Tesla Juniper bromsljud
Moderator: Redaktion
Re: Tesla Juniper bromsljud
Min MYP Juniper har inte haft ett ljud från bromsarna sen det blev minusgrader. Misstänker det har med regn och plusgrader att göra.
MYP-26/M3-24
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Haft detta problem sedan i höstas, tänkte först att det skulle bli bättre med tiden men det är raka motsatsen. Nu hittade jag denna tråden så förstår att man inte är ensam..
Fick svar idag av Service teamet att det inte går att göra något mer än att vänta tills de hittar en lösning...
Hela kvarteret hör när jag kommer hem på kvällarna, det är oerhört pinsamt att sitta i en så ny, dyr och fin bil och sedan förstöra öronen på folk. Skäms när man åker runt och försöker undvika att bromsa så mycket det går vilket gör körningen farlig. Låter till och med under Enpedalskörning ibland.
Fick svar idag av Service teamet att det inte går att göra något mer än att vänta tills de hittar en lösning...
Hela kvarteret hör när jag kommer hem på kvällarna, det är oerhört pinsamt att sitta i en så ny, dyr och fin bil och sedan förstöra öronen på folk. Skäms när man åker runt och försöker undvika att bromsa så mycket det går vilket gör körningen farlig. Låter till och med under Enpedalskörning ibland.
Då borde detta gå ut som info till alla ägare då bilarna saknar serviceintervall.FinaFisken skrev: ↑03 feb 2026 17:53
Ja, fukt och temperatur påverkar sannolikt kontakten mellan bromsbelägg och kolv. Även klossarnas anläggning mot oket påverkas sannolikt också.
-
VoltViking
Pratade med en verkstad som också trodde bromsbeläggen var problemet. Det är ingen som har testat byta?
Förstår att man inte vill bekosta det själv på en ny bil men samtidigt är det väl bättre än att irritera sig i ca 6k mil över något Tesla inte kommer åtgärda.