Re: Slut på 75kWh S och X
Postat: 17 jan 2019 14:52
Tror mycket fokus ligger på Y, 3, Semi osv så en helt ny S lär nog dröja. Så en uppdatering nu vore nog ändå rimligt tidsmässigt.
Jeppe_E skrev:Ny inredning kan det ju inte vara, de säljer ju fortfarande 100kWh. Eller du menar att de skulle re-lansera 75kWh och sen göra samma sak på 100kWh. Tesla har väl aldrig dragit in en variant för att uppdatera den. De har väl bara uppdaterat den. Titta på Model 3, som redan har fått ett annat baksäte. Det var det väl inte mycket skriverier om?deffe skrev:Som vanligt så är det ganska osäkert om när och vad som komma skall. Men jag är riktigt nyfiken.
Är det den stora uppdateringen med nya batterier och inredning, eller blir det något mycket mindre i form av bara namn ändringar.
Jag har funderat lite på om det kan vara som så att Tesla har byggt X antal 75kwh och 100kwh batterier och nu har dom helt enkelt sålt slut på 75 batterierna så då lägger dom allt krut på att sälja slut på 100 innan dom lanserar nya varianterna. Helt enkelt att dom vill få bort allt från hyllan innan dom går ut med det "nya".
Det lutar mer i bakkant och har lite mer "sportpadding" Tydligen nytt säte från ett visst VIN (2018). Lite mindre utrymme för huvudet, men betydligt bekvämare.HelectriC skrev:Jeppe_E skrev:Ny inredning kan det ju inte vara, de säljer ju fortfarande 100kWh. Eller du menar att de skulle re-lansera 75kWh och sen göra samma sak på 100kWh. Tesla har väl aldrig dragit in en variant för att uppdatera den. De har väl bara uppdaterat den. Titta på Model 3, som redan har fått ett annat baksäte. Det var det väl inte mycket skriverier om?deffe skrev:Som vanligt så är det ganska osäkert om när och vad som komma skall. Men jag är riktigt nyfiken.
Är det den stora uppdateringen med nya batterier och inredning, eller blir det något mycket mindre i form av bara namn ändringar.
Jag har funderat lite på om det kan vara som så att Tesla har byggt X antal 75kwh och 100kwh batterier och nu har dom helt enkelt sålt slut på 75 batterierna så då lägger dom allt krut på att sälja slut på 100 innan dom lanserar nya varianterna. Helt enkelt att dom vill få bort allt från hyllan innan dom går ut med det "nya".
Nytt baksäte? Det har jag missat. Vad är nytt?
Fast, den ser ju inte så liten utHelectriC skrev:Ahh ok, jo det har jag nog sett. Ändringen var så liten att jag redan glömt det
Lite nytt skumgummi.Jeppe_E skrev:Fast, den ser ju inte så liten utHelectriC skrev:Ahh ok, jo det har jag nog sett. Ändringen var så liten att jag redan glömt det
Jo, men även lutningen var väl förändrad. Så inte bara skumgummiGeni87 skrev:Lite nytt skumgummi.Jeppe_E skrev:Fast, den ser ju inte så liten utHelectriC skrev:Ahh ok, jo det har jag nog sett. Ändringen var så liten att jag redan glömt detMen det var bra att Tesla tog åt sig av kritiken mot det usla baksäte de hade först, nu ser det ut att ha blivit lite bättre inom ramarna för vad som går att göra.
Minns att jag kollade upp den där ändringen någon gång och det såg ut som att det bara var ny form på själva skumdynan (som i sin tur är fäst rakt i en upphöjning i plåtgolvet).Jeppe_E skrev:Jo, men även lutningen var väl förändrad. Så inte bara skumgummiGeni87 skrev:Lite nytt skumgummi.Jeppe_E skrev:Fast, den ser ju inte så liten utHelectriC skrev:Ahh ok, jo det har jag nog sett. Ändringen var så liten att jag redan glömt detMen det var bra att Tesla tog åt sig av kritiken mot det usla baksäte de hade först, nu ser det ut att ha blivit lite bättre inom ramarna för vad som går att göra.
(Kan iofs vara extra skumgummi som gör att även lutningen blir annorlunda)
Inte riktigt den paniken, finns enligt säljarna en hel del lagerbilar både på väg hem och i lager. Jag har fått offert på ett par stycken olika utrustade S75D som är på gång eller redan finns i Europa. Kul det även finns en hel del exemplar med det öppningsbara taket fast det inte är kvar i konfigen.MrSteelneck skrev:Synd tycker jag!
Är inte alla som behöver den längre räckvidden och hellre vill spara en ansenlig summa och köpa en 75D istället.
I mitt fall köpte jag min 75:a med 3 dagars marginal
Du blir inte besviken om du tar 100!HenrikM76 skrev:Inte riktigt den paniken, finns enligt säljarna en hel del lagerbilar både på väg hem och i lager. Jag har fått offert på ett par stycken olika utrustade S75D som är på gång eller redan finns i Europa. Kul det även finns en hel del exemplar med det öppningsbara taket fast det inte är kvar i konfigen.MrSteelneck skrev:Synd tycker jag!
Är inte alla som behöver den längre räckvidden och hellre vill spara en ansenlig summa och köpa en 75D istället.
I mitt fall köpte jag min 75:a med 3 dagars marginal
Jag lånade hem en S75D nu ett dygn och är helt såld, en Tesla S blir det, frågan är bara om jag inte vill ha en 100D istället för att slippa känna nån tanke kring räckvidden de dagar jag kör längst.
Nej det tror jag inte heller, måste dock övertyga min nya chef först, han tyckte redan 75D var på gränsen......men tänker föreslå att jag tar ett bruttolöneavdrag på mellanskillnaden i leasingkost för företaget.Gustafsson skrev:Du blir inte besviken om du tar 100!HenrikM76 skrev:Inte riktigt den paniken, finns enligt säljarna en hel del lagerbilar både på väg hem och i lager. Jag har fått offert på ett par stycken olika utrustade S75D som är på gång eller redan finns i Europa. Kul det även finns en hel del exemplar med det öppningsbara taket fast det inte är kvar i konfigen.MrSteelneck skrev:Synd tycker jag!
Är inte alla som behöver den längre räckvidden och hellre vill spara en ansenlig summa och köpa en 75D istället.
I mitt fall köpte jag min 75:a med 3 dagars marginal
Jag lånade hem en S75D nu ett dygn och är helt såld, en Tesla S blir det, frågan är bara om jag inte vill ha en 100D istället för att slippa känna nån tanke kring räckvidden de dagar jag kör längst.
Har en S75D, du blir inte besviken med en sådan heller.Gustafsson skrev:Du blir inte besviken om du tar 100!HenrikM76 skrev:Inte riktigt den paniken, finns enligt säljarna en hel del lagerbilar både på väg hem och i lager. Jag har fått offert på ett par stycken olika utrustade S75D som är på gång eller redan finns i Europa. Kul det även finns en hel del exemplar med det öppningsbara taket fast det inte är kvar i konfigen.MrSteelneck skrev:Synd tycker jag!
Är inte alla som behöver den längre räckvidden och hellre vill spara en ansenlig summa och köpa en 75D istället.
I mitt fall köpte jag min 75:a med 3 dagars marginal
Jag lånade hem en S75D nu ett dygn och är helt såld, en Tesla S blir det, frågan är bara om jag inte vill ha en 100D istället för att slippa känna nån tanke kring räckvidden de dagar jag kör längst.
Ja att det är en underbar bil är jag övertygad om, kört 35 mil med en demobil nu under ett dygn och är såld på det mesta! Däremot är mitt problem att jag kör en gång i veckan rakt fram och tillbaks till Växjö från Lund, och sålänge det inte finns nån supercharger i Markaryd så klarar jag inte det i en 75:a. Då måste jag som det är nu köra omvägen via Toftaholm eller ner via Kristianstad och det vill jag slippa.Zalman3 skrev:Har en S75D, du blir inte besviken med en sådan heller.Gustafsson skrev:Du blir inte besviken om du tar 100!HenrikM76 skrev:Inte riktigt den paniken, finns enligt säljarna en hel del lagerbilar både på väg hem och i lager. Jag har fått offert på ett par stycken olika utrustade S75D som är på gång eller redan finns i Europa. Kul det även finns en hel del exemplar med det öppningsbara taket fast det inte är kvar i konfigen.MrSteelneck skrev:Synd tycker jag!
Är inte alla som behöver den längre räckvidden och hellre vill spara en ansenlig summa och köpa en 75D istället.
I mitt fall köpte jag min 75:a med 3 dagars marginal
Jag lånade hem en S75D nu ett dygn och är helt såld, en Tesla S blir det, frågan är bara om jag inte vill ha en 100D istället för att slippa känna nån tanke kring räckvidden de dagar jag kör längst.
Har snålkört 46 mil på sommaren och 31mil i -24 grader på vintern.
Helt klart den bästa bil jag haft!
Eller så köper du en Chademo-adapter (eller CCS om den hinner komma) och laddar typ 15 min i någon av alla de laddarna som finns längs vägen tills Markaryd öppnar.HenrikM76 skrev:Ja att det är en underbar bil är jag övertygad om, kört 35 mil med en demobil nu under ett dygn och är såld på det mesta! Däremot är mitt problem att jag kör en gång i veckan rakt fram och tillbaks till Växjö från Lund, och sålänge det inte finns nån supercharger i Markaryd så klarar jag inte det i en 75:a. Då måste jag som det är nu köra omvägen via Toftaholm eller ner via Kristianstad och det vill jag slippa.Zalman3 skrev:Har en S75D, du blir inte besviken med en sådan heller.Gustafsson skrev:Du blir inte besviken om du tar 100!HenrikM76 skrev:Inte riktigt den paniken, finns enligt säljarna en hel del lagerbilar både på väg hem och i lager. Jag har fått offert på ett par stycken olika utrustade S75D som är på gång eller redan finns i Europa. Kul det även finns en hel del exemplar med det öppningsbara taket fast det inte är kvar i konfigen.MrSteelneck skrev:Synd tycker jag!
Är inte alla som behöver den längre räckvidden och hellre vill spara en ansenlig summa och köpa en 75D istället.
I mitt fall köpte jag min 75:a med 3 dagars marginal
Jag lånade hem en S75D nu ett dygn och är helt såld, en Tesla S blir det, frågan är bara om jag inte vill ha en 100D istället för att slippa känna nån tanke kring räckvidden de dagar jag kör längst.
Har snålkört 46 mil på sommaren och 31mil i -24 grader på vintern.
Helt klart den bästa bil jag haft!
Löddeköpinge går väl och ger inte någon större omväg. Eller som sagt utnyttja någon annan laddare när du ändå är nere i Lund.HenrikM76 skrev:Ja att det är en underbar bil är jag övertygad om, kört 35 mil med en demobil nu under ett dygn och är såld på det mesta! Däremot är mitt problem att jag kör en gång i veckan rakt fram och tillbaks till Växjö från Lund, och sålänge det inte finns nån supercharger i Markaryd så klarar jag inte det i en 75:a. Då måste jag som det är nu köra omvägen via Toftaholm eller ner via Kristianstad och det vill jag slippa.Zalman3 skrev:Har en S75D, du blir inte besviken med en sådan heller.Gustafsson skrev:Du blir inte besviken om du tar 100!HenrikM76 skrev:Inte riktigt den paniken, finns enligt säljarna en hel del lagerbilar både på väg hem och i lager. Jag har fått offert på ett par stycken olika utrustade S75D som är på gång eller redan finns i Europa. Kul det även finns en hel del exemplar med det öppningsbara taket fast det inte är kvar i konfigen.MrSteelneck skrev:Synd tycker jag!
Är inte alla som behöver den längre räckvidden och hellre vill spara en ansenlig summa och köpa en 75D istället.
I mitt fall köpte jag min 75:a med 3 dagars marginal
Jag lånade hem en S75D nu ett dygn och är helt såld, en Tesla S blir det, frågan är bara om jag inte vill ha en 100D istället för att slippa känna nån tanke kring räckvidden de dagar jag kör längst.
Har snålkört 46 mil på sommaren och 31mil i -24 grader på vintern.
Helt klart den bästa bil jag haft!
HenrikM76 skrev:Ja att det är en underbar bil är jag övertygad om, kört 35 mil med en demobil nu under ett dygn och är såld på det mesta! Däremot är mitt problem att jag kör en gång i veckan rakt fram och tillbaks till Växjö från Lund, och sålänge det inte finns nån supercharger i Markaryd så klarar jag inte det i en 75:a. Då måste jag som det är nu köra omvägen via Toftaholm eller ner via Kristianstad och det vill jag slippa.Zalman3 skrev:Har en S75D, du blir inte besviken med en sådan heller.Gustafsson skrev:Du blir inte besviken om du tar 100!HenrikM76 skrev:Inte riktigt den paniken, finns enligt säljarna en hel del lagerbilar både på väg hem och i lager. Jag har fått offert på ett par stycken olika utrustade S75D som är på gång eller redan finns i Europa. Kul det även finns en hel del exemplar med det öppningsbara taket fast det inte är kvar i konfigen.MrSteelneck skrev:Synd tycker jag!
Är inte alla som behöver den längre räckvidden och hellre vill spara en ansenlig summa och köpa en 75D istället.
I mitt fall köpte jag min 75:a med 3 dagars marginal
Jag lånade hem en S75D nu ett dygn och är helt såld, en Tesla S blir det, frågan är bara om jag inte vill ha en 100D istället för att slippa känna nån tanke kring räckvidden de dagar jag kör längst.
Har snålkört 46 mil på sommaren och 31mil i -24 grader på vintern.
Helt klart den bästa bil jag haft!
I vårt fall kör vi inte så långa sträckor, därav omotiverat med en 100, men det klart om vi ska ut på långresa är det ju smidigare med en 100.Gustafsson skrev:Du blir inte besviken om du tar 100!HenrikM76 skrev:Inte riktigt den paniken, finns enligt säljarna en hel del lagerbilar både på väg hem och i lager. Jag har fått offert på ett par stycken olika utrustade S75D som är på gång eller redan finns i Europa. Kul det även finns en hel del exemplar med det öppningsbara taket fast det inte är kvar i konfigen.MrSteelneck skrev:Synd tycker jag!
Är inte alla som behöver den längre räckvidden och hellre vill spara en ansenlig summa och köpa en 75D istället.
I mitt fall köpte jag min 75:a med 3 dagars marginal
Jag lånade hem en S75D nu ett dygn och är helt såld, en Tesla S blir det, frågan är bara om jag inte vill ha en 100D istället för att slippa känna nån tanke kring räckvidden de dagar jag kör längst.
Det blev en S100D, bokade en lagerbil som var på väg hem.MrSteelneck skrev:I vårt fall kör vi inte så långa sträckor, därav omotiverat med en 100, men det klart om vi ska ut på långresa är det ju smidigare med en 100.Gustafsson skrev:Du blir inte besviken om du tar 100!HenrikM76 skrev:Inte riktigt den paniken, finns enligt säljarna en hel del lagerbilar både på väg hem och i lager. Jag har fått offert på ett par stycken olika utrustade S75D som är på gång eller redan finns i Europa. Kul det även finns en hel del exemplar med det öppningsbara taket fast det inte är kvar i konfigen.MrSteelneck skrev:Synd tycker jag!
Är inte alla som behöver den längre räckvidden och hellre vill spara en ansenlig summa och köpa en 75D istället.
I mitt fall köpte jag min 75:a med 3 dagars marginal
Jag lånade hem en S75D nu ett dygn och är helt såld, en Tesla S blir det, frågan är bara om jag inte vill ha en 100D istället för att slippa känna nån tanke kring räckvidden de dagar jag kör längst.
Ja det känns som en ganska komplett bil helt klartGustafsson skrev:Det var ett klokt val
Bilen är makalöst bra. Laddhastigheten lär du uppskatta mycket + omkörningsegenskaperna och den praktiskt användbara räckvidden.