Undrar hur man gör med till exempel bananer, apelsiner bensin och diesel i SE4? Är man självförsörjande kanske?ErransEgo skrev: ↑07 feb 2026 20:19Vore kul om det fanns någon lösning på SE4 låga självförsörjningsgrad i närtid.niklas12 skrev: ↑07 feb 2026 19:05Nej det stämmer inte i Norra Sverige klarar man skapligt att balansera vindkraftens ojämna produktion genom att pressa vattenkraften allt hårdare.BrooklynS skrev: ↑07 feb 2026 09:29”Ej gynnsamma väderförhållanden” är några dagar per år, om priset/export/import/konsumtionen ändras dessa dagar, är det inte värt fyra gånger lägre elpris resten av året då?
Vilken avgörande omständighet anser du att Sverige är ensam om, i jämförelse med resten av världen?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
I södra Sverige har vi väldigt liten andel vattenkraft och får istället förlita oss på import
Entso-E har pekat ut SE4 som Europas sämsta elområde och även SE3 har för låg andel installerad effekt i förhållande till konsumtionen
Sverige har en unikt hög andel elproduktion från vindkraft
Det i kombination med liknande förutsättningar från våra närmaste grannländer skapar kraftigt volatilitet i takt med vädret
IMG_0735.jpeg
Att bygga lite kärnkraft i SE3 löser tyvärr inte något, men det kanske finns en el-Jesus där ute som kommer med ett mirakel 2045?
Kärnkraft är inte framtiden
Moderator: Redaktion
Re: Kärnkraft är inte framtiden
Dina barn kommer beundra vindkraftverken som monument av dumheten.nek0 skrev: ↑07 feb 2026 20:44Nej jag vet att det inte fans SE4 2005 men södra Sverige fans och då var detta priset där.Airlift skrev: ↑07 feb 2026 20:16Det fanns inget SE4 2005. Det kom i november 2011..nek0 skrev: ↑07 feb 2026 19:35AI-översiktAirlift skrev: ↑07 feb 2026 10:50Ändra din konsumtion?BrooklynS skrev: ↑07 feb 2026 09:29”Ej gynnsamma väderförhållanden” är några dagar per år, om priset/export/import/konsumtionen ändras dessa dagar, är det inte värt fyra gånger lägre elpris resten av året då?
Vilken avgörande omständighet anser du att Sverige är ensam om, i jämförelse med resten av världen?
Ok, januari månad 2026. Ska man sänka tempen till 16 grader inomhus och snö-tvaga sig? Det närmast symptomatiskt att det är kallt och brist på vind. En prisutveckling på över 100% under ett decennium motsvarar radikalt mycket högre kostnadsökning än inflationen. Elen sticker ut, på ett icke positivt vis. Är ju en klen tröst med billig energi i september nu msn nyttjar 1/3.. och att de ökade merkostnaderna för nät och stabilisering som blivit en betydande del av konsumentens totalkostnad sedan andelen volatil effekt blivit större än vad nätet kunde svälja, ja den låtsas vi inte om. Frenetiskt pratar volatilanhängarna om spotpriser..
Varför ska man i modern tid hålla på med motsvarande ransoneringskort på något så basalt som energi?
Spotpris SE4 (december 2005): Det rörliga spotpriset för elområde 4 (Malmöregionen) landade i genomsnitt på cirka 50–60 öre/kWh (exklusive moms, energiskatt och elcertifikat).
AI-översikt
Elpriset (spotpris) i SE4 (Malmö) under december 2025 var i genomsnitt cirka
65 öre/kWh (exklusive moms, påslag och elnätsavgift). Med inräknade påslag, energiskatt och moms landade det totala rörliga priset för många kunder närmare 90–95 öre/kWh under månaden.
Kompis hur står det till med matematiken hemma hos dig? 100%?
Du skulle göra klokt i att jämföra månadspris, dvs vad du kan teckna för. Expandera det sedan till årstermin.
Jag har turligt nog kvar verifikationer i mitt arkiv från 2005 så har verkligheten att gå på.
Men som redan sagts; du stirrar likt andra volatilförespråkare på spotpris medan reella kostnader fördelas på fler poster.
Priset ändras från år till år och att priset nu är så hög är inget unikt. 2005 var priset mycket högre räknat i dagens värde på pengar och dagens inkomster. Jag är inte "volatilförespråkare". Jag är emot att mina och mitt barns pengar slängs i sjön av oansvariga maktkåta idioter.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
“Ingen är argare än en medelålders man som har fel” - EIon Musk
MB CLS AMG
Man packar elen i Tesla-batteri, lastar på båt i pite hamn och fraktar till Malmö.nek0 skrev: ↑07 feb 2026 20:48Undrar hur man gör med till exempel bananer, apelsiner bensin och diesel i SE4? Är man självförsörjande kanske?ErransEgo skrev: ↑07 feb 2026 20:19Vore kul om det fanns någon lösning på SE4 låga självförsörjningsgrad i närtid.niklas12 skrev: ↑07 feb 2026 19:05Nej det stämmer inte i Norra Sverige klarar man skapligt att balansera vindkraftens ojämna produktion genom att pressa vattenkraften allt hårdare.BrooklynS skrev: ↑07 feb 2026 09:29”Ej gynnsamma väderförhållanden” är några dagar per år, om priset/export/import/konsumtionen ändras dessa dagar, är det inte värt fyra gånger lägre elpris resten av året då?
I södra Sverige har vi väldigt liten andel vattenkraft och får istället förlita oss på import
Entso-E har pekat ut SE4 som Europas sämsta elområde och även SE3 har för låg andel installerad effekt i förhållande till konsumtionen
Sverige har en unikt hög andel elproduktion från vindkraft
Det i kombination med liknande förutsättningar från våra närmaste grannländer skapar kraftigt volatilitet i takt med vädret
IMG_0735.jpeg
Att bygga lite kärnkraft i SE3 löser tyvärr inte något, men det kanske finns en el-Jesus där ute som kommer med ett mirakel 2045?
Det är den absolut enklaste formen av ”uppnår ditt kompetensmax” när man jämför effekt med bananer.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Ja, hela världen är idioter förutom SD.Airlift skrev: ↑07 feb 2026 20:50Dina barn kommer beundra vindkraftverken som monument av dumheten.nek0 skrev: ↑07 feb 2026 20:44Nej jag vet att det inte fans SE4 2005 men södra Sverige fans och då var detta priset där.Airlift skrev: ↑07 feb 2026 20:16Det fanns inget SE4 2005. Det kom i november 2011..nek0 skrev: ↑07 feb 2026 19:35AI-översiktAirlift skrev: ↑07 feb 2026 10:50
Ändra din konsumtion?
Ok, januari månad 2026. Ska man sänka tempen till 16 grader inomhus och snö-tvaga sig? Det närmast symptomatiskt att det är kallt och brist på vind. En prisutveckling på över 100% under ett decennium motsvarar radikalt mycket högre kostnadsökning än inflationen. Elen sticker ut, på ett icke positivt vis. Är ju en klen tröst med billig energi i september nu msn nyttjar 1/3.. och att de ökade merkostnaderna för nät och stabilisering som blivit en betydande del av konsumentens totalkostnad sedan andelen volatil effekt blivit större än vad nätet kunde svälja, ja den låtsas vi inte om. Frenetiskt pratar volatilanhängarna om spotpriser..
Varför ska man i modern tid hålla på med motsvarande ransoneringskort på något så basalt som energi?
Spotpris SE4 (december 2005): Det rörliga spotpriset för elområde 4 (Malmöregionen) landade i genomsnitt på cirka 50–60 öre/kWh (exklusive moms, energiskatt och elcertifikat).
AI-översikt
65 öre/kWh (exklusive moms, påslag och elnätsavgift). Med inräknade påslag, energiskatt och moms landade det totala rörliga priset för många kunder närmare 90–95 öre/kWh under månaden.
Du skulle göra klokt i att jämföra månadspris, dvs vad du kan teckna för. Expandera det sedan till årstermin.
Jag har turligt nog kvar verifikationer i mitt arkiv från 2005 så har verkligheten att gå på.
Men som redan sagts; du stirrar likt andra volatilförespråkare på spotpris medan reella kostnader fördelas på fler poster.
Priset ändras från år till år och att priset nu är så hög är inget unikt. 2005 var priset mycket högre räknat i dagens värde på pengar och dagens inkomster. Jag är inte "volatilförespråkare". Jag är emot att mina och mitt barns pengar slängs i sjön av oansvariga maktkåta idioter.
När du tror att hela världen röstar för vindkraft har du verkligen tänkt hela vägen då? Hela värden satsade på olja också. Det måste ju varit smart då med eller hur? Det blir värre ju mer du trampar i fech fech diket..nek0 skrev: ↑07 feb 2026 20:56Ja, hela världen är idioter förutom SD.Airlift skrev: ↑07 feb 2026 20:50Dina barn kommer beundra vindkraftverken som monument av dumheten.nek0 skrev: ↑07 feb 2026 20:44Nej jag vet att det inte fans SE4 2005 men södra Sverige fans och då var detta priset där.Airlift skrev: ↑07 feb 2026 20:16Det fanns inget SE4 2005. Det kom i november 2011..nek0 skrev: ↑07 feb 2026 19:35
AI-översikt
AI-översikt
Hela världen är idioter förutom MP, heter det.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Låt mig skratta, jag tycker vi identifierar ej gynnsamma dagar hela tiden, hur gynnsamt har vädret varit under januari när vi verkligen behövt elen.BrooklynS skrev: ↑07 feb 2026 09:29”Ej gynnsamma väderförhållanden” är några dagar per år, om priset/export/import/konsumtionen ändras dessa dagar, är det inte värt fyra gånger lägre elpris resten av året då?
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Synd att du inte hänger med.Airlift skrev: ↑07 feb 2026 13:52Snickersnack tyvärr. Det är politiken som styr. Det finns inga marknadskrafter att tala om med all den störning av marknaden man inducerar med olika avgifter, pålagor, skatter, subventioner, stöd, bidrag och allt vad man nu hittar på för nytt modeord att nyttja. Inte på en fläck är det en marknad. Du bekräftar ditt eget felaktiga påstående på slutet dock när du kommer på ”…vid valurnan”. Hur kan du i ena andetaget påstå ”marknadskrafterna..”?ErransEgo skrev: ↑07 feb 2026 13:38Vi lever i en stat där marknadskrafterna är styrande princip för om hur kostnaderna för el och andra energiformer ska ”kosta”.Airlift skrev: ↑07 feb 2026 10:50Ändra din konsumtion?BrooklynS skrev: ↑07 feb 2026 09:29”Ej gynnsamma väderförhållanden” är några dagar per år, om priset/export/import/konsumtionen ändras dessa dagar, är det inte värt fyra gånger lägre elpris resten av året då?
Vill du ändra på det så är detta forum fel ställe, det görs vid valurnan.
Senast jag kollade var det vänstern som är för förstatligande av alla och allt igen.
Att å andra sidan vill väldigt få företag och privatpersoner som vill återgå till planekonomi, där kostnaden blir vad staten bestämmer och vill.
Där många accepterar och har hellre ett system där man vinner och förlorar på karusellen med tillgång och efterfrågan som en del av prissättningen för el.
Igen, för tusende gången, det finns fastprisavtal för den som inte tål att betala lite mer vissa vintermånader, där tillgång och efterfrågan sätter priset.
Och där verksamheter som är hyperkänsliga för elpriser låser sina elpriser via PPA.
Men det är få som gör det, för de kan matematik och sannolikhetslära.
Men tack för hjälpen. Det var som att förklara det själv fast svårare.
Jag får skriva tydligare och enklare nästa gång.
Du fick data ovan, eftersom du inte läser det som skrivs utan ställer exakt samma frågor hela tiden som redan besvarats så undrar man ju vad du egentligen är ute efter?chaffis75 skrev:Låt mig skratta, jag tycker vi identifierar ej gynnsamma dagar hela tiden, hur gynnsamt har vädret varit under januari när vi verkligen behövt elen.BrooklynS skrev: ↑07 feb 2026 09:29”Ej gynnsamma väderförhållanden” är några dagar per år, om priset/export/import/konsumtionen ändras dessa dagar, är det inte värt fyra gånger lägre elpris resten av året då?
Är det svårt att förstå graferna? Du får räkna själv hur många dagar som är ”ej gynnsamma” och tidigare har grafer postats som visar hela året på samma sätt.

Tesla Y LR -22 EAP
Men du förstår inge poängen de kvitter helt ärligt om de är en vecka eller två månader som de är ej gynnsamt.. Vad gör vi de dagarna när de är ej gynnsamt.BrooklynS skrev: ↑08 feb 2026 01:32Du fick data ovan, eftersom du inte läser det som skrivs utan ställer exakt samma frågor hela tiden som redan besvarats så undrar man ju vad du egentligen är ute efter?chaffis75 skrev:Låt mig skratta, jag tycker vi identifierar ej gynnsamma dagar hela tiden, hur gynnsamt har vädret varit under januari när vi verkligen behövt elen.BrooklynS skrev: ↑07 feb 2026 09:29”Ej gynnsamma väderförhållanden” är några dagar per år, om priset/export/import/konsumtionen ändras dessa dagar, är det inte värt fyra gånger lägre elpris resten av året då?
Är det svårt att förstå graferna? Du får räkna själv hur många dagar som är ”ej gynnsamma” och tidigare har grafer postats som visar hela året på samma sätt.
De som händer idag är att man börjar elda med olja och andra fossila energislag, ja är visserligen inte miljöpartist men jag bryr mig om miljön och de är de som gör att jag vill ha kärnkraft så dessa inte spyr ut co2.
Men vad är din lösning? Batterier nej, de är enorma mängder som krävs, de kan räcka någon timme, inte en vecka, dessutom enormt dyrt.
Ja kanske börja med rullande ström avbrott som i Californien? Nej jag tycker inte de är bra när de är -30 i norrland.
Och nej vattenkraften räcker inte heller längre för att bygga ut ännu mer vindkraft, eller ska vi offra en älv till? Jag är emot de, även vattenkraft är miljöförstöring.
Så nej jag bryr mig inte om graferna. För de är ej gynnsamt ett antal veckor om året och man behöver täcka upp för dessa också.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19