Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av P_EL »

Tyvärr verkar även min på gång att lägga av. Ca en gång per minut blir den svart i 1-2 sek för att sedan komma tillbaka. Är det så det börjar?
Model S90D -16
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 914
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Nicklas »

Jag hade en massa symptom på min X100D från 2017 (AP2.0 MCU1)... Tog första chans jag fick att installera FSD samt MCU2.

Oj vilken skillnad!
- som en ny bil :lol:

Sedan lät jag Skövde Bilringar leta rätt på knarret i framvagnen och nu är det verkligen en ny bil :D
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2082
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av EnTraktor »

Jag hade oxå massa symptom på min S100D med 6000 mil så jag lämnade in den för uppgradering till MCU2 i onsdags. Skulle ta några timmar men är fortfarande inte klart efter 5 dagar.

Fick en lånebil S85D med 11000 mil på mätaren. MCU:n på lånebilen dog i helgen :D Ska man ringa assistans?
IMG_20201018_202510.jpg
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av P_EL »

Går bilen fortfarande att använda hjälpligt (via appen och tumhjulen) när mittskärmen lägger av helt?
Model S90D -16
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2294
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av frippe »

P_EL skrev:
Går bilen fortfarande att använda hjälpligt (via appen och tumhjulen) när mittskärmen lägger av helt?
När min mcu dog tappade bilen helt uppkoppling, inte ens tesla kom åt den. Ingen radio eller möjlighet att ställa ac. Inte styra laddning heller, den laddade till den gräns jag ställt in innan. Samt att hastigheten visades i Miles/h.

Men, teknikern på tesla sa att bilen kan ge olika symptom så inte givet vad som sker eller hur länge bilen går att använda.

Det knepigaste var att ta bort pin2drive.
Model Y LR.
Model S70D
kontakten2

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av kontakten2 »

Det sista du skriver är en anledning till att jag inte vågar ha pin2drive aktiverat. Säkert flera andra med samma tänk

Märker förresten av en liten förbättring på skärmen om telefonen inte är ansluten via kabel
Användarvisningsbild
Guldis
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 09 dec 2014 23:04
Ort: Uppsala

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Guldis »

För mig gick det bra att starta via appen när detta inträffade och inträffar, ska tillbaka för service igen trots byte av tegakortet för ett tag sedan.
MS90D-16 såld sep-23
MY RWD QS beställd augusti-23 EDD 25/9-23.
Levererad 25/9-23
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av fimpen »

Nicklas skrev:
Jag hade en massa symptom på min X100D från 2017 (AP2.0 MCU1)... Tog första chans jag fick att installera FSD samt MCU2.

Oj vilken skillnad!
- som en ny bil :lol:

Sedan lät jag Skövde Bilringar leta rätt på knarret i framvagnen och nu är det verkligen en ny bil :D
Har tid på fredag... men hur är det med FM-radion? Försvinner den vid byte till MCU2?

/F
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 914
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Nicklas »

fimpen skrev:
Nicklas skrev:
Jag hade en massa symptom på min X100D från 2017 (AP2.0 MCU1)... Tog första chans jag fick att installera FSD samt MCU2.

Oj vilken skillnad!
- som en ny bil :lol:

Sedan lät jag Skövde Bilringar leta rätt på knarret i framvagnen och nu är det verkligen en ny bil :D
Har tid på fredag... men hur är det med FM-radion? Försvinner den vid byte till MCU2?

/F
Japp, det gör den än så länge...
- har läst att det kommer en valfri uppgradering senare (typ 6000 kr), men jag saknar inte ens nästan fm/am/dab... Allt finns ju online ändå ;)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Svenssons »

Nicklas skrev:
Japp, det gör den än så länge...
- har läst att det kommer en valfri uppgradering senare (typ 6000 kr), men jag saknar inte ens nästan fm/am/dab... Allt finns ju online ändå ;)
Funkar ju bättre än FM också. Bättre ljudkvalitet, kan ha samma kanal på genom hela Sverige eller Europa för den del och oftast mindre radioskugga än FM (delvis pga buffrar ljud).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av fimpen »

Svenssons skrev:
Nicklas skrev:
Japp, det gör den än så länge...
- har läst att det kommer en valfri uppgradering senare (typ 6000 kr), men jag saknar inte ens nästan fm/am/dab... Allt finns ju online ändå ;)
Funkar ju bättre än FM också. Bättre ljudkvalitet, kan ha samma kanal på genom hela Sverige eller Europa för den del och oftast mindre radioskugga än FM (delvis pga buffrar ljud).
Joo... det är klart, 6000 för det känns ju lite dyrt. Men trafikmeddelanden då? Det lär väl inte funka utan FM-radio? Kan ju fortfarande vara lite bra i väntan på digital/internetbaserad motsvarighet...

/F
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1830
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av BrooklynS »

Ingen trafikradio tyvärr...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 914
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Nicklas »

Eftersom jag aldrig lyssnar på FM-radio får jag inga trafikmeddelanden ändå ;)
- lyssnar bara på strömmat material...
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1567
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Klintan »

Nicklas skrev:
Eftersom jag aldrig lyssnar på FM-radio får jag inga trafikmeddelanden ändå ;)
- lyssnar bara på strömmat material...
Det är ju helt otroligt att det fortfarande inte är löst. Fungerar fint i en gammal 9-5 att lyssna på Spotify via aux och få automatisk övergång till trafikmeddelanden. Borde gå att låta radion lyssna i bakgrunden som RDS fungerat sedan åttiotalet.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 914
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Nicklas »

Klintan skrev:
Nicklas skrev:
Eftersom jag aldrig lyssnar på FM-radio får jag inga trafikmeddelanden ändå ;)
- lyssnar bara på strömmat material...
Det är ju helt otroligt att det fortfarande inte är löst. Fungerar fint i en gammal 9-5 att lyssna på Spotify via aux och få automatisk övergång till trafikmeddelanden. Borde gå att låta radion lyssna i bakgrunden som RDS fungerat sedan åttiotalet.
I princip råkar vi aldrig ut för något... Känner noll behov av dessa trafikmeddelanden :roll:
- bilen beräknar helt enkelt om planerad rutt automatiskt tex vid trafikstockning så vi bara glider förbi... Vid ett tillfälle genom Europa kändes det nästan lite magiskt när man gled av strax innan köerna började, slingrade sig igenom en stad på helt fria vägar, och hoppade upp på motorvägen igen precis framför stockningen :shock:
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1567
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Klintan »

Nicklas skrev:
Klintan skrev:
Nicklas skrev:
Eftersom jag aldrig lyssnar på FM-radio får jag inga trafikmeddelanden ändå ;)
- lyssnar bara på strömmat material...
Det är ju helt otroligt att det fortfarande inte är löst. Fungerar fint i en gammal 9-5 att lyssna på Spotify via aux och få automatisk övergång till trafikmeddelanden. Borde gå att låta radion lyssna i bakgrunden som RDS fungerat sedan åttiotalet.
I princip råkar vi aldrig ut för något... Känner noll behov av dessa trafikmeddelanden :roll:
- bilen beräknar helt enkelt om planerad rutt automatiskt tex vid trafikstockning så vi bara glider förbi... Vid ett tillfälle genom Europa kändes det nästan lite magiskt när man gled av strax innan köerna började, slingrade sig igenom en stad på helt fria vägar, och hoppade upp på motorvägen igen precis framför stockningen :shock:
När jag fått omdirigering börjar jag undra vad som hänt, om det verkligen är värt att svänga av europavägen för småvägar, börjar leta information. Vore så smidigt att få de vanliga trafikmeddelandena även i Tesla.
Elbilist sedan 2014
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Svenssons »

fimpen skrev:
Svenssons skrev:
Nicklas skrev:
Japp, det gör den än så länge...
- har läst att det kommer en valfri uppgradering senare (typ 6000 kr), men jag saknar inte ens nästan fm/am/dab... Allt finns ju online ändå ;)
Funkar ju bättre än FM också. Bättre ljudkvalitet, kan ha samma kanal på genom hela Sverige eller Europa för den del och oftast mindre radioskugga än FM (delvis pga buffrar ljud).
Joo... det är klart, 6000 för det känns ju lite dyrt. Men trafikmeddelanden då? Det lär väl inte funka utan FM-radio? Kan ju fortfarande vara lite bra i väntan på digital/internetbaserad motsvarighet...

/F
Själv streamar jag alltid och har inte lyssnat på FM-radio sedan september 2016 så jag har inte fått några trafikmeddelanden oavsett. Finns möjlighet att lyssna på lokala P4-kanalen på TuneIn om man vill. Sedan har jag RSS-flöde på telefonen där jag får en del info men naturligtvis inte något jag ser under körning. Har dock inte varit något problem för mig de senaste dryga 4 åren.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2294
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av frippe »

Det trista med strömmad media är att det ligger tidsmässigt efter, hur mycket beror på så många olika saker. Tidsangivelser och att försöka passa in nyheter är knepigt. När den strömmande radion säger att klockan är 12:00, är klockan egentligen en bit efter tolv.

Ja, jag vet, dagens i-landsproblem.

Men att följa direktsänd sort, samtidigt som man följer twitter eller målrapportering kan vara riktigt trist och förstöra all spänning när det är strömmat och inte via FM-nätet.

Kanske är gammalmodig bara.....

Men med en MCU där bara 3g funkar är det ibland riktit kasst att försöka strömma radio i utlandet, Tyskland t.ex.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7254
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av fth »

Goda nyheter, Tesla har nu uppdaterat garantivillkoren och tar på sig byte av eMMC för alla S/X tillverkade före 2018 som är påverkade av detta fel!

https://www.tesla.com/support/warranty- ... PSuws8#FAQ

Även de som redan betalat för reparation kommer att ersättas!

Respekt!

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2082
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av EnTraktor »

Jag skulle iofs tvärvägra betala, men skönt att det är skrivet svart på vitt så man slipper bråka om det!
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av lator »

fth skrev:
Goda nyheter, Tesla har nu uppdaterat garantivillkoren och tar på sig byte av eMMC för alla S/X tillverkade före 2018 som är påverkade av detta fel!

https://www.tesla.com/support/warranty- ... PSuws8#FAQ

Även de som redan betalat för reparation kommer att ersättas!

Respekt!

/fth
Hur kommer man då att hantera de som valt att få hjälp av en utomstående...? Exempelvis de som valt att skicka till Nederländerna istället för att få Tesla att utföra arbetet.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7254
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av fth »

lator skrev:
Hur kommer man då att hantera de som valt att få hjälp av en utomstående...? Exempelvis de som valt att skicka till Nederländerna istället för att få Tesla att utföra arbetet.
Det får nog de exakta villkoren utvisa, det står inget om att det måste vara Tesla som gjort reparationen:
If you previously paid for a repair for the specific part and condition covered by the program and the paid repair was within the Warranty Adjustment Program period, you may be eligible for a refund subject to certain terms and conditions.
Å andra sidan kan ju ” subject to certain terms and conditions” innehålla en massa reservationer om trejepartsdelar etc.

Jag tror nog iaf att Tesla kommer att ersätta även reparationer hos tredje part.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9353
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av bylund »

Här är undantaget som bekräftar regeln att de nog betalar för tredjepartsreparationer:
Please be aware that any repair conducted for the part and condition described above at a non-Tesla service provider more than 10 calendar days after the date of this notice is not eligible for reimbursement.
Om de slutar göra det för reparationer gjorda efter 19 november så borde ju gälla för redan gjorda.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Bernando »

bylund skrev:
Här är undantaget som bekräftar regeln att de nog betalar för tredjepartsreparationer:
Please be aware that any repair conducted for the part and condition described above at a non-Tesla service provider more than 10 calendar days after the date of this notice is not eligible for reimbursement.
Om de slutar göra det för reparationer gjorda efter 19 november så borde ju gälla för redan gjorda.
Det står att arbetet måste utföras av Tesla, förutom tidigare reparationer som är berättigade till återbetalning.
Screenshot_20201110-081806_Chrome.jpg
MS P85 2014
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3705
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av jonasl »

Hoppas det gäller i Sverige också, någon som läst om det?

Synd att de hanterat det så dåligt, ger mycket badwill och dålig karma i längden. Nu blir det ju tvingade av amerikanska myndigheter.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar