Du kanske tror att du kör smooth. Men Teslor är kända för så kallad taxikörning. Där man gasar och bromsar om vartannat. Skapar lätt åksjuka. Sedan är det som sagt sämre.Nikk skrev: ↑26 feb 2023 17:52Vilken Tesla kör du egentligen? Den kanske behöver kalibreras eller nåt?
Jag tycker jag kan köra hur smooth som helst med min ivf och jag är dessutom övertygad om att de flesta kommer tycka att det är väldigt behagligt att köra en bra kalibrerad elbil med i princip bara en pedal.
Skulle också vara intressant och se lite fakta på hur mycket räckvidden förändras egentligen. Tidigare sa man ju att elbilar utan värmepump kunde sluka jättemycket el medans det verkar som att irl inte påverkar så mycket (om jag har läst korrekt).
Såhär säger Polestar.
"one-pedal driving is actually less efficient on the highway, likening it to dragging a boat anchor around, making it extremely difficult to maintain a constant speed."
Kia
"Kosowski echoes the comments from other automakers too, saying that one-pedal driving—i-Pedal in Hyundai Motors vernacular—isn't necessarily as efficient in stop-and-go driving, and could be less efficient on the highway."
Porsche
"But Porsche, which makes the Taycan EV and is working on a slew of new zero-emissions models, claims this isn’t very efficient in the long term and says there’s a better way to go further with an electric car. And that’s by coasting as much as possible.
When coasting, the electric motors disengage for reduced drag, allowing the car to carry along without using barely any energy. Porsche says this is “the more natural process of allowing the vehicle to continue to roll unpowered.”
Kan hålla på hur länge som helst