Features om bara Tesla har
Moderator: Redaktion
Re: Features om bara Tesla har
Något som inte finns i andra bilar är automatisk navigering till jobb o hem. Bilen vet vilka tider du åker till jobb och hem, det är kusligt exakt för mig.
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Exakt?
Jag tar bilen till jobbet en gång i månaden och då åker jag 06.40
I fredags var det klämdag och vi åkte iväg strax före 11 men bilen trodde ändå att jag skulle till jobbet.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Min BMW i7 gör det, på samma kusliga sätt.
Edit: och det är inte bara jobb/hem, utan alla destinationer jag kör till regelbundet.
Det chansas hej vilt i tråden. Jo det finns flera bilmärken som har så. Till och med att den låser upp bilen vid specifika platser om den märker att du oftast hämtar/lämnar folk på samma plats. Precis som automatisk rattvärme, stolsvärme, temperatur och andra basic funktioner.
Mmmm min Mercedes höjer fjädringen vid farthinder. Man kan även själv lagra platser så bilen kommer ihåg vart den ska höja fjädringen.Johan_MSD100 skrev: ↑03 jun 2025 17:51Nivåreglering på bestämda platser som bilen kommer ihåg tycker jag är trevligt vid tex farthinder man passerar ofta..är det någon annan bilmärke som har detta?
Skickat från min Pixel 8 Pro via Tapatalk
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Terrängassistans. Så otroligt bra i djup snö, branta hala backar eller när man bara vill ha mindre autogenerering och mer kontroll vid blixthalka.
Sedan finns det väl en hel del i mediaspelaren som inte finns i andra bilar, även om jag själv aldrig brytt mig ens om att se vad som finns förutom möjligheten att se på skidlopp medan man laddar…
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Sedan finns det väl en hel del i mediaspelaren som inte finns i andra bilar, även om jag själv aldrig brytt mig ens om att se vad som finns förutom möjligheten att se på skidlopp medan man laddar…
Tesla Y LR -22 EAP
- Johan_MSD100
- Teslaägare
Okej vad heter det systemet för jag försökte hitta det på Mercedes som motsvarar det som du säger. Gärna en länk för jag hittade bara system som anpassar sig efter vägbanan.Electron skrev:Mmmm min Mercedes höjer fjädringen vid farthinder. Man kan även själv lagra platser så bilen kommer ihåg vart den ska höja fjädringen.Johan_MSD100 skrev: ↑03 jun 2025 17:51Nivåreglering på bestämda platser som bilen kommer ihåg tycker jag är trevligt vid tex farthinder man passerar ofta..är det någon annan bilmärke som har detta?
Inte inställbar för olika geopositioner.
Jasså? Hur aktiverar man det?
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Jag gissar att det är i telefonen, för jag får förslaget automatiskt i alla bilar med Carplay och har aldrig gjort någon inställning.
Det är via Apple Maps i mitt fall.
Den startar navigering till ditt jobb utan att du gör något alls? Aldrig sett i AA. Vet iofs inte ens om jag vill ha det, föredrar nog att få aktivera själv, men om det finns helautomatiserat så var det nytt för mig.
https://evexperten.se
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Inte specifikt till mitt jobb, åker jag ofta på gymmet vid 19 så kör den dit också och följer andra mönster som jag har.Legato skrev: ↑04 jun 2025 07:15Den startar navigering till ditt jobb utan att du gör något alls? Aldrig sett i AA.
- Earplugged
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Jag är via jobbet på olika nya adresser varje dag och det är oerhört smidigt att bilen även läser min kalender i outlook och automatiskt startar navigeringen till rätt adress varje dag.
Finns kanske på fler bilar men bra implementerat av Tesla och ingår i standardutrustningen.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
I Polestar så fungerar det också bra. Polestar är ju dessutom helt integrerade med Google och navigerar med Google Maps. Min erfarenhet är att Tesla lämnar en hel del att önska när det häller navigering, det blir alltför ofta rejäla omvägar…Earplugged skrev: ↑04 jun 2025 08:08Jag är via jobbet på olika nya adresser varje dag och det är oerhört smidigt att bilen även läser min kalender i outlook och automatiskt startar navigeringen till rätt adress varje dag.
Finns kanske på fler bilar men bra implementerat av Tesla och ingår i standardutrustningen.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Ja, det är ingen överdrift. När jag åker från min svåger vill bilen ta en mycket längre väg via en privat skogsväg som vanligen har en låst grind. En gång ville den att jag skulle köra en traktorväg utefter en åker istället för den asfalterade vägen intill.Maw skrev: ↑04 jun 2025 08:27I Polestar så fungerar det också bra. Polestar är ju dessutom helt integrerade med Google och navigerar med Google Maps. Min erfarenhet är att Tesla lämnar en hel del att önska när det häller navigering, det blir alltför ofta rejäla omvägar…Earplugged skrev: ↑04 jun 2025 08:08Jag är via jobbet på olika nya adresser varje dag och det är oerhört smidigt att bilen även läser min kalender i outlook och automatiskt startar navigeringen till rätt adress varje dag.
Volvo PV 544 Special 1963
Och ja, jag har airmatic.Johan_MSD100 skrev: ↑04 jun 2025 00:02Okej vad heter det systemet för jag försökte hitta det på Mercedes som motsvarar det som du säger. Gärna en länk för jag hittade bara system som anpassar sig efter vägbanan.Electron skrev:Mmmm min Mercedes höjer fjädringen vid farthinder. Man kan även själv lagra platser så bilen kommer ihåg vart den ska höja fjädringen.Johan_MSD100 skrev: ↑03 jun 2025 17:51Nivåreglering på bestämda platser som bilen kommer ihåg tycker jag är trevligt vid tex farthinder man passerar ofta..är det någon annan bilmärke som har detta?
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Terrängassistans låter ju mer som en kompromiss på att bilen är kass annars. Men ja det finns ju även det på andra märken.BrooklynS skrev: ↑03 jun 2025 23:25Terrängassistans. Så otroligt bra i djup snö, branta hala backar eller när man bara vill ha mindre autogenerering och mer kontroll vid blixthalka.
Appar i bilar är inget ovanligt. Porsche och Audi har ju även passagerare display fram numera för både Co-pilot funktioner eller kolla YouTube, ViaPlay, Netflix, Disney, SVT play osv….
Det där med att navigera till och från jobbet är ju idag helt poänglöst. Jag stängde av den funktionen så fort jag insåg att det gick att göra. Men jag antar att det är en förberedelse för verklig FSD, då behövs den navigeringen. Bra då att slippa mata in den varje gång man kör om det ändå är självklart vart man ska.
Det som jag väntar på är ett solskydd som är som en "gardin" med en skena som sträcker sig från (och bakom) backspegeln hela vägen till sidorutans slut. Man placerar solskyddet på skenan så att det skymmer solen och sen, när bilen svänger, så flyttar det sig så att solen hela tiden är skymd hur bilen än ändrar färdriktning. Samma på passagerarsidan så att även det har fokus på föraren så att den aldrig blir bländad.
Det skulle vara ett äkta premiumsolskydd!

Fin bil men Mercan ligger i en helt annan prisklass och det är väl rimligt att den har lite mer lull lull som standard, men vad jag kan se kostar bara Airmatic +22400 kr.Electron skrev: ↑04 jun 2025 23:04Och ja, jag har airmatic.Johan_MSD100 skrev: ↑04 jun 2025 00:02Okej vad heter det systemet för jag försökte hitta det på Mercedes som motsvarar det som du säger. Gärna en länk för jag hittade bara system som anpassar sig efter vägbanan.Electron skrev:Mmmm min Mercedes höjer fjädringen vid farthinder. Man kan även själv lagra platser så bilen kommer ihåg vart den ska höja fjädringen.Johan_MSD100 skrev: ↑03 jun 2025 17:51Nivåreglering på bestämda platser som bilen kommer ihåg tycker jag är trevligt vid tex farthinder man passerar ofta..är det någon annan bilmärke som har detta?
MY RWD Vit 2023
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Den Terrängassistans gör är att ändra så att det drivs lika mycket fram som bak, helt utan dynamisk fördelning av kraften. Precis som på de flesta Subarus eller Audi med torsen-diff. Har haft både och och känslan är väldigt lik, bilen blir väldigt stabil i halka och snö men känns också klart tyngre och inte lika lättfotad
Regen minskas också tror jag.
Jag gillar att det går att välja till men skulle inte alltid vilja ha det aktivt och tycker inte att bilen är kass utan terrängassistans aktivt.
Model Y LR AWD 2022
-
Model Y är inte det minsta kass i halka, men den känns ganska bakhjulsdriven. Mer så än min förra BMW med xDrive. Är man van vid Audi quattro/haldex så kan Model Y kännas otrygg, så då kan terrängassistansen vara värdefull. Dock har du väl rätt i att andra bilar har liknande funktion.Love_O skrev: ↑05 jun 2025 07:43Terrängassistans låter ju mer som en kompromiss på att bilen är kass annars. Men ja det finns ju även det på andra märken.BrooklynS skrev: ↑03 jun 2025 23:25Terrängassistans. Så otroligt bra i djup snö, branta hala backar eller när man bara vill ha mindre autogenerering och mer kontroll vid blixthalka.
Appar i bilar är inget ovanligt. Porsche och Audi har ju även passagerare display fram numera för både Co-pilot funktioner eller kolla YouTube, ViaPlay, Netflix, Disney, SVT play osv….
Terrängassistans innebär också att bilen ”diffar” dvs har ständig 4wd. När jag drar vägsladden klättrar den till och med med framhjulen över decimeterstora stenar som dragits upp på vägen - utan att spinna. Och i djup snö är den nästan lika bra som min Landcruiser med diffspärrar. Det funkar på riktigt; man KAN förstås ha den inkopplad vid körning på vanlig väg tex när det är snorhalt (så halt att alla fyra hjulen släpper vid acceleration och man bara glider i sidled) men det är ju inte så att den ”vanliga” fyrhjulsdriften är dålig på något sätt.
Har kört 4wd av alla de slag sedan 1998 så jag har referensbas.
Har kört 4wd av alla de slag sedan 1998 så jag har referensbas.
Tesla Y LR -22 EAP