
SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Moderator: Redaktion
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7940
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Ja se, allt som behövdes för att SECC skulle bli världsnyhet var en negativ Tesla vinkling 

-
- Inlägg: 7332
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)
zata skrev: ↑10 jul 2024 06:10Årets tävling uppmärksammas även i finansvärlden![]()
https://www.borskollen.se/nyheter/27/ni ... rade-tesla
Effektivare tror jag inte...Nio och Polestar skrällde i elbilstävling – besegrade Tesla
I årets upplaga av Swedish Electric Car Championship (SECC) från Ystad till Haparanda stod det klart att Tesla inte längre är ohotad på elbilsmarknaden. En Nio ET5 och en Polestar 2 visade sig vara snabbare och effektivare än Teslas modeller i den 165 mil långa tävlingen. [...
Men oavsett... Kanske dags för Tesla att plocka upp den kastade handsken, göra som Nio och låna ut ett provkörningsex. till SECC2025... Kanske till Jojje eller Niklas...

Laddvin skrev ju tidigare i tråden att de hade ~3 minuters strul vid ett av deras batteribyten. Så om en Model S Dual Motor kan köra sträckan på ~18 timmar blankt eller snabbare under de här förhållandena så borde den ju kunna vinna. Gissar på att en Highland Model 3 LR också skulle kunna klara det.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- airdrive
- Teslaägare
- Inlägg: 275
- Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
- Referralkod: ts.la/martin185079
Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Kul att du och din bil med några år på nacken ändå håller dig i toppen på resultatlistan! Även hänsyn degradering etc…..Niklas Z skrev: ↑10 jul 2024 07:57Min bil har ju inte den smarta värmepumpen, men jag har kollat batteritempen i S3XY buttons lite av och till när jaggjort långkörningar (och ofta nu under SECC). Det verkar som att batteriet får en temperatur på drygt 30 grader vid långkörning under sommaren, om jag inte matat in en laddstaion i navigatorn. Om jag däremot lägger in en laddstation som mål verkar bilen släppa upp temperaturen till knappt 40 grader. Jag får intrycket att den låter bli att aktivt kyla batteriet långt inför snabbladdning och att batteriets egen värmeproduktion räcker för att värma en del, i alla fall sommartid. Den sista värmningen görs dock aktivt med min bil och det verkar röra sig om närmare 10 grader extra i temperatur.
Men som sagt, det är inget jag kollat systematiskt, bara något som slagit mig vid körning.
Bilarna med octovalve har mer möjligheter till värmehantering, så de kan göra det smartare.
M3 LR 2023
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 1023
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Här kommer min laddningsstatistik.
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 1023
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Här kommer protokollet för min resa:
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Här kommer mitt protokoll samt målbilden i Haparanda.
Som ni ser blev det en hel del laddningar och det beror som sagt på att bilen inte presterade som den gjort tidigare. Trots korta och effektiva laddningar (laddade max 40-46%) så blev laddtiden 9 min längre än ifjol.
Dock så fick jag i märkbart mer kWh på nästan samma tid som 2022 vilket tyder på en högre medeleffekt i år. Dock förlorar man tid på att köra in och ut från varje laddstopp så det gäller att väga upp det där.
Total tid:
2022: 18h 22min
2023: 18h 11min
2024: 18h 31min
Laddtid:
2022: 1h 29min
2023: 1h 21min
2024: 1h 30min
Laddade kWh:
2022: 189
2023: 180
2024: 214
Medelförbrukning:
2022: 149 Wh/km
2023: 144 Wh/km
2024: 164 Wh/km
Mätarställning och degradering av batteriet:
2022: 4000 mil, 4%
2023: 8000 mil, 8%
2024: 11.000 mil, 13%
Som ni ser blev det en hel del laddningar och det beror som sagt på att bilen inte presterade som den gjort tidigare. Trots korta och effektiva laddningar (laddade max 40-46%) så blev laddtiden 9 min längre än ifjol.
Dock så fick jag i märkbart mer kWh på nästan samma tid som 2022 vilket tyder på en högre medeleffekt i år. Dock förlorar man tid på att köra in och ut från varje laddstopp så det gäller att väga upp det där.
Total tid:
2022: 18h 22min
2023: 18h 11min
2024: 18h 31min
Laddtid:
2022: 1h 29min
2023: 1h 21min
2024: 1h 30min
Laddade kWh:
2022: 189
2023: 180
2024: 214
Medelförbrukning:
2022: 149 Wh/km
2023: 144 Wh/km
2024: 164 Wh/km
Mätarställning och degradering av batteriet:
2022: 4000 mil, 4%
2023: 8000 mil, 8%
2024: 11.000 mil, 13%
Senast redigerad av Jojje167, redigerad totalt 2 gång.
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Model 3 LR AWD -21
Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Elon är ju lite barnslig, hade varit kul om den här nyheten hade nått honom och att Tesla sedan gör förbättringar. Att många stationer fortfarande är V2 borde tex ha påverkat en del här.TiborBlomhall skrev: ↑10 jul 2024 09:24Ja se, allt som behövdes för att SECC skulle bli världsnyhet var en negativ Tesla vinkling![]()
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Ja de skulle vinna överlägset med den tiden.SwedishAdvocate skrev: ↑10 jul 2024 09:29Så om en Model S Dual Motor kan köra sträckan på ~18 minuter blankt eller snabbare under de här förhållandena så borde den ju kunna vinna. Gissar på att en Highland Model 3 LR också skulle kunna klara det.
Men jag är ganska säker på att varken Model S eller Model 3 skulle klar det. Det skulle krävas en genomsnittshastighet på drygt 5300 km/h.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
-
- Inlägg: 7332
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Såg det... Fick ett litet hjärnsläpp. Menade så klart ~18 timmar blankt...Nicke Nyfiken skrev: ↑10 jul 2024 10:11Ja de skulle vinna överlägset med den tiden.SwedishAdvocate skrev: ↑10 jul 2024 09:29Så om en Model S Dual Motor kan köra sträckan på ~18 minuter blankt eller snabbare under de här förhållandena så borde den ju kunna vinna. Gissar på att en Highland Model 3 LR också skulle kunna klara det.
Men jag är ganska säker på att varken Model S eller Model 3 skulle klar det. Det skulle krävas en genomsnittshastighet på drygt 5300 km/h.![]()

Hann nästan korrigera det i tid...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- elbilist
- Inlägg: 1086
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Tror ärligt alla stoppen och att bara ladda till 40-46% är en större bov.Anderzzon skrev: ↑10 jul 2024 10:10Elon är ju lite barnslig, hade varit kul om den här nyheten hade nått honom och att Tesla sedan gör förbättringar. Att många stationer fortfarande är V2 borde tex ha påverkat en del här.TiborBlomhall skrev: ↑10 jul 2024 09:24Ja se, allt som behövdes för att SECC skulle bli världsnyhet var en negativ Tesla vinkling![]()
Hade Tesla kunnat hålla upp laddningen i vettiga hastigheter upp till 65-75% så hade de varit oslagbara på denna typ av resor.
Detta då förbrukningen är otroligt bra.
Skulle vara intressant att se nya Taycan på detta event.
Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Hur menar du att det är en negativ Teslavinkling på nyheten att andra märken har blivit bättre än de var tidigare?TiborBlomhall skrev: ↑10 jul 2024 09:24Ja se, allt som behövdes för att SECC skulle bli världsnyhet var en negativ Tesla vinkling![]()
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Tror det blir problem att bygga ut nya SuC i Sverige, och göra nya större nätanslutningar (som V3 kommer kräva för att kunna hålla högre effekt än V2) för att uppgradera SUC V2 till V3, så länge som IF Metall har tagit ut alla svenska nätleverantörers elektriker i blockad. Så även on detta skulle nå Elon, så är det faktiskt inte mycket kan ändå kan göra i nuläget åt situationen.Anderzzon skrev: ↑10 jul 2024 10:10Elon är ju lite barnslig, hade varit kul om den här nyheten hade nått honom och att Tesla sedan gör förbättringar. Att många stationer fortfarande är V2 borde tex ha påverkat en del här.TiborBlomhall skrev: ↑10 jul 2024 09:24Ja se, allt som behövdes för att SECC skulle bli världsnyhet var en negativ Tesla vinkling![]()

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Som jämförelse:Maw skrev: ↑10 jul 2024 10:34Hur menar du att det är en negativ Teslavinkling på nyheten att andra märken har blivit bättre än de var tidigare?TiborBlomhall skrev: ↑10 jul 2024 09:24Ja se, allt som behövdes för att SECC skulle bli världsnyhet var en negativ Tesla vinkling![]()
Klart det hade blivit en större nyhet om Sverige vunnit fotbolls-em jämfört med om Spanien skulle vunnit om dom bägge hade möts i finalen.
Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Ja, precis. Det betyder inte att nyheten per automatik hade haft en negativ SpanienvinkelFredrik j skrev: ↑10 jul 2024 12:11Som jämförelse:Maw skrev: ↑10 jul 2024 10:34Hur menar du att det är en negativ Teslavinkling på nyheten att andra märken har blivit bättre än de var tidigare?TiborBlomhall skrev: ↑10 jul 2024 09:24Ja se, allt som behövdes för att SECC skulle bli världsnyhet var en negativ Tesla vinkling![]()
Klart det hade blivit en större nyhet om Sverige vunnit fotbolls-em jämfört med om Spanien skulle vunnit om dom bägge hade möts i finalen.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
-
- Inlägg: 7332
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Å andra sidan... Tesla annonserar ju inte i sån här media. Men det gör väl Nio och Geely, så jag gissar att det även finns lite kosing att håva in här...Fredrik j skrev: ↑10 jul 2024 12:11Som jämförelse:Maw skrev: ↑10 jul 2024 10:34Hur menar du att det är en negativ Teslavinkling på nyheten att andra märken har blivit bättre än de var tidigare?TiborBlomhall skrev: ↑10 jul 2024 09:24Ja se, allt som behövdes för att SECC skulle bli världsnyhet var en negativ Tesla vinkling![]()
Klart det hade blivit en större nyhet om Sverige vunnit fotbolls-em jämfört med om Spanien skulle vunnit om dom bägge hade möts i finalen.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Kommer det en egen tråd för resan ner eller fortsätter ni i denna?
Kunde inte följa resan upp så nu vill man ju inte missa den ner, men inte
lika många som är på då va, eller?
Kunde inte följa resan upp så nu vill man ju inte missa den ner, men inte
lika många som är på då va, eller?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7940
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Vi tävlar inte ner... isåfall hade jag blivit ännu mer förbannad på det här i Skellefteå! Idiot-norrman blockade 4 platser.Bjelke skrev:Kommer det en egen tråd för resan ner eller fortsätter ni i denna?
Kunde inte följa resan upp så nu vill man ju inte missa den ner, men inte
lika många som är på då va, eller?

**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Hade ju varit otroligt intressant med en M3LR Highland med i år med ett ”färskt batteri”.Jojje167 skrev: ↑10 jul 2024 10:08Här kommer mitt protokoll samt målbilden i Haparanda.
20240710_093623.jpg
20240710_093637.jpg
20240710_094822.jpg
Som ni ser blev det en hel del laddningar och det beror som sagt på att bilen inte presterade som den gjort tidigare. Trots korta och effektiva laddningar (laddade max 40-46%) så blev laddtiden 9 min längre än ifjol.
Dock så fick jag i märkbart mer kWh på nästan samma tid som 2022 vilket tyder på en högre medeleffekt i år. Dock förlorar man tid på att köra in och ut från varje laddstopp så det gäller att väga upp det där.
Total tid:
2022: 18h 22min
2023: 18h 11min
2024: 18h 31min
Laddtid:
2022: 1h 29min
2023: 1h 21min
2024: 1h 30min
Laddade kWh:
2022: 189
2023: 180
2024: 214
Medelförbrukning:
2022: 149 Wh/km
2023: 144 Wh/km
2024: 164 Wh/km
Mätarställning och degradering av batteriet:
2022: 4000 mil, 4%
2023: 8000 mil, 8%
2024: 11.000 mil, 13%
Men även otroligt imponerande med så bra resultat av en bil som gått så pass långt ändå och som är en grundkonstruktion med rätt många är på nacken. Speciellt mtp all den utveckling som skett de senaste åren.
Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Är det inte ganska mycket långsammare laddning på nyare Model 3? Så troligtvis skulle de ändå få stryk av de äldre treorna i ett sånt här lopp med mycket laddning.bomauritz skrev: ↑10 jul 2024 13:12Hade ju varit otroligt intressant med en M3LR Highland med i år med ett ”färskt batteri”.Jojje167 skrev: ↑10 jul 2024 10:08Här kommer mitt protokoll samt målbilden i Haparanda.
20240710_093623.jpg
20240710_093637.jpg
20240710_094822.jpg
Som ni ser blev det en hel del laddningar och det beror som sagt på att bilen inte presterade som den gjort tidigare. Trots korta och effektiva laddningar (laddade max 40-46%) så blev laddtiden 9 min längre än ifjol.
Dock så fick jag i märkbart mer kWh på nästan samma tid som 2022 vilket tyder på en högre medeleffekt i år. Dock förlorar man tid på att köra in och ut från varje laddstopp så det gäller att väga upp det där.
Total tid:
2022: 18h 22min
2023: 18h 11min
2024: 18h 31min
Laddtid:
2022: 1h 29min
2023: 1h 21min
2024: 1h 30min
Laddade kWh:
2022: 189
2023: 180
2024: 214
Medelförbrukning:
2022: 149 Wh/km
2023: 144 Wh/km
2024: 164 Wh/km
Mätarställning och degradering av batteriet:
2022: 4000 mil, 4%
2023: 8000 mil, 8%
2024: 11.000 mil, 13%
Men även otroligt imponerande med så bra resultat av en bil som gått så pass långt ändå och som är en grundkonstruktion med rätt många är på nacken. Speciellt mtp all den utveckling som skett de senaste åren.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Nej det tror jag inte, en färsk Highland har väl typ 78 kWh tillgänglig och lägre förbrukning.
Ingen magisk 800v bil vann i år och de laddar ju jätte fort. Låg förbrukning verkar vara grejen för att vinna.
En Highland LR RWD hade varit något
Ingen magisk 800v bil vann i år och de laddar ju jätte fort. Låg förbrukning verkar vara grejen för att vinna.
En Highland LR RWD hade varit något
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Min laddtid med polestaren var lägre än de flesta. 1:16h. Det var en stor anledning till att jag kom före Teslorna. Min förbrukning var låg men inte som Teslornas.Holve skrev:Nej det tror jag inte, en färsk Highland har väl typ 78 kWh tillgänglig och lägre förbrukning.
Ingen magisk 800v bil vann i år och de laddar ju jätte fort. Låg förbrukning verkar vara grejen för att vinna.
En Highland LR RWD hade varit något
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Var och en blir salig på sin tro

Jag är övertygad om att laddninghastighet i form av många km per tidsenhet är det viktiga. Där slår gamla treor de nya treorna ganska rejält.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Hur mycket skiljer det mellan nya LG batteriet mot det äldre panasonic upp till 60%?
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar