Sida 8 av 14

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Postat: 05 dec 2023 16:09
av HelectriC
macky skrev: 05 dec 2023 07:52
Legato skrev: 04 dec 2023 23:04
macky skrev: 04 dec 2023 21:51
Legato skrev: 04 dec 2023 17:03
macky skrev: 04 dec 2023 14:30


Kul med en till som snart kör GT på forumet. Är generellt rätt dåligt med info om den bilen på nätet och Taycaninfo funkar ju bara delvis.
Aha, du kör GT? "Vanlig" eller RS? Det är galet vad ovanliga de är jämfört med Taycan, verkar gå ungefär sex stycken Taycan på varje såld GT i Sverige...
Den vanliga sen i somras. Grym bil på de flesta vis. Gillar att den är så ovanlig på vägarna. Gillar det mesta bortsett från att den är rätt bullrig på grov asfalt med 21”. Iaf jmf min gamla tjock e-tron.
Kul att höra! Ser mycket fram emot den, mer än någon annan bil på väldigt länge :) Tycker också personligen att det är roligare med en ovanligare bil. Är den bullrig trots dubbelglas eller har du ej det tillvalet?
Har inte det tillvalet. Men det är ganska tydligt från bakre hjulhusen från 305 mm sportdäck. Upplever inte att man får in annat vägljud i övrigt. Blev dessutom som natt och dag med vinterhjulen på 20”. Ville egentligen ha 20” på sommaren med, får se om det blir ett byte.
det är intressant att höra. I min Taycan Cross Turismo med 21" och 305 däck bak, så är jag förvånad över hur tyst den faktiskt är. Jag har inte dubbelglas, men har reflekterat över hur lite ljud som kommer från hjulhusen. Jag trodde Taycan och GT var byggda likadant på den sortens delar som är "osynliga" och att dessutom sedanen skulle vara ändå tystare iom stängd tillgång i kupen til bagageutrymmet.

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Postat: 05 dec 2023 17:31
av Verdi_
HelectriC skrev: 05 dec 2023 16:09
macky skrev: 05 dec 2023 07:52
Legato skrev: 04 dec 2023 23:04
macky skrev: 04 dec 2023 21:51
Legato skrev: 04 dec 2023 17:03


Aha, du kör GT? "Vanlig" eller RS? Det är galet vad ovanliga de är jämfört med Taycan, verkar gå ungefär sex stycken Taycan på varje såld GT i Sverige...
Den vanliga sen i somras. Grym bil på de flesta vis. Gillar att den är så ovanlig på vägarna. Gillar det mesta bortsett från att den är rätt bullrig på grov asfalt med 21”. Iaf jmf min gamla tjock e-tron.
Kul att höra! Ser mycket fram emot den, mer än någon annan bil på väldigt länge :) Tycker också personligen att det är roligare med en ovanligare bil. Är den bullrig trots dubbelglas eller har du ej det tillvalet?
Har inte det tillvalet. Men det är ganska tydligt från bakre hjulhusen från 305 mm sportdäck. Upplever inte att man får in annat vägljud i övrigt. Blev dessutom som natt och dag med vinterhjulen på 20”. Ville egentligen ha 20” på sommaren med, får se om det blir ett byte.
det är intressant att höra. I min Taycan Cross Turismo med 21" och 305 däck bak, så är jag förvånad över hur tyst den faktiskt är. Jag har inte dubbelglas, men har reflekterat över hur lite ljud som kommer från hjulhusen. Jag trodde Taycan och GT var byggda likadant på den sortens delar som är "osynliga" och att dessutom sedanen skulle vara ändå tystare iom stängd tillgång i kupen til bagageutrymmet.
Har du kört med sommardäck?

Med dubbfria vinterdäck är nästan alla bilar tysta.

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Postat: 05 dec 2023 17:53
av HelectriC
Verdi_ skrev: 05 dec 2023 17:31
HelectriC skrev: 05 dec 2023 16:09
macky skrev: 05 dec 2023 07:52
Legato skrev: 04 dec 2023 23:04
macky skrev: 04 dec 2023 21:51


Den vanliga sen i somras. Grym bil på de flesta vis. Gillar att den är så ovanlig på vägarna. Gillar det mesta bortsett från att den är rätt bullrig på grov asfalt med 21”. Iaf jmf min gamla tjock e-tron.
Kul att höra! Ser mycket fram emot den, mer än någon annan bil på väldigt länge :) Tycker också personligen att det är roligare med en ovanligare bil. Är den bullrig trots dubbelglas eller har du ej det tillvalet?
Har inte det tillvalet. Men det är ganska tydligt från bakre hjulhusen från 305 mm sportdäck. Upplever inte att man får in annat vägljud i övrigt. Blev dessutom som natt och dag med vinterhjulen på 20”. Ville egentligen ha 20” på sommaren med, får se om det blir ett byte.
det är intressant att höra. I min Taycan Cross Turismo med 21" och 305 däck bak, så är jag förvånad över hur tyst den faktiskt är. Jag har inte dubbelglas, men har reflekterat över hur lite ljud som kommer från hjulhusen. Jag trodde Taycan och GT var byggda likadant på den sortens delar som är "osynliga" och att dessutom sedanen skulle vara ändå tystare iom stängd tillgång i kupen til bagageutrymmet.
Har du kört med sommardäck?

Med dubbfria vinterdäck är nästan alla bilar tysta.
Det är sant, men jag är ändå förvånad med så breda däck.

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Postat: 05 dec 2023 18:28
av macky
HelectriC skrev: 05 dec 2023 16:09
macky skrev: 05 dec 2023 07:52
Legato skrev: 04 dec 2023 23:04
macky skrev: 04 dec 2023 21:51
Legato skrev: 04 dec 2023 17:03


Aha, du kör GT? "Vanlig" eller RS? Det är galet vad ovanliga de är jämfört med Taycan, verkar gå ungefär sex stycken Taycan på varje såld GT i Sverige...
Den vanliga sen i somras. Grym bil på de flesta vis. Gillar att den är så ovanlig på vägarna. Gillar det mesta bortsett från att den är rätt bullrig på grov asfalt med 21”. Iaf jmf min gamla tjock e-tron.
Kul att höra! Ser mycket fram emot den, mer än någon annan bil på väldigt länge :) Tycker också personligen att det är roligare med en ovanligare bil. Är den bullrig trots dubbelglas eller har du ej det tillvalet?
Har inte det tillvalet. Men det är ganska tydligt från bakre hjulhusen från 305 mm sportdäck. Upplever inte att man får in annat vägljud i övrigt. Blev dessutom som natt och dag med vinterhjulen på 20”. Ville egentligen ha 20” på sommaren med, får se om det blir ett byte.
det är intressant att höra. I min Taycan Cross Turismo med 21" och 305 däck bak, så är jag förvånad över hur tyst den faktiskt är. Jag har inte dubbelglas, men har reflekterat över hur lite ljud som kommer från hjulhusen. Jag trodde Taycan och GT var byggda likadant på den sortens delar som är "osynliga" och att dessutom sedanen skulle vara ändå tystare iom stängd tillgång i kupen til bagageutrymmet.
Jag kommer från en e-tron 55 så kanske är lite petig. Men har hört andra testare som tyckt taycan är tystare men skulle tro att det är samma och i grunden fälg och däckrelaterat. Nu går den desto tystare på europeiska friktionsdäck. Intressant för övrigt som audinörd att lokalisera vad som inte är audi-anpassat. Finns en hel del synliga delar och knappar som är från porsche.

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Postat: 05 dec 2023 18:31
av taliz
GT är rätt bullrig ja.
Tyckte den kändes som en lägre, längre, bredare & bullrigare i4 typ.
Stor på utsidan, liten på insidan. Den jag provade hade ngn lös dörrpanel också som skallrade.
Men skulle ändå välja den före i4.

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Postat: 17 dec 2023 10:29
av johanh
Har någon koll på vilket tillval som behövs för att bilen skall hålla sig innanför linjerna? Motsvarande Pilot Assist hos Polestar.

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Postat: 17 dec 2023 10:32
av Verdi_
taliz skrev: 05 dec 2023 18:31
GT är rätt bullrig ja.
Tyckte den kändes som en lägre, längre, bredare & bullrigare i4 typ.
Stor på utsidan, liten på insidan. Den jag provade hade ngn lös dörrpanel också som skallrade.
Men skulle ändå välja den före i4.
Även sett till priset? Man får en i4 M50 Fully Charged med vinterhjul för 750 tkr nu. Det är väl en halv miljon mindre än för en GT?

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Postat: 17 dec 2023 10:34
av Lurkern
De Audis jag haft på senare år har haft Conti Sport Contact. Sjukt bullriga däck i mina ögon.

Kanske GT har Conti och Porsche nåt annat?

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Postat: 17 dec 2023 10:40
av iAkita
johanh skrev: 17 dec 2023 10:29
Har någon koll på vilket tillval som behövs för att bilen skall hålla sig innanför linjerna? Motsvarande Pilot Assist hos Polestar.
Driving assistant professional. Jag tror att det går att köpa som funktion on demand om det inte finns på bilen från början.

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Postat: 17 dec 2023 10:50
av johanh
iAkita skrev: 17 dec 2023 10:40
johanh skrev: 17 dec 2023 10:29
Har någon koll på vilket tillval som behövs för att bilen skall hålla sig innanför linjerna? Motsvarande Pilot Assist hos Polestar.
Driving assistant professional. Jag tror att det går att köpa som funktion on demand om det inte finns på bilen från början.
Tack, det låter ju smidigt.

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Postat: 17 dec 2023 10:53
av taliz
Verdi_ skrev: 17 dec 2023 10:32
taliz skrev: 05 dec 2023 18:31
GT är rätt bullrig ja.
Tyckte den kändes som en lägre, längre, bredare & bullrigare i4 typ.
Stor på utsidan, liten på insidan. Den jag provade hade ngn lös dörrpanel också som skallrade.
Men skulle ändå välja den före i4.
Även sett till priset? Man får en i4 M50 Fully Charged med vinterhjul för 750 tkr nu. Det är väl en halv miljon mindre än för en GT?
GTn skulle jag aldrig köpa ny, det är jag för fattig för.

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Postat: 17 dec 2023 11:45
av macky
taliz skrev: 17 dec 2023 10:53
Verdi_ skrev: 17 dec 2023 10:32
taliz skrev: 05 dec 2023 18:31
GT är rätt bullrig ja.
Tyckte den kändes som en lägre, längre, bredare & bullrigare i4 typ.
Stor på utsidan, liten på insidan. Den jag provade hade ngn lös dörrpanel också som skallrade.
Men skulle ändå välja den före i4.
Även sett till priset? Man får en i4 M50 Fully Charged med vinterhjul för 750 tkr nu. Det är väl en halv miljon mindre än för en GT?
GTn skulle jag aldrig köpa ny, det är jag för fattig för.
För min del var det en möjlighet som öppnade sig att köpa en ett år gammal och på köpet få det låga förmånsvärdet som gällde fram till juni 2022. Skulle ju blivit en Polestar 3 men den orkade jag inte vänta på. Dessutom kostar ju en GT/Taycan blodigt i värdeminskning om man tar en ny. Facelift snart på det så lär det bli ännu värre med en ny nu. Funderade på i4 M50 eller vanliga men upplevde den som dyr och i en klass eller två under. Det är en 3/4-serie jmf ngt som hos audi sitter lite ovanpå A6/A7.

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Postat: 17 dec 2023 12:16
av Legato
macky skrev: 17 dec 2023 11:45
taliz skrev: 17 dec 2023 10:53
Verdi_ skrev: 17 dec 2023 10:32
taliz skrev: 05 dec 2023 18:31
GT är rätt bullrig ja.
Tyckte den kändes som en lägre, längre, bredare & bullrigare i4 typ.
Stor på utsidan, liten på insidan. Den jag provade hade ngn lös dörrpanel också som skallrade.
Men skulle ändå välja den före i4.
Även sett till priset? Man får en i4 M50 Fully Charged med vinterhjul för 750 tkr nu. Det är väl en halv miljon mindre än för en GT?
GTn skulle jag aldrig köpa ny, det är jag för fattig för.
För min del var det en möjlighet som öppnade sig att köpa en ett år gammal och på köpet få det låga förmånsvärdet som gällde fram till juni 2022. Skulle ju blivit en Polestar 3 men den orkade jag inte vänta på. Dessutom kostar ju en GT/Taycan blodigt i värdeminskning om man tar en ny. Facelift snart på det så lär det bli ännu värre med en ny nu. Funderade på i4 M50 eller vanliga men upplevde den som dyr och i en klass eller två under. Det är en 3/4-serie jmf ngt som hos audi sitter lite ovanpå A6/A7.
Sitter på tåget till GBG med sonen för att hämta vår :D

Ny har aldrig varit aktuellt för min del heller. Fortfarande en väldigt dyr bil, men känns iaf bra mycket bättre när första ägaren har tagit stora smällen.

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Postat: 17 dec 2023 14:35
av macky
Legato skrev: 17 dec 2023 12:16
macky skrev: 17 dec 2023 11:45
taliz skrev: 17 dec 2023 10:53
Verdi_ skrev: 17 dec 2023 10:32
taliz skrev: 05 dec 2023 18:31
GT är rätt bullrig ja.
Tyckte den kändes som en lägre, längre, bredare & bullrigare i4 typ.
Stor på utsidan, liten på insidan. Den jag provade hade ngn lös dörrpanel också som skallrade.
Men skulle ändå välja den före i4.
Även sett till priset? Man får en i4 M50 Fully Charged med vinterhjul för 750 tkr nu. Det är väl en halv miljon mindre än för en GT?
GTn skulle jag aldrig köpa ny, det är jag för fattig för.
För min del var det en möjlighet som öppnade sig att köpa en ett år gammal och på köpet få det låga förmånsvärdet som gällde fram till juni 2022. Skulle ju blivit en Polestar 3 men den orkade jag inte vänta på. Dessutom kostar ju en GT/Taycan blodigt i värdeminskning om man tar en ny. Facelift snart på det så lär det bli ännu värre med en ny nu. Funderade på i4 M50 eller vanliga men upplevde den som dyr och i en klass eller två under. Det är en 3/4-serie jmf ngt som hos audi sitter lite ovanpå A6/A7.
Sitter på tåget till GBG med sonen för att hämta vår :D

Ny har aldrig varit aktuellt för min del heller. Fortfarande en väldigt dyr bil, men känns iaf bra mycket bättre när första ägaren har tagit stora smällen.
Spännande, dags för en GT tråd efter det kanske. Blir lite off-topic i denna. 😀

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Postat: 17 dec 2023 15:56
av Legato
macky skrev: 17 dec 2023 14:35
Legato skrev: 17 dec 2023 12:16
macky skrev: 17 dec 2023 11:45
taliz skrev: 17 dec 2023 10:53
Verdi_ skrev: 17 dec 2023 10:32


Även sett till priset? Man får en i4 M50 Fully Charged med vinterhjul för 750 tkr nu. Det är väl en halv miljon mindre än för en GT?
GTn skulle jag aldrig köpa ny, det är jag för fattig för.
För min del var det en möjlighet som öppnade sig att köpa en ett år gammal och på köpet få det låga förmånsvärdet som gällde fram till juni 2022. Skulle ju blivit en Polestar 3 men den orkade jag inte vänta på. Dessutom kostar ju en GT/Taycan blodigt i värdeminskning om man tar en ny. Facelift snart på det så lär det bli ännu värre med en ny nu. Funderade på i4 M50 eller vanliga men upplevde den som dyr och i en klass eller två under. Det är en 3/4-serie jmf ngt som hos audi sitter lite ovanpå A6/A7.
Sitter på tåget till GBG med sonen för att hämta vår :D

Ny har aldrig varit aktuellt för min del heller. Fortfarande en väldigt dyr bil, men känns iaf bra mycket bättre när första ägaren har tagit stora smällen.
Spännande, dags för en GT tråd efter det kanske. Blir lite off-topic i denna. 😀
Ja vi får nog lösa det.... Bilen är superfin. Men värmen är död! Tur man inte hämtade när det var -10! :shock:

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Postat: 17 dec 2023 17:13
av macky
Legato skrev: 17 dec 2023 15:56
macky skrev: 17 dec 2023 14:35
Legato skrev: 17 dec 2023 12:16
macky skrev: 17 dec 2023 11:45
taliz skrev: 17 dec 2023 10:53


GTn skulle jag aldrig köpa ny, det är jag för fattig för.
För min del var det en möjlighet som öppnade sig att köpa en ett år gammal och på köpet få det låga förmånsvärdet som gällde fram till juni 2022. Skulle ju blivit en Polestar 3 men den orkade jag inte vänta på. Dessutom kostar ju en GT/Taycan blodigt i värdeminskning om man tar en ny. Facelift snart på det så lär det bli ännu värre med en ny nu. Funderade på i4 M50 eller vanliga men upplevde den som dyr och i en klass eller två under. Det är en 3/4-serie jmf ngt som hos audi sitter lite ovanpå A6/A7.
Sitter på tåget till GBG med sonen för att hämta vår :D

Ny har aldrig varit aktuellt för min del heller. Fortfarande en väldigt dyr bil, men känns iaf bra mycket bättre när första ägaren har tagit stora smällen.
Spännande, dags för en GT tråd efter det kanske. Blir lite off-topic i denna. 😀
Ja vi får nog lösa det.... Bilen är superfin. Men värmen är död! Tur man inte hämtade när det var -10! :shock:
Ajdå, har läst att det är ett problem på tidiga Taycan och GT fram till sommaren -22 att värmen kan dö. Ngn ventil som pajar.

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Postat: 21 dec 2023 10:44
av Umebayashi
Det slutade med en beställning på en i4 M50 som får ersätta nuvarande ID.4. Ser fram mot att köra BMW igen efter några års frånvaro.
Ser nu fram mot våren lite extra mycket.

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Postat: 21 dec 2023 10:58
av iAkita
Umebayashi skrev: 21 dec 2023 10:44
Det slutade med en beställning på en i4 M50 som får ersätta nuvarande ID.4. Ser fram mot att köra BMW igen efter några års frånvaro.
Ser nu fram mot våren lite extra mycket.
Grattis, hoppas du blir lika nöjd som jag är!

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Postat: 21 dec 2023 13:38
av Umebayashi
iAkita skrev: 21 dec 2023 10:58
Umebayashi skrev: 21 dec 2023 10:44
Det slutade med en beställning på en i4 M50 som får ersätta nuvarande ID.4. Ser fram mot att köra BMW igen efter några års frånvaro.
Ser nu fram mot våren lite extra mycket.
Grattis, hoppas du blir lika nöjd som jag är!
Tack! Det blir ett lyft även om jag inte på något sätt är direkt missnöjd med VWn. Både körkänsla och kvalité är några snäpp upp vilket gjorde beslutet relativt enkelt.

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Postat: 21 dec 2023 16:00
av taliz
Kör dom några kampanjer på i5 än?
Skulle nog sikta på den istället idag.

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Postat: 21 dec 2023 19:54
av Bjelke
Legato skrev: 17 dec 2023 15:56
macky skrev: 17 dec 2023 14:35
Legato skrev: 17 dec 2023 12:16
macky skrev: 17 dec 2023 11:45
taliz skrev: 17 dec 2023 10:53


GTn skulle jag aldrig köpa ny, det är jag för fattig för.
För min del var det en möjlighet som öppnade sig att köpa en ett år gammal och på köpet få det låga förmånsvärdet som gällde fram till juni 2022. Skulle ju blivit en Polestar 3 men den orkade jag inte vänta på. Dessutom kostar ju en GT/Taycan blodigt i värdeminskning om man tar en ny. Facelift snart på det så lär det bli ännu värre med en ny nu. Funderade på i4 M50 eller vanliga men upplevde den som dyr och i en klass eller två under. Det är en 3/4-serie jmf ngt som hos audi sitter lite ovanpå A6/A7.
Sitter på tåget till GBG med sonen för att hämta vår :D

Ny har aldrig varit aktuellt för min del heller. Fortfarande en väldigt dyr bil, men känns iaf bra mycket bättre när första ägaren har tagit stora smällen.
Spännande, dags för en GT tråd efter det kanske. Blir lite off-topic i denna. 😀
Ja vi får nog lösa det.... Bilen är superfin. Men värmen är död! Tur man inte hämtade när det var -10! :shock:
Va pruttigt :( sälj den svinbilligt till mig då hehe (fast om ett tag då)

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Postat: 23 dec 2023 14:56
av jonasl
Nån av er I4-ägare som har lastbalansering på sin laddning?

En av våra BRF-medlemmar har en I4 M50 och vår gemensamma laddanläggning lastbalanserar, tidvis nu på vintern ganska aggressivt för att hålla ner effektavgiften. Vi delar i nuläget på 3x32A (säkringen är större men varje extra kW i peakeffekt kostar 100 kr och vi är bara fyra-fem bilar som laddar så det blir mycket pengar att slå ut på oss) Inga problem generellt sett, kan ta lite längre tid att ladda men för alla andra fungerar det.

Hans bil ger däremot upp rätt fort och vissa nätter när många vill ladda så hinner han inte ens få i 10kWh innan det tar stopp. Alla andra bilar (Mercedes, VW, Tesla) tragglar på och accepterar en paus då och då utan problem. Det enda som hjälper är att gå ut och dra ur kabeln och stoppa i igen, starta om laddboxen eller försöka forcera igång från appen funkar inte.

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Postat: 23 dec 2023 17:04
av ObscureEconomist
Låter skumt, vi har lastbalansering i vårat parkeringsgarage. Den laddar och elektrikern bröt strömmen i garaget hos oss för ett tag sen och den började ladda igen efteråt när han slog på strömmen igen.

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Postat: 23 dec 2023 17:09
av SwedishAdvocate
ObscureEconomist skrev: 23 dec 2023 17:04
Låter skumt, vi har lastbalansering i vårat parkeringsgarage. Den laddar och elektrikern bröt strömmen i garaget hos oss för ett tag sen och den började ladda igen efteråt när han slog på strömmen igen.
Enligt din signatur verkar ju du ha en -22a. Det kanske skiljer beroende på årsmodell?...

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Postat: 23 dec 2023 17:25
av jonasl
Det är en 23:a. Men det funkar några gånger eller en halv natt ibland, kanske en hel när det inte sker så ofta. Varje gång det växlas mellan enfas och trefas eller enfas flyttas mellan faserna bli det en paus.