Sida 64 av 79

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 05 dec 2018 20:43
av TeslaTissel
Jeppe_E skrev:
TeslaTissel skrev:
Jaguar i-Pace: Krocktest! EURO-NCAP

I klippet ser man att en stor del av fronten trycks in och det förefaller vara katastrof? Men studerar man skadesidan ser man att Jaguar i-pace får fem stjärnor. (Den kan laddas ned separat).
Euhm...? Tvärtom är det ju väldigt väldigt bra att karossen deformeras. Det är ju precis så som det är tänkt. Jag förstår faktiskt inte hur du resonerar när du menar att det är en katastrof? Jag förutsätter att hastigheten är relativt hög och då vill man att karossen skall fånga upp och distribuera rörelseenergin, för vår kropp är ganska dålig på att absorbera den energin. Nej, förlåt. Vår kropp är urusel på att absorbera rörelseenergi. Jag trillade ner från en stege från 2,5 meters höjd. Bröt bäckenbenet.

Edit: 64 km/h

Jag lade det i ingressen för att man förstås skall läsa innehållet.
På vissa forums hoppar folk över och läser endast ingressen.
Det är kanske en skada av alla år som ambulerande copywriter i reklambranschen? :lol:

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 05 dec 2018 20:47
av Geni87
TeslaTissel skrev:
Jeppe_E skrev:
TeslaTissel skrev:
Jaguar i-Pace: Krocktest! EURO-NCAP

I klippet ser man att en stor del av fronten trycks in och det förefaller vara katastrof? Men studerar man skadesidan ser man att Jaguar i-pace får fem stjärnor. (Den kan laddas ned separat).
Euhm...? Tvärtom är det ju väldigt väldigt bra att karossen deformeras. Det är ju precis så som det är tänkt. Jag förstår faktiskt inte hur du resonerar när du menar att det är en katastrof? Jag förutsätter att hastigheten är relativt hög och då vill man att karossen skall fånga upp och distribuera rörelseenergin, för vår kropp är ganska dålig på att absorbera den energin. Nej, förlåt. Vår kropp är urusel på att absorbera rörelseenergi. Jag trillade ner från en stege från 2,5 meters höjd. Bröt bäckenbenet.

Edit: 64 km/h

Jag lade det i ingressen för att man förstås skall läsa innehållet.
På vissa forums hoppar folk över och läser endast ingressen.
Det är kanske en skada av alla år som ambulerande copywriter i reklambranschen? :lol:
Jag fattar fortfarande inte varför det var värt att lägga i ingressen eller varför det var en relevant blogg att länka till? :) Vem är det som driver bloggen?

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 05 dec 2018 20:49
av Jeppe_E
Geni87 skrev:
TeslaTissel skrev:
Jeppe_E skrev:
TeslaTissel skrev:
Jaguar i-Pace: Krocktest! EURO-NCAP

I klippet ser man att en stor del av fronten trycks in och det förefaller vara katastrof? Men studerar man skadesidan ser man att Jaguar i-pace får fem stjärnor. (Den kan laddas ned separat).
Euhm...? Tvärtom är det ju väldigt väldigt bra att karossen deformeras. Det är ju precis så som det är tänkt. Jag förstår faktiskt inte hur du resonerar när du menar att det är en katastrof? Jag förutsätter att hastigheten är relativt hög och då vill man att karossen skall fånga upp och distribuera rörelseenergin, för vår kropp är ganska dålig på att absorbera den energin. Nej, förlåt. Vår kropp är urusel på att absorbera rörelseenergi. Jag trillade ner från en stege från 2,5 meters höjd. Bröt bäckenbenet.

Edit: 64 km/h

Jag lade det i ingressen för att man förstås skall läsa innehållet.
På vissa forums hoppar folk över och läser endast ingressen.
Det är kanske en skada av alla år som ambulerande copywriter i reklambranschen? :lol:
Jag fattar fortfarande inte varför det var värt att lägga i ingressen eller varför det var en relevant blogg att länka till? :) Vem är det som driver bloggen?
Gissa.. :lol:

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 05 dec 2018 20:53
av mati
Jag kan bara säga vad jag upplever själv och vid nollgradigt eller några få minusgrader ligger Teslan runt 2,2kW/mil i snitt. Vid sommarväder hamnar den runt 1,8kWh/mil. Golfen ligger vid samma väder runt 1,5 nu och det har den gjort även sommarn. Däcken har betydelse ja. Innan vi bytte till vinterdäck hade förbrukningen klättrat upp til 1,6kWh/mil ungefär. Men med vinterdäcken på sjönk den tillbaka till sommarförbrukning. Jag antar dock att det ser helt annorlunda ut när det blir -10 grader ute. Då kommer det sticka iväg, för då orkar inte värmepumpen längre.
En annan faktor är troligen avsaknad av batteriuppvärmning i e-Golfen. Jag har inte upplevt någon direkt nackdel med detta ännu, däremot så har bilen inte samma jättehöga förbrukning de första kilometrarna som en Tesla.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 05 dec 2018 20:55
av Verdi
Du kan ju slå på range mode på Teslan om du vill också.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 05 dec 2018 21:00
av mati
Verdi skrev:
Du kan ju slå på range mode på Teslan om du vill också.
Då stryper den ju kupévärmen också. På tal om det så tycker jag att den har blivit urkass sedan v9. Antingen så är det för varmt eller för kallt. Rutorna immar igen titt som tätt, ACn stängs av totalt slumpmässigt osv. Men det är en annan tråd.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 05 dec 2018 21:04
av TeslaTissel
Nu har jag ändrat texten så att ingen skall vara ”trumpe'n”

I klippet ser man att en stor del av fronten trycks in och det förefaller vara kritiskt? Men studerar man klippet i just den sekvensen ser man att fronten ändå tar krocken på rätt sätt! På skadesidan, (som kan laddas ned separat) ser man att Jaguar i-pace får fem stjärnor, som den har gjort sig välförtjänt av. http://blog.ho-form.se/?p=7105


Re: Jaguar I-Pace

Postat: 05 dec 2018 21:21
av Jeppe_E
TeslaTissel skrev:
Nu har jag ändrat texten så att ingen skall vara ”trumpe'n”

I klippet ser man att en stor del av fronten trycks in och det förefaller vara kritiskt? Men studerar man klippet i just den sekvensen ser man att fronten ändå tar krocken på rätt sätt!
Så du går från katastrof till kritiskt? Du kanske ska lämna textsättningen för granskning till någon som kan något om krocktester :D ;)

Bilen beter som precis som den skall. Frontalkrocken i 50 knyck mot ett solitt objekt är imponerande. Inte konstigt att den får 5 stjärnor. Kupéintrånget är i princip opåverkat.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 06 dec 2018 01:07
av joel80
Fördelen med elbilar är ju just att en stor del av fronten kan tryckas ihop dom ett dragspel utan att man får in en stor tung motorklump i bilen. Ju mer det trycks ihop desto lägre blir krafterna av smällen för de som sitter i bilen. En stel bil ger ju ofta större skador då g-krafterna blir skyhöga.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 06 dec 2018 11:22
av Geni87
joel80 skrev:
Fördelen med elbilar är ju just att en stor del av fronten kan tryckas ihop dom ett dragspel utan att man får in en stor tung motorklump i bilen. Ju mer det trycks ihop desto lägre blir krafterna av smällen för de som sitter i bilen. En stel bil ger ju ofta större skador då g-krafterna blir skyhöga.
Ja det ger större designfrihet när man ska optimera krockstrukturen i fronten och inte behöver ta hänsyn till en (lika) stor klump. Å andra sidan är friheten mindre vid en sidokrock, då man har en stor klump till batteri i golvet som måste skyddas oavsett hur det påverkar människorna i bilen. Men den delen verkar Jaguar ha löst bäst av alla elbilar med ett "skateboardbatteri" som jag har sett krockas i Euro Ncap.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 06 dec 2018 11:27
av Jeppe_E
joel80 skrev:
Fördelen med elbilar är ju just att en stor del av fronten kan tryckas ihop dom ett dragspel utan att man får in en stor tung motorklump i bilen. Ju mer det trycks ihop desto lägre blir krafterna av smällen för de som sitter i bilen. En stel bil ger ju ofta större skador då g-krafterna blir skyhöga.
Det är väl ändå ganska länge sedan som fossilmotorerna åkte in i kupén. ;)

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 06 dec 2018 13:03
av StefL
Jeppe_E skrev:
joel80 skrev:
Fördelen med elbilar är ju just att en stor del av fronten kan tryckas ihop dom ett dragspel utan att man får in en stor tung motorklump i bilen. Ju mer det trycks ihop desto lägre blir krafterna av smällen för de som sitter i bilen. En stel bil ger ju ofta större skador då g-krafterna blir skyhöga.
Det är väl ändå ganska länge sedan som fossilmotorerna åkte in i kupén. ;)
Klart de inte åker in i kupén - men det bör ändå vara ganska uppenbart att det är lättare att konstruera en stor deformationszon i fordonets framdel om det inte sitter en stor motor där än om det gör det.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 06 dec 2018 13:19
av Jeppe_E
StefL skrev:
Jeppe_E skrev:
joel80 skrev:
Fördelen med elbilar är ju just att en stor del av fronten kan tryckas ihop dom ett dragspel utan att man får in en stor tung motorklump i bilen. Ju mer det trycks ihop desto lägre blir krafterna av smällen för de som sitter i bilen. En stel bil ger ju ofta större skador då g-krafterna blir skyhöga.
Det är väl ändå ganska länge sedan som fossilmotorerna åkte in i kupén. ;)
Klart de inte åker in i kupén - men det bör ändå vara ganska uppenbart att det är lättare att konstruera en stor deformationszon i fordonets framdel om det inte sitter en stor motor där än om det gör det.

Tja... Samma lika...



(hur fn bäddar man in på detta forum?)

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 06 dec 2018 13:37
av gellerstam
Jeppe_E skrev:

Tja... Samma lika...



(hur fn bäddar man in på detta forum?)
[yt(-tagg)]aMn_fe2FjJI [/yt(-tagg)] aMn_fe2FjJI = namet på filen efter = tecknet i länken. Ta bort (-tagg) i taggen. Klart som korvspad. :-)



Re: Jaguar I-Pace

Postat: 06 dec 2018 14:28
av joel80
Alltså till synes större deformationszon på elbilen. Och då är ändå Volvo rätt duktiga på det där med säkerhet...
Sen ser det väl lite olustigt ut med däcket där som verkar börja vara påväg in i bilen på Jaguaren. Undrar hur det skulle sett t vid 75km/h.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 06 dec 2018 14:47
av Geni87
joel80 skrev:
Alltså till synes större deformationszon på elbilen. Och då är ändå Volvo rätt duktiga på det där med säkerhet...
Sen ser det väl lite olustigt ut med däcket där som verkar börja vara påväg in i bilen på Jaguaren. Undrar hur det skulle sett t vid 75km/h.
Ja när det gäller hjulinträngningen är det ju en klar fördel att som Volvon ha ett längre avstånd mellan föraren och C-C på framhjulen. Jaguaren är ju designad och konsturerad för att dra fördel av elbilens frånvaro av en förbränningsmotor i fram, med kort överhäng och framflyttadad vindruta och främre sittplatser. Allt är ju kompromisser i slutänden..

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 06 dec 2018 19:24
av TeslaTissel
Jaguar I-PACE e-TROPHY

Jaguar i-Pace i racing-version!
Det är en liten grupp bilar som skall (tävla)? den 15 januari i Saudi Arabien före Racet av ABB Formula E championship.
Dessa kör ett lopp på ca: 25 minuter.

Enligt artikeln skall man använda sig av två olika kylsystem, ett för motorn och ett annat för batteriet.
För att ytterligare kyla under racing använder man sig av dessutom av luftkonditioneringen vilket också kyler batteripaketet.

Länk: https://insideevs.com/2018-jaguar-i-pac ... est-video/




Re: Jaguar I-Pace

Postat: 07 dec 2018 10:02
av oscfor
De verkar ha lite kvar att jobba på vad det gäller mjukvaran i Jaggan.

Autobroms som inte fungerar om man öppnat dörren.


https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -vinnaren/

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 07 dec 2018 10:04
av vigge50
oscfor skrev:
De verkar ha lite kvar att jobba på vad det gäller mjukvaran i Jaggan.

Autobroms som inte fungerar om man öppnat dörren.


https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -vinnaren/
Va, lära om sig bara för att dörren öppnas?? :o

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 07 dec 2018 10:48
av Jeppe_E
oscfor skrev:
De verkar ha lite kvar att jobba på vad det gäller mjukvaran i Jaggan.

Autobroms som inte fungerar om man öppnat dörren.


https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -vinnaren/

Tja... verkar ju funka bra här:

(1:55 in i videon)

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 07 dec 2018 14:54
av HelectriC
hade bilen inne på softwareuppdatering idag. Nu ska den vara aktiverad för 100kW CCS :)
dessutom en hel del små buggar som blivit upptäckta sen de första bilarna kom ut. Nu kan bilen även få kommande uppdateringar OTA, så det känns som Jaguar tar iPace på allvar.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 07 dec 2018 16:11
av Geni87
HelectriC skrev:
hade bilen inne på softwareuppdatering idag. Nu ska den vara aktiverad för 100kW CCS :)
dessutom en hel del små buggar som blivit upptäckta sen de första bilarna kom ut. Nu kan bilen även få kommande uppdateringar OTA, så det känns som Jaguar tar iPace på allvar.
Gött! Vet du om det kommer stanna vid 100 kW eller kommer det komma ytterligare uppdateringar? Har iofs svårt att se varför de inte redan har gjort dem isf, kanske är hårdvara som begränsar. Och vad kan den uppdatera via OTA? Menar du att motsvarande uppdatering som du gjorde idag ska kunna ske via OTA framöver? :)

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 07 dec 2018 16:49
av HelectriC
Geni87 skrev:
HelectriC skrev:
hade bilen inne på softwareuppdatering idag. Nu ska den vara aktiverad för 100kW CCS :)
dessutom en hel del små buggar som blivit upptäckta sen de första bilarna kom ut. Nu kan bilen även få kommande uppdateringar OTA, så det känns som Jaguar tar iPace på allvar.
Gött! Vet du om det kommer stanna vid 100 kW eller kommer det komma ytterligare uppdateringar? Har iofs svårt att se varför de inte redan har gjort dem isf, kanske är hårdvara som begränsar. Och vad kan den uppdatera via OTA? Menar du att motsvarande uppdatering som du gjorde idag ska kunna ske via OTA framöver? :)
Ingen aning om det blir högre laddhastighet framöver.
Nu kan bilen OTA få samma typer av uppdateringar som Tesla, dvs bugg fix, kartor, ändrade funktioner etc. Den som blev gjord idag på verkstad möjliggör OTA. Nya bilar ska ha den möjligheten från fabrik, bara de första bilarna som inte hann få den innan leverans och var därför tvungna att komma in igen.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 07 dec 2018 17:27
av TeslaTissel
HelectriC skrev:
Geni87 skrev:
HelectriC skrev:
Ingen aning om det blir högre laddhastighet framöver.
Nu kan bilen OTA få samma typer av uppdateringar som Tesla, dvs bugg fix, kartor, ändrade funktioner etc. Den som blev gjord idag på verkstad möjliggör OTA. Nya bilar ska ha den möjligheten från fabrik, bara de första bilarna som inte hann få den innan leverans och var därför tvungna att komma in igen.
Jag tycker det är synd vi använder så mycket märkliga förkortningar, men det är väl ”Over-the-air programming” - OTA ni syftar på?

Alltså trådlös programmering? Är det korrekt skriva så, som ett alternativ så andra förstår?

Förstå mig rätt, syftet är INTE vara språk-polis här. ;)

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 07 dec 2018 17:31
av Geni87
TeslaTissel skrev:
HelectriC skrev:
Geni87 skrev:
HelectriC skrev:
Ingen aning om det blir högre laddhastighet framöver.
Nu kan bilen OTA få samma typer av uppdateringar som Tesla, dvs bugg fix, kartor, ändrade funktioner etc. Den som blev gjord idag på verkstad möjliggör OTA. Nya bilar ska ha den möjligheten från fabrik, bara de första bilarna som inte hann få den innan leverans och var därför tvungna att komma in igen.
Jag tycker det är synd vi använder så mycket märkliga förkortningar, men det är väl ”Over-the-air programming” - OTA ni syftar på?

Alltså trådlös programmering? Är det korrekt skriva så, som ett alternativ så andra förstår?

Förstå mig rätt, syftet är INTE vara språk-polis här. ;)
Ja, Over-the-air update eller Over-the-air programming. :)