Sida 7 av 9
Re: Slut på 75kWh S och X
Postat: 14 jan 2019 16:20
av OfarligTesla
taliz skrev:Skulle bli mycket förvånad om något nytt släpps i samband med att 75 plockas bort.
Lär dröja minst någon månad, troligen flera. Gissar på hösten för refresh.
Det är antagligen lägre marginal på 75 än det är på 3orna numera, så det kostar inte mycket att plocka bort den. Kanske tom kan ge ökad vinst för Tesla.
Skulle bli förvånad om de har högre vinst (i USD) på en 3a de bygger än en S75/X75, om vi inte pratar om en P3 såklart men de bygger inte bara sådana. Sen tror jag inte de kan bygga fler 3or bara för att de slutar med S/X 75 heller så det känns som en osannolik anledning.
Slut på 75kWh S och X
Postat: 14 jan 2019 18:21
av taliz
OfarligTesla skrev:taliz skrev:Skulle bli mycket förvånad om något nytt släpps i samband med att 75 plockas bort.
Lär dröja minst någon månad, troligen flera. Gissar på hösten för refresh.
Det är antagligen lägre marginal på 75 än det är på 3orna numera, så det kostar inte mycket att plocka bort den. Kanske tom kan ge ökad vinst för Tesla.
Skulle bli förvånad om de har högre vinst (i USD) på en 3a de bygger än en S75/X75, om vi inte pratar om en P3 såklart men de bygger inte bara sådana. Sen tror jag inte de kan bygga fler 3or bara för att de slutar med S/X 75 heller så det känns som en osannolik anledning.
Grejen är att det nog jämnar ut sig, då åtminstone ett antal som tidigare skulle valt 75 nu väljer 100 istället. Att tappa någon/några kunder, eller att de väljer Model 3 istället, kan helt enkelt vara bättre för tesla.
Två S100D, en Model 3 LR och en tappad kund är kanske bättre, vinstmässigt, än tex fyra 75or.
Man kan väl jämföra lite med Apple, de tjänar fruktansvärt med pengar trotts att de har avsevärt dyrare produkter än konkurrenterna. Varför? Märke, kvalitet, innovation, prestanda, ekosystem.
(Nu börjar det väl knacka lite för Apple, man kan ju inte höja priserna med 10-15% varje år. Till slut tar det stopp.)
Tesla är inte på apples nivå än, långt ifrån. Men nog kommer dom ta lärdom...
Re: Slut på 75kWh S och X
Postat: 14 jan 2019 18:47
av Jeppe_E
Nyren skrev:
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Han sa förstås inte vilken måndag...

(Bilen går fortfarande att beställa i USA)
Re: Slut på 75kWh S och X
Postat: 14 jan 2019 18:49
av frippan
Jeppe_E skrev:Nyren skrev:
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Han sa förstås inte vilken måndag...

(Bilen går fortfarande att beställa i USA)
Klockan 21 svensk tid skulle den försvinna enligt Elon
Re: Slut på 75kWh S och X
Postat: 14 jan 2019 19:37
av mans71
S75D är en för bra bil sett till pris vs. vad man får.
225 000 för att uppgradera till en S100D ger dig 14 NEDC mil och inget mer. Klart man väljer S75D...
Re: Slut på 75kWh S och X
Postat: 14 jan 2019 20:06
av Verdi
mans71 skrev:S75D är en för bra bil sett till pris vs. vad man får.
225 000 för att uppgradera till en S100D ger dig 14 NEDC mil och inget mer. Klart man väljer S75D...
100 är snabbare och laddar även snabbare på SuC. Men visst. Är väl lite galen som valde en 100D. Men det gör faktiskt skillnad för mig. Om än lite. Har några vanliga sträckor som blir smidigare med en 100.
Re: Slut på 75kWh S och X
Postat: 14 jan 2019 20:12
av Gustafsson
mans71 skrev:S75D är en för bra bil sett till pris vs. vad man får.
225 000 för att uppgradera till en S100D ger dig 14 NEDC mil och inget mer. Klart man väljer S75D...
Lite mer acc + mycket snabbare laddning får man förstås...Tror nog att några skulle uppgradera sin 75:a till 100 för 225000 om det gick. Iaf företagsbilen ...
Re: Slut på 75kWh S och X
Postat: 14 jan 2019 21:24
av mans71
Verdi skrev:mans71 skrev:S75D är en för bra bil sett till pris vs. vad man får.
225 000 för att uppgradera till en S100D ger dig 14 NEDC mil och inget mer. Klart man väljer S75D...
100 är snabbare och laddar även snabbare på SuC. Men visst. Är väl lite galen som valde en 100D. Men det gör faktiskt skillnad för mig. Om än lite. Har några vanliga sträckor som blir smidigare med en 100.
Inte meningen att trampa någon på tårna. Bara det att man kan konstatera att antingen är batterier galet dyrt, S75D för lågt prissatt eller S100D för högt prissatt. Stor skillnad i pris. Hade varit lättare om 0-100 diffat på en sekund eller så och inte 0.1 sekund...
Re: Slut på 75kWh S och X
Postat: 14 jan 2019 21:28
av vigge50
75D är nu borttagen från design studion i USA men inte Sverige. Priset på 100D har inte minskat om jag minns rätt.
Re: Slut på 75kWh S och X
Postat: 14 jan 2019 21:36
av Elmil
vigge50 skrev:75D är nu borttagen från design studion i USA men inte Sverige. Priset på 100D har inte minskat om jag minns rätt.
Nu borta även i Sverige.
Re: Slut på 75kWh S och X
Postat: 14 jan 2019 21:39
av HelectriC
Elmil skrev:vigge50 skrev:75D är nu borttagen från design studion i USA men inte Sverige. Priset på 100D har inte minskat om jag minns rätt.
Nu borta även i Sverige.
Går fortfarande att beställa i Norge
Re: Slut på 75kWh S och X
Postat: 14 jan 2019 21:57
av Verdi
mans71 skrev:Verdi skrev:mans71 skrev:S75D är en för bra bil sett till pris vs. vad man får.
225 000 för att uppgradera till en S100D ger dig 14 NEDC mil och inget mer. Klart man väljer S75D...
100 är snabbare och laddar även snabbare på SuC. Men visst. Är väl lite galen som valde en 100D. Men det gör faktiskt skillnad för mig. Om än lite. Har några vanliga sträckor som blir smidigare med en 100.
Inte meningen att trampa någon på tårna. Bara det att man kan konstatera att antingen är batterier galet dyrt, S75D för lågt prissatt eller S100D för högt prissatt. Stor skillnad i pris. Hade varit lättare om 0-100 diffat på en sekund eller så och inte 0.1 sekund...
Skiljer mer än så enligt flera källor. T ex Electrek
https://www.google.com/amp/s/electrek.c ... ation/amp/
I Sverige verkar nyare 100D vara reggade med 0-100 på 3,8 sek.
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/EZS407
Och det skiljer mer ju fortare man kör. Nåt med den högre spänningen eller nåt som medger högre effekt vid högre varv. Kan det inte så bra. Och sen så är laddningen på SuC ganska mycket snabbare.
Men det är klart att det inte är värt pengarna på det sättet. Inte rent objektivt iaf.

Re: Slut på 75kWh S och X
Postat: 15 jan 2019 07:36
av kjell1947
Att sluta sälja bilar med 75-kWh-batterier är en sak, men att ta bort den från Trip Planner är småaktigt. Är det för att markera att 75-orna numera är icke önskvärda hos Tesla ?

Mittåt - Tesla lade tillbaks 75kWh igen! - fast 85-orna saknas ju ...

Re: Slut på 75kWh S och X
Postat: 15 jan 2019 08:58
av bylund
Det är ett säljverktyg och de brukar ta bort modeller de inte säljer. 85 finns inte där heller.
Re: Slut på 75kWh S och X
Postat: 15 jan 2019 09:34
av ellerstrom
kjell1947 skrev:Att sluta sälja bilar med 75-kWh-batterier är en sak, men att ta bort den från Trip Planner är småaktigt. Är det för att markera att 75-orna numera är icke önskvärda hos Tesla ?

Prova abetterrouteplanner.com (blincoln här på forumet som gjort den) istället. Mycket bra verktyg som även kan inkludera andra laddare än Teslas egna om man vill.
Re: Slut på 75kWh S och X
Postat: 17 jan 2019 00:53
av Zalman3
Läste på nåt forum att mellan 60-80% av försäljning har varit 75kWh modellen.
Dramatisk försäljningsminskning av S och X är att vänta.
Re: Slut på 75kWh S och X
Postat: 17 jan 2019 05:22
av Henrik Torphammar
Zalman3 skrev:Läste på nåt forum att mellan 60-80% av försäljning har varit 75kWh modellen.
Dramatisk försäljningsminskning av S och X är att vänta.
Tror det stämmer bra. Tesla måste veta något som vi inte vet...
Re: Slut på 75kWh S och X
Postat: 17 jan 2019 06:05
av Jeppe_E
Henrik Torphammar skrev:Zalman3 skrev:Läste på nåt forum att mellan 60-80% av försäljning har varit 75kWh modellen.
Dramatisk försäljningsminskning av S och X är att vänta.
Tror det stämmer bra. Tesla måste veta något som vi inte vet...
Som att de tjänar mer på 100-modellen och att de är övertygade om att folk som köper S75 kommer att vika sig och beställa S100 istället?
Re: Slut på 75kWh S och X
Postat: 17 jan 2019 06:16
av Smutt
Ska dom göra ändringar i karossen interiören osv är det säkert smidigt att leverera mindre medan man trimmar in allt
Re: Slut på 75kWh S och X
Postat: 17 jan 2019 06:48
av Bjelke
Henrik Torphammar skrev:Zalman3 skrev:Läste på nåt forum att mellan 60-80% av försäljning har varit 75kWh modellen.
Dramatisk försäljningsminskning av S och X är att vänta.
Tror det stämmer bra. Tesla måste veta något som vi inte vet...
Håller med, köpte ju en själv nyligen, och valde inte en S100D eftersom det inte behövdes och därmed inte prisvärt i mitt fall, den går
som andrabil liksom, även om vi tar den när vi åker lite längre men jag nöter inte 20 mil/dag till jobbet på den..
Hoppas dom inte inbillar sig att 3:an kan ersätta en model S hur som helst, för det gör den INTE, det ÄR en "fjuttigare" bil än S.
Nu sitter jag förvisso och kikar på en ersättare till min gamla och då kan det bli en S100D, men jag tror jag nöjer mig med en S85D faktiskt, kanske en P85D.
Re: Slut på 75kWh S och X
Postat: 17 jan 2019 08:10
av Legato
Nog för att jag är en förespråkare av S75d, men jag tror faktiskt S100D säljer mer I Sverige pga samma förmånsvärde...
På X tror jag 100D är avsevärt mer såld här.
Globalt är säkert 75an storsäljaren dock.
Re: Slut på 75kWh S och X
Postat: 17 jan 2019 10:25
av Laban
Zalman3 skrev:Läste på nåt forum att mellan 60-80% av försäljning har varit 75kWh modellen.
Dramatisk försäljningsminskning av S och X är att vänta.
I Norge tror jag det var 80% S 75 samt 66% X 75. En del av S försäljningen lär väl flyttas till Model 3 men X är det nog värre med.
Jag tänker mig att det blir några månaders glapp, sen försvinner även 100 och ersätts med SR + LR versioner.
Re: Slut på 75kWh S och X
Postat: 17 jan 2019 14:33
av deffe
Som vanligt så är det ganska osäkert om när och vad som komma skall. Men jag är riktigt nyfiken.
Är det den stora uppdateringen med nya batterier och inredning, eller blir det något mycket mindre i form av bara namn ändringar.
Jag har funderat lite på om det kan vara som så att Tesla har byggt X antal 75kwh och 100kwh batterier och nu har dom helt enkelt sålt slut på 75 batterierna så då lägger dom allt krut på att sälja slut på 100 innan dom lanserar nya varianterna. Helt enkelt att dom vill få bort allt från hyllan innan dom går ut med det "nya".
Re: Slut på 75kWh S och X
Postat: 17 jan 2019 14:39
av Jeppe_E
deffe skrev:Som vanligt så är det ganska osäkert om när och vad som komma skall. Men jag är riktigt nyfiken.
Är det den stora uppdateringen med nya batterier och inredning, eller blir det något mycket mindre i form av bara namn ändringar.
Jag har funderat lite på om det kan vara som så att Tesla har byggt X antal 75kwh och 100kwh batterier och nu har dom helt enkelt sålt slut på 75 batterierna så då lägger dom allt krut på att sälja slut på 100 innan dom lanserar nya varianterna. Helt enkelt att dom vill få bort allt från hyllan innan dom går ut med det "nya".
Ny inredning kan det ju inte vara, de säljer ju fortfarande 100kWh. Eller du menar att de skulle re-lansera 75kWh och sen göra samma sak på 100kWh. Tesla har väl aldrig dragit in en variant för att uppdatera den. De har väl bara uppdaterat den. Titta på Model 3, som redan har fått ett annat baksäte. Det var det väl inte mycket skriverier om?
Re: Slut på 75kWh S och X
Postat: 17 jan 2019 14:42
av Verdi
De borde väl lansera en helt ny Model S inom nåt år? Känns ju lite avigt att lansera en "ny inredning" så här sent i cykeln.