Ganska viktig rättegång för Tesla och autonoma fordon generellt.
Inte autonomt fordon. Fordon med förarassistans.
Som jag ser det finns det bara en utgång. Föraren fälls. Han var oaktsam.
Om Tesla geo-fencat AP till motorväg (som här övergick till annan väg innan krocken) så hade det räddat livet på de som dog, men det kommer inte att behandlas i rättegången.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 20 jan 2022 17:51
av Maw
spacecoin skrev:
Credde skrev:
Ganska viktig rättegång för Tesla och autonoma fordon generellt.
Inte autonomt fordon. Fordon med förarassistans.
Som jag ser det finns det bara en utgång. Föraren fälls. Han var oaktsam.
Om Tesla geo-fencat AP till motorväg (som här övergick till annan väg innan krocken) så hade det räddat livet på de som dog, men det kommer inte att behandlas i rättegången.
Det som möjligtvis kan läggas Tesla till last är väl att det kallas för autopilot och om det har marknadsförts som att det har den tekniska förmågan till autonomi och att det enda som hindrar är juridiken. Det fanns en del sånt snack för ett par år sedan men kom något av det från Tesla själva?
Fast jag tror inte att Tesla behöver vara speciellt oroat.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 21 jan 2022 07:53
av Peter Andersson
Pratas om att olyckorna sjönk med upp till 30% när folk maxar sitt Safety store.
Tesla försäkring kommer ju nu i allt fler stater i USA.
När kommer Tesla med denna teknik och försäkring till Europa?
Elon Musk says ‘Ok’ to making Tesla Safety Score available to all owners.
Pratas om att olyckorna sjönk med upp till 30% när folk maxar sitt Safety store.
Säger vem? Teslas "icke-existerande" marknadsavdelning? Total bullshit säger jag. Och off-topic för denna tråd kanske? Jag tycker dock att gamification av säker körning är en bra idé i grunden. Jag gillar dock inte massiv datainsamling om mig så jag har opt-at ut ur allt som jag kan. Man vet aldrig var ens data hamnar till slut.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 21 jan 2022 10:14
av Maw
spacecoin skrev:
Peter Andersson skrev:
Pratas om att olyckorna sjönk med upp till 30% när folk maxar sitt Safety store.
Säger vem? Teslas "icke-existerande" marknadsavdelning? Total bullshit säger jag. Och off-topic för denna tråd kanske? Jag tycker dock att gamification av säker körning är en bra idé i grunden. Jag gillar dock inte massiv datainsamling om mig så jag har opt-at ut ur allt som jag kan. Man vet aldrig var ens data hamnar till slut.
Påminner mig om Kinas Sociala Kreditsystem. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kinas_s ... editsystem
Övervakningen blir allt mer omfattande och samtidigt som den i någon mån är frivillig så blir den allt svårare att undvika.
För att jag ska tycka att game-ifiering av säker körning ska vara OK så ska data ifrån den inte hamna hos varken storföretag som Tesla eller hos myndigheter utan stanna hos mig själv..
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 21 jan 2022 10:51
av nek0
Det här är nytt (för mig iallafall)
Checklista: Detta måste systemen klara
IIHS nya betygsbedömning för att en bil ska få högsta betyg.
• Övervakar var föraren har blicken och var händerna är.
• Varnar föraren på flera olika sätt om hen behöver ta över körningen. Varningen ska stegras ju längre den pågår.
• Om föraren inte agerar ska bilen sakta in och systemet ska inte gå att aktivera under resten av resan.
• Automatiska filbyten ska påbörjas och bekräftas av föraren.
• Adaptiva farthållaren får inte köra iväg själv efter ett längre stopp eller om föraren inte tittar på vägen.
• Föraren får inte förbjudas från att styra bilen när filhållningsassistenten är aktiverad.
• Systemen ska inte gå att använda när föraren inte har säkerhetsbälte.
• Systemen får inte användas om föraren har stängt av autobroms, filhållningsassistans eller döda vinkel-varnare.
Vad menas med detta? "• Föraren får inte förbjudas från att styra bilen när filhållningsassistenten är aktiverad."
Finns det verkligen system som gör detta?
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 21 jan 2022 11:20
av spacecoin
nek0 skrev:
Vad menas med detta: "Föraren får inte förbjudas från att styra bilen när filhållningsassistenten är aktiverad."
Finns det verkligen system som gör detta?
Jag skrev om denna nyhet igår på förra sidan i denna tråd: viewtopic.php?f=8&t=23190&start=1606
Jag vet att Comma AI låter föraren hjälpa till utan att filhållningssystemet kopplas ur.
Jag tror att de allra flesta filhållnings-system inte stänger av likt Tesla bara för att föraren är engagerad och vill vara med och styra, men jag har inte så mycket praktisk erfarenhet av flera olika. Har bara använt AP.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 21 jan 2022 11:36
av nek0
spacecoin skrev:
nek0 skrev:
Vad menas med detta: "Föraren får inte förbjudas från att styra bilen när filhållningsassistenten är aktiverad."
Finns det verkligen system som gör detta?
Jag skrev om denna nyhet igår på förra sidan i denna tråd: viewtopic.php?f=8&t=23190&start=1606
Jag vet att Comma AI låter föraren hjälpa till utan att filhållningssystemet kopplas ur.
Jag tror att de allra flesta filhållnings-system inte stänger av likt Tesla bara för att föraren är engagerad och vill vara med och styra, men jag har inte så mycket praktisk erfarenhet av flera olika. Har bara använt AP.
Ok Tesla stänger av AP?
Skoda, Seat och Volvo gör inte det
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 21 jan 2022 12:15
av BrooklynS
Tesla stänger av autosteering och du får aktivera det igen efteråt.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 21 jan 2022 15:30
av loftux
nek0 skrev:
• Automatiska filbyten ska påbörjas och bekräftas av föraren.
Är väl inte så mycket automatiskt kvar då om det även skall påbörjas av föraren?
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 21 jan 2022 15:53
av Hertsh
loftux skrev:
nek0 skrev:
• Automatiska filbyten ska påbörjas och bekräftas av föraren.
Är väl inte så mycket automatiskt kvar då om det även skall påbörjas av föraren?
Så det är idag, genom att man måste blinka.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 21 jan 2022 15:55
av Maw
Hertsh skrev:
loftux skrev:
nek0 skrev:
• Automatiska filbyten ska påbörjas och bekräftas av föraren.
Är väl inte så mycket automatiskt kvar då om det även skall påbörjas av föraren?
Så det är idag, genom att man måste blinka.
Det känns rätt rimligt så länge vi pratar L2, dvs förarstöd, och inte någon form av autokörning/självkörning i L3-L5.
Reglerna vi pratar om är väl för L2?
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 21 jan 2022 15:56
av loftux
Hertsh skrev:
loftux skrev:
nek0 skrev:
• Automatiska filbyten ska påbörjas och bekräftas av föraren.
Är väl inte så mycket automatiskt kvar då om det även skall påbörjas av föraren?
Så det är idag, genom att man måste blinka.
Men själva påbörjandet, förslaget att byta fil gör ju bilen. Men beror ju på hur det skall tolkas, låter dock som ett steg tillbaka.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 21 jan 2022 15:58
av Maw
loftux skrev:
Hertsh skrev:
loftux skrev:
nek0 skrev:
• Automatiska filbyten ska påbörjas och bekräftas av föraren.
Är väl inte så mycket automatiskt kvar då om det även skall påbörjas av föraren?
Så det är idag, genom att man måste blinka.
Men själva påbörjandet, förslaget att byta fil gör ju bilen. Men beror ju på hur det skall tolkas, låter dock som ett steg tillbaka.
Den svenska översättningen är lite missvisande. På engelska står det "Automated lane changes must be initiated or confirmed by the driver"
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 25 jan 2022 12:35
av spacecoin
Tesla QC strikes again. Vem hade trott att man måste kunna använda kamerorna och blinkers samtidigt?
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 27 jan 2022 12:30
av spacecoin
“anyone who has driven the FSD Beta, um, er, if they plotted the progress this, um, year, they would, um … in terms of interventions per mile, ah, um, they would see that it’s, uh, tending to, um, very low numbers per mile. I would be shocked… shocked if, um, we didn’t achieve Full Self Driving better than a human being this year.”
Q4 Earnings call, januari 2022
"The car has never been there before. And it's now actually more -- it's more common than not for the car to have no interventions, even on a complex drive. So -- and this is -- basically I'm highly confident the car will drive itself for the reliability in excess of a human this year. This is a very big deal."
Q4 Earnings call, januari 2021
Jag kommer att vara chockad om inte Elon kommer att vara chockad januari 2023.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 27 jan 2022 12:40
av Fredrik j
Är det bara jag som får känslan att han free-basar ganska mycket. Något han säger där live går ju inte att ta tillbaka. Skulle dom kanske prova ett manus? Som att man bara säger saker man tänkt igenom.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 27 jan 2022 12:51
av Maw
spacecoin skrev:
“anyone who has driven the FSD Beta, um, er, if they plotted the progress this, um, year, they would, um … in terms of interventions per mile, ah, um, they would see that it’s, uh, tending to, um, very low numbers per mile. I would be shocked… shocked if, um, we didn’t achieve Full Self Driving better than a human being this year.”
Q4 Earnings call, januari 2022
"The car has never been there before. And it's now actually more -- it's more common than not for the car to have no interventions, even on a complex drive. So -- and this is -- basically I'm highly confident the car will drive itself for the reliability in excess of a human this year. This is a very big deal."
Q4 Earnings call, januari 2021
Jag kommer att vara chockad om inte Elon kommer att vara chockad januari 2023.
Kan vi kalla den här utfästelsen för ett löfte när det är en CEO på ett Gigaföretag som uttrycker sig så? Apropå tidigare diskussioner om huruvida Elon brutit löften eller inte. Eller måste Elon säga "I hereby solemnly swear..." för att det ska räknas i just hans hans fall?
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 27 jan 2022 13:09
av tesla newbie
spacecoin skrev:
"The car has never been there before. And it's now actually more -- it's more common than not for the car to have no interventions, even on a complex drive. So -- and this is -- basically I'm highly confident the car will drive itself for the reliability in excess of a human this year. This is a very big deal."
Q4 Earnings call, januari 2021
Antar att han inte menar FSD i snöoväder:
Vet inte om det är jag som underskattar väglaget, men är lite förvånad att han verkar tycka det är så hemskt. Ser ut om normalt svenskt vinterväglag när det snöat lite. Hur som helst så visar sig FSD inte från sin bästa sida på vinterväg kan man säga. Och långt ifrån "reliability in excess of a human". Den vanliga autopiloten funkar ju inte alls på snötäckt väg, men jag är faktiskt lite förvånad att FSD inte är bättre.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 27 jan 2022 13:27
av MWall
spacecoin skrev:
“anyone who has driven the FSD Beta, um, er, if they plotted the progress this, um, year, they would, um … in terms of interventions per mile, ah, um, they would see that it’s, uh, tending to, um, very low numbers per mile. I would be shocked… shocked if, um, we didn’t achieve Full Self Driving better than a human being this year.”
Q4 Earnings call, januari 2022
"The car has never been there before. And it's now actually more -- it's more common than not for the car to have no interventions, even on a complex drive. So -- and this is -- basically I'm highly confident the car will drive itself for the reliability in excess of a human this year. This is a very big deal."
Q4 Earnings call, januari 2021
Jag kommer att vara chockad om inte Elon kommer att vara chockad januari 2023.
Kejsaren är... ja vadå?
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 27 jan 2022 13:30
av Maw
MWall skrev:
spacecoin skrev:
“anyone who has driven the FSD Beta, um, er, if they plotted the progress this, um, year, they would, um … in terms of interventions per mile, ah, um, they would see that it’s, uh, tending to, um, very low numbers per mile. I would be shocked… shocked if, um, we didn’t achieve Full Self Driving better than a human being this year.”
Q4 Earnings call, januari 2022
"The car has never been there before. And it's now actually more -- it's more common than not for the car to have no interventions, even on a complex drive. So -- and this is -- basically I'm highly confident the car will drive itself for the reliability in excess of a human this year. This is a very big deal."
Q4 Earnings call, januari 2021
Jag kommer att vara chockad om inte Elon kommer att vara chockad januari 2023.
Kejsaren är... ja vadå?
Rik?
Tillräckligt mäktig och tillräckligt snabb med silkessnöret för att inte bli emotsagd?
"Just imagine the conversation Tesla had with NHTSA on January 10, 2022. Either Tesla did not know it was deliberately breaking the law in some States of its biggest market, or it just decided to move ahead with the idea. You decide which alternative is worse."