Model Y Juniper
Moderator: Redaktion
Re: Model Y Juniper
Det verkar som privatleasing har gått upp i pris samtidigt som Performance kommit.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4264
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Model Y Juniper
Samma som förut nu när jag kollade
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / SigenStor 14,8kWp 25kWh
Re: Model Y Juniper
Jag har beställt nya MY och funderar ändå på att addera EAP, uppgraderad autopilot, dels för krånglet att autopiloten stängs av, men också att jag tar bilen på företagsleasing så jag bedömer att jag har råd med tillägget och frugan skulle gilla auto-parkeringen och jag navigeringsfunktionerna, hoppas jag. 
Provade en ny MY LR med EAP i Jönköping igår och de fem auto-parkeringarna jag gjorde fixade den galant, dock vanligt rutmönster, hann inte testa några fickparkeringar längs med gatukant.
Dock missade jag en väsentlig detalj när jag provkörde på 2-1-väg och det var att välja att navigera till nåt ställe och få upp den lilla blå rutan jag läste om efter jag kom hem, men manuell blinkning och att bilen bytte fil utan att röra ratten fixade den utan problem, förutom en gång, men då var 2-1-vägen på väg att smalna av till enfilig 200 m fram, om det kan ha påverkat?
Min fråga är; om jag inte skulle vara nöjd med EAP och filbyten och bara använda standard-autopiloten, går det då stänga av EAP-funktionerna för filbyten mm.?
I denna video testkör de i Tjeckien med EAP och till slut när de ställt in alla värden rätt verkar det fungera rätt bra även i Europa?
Men jag har inte sett så många beskriva eller visa de nyare versionerna av EAP:n i Sverige så informera mig gärna hur bra ni tycker den är?
Detta är med Software: v12 2024.44.58, 7:40 in i denna får de på EAP:
Denna är bra beskrivning i också, men fyra år gammal, så nu behövde t ex jag inte röra ratten för att byta fil:

Provade en ny MY LR med EAP i Jönköping igår och de fem auto-parkeringarna jag gjorde fixade den galant, dock vanligt rutmönster, hann inte testa några fickparkeringar längs med gatukant.
Dock missade jag en väsentlig detalj när jag provkörde på 2-1-väg och det var att välja att navigera till nåt ställe och få upp den lilla blå rutan jag läste om efter jag kom hem, men manuell blinkning och att bilen bytte fil utan att röra ratten fixade den utan problem, förutom en gång, men då var 2-1-vägen på väg att smalna av till enfilig 200 m fram, om det kan ha påverkat?
Min fråga är; om jag inte skulle vara nöjd med EAP och filbyten och bara använda standard-autopiloten, går det då stänga av EAP-funktionerna för filbyten mm.?
I denna video testkör de i Tjeckien med EAP och till slut när de ställt in alla värden rätt verkar det fungera rätt bra även i Europa?
Men jag har inte sett så många beskriva eller visa de nyare versionerna av EAP:n i Sverige så informera mig gärna hur bra ni tycker den är?
Detta är med Software: v12 2024.44.58, 7:40 in i denna får de på EAP:
Denna är bra beskrivning i också, men fyra år gammal, så nu behövde t ex jag inte röra ratten för att byta fil:
MY Juniper Performance beställd 250829
M3 LR 2023 (utt. 230131 såld 250826)
M3 LR 2023 (utt. 230131 såld 250826)
- Earplugged
- Teslaägare
- Inlägg: 437
- Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
- Ort: Jönköping
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Re: Model Y Juniper
Överlag fungerar EAP riktigt bra för mig, åtminstone när det inte är vinter/snö och ångrar inte tillvalet.TeslaMac skrev: ↑31 aug 2025 13:57Jag har beställt nya MY och funderar ändå på att addera EAP, uppgraderad autopilot, dels för krånglet att autopiloten stängs av, men också att jag tar bilen på företagsleasing så jag bedömer att jag har råd med tillägget och frugan skulle gilla auto-parkeringen och jag navigeringsfunktionerna, hoppas jag.
Provade en ny MY LR med EAP i Jönköping igår och de fem auto-parkeringarna jag gjorde fixade den galant, dock vanligt rutmönster, hann inte testa några fickparkeringar längs med gatukant.
Dock missade jag en väsentlig detalj när jag provkörde på 2-1-väg och det var att välja att navigera till nåt ställe och få upp den lilla blå rutan jag läste om efter jag kom hem, men manuell blinkning och att bilen bytte fil utan att röra ratten fixade den utan problem, förutom en gång, men då var 2-1-vägen på väg att smalna av till enfilig 200 m fram, om det kan ha påverkat?
Min fråga är; om jag inte skulle vara nöjd med EAP och filbyten och bara använda standard-autopiloten, går det då stänga av EAP-funktionerna för filbyten mm.?
I denna video testkör de i Tjeckien med EAP och till slut när de ställt in alla värden rätt verkar det fungera rätt bra även i Europa?
Men jag har inte sett så många beskriva eller visa de nyare versionerna av EAP:n i Sverige så informera mig gärna hur bra ni tycker den är?
Detta är med Software: v12 2024.44.58, 7:40 in i denna får de på EAP:
Denna är bra beskrivning i också, men fyra år gammal, så nu behövde t ex jag inte röra ratten för att byta fil:
Det som kan vara lite störande är att den ger förslag att byta fil och slänger upp dödvinkelbilden på skärmen lite då och då när man direkt känner att det inte är smart att byta fil, tex ligger man i vänsterfilen och närmar sig en lastbil i högerfilen så föreslår den ibland att svänga in bakom lastbilen och då bromsa ner och när du följt rådet och ligger bakom lastbilen så föreslår den omkörning igen... den tittar för kort fram, är ju bara strunta i förslaget men känns inte helt hundra att den inte är smartare.... man hoppas att vi får en bättre programvara när det blir tillåtet att bilen själv genomför filbytet utan manuell aktivering via blinkers...
Ett annat störande moment är att den ger upp och avbryter filbytet för snabbt, har den inte lyckats byta fil inom en för kort tid så kan den ångra sig mitt i manövern vilket resulterar i att bilen vinglar till vilket kan kan skrämma livet ur en om man inte är förberedd...
Överlag är jag som sagt nöjd, men man behöver ha lite känsla när/hur man använder det automatiska filbytet.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
Re: Model Y Juniper
Kul att höra! Tack för utförligt svar!Earplugged skrev: ↑31 aug 2025 16:11Överlag fungerar EAP riktigt bra för mig, åtminstone när det inte är vinter/snö och ångrar inte tillvalet.
…
Överlag är jag som sagt nöjd, men man behöver ha lite känsla när/hur man använder det automatiska filbytet.
Nä, på vintern, när det är snö och slask körde jag inte med autopiloten i min M3 heller. Jag blir heller inte helt galen på den vanliga autopiloten som vissa, så jag kanske tycker det är lite mer okej att det kan strula ibland, men vet inte än.
MY Juniper Performance beställd 250829
M3 LR 2023 (utt. 230131 såld 250826)
M3 LR 2023 (utt. 230131 såld 250826)
Re: Model Y Juniper
Jag fick Michelin på min bil med 20". Inget buller att tala om. Kommer från en Volvo V60 CC MY21 med 19".
Tesla Model Y - 2025