygga en robot som bara kan hantera pedalerna tillförlitligt i en bil när den åker omkring i sidled är troligen ett flerårs-projekt.

Moravecs paradox igen.

Robotar är mjukvarumässigt och hårdvarumässigt specialdesignade per användningsområde idag och allt annat är i dagsläget science-fiction.
Naturligtvis kan man inte bortse från det. Resonemanget bygger ju på att både robot Taxi och robotar är realistiska. Externa kameror går väl att fixera på karossen med sugpropp. På ratten kan ju en manövrering enhet placeras och gas och broms kan ju också förses med utrustning. Roboten behöver ju inte fysiskt trampa på pedaler utan servo utrustning skulle ju gå att koppla in mot robotens styrdator. Om alltihop var realistisk vill säga.

Re: Aktien TSLA

Postat: 16 maj 2025 19:07
av Sabbe

Re: Aktien TSLA

Postat: 16 maj 2025 21:17
av Sabbe

Re: Aktien TSLA

Postat: 16 maj 2025 22:28
av repulsiv
Man undrar ju om dom där verkligen är så korkade, eller om dom bara försöker pumpa upp kursen, jag tror det sistnämda.

Re: Aktien TSLA

Postat: 16 maj 2025 23:19
av Remuz
fth skrev: 16 maj 2025 15:27
Remuz skrev: 16 maj 2025 14:37
CAGR 20-50% absolut, känns ändå i underkant. Problemet är att det inte kommer finnas marginal.

Säg att föraren är 70% av kostnaden enligt ovan. En resa kostar 100 (spelar ingen roll med enhet).
I början kan den förarlösa taxin ta marknad genom att erbjuda resor som kostar 80 och då ha en totalkostnad på 30, därmed 50 i marginal per resa. Det kommer fungera på en omättad marknad, precis så som vi såg på elbilsmarknaden när model 3 kom och begagnatpriset var bananas. När ett annat bolag ser marginalen som finns kommer dom hoppa in med mindre marginal och ta 60 för samma resa och göra 30 i vinst. Till slut är marknaden så mättad att marginalen är för låg för nyetablering och tillräckligt hög för underhåll, precis som elbilsmarknaden.

Grundläggande marknadsekonomi är dock inget som påverkar TSLA på börsen då aktien styrs helt av känslor, drömmar och lögner…
Vad gäller FSD så är jag också skeptisk till huruvida Tesla kommer att lyckas, men jag håller inte med ditt resonemang ovan, tesen att "När ett annat bolag ser marginalen som finns kommer dom hoppa in [...]" är fullständigt orealistisk.

/fth
Jag missuppfattade. Dock gäller samma resonemang för batterilager, dock tror jag Tesla har en chans att vara lite first-mover där, dvs ha marginal en stund

Re: Aktien TSLA

Postat: 17 maj 2025 07:46
av backe
Sabbe skrev: 16 maj 2025 21:17
Bara att anta några andra siffror för önskat resultat. Man kan även byta ut Optimus till valfri annan produkt(inte Robotaxi år 2020) och anta lite siffror där.

Fantastiskt om jag ska vara ärlig.

Re: Aktien TSLA

Postat: 17 maj 2025 09:32
av Sabbe

Re: Aktien TSLA

Postat: 17 maj 2025 20:45
av Credde
Sabbe skrev: 17 maj 2025 09:32
Nu känner jag inte siffrorna men varför är inte VW, Kia, Hyundai och BYD med?

Re: Aktien TSLA

Postat: 17 maj 2025 21:30
av fth
Credde skrev: 17 maj 2025 20:45
Sabbe skrev: 17 maj 2025 09:32
Nu känner jag inte siffrorna men varför är inte VW, Kia, Hyundai och BYD med?
Endast ”rena” EV-tillverkare.

/fth

Re: Aktien TSLA

Postat: 17 maj 2025 21:32
av repulsiv
fth skrev: 17 maj 2025 21:30
Endast ”rena” EV-tillverkare.
Som ford menar du ? :)

..Det är nog snarare så att man valt ut de värsta exemplen och ignorerat det som motsäger det man vill åsdakomma, alltså att pumpa kursen..

Re: Aktien TSLA

Postat: 17 maj 2025 21:50
av fth
repulsiv skrev: 17 maj 2025 21:32
fth skrev: 17 maj 2025 21:30
Endast ”rena” EV-tillverkare.
Som ford menar du ? :)

..Det är nog snarare så att man valt ut de värsta exemplen och ignorerat det som motsäger det man vill åsdakomma, alltså att pumpa kursen..
Ford särredovisar EV-divisionen.

/fth

Re: Aktien TSLA

Postat: 17 maj 2025 21:52
av fth
repulsiv skrev: 17 maj 2025 21:32
fth skrev: 17 maj 2025 21:30
Endast ”rena” EV-tillverkare.
Som ford menar du ? :)

..Det är nog snarare så att man valt ut de värsta exemplen och ignorerat det som motsäger det man vill åsdakomma, alltså att pumpa kursen..
Kan du ge något exempel på vad du menar har utelämnats för att ”pumpa kursen”?

En ren EV-tillverkare/-division som har markant bättre siffror än dom i grafen t.ex?

/fth

Re: Aktien TSLA

Postat: 17 maj 2025 22:00
av repulsiv
..DÅ är det alltså inte rena EV-tillverkare som du skrev.

jag tror bilden specifkt är gjord för att uppnå ett syfte.

Re: Aktien TSLA

Postat: 17 maj 2025 22:12
av fth
repulsiv skrev: 17 maj 2025 22:00
..DÅ är det alltså inte rena EV-tillverkare som du skrev.

jag tror bilden specifkt är gjord för att uppnå ett syfte.
Syftet vet jag inte, men grafen stämmer och är komplett.

Tesla är den enda EV-tillverkaren med ackumulerat positivt kassaflöde.

Varför Ford är med beskrivs i fotnot 2.

/fth

Re: Aktien TSLA

Postat: 17 maj 2025 22:16
av fth
Det är för övrigt inte Elon Musk som är ursprunglig källa till grafen, jag vet inte varför han inte länkade till det ursprungliga inlägget, som förtydligar en del:



/fth

Re: Aktien TSLA

Postat: 18 maj 2025 08:32
av spacecoin
repulsiv skrev: 17 maj 2025 22:00
..DÅ är det alltså inte rena EV-tillverkare som du skrev.

jag tror bilden specifkt är gjord för att uppnå ett syfte.
Det är klart den är. Den är kumulativ, endast BEV, bolagsnivå (antar jag) och inklusive ZEV-credits.
Det är som att påstå att Tesla är den enda lönsamma tillverkaren med en likande graf för autonoma fordon eller humanoida robotar.

Vidare, Teslas position har varit utan konkurrens de lönsammaste åren. Återkom om fem år. Bolag bör inte värderas inte på past-performance.

Tesla har haft mycket bra execution från kanske 2015 till 2022. Sedan 2022 är det ett företag som växer långsammare än marknaden.

Här är en annan graf:
Screenshot 2025-05-18 at 08.36.32.png

Re: Aktien TSLA

Postat: 18 maj 2025 08:47
av fth
spacecoin skrev: 18 maj 2025 08:32
repulsiv skrev: 17 maj 2025 22:00
..DÅ är det alltså inte rena EV-tillverkare som du skrev.

jag tror bilden specifkt är gjord för att uppnå ett syfte.
Det är klart den är. Den är kumulativ, endast BEV, bolagsnivå (antar jag) och inklusive ZEV-credits.
Det är som att påstå att Tesla är den enda lönsamma tillverkaren med en likande graf för autonoma fordon eller humanoida robotar.

Vidare, Teslas position har varit utan konkurrens de lönsammaste åren. Återkom om fem år. Bolag bör inte värderas inte på past-performance.

Tesla har haft mycket bra execution från kanske 2015-2022.
Jag tycker grafen tvärtom är mycket informativ, och visar att Tesla sannolikt är den enda rena EV-tillverkaren som kommer att lyckas nå lönsamhet på egen hand.

Övriga företag på grafen tror jag antingen kommer att köpas upp för varumärke och know-how (sannolikt Rivian och Lucid) eller gå i konkurs långt innan dom når ackumulerat positivt kassaflöde.

Att starta ett nytt bilföretag, oavsett drivlina, är extremt svårt, och jag tvivlar inte en sekund på Elon Musks berättelser om hur nära det var flera gånger att även Tesla misslyckades.

Det kommer sannolikt sysselsätta många att förklara vilka faktorer som gjorde att dom faktiskt lyckades, hur stor del som kan förklaras av tur, timing, och talang

Grafen anser jag kanske inte heller säger så mycket om Teslas framtid, däremot säger den en hel del om framtiden för övriga bolag som är med, och den ser som sagt tyvärr inte särskilt ljus ut.

/fth

Re: Aktien TSLA

Postat: 18 maj 2025 09:08
av spacecoin
fth skrev: 18 maj 2025 08:47
spacecoin skrev: 18 maj 2025 08:32
repulsiv skrev: 17 maj 2025 22:00
..DÅ är det alltså inte rena EV-tillverkare som du skrev.

jag tror bilden specifkt är gjord för att uppnå ett syfte.
Det är klart den är. Den är kumulativ, endast BEV, bolagsnivå (antar jag) och inklusive ZEV-credits.
Det är som att påstå att Tesla är den enda lönsamma tillverkaren med en likande graf för autonoma fordon eller humanoida robotar.

Vidare, Teslas position har varit utan konkurrens de lönsammaste åren. Återkom om fem år. Bolag bör inte värderas inte på past-performance.

Tesla har haft mycket bra execution från kanske 2015-2022.
Jag tycker grafen tvärtom är mycket informativ, och visar att Tesla sannolikt är den enda rena EV-tillverkaren som kommer att lyckas nå lönsamhet på egen hand.

Övriga företag på grafen tror jag antingen kommer att köpas upp för varumärke och know-how (sannolikt Rivian och Lucid) eller gå i konkurs långt innan dom når ackumulerat positivt kassaflöde.

Att starta ett nytt bilföretag, oavsett drivlina, är extremt svårt, och jag tvivlar inte en sekund på Elon Musks berättelser om hur nära det var flera gånger att även Tesla misslyckades.

Det kommer sannolikt sysselsätta många att förklara vilka faktorer som gjorde att dom faktiskt lyckades, hur stor del som kan förklaras av tur, timing, och talang

Grafen anser jag kanske inte heller säger så mycket om Teslas framtid, däremot säger den en hel del om framtiden för övriga bolag som är med, och den ser som sagt tyvärr inte särskilt ljus ut.

/fth
Jag sa inte att den har 0 signalvärde. Det är en kapitalintensiv bransch… Ok? Vi vet….

Men eftersom det här är aktietråden så förstår jag inte relevansen i att jämförelsen med Teslas historiska vinster med en handfull små andra bilvarumärken/bolag som ännu inte nått lönsamhet. Kanske en ny tråd för nostalgi? Bolag som var bättre förr?

Grafen lär väl inte vara inflationsjusterad heller… de som gör de här diagrammen har liksom inte den nivån…

En inflationsjusterad graf för år 0-10 är ärligare och med mindre pump-karaktär. Gör en sån.

(ursäkta flera edits).

Re: Aktien TSLA

Postat: 18 maj 2025 09:20
av fth
spacecoin skrev: 18 maj 2025 09:08
fth skrev: 18 maj 2025 08:47
spacecoin skrev: 18 maj 2025 08:32
repulsiv skrev: 17 maj 2025 22:00
..DÅ är det alltså inte rena EV-tillverkare som du skrev.

jag tror bilden specifkt är gjord för att uppnå ett syfte.
Det är klart den är. Den är kumulativ, endast BEV, bolagsnivå (antar jag) och inklusive ZEV-credits.
Det är som att påstå att Tesla är den enda lönsamma tillverkaren med en likande graf för autonoma fordon eller humanoida robotar.

Vidare, Teslas position har varit utan konkurrens de lönsammaste åren. Återkom om fem år. Bolag bör inte värderas inte på past-performance.

Tesla har haft mycket bra execution från kanske 2015-2022.
Jag tycker grafen tvärtom är mycket informativ, och visar att Tesla sannolikt är den enda rena EV-tillverkaren som kommer att lyckas nå lönsamhet på egen hand.

Övriga företag på grafen tror jag antingen kommer att köpas upp för varumärke och know-how (sannolikt Rivian och Lucid) eller gå i konkurs långt innan dom når ackumulerat positivt kassaflöde.

Att starta ett nytt bilföretag, oavsett drivlina, är extremt svårt, och jag tvivlar inte en sekund på Elon Musks berättelser om hur nära det var flera gånger att även Tesla misslyckades.

Det kommer sannolikt sysselsätta många att förklara vilka faktorer som gjorde att dom faktiskt lyckades, hur stor del som kan förklaras av tur, timing, och talang

Grafen anser jag kanske inte heller säger så mycket om Teslas framtid, däremot säger den en hel del om framtiden för övriga bolag som är med, och den ser som sagt tyvärr inte särskilt ljus ut.

/fth
Jag sa inte att den har 0 signalvärde. Men eftersom det här är aktietråden så förstår jag inte relevansen i att jämförelsen med Teslas historiska vinster med en handfull små andra bilvarumärken/bolag. Kanske en ny tråd för nostalgi? Bolag som var bättre förr?

Grafen lär väl inte vara inflationsjusterad heller…
Hur stor risken/chansen är att andra nystartade bolag kommer kunna göra samma resa som Tesla anser iaf jag är av stor relevans för $TSLA, nu och i framtiden.

Jag är också helt övertygad om att grafen skulle se ungefär likadan ut för majoriteten av traditionella tillverkare (alla?) om man hade tillgång till separata siffror för deras EV-divisioner.

/fth

Re: Aktien TSLA

Postat: 18 maj 2025 09:26
av spacecoin
fth skrev: 18 maj 2025 09:20
spacecoin skrev: 18 maj 2025 09:08
fth skrev: 18 maj 2025 08:47
spacecoin skrev: 18 maj 2025 08:32
repulsiv skrev: 17 maj 2025 22:00
..DÅ är det alltså inte rena EV-tillverkare som du skrev.

jag tror bilden specifkt är gjord för att uppnå ett syfte.
Det är klart den är. Den är kumulativ, endast BEV, bolagsnivå (antar jag) och inklusive ZEV-credits.
Det är som att påstå att Tesla är den enda lönsamma tillverkaren med en likande graf för autonoma fordon eller humanoida robotar.

Vidare, Teslas position har varit utan konkurrens de lönsammaste åren. Återkom om fem år. Bolag bör inte värderas inte på past-performance.

Tesla har haft mycket bra execution från kanske 2015-2022.
Jag tycker grafen tvärtom är mycket informativ, och visar att Tesla sannolikt är den enda rena EV-tillverkaren som kommer att lyckas nå lönsamhet på egen hand.

Övriga företag på grafen tror jag antingen kommer att köpas upp för varumärke och know-how (sannolikt Rivian och Lucid) eller gå i konkurs långt innan dom når ackumulerat positivt kassaflöde.

Att starta ett nytt bilföretag, oavsett drivlina, är extremt svårt, och jag tvivlar inte en sekund på Elon Musks berättelser om hur nära det var flera gånger att även Tesla misslyckades.

Det kommer sannolikt sysselsätta många att förklara vilka faktorer som gjorde att dom faktiskt lyckades, hur stor del som kan förklaras av tur, timing, och talang

Grafen anser jag kanske inte heller säger så mycket om Teslas framtid, däremot säger den en hel del om framtiden för övriga bolag som är med, och den ser som sagt tyvärr inte särskilt ljus ut.

/fth
Jag sa inte att den har 0 signalvärde. Men eftersom det här är aktietråden så förstår jag inte relevansen i att jämförelsen med Teslas historiska vinster med en handfull små andra bilvarumärken/bolag. Kanske en ny tråd för nostalgi? Bolag som var bättre förr?

Grafen lär väl inte vara inflationsjusterad heller…
Hur stor risken/chansen är att andra nystartade bolag kommer kunna göra samma resa som Tesla anser iaf jag är av stor relevans för $TSLA, nu och i framtiden.

Jag är också helt övertygad om att grafen skulle se ungefär likadan ut för majoriteten av traditionella tillverkare (alla?) om man hade tillgång till separata siffror för deras EV-divisioner.

/fth
Ja, nya verksamheter i kapitalintensiva branscher går back? So what? Telekombolag, försäkringsbolag all industriell verksamhet funkar så liksom….

Det finns inga bolag som särredovisar verksamhet under uppstart om de inte måste. Tesla hade vissa fördelar som first-mover etc.

Det enda som är relevant är förväntningarna på tillväxttakten och vinstmarginalen jämfört med de ledande tillverkarna och kinesiska bolag som BYD och vissa andra (Xiaomi tex).

Re: Aktien TSLA

Postat: 18 maj 2025 09:38
av backe
fth skrev: 18 maj 2025 09:20
spacecoin skrev: 18 maj 2025 09:08
fth skrev: 18 maj 2025 08:47
spacecoin skrev: 18 maj 2025 08:32
repulsiv skrev: 17 maj 2025 22:00
..DÅ är det alltså inte rena EV-tillverkare som du skrev.

jag tror bilden specifkt är gjord för att uppnå ett syfte.
Det är klart den är. Den är kumulativ, endast BEV, bolagsnivå (antar jag) och inklusive ZEV-credits.
Det är som att påstå att Tesla är den enda lönsamma tillverkaren med en likande graf för autonoma fordon eller humanoida robotar.

Vidare, Teslas position har varit utan konkurrens de lönsammaste åren. Återkom om fem år. Bolag bör inte värderas inte på past-performance.

Tesla har haft mycket bra execution från kanske 2015-2022.
Jag tycker grafen tvärtom är mycket informativ, och visar att Tesla sannolikt är den enda rena EV-tillverkaren som kommer att lyckas nå lönsamhet på egen hand.

Övriga företag på grafen tror jag antingen kommer att köpas upp för varumärke och know-how (sannolikt Rivian och Lucid) eller gå i konkurs långt innan dom når ackumulerat positivt kassaflöde.

Att starta ett nytt bilföretag, oavsett drivlina, är extremt svårt, och jag tvivlar inte en sekund på Elon Musks berättelser om hur nära det var flera gånger att även Tesla misslyckades.

Det kommer sannolikt sysselsätta många att förklara vilka faktorer som gjorde att dom faktiskt lyckades, hur stor del som kan förklaras av tur, timing, och talang

Grafen anser jag kanske inte heller säger så mycket om Teslas framtid, däremot säger den en hel del om framtiden för övriga bolag som är med, och den ser som sagt tyvärr inte särskilt ljus ut.

/fth
Jag sa inte att den har 0 signalvärde. Men eftersom det här är aktietråden så förstår jag inte relevansen i att jämförelsen med Teslas historiska vinster med en handfull små andra bilvarumärken/bolag. Kanske en ny tråd för nostalgi? Bolag som var bättre förr?

Grafen lär väl inte vara inflationsjusterad heller…
Hur stor risken/chansen är att andra nystartade bolag kommer kunna göra samma resa som Tesla anser iaf jag är av stor relevans för $TSLA, nu och i framtiden.

Jag är också helt övertygad om att grafen skulle se ungefär likadan ut för majoriteten av traditionella tillverkare (alla?) om man hade tillgång till separata siffror för deras EV-divisioner.

/fth
Skulle vara intressant att få separata siffror för Teslas lastbilsdivision, pickup, robot och AI också.

Re: Aktien TSLA

Postat: 18 maj 2025 09:49
av fth
spacecoin skrev: 18 maj 2025 09:26
fth skrev: 18 maj 2025 09:20
spacecoin skrev: 18 maj 2025 09:08
fth skrev: 18 maj 2025 08:47
spacecoin skrev: 18 maj 2025 08:32

Det är klart den är. Den är kumulativ, endast BEV, bolagsnivå (antar jag) och inklusive ZEV-credits.
Det är som att påstå att Tesla är den enda lönsamma tillverkaren med en likande graf för autonoma fordon eller humanoida robotar.

Vidare, Teslas position har varit utan konkurrens de lönsammaste åren. Återkom om fem år. Bolag bör inte värderas inte på past-performance.

Tesla har haft mycket bra execution från kanske 2015-2022.
Jag tycker grafen tvärtom är mycket informativ, och visar att Tesla sannolikt är den enda rena EV-tillverkaren som kommer att lyckas nå lönsamhet på egen hand.

Övriga företag på grafen tror jag antingen kommer att köpas upp för varumärke och know-how (sannolikt Rivian och Lucid) eller gå i konkurs långt innan dom når ackumulerat positivt kassaflöde.

Att starta ett nytt bilföretag, oavsett drivlina, är extremt svårt, och jag tvivlar inte en sekund på Elon Musks berättelser om hur nära det var flera gånger att även Tesla misslyckades.

Det kommer sannolikt sysselsätta många att förklara vilka faktorer som gjorde att dom faktiskt lyckades, hur stor del som kan förklaras av tur, timing, och talang

Grafen anser jag kanske inte heller säger så mycket om Teslas framtid, däremot säger den en hel del om framtiden för övriga bolag som är med, och den ser som sagt tyvärr inte särskilt ljus ut.

/fth
Jag sa inte att den har 0 signalvärde. Men eftersom det här är aktietråden så förstår jag inte relevansen i att jämförelsen med Teslas historiska vinster med en handfull små andra bilvarumärken/bolag. Kanske en ny tråd för nostalgi? Bolag som var bättre förr?

Grafen lär väl inte vara inflationsjusterad heller…
Hur stor risken/chansen är att andra nystartade bolag kommer kunna göra samma resa som Tesla anser iaf jag är av stor relevans för $TSLA, nu och i framtiden.

Jag är också helt övertygad om att grafen skulle se ungefär likadan ut för majoriteten av traditionella tillverkare (alla?) om man hade tillgång till separata siffror för deras EV-divisioner.

/fth
Ja, nya verksamheter i kapitalintensiva branscher går back? So what? Telekombolag, försäkringsbolag all industriell verksamhet funkar så liksom….

Det finns inga bolag som särredovisar verksamhet under uppstart om de inte måste.

Det enda som är relevant är förväntningarna på tillväxttakten och vinstmarginalen jämfört med de ledande tillverkarna.
Jag tycker att grafen tydligt visar att inget annat rent EV-bolag de facto kommer kunna vända kurvorna på egen hand, det är just jämförelsen med Tesla i motsvarande fas som är intressant.

Grafen visar precis som du säger ingenting om hur Tesla ser ut i relation till dom andra stora aktörerna, men jag är övertygad om att deras ”EV-kurvor” har ungefär samma utseende.

Den enda skillnaden i detta perspektiv mellan gamla tillverkare (inklusive BYD) och dom i grafen är att dom förstnämnda under en period kan finansiera sin EV-omställning via sina ICE-segment, men även dom måste förstås vända kurvorna innan omställningen gått för långt.

På så sätt kan man enligt mig hävda att just denna typ av graf är den enda relevanta, dom som inte lyckas klättra över X-axeln kommer att försvinna.

Det finns säkert många sätt att utöka, förfina och förbättra underlaget, men jag tror inte detta kommer att leda till några dramatiska skillnader.

/fth

Re: Aktien TSLA

Postat: 18 maj 2025 10:01
av spacecoin
fth skrev: 18 maj 2025 09:49
spacecoin skrev: 18 maj 2025 09:26
fth skrev: 18 maj 2025 09:20
spacecoin skrev: 18 maj 2025 09:08
fth skrev: 18 maj 2025 08:47

Jag tycker grafen tvärtom är mycket informativ, och visar att Tesla sannolikt är den enda rena EV-tillverkaren som kommer att lyckas nå lönsamhet på egen hand.

Övriga företag på grafen tror jag antingen kommer att köpas upp för varumärke och know-how (sannolikt Rivian och Lucid) eller gå i konkurs långt innan dom når ackumulerat positivt kassaflöde.

Att starta ett nytt bilföretag, oavsett drivlina, är extremt svårt, och jag tvivlar inte en sekund på Elon Musks berättelser om hur nära det var flera gånger att även Tesla misslyckades.

Det kommer sannolikt sysselsätta många att förklara vilka faktorer som gjorde att dom faktiskt lyckades, hur stor del som kan förklaras av tur, timing, och talang

Grafen anser jag kanske inte heller säger så mycket om Teslas framtid, däremot säger den en hel del om framtiden för övriga bolag som är med, och den ser som sagt tyvärr inte särskilt ljus ut.

/fth
Jag sa inte att den har 0 signalvärde. Men eftersom det här är aktietråden så förstår jag inte relevansen i att jämförelsen med Teslas historiska vinster med en handfull små andra bilvarumärken/bolag. Kanske en ny tråd för nostalgi? Bolag som var bättre förr?

Grafen lär väl inte vara inflationsjusterad heller…
Hur stor risken/chansen är att andra nystartade bolag kommer kunna göra samma resa som Tesla anser iaf jag är av stor relevans för $TSLA, nu och i framtiden.

Jag är också helt övertygad om att grafen skulle se ungefär likadan ut för majoriteten av traditionella tillverkare (alla?) om man hade tillgång till separata siffror för deras EV-divisioner.

/fth
Ja, nya verksamheter i kapitalintensiva branscher går back? So what? Telekombolag, försäkringsbolag all industriell verksamhet funkar så liksom….

Det finns inga bolag som särredovisar verksamhet under uppstart om de inte måste.

Det enda som är relevant är förväntningarna på tillväxttakten och vinstmarginalen jämfört med de ledande tillverkarna.
Jag tycker att grafen tydligt visar att inget annat rent EV-bolag de facto kommer kunna vända kurvorna på egen hand, det är just jämförelsen med Tesla i motsvarande fas som är intressant.

Grafen visar precis som du säger ingenting om hur Tesla ser ut i relation till dom andra stora aktörerna, men jag är övertygad om att deras ”EV-kurvor” har ungefär samma utseende.

Den enda skillnaden i detta perspektiv mellan gamla tillverkare (inklusive BYD) och dom i grafen är att dom förstnämnda under en period kan finansiera sin EV-omställning via sina ICE-segment, men även dom måste förstås vända kurvorna innan omställningen gått för långt.

På så sätt kan man enligt mig hävda att just denna typ av graf är den enda relevanta, dom som inte lyckas klättra över X-axeln kommer att försvinna.

Det finns säkert många sätt att utöka, förfina och förbättra underlaget, men jag tror inte detta kommer att leda till några dramatiska skillnader.

/fth
Jag tycker att du hoppar till slutsatser. Det tog längre tid för Tesla att få postivt kassaflöde än många av de där bolagen hållit på.

Att säga att den här grafen är den enda relevanta är ju endast sant om dels den är fullständig och korrekt. Tror man på fullaste allvar att bara Elon Musk är kapabel till att starta ett företag i en kapitalintensiv bransch?

Grafen är inte fullständig. Vi vet inte hur den ser ut för merparten av spelarna som inte börjar från 0 och vi ven inte hur den ser ut om 10 år. Grafen är heller ej korrekt eftersom det varit en hel del inflation sedan 2003.

Re: Aktien TSLA

Postat: 18 maj 2025 10:01
av fth
backe skrev: 18 maj 2025 09:38
fth skrev: 18 maj 2025 09:20
spacecoin skrev: 18 maj 2025 09:08
fth skrev: 18 maj 2025 08:47
spacecoin skrev: 18 maj 2025 08:32

Det är klart den är. Den är kumulativ, endast BEV, bolagsnivå (antar jag) och inklusive ZEV-credits.
Det är som att påstå att Tesla är den enda lönsamma tillverkaren med en likande graf för autonoma fordon eller humanoida robotar.

Vidare, Teslas position har varit utan konkurrens de lönsammaste åren. Återkom om fem år. Bolag bör inte värderas inte på past-performance.

Tesla har haft mycket bra execution från kanske 2015-2022.
Jag tycker grafen tvärtom är mycket informativ, och visar att Tesla sannolikt är den enda rena EV-tillverkaren som kommer att lyckas nå lönsamhet på egen hand.

Övriga företag på grafen tror jag antingen kommer att köpas upp för varumärke och know-how (sannolikt Rivian och Lucid) eller gå i konkurs långt innan dom når ackumulerat positivt kassaflöde.

Att starta ett nytt bilföretag, oavsett drivlina, är extremt svårt, och jag tvivlar inte en sekund på Elon Musks berättelser om hur nära det var flera gånger att även Tesla misslyckades.

Det kommer sannolikt sysselsätta många att förklara vilka faktorer som gjorde att dom faktiskt lyckades, hur stor del som kan förklaras av tur, timing, och talang

Grafen anser jag kanske inte heller säger så mycket om Teslas framtid, däremot säger den en hel del om framtiden för övriga bolag som är med, och den ser som sagt tyvärr inte särskilt ljus ut.

/fth
Jag sa inte att den har 0 signalvärde. Men eftersom det här är aktietråden så förstår jag inte relevansen i att jämförelsen med Teslas historiska vinster med en handfull små andra bilvarumärken/bolag. Kanske en ny tråd för nostalgi? Bolag som var bättre förr?

Grafen lär väl inte vara inflationsjusterad heller…
Hur stor risken/chansen är att andra nystartade bolag kommer kunna göra samma resa som Tesla anser iaf jag är av stor relevans för $TSLA, nu och i framtiden.

Jag är också helt övertygad om att grafen skulle se ungefär likadan ut för majoriteten av traditionella tillverkare (alla?) om man hade tillgång till separata siffror för deras EV-divisioner.

/fth
Skulle vara intressant att få separata siffror för Teslas lastbilsdivision, pickup, robot och AI också.
Det är alltid intressant med mer siffror, än så länge är ju dock dessa förhållandevis små segment i (mycket) tidiga faser.

Vad gäller EV-segmenten för traditionella tillverkare är jag dock fortsatt förvånad att inte marknaden ställer högre krav på information.

Under förutsättning att man faktiskt tror på att omställningen till eldrift kommer att ske så handlar det ju för dessa företag de facto om att ersätta hela kärnverksamheten.

Förmågan att ställa om borde ju därför i praktiken vara det enda intressanta mätvärdet för dessa företag, men ingen utom Ford redovisar detaljer om kostnader, intäkter, marginaler etc separat för detta segment.

/fth