Skillnaden med Tesla är ju att effekten kommer direkt på en millisekund.Arctic Drifter skrev: ↑08 dec 2023 08:18Effekten är lätt att ta till som kort i sådana här diskussioner men jag vill mena att det inte spelar någon roll. Våran 2-liters diesel orkar dra loss i alla hastigheter om det är halt++. Likaså har jag en +400 hk bensinare som är betydligt lugnare än Teslan i halka (DSC-läge). Det handlar om kalibreringen av antisladdsystemet.Oscar11 skrev: ↑08 dec 2023 07:31Beror inte mkt av problemet att folk upplever Tesla som nervösa att de kommer från en seg Volvo V70 till en bil med prestanda som en Porsche? De är inte vana vid den snabba gasresponsen och grymma effekten.
Körde som sagt själv E4 från Norrköping söderut och det var inte långt från glansis. Saltbilar ute och många låg i 80 liksom jag själv. Testade trycka till på gasen lite hårdare och då spann det direkt men esp givk in direkt och korrigerade.
Tror de flesta måste leka lite mer med bilen och lära sig hur den reagerar. Det är väl ca 400hk i en MYLR vilket många nog inte tänker på.
Att Tesla endast erbjuder ett läge är en kompromiss, system som erbjuder fler lägen kommer närmre hur användaren vill ha det.
Jag har svårt att inte hylla BMW i dessa sammanhang. Med tre lägen kommer man närmare hur man vill ha det, t.ex.
- DSC (standard) - Bilen tillåts ingenting, man kan med bakhjulsdrift ligga på fullgas ut ur rondeller och den tappar inte filen (här flyttar MYP'en sig en halvmeter i sida innan systemet fått ordning på detta)
- DTC - Bilen tillåts vifta lite, kanske 20 grader jämfört mot färdriktningen, ett läge som tillåter mer hjulspinn och lite lätt sladd.
- Avaktiverat - Inget ingrepp alls.
Med ovanstående upplägg kan jag utifrån humör välja hur jag vill att bilen ska bete sig, exemplariskt!
Skulle Tesla erbjuda mer valfrihet så hade detta varit löst, man har andra driving modes så som Chill/Sport etc...
Sportbilar då? Kolla på Ferrari, där kan du på flera modeller ställa in hur bilen ska bete sig beroende på om det är torrt, blött eller snö:https://www.ferrarilakeforest.com/ skrev:The specific names of your driving modes will depend on the Ferrari you have, but you can expect a Ferrari manettino dial to rotate you through options like:
- Snow / Ice Mode for maximum stability and traction control.
- Low Grip / Wet Mode for increased stability on wet and dry surfaces — a comfortable ride without impacting handling.
- Sport Mode is the default setting, balancing safety, stability, and performance.
- Race Mode is optimized for the track, with enhanced shifting times and minimal influence from stability and traction control.
- Comfort Mode is engineered for the smoothest driving experience, though at the expense of peak performance.
- ESC-OFF is for expert drivers, disabling the entire electronic stability control system
På en avgasbil tar det ju en stund, ibland flera sekunder om det är turbo som skall snurra igång etc.
Finns faktiskt en hel del(särskilt äldre) som sitter och "pumpar" på gasen när de kör, dvs de håller inte pedalen konstant. Det funkar ju ok i många avgasbilar just eftersom det inte händer så mkt. I en Tesla blir det ju dock extremt ryckigt. Är det då första gången de kör en Tesla och det dessutom är snorhalt är det säkert smått chockerande.