A Better Routeplanner - ny release

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

vigge50

Re: A Better Routeplanner - ny release

Inlägg av vigge50 »

Bjelke skrev:
Bilen har sämre CV-värde när den backar? :lol:
:lol:
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare

Inlägg av blincoln »

Bjelke skrev:
Bilen har sämre CV-värde när den backar? Bild
Bild
Annars är det nog just upp- och nedförsbackar som spelar mest roll, i alla fall så länge den väljer samma väg. Vilket den inte måste, speciellt inte om man behöver ladda.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inlägg av MSO »

blincoln skrev:
MSO skrev:
Vad används för effektkurva för CHAdeMO-laddningen?
Samma som vanligt, men cappat till chademons maxeffekt. Så, långsammare än en SuC de första 50-70 procenten, sedan samma när batteriet begränsar.
Chademons maxeffekt varierar rejält över SOC-fönstret. Vid låg SOC ligger den en bra bit under 40kW (38 typ kanske), men vid hög SOC (eg ökad spänning) når den upp emot 48kW. 50kW nås aldrig vad jag vet.
Jag kan också tänka mig att effekten är klart lägre i pack med lägre spänning. Allt det där beror på att Chademon i fallet Teslaladdning är begränsad av ström (120A tror jag), men inte spänning. I praktiken blir alltså effektkurvan en väldigt tydlig "puckel" där maxeffekten faktiskt ligger ganska högt i SOC. Kanske runt 80% eller så.

Dvs att räkna på 50kW vid laddning hela vägen nerifrån från 0-10% SOC blir inte jätterätt.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare

Inlägg av blincoln »

MSO skrev:
Chademons maxeffekt varierar rejält över SOC-fönstret. Vid låg SOC ligger den en bra bit under 40kW (38 typ kanske), men vid hög SOC (eg ökad spänning) når den upp emot 48kW. 50kW nås aldrig vad jag vet.
Jag kan också tänka mig att effekten är klart lägre i pack med lägre spänning. Allt det där beror på att Chademon i fallet Teslaladdning är begränsad av ström (120A tror jag), men inte spänning. I praktiken blir alltså effektkurvan en väldigt tydlig "puckel" där maxeffekten faktiskt ligger ganska högt i SOC. Kanske runt 80% eller så.

Dvs att räkna på 50kW vid laddning hela vägen nerifrån från 0-10% SOC blir inte jätterätt.
Du har rätt, tänkte inte på ChaDeMos strömbegränsning. Det får bli en egenskap till hos varje laddare och så får jag lägga in Teslas batterspänningskurva. Inte så svårt, jag ska titta på det och fixa det vid tillfälle.
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare

Inlägg av Guldis-54 »

Jag hittar inte hur man får kartan att alltid visa sig med färdriktning uppåt.
Tycker för min del att det är enklare, men kanske bara en vanesak?
Eller vad har jag missat :?:
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver, såld 28/6-25
MY RWD Juniper, röd, beställd 23/6-25
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Guldis-54 skrev:
Jag hittar inte hur man får kartan att alltid visa sig med färdriktning uppåt.
Tycker för min del att det är enklare, men kanske bara en vanesak?
Eller vad har jag missat :?:
blincoln har skrivit tidigare att det blir för tungt för browsern i bilen.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare

Inlägg av Guldis-54 »

Tack. Det var det jag missade när jag "scannade" i tråden :oops:
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver, såld 28/6-25
MY RWD Juniper, röd, beställd 23/6-25
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare

Inlägg av blincoln »

För den lilla lilla del av mänskligheten som
a) Äger en Tesla och
b) Äger en Androidtelefon och
c) Inte kan vänta tills Tesla löser problemet bättre
kan man nu testa att köra Pushbullet i ABRP för att få upp notifieringar från telefonen på skärmen i Teslan. Inte så dumt när man kör (speciellt utan AP ;) ) tycker jag själv.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Fantastiskt :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Plutric
Teslaägare

Inlägg av Plutric »

blincoln skrev:
a) Äger en Tesla och
kan man nu testa att köra Pushbullet i ABRP för att få upp notifieringar från telefonen på skärmen i Teslan. Inte så dumt när man kör (speciellt utan AP ;) ) tycker jag själv.
Såg att låg inlagt igår och jag trodde jag hade missat något :) Men det var nytt (igen som Kinder ägg). Funkar det inte för IOS/IPh. också?
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare

Inlägg av blincoln »

Plutric skrev:
blincoln skrev:
a) Äger en Tesla och
Såg att låg inlagt igår och jag trodde jag hade missat något :) Men det var nytt (igen som Kinder ägg). Funkar det inte för IOS/IPh. också?
Tyvärr finns det inte för iOS, och heller inget motsvarande. Apple vill som vanligt integrera själv, vilket är bra för användarupplevelsen och dåligt för innovation...
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

Publicerar du releasnummer ngn stans? Så vi har koll på dina uppdateringar och att du jobbar på. ;-) Och att browsern kör på sista versionen och inte ngt cashat.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare

Inlägg av blincoln »

gellerstam skrev:
Publicerar du releasnummer ngn stans? Så vi har koll på dina uppdateringar och att du jobbar på. ;-) Och att browsern kör på sista versionen och inte ngt cashat.
Nej, jag gör som Tesla och släpper nya komponenter och förbättringar i tysthet - med andra ord, ladda om dagligen :-)
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare

Inlägg av blincoln »

MSO skrev:
blincoln skrev:
MSO skrev:
Samma som vanligt, men cappat till chademons maxeffekt. Så, långsammare än en SuC de första 50-70 procenten, sedan samma när batteriet begränsar.

Så, då har jag lagt till en strömbegränsning på 120A för ChaDeMo. Ett exempel på effektkurva för en S85 blir då så här, verkar det rimligt? Effekten beror på batteriets spänningskurva, och jag har lånat en kurva en från en kille som plockade isär ett S85-batteri och provladdade cellerna (för detaljer, kolla en massa coola bilder på https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ost-969995).
Screen Shot 2017-01-12 at 21.52.13.png
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

blincoln skrev:
MSO skrev:
blincoln skrev:
MSO skrev:

Så, då har jag lagt till en strömbegränsning på 120A för ChaDeMo. Ett exempel på effektkurva för en S85 blir då så här, verkar det rimligt? Effekten beror på batteriets spänningskurva, och jag har lånat en kurva en från en kille som plockade isär ett S85-batteri och provladdade cellerna (för detaljer, kolla en massa coola bilder på https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ost-969995).
Utan att ta fram miniräknaren så tycker jag den ser rimlig ut :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
RoSeg
Teslaägare

Inlägg av RoSeg »

Jag har en helt ny S90D och webläsaren fungerar inte tillfredställande.
Det tar någon minut att ladda alla websidor och uppladdning.nu är helt oanvändbar.
Bilens SIM kort skall vara 4G.
Min gamla iPhone 5 med 3G öppnar websidor betydligt snabbare och uppladdning.nu fungerar som den skall.
Navigeringskartan slocknar och bygger upp sig i sektioner med ca 5 minuters intervaller.
Kan det vara problemet med VIN kodens längd som rapporteras ovan i tråden - och hur åtgärdar man buggen?
Det verkar inte som Tesla Service center känner till problematiken(?).
Några tips för att rätta till problemet efterlyses.
RoSeg (Tesla S90D)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

RoSeg skrev:
Jag har en helt ny S90D och webläsaren fungerar inte tillfredställande.
Det tar någon minut att ladda alla websidor och uppladdning.nu är helt oanvändbar.
Bilens SIM kort skall vara 4G.
Min gamla iPhone 5 med 3G öppnar websidor betydligt snabbare och uppladdning.nu fungerar som den skall.
Navigeringskartan slocknar och bygger upp sig i sektioner med ca 5 minuters intervaller.
Kan det vara problemet med VIN kodens längd som rapporteras ovan i tråden - och hur åtgärdar man buggen?
Det verkar inte som Tesla Service center känner till problematiken(?).
Några tips för att rätta till problemet efterlyses.
Problemet ligger inte i uppkopplingen utan i mjukvaran för webbläsaren.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

RoSeg skrev:
Navigeringskartan slocknar och bygger upp sig i sektioner med ca 5 minuters intervaller..
Menar du att kartan i webbläsaren slocknar och byggs upp i sektioner? Den brukar funka ganska bra tycker jag. Däremot så beter sig kartan i vanliga navigatorn precis som du beskriver. Det är oftast sektioner som saknas upp till den grad att hela kartan är vit. Det är därför jag alltid kör med ABRP istället för Teslas navigator.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare

Inlägg av blincoln »

Hmm, upptäckte en riktig dum-bugg idag; om du haft problem med "Error in routing..." när du planerat rutter med ChaDeMo-laddare så kan det vara värt att försöka igen!
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

blincoln skrev:
Plutric skrev:
blincoln skrev:
a) Äger en Tesla och
Tyvärr finns det inte för iOS, och heller inget motsvarande. Apple vill som vanligt integrera själv, vilket är bra för användarupplevelsen och dåligt för innovation...
Sen är ju Android telefoner och Tesla båda Linux så det underlättar nog programmeringen med, än att dra in det låsta iOS:et.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare

Inlägg av Monark1954 »

blincoln skrev:
Hmm, upptäckte en riktig dum-bugg idag; om du haft problem med "Error in routing..." när du planerat rutter med ChaDeMo-laddare så kan det vara värt att försöka igen!
Idag får jag inte "Error in routing.." med Chademo, har försökt flera dagar sträckan Umeå/Dalarna.

Toppen.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Skriv svar