Ingen aning om det blir högre laddhastighet framöver.
Nu kan bilen OTA få samma typer av uppdateringar som Tesla, dvs bugg fix, kartor, ändrade funktioner etc. Den som blev gjord idag på verkstad möjliggör OTA. Nya bilar ska ha den möjligheten från fabrik, bara de första bilarna som inte hann få den innan leverans och var därför tvungna att komma in igen.
Jag tycker det är synd vi använder så mycket märkliga förkortningar, men det är väl ”Over-the-air programming” - OTA ni syftar på?
Alltså trådlös programmering? Är det korrekt skriva så, som ett alternativ så andra förstår?
Förstå mig rätt, syftet är INTE vara språk-polis här.
Fick idag köra diesel när jag hade inne ipacen på verkstaden. En Jaguar XE 2,0 awd automat. Blääääää, hjälp vad det känns föråldrat. Det var en stund sen jag körde diesel nu och det känns så EXTREMT gammaldags.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 07 dec 2018 17:57
av mati
TeslaTissel skrev:
HelectriC skrev:
Geni87 skrev:
HelectriC skrev:
Ingen aning om det blir högre laddhastighet framöver.
Nu kan bilen OTA få samma typer av uppdateringar som Tesla, dvs bugg fix, kartor, ändrade funktioner etc. Den som blev gjord idag på verkstad möjliggör OTA. Nya bilar ska ha den möjligheten från fabrik, bara de första bilarna som inte hann få den innan leverans och var därför tvungna att komma in igen.
Jag tycker det är synd vi använder så mycket märkliga förkortningar, men det är väl ”Over-the-air programming” - OTA ni syftar på?
Alltså trådlös programmering? Är det korrekt skriva så, som ett alternativ så andra förstår?
Förstå mig rätt, syftet är INTE vara språk-polis här.
Jag fick en OTA-update när jag stod och laddade vid SuC medan jag pratade med SC eftersom min DU hade gått sönder efter att BMSen hade slagit larm eftersom ACn inte orkade. Tur att man har UMCn i frunken, annars hade man lätt kunnat förväxla den med MCUn.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 07 dec 2018 19:35
av Bjelke
tänk hur det är....
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 07 dec 2018 19:39
av Geni87
HelectriC skrev:
Fick idag köra diesel när jag hade inne ipacen på verkstaden. En Jaguar XE 2,0 awd automat. Blääääää, hjälp vad det känns föråldrat. Det var en stund sen jag körde diesel nu och det känns så EXTREMT gammaldags.
Något som däremot hade varit väldigt trevligt hade varit en ny generation XE byggd på samma plattform som I-pace! Det känns för övrigt extremt tyst från Jaguars sida angående hur de ska följa upp I-pace, å andra sidan var det väl inte många som kände till eller misstänkte att de utvecklade en seriös elbil förrän den visades 2016.
Läste någonstans att Jaguar håller på att uppgradera delar av sina största fabrik i England för produktion av elbilar. Så något i kikaren har de allt, de är bra på att hålla käft utåt helt enkelt.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 07 dec 2018 19:40
av Bjelke
Geni87 skrev:
HelectriC skrev:
Fick idag köra diesel när jag hade inne ipacen på verkstaden. En Jaguar XE 2,0 awd automat. Blääääää, hjälp vad det känns föråldrat. Det var en stund sen jag körde diesel nu och det känns så EXTREMT gammaldags.
Något som däremot hade varit väldigt trevligt hade varit en ny generation XE byggd på samma plattform som I-pace! Det känns för övrigt extremt tyst från Jaguars sida angående hur de ska följa upp I-pace, å andra sidan var det väl inte många som kände till eller misstänkte att de utvecklade en seriös elbil förrän den visades 2016.
Läste någonstans att Jaguar håller på att uppgradera delar av sina största fabrik i England för produktion av elbilar. Så något i kikaren har de allt, de är bra på att hålla käft utåt helt enkelt.
Men visst har dom sagt vilken nästa blir (officiellt) ?
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 07 dec 2018 19:49
av Legato
HelectriC skrev:
Fick idag köra diesel när jag hade inne ipacen på verkstaden. En Jaguar XE 2,0 awd automat. Blääääää, hjälp vad det känns föråldrat. Det var en stund sen jag körde diesel nu och det känns så EXTREMT gammaldags.
Roligt... Hade en exakt likadan när jag servade min F-Type för ett halvår sedan. Jag håller med till 100% man känner sig verkligen flyttad 20 år tillbaka i tiden.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 07 dec 2018 19:50
av Legato
Geni87 skrev:
HelectriC skrev:
Fick idag köra diesel när jag hade inne ipacen på verkstaden. En Jaguar XE 2,0 awd automat. Blääääää, hjälp vad det känns föråldrat. Det var en stund sen jag körde diesel nu och det känns så EXTREMT gammaldags.
Något som däremot hade varit väldigt trevligt hade varit en ny generation XE byggd på samma plattform som I-pace! Det känns för övrigt extremt tyst från Jaguars sida angående hur de ska följa upp I-pace, å andra sidan var det väl inte många som kände till eller misstänkte att de utvecklade en seriös elbil förrän den visades 2016.
Läste någonstans att Jaguar håller på att uppgradera delar av sina största fabrik i England för produktion av elbilar. Så något i kikaren har de allt, de är bra på att hålla käft utåt helt enkelt.
Kommer de lyckas slå Dyson i den brittiska duellen....
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 07 dec 2018 19:53
av Verdi
Läste nåt om nån elektrisk XJ? Finns en sån modell ens?
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 07 dec 2018 20:13
av Jeppe_E
Verdi skrev:
Läste nåt om nån elektrisk XJ? Finns en sån modell ens?
Kul! Den där tar en stund att läsa då den är väldigt innehållsrik.
Man jämför även med Mercedes EQC och diskuterar flera aspekter av laddning och batterieffekt.
Och det är ingen artikel till för att chocka någon spekulant på Jaguar i-Pace.
Danke!
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 08 dec 2018 11:27
av miksch
Helt ok og balansert artikkel. Tesla 100d vs i-pace.
Tesla +: betjening via stor skjerm, forbruk, rekkevidde, ladehastighet (både hjemmelading 3-fas og supercharging), bagasjeplass, størrelse generelt, AP, bakseter, vingedør, aut åpning/lukking av dører, selvstyring, maks hastighet
Tesla -: pris, støy
I-pace +: byggekvalitet, støy, pris, ligger bedre på veien, noe bedre aksellerasjon
I-pace -: lading (lavere likstrøm og bare enfas lader ombord), rekkevidde, ingen AP men bra fartsholder. Ikke tilgang til superchargernett.
Det var vel det i korte trekk.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 08 dec 2018 12:41
av vigge50
I Pace stod för hela 14,7% av Jaguars totala försäljning i november. Nu återstår det såklart att se ifall detta endast handlar om att möta många reservationer eller om andelen kommer vara ännu högre nästa år. Om det fortsätter så har Jaguar helt klart anledning till att sats på fler elbilar.
Det känns som Jaguar har tagit steget från nisch-modell för de med speciellt intresse till att faktiskt kunna erbjuda något som ”massorna” vill ha. Jag tror det var riktigt smart av Jaguar att satsa på och utveckla en elbil såpass snabbt jämfört med flera av de större tillverkarna. När elbil inte var särskilt utbrett hade jag aldrig en seriös tanke på att köpa en fossil-Jaguar, men nu är det nåt helt annat.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 08 dec 2018 15:58
av MangeT
Designmässigt tycker jag att Jaguaren är riktigt snygg. Kul med fler alternativ. Snart levereras väl E-tron också.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 08 dec 2018 17:30
av HelectriC
Efter ett tag med Ipace så har jag kommit på att den är lite som en stor i3, bra körkänsla, man sitter lite högre än i en vanlig sedan, men inte högt som i en SUV. BMW borde ha gjort en sån parallellt med i3 och kallat den i5, som det gick rykten om för nåt år sen
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 08 dec 2018 19:03
av miksch
Jaguaren er jo definitivt vellykket i design. God kjørekomfort skal det være.
Drivlinen må nok oppdateres, men det kommer omsider.
Märkligt att offra 60k premie? Priset är väl nästan som den kostade ny dock?
Lite oseriöst att inte göra sig mödan att städa ur golvbrunnen vid föraren ordentligt för övrigt på en så ny/fin bil.
Hänger inte med, varför skulle man förlora 60.000:-? Är den redan påställd?
Hittar ingenstans att det är en bilförmedling eller liknande. Har inte kollat.
Märkligt att offra 60k premie? Priset är väl nästan som den kostade ny dock?
Lite oseriöst att inte göra sig mödan att städa ur golvbrunnen vid föraren ordentligt för övrigt på en så ny/fin bil.
Hänger inte med, varför skulle man förlora 60.000:-? Är den redan påställd?
Hittar ingenstans att det är en bilförmedling eller liknande. Har inte kollat.
Den har gått 175 mil. Dahlbacka kör både vanlig försäljning och förmedling (likt väldigt många andra).
Märkligt att offra 60k premie? Priset är väl nästan som den kostade ny dock?
Lite oseriöst att inte göra sig mödan att städa ur golvbrunnen vid föraren ordentligt för övrigt på en så ny/fin bil.
ÄGD (Ej leasad!) av ett bolag i Gustavsberg från 16 oktober till 20 december. Bolaget gjorde vinst på ~300-700 tkr per år fram till 2017 då vinsten blev drygt 18 miljoner.
Antagligen sålde nån sitt livsverk och kom över en större summa pengar, köpte en I-Pace och kom på att han inte gillade den.