Saknade parkeringssensorer på vår nya Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

tompalompa
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 jan 2019 20:34

Saknade parkeringssensorer på vår nya Y

Inlägg av tompalompa »

Bild 1
Bild 1
Bild 2
Bild 2
Uppdaterad:
Jag/familjen har ett extremt stort behov av backvarnare/parkeringssensorer, har haft det på alla bilar de senaste 25 åren så man kanske blir lite beroende :D
Hämtade ut vår svart/svarta MYP den 30/12, tillverkad i Berlin den 15/11, efter viss tvekan när jag sett att den saknat sensorer.
Vi är dock supernöjda med bilen, har kört elbil de senaste 3 åren och denna är bäst hittills.

Hur Tesla/Elon kan plocka bort det utan att ha en annan lösning färdig är ju minst sagt dumsnålt... men det hjälper ju inte att klaga så jag har gjort en "hemmasnickrad" lösning som jag tänkte dela med mig av (om andra har bättre/snyggare lösningar är förstås också välkommet)

Att det ser fult ut på en 850-tusenkronorsbil behöver ingen kommentera till mig... ja absolut, men hellre det än trasiga stötfångare och överkörda trädgårdsprylar ;)
Tänkte twittra en bild på det till Elon och fråga om han tycker det ser värdigt ut, är ju egentligen hans fel...
Det kommer kanske eftermarknadslösningar men jag kan inte vänta på det.

Fördelen med denna lösning är det funkar tillfredsställande, är billigt och kan plockas bort på 30 min helt utan åverkan på bilen. Så om/när Tesla löst det med kamerorna är bilen lätt återställd.

(Jag har hängt på internetforum och inte kommit på något bättre utan att "förstöra" något på bilen, ingen borrning, ingen inkoppling på backlampor, inte mycket isärplockande, inget syns inne i kupen etc)

Delar:
1 st SPY wireless backvarnare + 1 st vanlig "trådad" backvarnare + 1 st 12-volts hane med strömbrytarknapp (allt köpt på Amazon.se)
3M VHB-tejp samt lite zipties

Här är stegen jag gjort:
BAK:
Satte 3 st sensorer under kanten på stötfångaren, drog kablarna utvändigt under kanten. allt möts i mitten av stötfångaren och går in i bagaget.
Drog en 12v-kabel under mattorna till mittkonsolens 12-v uttaget. Kopplade ihop sensorer+centralenhet+12V strömkabel, gömde detta i "baljan" under eluttaget.

FRAM:
Sök på "Frunk removal" på youtube för att ta ut frunken och luftfiltret.
Satte 4 sensorer under stötfångaren i luftöppningen. Drog in sladdarna i skarven mellan kylar-luftintaget och stötfångaren, det är en stor gummipackning som kan ges ett mellanrum där kablarna pillas in, de kommer sedan upp i frunk-utrymmet.
drog sladdarna upp längs förarsidan mot batteriet. Kopplade in elsladden med säkring på en jordpunkt samt startkabelpinnen med +.
(Min MYP hade ett Li-Jon-batteri på 16 volt, så inga vanliga batteripoler som man kan koppla in sig på)
kopplade ihop centralenheten och fäste den under luftfiltret.
Fördelen med SPY wireless är att man inte behöver dra en kabel mellan frunken och in i kupen genom torpedväggen. Provade med 2 st Spy, men de går på samma frekvens så det funkade tyvärr inte.

INNE I BILEN:
I bakre mittkonsollen finns ett 12-uttag. Jag kopplade ihop displayen (fram) med 12v-kabel till bakdelen samt 12V hanen med strömbrytare och pluggade in den. (När locket är stängt syns inget, men pipen hörs)
Anledningen till strömbrytaren är att om jag kör in i garaget så kommer det pipa i 15 minuter tills Teslan stänger ner 12v-uttaget... så då trycker jag bara på knappen för att stänga av displayerna.

Hoppas det ger lite ideer/inspiration, denna tråd är tänkt för de som har en MY utan sensorer och vill prata lösningar.

Backkameran funkar bara så länge det är torrt och rent ute, sensorer funkar även i smuts och rimlig mängd snö.
Jag har även beställt en pryl till kameran som ska göra att den är ren längre, se länk nedan:
https://abstractocean.com/products/supe ... -model-3-y
Senast redigerad av tompalompa, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2799
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y

Inlägg av NEO »

Varför köpa en ny för 850 när du kunnat få en lågmilad begagnad MYP 2022 med sensorer för typ 730? Ofattbart att vilja förlora 100.000kr och istället bygga någon egen jula lösning.
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 270
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y

Inlägg av Pasjostrom »

NEO skrev: 06 jan 2023 13:04
Varför köpa en ny för 850 när du kunnat få en lågmilad begagnad MYP 2022 med sensorer för typ 730? Ofattbart att vilja förlora 100.000kr och istället bygga någon egen jula lösning.
Nu vet jag inte hur det ligger till i detta specifika fall, men har det slagit dig att man kanske inte har alternativet att skaffa en begagnad bil? Jag själv har tjänstebil och kan inte välja begagnad, kan inte ens välja att behålla min nuvarande utan måste byta när leasingperioden är slut. Inte för att jag kommer göra någon hemmabyggd lösning, men det är ju inte fel att twittra till Elon för att visa hur knasigt det blivit…
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y

Inlägg av Dafro »

Jag kan inte se några bilder.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7698
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y

Inlägg av mikebike »

Dafro skrev: 06 jan 2023 14:38
Jag kan inte se några bilder.
Ingen annan heller.😉
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y

Inlägg av Dafro »

mikebike skrev: 06 jan 2023 19:29
Dafro skrev: 06 jan 2023 14:38
Jag kan inte se några bilder.
Ingen annan heller.😉
Trodde väl inte det, men vill ju se modifieringen.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4210
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y

Inlägg av nek0 »

Dafro skrev: 06 jan 2023 14:38
Jag kan inte se några bilder.
Det var kanske därför han skrev:
"Mina bilder är inte så lätta att tyda så här är stegen jag gjort:"
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y

Inlägg av Bengt-re »

ydczybdjn8z11.jpg
Detta är en enklare lösning.
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 922
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y

Inlägg av Arctic Drifter »

tompalompa skrev: 06 jan 2023 12:44
Tänkte twittra en bild på det till Elon och fråga om han tycker det ser värdigt ut, är ju egentligen hans fel...
Kör TikTok och gå viralt!

Tyckte för övrigt att bilderna var väldigt illustrativa!
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3906
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y

Inlägg av AAKEE »

Det är grymt lågt att leverera bilar utan p-sensorer (utan att ha en fungerande* lösning klar).

Någon skrev att de hade fått frågan om de ville ta emot bilen utan sensorer.
Någon annan verkar väldigt förvånad över att bilen saknade sensorer vid leveransen.

*) Med fungerande tänker jag att den åtminstone borde fungera lika dåligt som avsaknad av riktig regnsensor, ljussensor och radar i farthållaren.

Undrar när korthuset rämnar…?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 922
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y

Inlägg av Arctic Drifter »

AAKEE skrev: 09 jan 2023 15:48
Undrar när korthuset rämnar…?
Tror inte det är så illa, snart skickar de med radar igen!

För övrigt så har jag kört min MYP med USS utan den funktionen vid ganska många tillfällen senaste månaderna. Så fort det är lite frost på sensorerna så fungerar de ju inte, lite notis på skärmen.

Jag föredrar lösningen som många andra tillverkare kör med, om sensorerna är täckta så piper de ilsket.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y

Inlägg av Bjelke »

Arctic Drifter skrev: 09 jan 2023 15:58
AAKEE skrev: 09 jan 2023 15:48
Undrar när korthuset rämnar…?
Tror inte det är så illa, snart skickar de med radar igen!

För övrigt så har jag kört min MYP med USS utan den funktionen vid ganska många tillfällen senaste månaderna. Så fort det är lite frost på sensorerna så fungerar de ju inte, lite notis på skärmen.

Jag föredrar lösningen som många andra tillverkare kör med, om sensorerna är täckta så piper de ilsket.
Skadan är redan skedd när det gäller radarn, dels så finns det nu en massa bilar som öht
inte har den monterad (och tveksamt om det går att montera retroaktivt) och dels så
känns det högst osäkert att programvaran för en ny radar ens stöder dom gamla…

På model S piper den när sensorerna inte funkar/är övertäckta, iaf när man kör iväg…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8722
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y

Inlägg av Pontus »

Härligt att se menar läsa om egna lösningar, gillar det skarpt. Samtidigt är det ju som alla säger riktigt konstigt att leverera en bil så.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y

Inlägg av LarsOJ »

Skulle jag behöva p-sensorer på en bil utan så skulle jag satsa på ett vettigt kit som går att få till med både utseende och funktionalitet. Kan man inte själv så kan man låta en lackfirma/skadeverkstad göra infällningen i kofångarna eller köpa Tesla orginal med hål (före USS removal). Finns massor med kit Och det är inga dyra prylar. Här är ett tex:

BC10537B-8735-4A68-8C27-001AB0FF4C99.jpeg
44EB205B-57B7-4445-8998-7776B96F1649.jpeg
C8CAEDBB-1C30-45C8-8A7B-0B617DB33264.jpeg
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7698
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y

Inlägg av mikebike »

LarsOJ skrev: 09 jan 2023 20:18
Skulle jag behöva p-sensorer på en bil utan så skulle jag satsa på ett vettigt kit som går att få till med både utseende och funktionalitet. Kan man inte själv så kan man låta en lackfirma/skadeverkstad göra infällningen i kofångarna eller köpa Tesla orginal med hål (före USS removal). Finns massor med kit Och det är inga dyra prylar. Här är ett tex:


BC10537B-8735-4A68-8C27-001AB0FF4C99.jpeg44EB205B-57B7-4445-8998-7776B96F1649.jpegC8CAEDBB-1C30-45C8-8A7B-0B617DB33264.jpeg
Det bär emot att montera Biltemagrejer på en ny bil för 817.170 kronor. Något som dessutom är standard på en Dacia för 149.900 kronor.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1608
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y

Inlägg av renes »

AAKEE skrev: 09 jan 2023 15:48
Någon skrev att de hade fått frågan om de ville ta emot bilen utan sensorer.
Någon annan verkar väldigt förvånad över att bilen saknade sensorer vid leveransen.
Om man tittar i source för websidan för den beställda bilen finner man följande sträng:

Kod: Markera allt

"showUssRemovalDisclaimer":false
Nu gissar jag bara, men den kanske står "true" för bilar som kommer att levereras utan parkeringssensorerna (USS = Ultra Sound System, kanske?).
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y

Inlägg av LarsOJ »

mikebike skrev: 09 jan 2023 20:54
LarsOJ skrev: 09 jan 2023 20:18
Skulle jag behöva p-sensorer på en bil utan så skulle jag satsa på ett vettigt kit som går att få till med både utseende och funktionalitet. Kan man inte själv så kan man låta en lackfirma/skadeverkstad göra infällningen i kofångarna eller köpa Tesla orginal med hål (före USS removal). Finns massor med kit Och det är inga dyra prylar. Här är ett tex:


BC10537B-8735-4A68-8C27-001AB0FF4C99.jpeg44EB205B-57B7-4445-8998-7776B96F1649.jpegC8CAEDBB-1C30-45C8-8A7B-0B617DB33264.jpeg
Det bär emot att montera Biltemagrejer på en ny bil för 817.170 kronor. Något som dessutom är standard på en Dacia för 149.900 kronor.
Självklart men TS lösning lät ju ännu värre än Biltemagrejor :?

Läste på det amerikanska forumet att Tesla sparat hela 114$/bil på att ta bort USS. Pinsamt :(
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 673
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y

Inlägg av Bengt »

$114 är bara en liten del av besparingen. Det är också besparingar i utveckling och underhåll av mjukvara som kommer att återskapa de funktioner som just nu är borttagna. Fler besparingar finns inom supply chain och garantiservice.

Är glaset halvtomt eller halvfullt? Det är upp till oss bilägare som har en bil utan USS. För min del är det halvfullt.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Fredrik j
Inlägg: 11052
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y

Inlägg av Fredrik j »

Jag trodde backsensorer var ett lagkrav i USA. Men det kanske bara gäller backkamera?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7698
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y

Inlägg av mikebike »

Bengt skrev: 10 jan 2023 00:09
$114 är bara en liten del av besparingen. Det är också besparingar i utveckling och underhåll av mjukvara som kommer att återskapa de funktioner som just nu är borttagna. Fler besparingar finns inom supply chain och garantiservice.

Är glaset halvtomt eller halvfullt? Det är upp till oss bilägare som har en bil utan USS. För min del är det halvfullt.
Undrar hur mycket det kostar att ta fram mjukvaran för att försöka åstadkomma parkeringsassistans utan sensorer?
Med tanke på att det verkar ta lång tid, tid = pengar, men de kanske inte lägger någon tid alls på den utvecklingen? :?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y

Inlägg av mati »

När jag köpte min första Model S för sju år sedan var ultraljudssensorerna en av funktionerna som stack ut lite extra och som jag och många andra reagerade på. Aldrig någonsin hade en bil visat avstånd i centimeter och haft den där "auran" runt bilen som exakt visar var hindret finns.
Det är faktiskt det första jag reagerade på när jag satte mig för första gången bakom ratten. Det var första intrycket, innan jag ens hade kört en enda meter. Superhäftigt tyckte jag.
Att Tesla nu plockat bort detta är totalt obegripligt för mig, och det är fullkomligt bisarrt att nya teslaägare nu tvingas installera biltema-grejer för att få nånting som varje sketen lådbil har som standard.
Det finns numera två kundgrupper för dessa USS-retrofits. Bilägare med riktigt gamla bilar, typ 20 år, som vill utrusta sina skrothögar med lite lyx och moderniteter. Och så teslaägare med en "high tech" bil för över 800k. Ska man skratta eller gråta?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
SAO
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 jan 2023 08:52

Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y

Inlägg av SAO »

Är också "5 minuter" bort från att beställa en YLR. Detta är dock störande.
Är det så att om jag köper en bil NU kommer framtida mjukvaru-uppdateringar lösa parkeringsfrågan?
Jag kan leva med det i 5-10 månader men det är en annan sak att leva med en bil i fem år utan parkeringssensor.
SÅ frågan är om det finns hopp eller om det är kört?
Om man köper en begagnad - ingår det en parkeringssensor på alla 21 och 22 modeller?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3703
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y

Inlägg av jonasl »

Alla 2021 och de allra flesta levererade 2022, men de som kommit nu i slutet saknar. Tror man måste titta på individnivå för att vara säker för det var ett visst överlapp.

Jag tror det kommer slå tillbaka på Tesla att de plockar bort grundläggande funktioner på det här viset. Riktigt dåligt. Det finns ju inte heller någon 360 graders kamera som många andra har, det har jag känt är helt OK med den avancerade avståndsvyn som ändå finns.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Domenix
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 26 okt 2022 11:16

Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y

Inlägg av Domenix »

SAO skrev: 10 jan 2023 08:55
Är också "5 minuter" bort från att beställa en YLR. Detta är dock störande.
Är det så att om jag köper en bil NU kommer framtida mjukvaru-uppdateringar lösa parkeringsfrågan?
Jag kan leva med det i 5-10 månader men det är en annan sak att leva med en bil i fem år utan parkeringssensor.
SÅ frågan är om det finns hopp eller om det är kört?
Om man köper en begagnad - ingår det en parkeringssensor på alla 21 och 22 modeller?
Uppdateringen kan komma någon gång mellan 1 dag och 100 år :)
Bara att hoppas att det är något närmre det förstnämnda
2xMYP V/SV - Beställd 2022-06-29 - RN11741XXXX - RN11748XXXX - FSD
Levererade 2022-12-30
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y

Inlägg av slugger75 »

SAO skrev: 10 jan 2023 08:55
Är också "5 minuter" bort från att beställa en YLR. Detta är dock störande.
Är det så att om jag köper en bil NU kommer framtida mjukvaru-uppdateringar lösa parkeringsfrågan?
Jag kan leva med det i 5-10 månader men det är en annan sak att leva med en bil i fem år utan parkeringssensor.
SÅ frågan är om det finns hopp eller om det är kört?
Om man köper en begagnad - ingår det en parkeringssensor på alla 21 och 22 modeller?
Det är väl ingen som riktigt kan veta om framtida mjukvaruuppdateringar kommer lösa det.

Min egen gissning är att de aldrig kommer att lösa det bra. Samma sak med skyltavläsning och regnsensorn. Det kan komma en uppdatering som gör att det blir lite bättre någon vecka, i vissa fall. Sen kommer en ny uppdatering och det blir sämre.

Jag tror de har fel hårdvara för att kunna lösa det bra.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Skriv svar