SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7940
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Inlägg av TiborBlomhall »

Ja se, allt som behövdes för att SECC skulle bli världsnyhet var en negativ Tesla vinkling :roll:
SwedishAdvocate
Inlägg: 7332
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Inlägg av SwedishAdvocate »

zata skrev: 10 jul 2024 06:10
Årets tävling uppmärksammas även i finansvärlden :)

https://www.borskollen.se/nyheter/27/ni ... rade-tesla
Nio och Polestar skrällde i elbilstävling – besegrade Tesla

I årets upplaga av Swedish Electric Car Championship (SECC) från Ystad till Haparanda stod det klart att Tesla inte längre är ohotad på elbilsmarknaden. En Nio ET5 och en Polestar 2 visade sig vara snabbare och effektivare än Teslas modeller i den 165 mil långa tävlingen. [...
Effektivare tror jag inte...

Men oavsett... Kanske dags för Tesla att plocka upp den kastade handsken, göra som Nio och låna ut ett provkörningsex. till SECC2025... Kanske till Jojje eller Niklas... ;)

Laddvin skrev ju tidigare i tråden att de hade ~3 minuters strul vid ett av deras batteribyten. Så om en Model S Dual Motor kan köra sträckan på ~18 timmar blankt eller snabbare under de här förhållandena så borde den ju kunna vinna. Gissar på att en Highland Model 3 LR också skulle kunna klara det.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 275
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Inlägg av airdrive »

Niklas Z skrev: 10 jul 2024 07:57
AAKEE skrev: 09 jul 2024 22:45
Sommartid under långresa går det i princip ingen energi till förvärmning. Batteriet brukar nå kylningstarget på +40C och ligga där, då är det som mest 8 grader det behöver värmas för SuC v3. Mindre för slöare laddare.
Min bil har ju inte den smarta värmepumpen, men jag har kollat batteritempen i S3XY buttons lite av och till när jaggjort långkörningar (och ofta nu under SECC). Det verkar som att batteriet får en temperatur på drygt 30 grader vid långkörning under sommaren, om jag inte matat in en laddstaion i navigatorn. Om jag däremot lägger in en laddstation som mål verkar bilen släppa upp temperaturen till knappt 40 grader. Jag får intrycket att den låter bli att aktivt kyla batteriet långt inför snabbladdning och att batteriets egen värmeproduktion räcker för att värma en del, i alla fall sommartid. Den sista värmningen görs dock aktivt med min bil och det verkar röra sig om närmare 10 grader extra i temperatur.
Men som sagt, det är inget jag kollat systematiskt, bara något som slagit mig vid körning.
Bilarna med octovalve har mer möjligheter till värmehantering, så de kan göra det smartare.
Kul att du och din bil med några år på nacken ändå håller dig i toppen på resultatlistan! Även hänsyn degradering etc….. 💪
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 1023
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Inlägg av Generalbogge »

Här kommer min laddningsstatistik.
20240710_094655.JPG
20240710_094709.JPG
20240710_094858.JPG
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 1023
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Inlägg av Generalbogge »

20240710_094858~2.JPG
20240710_094709~2.JPG
20240710_094655~2.JPG
Model S 90D -2017 Titanium
iAkita
elbilist
Inlägg: 2756
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Inlägg av iAkita »

Här kommer protokollet för min resa:
20240709_180802 1.jpg
20240709_180745.jpg
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 367
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Inlägg av Jojje167 »

Här kommer mitt protokoll samt målbilden i Haparanda.
20240710_093623.jpg
20240710_093637.jpg
20240710_094822.jpg
Som ni ser blev det en hel del laddningar och det beror som sagt på att bilen inte presterade som den gjort tidigare. Trots korta och effektiva laddningar (laddade max 40-46%) så blev laddtiden 9 min längre än ifjol.

Dock så fick jag i märkbart mer kWh på nästan samma tid som 2022 vilket tyder på en högre medeleffekt i år. Dock förlorar man tid på att köra in och ut från varje laddstopp så det gäller att väga upp det där.

Total tid:
2022: 18h 22min
2023: 18h 11min
2024: 18h 31min

Laddtid:
2022: 1h 29min
2023: 1h 21min
2024: 1h 30min

Laddade kWh:
2022: 189
2023: 180
2024: 214

Medelförbrukning:
2022: 149 Wh/km
2023: 144 Wh/km
2024: 164 Wh/km

Mätarställning och degradering av batteriet:
2022: 4000 mil, 4%
2023: 8000 mil, 8%
2024: 11.000 mil, 13%
Senast redigerad av Jojje167, redigerad totalt 2 gång.
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Anderzzon
elbilist
Inlägg: 720
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Inlägg av Anderzzon »

TiborBlomhall skrev: 10 jul 2024 09:24
Ja se, allt som behövdes för att SECC skulle bli världsnyhet var en negativ Tesla vinkling :roll:
Elon är ju lite barnslig, hade varit kul om den här nyheten hade nått honom och att Tesla sedan gör förbättringar. Att många stationer fortfarande är V2 borde tex ha påverkat en del här.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Inlägg av Nicke Nyfiken »

SwedishAdvocate skrev: 10 jul 2024 09:29
Så om en Model S Dual Motor kan köra sträckan på ~18 minuter blankt eller snabbare under de här förhållandena så borde den ju kunna vinna. Gissar på att en Highland Model 3 LR också skulle kunna klara det.
Ja de skulle vinna överlägset med den tiden.
Men jag är ganska säker på att varken Model S eller Model 3 skulle klar det. Det skulle krävas en genomsnittshastighet på drygt 5300 km/h. :lol:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
SwedishAdvocate
Inlägg: 7332
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Inlägg av SwedishAdvocate »

Nicke Nyfiken skrev: 10 jul 2024 10:11
SwedishAdvocate skrev: 10 jul 2024 09:29
Så om en Model S Dual Motor kan köra sträckan på ~18 minuter blankt eller snabbare under de här förhållandena så borde den ju kunna vinna. Gissar på att en Highland Model 3 LR också skulle kunna klara det.
Ja de skulle vinna överlägset med den tiden.
Men jag är ganska säker på att varken Model S eller Model 3 skulle klar det. Det skulle krävas en genomsnittshastighet på drygt 5300 km/h. :lol:
Såg det... Fick ett litet hjärnsläpp. Menade så klart ~18 timmar blankt... ;)

Hann nästan korrigera det i tid...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 1086
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Inlägg av R_Edvinsson »

Anderzzon skrev: 10 jul 2024 10:10
TiborBlomhall skrev: 10 jul 2024 09:24
Ja se, allt som behövdes för att SECC skulle bli världsnyhet var en negativ Tesla vinkling :roll:
Elon är ju lite barnslig, hade varit kul om den här nyheten hade nått honom och att Tesla sedan gör förbättringar. Att många stationer fortfarande är V2 borde tex ha påverkat en del här.
Tror ärligt alla stoppen och att bara ladda till 40-46% är en större bov.
Hade Tesla kunnat hålla upp laddningen i vettiga hastigheter upp till 65-75% så hade de varit oslagbara på denna typ av resor.
Detta då förbrukningen är otroligt bra.

Skulle vara intressant att se nya Taycan på detta event.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4187
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Inlägg av Maw »

TiborBlomhall skrev: 10 jul 2024 09:24
Ja se, allt som behövdes för att SECC skulle bli världsnyhet var en negativ Tesla vinkling :roll:
Hur menar du att det är en negativ Teslavinkling på nyheten att andra märken har blivit bättre än de var tidigare?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Inlägg av martinot »

Anderzzon skrev: 10 jul 2024 10:10
TiborBlomhall skrev: 10 jul 2024 09:24
Ja se, allt som behövdes för att SECC skulle bli världsnyhet var en negativ Tesla vinkling :roll:
Elon är ju lite barnslig, hade varit kul om den här nyheten hade nått honom och att Tesla sedan gör förbättringar. Att många stationer fortfarande är V2 borde tex ha påverkat en del här.
Tror det blir problem att bygga ut nya SuC i Sverige, och göra nya större nätanslutningar (som V3 kommer kräva för att kunna hålla högre effekt än V2) för att uppgradera SUC V2 till V3, så länge som IF Metall har tagit ut alla svenska nätleverantörers elektriker i blockad. Så även on detta skulle nå Elon, så är det faktiskt inte mycket kan ändå kan göra i nuläget åt situationen.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12626
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Inlägg av Fredrik j »

Maw skrev: 10 jul 2024 10:34
TiborBlomhall skrev: 10 jul 2024 09:24
Ja se, allt som behövdes för att SECC skulle bli världsnyhet var en negativ Tesla vinkling :roll:
Hur menar du att det är en negativ Teslavinkling på nyheten att andra märken har blivit bättre än de var tidigare?
Som jämförelse:
Klart det hade blivit en större nyhet om Sverige vunnit fotbolls-em jämfört med om Spanien skulle vunnit om dom bägge hade möts i finalen.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4187
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Inlägg av Maw »

Fredrik j skrev: 10 jul 2024 12:11
Maw skrev: 10 jul 2024 10:34
TiborBlomhall skrev: 10 jul 2024 09:24
Ja se, allt som behövdes för att SECC skulle bli världsnyhet var en negativ Tesla vinkling :roll:
Hur menar du att det är en negativ Teslavinkling på nyheten att andra märken har blivit bättre än de var tidigare?
Som jämförelse:
Klart det hade blivit en större nyhet om Sverige vunnit fotbolls-em jämfört med om Spanien skulle vunnit om dom bägge hade möts i finalen.
Ja, precis. Det betyder inte att nyheten per automatik hade haft en negativ Spanienvinkel
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
SwedishAdvocate
Inlägg: 7332
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev: 10 jul 2024 12:11
Maw skrev: 10 jul 2024 10:34
TiborBlomhall skrev: 10 jul 2024 09:24
Ja se, allt som behövdes för att SECC skulle bli världsnyhet var en negativ Tesla vinkling :roll:
Hur menar du att det är en negativ Teslavinkling på nyheten att andra märken har blivit bättre än de var tidigare?
Som jämförelse:
Klart det hade blivit en större nyhet om Sverige vunnit fotbolls-em jämfört med om Spanien skulle vunnit om dom bägge hade möts i finalen.
Å andra sidan... Tesla annonserar ju inte i sån här media. Men det gör väl Nio och Geely, så jag gissar att det även finns lite kosing att håva in här... ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19929
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Inlägg av Bjelke »

Kommer det en egen tråd för resan ner eller fortsätter ni i denna?
Kunde inte följa resan upp så nu vill man ju inte missa den ner, men inte
lika många som är på då va, eller?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7940
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Inlägg av TiborBlomhall »

SECC 2024 var bara åt ett håll, Ystad-Haparanda
joel80
elbilist
Inlägg: 3142
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Inlägg av joel80 »

Bjelke skrev:
Kommer det en egen tråd för resan ner eller fortsätter ni i denna?
Kunde inte följa resan upp så nu vill man ju inte missa den ner, men inte
lika många som är på då va, eller?
Vi tävlar inte ner... isåfall hade jag blivit ännu mer förbannad på det här i Skellefteå! Idiot-norrman blockade 4 platser.


Bild
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
bomauritz
Inlägg: 53
Blev medlem: 06 apr 2023 14:56

Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Inlägg av bomauritz »

Jojje167 skrev: 10 jul 2024 10:08
Här kommer mitt protokoll samt målbilden i Haparanda.

20240710_093623.jpg
20240710_093637.jpg
20240710_094822.jpg

Som ni ser blev det en hel del laddningar och det beror som sagt på att bilen inte presterade som den gjort tidigare. Trots korta och effektiva laddningar (laddade max 40-46%) så blev laddtiden 9 min längre än ifjol.

Dock så fick jag i märkbart mer kWh på nästan samma tid som 2022 vilket tyder på en högre medeleffekt i år. Dock förlorar man tid på att köra in och ut från varje laddstopp så det gäller att väga upp det där.

Total tid:
2022: 18h 22min
2023: 18h 11min
2024: 18h 31min

Laddtid:
2022: 1h 29min
2023: 1h 21min
2024: 1h 30min

Laddade kWh:
2022: 189
2023: 180
2024: 214

Medelförbrukning:
2022: 149 Wh/km
2023: 144 Wh/km
2024: 164 Wh/km

Mätarställning och degradering av batteriet:
2022: 4000 mil, 4%
2023: 8000 mil, 8%
2024: 11.000 mil, 13%
Hade ju varit otroligt intressant med en M3LR Highland med i år med ett ”färskt batteri”.

Men även otroligt imponerande med så bra resultat av en bil som gått så pass långt ändå och som är en grundkonstruktion med rätt många är på nacken. Speciellt mtp all den utveckling som skett de senaste åren.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4187
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Inlägg av Maw »

bomauritz skrev: 10 jul 2024 13:12
Jojje167 skrev: 10 jul 2024 10:08
Här kommer mitt protokoll samt målbilden i Haparanda.

20240710_093623.jpg
20240710_093637.jpg
20240710_094822.jpg

Som ni ser blev det en hel del laddningar och det beror som sagt på att bilen inte presterade som den gjort tidigare. Trots korta och effektiva laddningar (laddade max 40-46%) så blev laddtiden 9 min längre än ifjol.

Dock så fick jag i märkbart mer kWh på nästan samma tid som 2022 vilket tyder på en högre medeleffekt i år. Dock förlorar man tid på att köra in och ut från varje laddstopp så det gäller att väga upp det där.

Total tid:
2022: 18h 22min
2023: 18h 11min
2024: 18h 31min

Laddtid:
2022: 1h 29min
2023: 1h 21min
2024: 1h 30min

Laddade kWh:
2022: 189
2023: 180
2024: 214

Medelförbrukning:
2022: 149 Wh/km
2023: 144 Wh/km
2024: 164 Wh/km

Mätarställning och degradering av batteriet:
2022: 4000 mil, 4%
2023: 8000 mil, 8%
2024: 11.000 mil, 13%
Hade ju varit otroligt intressant med en M3LR Highland med i år med ett ”färskt batteri”.

Men även otroligt imponerande med så bra resultat av en bil som gått så pass långt ändå och som är en grundkonstruktion med rätt många är på nacken. Speciellt mtp all den utveckling som skett de senaste åren.
Är det inte ganska mycket långsammare laddning på nyare Model 3? Så troligtvis skulle de ändå få stryk av de äldre treorna i ett sånt här lopp med mycket laddning.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 381
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Inlägg av Holve »

Nej det tror jag inte, en färsk Highland har väl typ 78 kWh tillgänglig och lägre förbrukning.
Ingen magisk 800v bil vann i år och de laddar ju jätte fort. Låg förbrukning verkar vara grejen för att vinna.
En Highland LR RWD hade varit något 😄
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
joel80
elbilist
Inlägg: 3142
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Inlägg av joel80 »

Holve skrev:
Nej det tror jag inte, en färsk Highland har väl typ 78 kWh tillgänglig och lägre förbrukning.
Ingen magisk 800v bil vann i år och de laddar ju jätte fort. Låg förbrukning verkar vara grejen för att vinna.
En Highland LR RWD hade varit något Bild
Min laddtid med polestaren var lägre än de flesta. 1:16h. Det var en stor anledning till att jag kom före Teslorna. Min förbrukning var låg men inte som Teslornas.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4187
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Inlägg av Maw »

Holve skrev: 10 jul 2024 14:16
Nej det tror jag inte, en färsk Highland har väl typ 78 kWh tillgänglig och lägre förbrukning.
Ingen magisk 800v bil vann i år och de laddar ju jätte fort. Låg förbrukning verkar vara grejen för att vinna.
En Highland LR RWD hade varit något 😄
Var och en blir salig på sin tro ;)

Jag är övertygad om att laddninghastighet i form av många km per tidsenhet är det viktiga. Där slår gamla treor de nya treorna ganska rejält.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 381
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Inlägg av Holve »

Maw skrev: 10 jul 2024 14:27
Holve skrev: 10 jul 2024 14:16
Nej det tror jag inte, en färsk Highland har väl typ 78 kWh tillgänglig och lägre förbrukning.
Ingen magisk 800v bil vann i år och de laddar ju jätte fort. Låg förbrukning verkar vara grejen för att vinna.
En Highland LR RWD hade varit något 😄
Var och en blir salig på sin tro ;)

Jag är övertygad om att laddninghastighet i form av många km per tidsenhet är det viktiga. Där slår gamla treor de nya treorna ganska rejält.
Hur mycket skiljer det mellan nya LG batteriet mot det äldre panasonic upp till 60%?
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Skriv svar