Början på slutet för Tesla

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 789
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Början på slutet för Tesla

Inlägg av mussla »

SwedishAdvocate skrev: 06 feb 2025 11:03
mussla skrev: 05 feb 2025 22:22
Teslasemitruck skrev: 05 feb 2025 21:22
mussla skrev: 05 feb 2025 18:10
Alltså. Tesla måste vara fantastiska bilar om det enda ni som klagar kan ta upp är regnsensor, radar och parkeringssensorer. :D
Och ”jag vill inte köpa en Musk bil men jag kommer nog kanske ångra mig senare” 😂
Jag är har varit hemma från jobbet med en förkylning och fördrivit tid genom att kika på tester på Peter Esses kanal. Jag tycker ingen av bilarna jag såg på kommer upp på samma nivå som Tesla totalt sett.

[…] BMW i5? utan frunk och med kardantunnel och trångt baksäte. Elkrok med ok dragvikt dock. [Min u.] […
:?:

Det sa han ju inte. Han säger att om/när framsätet utför instegshjälp och kör tillbaka sätet, då blir det trångt för honom om han så att säga sitter bakom sig själv. Men hur lång tid handlar det om? Kan väl max handla om 1-3 sekunder innan stolen kör fram igen – eller? Han avslutar ju sekvensen i baksätet med att säga: "En sitter mkt bra här bak."…

Ja du har rätt. Jag mindes fel. Det ser i varje fall trängre ut än baksätet i Model Y.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Inlägg: 574
Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
Ort: Roslagen
Referralkod: ts.la/tobias894955

Re: Början på slutet för Tesla

Inlägg av T4s »

roffe_s skrev: 06 feb 2025 09:43
T4s skrev: 06 feb 2025 09:37
roffe_s skrev: 06 feb 2025 09:35
nek0 skrev: 06 feb 2025 05:47
mussla skrev: 05 feb 2025 22:22


Jag är har varit hemma från jobbet med en förkylning och fördrivit tid genom att kika på tester på Peter Esses kanal. Jag tycker ingen av bilarna jag såg på kommer upp på samma nivå som Tesla totalt sett.

Zeekr 001 och Polestar 4 utmärker sig särskilt negativt med ryckiga assistans system, långsam infotainment som missar knapptryckningar ofta. Zeekr också det sämsta ljud han har hört i en bil tror jag han sa. BMW i5? utan frunk och med kardantunnel och trångt baksäte. Elkrok med ok dragvikt dock. Id7 med manuell inställbar ratt och gammaldags infotainment. Låg dragvikt också, Där de kan konkurrera är väl just med de där sensorerna för den som tycker det är det viktigaste. Flera av dem är snygga på utsidan måste jag iofs ge dom.
Zeekr 001 testade han i somras. Hur många uppdateringar har bilen fått sedan sommaren 2024?
Vad är problemet med manuell inställbar ratt? Hur ofta ställer du in ratten?
Första gången 001 testades var januari -24, den famösa videon med en massa oljud och varningar. Jag hämtade för övrigt vår bil dagen efter Peter och körde den 90 mil hem, i kyla ned till -30. Sedan dess tror jag vi fått fyra större uppdateringar och snart lär nästa komma indansande.

Mussla förmedlar därmed gammal info, för att inte ta mig på orden är det bättre Ni kollar Peters video från i höstas där han kör och jämför 001 med just P4. Den ger en bättre och mer relevant bild av aktuell status.

Bilens mjukvara är idag betydligt bättre än i januari -24. Fortfarande finns ett antal förbättringar som Zeekr kan göra för att optimera upplevelsen men vi börjar närma oss detaljnivå nu. Några problem med sensorer finns dock inte, de har fungerat klockrent från start :)
Responstiden för touch på skärmen är väl dock fortfarande riktigt dålig? Det var det sist jag körde iaf och Esse håller med i hans senaste video.
Nej, jag tycker även den har blivit bättre i v1.2.1b . För det första har den där vansinnigt långa uppstartstiden som tidigare fanns reducerats till kanske 2-3 sekunder vid uppstart, därutöver tycker jag skärmen reagerar rimligt snabbt vid touch. Vi har ju även en Polestar 2 -21, skulle säga att responstiden är likvärdig nu. Men som sagt - det är en personlig bedömning utifrån mina preferenser.
Okej! Ska testa igen
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 06 mar 2024 15:42

Re: Början på slutet för Tesla

Inlägg av RareEarth »

Electron skrev: 06 feb 2025 11:14
SwedishAdvocate skrev: 06 feb 2025 11:06
mussla skrev: 05 feb 2025 22:22
Teslasemitruck skrev: 05 feb 2025 21:22
mussla skrev: 05 feb 2025 18:10
Alltså. Tesla måste vara fantastiska bilar om det enda ni som klagar kan ta upp är regnsensor, radar och parkeringssensorer. :D
Och ”jag vill inte köpa en Musk bil men jag kommer nog kanske ångra mig senare” 😂
Jag är har varit hemma från jobbet med en förkylning och fördrivit tid genom att kika på tester på Peter Esses kanal. Jag tycker ingen av bilarna jag såg på kommer upp på samma nivå som Tesla totalt sett.

[…] Id7 med manuell inställbar ratt och gammaldags infotainment. Låg dragvikt också, Där de kan konkurrera är väl just med de där sensorerna för den som tycker det är det viktigaste. Flera av dem är snygga på utsidan måste jag iofs ge dom. [Min u.]
Har inte VW höjt dragvikten på ID.7 sen Esse gjorde den videon?…
1200 kg som kan utökas efter köp till 1400 kg enligt Elbilsmagasinet.
Varje bil måste genomgå en registreringsbesiktning för den nya vikten. Det sker på köparens bekostnad men ombesörjs av VW om jag fattar rätt.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4185
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Början på slutet för Tesla

Inlägg av Maw »

RareEarth skrev: 06 feb 2025 16:35
Electron skrev: 06 feb 2025 11:14
SwedishAdvocate skrev: 06 feb 2025 11:06
mussla skrev: 05 feb 2025 22:22
Teslasemitruck skrev: 05 feb 2025 21:22

Och ”jag vill inte köpa en Musk bil men jag kommer nog kanske ångra mig senare” 😂
Jag är har varit hemma från jobbet med en förkylning och fördrivit tid genom att kika på tester på Peter Esses kanal. Jag tycker ingen av bilarna jag såg på kommer upp på samma nivå som Tesla totalt sett.

[…] Id7 med manuell inställbar ratt och gammaldags infotainment. Låg dragvikt också, Där de kan konkurrera är väl just med de där sensorerna för den som tycker det är det viktigaste. Flera av dem är snygga på utsidan måste jag iofs ge dom. [Min u.]
Har inte VW höjt dragvikten på ID.7 sen Esse gjorde den videon?…
1200 kg som kan utökas efter köp till 1400 kg enligt Elbilsmagasinet.
Varje bil måste genomgå en registreringsbesiktning för den nya vikten. Det sker på köparens bekostnad men ombesörjs av VW om jag fattar rätt.
Jag behövde inte betala eller göra något alls mer än att be återförsäljaren ordna med det.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 789
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Början på slutet för Tesla

Inlägg av mussla »

nek0 skrev: 06 feb 2025 06:22
MSW skrev: 06 feb 2025 06:18
nek0 skrev: 06 feb 2025 05:47
mussla skrev: 05 feb 2025 22:22
Teslasemitruck skrev: 05 feb 2025 21:22

Och ”jag vill inte köpa en Musk bil men jag kommer nog kanske ångra mig senare” 😂
Jag är har varit hemma från jobbet med en förkylning och fördrivit tid genom att kika på tester på Peter Esses kanal. Jag tycker ingen av bilarna jag såg på kommer upp på samma nivå som Tesla totalt sett.

Zeekr 001 och Polestar 4 utmärker sig särskilt negativt med ryckiga assistans system, långsam infotainment som missar knapptryckningar ofta. Zeekr också det sämsta ljud han har hört i en bil tror jag han sa. BMW i5? utan frunk och med kardantunnel och trångt baksäte. Elkrok med ok dragvikt dock. Id7 med manuell inställbar ratt och gammaldags infotainment. Låg dragvikt också, Där de kan konkurrera är väl just med de där sensorerna för den som tycker det är det viktigaste. Flera av dem är snygga på utsidan måste jag iofs ge dom.
Zeekr 001 testade han i somras. Hur många uppdateringar har bilen fått sedan sommaren 2024?
Vad är problemet med manuell inställbar ratt? Hur ofta ställer du in ratten?
Ställer in ratten? Varje gång frun har haft bilen. Är man ensam förare är det dock inget problem.
Även min fru kör ibland och jag har inga problem med att ställa in ratten manuellt. Majoriteten av bilar i världen har manuell inställbar ratt.
Det är en komfortfunktion som man får på bl.a. Tesla men inte på ID.7. Nu när jag har vant mig vid att speglar, stol och ratt ställs in automatiskt beroende på vilken förare som hoppar in i förarsätet så tycker jag att det är väldigt bekvämt. Vår andrabil har manuellt ratt och det är ett moment till när man byter förare. Just saying.
Model Y LR AWD -24
Anderzzon
elbilist
Inlägg: 720
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Början på slutet för Tesla

Inlägg av Anderzzon »

mussla skrev: 06 feb 2025 19:02
nek0 skrev: 06 feb 2025 06:22
MSW skrev: 06 feb 2025 06:18
nek0 skrev: 06 feb 2025 05:47
mussla skrev: 05 feb 2025 22:22


Jag är har varit hemma från jobbet med en förkylning och fördrivit tid genom att kika på tester på Peter Esses kanal. Jag tycker ingen av bilarna jag såg på kommer upp på samma nivå som Tesla totalt sett.

Zeekr 001 och Polestar 4 utmärker sig särskilt negativt med ryckiga assistans system, långsam infotainment som missar knapptryckningar ofta. Zeekr också det sämsta ljud han har hört i en bil tror jag han sa. BMW i5? utan frunk och med kardantunnel och trångt baksäte. Elkrok med ok dragvikt dock. Id7 med manuell inställbar ratt och gammaldags infotainment. Låg dragvikt också, Där de kan konkurrera är väl just med de där sensorerna för den som tycker det är det viktigaste. Flera av dem är snygga på utsidan måste jag iofs ge dom.
Zeekr 001 testade han i somras. Hur många uppdateringar har bilen fått sedan sommaren 2024?
Vad är problemet med manuell inställbar ratt? Hur ofta ställer du in ratten?
Ställer in ratten? Varje gång frun har haft bilen. Är man ensam förare är det dock inget problem.
Även min fru kör ibland och jag har inga problem med att ställa in ratten manuellt. Majoriteten av bilar i världen har manuell inställbar ratt.
Det är en komfortfunktion som man får på bl.a. Tesla men inte på ID.7. Nu när jag har vant mig vid att speglar, stol och ratt ställs in automatiskt beroende på vilken förare som hoppar in i förarsätet så tycker jag att det är väldigt bekvämt. Vår andrabil har manuellt ratt och det är ett moment till när man byter förare. Just saying.
Tänk dig slippa ställa in backspegeln också 8-)
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 989
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Början på slutet för Tesla

Inlägg av Freez »

ID bilarna har en digital plattform från 90-talet.

i4 är en trevlig bil men alldeles för liten. Funkar för två utan barn och utan golfklubbor och golf vagnar🙂.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 789
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Början på slutet för Tesla

Inlägg av mussla »

Anderzzon skrev: 06 feb 2025 19:24
mussla skrev: 06 feb 2025 19:02
nek0 skrev: 06 feb 2025 06:22
MSW skrev: 06 feb 2025 06:18
nek0 skrev: 06 feb 2025 05:47


Zeekr 001 testade han i somras. Hur många uppdateringar har bilen fått sedan sommaren 2024?
Vad är problemet med manuell inställbar ratt? Hur ofta ställer du in ratten?
Ställer in ratten? Varje gång frun har haft bilen. Är man ensam förare är det dock inget problem.
Även min fru kör ibland och jag har inga problem med att ställa in ratten manuellt. Majoriteten av bilar i världen har manuell inställbar ratt.
Det är en komfortfunktion som man får på bl.a. Tesla men inte på ID.7. Nu när jag har vant mig vid att speglar, stol och ratt ställs in automatiskt beroende på vilken förare som hoppar in i förarsätet så tycker jag att det är väldigt bekvämt. Vår andrabil har manuellt ratt och det är ett moment till när man byter förare. Just saying.
Tänk dig slippa ställa in backspegeln också 8-)
Det tänker jag på varje gång frugan har kört. 😊

Jag skulle också vilja att den kopplade radiokanalen till profilen. Frugan gillar reklamradio och jag P1.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4185
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Början på slutet för Tesla

Inlägg av Maw »

Freez skrev: 06 feb 2025 19:26
ID bilarna har en digital plattform från 90-talet.
Det är helt uppenbart något du hittar på… de barnsjukdomar som de första ID-bilarna hade med sin mjukvara beror tvärt om på att den är helt nyutvecklad och tyvärr inte helt lyckad. Numera däremot fungerar den väldigt bra.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 989
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Början på slutet för Tesla

Inlägg av Freez »

Maw skrev: 06 feb 2025 20:05
Freez skrev: 06 feb 2025 19:26
ID bilarna har en digital plattform från 90-talet.
Det är helt uppenbart något du hittar på… de barnsjukdomar som de första ID-bilarna hade med sin mjukvara beror tvärt om på att den är helt nyutvecklad och tyvärr inte helt lyckad. Numera däremot fungerar den väldigt bra.
Jag har kört olika ID4:or hundratals mil sedan den lanserades fram till idag och infotainmentsystem och appen är ljusår efter Tesla. Det är ingen nyhet.

Bifogar ett smakprov:
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 789
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Början på slutet för Tesla

Inlägg av mussla »

Maw skrev: 06 feb 2025 20:05
Freez skrev: 06 feb 2025 19:26
ID bilarna har en digital plattform från 90-talet.
Det är helt uppenbart något du hittar på… de barnsjukdomar som de första ID-bilarna hade med sin mjukvara beror tvärt om på att den är helt nyutvecklad och tyvärr inte helt lyckad. Numera däremot fungerar den väldigt bra.
Har du vant dig vid touchknapparna i ratten? Har den fått YouTube ännu? Har den camping mode?
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4185
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Början på slutet för Tesla

Inlägg av Maw »

mussla skrev: 06 feb 2025 20:27
Maw skrev: 06 feb 2025 20:05
Freez skrev: 06 feb 2025 19:26
ID bilarna har en digital plattform från 90-talet.
Det är helt uppenbart något du hittar på… de barnsjukdomar som de första ID-bilarna hade med sin mjukvara beror tvärt om på att den är helt nyutvecklad och tyvärr inte helt lyckad. Numera däremot fungerar den väldigt bra.
Har du vant dig vid touchknapparna i ratten? Har den fått YouTube ännu? Har den camping mode?
Ja
Vet inte
Nej
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Teslasemitruck
Inlägg: 398
Blev medlem: 08 dec 2023 21:05

Re: Början på slutet för Tesla

Inlägg av Teslasemitruck »

mussla skrev: 06 feb 2025 20:27
Maw skrev: 06 feb 2025 20:05
Freez skrev: 06 feb 2025 19:26
ID bilarna har en digital plattform från 90-talet.
Det är helt uppenbart något du hittar på… de barnsjukdomar som de första ID-bilarna hade med sin mjukvara beror tvärt om på att den är helt nyutvecklad och tyvärr inte helt lyckad. Numera däremot fungerar den väldigt bra.
Har du vant dig vid touchknapparna i ratten? Har den fått YouTube ännu? Har den camping mode?
ID 4 tappar marknad och säljer hälften av model 3. I Europa. Finns 20 kinesiska märken som är bättre.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12622
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Början på slutet för Tesla

Inlägg av Fredrik j »

Teslasemitruck skrev: 06 feb 2025 20:42
mussla skrev: 06 feb 2025 20:27
Maw skrev: 06 feb 2025 20:05
Freez skrev: 06 feb 2025 19:26
ID bilarna har en digital plattform från 90-talet.
Det är helt uppenbart något du hittar på… de barnsjukdomar som de första ID-bilarna hade med sin mjukvara beror tvärt om på att den är helt nyutvecklad och tyvärr inte helt lyckad. Numera däremot fungerar den väldigt bra.
Har du vant dig vid touchknapparna i ratten? Har den fått YouTube ännu? Har den camping mode?
ID 4 tappar marknad och säljer hälften av model 3. I Europa. Finns 20 kinesiska märken som är bättre.
MG är det enda kinesiska märket på topp-20 i europa 2024.
Teslasemitruck
Inlägg: 398
Blev medlem: 08 dec 2023 21:05

Re: Början på slutet för Tesla

Inlägg av Teslasemitruck »

Fredrik j skrev: 06 feb 2025 20:48
Teslasemitruck skrev: 06 feb 2025 20:42
mussla skrev: 06 feb 2025 20:27
Maw skrev: 06 feb 2025 20:05
Freez skrev: 06 feb 2025 19:26
ID bilarna har en digital plattform från 90-talet.
Det är helt uppenbart något du hittar på… de barnsjukdomar som de första ID-bilarna hade med sin mjukvara beror tvärt om på att den är helt nyutvecklad och tyvärr inte helt lyckad. Numera däremot fungerar den väldigt bra.
Har du vant dig vid touchknapparna i ratten? Har den fått YouTube ännu? Har den camping mode?
ID 4 tappar marknad och säljer hälften av model 3. I Europa. Finns 20 kinesiska märken som är bättre.
MG är det enda kinesiska märket på topp-20 i europa 2024.
Ja men kinesiska bilarna har inte hittat hit. Finns många bra därborta.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8402
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Början på slutet för Tesla

Inlägg av spacecoin »

Teslasemitruck skrev: 06 feb 2025 20:50
Fredrik j skrev: 06 feb 2025 20:48
Teslasemitruck skrev: 06 feb 2025 20:42
mussla skrev: 06 feb 2025 20:27
Maw skrev: 06 feb 2025 20:05


Det är helt uppenbart något du hittar på… de barnsjukdomar som de första ID-bilarna hade med sin mjukvara beror tvärt om på att den är helt nyutvecklad och tyvärr inte helt lyckad. Numera däremot fungerar den väldigt bra.
Har du vant dig vid touchknapparna i ratten? Har den fått YouTube ännu? Har den camping mode?
ID 4 tappar marknad och säljer hälften av model 3. I Europa. Finns 20 kinesiska märken som är bättre.
MG är det enda kinesiska märket på topp-20 i europa 2024.
Ja men kinesiska bilarna har inte hittat hit. Finns många bra därborta.
Hittat hit? Dom är utestängda från USA och i praktiken från EU.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 789
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Början på slutet för Tesla

Inlägg av mussla »

roffe_s skrev: 06 feb 2025 09:35
nek0 skrev: 06 feb 2025 05:47
mussla skrev: 05 feb 2025 22:22
Teslasemitruck skrev: 05 feb 2025 21:22
mussla skrev: 05 feb 2025 18:10
Alltså. Tesla måste vara fantastiska bilar om det enda ni som klagar kan ta upp är regnsensor, radar och parkeringssensorer. :D
Och ”jag vill inte köpa en Musk bil men jag kommer nog kanske ångra mig senare” 😂
Jag är har varit hemma från jobbet med en förkylning och fördrivit tid genom att kika på tester på Peter Esses kanal. Jag tycker ingen av bilarna jag såg på kommer upp på samma nivå som Tesla totalt sett.

Zeekr 001 och Polestar 4 utmärker sig särskilt negativt med ryckiga assistans system, långsam infotainment som missar knapptryckningar ofta. Zeekr också det sämsta ljud han har hört i en bil tror jag han sa. BMW i5? utan frunk och med kardantunnel och trångt baksäte. Elkrok med ok dragvikt dock. Id7 med manuell inställbar ratt och gammaldags infotainment. Låg dragvikt också, Där de kan konkurrera är väl just med de där sensorerna för den som tycker det är det viktigaste. Flera av dem är snygga på utsidan måste jag iofs ge dom.
Zeekr 001 testade han i somras. Hur många uppdateringar har bilen fått sedan sommaren 2024?
Vad är problemet med manuell inställbar ratt? Hur ofta ställer du in ratten?
Första gången 001 testades var januari -24, den famösa videon med en massa oljud och varningar. Jag hämtade för övrigt vår bil dagen efter Peter och körde den 90 mil hem, i kyla ned till -30. Sedan dess tror jag vi fått fyra större uppdateringar och snart lär nästa komma indansande.

Mussla förmedlar därmed gammal info, för att inte ta mig på orden är det bättre Ni kollar Peters video från i höstas där han kör och jämför 001 med just P4. Den ger en bättre och mer relevant bild av aktuell status.

Bilens mjukvara är idag betydligt bättre än i januari -24. Fortfarande finns ett antal förbättringar som Zeekr kan göra för att optimera upplevelsen men vi börjar närma oss detaljnivå nu. Några problem med sensorer finns dock inte, de har fungerat klockrent från start :)

Länk till video (tror det är rätt):
Jag baserade vad jag skrev på en video som laddades upp för 2 dagar sedan. Jag ser nu i en kommentar att den var inspelad i Augusti så några månader gammal var visst mjukvaran. Det är den här videon:
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 06 mar 2024 15:42

Re: Början på slutet för Tesla

Inlägg av RareEarth »

Freez skrev: 06 feb 2025 20:17
Maw skrev: 06 feb 2025 20:05
Freez skrev: 06 feb 2025 19:26
ID bilarna har en digital plattform från 90-talet.
Det är helt uppenbart något du hittar på… de barnsjukdomar som de första ID-bilarna hade med sin mjukvara beror tvärt om på att den är helt nyutvecklad och tyvärr inte helt lyckad. Numera däremot fungerar den väldigt bra.
Jag har kört olika ID4:or hundratals mil sedan den lanserades fram till idag och infotainmentsystem och appen är ljusår efter Tesla. Det är ingen nyhet.

Bifogar ett smakprov:
Å andra sidan stöder ID Carplay och Android Auto som är bättre än Teslas mjukvara.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 789
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Början på slutet för Tesla

Inlägg av mussla »

RareEarth skrev: 06 feb 2025 21:22
Freez skrev: 06 feb 2025 20:17
Maw skrev: 06 feb 2025 20:05
Freez skrev: 06 feb 2025 19:26
ID bilarna har en digital plattform från 90-talet.
Det är helt uppenbart något du hittar på… de barnsjukdomar som de första ID-bilarna hade med sin mjukvara beror tvärt om på att den är helt nyutvecklad och tyvärr inte helt lyckad. Numera däremot fungerar den väldigt bra.
Jag har kört olika ID4:or hundratals mil sedan den lanserades fram till idag och infotainmentsystem och appen är ljusår efter Tesla. Det är ingen nyhet.

Bifogar ett smakprov:
Å andra sidan stöder ID Carplay och Android Auto som är bättre än Teslas mjukvara.
Bättre telefonintegration med CarPlay ja. Men annars är Teslas infotainment bättre. Jag hade dock gärna haft CarPlay i Teslan som komplement.
Model Y LR AWD -24
roffe_s
elbilist
Inlägg: 888
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Början på slutet för Tesla

Inlägg av roffe_s »

mussla skrev: 06 feb 2025 21:00
roffe_s skrev: 06 feb 2025 09:35
nek0 skrev: 06 feb 2025 05:47
mussla skrev: 05 feb 2025 22:22
Teslasemitruck skrev: 05 feb 2025 21:22

Och ”jag vill inte köpa en Musk bil men jag kommer nog kanske ångra mig senare” 😂
Jag är har varit hemma från jobbet med en förkylning och fördrivit tid genom att kika på tester på Peter Esses kanal. Jag tycker ingen av bilarna jag såg på kommer upp på samma nivå som Tesla totalt sett.

Zeekr 001 och Polestar 4 utmärker sig särskilt negativt med ryckiga assistans system, långsam infotainment som missar knapptryckningar ofta. Zeekr också det sämsta ljud han har hört i en bil tror jag han sa. BMW i5? utan frunk och med kardantunnel och trångt baksäte. Elkrok med ok dragvikt dock. Id7 med manuell inställbar ratt och gammaldags infotainment. Låg dragvikt också, Där de kan konkurrera är väl just med de där sensorerna för den som tycker det är det viktigaste. Flera av dem är snygga på utsidan måste jag iofs ge dom.
Zeekr 001 testade han i somras. Hur många uppdateringar har bilen fått sedan sommaren 2024?
Vad är problemet med manuell inställbar ratt? Hur ofta ställer du in ratten?
Första gången 001 testades var januari -24, den famösa videon med en massa oljud och varningar. Jag hämtade för övrigt vår bil dagen efter Peter och körde den 90 mil hem, i kyla ned till -30. Sedan dess tror jag vi fått fyra större uppdateringar och snart lär nästa komma indansande.

Mussla förmedlar därmed gammal info, för att inte ta mig på orden är det bättre Ni kollar Peters video från i höstas där han kör och jämför 001 med just P4. Den ger en bättre och mer relevant bild av aktuell status.

Bilens mjukvara är idag betydligt bättre än i januari -24. Fortfarande finns ett antal förbättringar som Zeekr kan göra för att optimera upplevelsen men vi börjar närma oss detaljnivå nu. Några problem med sensorer finns dock inte, de har fungerat klockrent från start :)

Länk till video (tror det är rätt):
Jag baserade vad jag skrev på en video som laddades upp för 2 dagar sedan. Jag ser nu i en kommentar att den var inspelad i Augusti så några månader gammal var visst mjukvaran. Det är den här videon:
Jag förstår det, i augusti tror jag mjukvaran var v1.1. Men som sagt - just nu rullar vi på v 1.2.1b och förstår jag det rätt släpps nästa stora uppdatering under senare delen av mars, då med bl a ny Navi (en beta körs just nu som separat app), rejäl genomgång av mediadelen och sannolikt en hel del ytterligare intrimning av bl a laddkurvor och -strategi. Jag hoppas också personligen på lite alertare fyrhjulsdrift vintertid även i komfortläget - och naturligtvis farthållare även vid körning med släpvagn.

Idag finns det mesta och funkar väldigt bra. Det handlar mer om intrimning av system och alternativ fortsättningsvis. Det som är unikt med Zeekr, i mina ögon, är att bolaget och utvecklingsgruppen bevisligen är så lyhörda inför kundernas önskemål. Inte bara mina eller några av oss användare, de följer allt som rapporteras in via appen. Och ingen har, vad jag vet, ännu får svaret att ett oönskat beteende skulle vara ”within specs”…
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 789
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Början på slutet för Tesla

Inlägg av mussla »

roffe_s skrev: 06 feb 2025 21:36
mussla skrev: 06 feb 2025 21:00
roffe_s skrev: 06 feb 2025 09:35
nek0 skrev: 06 feb 2025 05:47
mussla skrev: 05 feb 2025 22:22


Jag är har varit hemma från jobbet med en förkylning och fördrivit tid genom att kika på tester på Peter Esses kanal. Jag tycker ingen av bilarna jag såg på kommer upp på samma nivå som Tesla totalt sett.

Zeekr 001 och Polestar 4 utmärker sig särskilt negativt med ryckiga assistans system, långsam infotainment som missar knapptryckningar ofta. Zeekr också det sämsta ljud han har hört i en bil tror jag han sa. BMW i5? utan frunk och med kardantunnel och trångt baksäte. Elkrok med ok dragvikt dock. Id7 med manuell inställbar ratt och gammaldags infotainment. Låg dragvikt också, Där de kan konkurrera är väl just med de där sensorerna för den som tycker det är det viktigaste. Flera av dem är snygga på utsidan måste jag iofs ge dom.
Zeekr 001 testade han i somras. Hur många uppdateringar har bilen fått sedan sommaren 2024?
Vad är problemet med manuell inställbar ratt? Hur ofta ställer du in ratten?
Första gången 001 testades var januari -24, den famösa videon med en massa oljud och varningar. Jag hämtade för övrigt vår bil dagen efter Peter och körde den 90 mil hem, i kyla ned till -30. Sedan dess tror jag vi fått fyra större uppdateringar och snart lär nästa komma indansande.

Mussla förmedlar därmed gammal info, för att inte ta mig på orden är det bättre Ni kollar Peters video från i höstas där han kör och jämför 001 med just P4. Den ger en bättre och mer relevant bild av aktuell status.

Bilens mjukvara är idag betydligt bättre än i januari -24. Fortfarande finns ett antal förbättringar som Zeekr kan göra för att optimera upplevelsen men vi börjar närma oss detaljnivå nu. Några problem med sensorer finns dock inte, de har fungerat klockrent från start :)

Länk till video (tror det är rätt):
Jag baserade vad jag skrev på en video som laddades upp för 2 dagar sedan. Jag ser nu i en kommentar att den var inspelad i Augusti så några månader gammal var visst mjukvaran. Det är den här videon:
Jag förstår det, i augusti tror jag mjukvaran var v1.1. Men som sagt - just nu rullar vi på v 1.2.1b och förstår jag det rätt släpps nästa stora uppdatering under senare delen av mars, då med bl a ny Navi (en beta körs just nu som separat app), rejäl genomgång av mediadelen och sannolikt en hel del ytterligare intrimning av bl a laddkurvor och -strategi. Jag hoppas också personligen på lite alertare fyrhjulsdrift vintertid även i komfortläget - och naturligtvis farthållare även vid körning med släpvagn.

Idag finns det mesta och funkar väldigt bra. Det handlar mer om intrimning av system och alternativ fortsättningsvis. Det som är unikt med Zeekr, i mina ögon, är att bolaget och utvecklingsgruppen bevisligen är så lyhörda inför kundernas önskemål. Inte bara mina eller några av oss användare, de följer allt som rapporteras in via appen. Och ingen har, vad jag vet, ännu får svaret att ett oönskat beteende skulle vara ”within specs”…
Kul att du är nöjd och att de lyssnar på kunderna! Det blir spännande att se om det kommer någon ny video med ny mjukvara framledes.
Model Y LR AWD -24
roffe_s
elbilist
Inlägg: 888
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Början på slutet för Tesla

Inlägg av roffe_s »

mussla skrev: 06 feb 2025 21:40
roffe_s skrev: 06 feb 2025 21:36
mussla skrev: 06 feb 2025 21:00
roffe_s skrev: 06 feb 2025 09:35
nek0 skrev: 06 feb 2025 05:47


Zeekr 001 testade han i somras. Hur många uppdateringar har bilen fått sedan sommaren 2024?
Vad är problemet med manuell inställbar ratt? Hur ofta ställer du in ratten?
Första gången 001 testades var januari -24, den famösa videon med en massa oljud och varningar. Jag hämtade för övrigt vår bil dagen efter Peter och körde den 90 mil hem, i kyla ned till -30. Sedan dess tror jag vi fått fyra större uppdateringar och snart lär nästa komma indansande.

Mussla förmedlar därmed gammal info, för att inte ta mig på orden är det bättre Ni kollar Peters video från i höstas där han kör och jämför 001 med just P4. Den ger en bättre och mer relevant bild av aktuell status.

Bilens mjukvara är idag betydligt bättre än i januari -24. Fortfarande finns ett antal förbättringar som Zeekr kan göra för att optimera upplevelsen men vi börjar närma oss detaljnivå nu. Några problem med sensorer finns dock inte, de har fungerat klockrent från start :)

Länk till video (tror det är rätt):
Jag baserade vad jag skrev på en video som laddades upp för 2 dagar sedan. Jag ser nu i en kommentar att den var inspelad i Augusti så några månader gammal var visst mjukvaran. Det är den här videon:
Jag förstår det, i augusti tror jag mjukvaran var v1.1. Men som sagt - just nu rullar vi på v 1.2.1b och förstår jag det rätt släpps nästa stora uppdatering under senare delen av mars, då med bl a ny Navi (en beta körs just nu som separat app), rejäl genomgång av mediadelen och sannolikt en hel del ytterligare intrimning av bl a laddkurvor och -strategi. Jag hoppas också personligen på lite alertare fyrhjulsdrift vintertid även i komfortläget - och naturligtvis farthållare även vid körning med släpvagn.

Idag finns det mesta och funkar väldigt bra. Det handlar mer om intrimning av system och alternativ fortsättningsvis. Det som är unikt med Zeekr, i mina ögon, är att bolaget och utvecklingsgruppen bevisligen är så lyhörda inför kundernas önskemål. Inte bara mina eller några av oss användare, de följer allt som rapporteras in via appen. Och ingen har, vad jag vet, ännu får svaret att ett oönskat beteende skulle vara ”within specs”…
Kul att du är nöjd och att de lyssnar på kunderna! Det blir spännande att se om det kommer någon ny video med ny mjukvara framledes.
Mmm, tror Esse körde v1.2.x i videon jag länkade till och tror det kan vara smart att avvakta till kommande version. Förhoppningsvis gör någon en test efter det för att prova förbättringarna. Jag vet en del om vilken feedback utvecklingsteamet jobbat med sedan december, vilken feedback de fått och vilka prioriteringar de gjort. På något sätt kan jag tycka det är rätt och riktigt att lägga tid på reella förbättringar mellan de stora uppdateringarna för att däremellan ägna sig mer åt buggfixar. Det ger teamet mer tid åt ordentliga interna tester av nya funktioner och eliminerar förhoppningsvis en del buggar innan släppen.

Men som några av oss redan tidigare konstaterat - att vara först med en ny plattform innebär nog att man får vara lite av en testmula under det första året - nästan oavsett fabrikat :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5802
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Början på slutet för Tesla

Inlägg av AAKEE »

Det är väl någon vecka sedan jag fick senaste uppdateringen.

Innan det slutade automstiska helljuset att fungera (alltså matrix adaptivt). Hjälpte inte att slå sv och på automatiken. Men det fanns en uppdatering och efter den startade jag om bilen som brukligt. Vilket löste problemet.

Körde 30 mil i måndags, på tisdag eftermiddag skulle jag en sväng igen. Bilen har stått i garaget och ingen annan har vart nära den.

Backspeglarna stod väldigt konstigt inställda på bägge sidor (lite Marty Feldman-stuk) vilket var märkligt. Justerade dem och åkte. Hemresan i mörker, då ville inte helljuset tändas automatiskt. Det hjälpte inte med att pilla i menyn utan det var till att hålla i knappen hela tiden. Efter ~ 15 minuter kom det igång så att jag kunde släppa knappen.

Grymt oproffsigt och farligt att viktiga säkerhetsgrejer lite till och från inte fungerar.

Början till slutet, eller snarare fortsättningen till slutet på mitt och Teslas förhållande.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Inlägg: 574
Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
Ort: Roslagen
Referralkod: ts.la/tobias894955

Re: Början på slutet för Tesla

Inlägg av T4s »

AAKEE skrev: 06 feb 2025 22:07
Det är väl någon vecka sedan jag fick senaste uppdateringen.

Innan det slutade automstiska helljuset att fungera (alltså matrix adaptivt). Hjälpte inte att slå sv och på automatiken. Men det fanns en uppdatering och efter den startade jag om bilen som brukligt. Vilket löste problemet.

Körde 30 mil i måndags, på tisdag eftermiddag skulle jag en sväng igen. Bilen har stått i garaget och ingen annan har vart nära den.

Backspeglarna stod väldigt konstigt inställda på bägge sidor (lite Marty Feldman-stuk) vilket var märkligt. Justerade dem och åkte. Hemresan i mörker, då ville inte helljuset tändas automatiskt. Det hjälpte inte med att pilla i menyn utan det var till att hålla i knappen hela tiden. Efter ~ 15 minuter kom det igång så att jag kunde släppa knappen.

Grymt oproffsigt och farligt att viktiga säkerhetsgrejer lite till och från inte fungerar.

Början till slutet, eller snarare fortsättningen till slutet på mitt och Teslas förhållande.
Vad säger Tesla då?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5802
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Början på slutet för Tesla

Inlägg av AAKEE »

T4s skrev: 07 feb 2025 07:16
AAKEE skrev: 06 feb 2025 22:07
Det är väl någon vecka sedan jag fick senaste uppdateringen.

Innan det slutade automstiska helljuset att fungera (alltså matrix adaptivt). Hjälpte inte att slå sv och på automatiken. Men det fanns en uppdatering och efter den startade jag om bilen som brukligt. Vilket löste problemet.

Körde 30 mil i måndags, på tisdag eftermiddag skulle jag en sväng igen. Bilen har stått i garaget och ingen annan har vart nära den.

Backspeglarna stod väldigt konstigt inställda på bägge sidor (lite Marty Feldman-stuk) vilket var märkligt. Justerade dem och åkte. Hemresan i mörker, då ville inte helljuset tändas automatiskt. Det hjälpte inte med att pilla i menyn utan det var till att hålla i knappen hela tiden. Efter ~ 15 minuter kom det igång så att jag kunde släppa knappen.

Grymt oproffsigt och farligt att viktiga säkerhetsgrejer lite till och från inte fungerar.

Början till slutet, eller snarare fortsättningen till slutet på mitt och Teslas förhållande.
Vad säger Tesla då?
De bryr sig sannolikt ungefär lika mycket som nör jag upptäckte att jag hade fått en ny bil för 1.4M levererad med en buckla :oops:
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar