Början på slutet för Tesla
Moderator: Redaktion
Början på slutet för Tesla
…hos mig.
Det blev bara tre år med Tesla för oss. Vi hämtade ut vår Model Y DM i mars 2022 och älskade den från första stund. Jag var länge inställd på att byta upp mig till en Performance när leasingen går ut i mars men nu blir det en Polestar 4 istället.
Här är de största anledningarna till att det inte blev en ny Tesla:
- Elon
- Borttagandet av USS
- Inga riktiga regnsensorer
- Oklarheter om när Juniper kommer
- Sveriges mest sålda bil
- Den känsliga lacken
Man får väl se om jag kommer ångra mig, men just nu känns Polestar 4 som ett stort steg upp från Y:n.
Det blev bara tre år med Tesla för oss. Vi hämtade ut vår Model Y DM i mars 2022 och älskade den från första stund. Jag var länge inställd på att byta upp mig till en Performance när leasingen går ut i mars men nu blir det en Polestar 4 istället.
Här är de största anledningarna till att det inte blev en ny Tesla:
- Elon
- Borttagandet av USS
- Inga riktiga regnsensorer
- Oklarheter om när Juniper kommer
- Sveriges mest sålda bil
- Den känsliga lacken
Man får väl se om jag kommer ångra mig, men just nu känns Polestar 4 som ett stort steg upp från Y:n.
Senast redigerad av Anderzzon, redigerad totalt 1 gånger.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9331
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Början på slutet för Tesla
Har du fått provköra en P4 lite längre?Anderzzon skrev: ↑22 nov 2024 08:27…hos mig.
Det blev bara tre år med Tesla för oss. Vi hämtade ut vår Model Y DM i mars 2024 och älskade den från första stund. Jag var länge inställd på att byta upp mig till en Performance när leasingen går ut i mars men nu blir det en Polestar 4 istället.
Här är de största anledningarna till att det inte blev en ny Tesla:
- Elon
- Borttagandet av USS
- Inga riktiga regnsensorer
- Oklarheter om när Juniper kommer
- Sveriges mest sålda bil
- Den känsliga lacken
Man får väl se om jag kommer ångra mig, men just nu känns Polestar 4 som ett stort steg upp från Y:n.
En halvtimmes provkörning i centrala Stockholm känns lite meningslöst, särskilt för mig som ofta kör långt och "måste" ha en hyfsad farthållare.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Början på slutet för Tesla
Den är skitsnygg helt enkelt. Men förbrukningen. Borde den inte dra kanske 30% mer i förbrukning än en model Y.Anderzzon skrev: ↑22 nov 2024 08:27…hos mig.
Det blev bara tre år med Tesla för oss. Vi hämtade ut vår Model Y DM i mars 2024 och älskade den från första stund. Jag var länge inställd på att byta upp mig till en Performance när leasingen går ut i mars men nu blir det en Polestar 4 istället.
Här är de största anledningarna till att det inte blev en ny Tesla:
- Elon
- Borttagandet av USS
- Inga riktiga regnsensorer
- Oklarheter om när Juniper kommer
- Sveriges mest sålda bil
- Den känsliga lacken
Man får väl se om jag kommer ångra mig, men just nu känns Polestar 4 som ett stort steg upp från Y:n.
Det är en större bil? Samtidigt har den väl sämre totalt lastutrymme?
Polestar är väl dock mer premiumkänsla och skall kanske jämföras mer med tex Etron.
Tror att Y vinner folkens hjärta pga pris, UI, förbrukning, och sist men inte minst lastutrymmet som är enormt på den lilla bilen.
utseendemässigt hoppas vi på en uppgradering nu, den känns gammal och för vanlig.
Re: Början på slutet för Tesla
”Elon”….Anderzzon skrev: ↑22 nov 2024 08:27…hos mig.
Det blev bara tre år med Tesla för oss. Vi hämtade ut vår Model Y DM i mars 2024 och älskade den från första stund. Jag var länge inställd på att byta upp mig till en Performance när leasingen går ut i mars men nu blir det en Polestar 4 istället.
Här är de största anledningarna till att det inte blev en ny Tesla:
- Elon
- Borttagandet av USS
- Inga riktiga regnsensorer
- Oklarheter om när Juniper kommer
- Sveriges mest sålda bil
- Den känsliga lacken
Man får väl se om jag kommer ångra mig, men just nu känns Polestar 4 som ett stort steg upp från Y:n.
MYP V/SV Beställd 2022-06-29 RN11741XXXX FSD Levererad 2022-12-30
MYP V/SV Beställd 2022-06-29 RN11748XXXX FSD Levererad 2022-12-30
MYP QS Beställd 2024-11-14 RN12316XXXX FSD Levererad ----TBD----
MYP V/SV Beställd 2022-06-29 RN11748XXXX FSD Levererad 2022-12-30
MYP QS Beställd 2024-11-14 RN12316XXXX FSD Levererad ----TBD----
Re: Början på slutet för Tesla
Med tanke på prislappen så borde det vara mycket mer bil än motsvarande MY.
P4 med longrange single motor, drag och tonade rutor 726 ksek. Tesla MY longrange rwd 602 KSEK.
Snygg design men personligen skulle jag inte klara mig utan bakruta
.
P4 med longrange single motor, drag och tonade rutor 726 ksek. Tesla MY longrange rwd 602 KSEK.
Snygg design men personligen skulle jag inte klara mig utan bakruta

MY RWD Vit 2023
Re: Början på slutet för Tesla
Upplevde nog att det var bättre bakåtsikt i P4 än i en Y i och med kameran i innerbackspegeln, med tanke på Yns väldigt minimala bakruta.
Dock lite ovant att se en kamerabild i innerbackspegeln till en början.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Början på slutet för Tesla
Självmål av Tesla att tillåta VD agera politiskt. "Not in the best interest of the company" skulle vilken styrelse värd namnet säga.
Trådar som denna är oundvikliga, då de som känner som TS inte bara är en handfull aktivister, utan vanligt folk.
Re: Början på slutet för Tesla
Finns en anledning till att det finns en tråd om alla hans dumheter.Domenix skrev: ↑22 nov 2024 09:47”Elon”….Anderzzon skrev: ↑22 nov 2024 08:27…hos mig.
Det blev bara tre år med Tesla för oss. Vi hämtade ut vår Model Y DM i mars 2024 och älskade den från första stund. Jag var länge inställd på att byta upp mig till en Performance när leasingen går ut i mars men nu blir det en Polestar 4 istället.
Här är de största anledningarna till att det inte blev en ny Tesla:
- Elon
- Borttagandet av USS
- Inga riktiga regnsensorer
- Oklarheter om när Juniper kommer
- Sveriges mest sålda bil
- Den känsliga lacken
Man får väl se om jag kommer ångra mig, men just nu känns Polestar 4 som ett stort steg upp från Y:n.![]()
Re: Början på slutet för Tesla
Så är det säkert men jobbigt med förändring
MY RWD Vit 2023
Re: Början på slutet för Tesla
Använde du någon kommande OTA för att resa tillbaka från 2027 till 2024 för att skriva inlägget?Anderzzon skrev: ↑22 nov 2024 08:27…hos mig.
Det blev bara tre år med Tesla för oss. Vi hämtade ut vår Model Y DM i mars 2024 och älskade den från första stund. Jag var länge inställd på att byta upp mig till en Performance när leasingen går ut i mars men nu blir det en Polestar 4 istället.
Här är de största anledningarna till att det inte blev en ny Tesla:
- Elon
- Borttagandet av USS
- Inga riktiga regnsensorer
- Oklarheter om när Juniper kommer
- Sveriges mest sålda bil
- Den känsliga lacken
Man får väl se om jag kommer ångra mig, men just nu känns Polestar 4 som ett stort steg upp från Y:n.

Jag skulle tro att jag kliver av Tesla efter att jag är klar med nuvarande.
Bryr mig inte mycket om Elon i det sammanhanget, men de tekniska delarna du angav är några av anledningarna.
Tesla använder dessutom hårdvara med undermålig kvalitet. Väldigt mycket skit ombord, rent ut sagt.
Dessutom blev jag totalt blåst av Tesla som låmnade ut en bil med skador (varav några inte kunde ses eftersom bilen inte var tillräckligt ren och täckt med ett lager damm).
Man lämnar inte ut en bil med skador till mig och hänvisar till att jag ska stå för det själv utan att det får följder. Det går inte acceptera, helt enkelt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Början på slutet för Tesla
Skönt med dramatiska rubriker 
Ett som är säkert är iaf att Tesla verkar röra upp starka känslor hos en del.
Jag står för mitt val och ser ingen anledning till byte innan det finns, enligt mig fullgoda alternativ.
Ett som är säkert är iaf att Tesla verkar röra upp starka känslor hos en del.
Jag står för mitt val och ser ingen anledning till byte innan det finns, enligt mig fullgoda alternativ.
Re: Början på slutet för Tesla
Nu har jag ju 2an och inte 4an men jag är klart mer nöjd med ps2 än model 3. Kör model 3 ganska mycket men är glad att jag inte äger den så jag slipper ha med Tesla att göra
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Början på slutet för Tesla
Jag kan hålla med om alla punkter där utom "sveriges mest sålda bil", hur blir det något negativt ?
Om man vill sticka ut, visst,men då borde även polestar falla bort.
Re: Början på slutet för Tesla
Jag fattar resonemanget. Jag vill då inte rulla omkring i en vit MY. Såg tre efter varandra i en kö på morgonpromenaden i går. Det är skilland på att sticka och och vara identitetslös

Men jag skille nöja mig med att byta färg iofs.
Re: Början på slutet för Tesla
Håller med, är alltid minst en MY i kö till drop-offen i skolan på morgnarna. Jag skulle nog säga att köra en vit Tesla är samma sak som att köra V70 på 00-talet är det som stör mig mest av punkterna jag listade. Min fru stör sig mer på Elon

Senast redigerad av Anderzzon, redigerad totalt 2 gång.
Re: Början på slutet för Tesla
Körde lite mer än en timme totalt, blev väl ca halva tiden på motorväg och halva i stan. Glömde faktiskt att testa autopiloten, men skippade också det paketet. Har nog använt autopiloten i Teslan färre än 10 gånger på snart 3 år.
Re: Början på slutet för Tesla
Om nu Polestar 4 kommer bli vanlig på svenska vägar så kommer det ju dröja en stund. Skulle nog säga att den sticker ut lite.
Re: Början på slutet för Tesla
Precis! Jag hoppas i och för sig för Polestars skull att de säljer åtminstone några bilar men, tror att backspegeln är en dealbreaker för många.Fredrik j skrev: ↑22 nov 2024 14:24Om nu Polestar 4 kommer bli vanlig på svenska vägar så kommer det ju dröja en stund. Skulle nog säga att den sticker ut lite.
Senast redigerad av Anderzzon, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Början på slutet för Tesla
Grattis till en fin bil, tror Du har alla förutsättningar att bli mycket nöjd 
Har Du adaptiv farthållare i bilen räcker det långt, det är i varje fall min erfarenhet. Jag är nyfiken på hur Du kommer att uppleva helljuset, det har i alla fall fått mycket beröm av den i min bekantskapskrets som hunnit hämta ut sin P4. Och LED Matrix som vi har i vår ”gamla” P2 är nog fortfarande det originalljus jag varit mest nöjd med.
Men som sagt - grattis igen!

Har Du adaptiv farthållare i bilen räcker det långt, det är i varje fall min erfarenhet. Jag är nyfiken på hur Du kommer att uppleva helljuset, det har i alla fall fått mycket beröm av den i min bekantskapskrets som hunnit hämta ut sin P4. Och LED Matrix som vi har i vår ”gamla” P2 är nog fortfarande det originalljus jag varit mest nöjd med.
Men som sagt - grattis igen!
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Början på slutet för Tesla
Med tanke på hur många bilar Tesla sålt trots att man förändrat fundamentala saker torde det inte vara ett problem om man gillar bilen i övrigt.Anderzzon skrev: ↑22 nov 2024 15:29Precis! Jag hoppas i och för sig för Polestars skull att de säljer åtminstone några bilar men, tror att backspegeln är en dealbreaker för många.Fredrik j skrev: ↑22 nov 2024 14:24Om nu Polestar 4 kommer bli vanlig på svenska vägar så kommer det ju dröja en stund. Skulle nog säga att den sticker ut lite.
Jag tror att hade Tesla ersatt bakrutan med en kamera hade det lyfts fram som innovativt och utmanande.
Personligen använder jag sidospeglarna mer än backspegeln men jag har inte provat Polestar4 ännu. Vad jag har läst fungerar det inte så bra med progressiva glasögon.
Re: Början på slutet för Tesla
Jag tycker kameran istället för bakruta fungerar mycket bra i Polestar 4, kräver naturligtvis lite tillvänjning men sikten är inga problem med. Överlag en mycket fin bil som går tyst och komfortabelt, bra kraft och överlägset infotainment. För mig är tyvärr avsaknad av skidlucka en väldigt stor nackdel, och att bagaget är lite begränsande när barnvagn och andra skrymmande saker ska med.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: Början på slutet för Tesla
Bättre med Li Shufu?
The NACP has added the Chinese car manufacturer Geely to the list of international sponsors of the war
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Början på slutet för Tesla
Dels är Li Shufu inte VD för Polestar, dels har vad jag vet inte Li Shufu officiellt bett Ukraina ge upp land till Ryssland.Itoy skrev: ↑23 nov 2024 10:57Bättre med Li Shufu?
The NACP has added the Chinese car manufacturer Geely to the list of international sponsors of the war
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Men oavsett så är Elon bara en punkt i listan. Kom precis på en till: -svängradien
Re: Början på slutet för Tesla
Det är bara att sätta på sig glasögonen upp och ner.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Början på slutet för Tesla
Eller enklare, fortsätta mest använda ytterbackspeglarna. Men jag antar att det upplevs ungefär som att köra utan glasögonen.