Sida 7 av 16

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 30 okt 2024 15:28
av macky
AAKEE skrev: 30 okt 2024 00:02
macky skrev: 29 okt 2024 19:34

Vanliga audis har mig veterligen aldrig haft tyg/filt på insidan i dörrfacken men väl en gummimatta i botten.
Jadå, på den gamla goda kvalitetstiden var det filt i dörrfacken. De var dessutom öppningsbara så att man mer eller mindre stängde fast grejer i dem. Min A6 Biturbo från -00 hade det.

Vår A5 Sportback har det inte, utan där är dörrklädseln plastigare än en Mazda från 90-talet med och facket som är helt utan någon form av klädsel får allt att skramla och dessutom är facken konstruerade så att det lätt ramlar ut grejer när man öppnar/stänger dörren.
Minns de där utfällbara dörrfacken, ett långt och ett kortare där cd-skivor passade perfekt. Kommer dock inte ihåg filten. Men, men, det var på den tiden då audi var på väg uppåt och behövde satsa på interörkvalitet som ju var deras grej då. Nu känns det som de trycks ned för att vara tydligt under porsche. Trist utveckling tycker jag. Det tyska märke jag gillar bäst.

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 30 okt 2024 15:42
av AAKEE
macky skrev: 30 okt 2024 15:28
AAKEE skrev: 30 okt 2024 00:02
macky skrev: 29 okt 2024 19:34

Vanliga audis har mig veterligen aldrig haft tyg/filt på insidan i dörrfacken men väl en gummimatta i botten.
Jadå, på den gamla goda kvalitetstiden var det filt i dörrfacken. De var dessutom öppningsbara så att man mer eller mindre stängde fast grejer i dem. Min A6 Biturbo från -00 hade det.

Vår A5 Sportback har det inte, utan där är dörrklädseln plastigare än en Mazda från 90-talet med och facket som är helt utan någon form av klädsel får allt att skramla och dessutom är facken konstruerade så att det lätt ramlar ut grejer när man öppnar/stänger dörren.
Minns de där utfällbara dörrfacken, ett långt och ett kortare där cd-skivor passade perfekt. Kommer dock inte ihåg filten. Men, men, det var på den tiden då audi var på väg uppåt och behövde satsa på interörkvalitet som ju var deras grej då. Nu känns det som de trycks ned för att vara tydligt under porsche. Trist utveckling tycker jag. Det tyska märke jag gillar bäst.
Absolut.

A6 har dock hållit premiumstilen ett tag till, har inte kikat i den senaste årsmodellen men premiumkänslan har funnits där ett bra tag längre än i A5 i vart fall.
Vår A5 har krånglat årligen sen ny så känslan där är tyvärr att jag hade i princip tänkt skippa Audi. För mycket fel som uppstår.

Min A6 -00 hade i princip noll *fel* på 33.000 mil (en airbagbox plus standard luftmassemätare bytt en gång, resten var mest service och förslitningsdelar typ tre länkarmar bromsskivor etc).

Har svårt att annars hitta något vettigt alternativ till Tesla som jag vill ha så jag har väntat på A6 och kommer absolut kika på den framgent. Förhoppningsvis är inte inredningen för plastig för mig.
Tesla har i princip skitit i det blå skåpet för ytterligare samarbete med mig då de lämnade ut en bil med en buckla och vägrade ta ansvar för det. Just nu är det lång väg tills det ens funderas på en annan Tesla så en A6EV är egentligen tillbaka till grundiden för min första elbil.

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 30 okt 2024 15:48
av SwedishAdvocate
AAKEE skrev: 30 okt 2024 15:42
…] Har svårt att annars hitta något vettigt alternativ till Tesla som jag vill ha så jag har väntat på A6 och kommer absolut kika på den framgent. Förhoppningsvis är inte inredningen för plastig för mig.
Tesla har i princip skitit i det blå skåpet för ytterligare samarbete med mig då de lämnade ut en bil med en buckla och vägrade ta ansvar för det. Just nu är det lång väg tills det ens funderas på en annan Tesla så en A6EV är egentligen tillbaka till grundiden för min första elbil.
Avant eller Sportback/halvkombi?

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 30 okt 2024 15:50
av AAKEE
SwedishAdvocate skrev: 30 okt 2024 15:48
AAKEE skrev: 30 okt 2024 15:42
…] Har svårt att annars hitta något vettigt alternativ till Tesla som jag vill ha så jag har väntat på A6 och kommer absolut kika på den framgent. Förhoppningsvis är inte inredningen för plastig för mig.
Tesla har i princip skitit i det blå skåpet för ytterligare samarbete med mig då de lämnade ut en bil med en buckla och vägrade ta ansvar för det. Just nu är det lång väg tills det ens funderas på en annan Tesla så en A6EV är egentligen tillbaka till grundiden för min första elbil.
Avant eller Sportback/halvkombi?
Avant eller sportback, mest troligt avant.

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 30 okt 2024 15:54
av SwedishAdvocate
AAKEE skrev: 30 okt 2024 15:50
SwedishAdvocate skrev: 30 okt 2024 15:48
AAKEE skrev: 30 okt 2024 15:42
…] Har svårt att annars hitta något vettigt alternativ till Tesla som jag vill ha så jag har väntat på A6 och kommer absolut kika på den framgent. Förhoppningsvis är inte inredningen för plastig för mig.
Tesla har i princip skitit i det blå skåpet för ytterligare samarbete med mig då de lämnade ut en bil med en buckla och vägrade ta ansvar för det. Just nu är det lång väg tills det ens funderas på en annan Tesla så en A6EV är egentligen tillbaka till grundiden för min första elbil.
Avant eller Sportback/halvkombi?
Avant eller sportback, mest troligt avant.
Annars kanske BMW i5 Touring med ngt motsvarande dina hemgjorda aerofälgar skodda med Michelin e-Primacy(?) skulle kunna ha helt ok räckvidd… ;)

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 30 okt 2024 16:01
av AAKEE
SwedishAdvocate skrev: 30 okt 2024 15:54
AAKEE skrev: 30 okt 2024 15:50
SwedishAdvocate skrev: 30 okt 2024 15:48
AAKEE skrev: 30 okt 2024 15:42
…] Har svårt att annars hitta något vettigt alternativ till Tesla som jag vill ha så jag har väntat på A6 och kommer absolut kika på den framgent. Förhoppningsvis är inte inredningen för plastig för mig.
Tesla har i princip skitit i det blå skåpet för ytterligare samarbete med mig då de lämnade ut en bil med en buckla och vägrade ta ansvar för det. Just nu är det lång väg tills det ens funderas på en annan Tesla så en A6EV är egentligen tillbaka till grundiden för min första elbil.
Avant eller Sportback/halvkombi?
Avant eller sportback, mest troligt avant.
Annars kanske BMW i5 Touring med ngt motsvarande dina hemgjorda aerofälgar skodda med Michelin e-Primacy(?) skulle kunna ha helt ok räckvidd… ;)
Biimmern verkar nice men de har inte något jättebatteri…

Det ska fungera å dra kåpsläp vintertid, då är batterikapacitet kung.
S:en jag har är troligtvis fortfarande räckviddskung vintertid även med släp.

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 31 okt 2024 07:25
av Dafro
AAKEE skrev: 30 okt 2024 16:01
SwedishAdvocate skrev: 30 okt 2024 15:54
AAKEE skrev: 30 okt 2024 15:50
SwedishAdvocate skrev: 30 okt 2024 15:48
AAKEE skrev: 30 okt 2024 15:42
…] Har svårt att annars hitta något vettigt alternativ till Tesla som jag vill ha så jag har väntat på A6 och kommer absolut kika på den framgent. Förhoppningsvis är inte inredningen för plastig för mig.
Tesla har i princip skitit i det blå skåpet för ytterligare samarbete med mig då de lämnade ut en bil med en buckla och vägrade ta ansvar för det. Just nu är det lång väg tills det ens funderas på en annan Tesla så en A6EV är egentligen tillbaka till grundiden för min första elbil.
Avant eller Sportback/halvkombi?
Avant eller sportback, mest troligt avant.
Annars kanske BMW i5 Touring med ngt motsvarande dina hemgjorda aerofälgar skodda med Michelin e-Primacy(?) skulle kunna ha helt ok räckvidd… ;)
Biimmern verkar nice men de har inte något jättebatteri…

Det ska fungera å dra kåpsläp vintertid, då är batterikapacitet kung.
S:en jag har är troligtvis fortfarande räckviddskung vintertid även med släp.
Ryktet säger att dom jobbar med att få i ett större batteri i I5, håller helt med om att det är i underkant på den.

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 31 okt 2024 09:58
av AAKEE
Dafro skrev: 31 okt 2024 07:25
AAKEE skrev: 30 okt 2024 16:01
SwedishAdvocate skrev: 30 okt 2024 15:54
AAKEE skrev: 30 okt 2024 15:50
SwedishAdvocate skrev: 30 okt 2024 15:48

Avant eller Sportback/halvkombi?
Avant eller sportback, mest troligt avant.
Annars kanske BMW i5 Touring med ngt motsvarande dina hemgjorda aerofälgar skodda med Michelin e-Primacy(?) skulle kunna ha helt ok räckvidd… ;)
Biimmern verkar nice men de har inte något jättebatteri…

Det ska fungera å dra kåpsläp vintertid, då är batterikapacitet kung.
S:en jag har är troligtvis fortfarande räckviddskung vintertid även med släp.
Ryktet säger att dom jobbar med att få i ett större batteri i I5, håller helt med om att det är i underkant på den.
Japp, jag har inte läst på speciellt om BMW men överlag har alla andra märken haft sämre effektivitet än Tesla (luftmotstånd, energisnålhet etc) så en lika stor/tung annan bil behöver ett större batteri rent principiellt.

Så ~100kWh vore lagom.

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 31 okt 2024 12:55
av SwedishAdvocate
AAKEE skrev: 31 okt 2024 09:58
Dafro skrev: 31 okt 2024 07:25
AAKEE skrev: 30 okt 2024 16:01
SwedishAdvocate skrev: 30 okt 2024 15:54
AAKEE skrev: 30 okt 2024 15:50


Avant eller sportback, mest troligt avant.
Annars kanske BMW i5 Touring med ngt motsvarande dina hemgjorda aerofälgar skodda med Michelin e-Primacy(?) skulle kunna ha helt ok räckvidd… ;)
Biimmern verkar nice men de har inte något jättebatteri…

Det ska fungera å dra kåpsläp vintertid, då är batterikapacitet kung.
S:en jag har är troligtvis fortfarande räckviddskung vintertid även med släp.
Ryktet säger att dom jobbar med att få i ett större batteri i I5, håller helt med om att det är i underkant på den.
Japp, jag har inte läst på speciellt om BMW men överlag har alla andra märken haft sämre effektivitet än Tesla (luftmotstånd, energisnålhet etc) så en lika stor/tung annan bil behöver ett större batteri rent principiellt.

Så ~100kWh vore lagom.
Model S med 19" och aerofälgsidorna har tydligen ett Cd på 0,208. A6 e-tron Sportback har i princip lika lågt – 0,21. Vet dock inte vilka fälgar de hade på den testbilen… Både A6 e-tron Avant och BMW i5 Touring har 0,24. Har inte kollat, men gissar att både Audin och BMWn är aningen smalare än Model S. I så fall borde de väl ha lite mindre frontarea än S… Oavsett är det ju rätt bra Cd-värden även för A6 och i5, så det borde ju bli helt ok räckviddssiffror i 100-120 km/h…

(Med reservation för i5 Touring med nuvarande batteri och släpvagnsdragning vintertid som ju redan nämnts i tråden…)

https://www.audi-mediacenter.com/en/pre ... time-16125
https://www.arenaev.com/bmw_i5_touring_ ... cs-610.php

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 31 okt 2024 18:25
av AAKEE
SwedishAdvocate skrev: 31 okt 2024 12:55
AAKEE skrev: 31 okt 2024 09:58
Dafro skrev: 31 okt 2024 07:25
AAKEE skrev: 30 okt 2024 16:01
SwedishAdvocate skrev: 30 okt 2024 15:54


Annars kanske BMW i5 Touring med ngt motsvarande dina hemgjorda aerofälgar skodda med Michelin e-Primacy(?) skulle kunna ha helt ok räckvidd… ;)
Biimmern verkar nice men de har inte något jättebatteri…

Det ska fungera å dra kåpsläp vintertid, då är batterikapacitet kung.
S:en jag har är troligtvis fortfarande räckviddskung vintertid även med släp.
Ryktet säger att dom jobbar med att få i ett större batteri i I5, håller helt med om att det är i underkant på den.
Japp, jag har inte läst på speciellt om BMW men överlag har alla andra märken haft sämre effektivitet än Tesla (luftmotstånd, energisnålhet etc) så en lika stor/tung annan bil behöver ett större batteri rent principiellt.

Så ~100kWh vore lagom.
Model S med 19" och aerofälgsidorna har tydligen ett Cd på 0,208. A6 e-tron Sportback har i princip lika lågt – 0,21. Vet dock inte vilka fälgar de hade på den testbilen… Både A6 e-tron Avant och BMW i5 Touring har 0,24. Har inte kollat, men gissar att både Audin och BMWn är aningen smalare än Model S. I så fall borde de väl ha lite mindre frontarea än S… Oavsett är det ju rätt bra Cd-värden även för A6 och i5, så det borde ju bli helt ok räckviddssiffror i 100-120 km/h…

(Med reservation för i5 Touring med nuvarande batteri och släpvagnsdragning vintertid som ju redan nämnts i tråden…)

https://www.audi-mediacenter.com/en/pre ... time-16125
https://www.arenaev.com/bmw_i5_touring_ ... cs-610.php
Audin är 6cm smalare men 10cm högre så 3% större totalarea.
Återstår att se hur man löst total förbrukning, dvs övriga förluster.

De flesta tyska EV-tillverkare har gått på lättrullande däck typ Michelin e-Primacy (de har hört mitt mantra sen 2021 om det? 😂) medan Tesla inte har vart lika noga med lättrullande däck. Nya model 3 är först ut med det…

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 31 okt 2024 18:32
av SwedishAdvocate
AAKEE skrev: 31 okt 2024 18:25
SwedishAdvocate skrev: 31 okt 2024 12:55
AAKEE skrev: 31 okt 2024 09:58
Dafro skrev: 31 okt 2024 07:25
AAKEE skrev: 30 okt 2024 16:01


Biimmern verkar nice men de har inte något jättebatteri…

Det ska fungera å dra kåpsläp vintertid, då är batterikapacitet kung.
S:en jag har är troligtvis fortfarande räckviddskung vintertid även med släp.
Ryktet säger att dom jobbar med att få i ett större batteri i I5, håller helt med om att det är i underkant på den.
Japp, jag har inte läst på speciellt om BMW men överlag har alla andra märken haft sämre effektivitet än Tesla (luftmotstånd, energisnålhet etc) så en lika stor/tung annan bil behöver ett större batteri rent principiellt.

Så ~100kWh vore lagom.
Model S med 19" och aerofälgsidorna har tydligen ett Cd på 0,208. A6 e-tron Sportback har i princip lika lågt – 0,21. Vet dock inte vilka fälgar de hade på den testbilen… Både A6 e-tron Avant och BMW i5 Touring har 0,24. Har inte kollat, men gissar att både Audin och BMWn är aningen smalare än Model S. I så fall borde de väl ha lite mindre frontarea än S… Oavsett är det ju rätt bra Cd-värden även för A6 och i5, så det borde ju bli helt ok räckviddssiffror i 100-120 km/h…

(Med reservation för i5 Touring med nuvarande batteri och släpvagnsdragning vintertid som ju redan nämnts i tråden…)

https://www.audi-mediacenter.com/en/pre ... time-16125
https://www.arenaev.com/bmw_i5_touring_ ... cs-610.php
Audin är 6cm smalare men 10cm högre så 3% större totalarea.
Återstår att se hur man löst total förbrukning, dvs övriga förluster.

De flesta tyska EV-tillverkare har gått på lättrullande däck typ Michelin e-Primacy (de har hört mitt mantra sen 2021 om det? 😂) medan Tesla inte har vart lika noga med lättrullande däck. Nya model 3 är först ut med det…
Fast å andra sidan är ju inte frontenarean på A6 e-tron en rektangel… ;)

Och det verkar ju som det smalnar av rätt ordentligt upptill på bilen så jag undrar ifall det verkligen kan vara 3% större totalarea…

Bild

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 31 okt 2024 18:48
av SwedishAdvocate
AAKEE skrev: 31 okt 2024 18:25

Audin är 6cm smalare men 10cm högre […
forts.

Och att A6 e-tron skulle vara 10 cm högre kan väl inte stämma…

Model S med luftfjädringen i Medium är 143,1 cm hög. Hittar ingen uppgift för höjden i Low, men det kan väl knappast handla om att low skulle vara 4,4 cm lägre än Medium…

A6 e-tron är 148,7 cm hög – så runt ~5,6-6 cm högre än Model S…

https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... C0A05.html
https://www.automobiledimension.com/mod ... ant-e-tron

EDIT:
Om jag förstått saken rätt så har ju du tydligen sänkt just din Model S lite till.
Fast å andra sidan så går det väl att sänka även A6 e-tron… ;)

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 31 okt 2024 19:55
av AAKEE
SwedishAdvocate skrev: 31 okt 2024 18:48
AAKEE skrev: 31 okt 2024 18:25

Audin är 6cm smalare men 10cm högre […
forts.

Och att A6 e-tron skulle vara 10 cm högre kan väl inte stämma…

Model S med luftfjädringen i Medium är 143,1 cm hög. Hittar ingen uppgift för höjden i Low, men det kan väl knappast handla om att low skulle vara 4,4 cm lägre än Medium…

A6 e-tron är 148,7 cm hög – så runt ~5,6-6 cm högre än Model S…

https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... C0A05.html
https://www.automobiledimension.com/mod ... ant-e-tron

EDIT:
Om jag förstått saken rätt så har ju du tydligen sänkt just din Model S lite till.
Fast å andra sidan så går det väl att sänka även A6 e-tron… ;)
Jag gick på avant eftersom det är den som är aktuell:
IMG_1689.jpeg

En S är angiven till 1431mm i medium men den sänker sig alltid till low på landsväg om man inte har det redan. Den blir 10-15mm lägre i low. Så ungefär 1420-ish eller strax under.
Å då skiljer det en dm, lite drygt utan AAKEE-sänkning 😀

Det skiljer ungefär 70mm mellan S och A6 etron Sportback, på tillverkarnas data.

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 31 okt 2024 20:19
av SwedishAdvocate
AAKEE skrev: 31 okt 2024 19:55
SwedishAdvocate skrev: 31 okt 2024 18:48
AAKEE skrev: 31 okt 2024 18:25

Audin är 6cm smalare men 10cm högre […
forts.

Och att A6 e-tron skulle vara 10 cm högre kan väl inte stämma…

Model S med luftfjädringen i Medium är 143,1 cm hög. Hittar ingen uppgift för höjden i Low, men det kan väl knappast handla om att low skulle vara 4,4 cm lägre än Medium…

A6 e-tron är 148,7 cm hög – så runt ~5,6-6 cm högre än Model S…

https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... C0A05.html
https://www.automobiledimension.com/mod ... ant-e-tron

EDIT:
Om jag förstått saken rätt så har ju du tydligen sänkt just din Model S lite till.
Fast å andra sidan så går det väl att sänka även A6 e-tron… ;)
Jag gick på avant eftersom det är den som är aktuell:

IMG_1689.jpeg

En S är angiven till 1431mm i medium men den sänker sig alltid till low på landsväg om man inte har det redan. Den blir 10-15mm lägre i low. Så ungefär 1420-ish eller strax under.
Å då skiljer det en dm, lite drygt utan AAKEE-sänkning 😀

Det skiljer ungefär 70mm mellan S och A6 etron Sportback, på tillverkarnas data.
Men om det skiljer ~30mm mellan en Avant och en Sportback så gissar jag att den högre höjden på Avanten kommer från sådana där lågprofil-takrails. Och i så fall blir väl inte det så mkt extra frontarea… ;)

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 31 okt 2024 21:38
av AAKEE
SwedishAdvocate skrev: 31 okt 2024 20:19
AAKEE skrev: 31 okt 2024 19:55
SwedishAdvocate skrev: 31 okt 2024 18:48
AAKEE skrev: 31 okt 2024 18:25

Audin är 6cm smalare men 10cm högre […
forts.

Och att A6 e-tron skulle vara 10 cm högre kan väl inte stämma…

Model S med luftfjädringen i Medium är 143,1 cm hög. Hittar ingen uppgift för höjden i Low, men det kan väl knappast handla om att low skulle vara 4,4 cm lägre än Medium…

A6 e-tron är 148,7 cm hög – så runt ~5,6-6 cm högre än Model S…

https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... C0A05.html
https://www.automobiledimension.com/mod ... ant-e-tron

EDIT:
Om jag förstått saken rätt så har ju du tydligen sänkt just din Model S lite till.
Fast å andra sidan så går det väl att sänka även A6 e-tron… ;)
Jag gick på avant eftersom det är den som är aktuell:

IMG_1689.jpeg

En S är angiven till 1431mm i medium men den sänker sig alltid till low på landsväg om man inte har det redan. Den blir 10-15mm lägre i low. Så ungefär 1420-ish eller strax under.
Å då skiljer det en dm, lite drygt utan AAKEE-sänkning 😀

Det skiljer ungefär 70mm mellan S och A6 etron Sportback, på tillverkarnas data.
Men om det skiljer ~30mm mellan en Avant och en Sportback så gissar jag att den högre höjden på Avanten kommer från sådana där lågprofil-takrails. Och i så fall blir väl inte det så mkt extra frontarea… ;)
a6e.png
Audi (https://www.audi-mediacenter.com/en/pre ... ange-16120) har bilder med 1527mm, utan rails.

Hur vi nu hamnar i att det tar 14 inlägg innan det är utrett :-)

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 31 okt 2024 22:00
av SwedishAdvocate
AAKEE skrev: 31 okt 2024 21:38
SwedishAdvocate skrev: 31 okt 2024 20:19
Men om det skiljer ~30mm mellan en Avant och en Sportback så gissar jag att den högre höjden på Avanten kommer från sådana där lågprofil-takrails. Och i så fall blir väl inte det så mkt extra frontarea… ;)
a6e.png

Audi [...] har bilder med 1527mm, utan rails.

Hur vi nu hamnar i att det tar 14 inlägg innan det är utrett :-)
Tryckfel?… ;)

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 31 okt 2024 22:01
av toppo
Enligt en av Youtube-presentationerna jag sett beror höjdskillnaden på A6 Sportback och Avant på att antennen sitter högre upp på Avant eftersom dess taklinje inte faller ned. Frontarean bör således vara ungefär densamma.

Ett 15e inlägg i frågan…

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 31 okt 2024 22:04
av AAKEE
Lysande, då bör även den gå 60+ mil i 110 😅

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 31 okt 2024 23:43
av manneson
i5 är ju ett skämt i jämförelse med A6.
Avgasbil med litet påklistrat batteri under.

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 31 okt 2024 23:59
av AAKEE
Jag kommer absolut kika på A6/S6 etron Avant när den/de finns gripbara.

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 01 nov 2024 05:39
av Dafro
manneson skrev: 31 okt 2024 23:43
i5 är ju ett skämt i jämförelse med A6.
Avgasbil med litet påklistrat batteri under.
Håller helt med men A6 avant ör ett skämt vad gäller bagaget och det lär väl inte bli bättre med denna skulle jag tro, tänker primärt om man ska försöka få in en hundbur. Sen ör det ju en Audi som inte har bäst rykte vad gäller kvalitet men vem vet. Även jag ska kolla på den när den kommer men en 4wd med lite utrustning landar väl över millen.

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 01 nov 2024 08:52
av Love_O
Dafro skrev: 01 nov 2024 05:39
manneson skrev: 31 okt 2024 23:43
i5 är ju ett skämt i jämförelse med A6.
Avgasbil med litet påklistrat batteri under.
Håller helt med men A6 avant ör ett skämt vad gäller bagaget och det lär väl inte bli bättre med denna skulle jag tro, tänker primärt om man ska försöka få in en hundbur. Sen ör det ju en Audi som inte har bäst rykte vad gäller kvalitet men vem vet. Även jag ska kolla på den när den kommer men en 4wd med lite utrustning landar väl över millen.
Alltid denna okunskap.och nej en Quattro A6 med utrustning hamnar inte över millen på slutpriset.

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 01 nov 2024 11:26
av Sportbilsentusiasten
manneson skrev: 31 okt 2024 23:43
i5 är ju ett skämt i jämförelse med A6.
Avgasbil med litet påklistrat batteri under.
Fast det är slutresultatet som är det viktiga, och i4 och i5 är bra elbilar på riktigt.

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 01 nov 2024 11:34
av mikebike
Sportbilsentusiasten skrev: 01 nov 2024 11:26
manneson skrev: 31 okt 2024 23:43
i5 är ju ett skämt i jämförelse med A6.
Avgasbil med litet påklistrat batteri under.
Fast det är slutresultatet som är det viktiga, och i4 och i5 är bra elbilar på riktigt.
Utrymmet blir lidande...annars är i4 trevlig.

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 01 nov 2024 12:47
av manneson
Sportbilsentusiasten skrev: 01 nov 2024 11:26
manneson skrev: 31 okt 2024 23:43
i5 är ju ett skämt i jämförelse med A6.
Avgasbil med litet påklistrat batteri under.
Fast det är slutresultatet som är det viktiga, och i4 och i5 är bra elbilar på riktigt.
Håller inte med. i4 är tung, trång och dyr jämfört med konkurrenterna.
i5 är ännu värre då den är större men har samma begränsade drivlina som i4, dvs sämre räckvidd.
Deras gamla 400v system blir också noterbart på långresa.