Din Tesla kommer sätta betyg på dig

SafetyScore

I USA måste Teslaförare som vill få betaversionen av Total Självkörningsförmåga först klara en säkerhetstest. Deras bil bedömer hur pass säkra förare de är och sätter en säkerhetspoäng. Endast de med högsta poäng får tillgång till självkörande mjukvaran.

Nu har röster höjts att alla borde få tillgång till denna bedömning och kunna se sitt säkerhetspoäng. Även de som inte ansökt om att få självkörande mjukvaran. Elon Musk svarat kort och koncist “Ok”.

Det handlar alltså inte om att vi i Europa ska få tillgång till självkörande mjukvaran än utan om att vi ska kunna se hur pass säkra förare vi är. Låta våra bilar bedöma vår körstil och sätta säkerhetspoängen.

missFSDNär Tesla införde säkerhetspoängen i USA resulterade det i att tiotusentals bilister plötsligt började köra extremt försiktigt på gatorna. De körde med extra säkerhetsmarginaler, undvek att hamna farliga situationer, bara för att få höga säkerhetspoäng så Tesla skulle skicka självkörningsmjukvaran till dem.

Ingen säkerhetskampanj från ingen trafikmyndighet har någonsin lyckats så bra på att plötsligt få folk börja köra försiktigt.

Även om Tesla inte kan locka med självkörande mjukvaran här i Europa än så kan bara säkerhetspoängen i sig ha en stark trafiksäkerhetshöjande effekt i sig. Får man låga poäng från bilen visualiseras ens trafikfarliga beteende på ett aldrig förut sett sätt. Tävlingsmänniskan i dig kommer få dig att vilja få så höga poäng som möjligt.

Det finns en utförlig beskrivning av vad systemet övervakar och hur betyget sätts på företagets amerikanska hemsida men vi kan kort sammanfatta det så här:

forward-collision-iconKrockvarningar. Antal gånger per 1600 km bilen varnar med visuell och med hörbar alarm om att bilen kommer krocka om du inte ingriper. Händelser fångas baserat på inställningen för ”medium” varningskänslighet för kollision oberoende av vald inställning i fordonet.

 

hard-braking-iconHårda inbromsningar. Hård bromsning definieras som inbromsning mätt av ditt Tesla-fordon överstigande 0.3 g. Detta är samma sak som en minskning av fordonets hastighet större än 11 km/h på en sekund.

 

aggressive-turning-iconAggressiva svängar. Aggressiv svängning definieras som vänster/högeracceleration, mätt av ditt Tesla -fordon, över 0.4 g. Detta är detsamma som en ökning av fordonets hastighet till vänster/höger större än 14 km/h på en sekund.

 

unsafe-following-iconKort avstånd. Bilen beräknar om föraren ligger för tätt bakom bilen framför eller om avståndet ger tillräckligt med reaktionstid om tex bilen framför skulle plötsligt stanna. Avståndet mäts endast i hastigheter över 80 km/h.

 

forced-ap-disengagement-iconTvingad autopilot frånkoppling. Autopilotsystemet kopplas ur under resten av resan om föraren har varit ouppmärksam och inte tagit i ratten trots tre ljud- och visuella varningar.

 

Genom att räkna antal incidenter enligt ovan kategorier kan Tesla räkna ut hur troligt du kommer råka ut för en olycka. Alla åkturer längre än 160 meter räknas in – men inte händelser som inträffar medan autopiloten är påslagen. Råkar autopiloten “spökbromsa” eller rycka i ratten till exempel när en fil blir två på 2-1-vägar försämrar det inte din säkerhetspoäng. Men själva milen körda med autopilot räknas in i beräkningen.

Företaget Tesla har ett stort dataunderlag över vilka incidenter bilarna rapporterat in och sedan vilka förare som krockat med sina bilar. Genom att statistiskt jämföra all data kom de fram till ovan fem varningstecken som utmärker osäkra förare. Gör man ofta dessa misstag är det statistiskt sett en högre chans att man till slut även råkar ut för en olycka. Märk väl att “hög hastighet” är inte en av dem. Det är snarare avsaknad av framförhållning och planering som verkar vara främsta tecknet på en dålig förare enligt Teslas statistik och bedömningskriterier.

Vi ser fram emot att se hur pass säkra förare vi är!

Bookmark the permalink.
  • Mocke

    Hur många är ok med att försäkringsbolag skulle ta del av detta?

  • Pontus

    Så om jag tar ut bilen på en sjöis och leker så kommer bilen tolka att det är lika illa som om jag gjorde samma manövrar mitt i stan bland andra trafikanter?

  • JN

    Är det inte de sämsta bilförarna som är i störst behov av självkörning?

    • http://rasmus.krats.se/RasmusKaj Rasmus Kaj

      Jo, när den tekniken verkligen är färdig. Dit är det dock, oavsett vad Teslas och andra tillverkares marknasavdelningar säger, många år. Med den teknik som finns idag behövs en skicklig förare som på kort varsel kan ta över om det behövs.

  • Tobias

    Inga problem, “bring it on” var min första tanke. Sedan slog det mig att den “bromsmotion” som vi gör för att kompensera vår enpedalskörning sannolikt kommer räknas på minuskontot.

  • .m
  • Daniel

    Verkar inte fungera särskilt bra från vad man sett i inlägg från amerikanska testare. Du får varningar för minsta sak och om någon svänger in framför dig i kön så får du en varning att du var för nära… Många arga förare som försökt hålla full pott för att få FSD-betan.

  • Tanaxia

    Tror det viktiga att komma ihåg är att detta inte är driver score utan safety score. Som folk sagt, om någon kör vanskligt och din Tesla klagar för att någon kör in i din fil för nära framför så är det ju inte ditt fel. Det är däremot något som höjer risken för att du hamnar i en krock och därmed är premium högre. Denna score är därmed baserad på din plats och hur folk kör där. Kör dom aggresivt och farligt är det såklart att din premie blir högre.