Alltså. Tesla måste vara fantastiska bilar om det enda ni som klagar kan ta upp är regnsensor, radar och parkeringssensorer.
Och ”jag vill inte köpa en Musk bil men jag kommer nog kanske ångra mig senare”
Jag är har varit hemma från jobbet med en förkylning och fördrivit tid genom att kika på tester på Peter Esses kanal. Jag tycker ingen av bilarna jag såg på kommer upp på samma nivå som Tesla totalt sett.
[…] BMW i5? utan frunk och med kardantunnel och trångt baksäte. Elkrok med ok dragvikt dock. [Min u.] […
Det sa han ju inte. Han säger att om/när framsätet utför instegshjälp och kör tillbaka sätet, då blir det trångt för honom om han så att säga sitter bakom sig själv. Men hur lång tid handlar det om? Kan väl max handla om 1-3 sekunder innan stolen kör fram igen – eller? Han avslutar ju sekvensen i baksätet med att säga: "En sitter mkt bra här bak."…
Ja du har rätt. Jag mindes fel. Det ser i varje fall trängre ut än baksätet i Model Y.
Jag är har varit hemma från jobbet med en förkylning och fördrivit tid genom att kika på tester på Peter Esses kanal. Jag tycker ingen av bilarna jag såg på kommer upp på samma nivå som Tesla totalt sett.
Zeekr 001 och Polestar 4 utmärker sig särskilt negativt med ryckiga assistans system, långsam infotainment som missar knapptryckningar ofta. Zeekr också det sämsta ljud han har hört i en bil tror jag han sa. BMW i5? utan frunk och med kardantunnel och trångt baksäte. Elkrok med ok dragvikt dock. Id7 med manuell inställbar ratt och gammaldags infotainment. Låg dragvikt också, Där de kan konkurrera är väl just med de där sensorerna för den som tycker det är det viktigaste. Flera av dem är snygga på utsidan måste jag iofs ge dom.
Zeekr 001 testade han i somras. Hur många uppdateringar har bilen fått sedan sommaren 2024?
Vad är problemet med manuell inställbar ratt? Hur ofta ställer du in ratten?
Första gången 001 testades var januari -24, den famösa videon med en massa oljud och varningar. Jag hämtade för övrigt vår bil dagen efter Peter och körde den 90 mil hem, i kyla ned till -30. Sedan dess tror jag vi fått fyra större uppdateringar och snart lär nästa komma indansande.
Mussla förmedlar därmed gammal info, för att inte ta mig på orden är det bättre Ni kollar Peters video från i höstas där han kör och jämför 001 med just P4. Den ger en bättre och mer relevant bild av aktuell status.
Bilens mjukvara är idag betydligt bättre än i januari -24. Fortfarande finns ett antal förbättringar som Zeekr kan göra för att optimera upplevelsen men vi börjar närma oss detaljnivå nu. Några problem med sensorer finns dock inte, de har fungerat klockrent från start
Responstiden för touch på skärmen är väl dock fortfarande riktigt dålig? Det var det sist jag körde iaf och Esse håller med i hans senaste video.
Nej, jag tycker även den har blivit bättre i v1.2.1b . För det första har den där vansinnigt långa uppstartstiden som tidigare fanns reducerats till kanske 2-3 sekunder vid uppstart, därutöver tycker jag skärmen reagerar rimligt snabbt vid touch. Vi har ju även en Polestar 2 -21, skulle säga att responstiden är likvärdig nu. Men som sagt - det är en personlig bedömning utifrån mina preferenser.
Alltså. Tesla måste vara fantastiska bilar om det enda ni som klagar kan ta upp är regnsensor, radar och parkeringssensorer.
Och ”jag vill inte köpa en Musk bil men jag kommer nog kanske ångra mig senare”
Jag är har varit hemma från jobbet med en förkylning och fördrivit tid genom att kika på tester på Peter Esses kanal. Jag tycker ingen av bilarna jag såg på kommer upp på samma nivå som Tesla totalt sett.
[…] Id7 med manuell inställbar ratt och gammaldags infotainment. Låg dragvikt också, Där de kan konkurrera är väl just med de där sensorerna för den som tycker det är det viktigaste. Flera av dem är snygga på utsidan måste jag iofs ge dom. [Min u.]
Har inte VW höjt dragvikten på ID.7 sen Esse gjorde den videon?…
1200 kg som kan utökas efter köp till 1400 kg enligt Elbilsmagasinet.
Varje bil måste genomgå en registreringsbesiktning för den nya vikten. Det sker på köparens bekostnad men ombesörjs av VW om jag fattar rätt.
Och ”jag vill inte köpa en Musk bil men jag kommer nog kanske ångra mig senare”
Jag är har varit hemma från jobbet med en förkylning och fördrivit tid genom att kika på tester på Peter Esses kanal. Jag tycker ingen av bilarna jag såg på kommer upp på samma nivå som Tesla totalt sett.
[…] Id7 med manuell inställbar ratt och gammaldags infotainment. Låg dragvikt också, Där de kan konkurrera är väl just med de där sensorerna för den som tycker det är det viktigaste. Flera av dem är snygga på utsidan måste jag iofs ge dom. [Min u.]
Har inte VW höjt dragvikten på ID.7 sen Esse gjorde den videon?…
1200 kg som kan utökas efter köp till 1400 kg enligt Elbilsmagasinet.
Varje bil måste genomgå en registreringsbesiktning för den nya vikten. Det sker på köparens bekostnad men ombesörjs av VW om jag fattar rätt.
Jag behövde inte betala eller göra något alls mer än att be återförsäljaren ordna med det.
Och ”jag vill inte köpa en Musk bil men jag kommer nog kanske ångra mig senare”
Jag är har varit hemma från jobbet med en förkylning och fördrivit tid genom att kika på tester på Peter Esses kanal. Jag tycker ingen av bilarna jag såg på kommer upp på samma nivå som Tesla totalt sett.
Zeekr 001 och Polestar 4 utmärker sig särskilt negativt med ryckiga assistans system, långsam infotainment som missar knapptryckningar ofta. Zeekr också det sämsta ljud han har hört i en bil tror jag han sa. BMW i5? utan frunk och med kardantunnel och trångt baksäte. Elkrok med ok dragvikt dock. Id7 med manuell inställbar ratt och gammaldags infotainment. Låg dragvikt också, Där de kan konkurrera är väl just med de där sensorerna för den som tycker det är det viktigaste. Flera av dem är snygga på utsidan måste jag iofs ge dom.
Zeekr 001 testade han i somras. Hur många uppdateringar har bilen fått sedan sommaren 2024?
Vad är problemet med manuell inställbar ratt? Hur ofta ställer du in ratten?
Ställer in ratten? Varje gång frun har haft bilen. Är man ensam förare är det dock inget problem.
Även min fru kör ibland och jag har inga problem med att ställa in ratten manuellt. Majoriteten av bilar i världen har manuell inställbar ratt.
Det är en komfortfunktion som man får på bl.a. Tesla men inte på ID.7. Nu när jag har vant mig vid att speglar, stol och ratt ställs in automatiskt beroende på vilken förare som hoppar in i förarsätet så tycker jag att det är väldigt bekvämt. Vår andrabil har manuellt ratt och det är ett moment till när man byter förare. Just saying.
Jag är har varit hemma från jobbet med en förkylning och fördrivit tid genom att kika på tester på Peter Esses kanal. Jag tycker ingen av bilarna jag såg på kommer upp på samma nivå som Tesla totalt sett.
Zeekr 001 och Polestar 4 utmärker sig särskilt negativt med ryckiga assistans system, långsam infotainment som missar knapptryckningar ofta. Zeekr också det sämsta ljud han har hört i en bil tror jag han sa. BMW i5? utan frunk och med kardantunnel och trångt baksäte. Elkrok med ok dragvikt dock. Id7 med manuell inställbar ratt och gammaldags infotainment. Låg dragvikt också, Där de kan konkurrera är väl just med de där sensorerna för den som tycker det är det viktigaste. Flera av dem är snygga på utsidan måste jag iofs ge dom.
Zeekr 001 testade han i somras. Hur många uppdateringar har bilen fått sedan sommaren 2024?
Vad är problemet med manuell inställbar ratt? Hur ofta ställer du in ratten?
Ställer in ratten? Varje gång frun har haft bilen. Är man ensam förare är det dock inget problem.
Även min fru kör ibland och jag har inga problem med att ställa in ratten manuellt. Majoriteten av bilar i världen har manuell inställbar ratt.
Det är en komfortfunktion som man får på bl.a. Tesla men inte på ID.7. Nu när jag har vant mig vid att speglar, stol och ratt ställs in automatiskt beroende på vilken förare som hoppar in i förarsätet så tycker jag att det är väldigt bekvämt. Vår andrabil har manuellt ratt och det är ett moment till när man byter förare. Just saying.
Tänk dig slippa ställa in backspegeln också
Re: Början på slutet för Tesla
Postat: 06 feb 2025 19:26
av Freez
ID bilarna har en digital plattform från 90-talet.
i4 är en trevlig bil men alldeles för liten. Funkar för två utan barn och utan golfklubbor och golf vagnar.
Zeekr 001 testade han i somras. Hur många uppdateringar har bilen fått sedan sommaren 2024?
Vad är problemet med manuell inställbar ratt? Hur ofta ställer du in ratten?
Ställer in ratten? Varje gång frun har haft bilen. Är man ensam förare är det dock inget problem.
Även min fru kör ibland och jag har inga problem med att ställa in ratten manuellt. Majoriteten av bilar i världen har manuell inställbar ratt.
Det är en komfortfunktion som man får på bl.a. Tesla men inte på ID.7. Nu när jag har vant mig vid att speglar, stol och ratt ställs in automatiskt beroende på vilken förare som hoppar in i förarsätet så tycker jag att det är väldigt bekvämt. Vår andrabil har manuellt ratt och det är ett moment till när man byter förare. Just saying.
Tänk dig slippa ställa in backspegeln också
Det tänker jag på varje gång frugan har kört.
Jag skulle också vilja att den kopplade radiokanalen till profilen. Frugan gillar reklamradio och jag P1.
ID bilarna har en digital plattform från 90-talet.
Det är helt uppenbart något du hittar på… de barnsjukdomar som de första ID-bilarna hade med sin mjukvara beror tvärt om på att den är helt nyutvecklad och tyvärr inte helt lyckad. Numera däremot fungerar den väldigt bra.
ID bilarna har en digital plattform från 90-talet.
Det är helt uppenbart något du hittar på… de barnsjukdomar som de första ID-bilarna hade med sin mjukvara beror tvärt om på att den är helt nyutvecklad och tyvärr inte helt lyckad. Numera däremot fungerar den väldigt bra.
Jag har kört olika ID4:or hundratals mil sedan den lanserades fram till idag och infotainmentsystem och appen är ljusår efter Tesla. Det är ingen nyhet.
ID bilarna har en digital plattform från 90-talet.
Det är helt uppenbart något du hittar på… de barnsjukdomar som de första ID-bilarna hade med sin mjukvara beror tvärt om på att den är helt nyutvecklad och tyvärr inte helt lyckad. Numera däremot fungerar den väldigt bra.
Har du vant dig vid touchknapparna i ratten? Har den fått YouTube ännu? Har den camping mode?
ID bilarna har en digital plattform från 90-talet.
Det är helt uppenbart något du hittar på… de barnsjukdomar som de första ID-bilarna hade med sin mjukvara beror tvärt om på att den är helt nyutvecklad och tyvärr inte helt lyckad. Numera däremot fungerar den väldigt bra.
Har du vant dig vid touchknapparna i ratten? Har den fått YouTube ännu? Har den camping mode?
ID bilarna har en digital plattform från 90-talet.
Det är helt uppenbart något du hittar på… de barnsjukdomar som de första ID-bilarna hade med sin mjukvara beror tvärt om på att den är helt nyutvecklad och tyvärr inte helt lyckad. Numera däremot fungerar den väldigt bra.
Har du vant dig vid touchknapparna i ratten? Har den fått YouTube ännu? Har den camping mode?
ID 4 tappar marknad och säljer hälften av model 3. I Europa. Finns 20 kinesiska märken som är bättre.
ID bilarna har en digital plattform från 90-talet.
Det är helt uppenbart något du hittar på… de barnsjukdomar som de första ID-bilarna hade med sin mjukvara beror tvärt om på att den är helt nyutvecklad och tyvärr inte helt lyckad. Numera däremot fungerar den väldigt bra.
Har du vant dig vid touchknapparna i ratten? Har den fått YouTube ännu? Har den camping mode?
ID 4 tappar marknad och säljer hälften av model 3. I Europa. Finns 20 kinesiska märken som är bättre.
MG är det enda kinesiska märket på topp-20 i europa 2024.
ID bilarna har en digital plattform från 90-talet.
Det är helt uppenbart något du hittar på… de barnsjukdomar som de första ID-bilarna hade med sin mjukvara beror tvärt om på att den är helt nyutvecklad och tyvärr inte helt lyckad. Numera däremot fungerar den väldigt bra.
Har du vant dig vid touchknapparna i ratten? Har den fått YouTube ännu? Har den camping mode?
ID 4 tappar marknad och säljer hälften av model 3. I Europa. Finns 20 kinesiska märken som är bättre.
MG är det enda kinesiska märket på topp-20 i europa 2024.
Ja men kinesiska bilarna har inte hittat hit. Finns många bra därborta.
Det är helt uppenbart något du hittar på… de barnsjukdomar som de första ID-bilarna hade med sin mjukvara beror tvärt om på att den är helt nyutvecklad och tyvärr inte helt lyckad. Numera däremot fungerar den väldigt bra.
Har du vant dig vid touchknapparna i ratten? Har den fått YouTube ännu? Har den camping mode?
ID 4 tappar marknad och säljer hälften av model 3. I Europa. Finns 20 kinesiska märken som är bättre.
MG är det enda kinesiska märket på topp-20 i europa 2024.
Ja men kinesiska bilarna har inte hittat hit. Finns många bra därborta.
Hittat hit? Dom är utestängda från USA och i praktiken från EU.
Alltså. Tesla måste vara fantastiska bilar om det enda ni som klagar kan ta upp är regnsensor, radar och parkeringssensorer.
Och ”jag vill inte köpa en Musk bil men jag kommer nog kanske ångra mig senare”
Jag är har varit hemma från jobbet med en förkylning och fördrivit tid genom att kika på tester på Peter Esses kanal. Jag tycker ingen av bilarna jag såg på kommer upp på samma nivå som Tesla totalt sett.
Zeekr 001 och Polestar 4 utmärker sig särskilt negativt med ryckiga assistans system, långsam infotainment som missar knapptryckningar ofta. Zeekr också det sämsta ljud han har hört i en bil tror jag han sa. BMW i5? utan frunk och med kardantunnel och trångt baksäte. Elkrok med ok dragvikt dock. Id7 med manuell inställbar ratt och gammaldags infotainment. Låg dragvikt också, Där de kan konkurrera är väl just med de där sensorerna för den som tycker det är det viktigaste. Flera av dem är snygga på utsidan måste jag iofs ge dom.
Zeekr 001 testade han i somras. Hur många uppdateringar har bilen fått sedan sommaren 2024?
Vad är problemet med manuell inställbar ratt? Hur ofta ställer du in ratten?
Första gången 001 testades var januari -24, den famösa videon med en massa oljud och varningar. Jag hämtade för övrigt vår bil dagen efter Peter och körde den 90 mil hem, i kyla ned till -30. Sedan dess tror jag vi fått fyra större uppdateringar och snart lär nästa komma indansande.
Mussla förmedlar därmed gammal info, för att inte ta mig på orden är det bättre Ni kollar Peters video från i höstas där han kör och jämför 001 med just P4. Den ger en bättre och mer relevant bild av aktuell status.
Bilens mjukvara är idag betydligt bättre än i januari -24. Fortfarande finns ett antal förbättringar som Zeekr kan göra för att optimera upplevelsen men vi börjar närma oss detaljnivå nu. Några problem med sensorer finns dock inte, de har fungerat klockrent från start
Länk till video (tror det är rätt):
Jag baserade vad jag skrev på en video som laddades upp för 2 dagar sedan. Jag ser nu i en kommentar att den var inspelad i Augusti så några månader gammal var visst mjukvaran. Det är den här videon:
ID bilarna har en digital plattform från 90-talet.
Det är helt uppenbart något du hittar på… de barnsjukdomar som de första ID-bilarna hade med sin mjukvara beror tvärt om på att den är helt nyutvecklad och tyvärr inte helt lyckad. Numera däremot fungerar den väldigt bra.
Jag har kört olika ID4:or hundratals mil sedan den lanserades fram till idag och infotainmentsystem och appen är ljusår efter Tesla. Det är ingen nyhet.
Bifogar ett smakprov:
Å andra sidan stöder ID Carplay och Android Auto som är bättre än Teslas mjukvara.
ID bilarna har en digital plattform från 90-talet.
Det är helt uppenbart något du hittar på… de barnsjukdomar som de första ID-bilarna hade med sin mjukvara beror tvärt om på att den är helt nyutvecklad och tyvärr inte helt lyckad. Numera däremot fungerar den väldigt bra.
Jag har kört olika ID4:or hundratals mil sedan den lanserades fram till idag och infotainmentsystem och appen är ljusår efter Tesla. Det är ingen nyhet.
Bifogar ett smakprov:
Å andra sidan stöder ID Carplay och Android Auto som är bättre än Teslas mjukvara.
Bättre telefonintegration med CarPlay ja. Men annars är Teslas infotainment bättre. Jag hade dock gärna haft CarPlay i Teslan som komplement.
Och ”jag vill inte köpa en Musk bil men jag kommer nog kanske ångra mig senare”
Jag är har varit hemma från jobbet med en förkylning och fördrivit tid genom att kika på tester på Peter Esses kanal. Jag tycker ingen av bilarna jag såg på kommer upp på samma nivå som Tesla totalt sett.
Zeekr 001 och Polestar 4 utmärker sig särskilt negativt med ryckiga assistans system, långsam infotainment som missar knapptryckningar ofta. Zeekr också det sämsta ljud han har hört i en bil tror jag han sa. BMW i5? utan frunk och med kardantunnel och trångt baksäte. Elkrok med ok dragvikt dock. Id7 med manuell inställbar ratt och gammaldags infotainment. Låg dragvikt också, Där de kan konkurrera är väl just med de där sensorerna för den som tycker det är det viktigaste. Flera av dem är snygga på utsidan måste jag iofs ge dom.
Zeekr 001 testade han i somras. Hur många uppdateringar har bilen fått sedan sommaren 2024?
Vad är problemet med manuell inställbar ratt? Hur ofta ställer du in ratten?
Första gången 001 testades var januari -24, den famösa videon med en massa oljud och varningar. Jag hämtade för övrigt vår bil dagen efter Peter och körde den 90 mil hem, i kyla ned till -30. Sedan dess tror jag vi fått fyra större uppdateringar och snart lär nästa komma indansande.
Mussla förmedlar därmed gammal info, för att inte ta mig på orden är det bättre Ni kollar Peters video från i höstas där han kör och jämför 001 med just P4. Den ger en bättre och mer relevant bild av aktuell status.
Bilens mjukvara är idag betydligt bättre än i januari -24. Fortfarande finns ett antal förbättringar som Zeekr kan göra för att optimera upplevelsen men vi börjar närma oss detaljnivå nu. Några problem med sensorer finns dock inte, de har fungerat klockrent från start
Länk till video (tror det är rätt):
Jag baserade vad jag skrev på en video som laddades upp för 2 dagar sedan. Jag ser nu i en kommentar att den var inspelad i Augusti så några månader gammal var visst mjukvaran. Det är den här videon:
Jag förstår det, i augusti tror jag mjukvaran var v1.1. Men som sagt - just nu rullar vi på v 1.2.1b och förstår jag det rätt släpps nästa stora uppdatering under senare delen av mars, då med bl a ny Navi (en beta körs just nu som separat app), rejäl genomgång av mediadelen och sannolikt en hel del ytterligare intrimning av bl a laddkurvor och -strategi. Jag hoppas också personligen på lite alertare fyrhjulsdrift vintertid även i komfortläget - och naturligtvis farthållare även vid körning med släpvagn.
Idag finns det mesta och funkar väldigt bra. Det handlar mer om intrimning av system och alternativ fortsättningsvis. Det som är unikt med Zeekr, i mina ögon, är att bolaget och utvecklingsgruppen bevisligen är så lyhörda inför kundernas önskemål. Inte bara mina eller några av oss användare, de följer allt som rapporteras in via appen. Och ingen har, vad jag vet, ännu får svaret att ett oönskat beteende skulle vara ”within specs”…
Jag är har varit hemma från jobbet med en förkylning och fördrivit tid genom att kika på tester på Peter Esses kanal. Jag tycker ingen av bilarna jag såg på kommer upp på samma nivå som Tesla totalt sett.
Zeekr 001 och Polestar 4 utmärker sig särskilt negativt med ryckiga assistans system, långsam infotainment som missar knapptryckningar ofta. Zeekr också det sämsta ljud han har hört i en bil tror jag han sa. BMW i5? utan frunk och med kardantunnel och trångt baksäte. Elkrok med ok dragvikt dock. Id7 med manuell inställbar ratt och gammaldags infotainment. Låg dragvikt också, Där de kan konkurrera är väl just med de där sensorerna för den som tycker det är det viktigaste. Flera av dem är snygga på utsidan måste jag iofs ge dom.
Zeekr 001 testade han i somras. Hur många uppdateringar har bilen fått sedan sommaren 2024?
Vad är problemet med manuell inställbar ratt? Hur ofta ställer du in ratten?
Första gången 001 testades var januari -24, den famösa videon med en massa oljud och varningar. Jag hämtade för övrigt vår bil dagen efter Peter och körde den 90 mil hem, i kyla ned till -30. Sedan dess tror jag vi fått fyra större uppdateringar och snart lär nästa komma indansande.
Mussla förmedlar därmed gammal info, för att inte ta mig på orden är det bättre Ni kollar Peters video från i höstas där han kör och jämför 001 med just P4. Den ger en bättre och mer relevant bild av aktuell status.
Bilens mjukvara är idag betydligt bättre än i januari -24. Fortfarande finns ett antal förbättringar som Zeekr kan göra för att optimera upplevelsen men vi börjar närma oss detaljnivå nu. Några problem med sensorer finns dock inte, de har fungerat klockrent från start
Länk till video (tror det är rätt):
Jag baserade vad jag skrev på en video som laddades upp för 2 dagar sedan. Jag ser nu i en kommentar att den var inspelad i Augusti så några månader gammal var visst mjukvaran. Det är den här videon:
Jag förstår det, i augusti tror jag mjukvaran var v1.1. Men som sagt - just nu rullar vi på v 1.2.1b och förstår jag det rätt släpps nästa stora uppdatering under senare delen av mars, då med bl a ny Navi (en beta körs just nu som separat app), rejäl genomgång av mediadelen och sannolikt en hel del ytterligare intrimning av bl a laddkurvor och -strategi. Jag hoppas också personligen på lite alertare fyrhjulsdrift vintertid även i komfortläget - och naturligtvis farthållare även vid körning med släpvagn.
Idag finns det mesta och funkar väldigt bra. Det handlar mer om intrimning av system och alternativ fortsättningsvis. Det som är unikt med Zeekr, i mina ögon, är att bolaget och utvecklingsgruppen bevisligen är så lyhörda inför kundernas önskemål. Inte bara mina eller några av oss användare, de följer allt som rapporteras in via appen. Och ingen har, vad jag vet, ännu får svaret att ett oönskat beteende skulle vara ”within specs”…
Kul att du är nöjd och att de lyssnar på kunderna! Det blir spännande att se om det kommer någon ny video med ny mjukvara framledes.
Zeekr 001 testade han i somras. Hur många uppdateringar har bilen fått sedan sommaren 2024?
Vad är problemet med manuell inställbar ratt? Hur ofta ställer du in ratten?
Första gången 001 testades var januari -24, den famösa videon med en massa oljud och varningar. Jag hämtade för övrigt vår bil dagen efter Peter och körde den 90 mil hem, i kyla ned till -30. Sedan dess tror jag vi fått fyra större uppdateringar och snart lär nästa komma indansande.
Mussla förmedlar därmed gammal info, för att inte ta mig på orden är det bättre Ni kollar Peters video från i höstas där han kör och jämför 001 med just P4. Den ger en bättre och mer relevant bild av aktuell status.
Bilens mjukvara är idag betydligt bättre än i januari -24. Fortfarande finns ett antal förbättringar som Zeekr kan göra för att optimera upplevelsen men vi börjar närma oss detaljnivå nu. Några problem med sensorer finns dock inte, de har fungerat klockrent från start
Länk till video (tror det är rätt):
Jag baserade vad jag skrev på en video som laddades upp för 2 dagar sedan. Jag ser nu i en kommentar att den var inspelad i Augusti så några månader gammal var visst mjukvaran. Det är den här videon:
Jag förstår det, i augusti tror jag mjukvaran var v1.1. Men som sagt - just nu rullar vi på v 1.2.1b och förstår jag det rätt släpps nästa stora uppdatering under senare delen av mars, då med bl a ny Navi (en beta körs just nu som separat app), rejäl genomgång av mediadelen och sannolikt en hel del ytterligare intrimning av bl a laddkurvor och -strategi. Jag hoppas också personligen på lite alertare fyrhjulsdrift vintertid även i komfortläget - och naturligtvis farthållare även vid körning med släpvagn.
Idag finns det mesta och funkar väldigt bra. Det handlar mer om intrimning av system och alternativ fortsättningsvis. Det som är unikt med Zeekr, i mina ögon, är att bolaget och utvecklingsgruppen bevisligen är så lyhörda inför kundernas önskemål. Inte bara mina eller några av oss användare, de följer allt som rapporteras in via appen. Och ingen har, vad jag vet, ännu får svaret att ett oönskat beteende skulle vara ”within specs”…
Kul att du är nöjd och att de lyssnar på kunderna! Det blir spännande att se om det kommer någon ny video med ny mjukvara framledes.
Mmm, tror Esse körde v1.2.x i videon jag länkade till och tror det kan vara smart att avvakta till kommande version. Förhoppningsvis gör någon en test efter det för att prova förbättringarna. Jag vet en del om vilken feedback utvecklingsteamet jobbat med sedan december, vilken feedback de fått och vilka prioriteringar de gjort. På något sätt kan jag tycka det är rätt och riktigt att lägga tid på reella förbättringar mellan de stora uppdateringarna för att däremellan ägna sig mer åt buggfixar. Det ger teamet mer tid åt ordentliga interna tester av nya funktioner och eliminerar förhoppningsvis en del buggar innan släppen.
Men som några av oss redan tidigare konstaterat - att vara först med en ny plattform innebär nog att man får vara lite av en testmula under det första året - nästan oavsett fabrikat
Re: Början på slutet för Tesla
Postat: 06 feb 2025 22:07
av AAKEE
Det är väl någon vecka sedan jag fick senaste uppdateringen.
Innan det slutade automstiska helljuset att fungera (alltså matrix adaptivt). Hjälpte inte att slå sv och på automatiken. Men det fanns en uppdatering och efter den startade jag om bilen som brukligt. Vilket löste problemet.
Körde 30 mil i måndags, på tisdag eftermiddag skulle jag en sväng igen. Bilen har stått i garaget och ingen annan har vart nära den.
Backspeglarna stod väldigt konstigt inställda på bägge sidor (lite Marty Feldman-stuk) vilket var märkligt. Justerade dem och åkte. Hemresan i mörker, då ville inte helljuset tändas automatiskt. Det hjälpte inte med att pilla i menyn utan det var till att hålla i knappen hela tiden. Efter ~ 15 minuter kom det igång så att jag kunde släppa knappen.
Grymt oproffsigt och farligt att viktiga säkerhetsgrejer lite till och från inte fungerar.
Början till slutet, eller snarare fortsättningen till slutet på mitt och Teslas förhållande.
Det är väl någon vecka sedan jag fick senaste uppdateringen.
Innan det slutade automstiska helljuset att fungera (alltså matrix adaptivt). Hjälpte inte att slå sv och på automatiken. Men det fanns en uppdatering och efter den startade jag om bilen som brukligt. Vilket löste problemet.
Körde 30 mil i måndags, på tisdag eftermiddag skulle jag en sväng igen. Bilen har stått i garaget och ingen annan har vart nära den.
Backspeglarna stod väldigt konstigt inställda på bägge sidor (lite Marty Feldman-stuk) vilket var märkligt. Justerade dem och åkte. Hemresan i mörker, då ville inte helljuset tändas automatiskt. Det hjälpte inte med att pilla i menyn utan det var till att hålla i knappen hela tiden. Efter ~ 15 minuter kom det igång så att jag kunde släppa knappen.
Grymt oproffsigt och farligt att viktiga säkerhetsgrejer lite till och från inte fungerar.
Början till slutet, eller snarare fortsättningen till slutet på mitt och Teslas förhållande.
Det är väl någon vecka sedan jag fick senaste uppdateringen.
Innan det slutade automstiska helljuset att fungera (alltså matrix adaptivt). Hjälpte inte att slå sv och på automatiken. Men det fanns en uppdatering och efter den startade jag om bilen som brukligt. Vilket löste problemet.
Körde 30 mil i måndags, på tisdag eftermiddag skulle jag en sväng igen. Bilen har stått i garaget och ingen annan har vart nära den.
Backspeglarna stod väldigt konstigt inställda på bägge sidor (lite Marty Feldman-stuk) vilket var märkligt. Justerade dem och åkte. Hemresan i mörker, då ville inte helljuset tändas automatiskt. Det hjälpte inte med att pilla i menyn utan det var till att hålla i knappen hela tiden. Efter ~ 15 minuter kom det igång så att jag kunde släppa knappen.
Grymt oproffsigt och farligt att viktiga säkerhetsgrejer lite till och från inte fungerar.
Början till slutet, eller snarare fortsättningen till slutet på mitt och Teslas förhållande.
Vad säger Tesla då?
De bryr sig sannolikt ungefär lika mycket som nör jag upptäckte att jag hade fått en ny bil för 1.4M levererad med en buckla