Skickat från min iPhone med Tapatalk
Moderator: Redaktion
Nått nytt kommer garanterat, frågan är bara när.Bjelke skrev:Så Elon tycker man ska slå till nu på en gång, stressa gärna lite extra för det är ju alltid bra (eller inte), UTAN att få reda på vad som kommer efter...?
Förvisso KAN han ju mena att det helt enkelt "bara" plockas bort ett batteri-alternativ och inget annat tillkommer eller förändras, men det känns väl lite osannolikt.
Att ta ett snabbt beslut baserat på usel information känns aldrig bra, om inget nytt kommer kunde han väl säga det också liksom.
Sedan tycker jag att Tesla går mer och mer åt helt fel håll, att knappt ha några alternativ känns jävligt korkat.
Ett 200 kWh batteripack kommer kunna ladda snabbare på dagens snabbladdare än 100 kWh batteripack och det kommer alltså ta kortare tid att ladda det, inte längre tid.Zalman3 skrev:
Men har man 200kWh batteri, då krävs det minst 200kW laddning, annars tar det för lång tid att ladda.
Visst, mest sannoligt är ett batteri som är 20-30% större bara på bättre kemi.Svenssons skrev:Ett 200 kWh batteripack kommer kunna ladda snabbare på dagens snabbladdare än 100 kWh batteripack och det kommer alltså ta kortare tid att ladda det, inte längre tid.Zalman3 skrev:
Men har man 200kWh batteri, då krävs det minst 200kW laddning, annars tar det för lång tid att ladda.
200 kWh batteripack är inte särskilt troligt. Batterikemin lär inte ha blivit mer än dubbelt så bra på ett par år.
Helt rätt tror jag, Model 3 klarar redan snabbare laddning än vad man ger den idag. Att låsa upp den med en mjukvaruuppdatering är möjligt men skulle skada försäljningen av Model S/X som inte går att ladda fortare.Zalman3 skrev:Större batterier på gång?
Modellerna blir 100 och 125kWh?
V3 med 200- 250kW laddning?
Intressant att se vad som kommer.
Vad trodde du? Att de skulle bli billigare med åren?LarsL skrev:Jaha då åkte priset på billigaste Model X upp 100000kr till typ? Alltså 300 000kr dyrare än när jag tittade på billigaste modellen 2016.
En bil ska kunna köras med B-körkort. Redan med 102 kWh batteri är X nära gränsen för vad som går att köra B-körkort och det finns knappt nått släp som X kan dra utan B96. Att Tesla ökar på vikten på batteriet med 10-15-20% ser jag som helt uteslutet. Hittils har man fått mer kapacitet från att packa celler tätare, inte göra dom lättare. Så om X ska få mer batteri så måste Tesla uppfinna lättare batterier. Kanske, kanske kommer 105-110 kWh batteri, men mer finns inte utrymme för viktmässigt.Zalman3 skrev:Tesla X behöver ett större batteri ännu mer än S. Drar man släp, då vill man ha stort batteri.
Kan tänka mig att folk vill ha 200kWh batteri, 40-50 mils räckvidd med husvagn vore en dröm!
Krävs att de designar om Model S/X helt om de ska sätta i 200kWh likt Roadatern. Model 3 laddar redan idag snabbare än Model S/X sett till km/h som är det intressant. Det gör den för att den är effektivare. Jag tar hellre battericeller som är lättare per kg och kan laddas snabbare än battericeller som är kompaktare per liter så att det går att stoppa i fler celler.Zalman3 skrev:Visst, mest sannoligt är ett batteri som är 20-30% större bara på bättre kemi.Svenssons skrev:Ett 200 kWh batteripack kommer kunna ladda snabbare på dagens snabbladdare än 100 kWh batteripack och det kommer alltså ta kortare tid att ladda det, inte längre tid.Zalman3 skrev:
200 kWh batteripack är inte särskilt troligt. Batterikemin lär inte ha blivit mer än dubbelt så bra på ett par år.
Men om de riktigt vill, kan de få in ett 200kWh batteri i en liten Roadster, då går det även i en så stor bil som X.
För det är verkligen dags att komma med ett större batteri.
Dagens 100kWh är ju inte så mycket större än 2012 års 85kWh.
15kWh mera på 7 år känns inte mycket.