Re: Aktien TSLA
Postat: 04 okt 2025 18:45
Som T4s skriver öppna valfri screener och sortera på P/E. Listan är lång.backe skrev: ↑04 okt 2025 17:41Står det där om man inte har några färdiga/fungerande produkter som man förväntas tjäna pengar på i framtiden?T4s skrev: ↑04 okt 2025 17:27Öppna valfri screener och sortera på P/Ebacke skrev: ↑04 okt 2025 17:19Vilka är det som inte har en fungerande färdig produkt inom det man ska ha höga framtida vinster från som har P/E/market cap i närheten av Tesla?Freez skrev: ↑04 okt 2025 17:05Som jag skrev Tesla har ett extremt högt P/E men det är man inte ensam om. Ganska många bolag som har det. Förväntningarna om framtida vinster är höga med andra ord.spacecoin skrev: ↑04 okt 2025 07:35
Techbolagen har typiskt låga marginalkostnader. Techbolagen växer vinst varje år.
Tesla har inte låga marginalkostnader i någon produkt och växer inte.
Tesla är ett industriföretag med 30% av vinsten från utsläppshandel dvs indirekta bidrag.
Industriföretag som inte växer har typiskt P/E mellan 5-15. ABB växer (P/E 30) är liknande Tesla. Och VW (P/E 5).
Tesla har P/E 250. Nvidia har P/E 45, Microsoft 35, Alphabet 25.
Tesla handlas på religiösa grunder om man har Elon som gud. Nedsidan är 10x och uppsidan är 20% på sin höjd.
En sak att ha högt p/e om det finns nånting som fungerar men måste skalas upp. Skulle Teslas P/E beräknas på vinst på det man förväntas tjäna på i framtiden så skulle det vara än värre...
Jag tror det blir uppenbart i Q4 för dig.Freez skrev: ↑04 okt 2025 20:15Som T4s skriver öppna valfri screener och sortera på P/E. Listan är lång.backe skrev: ↑04 okt 2025 17:41Står det där om man inte har några färdiga/fungerande produkter som man förväntas tjäna pengar på i framtiden?
En sak att ha högt p/e om det finns nånting som fungerar men måste skalas upp. Skulle Teslas P/E beräknas på vinst på det man förväntas tjäna på i framtiden så skulle det vara än värre...
Tesla slog alla förväntningar i Q3. Marknaden tror uppenbarligen på Tesla. Vad är det som inte fungerar menar du?
Det där spelar nog inte någon roll för aktievärdet, även Elon har ju flera gånger konstaterat att biltillverkningsdelen inte är i närheten av att kunna motivera aktiens värdering oavsett hur den går och det har han ju rätt i.spacecoin skrev: ↑04 okt 2025 20:53Jag tror det blir uppenbart i Q4 för dig.Freez skrev: ↑04 okt 2025 20:15Som T4s skriver öppna valfri screener och sortera på P/E. Listan är lång.backe skrev: ↑04 okt 2025 17:41Står det där om man inte har några färdiga/fungerande produkter som man förväntas tjäna pengar på i framtiden?
En sak att ha högt p/e om det finns nånting som fungerar men måste skalas upp. Skulle Teslas P/E beräknas på vinst på det man förväntas tjäna på i framtiden så skulle det vara än värre...
Tesla slog alla förväntningar i Q3. Marknaden tror uppenbarligen på Tesla. Vad är det som inte fungerar menar du?
För det första har vi inte sett hur det ser ut med lönsamheten i Q3. Q3 är extremt dopat pga elbilsbidragets avveckling i USA.
Tesla har 5 år räntefritt i Kina och 3 år i EU. Ett billån kostar en konsument 4-5% i ränta, minst. Om Teslas kostnad är 3% så blir det 18000 kr per år och bil. I Sverige motsvarar det en rabatt på ca 50000 kr per bil eller en sänkt marginal på ca 8%.
Den som lever få se men hittills har alla Tesla skeptiker och haters haft fel.spacecoin skrev: ↑04 okt 2025 20:53Jag tror det blir uppenbart i Q4 för dig.Freez skrev: ↑04 okt 2025 20:15Som T4s skriver öppna valfri screener och sortera på P/E. Listan är lång.backe skrev: ↑04 okt 2025 17:41Står det där om man inte har några färdiga/fungerande produkter som man förväntas tjäna pengar på i framtiden?
En sak att ha högt p/e om det finns nånting som fungerar men måste skalas upp. Skulle Teslas P/E beräknas på vinst på det man förväntas tjäna på i framtiden så skulle det vara än värre...
Tesla slog alla förväntningar i Q3. Marknaden tror uppenbarligen på Tesla. Vad är det som inte fungerar menar du?
För det första har vi inte sett hur det ser ut med lönsamheten i Q3. Q3 är extremt dopat pga elbilsbidragets avveckling i USA.
Tesla har 5 år räntefritt i Kina och 3 år i EU. Ett billån kostar en konsument 4-5% i ränta, minst. Om Teslas kostnad är 3% så blir det 18000 kr per år och bil. I Sverige motsvarar det en rabatt på ca 50000 kr per bil eller en sänkt marginal på ca 8%.
Jag kan tycks att det är lite dagisnivå att kalla dem som inte delar ens egen analys av en akties framtida värde för ”hater”.Freez skrev: ↑04 okt 2025 23:28Den som lever få se men hittills har alla Tesla skeptiker och haters haft fel.spacecoin skrev: ↑04 okt 2025 20:53Jag tror det blir uppenbart i Q4 för dig.Freez skrev: ↑04 okt 2025 20:15Som T4s skriver öppna valfri screener och sortera på P/E. Listan är lång.backe skrev: ↑04 okt 2025 17:41Står det där om man inte har några färdiga/fungerande produkter som man förväntas tjäna pengar på i framtiden?
En sak att ha högt p/e om det finns nånting som fungerar men måste skalas upp. Skulle Teslas P/E beräknas på vinst på det man förväntas tjäna på i framtiden så skulle det vara än värre...
Tesla slog alla förväntningar i Q3. Marknaden tror uppenbarligen på Tesla. Vad är det som inte fungerar menar du?
För det första har vi inte sett hur det ser ut med lönsamheten i Q3. Q3 är extremt dopat pga elbilsbidragets avveckling i USA.
Tesla har 5 år räntefritt i Kina och 3 år i EU. Ett billån kostar en konsument 4-5% i ränta, minst. Om Teslas kostnad är 3% så blir det 18000 kr per år och bil. I Sverige motsvarar det en rabatt på ca 50000 kr per bil eller en sänkt marginal på ca 8%.
Om det är så enkelt, ta fram ett bolag med en hög market cap och p/e liknande Tesla som ska göra sin framtida intjäning på en produkt som inte fungerar än.Freez skrev: ↑04 okt 2025 20:15Som T4s skriver öppna valfri screener och sortera på P/E. Listan är lång.backe skrev: ↑04 okt 2025 17:41Står det där om man inte har några färdiga/fungerande produkter som man förväntas tjäna pengar på i framtiden?
En sak att ha högt p/e om det finns nånting som fungerar men måste skalas upp. Skulle Teslas P/E beräknas på vinst på det man förväntas tjäna på i framtiden så skulle det vara än värre...
Tesla slog alla förväntningar i Q3. Marknaden tror uppenbarligen på Tesla. Vad är det som inte fungerar menar du?
Inte riktat specifikt mot Spacecoin utan till alla som gnäller på Tesla och hittills haft helt fel. För egen del sålde jag mina Tesla aktier vid i januari.Maetlarv skrev: ↑05 okt 2025 00:29Jag kan tycks att det är lite dagisnivå att kalla dem som inte delar ens egen analys av en akties framtida värde för ”hater”.Freez skrev: ↑04 okt 2025 23:28Den som lever få se men hittills har alla Tesla skeptiker och haters haft fel.spacecoin skrev: ↑04 okt 2025 20:53Jag tror det blir uppenbart i Q4 för dig.Freez skrev: ↑04 okt 2025 20:15Som T4s skriver öppna valfri screener och sortera på P/E. Listan är lång.backe skrev: ↑04 okt 2025 17:41
Står det där om man inte har några färdiga/fungerande produkter som man förväntas tjäna pengar på i framtiden?
En sak att ha högt p/e om det finns nånting som fungerar men måste skalas upp. Skulle Teslas P/E beräknas på vinst på det man förväntas tjäna på i framtiden så skulle det vara än värre...
Tesla slog alla förväntningar i Q3. Marknaden tror uppenbarligen på Tesla. Vad är det som inte fungerar menar du?
För det första har vi inte sett hur det ser ut med lönsamheten i Q3. Q3 är extremt dopat pga elbilsbidragets avveckling i USA.
Tesla har 5 år räntefritt i Kina och 3 år i EU. Ett billån kostar en konsument 4-5% i ränta, minst. Om Teslas kostnad är 3% så blir det 18000 kr per år och bil. I Sverige motsvarar det en rabatt på ca 50000 kr per bil eller en sänkt marginal på ca 8%.
Visst, om det är någon som spyr ur sig okvädningsord men det gjorde ju inte spacecoin alls.
Om någon tycker att en aktie är övervärderad och den går upp innebär inte automatiskt att den som tycker den är övervärderad har fel, på samma sätt som man inte behöver ha rätt för att den går ner.Freez skrev: ↑05 okt 2025 08:25Inte riktat specifikt mot Spacecoin utan till alla som gnäller på Tesla och hittills haft helt fel. För egen del sålde jag mina Tesla aktier vid i januari.Maetlarv skrev: ↑05 okt 2025 00:29Jag kan tycks att det är lite dagisnivå att kalla dem som inte delar ens egen analys av en akties framtida värde för ”hater”.Freez skrev: ↑04 okt 2025 23:28Den som lever få se men hittills har alla Tesla skeptiker och haters haft fel.spacecoin skrev: ↑04 okt 2025 20:53Jag tror det blir uppenbart i Q4 för dig.
För det första har vi inte sett hur det ser ut med lönsamheten i Q3. Q3 är extremt dopat pga elbilsbidragets avveckling i USA.
Tesla har 5 år räntefritt i Kina och 3 år i EU. Ett billån kostar en konsument 4-5% i ränta, minst. Om Teslas kostnad är 3% så blir det 18000 kr per år och bil. I Sverige motsvarar det en rabatt på ca 50000 kr per bil eller en sänkt marginal på ca 8%.
Visst, om det är någon som spyr ur sig okvädningsord men det gjorde ju inte spacecoin alls.
Kan vi använda konkreta motargument utan vaga sprayduschar av personpåhopp?Freez skrev: ↑05 okt 2025 08:25Inte riktat specifikt mot Spacecoin utan till alla som gnäller på Tesla och hittills haft helt fel. För egen del sålde jag mina Tesla aktier vid i januari.Maetlarv skrev: ↑05 okt 2025 00:29Jag kan tycks att det är lite dagisnivå att kalla dem som inte delar ens egen analys av en akties framtida värde för ”hater”.Freez skrev: ↑04 okt 2025 23:28Den som lever få se men hittills har alla Tesla skeptiker och haters haft fel.spacecoin skrev: ↑04 okt 2025 20:53Jag tror det blir uppenbart i Q4 för dig.
För det första har vi inte sett hur det ser ut med lönsamheten i Q3. Q3 är extremt dopat pga elbilsbidragets avveckling i USA.
Tesla har 5 år räntefritt i Kina och 3 år i EU. Ett billån kostar en konsument 4-5% i ränta, minst. Om Teslas kostnad är 3% så blir det 18000 kr per år och bil. I Sverige motsvarar det en rabatt på ca 50000 kr per bil eller en sänkt marginal på ca 8%.
Visst, om det är någon som spyr ur sig okvädningsord men det gjorde ju inte spacecoin alls.
Konstaterar bara att alla som baisseat Tesla senaste åren har haft fel. Vad framtiden har att utvisa kan ingen veta bara gissa. Jag sålde på 400 vilket kändes rätt, hade hoppats på att kliva på igen strax under 200 men dit nådde vi aldrig under våren. Tror fortfarande det finns potential i aktien.spacecoin skrev: ↑05 okt 2025 08:31Kan vi använda konkreta motargument utan vaga sprayduschar av personpåhopp?Freez skrev: ↑05 okt 2025 08:25Inte riktat specifikt mot Spacecoin utan till alla som gnäller på Tesla och hittills haft helt fel. För egen del sålde jag mina Tesla aktier vid i januari.Maetlarv skrev: ↑05 okt 2025 00:29Jag kan tycks att det är lite dagisnivå att kalla dem som inte delar ens egen analys av en akties framtida värde för ”hater”.Freez skrev: ↑04 okt 2025 23:28Den som lever få se men hittills har alla Tesla skeptiker och haters haft fel.spacecoin skrev: ↑04 okt 2025 20:53
Jag tror det blir uppenbart i Q4 för dig.
För det första har vi inte sett hur det ser ut med lönsamheten i Q3. Q3 är extremt dopat pga elbilsbidragets avveckling i USA.
Tesla har 5 år räntefritt i Kina och 3 år i EU. Ett billån kostar en konsument 4-5% i ränta, minst. Om Teslas kostnad är 3% så blir det 18000 kr per år och bil. I Sverige motsvarar det en rabatt på ca 50000 kr per bil eller en sänkt marginal på ca 8%.
Visst, om det är någon som spyr ur sig okvädningsord men det gjorde ju inte spacecoin alls.![]()
Vem är det som hatar? Vem är det som gnäller? Vem har haft fel? Tycker du att jag eller någon annan gör det, så ge konkreta exempel istället gör att kladda etiketter på mig och fega ur med ett ”inte specifikt”.
Hur ska Tesla 10x:a sin vinst på tio år? Genom att köra taxi?
Jag hävdar ju att jag haft konsekvent rätt om Tesla om det mesta som är fundamenta. Kursen är inget värde i sig förrän värde skapas motsvarande kursen. Den är ren spekulation i TSLA och "kult"-likt pumpande. Det finns ingen större bubbla och det är skrämmande med den market cap som är. GME är en liten nysning i jämförelse.Freez skrev: ↑05 okt 2025 12:53Konstaterar bara att alla som baisseat Tesla senaste åren har haft fel. Vad framtiden har att utvisa kan ingen veta bara gissa. Jag sålde på 400 vilket kändes rätt, hade hoppats på att kliva på igen strax under 200 men dit nådde vi aldrig under våren. Tror fortfarande det finns potential i aktien.
Uhm nä. Aktien har ju ökat med tusentals %.
18" plåthjul.
Basic Autopilot har ingått sedan 2019 i alla modeller, finns ingen anledning att ta bort det. Tesla satsar mycket på säkerhet så att ta bort Basic Autopilot skulle gå emot det arbetet.spacecoin skrev: ↑06 okt 2025 12:03
Det är klart att det finns en anledning att ta bort det: Det är att kunna göra en "upsell" och höja marginalerna, på samma sätt som acc