Sida 7 av 10

Re: Scan my plaid

Postat: 11 nov 2024 15:22
av bjornnilsson
MNA skrev: 10 nov 2024 14:14
AAKEE skrev: 04 nov 2024 11:11
bjornnilsson skrev: 04 nov 2024 10:23
Är det fortfarande detta som gäller om man vill mäta sitt Plaid-batteri med iphone?

Tellus » 11 jul 2023 22:22
https://sl-elements.com/en/collections/ ... B+Plaid%29

AAKEE » 11 jul 2023 22:29
För Android finns det en billigare dongle men för apple ios vill man ha den som heter MX+ (den fungerar till Android också).


Dvs är det MX+ som jag ska beställa?
Och sen är det appen scan my T3SLA som gäller, eller?

MX+ fungerar för både ios och android.

Övriga, ofta bara android.

Jag kör med MX+, och en androidtablett.

Men iPhone i övrigt och det är smidigt om man ska kolla ngn annans bil… vilket händer 😅


Japp, rätt app:
IMG_1760.jpeg
vLinker FS funkar oxå för både android och iOS och är billigare än MX+. Blev tipsad om den i SMT’s discord.

Nu är vLinker FS beställd. Blir spännande det här. :D

Vad spelar det för roll om BMS visar fel? Kan något gå sönder eller slitas fortare? Eller är det bara exakthet i beräknad räckvidd som drabbas?

Re: Scan my plaid

Postat: 11 nov 2024 17:33
av AAKEE
bjornnilsson skrev: 11 nov 2024 15:22
MNA skrev: 10 nov 2024 14:14
AAKEE skrev: 04 nov 2024 11:11
bjornnilsson skrev: 04 nov 2024 10:23
Är det fortfarande detta som gäller om man vill mäta sitt Plaid-batteri med iphone?

Tellus » 11 jul 2023 22:22
https://sl-elements.com/en/collections/ ... B+Plaid%29

AAKEE » 11 jul 2023 22:29
För Android finns det en billigare dongle men för apple ios vill man ha den som heter MX+ (den fungerar till Android också).


Dvs är det MX+ som jag ska beställa?
Och sen är det appen scan my T3SLA som gäller, eller?

MX+ fungerar för både ios och android.

Övriga, ofta bara android.

Jag kör med MX+, och en androidtablett.

Men iPhone i övrigt och det är smidigt om man ska kolla ngn annans bil… vilket händer 😅


Japp, rätt app:
IMG_1760.jpeg
vLinker FS funkar oxå för både android och iOS och är billigare än MX+. Blev tipsad om den i SMT’s discord.

Nu är vLinker FS beställd. Blir spännande det här. :D

Vad spelar det för roll om BMS visar fel? Kan något gå sönder eller slitas fortare? Eller är det bara exakthet i beräknad räckvidd som drabbas?
Spelar ingen roll.


Generellt verkar 11 miljoner människor göra BMS-kalibrering för att få upp den displayade räckvidden. Vilket bara är siffran på skärmen man höjer.

Skulle bilen vara överoptimistisk på räckvidd skulle det kunna bli problem, om man vill köra till 0% och kanske en bit till, dvs att bilen stannar. (Det är dock inte de med överoptimistiska BMS:er som BMS-kalibrerar :-) )


Det har ingen betydelse och marginalen i BMS för att kunna köra ned till 0 medger ganska ordentlig felräkning.

Re: Scan my plaid

Postat: 12 nov 2024 10:56
av MNA
bjornnilsson skrev: 11 nov 2024 15:22
MNA skrev: 10 nov 2024 14:14
AAKEE skrev: 04 nov 2024 11:11
bjornnilsson skrev: 04 nov 2024 10:23
Är det fortfarande detta som gäller om man vill mäta sitt Plaid-batteri med iphone?

Tellus » 11 jul 2023 22:22
https://sl-elements.com/en/collections/ ... B+Plaid%29

AAKEE » 11 jul 2023 22:29
För Android finns det en billigare dongle men för apple ios vill man ha den som heter MX+ (den fungerar till Android också).


Dvs är det MX+ som jag ska beställa?
Och sen är det appen scan my T3SLA som gäller, eller?

MX+ fungerar för både ios och android.

Övriga, ofta bara android.

Jag kör med MX+, och en androidtablett.

Men iPhone i övrigt och det är smidigt om man ska kolla ngn annans bil… vilket händer 😅


Japp, rätt app:
IMG_1760.jpeg
vLinker FS funkar oxå för både android och iOS och är billigare än MX+. Blev tipsad om den i SMT’s discord.

Nu är vLinker FS beställd. Blir spännande det här. :D

Vad spelar det för roll om BMS visar fel? Kan något gå sönder eller slitas fortare? Eller är det bara exakthet i beräknad räckvidd som drabbas?
Min har funkat jättebra! Lite bättre pris var det när jag köpte den oxå jämfört med mx+, vad gick du betala?

Re: Scan my plaid

Postat: 12 nov 2024 16:16
av bjornnilsson
MNA skrev: 12 nov 2024 10:56
Min har funkat jättebra! Lite bättre pris var det när jag köpte den oxå jämfört med mx+, vad gick du betala?
Med frakten inkluderad så blev det 845,55 riksdaler. :)

Re: Scan my plaid

Postat: 12 nov 2024 19:16
av NEO
AAKEE skrev: 10 nov 2024 18:28
NEO skrev: 10 nov 2024 14:08
Laddade fullt idag, mätaren visar 532km och följande ur SMT. Haft SMT sedan bilen var ny, högsta värdet jag sett var runt 97kWh. Bilen har gått 3900mil. Bilen stod parkerad länge hos Tesla i somras, när jag lämnade den hade jag 94-95kWh NFP, märkligt att den tappat 2-3kWh när den haft under 40% SOC under sommaren.


IMG_2925.jpeg
Hade du koll på din CAC Max och CAC Min alt. CAC Imbalance? (Jag minnsch it)

Laddade också fullt idag.
Bil 1 år,7mån/3300 mil/538km

NFP 92.6, nominal remaining 93.1
IMG_1847.jpeg

Körde 90km, parkerade med 80% som steg till 81%, trots att bilen stod med sentry på.
Tog inga exakta data, men det är rätt troligt att BMS underskattar kapaciteteten en del just nu.

Får kolla mer i detalj när jag får en längre körning.
IMG_1849.jpeg


[Edit]Kunde inte hålla mig så jag kikade lite på teslaloggerdata. Bilen trodde det hade gått ~20.0% men i verkligheten var det 19.3% för 17.63kWh, så som det verkar från dagens (alltför korta mätning) ligger kapaciteten på ~95.6kWh.

Det skulle kunna vara så att låg-SOC inte ger tillräckliga data för BMS att hålla full koll.
Jag hade inga såna problem med min M3P. Enda gången den tog en rejäl cykeltur på kapacitetsberäkning var i en period med mycket lång körning och många 80% eller fulla laddningar.

Jag gjorde en 575km överdagen-körning i sensomras som pekade på ungefär samma kapacitet som nu (95.5-ish) trots att BMS då låg på 94kWh har jag för mig.

För Plaid- och Palladiumägare som är orolig över det kan man kanske köra en period med någon full laddning och ladda 80% nu när det är svalare ute, om man vill testa att BMS-kalibrera.

Jag kommer inte aktivt BMS-kalibrera utan fortsätter med låg-SOC som vanligt.
Nope, men körde från 100-83% så steg den till 85%, körde 85% till 70% så klättrade den igen till 73%. Vill minnas cell imba på 4mV

Re: Scan my plaid

Postat: 12 nov 2024 20:55
av AAKEE
NEO skrev: 12 nov 2024 19:16
AAKEE skrev: 10 nov 2024 18:28
NEO skrev: 10 nov 2024 14:08
Laddade fullt idag, mätaren visar 532km och följande ur SMT. Haft SMT sedan bilen var ny, högsta värdet jag sett var runt 97kWh. Bilen har gått 3900mil. Bilen stod parkerad länge hos Tesla i somras, när jag lämnade den hade jag 94-95kWh NFP, märkligt att den tappat 2-3kWh när den haft under 40% SOC under sommaren.


IMG_2925.jpeg
Hade du koll på din CAC Max och CAC Min alt. CAC Imbalance? (Jag minnsch it)

Laddade också fullt idag.
Bil 1 år,7mån/3300 mil/538km

NFP 92.6, nominal remaining 93.1
IMG_1847.jpeg

Körde 90km, parkerade med 80% som steg till 81%, trots att bilen stod med sentry på.
Tog inga exakta data, men det är rätt troligt att BMS underskattar kapaciteteten en del just nu.

Får kolla mer i detalj när jag får en längre körning.
IMG_1849.jpeg


[Edit]Kunde inte hålla mig så jag kikade lite på teslaloggerdata. Bilen trodde det hade gått ~20.0% men i verkligheten var det 19.3% för 17.63kWh, så som det verkar från dagens (alltför korta mätning) ligger kapaciteten på ~95.6kWh.

Det skulle kunna vara så att låg-SOC inte ger tillräckliga data för BMS att hålla full koll.
Jag hade inga såna problem med min M3P. Enda gången den tog en rejäl cykeltur på kapacitetsberäkning var i en period med mycket lång körning och många 80% eller fulla laddningar.

Jag gjorde en 575km överdagen-körning i sensomras som pekade på ungefär samma kapacitet som nu (95.5-ish) trots att BMS då låg på 94kWh har jag för mig.

För Plaid- och Palladiumägare som är orolig över det kan man kanske köra en period med någon full laddning och ladda 80% nu när det är svalare ute, om man vill testa att BMS-kalibrera.

Jag kommer inte aktivt BMS-kalibrera utan fortsätter med låg-SOC som vanligt.
Nope, men körde från 100-83% så steg den till 85%, körde 85% till 70% så klättrade den igen till 73%. Vill minnas cell imba på 4mV
Om den gör det flera ggr så är det nog på grund av underskattad kapacitet:-)

Vad händer efter laddning?

Om du laddar till tex 55 eller 80, visar bilen 54 eller 79 en timme efter?

Re: Scan my plaid

Postat: 12 nov 2024 21:18
av MNA
bjornnilsson skrev: 12 nov 2024 16:16
MNA skrev: 12 nov 2024 10:56
Min har funkat jättebra! Lite bättre pris var det när jag köpte den oxå jämfört med mx+, vad gick du betala?
Med frakten inkluderad så blev det 845,55 riksdaler. :)
Snyggt!

Re: Scan my plaid

Postat: 26 dec 2024 12:58
av AAKEE
Jul uppdatering, 93.6kWh / 3600 mil.
IMG_2597.jpeg
[Edit]1 år 9 månader.

Re: Scan my plaid

Postat: 26 dec 2024 13:51
av Tellus
91.1kWh 2år/2300mil

Re: Scan my plaid

Postat: 03 jan 2025 14:05
av Tellus
Tellus skrev: 26 dec 2024 13:51
91.1kWh 2år/2300mil

Re: Scan my plaid

Postat: 03 jan 2025 22:12
av AAKEE
Tellus skrev: 03 jan 2025 14:05
Tellus skrev: 26 dec 2024 13:51
91.1kWh 2år/2300mil
Plussat på lite? 😎

Teslafi har hjälpt mig på traven, nu börjar det snart räcka med kapacitet. Man ska ju orka köra upp kilowatttimmarna också 😂
IMG_2715.jpeg
Nä, tyvärr är Teslafi rökta som inte förstår vad de räknar ut (beräkningen är helt fel såklart, men på flera sätt).

Re: Scan my plaid

Postat: 31 jan 2025 11:09
av AAKEE
94.5kWh, 3800mil 22månader, 626km av 637km nyrange.
IMG_3093.jpeg
Tillägg: 5% degradering från FPWN, men bara 1.7% på displayad räckvidd.

Re: Scan my plaid

Postat: 17 mar 2025 00:02
av AAKEE
Hur ligger landet med de övriga som kör låg SOC, eller hög för den delen?

Numera går det ju räkna ut med energigrafen så alla kan ju chime:a in…även de med LR!

Det verkar som palladiumbatterierna fort far iväg söder om 90 kWh, ofta rejält innan bilen hunnit bli speciellt gammal eller just gått något, i vart fall när man ser på TMC-forat…

Re: Scan my plaid

Postat: 17 mar 2025 08:49
av bjornnilsson
Återkommer med mitt resultat, har ju fått hem min vLinker sedan lång tid tillbaka. Handlar bara om tummen ur att montera den och ladda ner appen. Är det något speciellt att tänka på för att riva ur konsolen under skärmen utan att förstöra något?

Re: Scan my plaid

Postat: 17 mar 2025 08:53
av AAKEE
bjornnilsson skrev: 17 mar 2025 08:49
Återkommer med mitt resultat, har ju fått hem min vLinker sedan lång tid tillbaka. Handlar bara om tummen ur att montera den och ladda ner appen. Är det något speciellt att tänka på för att riva ur konsolen under skärmen utan att förstöra något?
Nej det är ingen fara alls.

Konsollen sitter med fyra clips, dra uppåt bakåt vinkelrätt mot cirkeln mobilerna ligger med.
En hand på var sida bara. Det sitter en liten kabel till mobil-laddningen, den sitter med ett clips.

Re: Scan my plaid

Postat: 17 mar 2025 08:56
av jpetters
AAKEE skrev:
Hur ligger landet med de övriga som kör låg SOC, eller hög för den delen?

Numera går det ju räkna ut med energigrafen så alla kan ju chime:a in…även de med LR!

Det verkar som palladiumbatterierna fort far iväg söder om 90 kWh, ofta rejält innan bilen hunnit bli speciellt gammal eller just gått något, i vart fall när man ser på TMC-forat…
Min S Plaid är nere på ca 85,5 kWh NFP vid 5100mil, enligt SMT.

Re: Scan my plaid

Postat: 17 mar 2025 12:15
av Tellus
AAKEE skrev: 03 jan 2025 22:12
Tellus skrev: 03 jan 2025 14:05
Tellus skrev: 26 dec 2024 13:51
91.1kWh 2år/2300mil
Plussat på lite? 😎
Mina celler fortsätter svälla 😜
92,4kWh 27 månader, 2500 mil

Re: Scan my plaid

Postat: 18 mar 2025 10:08
av LarsaR
Utifrån energigrafen vid 55% laddning, 92,4 kW (610 km vid 100% senast) 27 månader 51481 km. [img]

Re: Scan my plaid

Postat: 18 mar 2025 11:43
av jpetters
jpetters skrev:
AAKEE skrev:
Hur ligger landet med de övriga som kör låg SOC, eller hög för den delen?

Numera går det ju räkna ut med energigrafen så alla kan ju chime:a in…även de med LR!

Det verkar som palladiumbatterierna fort far iväg söder om 90 kWh, ofta rejält innan bilen hunnit bli speciellt gammal eller just gått något, i vart fall när man ser på TMC-forat…
Min S Plaid är nere på ca 85,5 kWh NFP vid 5100mil, enligt SMT.
Kan tillägga att jag kört med låg SOC under ca 80% av tiden sedan köp, men delvis gått ifrån det då räckvidden sjönk stadigt oavsett.
Nu har den möjligen stabiliserat sig runt 85kWh. Ska på en längre tur i april och det blir spännande att se om det blir ett till steg neråt. Då är i så fall räckvidden snart nere på samma som min SP100D som jag bytte ifrån.

Re: Scan my plaid

Postat: 18 mar 2025 12:12
av Tellus
AAKEE skrev: 17 mar 2025 00:02
Hur ligger landet med de övriga som kör låg SOC, eller hög för den delen?

Numera går det ju räkna ut med energigrafen så alla kan ju chime:a in…även de med LR!

Det verkar som palladiumbatterierna fort far iväg söder om 90 kWh, ofta rejält innan bilen hunnit bli speciellt gammal eller just gått något, i vart fall när man ser på TMC-forat…
Ligger er bil på ca 93,5kWh nu?

Re: Scan my plaid

Postat: 18 mar 2025 12:40
av AAKEE
Tellus skrev: 18 mar 2025 12:12
AAKEE skrev: 17 mar 2025 00:02
Hur ligger landet med de övriga som kör låg SOC, eller hög för den delen?

Numera går det ju räkna ut med energigrafen så alla kan ju chime:a in…även de med LR!

Det verkar som palladiumbatterierna fort far iväg söder om 90 kWh, ofta rejält innan bilen hunnit bli speciellt gammal eller just gått något, i vart fall när man ser på TMC-forat…
Ligger er bil på ca 93,5kWh nu?
Hade 94.5kWh till slutet av februari, sedan dess har jag kört en långresa med många SuC, och laddat fullt 4ggr, så 93.1 kWh nu.
Både denna och förra bilen tappar lite vid många supercharg’s på kort tid men den brukar hämta upp sig på ~ 1 månad.

Re: Scan my plaid

Postat: 19 mar 2025 16:25
av bjornnilsson
Rev panelen idag och letade efter lämplig plats att klämma in vLinker-grunkan men insåg ganska snabbt att det behövs något mer mellan den svarta vLinker OBD connectorn (på bilden placerad i mitten) och den blå OBD-anslutningen (till höger i bild).
vlinker connect to Tesla Plaid.png
Den här adaptern verkar vara en av de billigare:

https://www.felkodslasare.se/products/t ... DgEALw_wcB

Det står att den är "Kompatibel med Tesla Model X (2013-) och Model S (2012-)"

Kan den fungera även för Palladium? Eller ska jag beställa någon annanstans? Eller är jag helt ute och cyklar?

Re: Scan my plaid

Postat: 19 mar 2025 16:28
av jpetters
bjornnilsson skrev:
Rev panelen idag och letade efter lämplig plats att klämma in vLinker-grunkan men insåg ganska snabbt att det behövs något mer mellan den svarta vLinker OBD connectorn (på bilden placerad i mitten) och den blå OBD-anslutningen (till höger i bild).
vlinker connect to Tesla Plaid.png
Den här adaptern verkar vara en av de billigare:

https://www.felkodslasare.se/products/t ... DgEALw_wcB

Det står att den är "Kompatibel med Tesla Model X (2013-) och Model S (2012-)"

Kan den fungera även för Palladium? Eller ska jag beställa någon annanstans? Eller är jag helt ute och cyklar?
Det ska vara en annan modell till Palladium. Kan gå att koppla om den äldre modellen men är inte säkert. Fungerade inte i mitt fall och jag köpte en ny från Enhauto.

Re: Scan my plaid

Postat: 19 mar 2025 16:36
av bjornnilsson
jpetters skrev: 19 mar 2025 16:28
Det ska vara en annan modell till Palladium. Kan gå att koppla om den äldre modellen men är inte säkert. Fungerade inte i mitt fall och jag köpte en ny från Enhauto.
Shittars vad du var snabb, hann knappt ladda om sidan. Då gör jag lite mer research så jag får något som fungerar. Stort tack!

Har funderat på Sexy buttons (om det går att sänka bilen lite extra så skulle det kanske motivera ett köp i mitt fall). Behöver man isåfall fippla med att riva panelen varje gång man ska byta mellan vLinker-adaptern och den som kommer med Sexy?

Re: Scan my plaid

Postat: 19 mar 2025 16:48
av AAKEE
bjornnilsson skrev: 19 mar 2025 16:36
jpetters skrev: 19 mar 2025 16:28
Det ska vara en annan modell till Palladium. Kan gå att koppla om den äldre modellen men är inte säkert. Fungerade inte i mitt fall och jag köpte en ny från Enhauto.
Shittars vad du var snabb, hann knappt ladda om sidan. Då gör jag lite mer research så jag får något som fungerar. Stort tack!

Har funderat på Sexy buttons (om det går att sänka bilen lite extra så skulle det kanske motivera ett köp i mitt fall). Behöver man isåfall fippla med att riva panelen varje gång man ska byta mellan vLinker-adaptern och den som kommer med Sexy?
Ska kolla om jag har en extra rätt till Palladium.

Jag kör sexy buttons Commander och en OBDLink MX+ samtidigt via en OBD-splitter utan problem.

Splittern ser ut såhär:
(Jag har inte köpt där, utan schnabbgooooglade bara)
IMG_4201.jpeg