Saknade parkeringssensorer på vår nya Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Piggelin
Inlägg: 689
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y

Inlägg av Piggelin »

Nikk skrev: 26 feb 2023 17:52
Piggelin skrev: 26 feb 2023 17:09

Varför ska man lära sig något som är sämre?
Sämre för räckvidden och ryckigare körning. Låter bakvänt.
Vilken Tesla kör du egentligen? Den kanske behöver kalibreras eller nåt?
Jag tycker jag kan köra hur smooth som helst med min ivf och jag är dessutom övertygad om att de flesta kommer tycka att det är väldigt behagligt att köra en bra kalibrerad elbil med i princip bara en pedal.

Skulle också vara intressant och se lite fakta på hur mycket räckvidden förändras egentligen. Tidigare sa man ju att elbilar utan värmepump kunde sluka jättemycket el medans det verkar som att irl inte påverkar så mycket (om jag har läst korrekt).
Du kanske tror att du kör smooth. Men Teslor är kända för så kallad taxikörning. Där man gasar och bromsar om vartannat. Skapar lätt åksjuka. Sedan är det som sagt sämre.

Såhär säger Polestar.
"one-pedal driving is actually less efficient on the highway, likening it to dragging a boat anchor around, making it extremely difficult to maintain a constant speed."

Kia
"Kosowski echoes the comments from other automakers too, saying that one-pedal driving—i-Pedal in Hyundai Motors vernacular—isn't necessarily as efficient in stop-and-go driving, and could be less efficient on the highway."

Porsche
"But Porsche, which makes the Taycan EV and is working on a slew of new zero-emissions models, claims this isn’t very efficient in the long term and says there’s a better way to go further with an electric car. And that’s by coasting as much as possible.

When coasting, the electric motors disengage for reduced drag, allowing the car to carry along without using barely any energy. Porsche says this is “the more natural process of allowing the vehicle to continue to roll unpowered.”

Kan hålla på hur länge som helst
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y

Inlägg av mikebike »

Jaqob skrev: 26 feb 2023 17:11
mikebike skrev: 26 feb 2023 14:49
Piggelin skrev: 26 feb 2023 11:53
mikebike skrev: 26 feb 2023 09:34
Piggelin skrev: 26 feb 2023 00:23

Självklart. Har en bil med det nu. Det är helt klart ryckigare än när den frirullar, samt att man tar bort det naturliga i hur en bil ökar eller tappar fart pga om det går upp eller ner. Finns som sagt noll fördelar förutom att man slipper flytta foten. Annars är den sämre på alla sätt och vis.
Har du aldrig haft en bil med motorbroms?
När jag körde avgasbil växlade jag ned för att få mer bromsverkan och slippa bromsa.
Jo givetvis. Det sämsta för förbrukningen är onödiga inbromsningar. Dessa ökar enormt med one pedal.

Sedan pratar jag nödvändigtvis inte om att stanna. Utan när man kör landsväg och kommer ikapp en bil. Då är det bättre att släppa gasen och frirulla så att den sakta sakta tappar fart än att onepedal bromsa. Osv.
Har du bara till och från på din högerfot?
Man använder högra pedalen för att reglera farten, tryck ned den så ökar farten, släpp upp den så minskar farten. Om man kommer ikapp en bil så släpper man upp såpass lite att man får samma hastighet som bilen framför.

De gånger som regen inte är tillgänglig så tycker jag det blir snudd på otäckt och man måste flytta foten fram och tillbaks för att följa trafikrytmen.

En ärlig fråga. För att den adaptiva farthållaren fungerar så dåligt, eller för att du bara inte kör med den av någon annan anledning?
Jag kör inte med farthållare i "stadstrafik" och där är tempot i regel ryckigt vilket betyder att jag måste växla mellan gaspedal och bromspedal hela tiden när regen är otillgänglig.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y

Inlägg av Dafro »

mikebike skrev: 26 feb 2023 18:10
Jaqob skrev: 26 feb 2023 17:11
mikebike skrev: 26 feb 2023 14:49
Piggelin skrev: 26 feb 2023 11:53
mikebike skrev: 26 feb 2023 09:34

Har du aldrig haft en bil med motorbroms?
När jag körde avgasbil växlade jag ned för att få mer bromsverkan och slippa bromsa.
Jo givetvis. Det sämsta för förbrukningen är onödiga inbromsningar. Dessa ökar enormt med one pedal.

Sedan pratar jag nödvändigtvis inte om att stanna. Utan när man kör landsväg och kommer ikapp en bil. Då är det bättre att släppa gasen och frirulla så att den sakta sakta tappar fart än att onepedal bromsa. Osv.
Har du bara till och från på din högerfot?
Man använder högra pedalen för att reglera farten, tryck ned den så ökar farten, släpp upp den så minskar farten. Om man kommer ikapp en bil så släpper man upp såpass lite att man får samma hastighet som bilen framför.

De gånger som regen inte är tillgänglig så tycker jag det blir snudd på otäckt och man måste flytta foten fram och tillbaks för att följa trafikrytmen.

En ärlig fråga. För att den adaptiva farthållaren fungerar så dåligt, eller för att du bara inte kör med den av någon annan anledning?
Jag kör inte med farthållare i "stadstrafik" och där är tempot i regel ryckigt vilket betyder att jag måste växla mellan gaspedal och bromspedal hela tiden när regen är otillgänglig.
Tips håll lite längre avstånd, du kör ju inte Audi… ;)
jag släpper oftast bara gaspedalen och rullar, ev ör det lite regen på men inga mängder som i tesla eller leaf.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y

Inlägg av flipmac »

Bra initiativ av Nils som flyttat diskussionen om one pedal-körning till ny tråd: viewtopic.php?p=704291#p704291

Är det någon som inte saknar parkeringssensorer på sin nya Y? Med tanke på att alla som tar leverans aktivt måste godkänna att bilen saknar USS gissar jag att ingen blir förvånad vid leverans längre?
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Mats-Ola
Inlägg: 12
Blev medlem: 20 maj 2022 10:20

Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y

Inlägg av Mats-Ola »

Skriv svar