Det är så här man beskriver teleoperatörer: ”No one the driver’s seat”. Skala: ”testing”. Att ha säkerhetsföraren över 5g för att det ser bättre ut är inte imponerande. det är dumt.
När han säger ”unsupervised autonomous” och har 200+ bilar med riktiga betalande kunder är det något att applådera.
Lustig distraktion som sammanfaller med rapport från ytterligare ett katastrofalt kvartal.
Här har du DeepMinds robotics-chef i en fräsch "intervju". 5-10 years. Jag kan inte se att Tesla har någon USP eller moat över huvudtaget när det gäller autonomi eller robotics.
Här har du Wayve som tog den senaste större OEM affären (Nissan).
Re: Aktien TSLA
Postat: 29 maj 2025 16:10
av spacecoin
Det är är faktiskt jätteroligt:
"We interpret the set date as a sign that management is confident the software is ready for testing," Morningstar analyst Seth Goldstein wrote in a note. "The report said Tesla plans to test 10 robotaxis. Based on our estimate for robotaxis making 15 rides per day, this could allow Tesla to run at least 4,500 tests per month, if not more."
Att ställas mot Waymo 1.3-1.5M paid rides per month.
Waymo värderas till $45B och har exponentiell tillväxt.
Så en radiostyrd bil i skala 1:1 och nån på X går bananas?
Re: Aktien TSLA
Postat: 11 jun 2025 07:01
av dfa
Otroligt intressant att spekulera i varför de tar risken att göra testerna så publikt. Min slutsats är att det är press uppifrån i organisationen. Tror det kommer att sluta med att någon får sparken. Men först skall aktien upp rejält
Edit: utvecklar. Man måste lösa teleops jäkligt fort nu - men om det var nära att bli löst varför väntade man inte med att börja testa?
Det här speglar det faktiska förtroendet som företaget Tesla har för FSD mjukvaran (oavsett vad som skrivs på twitter) och det är alltså att den kräver följebil.
Otroligt intressant att spekulera i varför de tar risken att göra testerna så publikt. Min slutsats är att det är press uppifrån i organisationen. Tror det kommer att sluta med att någon får sparken. Men först skall aktien upp rejält
Edit: utvecklar. Man måste lösa teleops jäkligt fort nu - men om det var nära att bli löst varför väntade man inte med att börja testa?
Det här speglar det faktiska förtroendet som företaget Tesla har för FSD mjukvaran (oavsett vad som skrivs på twitter) och det är alltså att den kräver följebil.
Alla testar publikt, men att ta bort säkerhetsföraren ur bilen är bara om perception. istället har man två personer i en följebil med wifi-anslutning. Så dumt.
Det går från "will" till 22 juni "date might change"
You know the drill
2020:
1M Robotaxis med Level 5.
2025:
10-20 robotaxi på ett fåtal gator i Austin öppna för en handfull anställda och köpta influcencers. Med teleoperations.
Waymo gjorde detta 2017. Fast utan influencers.
Det går från "will" till 22 juni "date might change"
You know the drill
2020:
1M Robotaxis med Level 5.
2025:
10-20 robotaxi på ett fåtal gator i Austin öppna för en handfull anställda och köpta influcencers. Med teleoperations.
Waymo gjorde detta 2017. Fast utan influencers.
Det går från "will" till 22 juni "date might change"
You know the drill
2020:
1M Robotaxis med Level 5.
2025:
10-20 robotaxi på ett fåtal gator i Austin öppna för en handfull anställda och köpta influcencers. Med teleoperations.
Waymo gjorde detta 2017. Fast utan influencers.
Återpublicerad av Elon
Vad betyder en återpuplicering av Elon?
Han har väl sagt uttryckligen sen 2015 typ att det är löst, så hans ord verkar inte väga så tungt.
Re: Aktien TSLA
Postat: 11 jun 2025 13:12
av dfa
Det som är bra är att om 10 dagar vet vi. Placing my bets.
Det går från "will" till 22 juni "date might change"
You know the drill
2020:
1M Robotaxis med Level 5.
2025:
10-20 robotaxi på ett fåtal gator i Austin öppna för en handfull anställda och köpta influcencers. Med teleoperations.
Waymo gjorde detta 2017. Fast utan influencers.
Återpublicerad av Elon
Hur man säger att man fattar noll utan att säga att man fattar noll…
Jag förstår inte att folk inte ser detta. Det har tagit Waymo snart ett decennium att komma därifrån till en fullskalig utrullning.
Jag såg SLs självkörande minibuss redan 2019. Ja, den gick sakta och körde en fast rutt, men det var 6 år sedan.
Kinesiska Baidu har flera hundra självkörande bilar som kör taxi, sedan 2022. Fortfarande är de begränsade till vissa områden. Inom tio år är man utrullad globalt, men det kommer andra också vara. Prispressen kommer vara brutal.
Är företag inom taxi, buss, tåg och flyg särskilt lönsamma? Nej. Snarare tvärtom. Taxi har funnits sedan 1800-talet, då med häst och kusk, men var är den fantastiska lönsamheten?
Jag förstår inte att folk inte ser detta. Det har tagit Waymo snart ett decennium att komma därifrån till en fullskalig utrullning.
Jag såg SLs självkörande minibuss redan 2019. Ja, den gick sakta och körde en fast rutt, men det var 6 år sedan.
Kinesiska Baidu har flera hundra självkörande bilar som kör taxi, sedan 2022. Fortfarande är de begränsade till vissa områden. Inom tio år är man utrullad globalt, men det kommer andra också vara. Prispressen kommer vara brutal.
Är företag inom taxi, buss, tåg och flyg särskilt lönsamma? Nej. Snarare tvärtom. Taxi har funnits sedan 1800-talet, då med häst och kusk, men var är den fantastiska lönsamheten?
När det gäller tid så får man ta med sig att 2017 kom transformers arkitekturen som gjorde att man kunde börja gå över till 90-99% AI med bättre prestanda. Sedan är det massor av grundforskning efter det som framförallt Alphabet står för; Till exempel hur man ska blanda imitationsinlärning med andra type av AI-träning.
För att nå lönsamhet med autonoma taxi behöver man ha en programvara som varken stannar, gör fel eller krockar extremt sällan.
Waymo har nått den punkten och nu skalar man exponentiellt och över många städer.
”The company's growth trajectory, WSJ argues, shows clear signs of exponential scaling, with weekly rides jumping from 10,000 in August 2023 to over 250,000 currently. Waymo is on track to hit 20 million rides by the end of 2025.”
Nästa steg är att optimera sensorer och sänka kostnader. Folk säger att Waymos bilar / sensorer / datorer är dyra. Jag menar att dels är det meningslöst att titta på unit price vid de volymer Waymo har nu och dels är hårdvarukostnaden för sensorer försumbar över bilens livslängd.
Jag förstår inte att folk inte ser detta. Det har tagit Waymo snart ett decennium att komma därifrån till en fullskalig utrullning.
Jag såg SLs självkörande minibuss redan 2019. Ja, den gick sakta och körde en fast rutt, men det var 6 år sedan.
Kinesiska Baidu har flera hundra självkörande bilar som kör taxi, sedan 2022. Fortfarande är de begränsade till vissa områden. Inom tio år är man utrullad globalt, men det kommer andra också vara. Prispressen kommer vara brutal.
Är företag inom taxi, buss, tåg och flyg särskilt lönsamma? Nej. Snarare tvärtom. Taxi har funnits sedan 1800-talet, då med häst och kusk, men var är den fantastiska lönsamheten?
När det gäller tid så får man ta med sig att 2017 kom transformers arkitekturen som gjorde att man kunde börja gå över till 90-99% AI med bättre prestanda. Sedan är det massor av grundforskning efter det som framförallt Alphabet står för; Till exempel hur man ska blanda imitationsinlärning med andra type av AI-träning.
För att nå lönsamhet med autonoma taxi behöver man ha en programvara som varken stannar, gör fel eller krockar extremt sällan.
Waymo har nått den punkten och nu skalar man exponentiellt och över många städer.
”The company's growth trajectory, WSJ argues, shows clear signs of exponential scaling, with weekly rides jumping from 10,000 in August 2023 to over 250,000 currently. Waymo is on track to hit 20 million rides by the end of 2025.”
Nästa steg är att optimera sensorer och sänka kostnader. Folk säger att Waymos bilar / sensorer / datorer är dyra. Jag menar att dels är det meningslöst att titta på unit price vid de volymer Waymo har nu och dels är hårdvarukostnaden för sensorer försumbar över bilens livslängd.
I vissa kretsar finns det ju en förhoppning att Teslas samtliga redan tillverkade bilar skulle bli level5 genom OTA uppdatering och börja köra hem pengar till sina ägare på dagarna. Eller har jag fattat fel?
Skulle det vara så är ju Tesla långt före konkurrenterna. För ovanlighets skulle kommer vi väl få svaret på frågan ganska snart nu när man börjat rulla igång...