Sida 61 av 79

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 09 nov 2018 21:05
av HelectriC
Svenssons skrev:
Schemalagd start av värmen vore smutt men hittils har jag klarat mig bra med att starta värmen en kvart innan. Har än så länge inte börjat använda jacka eller långärmat. Det är dock inte särskilt kallt ute ännu så ifall man skulle missa vore det rätt surt. Slumpfunktionen som finns idag har jag inte testat på länge, har den blivit bättre?
Du kan inte få något svar på det eftersom ingen använder den funktionen :lol:

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 09 nov 2018 21:14
av Kraftverksdoktorn
Problemet med att starta via appen är att man blir internetberoende. När bilen är rejält isig så vill man ha förvärmningen oavsett om internet mm fungerar.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 09 nov 2018 22:22
av Foluke
HelectriC skrev:
Foluke skrev:
Jeppe_E skrev:
chaffis75 skrev:

Jag minns när jag var liten säg mitten på 1980-talet kanske, där hade kompisens pappa en timer på sin Volvo 240 så att han kunde förvärma kupen med en diesel värmare... Kanske inte så miljö vänligt men featurn som så har några år på nacken :D :ugeek:

Kanske inte då, men nu är det. Jag kör tidur på min XC60 när det är kallt. Varm kupe + effektivare förbränning ger en positiv miljöeffekt jämfört med den halvlitern som värmaren dricker.

Men, miljövänligast är förstås att jag byter till en elbil, vilket skall ske inom 1-2 år.
Förstår inte behovet av timer på Teslans värme när man startar värmen i bilen med appen och temperaturen stiger med nästan 5 grader per minut! Ingen tid att passa. Sätt på värmen, tag på rocken och gå ut till bilen som är drägligt varm. Om du skall avfrostning rutor så sätt på värmen vid kaffet! :x

Oj, så arg :shock:
Det är ganska ofta jag glömmer manuell förvärmning i Teslan och kommer ut ”shoot, glömde det igen! In i kall bil!”
Inte arg! Det råkade bli fel symbol. :D
Tips: sätt en timer (påminnelse) på din telefon att du skall värma bilen! Då behöver du inte blanda in modifiering från fabriken. "Själv är bästa dräng" sägs det.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 09 nov 2018 22:54
av HelectriC
Foluke skrev:
HelectriC skrev:
Foluke skrev:
Jeppe_E skrev:
chaffis75 skrev:

Jag minns när jag var liten säg mitten på 1980-talet kanske, där hade kompisens pappa en timer på sin Volvo 240 så att han kunde förvärma kupen med en diesel värmare... Kanske inte så miljö vänligt men featurn som så har några år på nacken :D :ugeek:

Kanske inte då, men nu är det. Jag kör tidur på min XC60 när det är kallt. Varm kupe + effektivare förbränning ger en positiv miljöeffekt jämfört med den halvlitern som värmaren dricker.

Men, miljövänligast är förstås att jag byter till en elbil, vilket skall ske inom 1-2 år.
Förstår inte behovet av timer på Teslans värme när man startar värmen i bilen med appen och temperaturen stiger med nästan 5 grader per minut! Ingen tid att passa. Sätt på värmen, tag på rocken och gå ut till bilen som är drägligt varm. Om du skall avfrostning rutor så sätt på värmen vid kaffet! :x

Oj, så arg :shock:
Det är ganska ofta jag glömmer manuell förvärmning i Teslan och kommer ut ”shoot, glömde det igen! In i kall bil!”
Inte arg! Det råkade bli fel symbol. :D
Tips: sätt en timer (påminnelse) på din telefon att du skall värma bilen! Då behöver du inte blanda in modifiering från fabriken. "Själv är bästa dräng" sägs det.
Så får man se till att ha påminnelse för påminnelsen också :D

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 11 nov 2018 14:21
av vigge50
I-Pace stod för 8,7% av Jaguars totala försäljning under oktober månad, hur högt kommer de nå de kommande månaderna?

https://insideevs.com/1200-jaguar-i-pace-sold-october/

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 11 nov 2018 14:27
av Tars
Riktigt kul att höra!
Det är bara att fortsätta.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 11 nov 2018 14:35
av OfarligTesla
Var och kikade på i-Pace idag och det var sjukt vad billig och plastig den kändes. Direkt när man tog i handtaget så märkte man att det var plast överallt. Till och med Teslan verkade välbyggd och premium i jämförelse. Då var e-tron mycket bättre på den punkten och som kändes extremt välbyggd om än inte min stil.

Liten var den också, jag kunde inte sitta normalt fram och sitta bekvämt bakom mig själv.

Nja, blev inte imponerad.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 11 nov 2018 16:04
av HelectriC
OfarligTesla skrev:
Var och kikade på i-Pace idag och det var sjukt vad billig och plastig den kändes. Direkt när man tog i handtaget så märkte man att det var plast överallt. Till och med Teslan verkade välbyggd och premium i jämförelse. Då var e-tron mycket bättre på den punkten och som kändes extremt välbyggd om än inte min stil.

Liten var den också, jag kunde inte sitta normalt fram och sitta bekvämt bakom mig själv.

Nja, blev inte imponerad.
Sorry, men det enda som möjligtvis visar en högre premiumkänsla i Teslan är just de yttre handtagen. Resten vinner Ipace. Allt är solitt och känns ”hochwertig” som tyskarna säger. Jag har nu kört Ipace en vecka och ska snart sälja den, men det är tydligt att Jaguar kan bygga bilar.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 11 nov 2018 16:08
av vigge50
HelectriC skrev:
OfarligTesla skrev:
Var och kikade på i-Pace idag och det var sjukt vad billig och plastig den kändes. Direkt när man tog i handtaget så märkte man att det var plast överallt. Till och med Teslan verkade välbyggd och premium i jämförelse. Då var e-tron mycket bättre på den punkten och som kändes extremt välbyggd om än inte min stil.

Liten var den också, jag kunde inte sitta normalt fram och sitta bekvämt bakom mig själv.

Nja, blev inte imponerad.
Sorry, men det enda som möjligtvis visar en högre premiumkänsla i Teslan är just de yttre handtagen. Resten vinner Ipace. Allt är solitt och känns ”hochwertig” som tyskarna säger. Jag har nu kört Ipace en vecka och ska snart sälja den, men det är tydligt att Jaguar kan bygga bilar.
Varför ska du sälja den?

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 11 nov 2018 16:24
av OfarligTesla
HelectriC skrev:
OfarligTesla skrev:
Var och kikade på i-Pace idag och det var sjukt vad billig och plastig den kändes. Direkt när man tog i handtaget så märkte man att det var plast överallt. Till och med Teslan verkade välbyggd och premium i jämförelse. Då var e-tron mycket bättre på den punkten och som kändes extremt välbyggd om än inte min stil.

Liten var den också, jag kunde inte sitta normalt fram och sitta bekvämt bakom mig själv.

Nja, blev inte imponerad.
Sorry, men det enda som möjligtvis visar en högre premiumkänsla i Teslan är just de yttre handtagen. Resten vinner Ipace. Allt är solitt och känns ”hochwertig” som tyskarna säger. Jag har nu kört Ipace en vecka och ska snart sälja den, men det är tydligt att Jaguar kan bygga bilar.
Det är ju plast i allt man tar i, inge soft touch material alls inte, dryckeshållare, sidan på mittkonsollen, under och mellan de där armarna i mitten. Där kör Tesla sitt soft touch fuskläder (och filtmaterial inne i dryckeshållaren istället för plast och gummi). Att de kör tygtak behöver man ju inte nämna sänker intrycket markant. Dryckeshållaren täcktes med ett grått plastlock man fick klämma fast själv under armstödets lucka t.ex.. Frun tyckte samma sak så fort hon satte sig i bilen.

Sen att slå igen dörren påminde mig om någon Koreansk bil på sättet den lät ihålig och hade eftervibrationer. Nä, jag fick faktiskt mer respekt för Teslan efter att ha suttit i i-Pacen, i e-tronen så fick man i var fall intrycket av premium som satte Teslan på plats, även om jag personligen är kritisk till hur mycket vanlig bil den kändes som. i-Pacen kändes som vanlig bil som dessutom inte kändes så premium.

Hade planerat att provköra den för att se om det skulle vara ett alternativ att byta till men frun sa att det finns inte en chans att vi byter till den oavsett hur bra den kör så då orkade jag inte.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 11 nov 2018 18:53
av HelectriC
vigge50 skrev:
HelectriC skrev:
OfarligTesla skrev:
Var och kikade på i-Pace idag och det var sjukt vad billig och plastig den kändes. Direkt när man tog i handtaget så märkte man att det var plast överallt. Till och med Teslan verkade välbyggd och premium i jämförelse. Då var e-tron mycket bättre på den punkten och som kändes extremt välbyggd om än inte min stil.

Liten var den också, jag kunde inte sitta normalt fram och sitta bekvämt bakom mig själv.

Nja, blev inte imponerad.
Sorry, men det enda som möjligtvis visar en högre premiumkänsla i Teslan är just de yttre handtagen. Resten vinner Ipace. Allt är solitt och känns ”hochwertig” som tyskarna säger. Jag har nu kört Ipace en vecka och ska snart sälja den, men det är tydligt att Jaguar kan bygga bilar.
Varför ska du sälja den?
Det är lite för många praktiska nackdelar när man är van vid Tesla, laddnätverket är väl det mest påtagliga, men även de små skärmarna i Ipace är svåra att vänja sig vid, samt det komplicerade menysystemet. Men det går riktigt fint på vägen, mycket mindre orolig än Teslan, riktigt trevlig känsla i material (jag tror OfarligTesla klämt på en förproduktionsbil eller nåt). Även öppningsbart panoramatak är något jag prioriterar väldigt högt. Under varma delen av året kör jag i stort sett alltid med det öppet och det är ju helt fantastiskt.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 11 nov 2018 18:55
av HelectriC
OfarligTesla skrev:
HelectriC skrev:
OfarligTesla skrev:
Var och kikade på i-Pace idag och det var sjukt vad billig och plastig den kändes. Direkt när man tog i handtaget så märkte man att det var plast överallt. Till och med Teslan verkade välbyggd och premium i jämförelse. Då var e-tron mycket bättre på den punkten och som kändes extremt välbyggd om än inte min stil.

Liten var den också, jag kunde inte sitta normalt fram och sitta bekvämt bakom mig själv.

Nja, blev inte imponerad.
Sorry, men det enda som möjligtvis visar en högre premiumkänsla i Teslan är just de yttre handtagen. Resten vinner Ipace. Allt är solitt och känns ”hochwertig” som tyskarna säger. Jag har nu kört Ipace en vecka och ska snart sälja den, men det är tydligt att Jaguar kan bygga bilar.
Det är ju plast i allt man tar i, inge soft touch material alls inte, dryckeshållare, sidan på mittkonsollen, under och mellan de där armarna i mitten. Där kör Tesla sitt soft touch fuskläder (och filtmaterial inne i dryckeshållaren istället för plast och gummi). Att de kör tygtak behöver man ju inte nämna sänker intrycket markant. Dryckeshållaren täcktes med ett grått plastlock man fick klämma fast själv under armstödets lucka t.ex.. Frun tyckte samma sak så fort hon satte sig i bilen.

Sen att slå igen dörren påminde mig om någon Koreansk bil på sättet den lät ihålig och hade eftervibrationer. Nä, jag fick faktiskt mer respekt för Teslan efter att ha suttit i i-Pacen, i e-tronen så fick man i var fall intrycket av premium som satte Teslan på plats, även om jag personligen är kritisk till hur mycket vanlig bil den kändes som. i-Pacen kändes som vanlig bil som dessutom inte kändes så premium.

Hade planerat att provköra den för att se om det skulle vara ett alternativ att byta till men frun sa att det finns inte en chans att vi byter till den oavsett hur bra den kör så då orkade jag inte.
Vet inte vad för bil du haft kontakt med, men jag känner inte alls igen mig i din beskrivning. Var det en HSE? Jag vet det är ganska stor skillnad på detaljer mellan HSE och de lägre nivåerna S och SE, kanske det är en förklaring? Eller så var det en förproduktionsbil :?

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 11 nov 2018 20:22
av OfarligTesla
HelectriC skrev:
OfarligTesla skrev:
HelectriC skrev:
OfarligTesla skrev:
Var och kikade på i-Pace idag och det var sjukt vad billig och plastig den kändes. Direkt när man tog i handtaget så märkte man att det var plast överallt. Till och med Teslan verkade välbyggd och premium i jämförelse. Då var e-tron mycket bättre på den punkten och som kändes extremt välbyggd om än inte min stil.

Liten var den också, jag kunde inte sitta normalt fram och sitta bekvämt bakom mig själv.

Nja, blev inte imponerad.
Sorry, men det enda som möjligtvis visar en högre premiumkänsla i Teslan är just de yttre handtagen. Resten vinner Ipace. Allt är solitt och känns ”hochwertig” som tyskarna säger. Jag har nu kört Ipace en vecka och ska snart sälja den, men det är tydligt att Jaguar kan bygga bilar.
Det är ju plast i allt man tar i, inge soft touch material alls inte, dryckeshållare, sidan på mittkonsollen, under och mellan de där armarna i mitten. Där kör Tesla sitt soft touch fuskläder (och filtmaterial inne i dryckeshållaren istället för plast och gummi). Att de kör tygtak behöver man ju inte nämna sänker intrycket markant. Dryckeshållaren täcktes med ett grått plastlock man fick klämma fast själv under armstödets lucka t.ex.. Frun tyckte samma sak så fort hon satte sig i bilen.

Sen att slå igen dörren påminde mig om någon Koreansk bil på sättet den lät ihålig och hade eftervibrationer. Nä, jag fick faktiskt mer respekt för Teslan efter att ha suttit i i-Pacen, i e-tronen så fick man i var fall intrycket av premium som satte Teslan på plats, även om jag personligen är kritisk till hur mycket vanlig bil den kändes som. i-Pacen kändes som vanlig bil som dessutom inte kändes så premium.

Hade planerat att provköra den för att se om det skulle vara ett alternativ att byta till men frun sa att det finns inte en chans att vi byter till den oavsett hur bra den kör så då orkade jag inte.
Vet inte vad för bil du haft kontakt med, men jag känner inte alls igen mig i din beskrivning. Var det en HSE? Jag vet det är ganska stor skillnad på detaljer mellan HSE och de lägre nivåerna S och SE, kanske det är en förklaring? Eller så var det en förproduktionsbil :?
Kollade faktiskt inte vad för spec det var. Den kostade iaf 1 050 000 SEK i det utförandet och det var hos "British Motor Group" som skall vara officiell Jaguarhandlare. De hade iaf 3 olika bilar.

Allt på ovansidan kändes riktigt bra med trä och annat (även om det inte var min stil) men under och på sidorna av konsolen var det plastigt. Jämförde med Teslan på samma ställen på vägen hem och det var markant skillnad.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 11 nov 2018 20:28
av HelectriC
Mittkonsolen på Teslan låter ju som en ihålig låda i jämförelse :? Men skit samma, alla upplever saker på olika sätt.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 13 nov 2018 10:39
av Tars
Va och kollade på ajpejsen idag.
Najs bil, men vad hände med bagageutrymmet????

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 13 nov 2018 10:59
av Jeppe_E
Tars skrev:
Va och kollade på ajpejsen idag.
Najs bil, men vad hände med bagageutrymmet????
656 liter är 656 liter. Det är en crossover, inte en kombi, inte en suv, inte en MX ;)

Min XC60 har 635 liter och jag upplever det som stort.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 13 nov 2018 11:22
av Tars
Jeppe_E skrev:
Tars skrev:
Va och kollade på ajpejsen idag.
Najs bil, men vad hände med bagageutrymmet????
656 liter är 656 liter. Det är en crossover, inte en kombi, inte en suv, inte en MX ;)

Min XC60 har 635 liter och jag upplever det som stort.
Mycket möjligt, den är djup.
Det blir ett problem för mig.

Nu har jag tagit fram tumstocken och jag får plats med det jag behöver så nu väntar jag på offert.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 13 nov 2018 13:10
av Surfaren
Tars skrev:
Nu har jag tagit fram tumstocken och jag får plats med det jag behöver så nu väntar jag på offert.
Som arbetsbil, eller andrabil? För du tänkte väl inte överge din första och enda sanna kärlek? ;)

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 13 nov 2018 13:16
av Verdi
Surfaren skrev:
Tars skrev:
Nu har jag tagit fram tumstocken och jag får plats med det jag behöver så nu väntar jag på offert.
Som arbetsbil, eller andrabil? För du tänkte väl inte överge din första och enda sanna kärlek? ;)

Du förstår inte hur vi bilknarkare fungerar. :lol:

Jag har haft min 100D i sex veckor men igår kom första impulsen att byta bort den. "Kanske man skulle byta den mot en P3D och sen byta i3:an mot en äldre Model S?"

Svårt att förklara. Blir som en fix idé. Hoppas dock behålla lugnet och kunna behålla både i3:an och S:en i många år. :roll:

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 13 nov 2018 13:18
av Surfaren
Verdi skrev:
Surfaren skrev:
Tars skrev:
Nu har jag tagit fram tumstocken och jag får plats med det jag behöver så nu väntar jag på offert.
Som arbetsbil, eller andrabil? För du tänkte väl inte överge din första och enda sanna kärlek? ;)
Du förstår inte hur vi bilknarkare fungerar. :lol:
Inbilla dig nu ingenting. Jag har också bytt bil för ofta periodvis. Men nu ville jag på riktigt veta vad för plan Tars har med detta...

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 13 nov 2018 13:21
av Tars
Det är för arbetet faktiskt.
Tanken är att köpa loss i3:an.
Och ja, man är skadad.
Man köper en bil som man har längtat efter, och så några veckor senare går tankarna igång på ett byte. Man är bara lätt dum i huvudet.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 13 nov 2018 14:34
av mati
Surfaren skrev:
Verdi skrev:
Surfaren skrev:
Tars skrev:
Nu har jag tagit fram tumstocken och jag får plats med det jag behöver så nu väntar jag på offert.
Som arbetsbil, eller andrabil? För du tänkte väl inte överge din första och enda sanna kärlek? ;)
Du förstår inte hur vi bilknarkare fungerar. :lol:
Inbilla dig nu ingenting. Jag har också bytt bil för ofta periodvis. Men nu ville jag på riktigt veta vad för plan Tars har med detta...
Oavsett vad Tars svarar, tro inte på det han säger. Jag tror att han vill köpa precis alla Ajpejs som säljs i Sverige, för att sedan sälja dem, för att sedan kunna köpa tillbaks den första, osv. Så om du någonsin köper en sådan bil kommer du hitta en liten lapp nånstans dold i handskfacket. "Tars was here" ;) :mrgreen:

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 13 nov 2018 14:37
av Tars
mati skrev:
Surfaren skrev:
Verdi skrev:
Surfaren skrev:
Tars skrev:
Nu har jag tagit fram tumstocken och jag får plats med det jag behöver så nu väntar jag på offert.
Som arbetsbil, eller andrabil? För du tänkte väl inte överge din första och enda sanna kärlek? ;)
Du förstår inte hur vi bilknarkare fungerar. :lol:
Inbilla dig nu ingenting. Jag har också bytt bil för ofta periodvis. Men nu ville jag på riktigt veta vad för plan Tars har med detta...
Oavsett vad Tars svarar, tro inte på det han säger. Jag tror att han vill köpa precis alla Ajpejs som säljs i Sverige, för att sedan sälja dem, för att sedan kunna köpa tillbaks den första, osv. Så om du någonsin köper en sådan bil kommer du hitta en liten lapp nånstans dold i handskfacket. "Tars was here" ;) :mrgreen:
BildBild
Graverar in det.
TARS EDITION

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 28 nov 2018 17:54
av Bjelke
Måste ju bara lägga upp en bild från idag, här i Hudiksvall strax innan den försvann från "radarn"...
Lite brutal är den iaf :)
20181128_092133.jpg

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 03 dec 2018 00:45
av TeslaTissel
Skärmavbild 2018-12-03 kl. 00.45.17.png