Sida 7 av 7

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Postat: 27 jan 2017 08:44
av mati
LarsL skrev:
Nej och framför allt att så många ser fram emot det. Det är ju liksom inte engång man hört att elbilar är nog ok men det de väntar på är bränslecellen. När man undrar varför så fylls rummet av fria fantasier, allt från orimliga räckvidds siffror (till och med oändlig) till drömmar om att den kommer gå på vatten (till skillnad mot Ellens kol).
I ärlighetens namn måste jag erkänna att jag för inte sådär jättelänge sedan också trodde att vätgasbilar var ganska okej. Inte att jag trodde att de löser världens alla miljöproblem eller att de är mycket bättre än batteribilar. Nej, jag såg vätgasbilen ungefär som likvärdig med batteribilen, varken mycket bättre eller mycket sämre. Först när jag började läsa på lite om ämnet insåg jag hur dåligt det är med vätgas. Det är inte svårt att inse, men man måste ta sig tid att sätta sig in i tekniken. Alla gör inte det. Alla begriper inte det heller. Folk i allmänhet går efter vad de läser i (blask-)tidningar och de som skriver dessa artiklar är tyvärr inte heller insatta, eller så väljer de att ignorera fakta. De går efter andra kriterier, som oftast smakar hummersås. Men det vet vi ju.

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Postat: 27 jan 2017 08:57
av LarsL
mati skrev:
LarsL skrev:
Nej och framför allt att så många ser fram emot det. Det är ju liksom inte engång man hört att elbilar är nog ok men det de väntar på är bränslecellen. När man undrar varför så fylls rummet av fria fantasier, allt från orimliga räckvidds siffror (till och med oändlig) till drömmar om att den kommer gå på vatten (till skillnad mot Ellens kol).
I ärlighetens namn måste jag erkänna att jag för inte sådär jättelänge sedan också trodde att vätgasbilar var ganska okej. Inte att jag trodde att de löser världens alla miljöproblem eller att de är mycket bättre än batteribilar. Nej, jag såg vätgasbilen ungefär som likvärdig med batteribilen, varken mycket bättre eller mycket sämre. Först när jag började läsa på lite om ämnet insåg jag hur dåligt det är med vätgas. Det är inte svårt att inse, men man måste ta sig tid att sätta sig in i tekniken. Alla gör inte det. Alla begriper inte det heller. Folk i allmänhet går efter vad de läser i (blask-)tidningar och de som skriver dessa artiklar är tyvärr inte heller insatta, eller så väljer de att ignorera fakta. De går efter andra kriterier, som oftast smakar hummersås. Men det vet vi ju.
Ja, även jag har funderat på vätgas. Min lockelse var att den går att producera hemma enkelt, ja enkelt jämnfört med etanol, rapsolja eller biogas... Allt detta blir ju ganska löjligt när man jämnför med el iofs, vilket man kan framställa genom att gnugga två katter emot varandra, typ.
Men det är klart är det 40% som inte ens känner till Tesla så kanske de är på samma nivå som jag var för 10 årsedan.

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Postat: 27 jan 2017 09:01
av mati
LarsL skrev:
... vilket man kan framställa genom att gnugga två katter emot varandra, typ.
:lol: Jag ska gå och testa om det går att ladda Teslan på det viset. Undrar vad våra katter säger om det.

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Postat: 27 jan 2017 09:09
av danni
mati skrev:
LarsL skrev:
... vilket man kan framställa genom att gnugga två katter emot varandra, typ.
:lol: Jag ska gå och testa om det går att ladda Teslan på det viset. Undrar vad våra katter säger om det.
Om du insett att en katt alltid landar på sina fötter och en macka alltid landar med smörsidan neråt så är du nog något på spåret...


Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Postat: 27 jan 2017 09:48
av Svenssons
LarsL skrev:
Ja, även jag har funderat på vätgas. Min lockelse var att den går att producera hemma enkelt, ja enkelt jämnfört med etanol, rapsolja eller biogas... Allt detta blir ju ganska löjligt när man jämnför med el iofs, vilket man kan framställa genom att gnugga två katter emot varandra, typ.
Men det är klart är det 40% som inte ens känner till Tesla så kanske de är på samma nivå som jag var för 10 årsedan.
Det är inte så enkelt att producera vätgas trycksatt till 35-70 MPa då är det bra mycket enklare att producera flytande etanol som kan användas bla som bränsle. Detta görs redan ute i stugorna, kan även blandas med drycken i reklamen ovan...

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Postat: 27 jan 2017 10:00
av LarsL
Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Ja, även jag har funderat på vätgas. Min lockelse var att den går att producera hemma enkelt, ja enkelt jämnfört med etanol, rapsolja eller biogas... Allt detta blir ju ganska löjligt när man jämnför med el iofs, vilket man kan framställa genom att gnugga två katter emot varandra, typ.
Men det är klart är det 40% som inte ens känner till Tesla så kanske de är på samma nivå som jag var för 10 årsedan.
Det är inte så enkelt att producera vätgas trycksatt till 35-70 MPa då är det bra mycket enklare att producera flytande etanol som kan användas bla som bränsle. Detta görs redan ute i stugorna, kan även blandas med drycken i reklamen ovan...
I praktiken låter det enkelt med både etanol, biogas och raps. Men om du verkligen ska framställa så att det räcker till att köra bil med så kräver det en ganska rejäl apparat, detta gäller vätgas också. El är däremot ruskigt lätt i sammanhanget och det är därför det är så pass billigt.

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Postat: 27 jan 2017 10:07
av Svenssons
LarsL skrev:
Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Ja, även jag har funderat på vätgas. Min lockelse var att den går att producera hemma enkelt, ja enkelt jämnfört med etanol, rapsolja eller biogas... Allt detta blir ju ganska löjligt när man jämnför med el iofs, vilket man kan framställa genom att gnugga två katter emot varandra, typ.
Men det är klart är det 40% som inte ens känner till Tesla så kanske de är på samma nivå som jag var för 10 årsedan.
Det är inte så enkelt att producera vätgas trycksatt till 35-70 MPa då är det bra mycket enklare att producera flytande etanol som kan användas bla som bränsle. Detta görs redan ute i stugorna, kan även blandas med drycken i reklamen ovan...
I praktiken låter det enkelt med både etanol, biogas och raps. Men om du verkligen ska framställa så att det räcker till att köra bil med så kräver det en ganska rejäl apparat, detta gäller vätgas också. El är däremot ruskigt lätt i sammanhanget och det är därför det är så pass billigt.
Visst tar det en hel del kraft och tid att producera bra mängd som man kan köra på men när det gäller vätgasen räcker det inte med att producera och lagra den för att kunna använda den. Den behöver också trycksättas till rätt höga tryck för att kunna pumpas in i bil och användas. Etanolen är bra mycket enklare då, den häller man enbart i. El är lätt att producera och att ladda men inte lika enkel (läs billig) att lagra.

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Postat: 27 jan 2017 11:17
av Foluke
danni skrev:
mati skrev:
LarsL skrev:
... vilket man kan framställa genom att gnugga två katter emot varandra, typ.
:lol: Jag ska gå och testa om det går att ladda Teslan på det viset. Undrar vad våra katter säger om det.
Om du insett att en katt alltid landar på sina fötter och en macka alltid landar med smörsidan neråt så är du nog något på spåret...

Genialt!

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Postat: 27 jan 2017 12:49
av LarsL
Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Ja, även jag har funderat på vätgas. Min lockelse var att den går att producera hemma enkelt, ja enkelt jämnfört med etanol, rapsolja eller biogas... Allt detta blir ju ganska löjligt när man jämnför med el iofs, vilket man kan framställa genom att gnugga två katter emot varandra, typ.
Men det är klart är det 40% som inte ens känner till Tesla så kanske de är på samma nivå som jag var för 10 årsedan.
Det är inte så enkelt att producera vätgas trycksatt till 35-70 MPa då är det bra mycket enklare att producera flytande etanol som kan användas bla som bränsle. Detta görs redan ute i stugorna, kan även blandas med drycken i reklamen ovan...
I praktiken låter det enkelt med både etanol, biogas och raps. Men om du verkligen ska framställa så att det räcker till att köra bil med så kräver det en ganska rejäl apparat, detta gäller vätgas också. El är däremot ruskigt lätt i sammanhanget och det är därför det är så pass billigt.
Visst tar det en hel del kraft och tid att producera bra mängd som man kan köra på men när det gäller vätgasen räcker det inte med att producera och lagra den för att kunna använda den. Den behöver också trycksättas till rätt höga tryck för att kunna pumpas in i bil och användas. Etanolen är bra mycket enklare då, den häller man enbart i. El är lätt att producera och att ladda men inte lika enkel (läs billig) att lagra.
Givet att jag får köpa bilen i sig så väljer jag el för "självförsörjaning" av transport framför alkohol. Måste jag bygga själva bilen också? Ja, då blir det knepigare... Förmodligen blir det en häst eller oxe i så fall :)

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Postat: 15 feb 2017 08:08
av SR-71-BlackBird
Riktig kioskvältare, 2.800 st sålde på två år.


http://www.reuters.com/article/us-toyot ... ce=twitter

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Postat: 15 feb 2017 10:53
av rmokvist
SR-71-BlackBird skrev:
Riktig kioskvältare, 2.800 st sålde på två år.


http://www.reuters.com/article/us-toyot ... ce=twitter
"Toyota dealers will update the fuel cell system software at no cost to the customer, it said."

Nämen, alldeles gratis? In på verkstad för en "software update"...måste kännas som stenåldern för er med Teslor. ;)

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Postat: 23 feb 2017 06:53
av EnTraktor
Kolla vem jag körde om igår på väg till SC Upplands Väsby...

Bild

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Postat: 23 feb 2017 07:03
av kangru
Så vackert! På väg till Arlanda för att fylla på gas. 1h och 8mil ToR men det tar bara 5min att tanka fullt.

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Postat: 23 feb 2017 07:24
av mati
EnTraktor skrev:
Kolla vem jag körde om igår på väg till SC Upplands Väsby...
Urghhh. Host. Spy. Smutsen där bak är väl ett desperat försök att kamouflera bilens vidriga utseende.
- Titta så ful är den ju inte. Jag körde lite genom gyttjepölar, nu ser den nästan ut som en riktig bil. Och så kan den tankas som en riktig bil också. Nästan.

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Postat: 23 feb 2017 10:31
av bullen
Det tar väl max 3 minuter o tanka den. Står ju på vägskylten tom

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Postat: 23 feb 2017 11:10
av mati
bullen skrev:
Det tar väl max 3 minuter o tanka den. Står ju på vägskylten tomBild
:lol: Eller så tar det max 3 minuter innan man får räckviddsångest.

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Postat: 23 feb 2017 12:35
av LarsL
Det är ju hyfsat god chans att se den mellan Arlanda och Stockholm, med tanke på räckvidden.

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Postat: 23 feb 2017 19:03
av Daoops
LarsL skrev:
Det är ju hyfsat god chans att se den mellan Arlanda och Stockholm, med tanke på räckvidden.
Där eller på väg till verkstan.
http://www.reuters.com/article/us-toyot ... SKBN15U0F1