Ja du har rätt. Jag mindes fel. Det ser i varje fall trängre ut än baksätet i Model Y.SwedishAdvocate skrev: ↑06 feb 2025 11:03mussla skrev: ↑05 feb 2025 22:22Jag är har varit hemma från jobbet med en förkylning och fördrivit tid genom att kika på tester på Peter Esses kanal. Jag tycker ingen av bilarna jag såg på kommer upp på samma nivå som Tesla totalt sett.
[…] BMW i5? utan frunk och med kardantunnel och trångt baksäte. Elkrok med ok dragvikt dock. [Min u.] […![]()
Det sa han ju inte. Han säger att om/när framsätet utför instegshjälp och kör tillbaka sätet, då blir det trångt för honom om han så att säga sitter bakom sig själv. Men hur lång tid handlar det om? Kan väl max handla om 1-3 sekunder innan stolen kör fram igen – eller? Han avslutar ju sekvensen i baksätet med att säga: "En sitter mkt bra här bak."…
Början på slutet för Tesla
Moderator: Redaktion
Re: Början på slutet för Tesla
Model Y LR AWD -24
- T4s
- Teslaägare
- Inlägg: 574
- Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
- Ort: Roslagen
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Re: Början på slutet för Tesla
Okej! Ska testa igenroffe_s skrev: ↑06 feb 2025 09:43Nej, jag tycker även den har blivit bättre i v1.2.1b . För det första har den där vansinnigt långa uppstartstiden som tidigare fanns reducerats till kanske 2-3 sekunder vid uppstart, därutöver tycker jag skärmen reagerar rimligt snabbt vid touch. Vi har ju även en Polestar 2 -21, skulle säga att responstiden är likvärdig nu. Men som sagt - det är en personlig bedömning utifrån mina preferenser.T4s skrev: ↑06 feb 2025 09:37Responstiden för touch på skärmen är väl dock fortfarande riktigt dålig? Det var det sist jag körde iaf och Esse håller med i hans senaste video.roffe_s skrev: ↑06 feb 2025 09:35Första gången 001 testades var januari -24, den famösa videon med en massa oljud och varningar. Jag hämtade för övrigt vår bil dagen efter Peter och körde den 90 mil hem, i kyla ned till -30. Sedan dess tror jag vi fått fyra större uppdateringar och snart lär nästa komma indansande.nek0 skrev: ↑06 feb 2025 05:47Zeekr 001 testade han i somras. Hur många uppdateringar har bilen fått sedan sommaren 2024?mussla skrev: ↑05 feb 2025 22:22
Jag är har varit hemma från jobbet med en förkylning och fördrivit tid genom att kika på tester på Peter Esses kanal. Jag tycker ingen av bilarna jag såg på kommer upp på samma nivå som Tesla totalt sett.
Zeekr 001 och Polestar 4 utmärker sig särskilt negativt med ryckiga assistans system, långsam infotainment som missar knapptryckningar ofta. Zeekr också det sämsta ljud han har hört i en bil tror jag han sa. BMW i5? utan frunk och med kardantunnel och trångt baksäte. Elkrok med ok dragvikt dock. Id7 med manuell inställbar ratt och gammaldags infotainment. Låg dragvikt också, Där de kan konkurrera är väl just med de där sensorerna för den som tycker det är det viktigaste. Flera av dem är snygga på utsidan måste jag iofs ge dom.
Vad är problemet med manuell inställbar ratt? Hur ofta ställer du in ratten?
Mussla förmedlar därmed gammal info, för att inte ta mig på orden är det bättre Ni kollar Peters video från i höstas där han kör och jämför 001 med just P4. Den ger en bättre och mer relevant bild av aktuell status.
Bilens mjukvara är idag betydligt bättre än i januari -24. Fortfarande finns ett antal förbättringar som Zeekr kan göra för att optimera upplevelsen men vi börjar närma oss detaljnivå nu. Några problem med sensorer finns dock inte, de har fungerat klockrent från start![]()
Re: Början på slutet för Tesla
Varje bil måste genomgå en registreringsbesiktning för den nya vikten. Det sker på köparens bekostnad men ombesörjs av VW om jag fattar rätt.Electron skrev: ↑06 feb 2025 11:141200 kg som kan utökas efter köp till 1400 kg enligt Elbilsmagasinet.SwedishAdvocate skrev: ↑06 feb 2025 11:06Har inte VW höjt dragvikten på ID.7 sen Esse gjorde den videon?…mussla skrev: ↑05 feb 2025 22:22Jag är har varit hemma från jobbet med en förkylning och fördrivit tid genom att kika på tester på Peter Esses kanal. Jag tycker ingen av bilarna jag såg på kommer upp på samma nivå som Tesla totalt sett.
[…] Id7 med manuell inställbar ratt och gammaldags infotainment. Låg dragvikt också, Där de kan konkurrera är väl just med de där sensorerna för den som tycker det är det viktigaste. Flera av dem är snygga på utsidan måste jag iofs ge dom. [Min u.]
Re: Början på slutet för Tesla
Jag behövde inte betala eller göra något alls mer än att be återförsäljaren ordna med det.RareEarth skrev: ↑06 feb 2025 16:35Varje bil måste genomgå en registreringsbesiktning för den nya vikten. Det sker på köparens bekostnad men ombesörjs av VW om jag fattar rätt.Electron skrev: ↑06 feb 2025 11:141200 kg som kan utökas efter köp till 1400 kg enligt Elbilsmagasinet.SwedishAdvocate skrev: ↑06 feb 2025 11:06Har inte VW höjt dragvikten på ID.7 sen Esse gjorde den videon?…mussla skrev: ↑05 feb 2025 22:22Jag är har varit hemma från jobbet med en förkylning och fördrivit tid genom att kika på tester på Peter Esses kanal. Jag tycker ingen av bilarna jag såg på kommer upp på samma nivå som Tesla totalt sett.Teslasemitruck skrev: ↑05 feb 2025 21:22
Och ”jag vill inte köpa en Musk bil men jag kommer nog kanske ångra mig senare”![]()
[…] Id7 med manuell inställbar ratt och gammaldags infotainment. Låg dragvikt också, Där de kan konkurrera är väl just med de där sensorerna för den som tycker det är det viktigaste. Flera av dem är snygga på utsidan måste jag iofs ge dom. [Min u.]
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Början på slutet för Tesla
Det är en komfortfunktion som man får på bl.a. Tesla men inte på ID.7. Nu när jag har vant mig vid att speglar, stol och ratt ställs in automatiskt beroende på vilken förare som hoppar in i förarsätet så tycker jag att det är väldigt bekvämt. Vår andrabil har manuellt ratt och det är ett moment till när man byter förare. Just saying.nek0 skrev: ↑06 feb 2025 06:22Även min fru kör ibland och jag har inga problem med att ställa in ratten manuellt. Majoriteten av bilar i världen har manuell inställbar ratt.MSW skrev: ↑06 feb 2025 06:18Ställer in ratten? Varje gång frun har haft bilen. Är man ensam förare är det dock inget problem.nek0 skrev: ↑06 feb 2025 05:47Zeekr 001 testade han i somras. Hur många uppdateringar har bilen fått sedan sommaren 2024?mussla skrev: ↑05 feb 2025 22:22Jag är har varit hemma från jobbet med en förkylning och fördrivit tid genom att kika på tester på Peter Esses kanal. Jag tycker ingen av bilarna jag såg på kommer upp på samma nivå som Tesla totalt sett.Teslasemitruck skrev: ↑05 feb 2025 21:22
Och ”jag vill inte köpa en Musk bil men jag kommer nog kanske ångra mig senare”![]()
Zeekr 001 och Polestar 4 utmärker sig särskilt negativt med ryckiga assistans system, långsam infotainment som missar knapptryckningar ofta. Zeekr också det sämsta ljud han har hört i en bil tror jag han sa. BMW i5? utan frunk och med kardantunnel och trångt baksäte. Elkrok med ok dragvikt dock. Id7 med manuell inställbar ratt och gammaldags infotainment. Låg dragvikt också, Där de kan konkurrera är väl just med de där sensorerna för den som tycker det är det viktigaste. Flera av dem är snygga på utsidan måste jag iofs ge dom.
Vad är problemet med manuell inställbar ratt? Hur ofta ställer du in ratten?
Model Y LR AWD -24
Re: Början på slutet för Tesla
Tänk dig slippa ställa in backspegeln ocksåmussla skrev: ↑06 feb 2025 19:02Det är en komfortfunktion som man får på bl.a. Tesla men inte på ID.7. Nu när jag har vant mig vid att speglar, stol och ratt ställs in automatiskt beroende på vilken förare som hoppar in i förarsätet så tycker jag att det är väldigt bekvämt. Vår andrabil har manuellt ratt och det är ett moment till när man byter förare. Just saying.nek0 skrev: ↑06 feb 2025 06:22Även min fru kör ibland och jag har inga problem med att ställa in ratten manuellt. Majoriteten av bilar i världen har manuell inställbar ratt.MSW skrev: ↑06 feb 2025 06:18Ställer in ratten? Varje gång frun har haft bilen. Är man ensam förare är det dock inget problem.nek0 skrev: ↑06 feb 2025 05:47Zeekr 001 testade han i somras. Hur många uppdateringar har bilen fått sedan sommaren 2024?mussla skrev: ↑05 feb 2025 22:22
Jag är har varit hemma från jobbet med en förkylning och fördrivit tid genom att kika på tester på Peter Esses kanal. Jag tycker ingen av bilarna jag såg på kommer upp på samma nivå som Tesla totalt sett.
Zeekr 001 och Polestar 4 utmärker sig särskilt negativt med ryckiga assistans system, långsam infotainment som missar knapptryckningar ofta. Zeekr också det sämsta ljud han har hört i en bil tror jag han sa. BMW i5? utan frunk och med kardantunnel och trångt baksäte. Elkrok med ok dragvikt dock. Id7 med manuell inställbar ratt och gammaldags infotainment. Låg dragvikt också, Där de kan konkurrera är väl just med de där sensorerna för den som tycker det är det viktigaste. Flera av dem är snygga på utsidan måste jag iofs ge dom.
Vad är problemet med manuell inställbar ratt? Hur ofta ställer du in ratten?

Re: Början på slutet för Tesla
ID bilarna har en digital plattform från 90-talet.
i4 är en trevlig bil men alldeles för liten. Funkar för två utan barn och utan golfklubbor och golf vagnar
.
i4 är en trevlig bil men alldeles för liten. Funkar för två utan barn och utan golfklubbor och golf vagnar
MY RWD Vit 2023
Re: Början på slutet för Tesla
Det tänker jag på varje gång frugan har kört.Anderzzon skrev: ↑06 feb 2025 19:24Tänk dig slippa ställa in backspegeln ocksåmussla skrev: ↑06 feb 2025 19:02Det är en komfortfunktion som man får på bl.a. Tesla men inte på ID.7. Nu när jag har vant mig vid att speglar, stol och ratt ställs in automatiskt beroende på vilken förare som hoppar in i förarsätet så tycker jag att det är väldigt bekvämt. Vår andrabil har manuellt ratt och det är ett moment till när man byter förare. Just saying.![]()
Jag skulle också vilja att den kopplade radiokanalen till profilen. Frugan gillar reklamradio och jag P1.
Model Y LR AWD -24
Re: Början på slutet för Tesla
Det är helt uppenbart något du hittar på… de barnsjukdomar som de första ID-bilarna hade med sin mjukvara beror tvärt om på att den är helt nyutvecklad och tyvärr inte helt lyckad. Numera däremot fungerar den väldigt bra.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Början på slutet för Tesla
Jag har kört olika ID4:or hundratals mil sedan den lanserades fram till idag och infotainmentsystem och appen är ljusår efter Tesla. Det är ingen nyhet.
Bifogar ett smakprov:
MY RWD Vit 2023
Re: Början på slutet för Tesla
Har du vant dig vid touchknapparna i ratten? Har den fått YouTube ännu? Har den camping mode?
Model Y LR AWD -24
Re: Början på slutet för Tesla
Jamussla skrev: ↑06 feb 2025 20:27Har du vant dig vid touchknapparna i ratten? Har den fått YouTube ännu? Har den camping mode?
Vet inte
Nej
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
-
- Inlägg: 398
- Blev medlem: 08 dec 2023 21:05
Re: Början på slutet för Tesla
ID 4 tappar marknad och säljer hälften av model 3. I Europa. Finns 20 kinesiska märken som är bättre.mussla skrev: ↑06 feb 2025 20:27Har du vant dig vid touchknapparna i ratten? Har den fått YouTube ännu? Har den camping mode?
Re: Början på slutet för Tesla
MG är det enda kinesiska märket på topp-20 i europa 2024.Teslasemitruck skrev: ↑06 feb 2025 20:42ID 4 tappar marknad och säljer hälften av model 3. I Europa. Finns 20 kinesiska märken som är bättre.mussla skrev: ↑06 feb 2025 20:27Har du vant dig vid touchknapparna i ratten? Har den fått YouTube ännu? Har den camping mode?
-
- Inlägg: 398
- Blev medlem: 08 dec 2023 21:05
Re: Början på slutet för Tesla
Ja men kinesiska bilarna har inte hittat hit. Finns många bra därborta.Fredrik j skrev: ↑06 feb 2025 20:48MG är det enda kinesiska märket på topp-20 i europa 2024.Teslasemitruck skrev: ↑06 feb 2025 20:42ID 4 tappar marknad och säljer hälften av model 3. I Europa. Finns 20 kinesiska märken som är bättre.mussla skrev: ↑06 feb 2025 20:27Har du vant dig vid touchknapparna i ratten? Har den fått YouTube ännu? Har den camping mode?
Re: Början på slutet för Tesla
Hittat hit? Dom är utestängda från USA och i praktiken från EU.Teslasemitruck skrev: ↑06 feb 2025 20:50Ja men kinesiska bilarna har inte hittat hit. Finns många bra därborta.Fredrik j skrev: ↑06 feb 2025 20:48MG är det enda kinesiska märket på topp-20 i europa 2024.Teslasemitruck skrev: ↑06 feb 2025 20:42
Re: Början på slutet för Tesla
Jag baserade vad jag skrev på en video som laddades upp för 2 dagar sedan. Jag ser nu i en kommentar att den var inspelad i Augusti så några månader gammal var visst mjukvaran. Det är den här videon:roffe_s skrev: ↑06 feb 2025 09:35Första gången 001 testades var januari -24, den famösa videon med en massa oljud och varningar. Jag hämtade för övrigt vår bil dagen efter Peter och körde den 90 mil hem, i kyla ned till -30. Sedan dess tror jag vi fått fyra större uppdateringar och snart lär nästa komma indansande.nek0 skrev: ↑06 feb 2025 05:47Zeekr 001 testade han i somras. Hur många uppdateringar har bilen fått sedan sommaren 2024?mussla skrev: ↑05 feb 2025 22:22Jag är har varit hemma från jobbet med en förkylning och fördrivit tid genom att kika på tester på Peter Esses kanal. Jag tycker ingen av bilarna jag såg på kommer upp på samma nivå som Tesla totalt sett.
Zeekr 001 och Polestar 4 utmärker sig särskilt negativt med ryckiga assistans system, långsam infotainment som missar knapptryckningar ofta. Zeekr också det sämsta ljud han har hört i en bil tror jag han sa. BMW i5? utan frunk och med kardantunnel och trångt baksäte. Elkrok med ok dragvikt dock. Id7 med manuell inställbar ratt och gammaldags infotainment. Låg dragvikt också, Där de kan konkurrera är väl just med de där sensorerna för den som tycker det är det viktigaste. Flera av dem är snygga på utsidan måste jag iofs ge dom.
Vad är problemet med manuell inställbar ratt? Hur ofta ställer du in ratten?
Mussla förmedlar därmed gammal info, för att inte ta mig på orden är det bättre Ni kollar Peters video från i höstas där han kör och jämför 001 med just P4. Den ger en bättre och mer relevant bild av aktuell status.
Bilens mjukvara är idag betydligt bättre än i januari -24. Fortfarande finns ett antal förbättringar som Zeekr kan göra för att optimera upplevelsen men vi börjar närma oss detaljnivå nu. Några problem med sensorer finns dock inte, de har fungerat klockrent från start
Länk till video (tror det är rätt):
Model Y LR AWD -24
Re: Början på slutet för Tesla
Å andra sidan stöder ID Carplay och Android Auto som är bättre än Teslas mjukvara.Freez skrev: ↑06 feb 2025 20:17Jag har kört olika ID4:or hundratals mil sedan den lanserades fram till idag och infotainmentsystem och appen är ljusår efter Tesla. Det är ingen nyhet.
Bifogar ett smakprov:
Re: Början på slutet för Tesla
Bättre telefonintegration med CarPlay ja. Men annars är Teslas infotainment bättre. Jag hade dock gärna haft CarPlay i Teslan som komplement.RareEarth skrev: ↑06 feb 2025 21:22Å andra sidan stöder ID Carplay och Android Auto som är bättre än Teslas mjukvara.Freez skrev: ↑06 feb 2025 20:17Jag har kört olika ID4:or hundratals mil sedan den lanserades fram till idag och infotainmentsystem och appen är ljusår efter Tesla. Det är ingen nyhet.
Bifogar ett smakprov:
Model Y LR AWD -24
Re: Början på slutet för Tesla
Jag förstår det, i augusti tror jag mjukvaran var v1.1. Men som sagt - just nu rullar vi på v 1.2.1b och förstår jag det rätt släpps nästa stora uppdatering under senare delen av mars, då med bl a ny Navi (en beta körs just nu som separat app), rejäl genomgång av mediadelen och sannolikt en hel del ytterligare intrimning av bl a laddkurvor och -strategi. Jag hoppas också personligen på lite alertare fyrhjulsdrift vintertid även i komfortläget - och naturligtvis farthållare även vid körning med släpvagn.mussla skrev: ↑06 feb 2025 21:00Jag baserade vad jag skrev på en video som laddades upp för 2 dagar sedan. Jag ser nu i en kommentar att den var inspelad i Augusti så några månader gammal var visst mjukvaran. Det är den här videon:roffe_s skrev: ↑06 feb 2025 09:35Första gången 001 testades var januari -24, den famösa videon med en massa oljud och varningar. Jag hämtade för övrigt vår bil dagen efter Peter och körde den 90 mil hem, i kyla ned till -30. Sedan dess tror jag vi fått fyra större uppdateringar och snart lär nästa komma indansande.nek0 skrev: ↑06 feb 2025 05:47Zeekr 001 testade han i somras. Hur många uppdateringar har bilen fått sedan sommaren 2024?mussla skrev: ↑05 feb 2025 22:22Jag är har varit hemma från jobbet med en förkylning och fördrivit tid genom att kika på tester på Peter Esses kanal. Jag tycker ingen av bilarna jag såg på kommer upp på samma nivå som Tesla totalt sett.Teslasemitruck skrev: ↑05 feb 2025 21:22
Och ”jag vill inte köpa en Musk bil men jag kommer nog kanske ångra mig senare”![]()
Zeekr 001 och Polestar 4 utmärker sig särskilt negativt med ryckiga assistans system, långsam infotainment som missar knapptryckningar ofta. Zeekr också det sämsta ljud han har hört i en bil tror jag han sa. BMW i5? utan frunk och med kardantunnel och trångt baksäte. Elkrok med ok dragvikt dock. Id7 med manuell inställbar ratt och gammaldags infotainment. Låg dragvikt också, Där de kan konkurrera är väl just med de där sensorerna för den som tycker det är det viktigaste. Flera av dem är snygga på utsidan måste jag iofs ge dom.
Vad är problemet med manuell inställbar ratt? Hur ofta ställer du in ratten?
Mussla förmedlar därmed gammal info, för att inte ta mig på orden är det bättre Ni kollar Peters video från i höstas där han kör och jämför 001 med just P4. Den ger en bättre och mer relevant bild av aktuell status.
Bilens mjukvara är idag betydligt bättre än i januari -24. Fortfarande finns ett antal förbättringar som Zeekr kan göra för att optimera upplevelsen men vi börjar närma oss detaljnivå nu. Några problem med sensorer finns dock inte, de har fungerat klockrent från start
Länk till video (tror det är rätt):
Idag finns det mesta och funkar väldigt bra. Det handlar mer om intrimning av system och alternativ fortsättningsvis. Det som är unikt med Zeekr, i mina ögon, är att bolaget och utvecklingsgruppen bevisligen är så lyhörda inför kundernas önskemål. Inte bara mina eller några av oss användare, de följer allt som rapporteras in via appen. Och ingen har, vad jag vet, ännu får svaret att ett oönskat beteende skulle vara ”within specs”…
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Början på slutet för Tesla
Kul att du är nöjd och att de lyssnar på kunderna! Det blir spännande att se om det kommer någon ny video med ny mjukvara framledes.roffe_s skrev: ↑06 feb 2025 21:36Jag förstår det, i augusti tror jag mjukvaran var v1.1. Men som sagt - just nu rullar vi på v 1.2.1b och förstår jag det rätt släpps nästa stora uppdatering under senare delen av mars, då med bl a ny Navi (en beta körs just nu som separat app), rejäl genomgång av mediadelen och sannolikt en hel del ytterligare intrimning av bl a laddkurvor och -strategi. Jag hoppas också personligen på lite alertare fyrhjulsdrift vintertid även i komfortläget - och naturligtvis farthållare även vid körning med släpvagn.mussla skrev: ↑06 feb 2025 21:00Jag baserade vad jag skrev på en video som laddades upp för 2 dagar sedan. Jag ser nu i en kommentar att den var inspelad i Augusti så några månader gammal var visst mjukvaran. Det är den här videon:roffe_s skrev: ↑06 feb 2025 09:35Första gången 001 testades var januari -24, den famösa videon med en massa oljud och varningar. Jag hämtade för övrigt vår bil dagen efter Peter och körde den 90 mil hem, i kyla ned till -30. Sedan dess tror jag vi fått fyra större uppdateringar och snart lär nästa komma indansande.nek0 skrev: ↑06 feb 2025 05:47Zeekr 001 testade han i somras. Hur många uppdateringar har bilen fått sedan sommaren 2024?mussla skrev: ↑05 feb 2025 22:22
Jag är har varit hemma från jobbet med en förkylning och fördrivit tid genom att kika på tester på Peter Esses kanal. Jag tycker ingen av bilarna jag såg på kommer upp på samma nivå som Tesla totalt sett.
Zeekr 001 och Polestar 4 utmärker sig särskilt negativt med ryckiga assistans system, långsam infotainment som missar knapptryckningar ofta. Zeekr också det sämsta ljud han har hört i en bil tror jag han sa. BMW i5? utan frunk och med kardantunnel och trångt baksäte. Elkrok med ok dragvikt dock. Id7 med manuell inställbar ratt och gammaldags infotainment. Låg dragvikt också, Där de kan konkurrera är väl just med de där sensorerna för den som tycker det är det viktigaste. Flera av dem är snygga på utsidan måste jag iofs ge dom.
Vad är problemet med manuell inställbar ratt? Hur ofta ställer du in ratten?
Mussla förmedlar därmed gammal info, för att inte ta mig på orden är det bättre Ni kollar Peters video från i höstas där han kör och jämför 001 med just P4. Den ger en bättre och mer relevant bild av aktuell status.
Bilens mjukvara är idag betydligt bättre än i januari -24. Fortfarande finns ett antal förbättringar som Zeekr kan göra för att optimera upplevelsen men vi börjar närma oss detaljnivå nu. Några problem med sensorer finns dock inte, de har fungerat klockrent från start
Länk till video (tror det är rätt):
Idag finns det mesta och funkar väldigt bra. Det handlar mer om intrimning av system och alternativ fortsättningsvis. Det som är unikt med Zeekr, i mina ögon, är att bolaget och utvecklingsgruppen bevisligen är så lyhörda inför kundernas önskemål. Inte bara mina eller några av oss användare, de följer allt som rapporteras in via appen. Och ingen har, vad jag vet, ännu får svaret att ett oönskat beteende skulle vara ”within specs”…
Model Y LR AWD -24
Re: Början på slutet för Tesla
Mmm, tror Esse körde v1.2.x i videon jag länkade till och tror det kan vara smart att avvakta till kommande version. Förhoppningsvis gör någon en test efter det för att prova förbättringarna. Jag vet en del om vilken feedback utvecklingsteamet jobbat med sedan december, vilken feedback de fått och vilka prioriteringar de gjort. På något sätt kan jag tycka det är rätt och riktigt att lägga tid på reella förbättringar mellan de stora uppdateringarna för att däremellan ägna sig mer åt buggfixar. Det ger teamet mer tid åt ordentliga interna tester av nya funktioner och eliminerar förhoppningsvis en del buggar innan släppen.mussla skrev: ↑06 feb 2025 21:40Kul att du är nöjd och att de lyssnar på kunderna! Det blir spännande att se om det kommer någon ny video med ny mjukvara framledes.roffe_s skrev: ↑06 feb 2025 21:36Jag förstår det, i augusti tror jag mjukvaran var v1.1. Men som sagt - just nu rullar vi på v 1.2.1b och förstår jag det rätt släpps nästa stora uppdatering under senare delen av mars, då med bl a ny Navi (en beta körs just nu som separat app), rejäl genomgång av mediadelen och sannolikt en hel del ytterligare intrimning av bl a laddkurvor och -strategi. Jag hoppas också personligen på lite alertare fyrhjulsdrift vintertid även i komfortläget - och naturligtvis farthållare även vid körning med släpvagn.mussla skrev: ↑06 feb 2025 21:00Jag baserade vad jag skrev på en video som laddades upp för 2 dagar sedan. Jag ser nu i en kommentar att den var inspelad i Augusti så några månader gammal var visst mjukvaran. Det är den här videon:roffe_s skrev: ↑06 feb 2025 09:35Första gången 001 testades var januari -24, den famösa videon med en massa oljud och varningar. Jag hämtade för övrigt vår bil dagen efter Peter och körde den 90 mil hem, i kyla ned till -30. Sedan dess tror jag vi fått fyra större uppdateringar och snart lär nästa komma indansande.
Mussla förmedlar därmed gammal info, för att inte ta mig på orden är det bättre Ni kollar Peters video från i höstas där han kör och jämför 001 med just P4. Den ger en bättre och mer relevant bild av aktuell status.
Bilens mjukvara är idag betydligt bättre än i januari -24. Fortfarande finns ett antal förbättringar som Zeekr kan göra för att optimera upplevelsen men vi börjar närma oss detaljnivå nu. Några problem med sensorer finns dock inte, de har fungerat klockrent från start
Länk till video (tror det är rätt):
Idag finns det mesta och funkar väldigt bra. Det handlar mer om intrimning av system och alternativ fortsättningsvis. Det som är unikt med Zeekr, i mina ögon, är att bolaget och utvecklingsgruppen bevisligen är så lyhörda inför kundernas önskemål. Inte bara mina eller några av oss användare, de följer allt som rapporteras in via appen. Och ingen har, vad jag vet, ännu får svaret att ett oönskat beteende skulle vara ”within specs”…
Men som några av oss redan tidigare konstaterat - att vara först med en ny plattform innebär nog att man får vara lite av en testmula under det första året - nästan oavsett fabrikat

Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Början på slutet för Tesla
Det är väl någon vecka sedan jag fick senaste uppdateringen.
Innan det slutade automstiska helljuset att fungera (alltså matrix adaptivt). Hjälpte inte att slå sv och på automatiken. Men det fanns en uppdatering och efter den startade jag om bilen som brukligt. Vilket löste problemet.
Körde 30 mil i måndags, på tisdag eftermiddag skulle jag en sväng igen. Bilen har stått i garaget och ingen annan har vart nära den.
Backspeglarna stod väldigt konstigt inställda på bägge sidor (lite Marty Feldman-stuk) vilket var märkligt. Justerade dem och åkte. Hemresan i mörker, då ville inte helljuset tändas automatiskt. Det hjälpte inte med att pilla i menyn utan det var till att hålla i knappen hela tiden. Efter ~ 15 minuter kom det igång så att jag kunde släppa knappen.
Grymt oproffsigt och farligt att viktiga säkerhetsgrejer lite till och från inte fungerar.
Början till slutet, eller snarare fortsättningen till slutet på mitt och Teslas förhållande.
Innan det slutade automstiska helljuset att fungera (alltså matrix adaptivt). Hjälpte inte att slå sv och på automatiken. Men det fanns en uppdatering och efter den startade jag om bilen som brukligt. Vilket löste problemet.
Körde 30 mil i måndags, på tisdag eftermiddag skulle jag en sväng igen. Bilen har stått i garaget och ingen annan har vart nära den.
Backspeglarna stod väldigt konstigt inställda på bägge sidor (lite Marty Feldman-stuk) vilket var märkligt. Justerade dem och åkte. Hemresan i mörker, då ville inte helljuset tändas automatiskt. Det hjälpte inte med att pilla i menyn utan det var till att hålla i knappen hela tiden. Efter ~ 15 minuter kom det igång så att jag kunde släppa knappen.
Grymt oproffsigt och farligt att viktiga säkerhetsgrejer lite till och från inte fungerar.
Början till slutet, eller snarare fortsättningen till slutet på mitt och Teslas förhållande.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- T4s
- Teslaägare
- Inlägg: 574
- Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
- Ort: Roslagen
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Re: Början på slutet för Tesla
Vad säger Tesla då?AAKEE skrev: ↑06 feb 2025 22:07Det är väl någon vecka sedan jag fick senaste uppdateringen.
Innan det slutade automstiska helljuset att fungera (alltså matrix adaptivt). Hjälpte inte att slå sv och på automatiken. Men det fanns en uppdatering och efter den startade jag om bilen som brukligt. Vilket löste problemet.
Körde 30 mil i måndags, på tisdag eftermiddag skulle jag en sväng igen. Bilen har stått i garaget och ingen annan har vart nära den.
Backspeglarna stod väldigt konstigt inställda på bägge sidor (lite Marty Feldman-stuk) vilket var märkligt. Justerade dem och åkte. Hemresan i mörker, då ville inte helljuset tändas automatiskt. Det hjälpte inte med att pilla i menyn utan det var till att hålla i knappen hela tiden. Efter ~ 15 minuter kom det igång så att jag kunde släppa knappen.
Grymt oproffsigt och farligt att viktiga säkerhetsgrejer lite till och från inte fungerar.
Början till slutet, eller snarare fortsättningen till slutet på mitt och Teslas förhållande.
Re: Början på slutet för Tesla
De bryr sig sannolikt ungefär lika mycket som nör jag upptäckte att jag hade fått en ny bil för 1.4M levererad med en bucklaT4s skrev: ↑07 feb 2025 07:16Vad säger Tesla då?AAKEE skrev: ↑06 feb 2025 22:07Det är väl någon vecka sedan jag fick senaste uppdateringen.
Innan det slutade automstiska helljuset att fungera (alltså matrix adaptivt). Hjälpte inte att slå sv och på automatiken. Men det fanns en uppdatering och efter den startade jag om bilen som brukligt. Vilket löste problemet.
Körde 30 mil i måndags, på tisdag eftermiddag skulle jag en sväng igen. Bilen har stått i garaget och ingen annan har vart nära den.
Backspeglarna stod väldigt konstigt inställda på bägge sidor (lite Marty Feldman-stuk) vilket var märkligt. Justerade dem och åkte. Hemresan i mörker, då ville inte helljuset tändas automatiskt. Det hjälpte inte med att pilla i menyn utan det var till att hålla i knappen hela tiden. Efter ~ 15 minuter kom det igång så att jag kunde släppa knappen.
Grymt oproffsigt och farligt att viktiga säkerhetsgrejer lite till och från inte fungerar.
Början till slutet, eller snarare fortsättningen till slutet på mitt och Teslas förhållande.

MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5